Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Meiltä löytyy ihan jees sähköauto ja ihan jees dieselauto jonka range on >1000km. Siihen on tullut kilometrejä <10% siitä mitä sähköautoon viimeisen 2v aikana. Aina pikku vituts päällä kun joutuu polttiksen rattiin hyppäämään...
No riippuu ihan mitkä autot on kyseessä. Jos tosissaan verrataan jotain renault zoeta ja vaikka uudempia diesel maastureita/farmareita ni kyllä se diesel auto yhä voittaa kaikessa muussa paitsi kustannuksiltaan vaikka se rellu olisikin kuinka sähköinen. Taitaa jopa kokonaispäästöt valmistuksesta lähtien olla vihreämpää sillä dieselillä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
No riippuu ihan mitkä autot on kyseessä. Jos tosissaan verrataan jotain renault zoeta ja vaikka uudempia diesel maastureita/farmareita ni kyllä se diesel auto yhä voittaa kaikessa muussa paitsi kustannuksiltaan vaikka se rellu olisikin kuinka sähköinen. Taitaa jopa kokonaispäästöt valmistuksesta lähtien olla vihreämpää sillä dieselillä.
Miksi me verrattaisiin tuollaisia autoja keskenään? Ja oletko edes ajanut sähköautoja? Ja miksi minä ruokin trollia? Siinä kolme hyvää kysymystä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Miksi me verrattaisiin tuollaisia autoja keskenään? Ja oletko edes ajanut sähköautoja? Ja miksi minä ruokin trollia? Siinä kolme hyvää kysymystä.
Trollia? En vain käsitä tätä sähköautohypetystä mikä johtuu ihan täysin siitä että se sattuu olemaan halvempaa kuin polttiksella ajaminen. Ja tätä "mutua" tukee se että kysyt keltä tahansa kuka on vaihtanut teslaan että miksi vaihtoi niin vastaus on taatusti että halvemmat kilometrit eikä se että mukavampi ajaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 182
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Mii ainakin on surkean keskeneräinen. Lähdin kesällä mökiltä kaupunkiin ostoksille. Paluumatkalla koukkasin perhetutun mökin kautta ja sitten palasin takaisin omalle mökille. Matkaa kertyi 84 km. Miin kutale näytti rangeksi tuonkin jälkeen vielä 305 km, vaikka valmistaja oli kautta kiven ja kannon vannonut, että range on tasan 260 km (WLTP). Niin ja ennen reissua Mii kehtasi näyttää 50 % yli tuon, eli 390 km! Minne tästä voi valittaa?

Leikki sikseen. Sähköautojen hyötysuhde on kevyesti kuormitettunakin aivan ylivoimainen verrattuna polttiksiin, joten kevyiden ja raskaiden ajovastusten kulutusero on paljon totuttua suurempi. Polttis kuluttaa energiaa kevyessä ajossa sikapaljon ja raskaassa ajossa sikasikapaljon.

Esim.
Yaris hybrid (ei-ladattava), 1150 kg:

Kevyttä taajama-ajoa kesällä -> 4 l/100 km * 8,7 kWh/l = 34,8 kWh/100 km

Motaria pakkasella@100 km/h -> 5,5 l/100 km * 8,7 kWh/l = 47,9 kWh/100 km

Raskaassa ajossa energiaa kuluu 37,5 % enemmän.


Mii Electric, 1235 kg:

Kevyttä taajama-ajoa kesällä -> 8 kWh/100 km

Motaria pakkasella@100 km/h -> 20 kWh/100 km

Raskaassa ajossa energiaa kuluu 150 % enemmän. Siitä huolimatta sähköauto vie talvisella motarillakin reilusti vähemmän energiaa kuin polttis kesäisessä taajamaliruttelussa. Esimerkissä käytetty polttis oli vielä hybridi. Tavallinen polttis veisi taajamassa helposti 5 l/100 km (=43,5 kWh/100 km) samassa ajossa kuin Yaris 4 l/100 km.

Jos palataan vielä Miin rangeen, niin kesällä kevyessä jopa 390 km, WLTP 260 km ja kovalla pakkasella lämmittimet täysillä 130 km. Pitäisikö valmistajan ilmoittaa 130 km, jottei kukaan pettyisi? Toteutunut kulutus 26 tkm/29 kk on 12,0 kWh/100 km, eli hieman alle virallisen (WLTP 12,4 kWh/100 km).

P.S. Meikäläisen polttikselle (Auris hybrid) on ilmoitettu 3,6 l/100 km (NEDC). Pari kertaa olen ajanut tankillisen kesällä 3,8 l/100 km tankkauksista laskien, mutta ympärivuotinen on 4,9x l/100 km.
 

Liitteet

Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
On tullut ajeltua kanssa paljon dieseleillä ja bensoilla, sekä iso että pieni koneisilla, premiumeilla ja keskiluokan autoilla. Nyt kuitenkin sähköauto tuloillaan. Samoilla kokonaiskustannuksilla (rahoitus huomioiden) olisi voinut jatkaa dieselillä ajamista, joka olisi ollut se tuttu ja turvallinen vaihtoehto, mutta alkoi vaan tekemään mieli sähköautoa

Jos polttiksen kanssa tekee mieli ajella niin vastapainoksi löytyy se V8 hyrskytinkin tallista.

Vaikea ymmärtää miksi joitain ihmisiä sähköautot niin kovasti häiritsevät. Mielestäni on vain hyvä että markkinoille tulee vaihtoehtoja perinteisille polttomoottoriautoille. Nykyisestä autotarjonnasta kaikki pystyvät varmasti löytämään sen itselle mieluisimman tai järkevimmän vaihtoehdon, mitä nyt kukin haluaakin auton hankinnassa painottaa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
Trollia? En vain käsitä tätä sähköautohypetystä mikä johtuu ihan täysin siitä että se sattuu olemaan halvempaa kuin polttiksella ajaminen
Mun autoilun kustannukset triplaantuu kun hankin sähköauton mun polttisauton tilalle ja siltikin hymyilyttää. Tuntuu urpolta ajella tämä odotteluaika polttiksella ja tuntuu jotenkin urpolta, että ylipäätään 2022 vieläkin ajellaan (itseni mukaanlukien) näillä polttomoottori museoautoilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Tässä hieman realismia omista tarpeista: 2x/vko karvan vajaa 500km/siirtymä, siihen päälle komennuspaikan siirtymät ilman latausmahdollisuutta komennusasunnolla tai edes työmaalla. Viikossa ajoja ~1500km ja vuositasolla ~60tkm. Kuormana ylipainoinen kuski ja kalsarit, toiseen suuntaan saattaa olla jopa kirjaimellisesti paskaset. Kelkkakauden aikaan kärry perässä lähes joka vkl.
Ai että, noilla kilsoilla sähköautolla tekisi kyllä aivan käsittämättömät säästöt vuodessa vaikka auto maksaisi mitä. Harmi vaan, että tuo 500km/siirtymä (per suunta?) kahdesti viikossa on kyllä ehkä vähän överi, nimenomaan jos kohteissa ei pysty lataamaan.

Trollia? En vain käsitä tätä sähköautohypetystä mikä johtuu ihan täysin siitä että se sattuu olemaan halvempaa kuin polttiksella ajaminen
Hauskaa kuinka tulet aina säännöllisin väliajoin jakamaan mielipiteitäsi sähköautoilusta. Jotain tunteita aihe selvästi herättää. Minä päinvastoin en keksi sähköautosta mitään merkittävää heikkoutta verrattuna polttikseen. Ajamisen edullisuus on ehdoton plussa, mutta kyllä sen hymyn korviin saa aivan muut asiat. Suosittelen kokeilemaan.

9 kk Teslailun aikana olen enintään 3 kertaa ajatellut, että nyt olis ihan kiva jatkaa matkaa (pikalaturilla istuessani), mutta tällöinkin kyse on ollut alle 20 minuutin ylimääräisestä odotuksesta. Aika moneen muuhunkin turhaan saa tunnin-pari vuodessa kulutettua. Pääosin lataustauot ovat vain pakottaneet täysin tervetulleeseen jaloitteluun tai lounastamiseen matkustamisen lomassa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Hyvä hyvä... Hei hei.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Muistathan sulkea oven perässäsi!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
Ei riitä rahat. Markkinoilla on pari sähkistä jotka kelpuuttaisin ja kaikki maksavat mieluisten varusteiden kanssa yli 100k.

Tai sanotaan ehkä niin, että rahat saisi riittämään jos auton tärkeys mun elämässä olisi kertaluokkaa isompi. Nyt kun ei ole, niin mennään 20k 4wd tdi golffilla kunnes 4wd eqe mersun tai i4 M50:sen saa alta 60k:n.

Tai Tesla saa vakuutettua mut model3:sen laadusta ja lisää siihen hyvin toimivat matriisivalot. Ehkä berliinin 3:set ratkaisevat mun pulmat.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
282
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Morjens!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 396
Google Maps on muuten alkanut tarjoamaan vaihtoehtoisia reittejä sen perusteella, millä kuluu vähiten energiaa. Asetuksiin voi tallettaa auton käyttövoiman ja se otetaan huomioon reittejä tehdessä.


Ekoreititys vaatii tiedon auton käyttövoimasta, sillä Googlen mukaan esimerkiksi dieselautoilla painotetaan moottoritietä, kun taas hybridiauto voidaan ohjata pysähtelevän liikenteen läpi.

Vaihtoehdoiksi kerrotaan bensiini-, diesel-, hybridi- ja sähköauto. Laskentapohjana yhtiö kertoo käyttävänsä Yhdysvaltojen energiaviraston ja Euroopan ympäristökeskuksen dataa sekä Google Mapsin keräämiä ajotrendejä.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
449
Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että et edes tullut hakemaan mitään mielipiteen kääntämistä, vaan ihan pelkkää vänkäämistä ja tuntojen purkamistahan tuo on. Samaa vänkäämistä voi harrastaa myös perus polttomoottorisissakin.
Onhan se nyt ihan selvää, ettei sähköautot vielä edusta mitään kristuksen toista tulemista, vaan on yksi askel tulevaan. Mutta tuolla logiikalla autojahan ei olisi koskaan kannattanut lähteä kehittämään fordin t-mallista paremmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Pitäisi varmaan oikeastikkin alkaa kirjoittelemaan lähinnä huonoa sähköautoista etteivät yleistyisi liian nopeasti. Hallitus kyllä ne rangaistusverot noihinkin helposti ottaa käyttöön kun volyymi on kasvanut riittävän suureksi.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että et edes tullut hakemaan mitään mielipiteen kääntämistä, vaan ihan pelkkää vänkäämistä ja tuntojen purkamistahan tuo on. Samaa vänkäämistä voi harrastaa myös perus polttomoottorisissakin.
Siis kyseinen jamppa käy täällä x ajan välein heittämässä samat onelinerit ja sit taas katoaa hetkeksi.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Tervetuloa takaisin sitten kun olet saanut siitä pätkällä ostetusta kevythybridi Volvostasi tarpeeksi makseltua ja todellisuudessa miettiä sähköautoa ;)
ps. Been there, done that. Eli tuli joskus kauan sitten tehtyä virhearviointi ja ostettua velalla turhan kallis ajoneuvo. Oli melkoisen reipas kk-lyhennys, mutta tuntui ainakin ensimmäisenä vuotena jotta ei lyhennys riitä kattamaan arvonalenemaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 396
Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että et edes tullut hakemaan mitään mielipiteen kääntämistä, vaan ihan pelkkää vänkäämistä ja tuntojen purkamistahan tuo on. Samaa vänkäämistä voi harrastaa myös perus polttomoottorisissakin.
Ei nyt ajautuda tähän keskusteluun enää. Kyseinen keskustelija on lähtenyt ketjusta ja on varmasti sanansa mittainen kaveri. Pidetään keskustelu tästä eteenpäin autoissa, ei keskustelijoissa.

EDIT: No se oli lyhyt case closed.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Keskustelun häiriköinti
Tervetuloa takaisin sitten kun olet saanut siitä pätkällä ostetusta kevythybridi Volvostasi tarpeeksi makseltua ja todellisuudessa miettiä sähköautoa ;)
ps. Been there, done that. Eli tuli joskus kauan sitten tehtyä virhearviointi ja ostettua velalla turhan kallis ajoneuvo. Oli melkoisen reipas kk-lyhennys, mutta tuntui ainakin ensimmäisenä vuotena jotta ei lyhennys riitä kattamaan arvonalenemaa.
Mielummin ajan autolla millä tykkään ajaa. Sähköautot sitä eivät ole. Tai niinkuin moni tosiaan tässäkin threadissa sanonut että kiinnostavien mallien hintaa nousee turhan korkeaksi. Jollain 30-40 tonnilla kun ei saa muita kun niitä tonnikalapurkkeja.

Se on ihan sun asias jos oot järjestänyt rahoitukses päin helvettiä :D
 
Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
255
Pitäisi varmaan oikeastikkin alkaa kirjoittelemaan lähinnä huonoa sähköautoista etteivät yleistyisi liian nopeasti. Hallitus kyllä ne rangaistusverot noihinkin helposti ottaa käyttöön kun volyymi on kasvanut riittävän suureksi.
Kyllä varmasti tullaan nipistämään jossain vaiheessa sähköautoilijoitakin. Veikkaan, että tulee erillinen rengasvero jossain vaiheessa näihin akkupeleihin, koska kuluttavat renkaita enemmän (akusto painaa 400-500kg). Ja tietty koteihin pelkkä yölataus käyttöön korkeatehoisilla latureilla voisi olla mahdollinen regulointi.

" Päästömittauksiin erikoistuneen Emission Analyticsin mukaan autonrenkaista aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla nykyään yli tuhatkertaiset pakokaasujen hiukkaspäästöihin verrattuna, kun pakokaasupäästöt on sääntelyn avulla rajoitettu hyvin vähäisiksi. "
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
449
Siis kyseinen jamppa käy täällä x ajan välein heittämässä samat onelinerit ja sit taas katoaa hetkeksi.
Jaa, siis perus kiukuttelija, jonka on vaan pakko päästä vähän purkamaan painekattilaa.

Itse olen alkanut pallottelemaan joko uuden polttiksen, hybridin tai täyssähkön hankintaa. Tähän asti uusin auto on ollut vuosimallia '99 ja vielä jos yhden leiman saisi leivottua, alkupääomaa autoa varten vielä kasvatettua ja sitten paaliin. Valtaosa omista ajoista menee 12km päivään ja kerran pari vuoteen tulee tehtyä pidempi reissu ympäri suomea. Jotenkin houkuttelisi panostaa sähköautoon, vaikka omaa latauspaikkaa ei tästä kerrostaloalueelta tule löytymään.
Sähköauto senkin takia, että oisivat vissiin aika paljon huoltovapaampia teknisesti ja "säästäisi" veroissa(nykyisen vuosittaiset verot n. 360€). Hybridi toki olisi loogisempi vaihtoehto siinä mielessä, että akkua saisi latailtua silloin tällöin kaupankäynnin yhteydessä ja pitkät matkat hoituisi helpommin bensamoottorin turvin. Mutta siinä taas tulisi perus verotukset ja kausihuollot lisämaksuna.

Olin jo lähellä, etten käynyt katsomassa pösön 308 hybridejä, mutta toisaalta ensi vuonna tulisi 408 mallia, josta on myös täyssähköä luvattu. Tähän asti muutoin ei noi PSAn täyssähköt ole vakuuttaneet.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
Nyt jos saa taas keskustella ihan sähköautoista ilman mitään vänkäämistä niin kysymys koskien Polestar 2 ajoneuvoa. Saako tuossa p2:sessa navigaattoriin rajattua latauspisteet niiden tehojen mukaan ja poistaa sieltä (pysyvästi?) latauspisteitä, mitä haluaa vältellä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Offtopic, keskustelun häirintä
Jännä että näin paljon aiheuttaa tunteita jos joku on eri mieltä topicin aiheesta. Ilmeisesti tässä pitää vain kehua maasta taivaaseen näitä "maailman pelastajia"? Ei näköjään eräillä kantti kestä jos antaa negatiivista mielipidettä. Sanoin vaan että sähköauto 250km rangella on turhanpäivänen laitos paljon ajavalle ja hirveä myrsky alkoi. Varoitustakin pukkasi, voi yh
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
841
Saatavuus ja kohonneet hinnat jarrutti itseä hankkimasta täyssähköä, mutta seuraava auto sitten n. 2-5v kuluttua varmaan sähkis.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Saatavuus ja kohonneet hinnat jarrutti itseä hankkimasta täyssähköä, mutta seuraava auto sitten n. 2-5v kuluttua varmaan sähkis.
Sama juttu mutta jai silti hiukan kaivelemaan. Ostin vaimolle 10teuron e mersun parin vuoden ylimeno ajaksi mutta jai kylla kaivelemaan etta olisi vaan pitanyt hakea ylihinnoiteltu tesla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
Saatavuus ja kohonneet hinnat jarrutti itseä hankkimasta täyssähköä, mutta seuraava auto sitten n. 2-5v kuluttua varmaan sähkis.
Eikös tämän pitäisi nopeuttaa vaan ostamisaikeita? Vai meinaatko, että uusien hinnat alkaa tippumaan näissä nykyisissä malleissa muutaman vuoden päästä? Itse en pidättelisi hengitystäni. Toki uusia malleja tulee, mutta tuskin ainakaan perinnevalmistajilta mitään keskiluokan autoa tulee lähivuosina saamaan alle 50k€.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Saatavuus ja kohonneet hinnat jarrutti itseä hankkimasta täyssähköä, mutta seuraava auto sitten n. 2-5v kuluttua varmaan sähkis.
Itsellä oli auton vaihto alkuvuodesta, mutta hinnat olivat karvan verran liian korkeat, ja tulee jonkun verran reissuja Lapin perukoille, joissa latausmahdollisuudet ovat vielä vähän hankalammat, joten päädyttiin lataushybridiin. Hinta nyt ei niin suuri hidaste ollut, mutta lähinnä tuo latausinfra Lapissa. Seuraava auto on kyllä suurella todennäköisyydellä sähkis. Tuon lataushybridin sähköinen voimalinja on jo niin mukava, että aina pidemmillä matkoilla lähes harmittaa kun joutuu polttista käynnistelemään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Itsella oli ainakin tilanne se etta ei ollut aikaa odotella uusia ja kaytetyista pyydettiin enemman kuin uusista niin nain paremmaksi odottaa tilannetta etta markkina normalisoituu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
760
Eikös tämän pitäisi nopeuttaa vaan ostamisaikeita? Vai meinaatko, että uusien hinnat alkaa tippumaan näissä nykyisissä malleissa muutaman vuoden päästä? Itse en pidättelisi hengitystäni. Toki uusia malleja tulee, mutta tuskin ainakaan perinnevalmistajilta mitään keskiluokan autoa tulee lähivuosina saamaan alle 50k€.
Tämä oli pari sivua taaksepäin ja kun sähköissä suomihinnat eivät lähde samalla tavalla laukalle kuin polttisten niin ainakin tämän hetken tiedoilla pitäisi jäädä reilusti alle 50 000,-.
Chevroletilta Equinox EV. Jenkkihinta alkaen 30 000 €, millä saa 400 km rangen. Kalliimmissa versioissa jopa 480 km.
Ja tämän pitäisi olla tulossa Eurooppaankin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
841
Itsellä oli auton vaihto alkuvuodesta, mutta hinnat olivat karvan verran liian korkeat, ja tulee jonkun verran reissuja Lapin perukoille, joissa latausmahdollisuudet ovat vielä vähän hankalammat, joten päädyttiin lataushybridiin. Hinta nyt ei niin suuri hidaste ollut, mutta lähinnä tuo latausinfra Lapissa. Seuraava auto on kyllä suurella todennäköisyydellä sähkis. Tuon lataushybridin sähköinen voimalinja on jo niin mukava, että aina pidemmillä matkoilla lähes harmittaa kun joutuu polttista käynnistelemään.
Plugari myös täällä. Volvon XC 60, joka vaihtuu Mazdan CX 60, kunhan tuo saapuu n. 2kk kuluttua. Mazdalla range 63km ja volvolla 40, ihan mukava on ollut sähköllä ajella ja itseä ei niin haittaa tämä plugari. EV 6:lla olisi siis ollut. n. 18kk toimitusaika. Ehtiihän tuota sitten myöhemminkin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
841
Eikös tämän pitäisi nopeuttaa vaan ostamisaikeita? Vai meinaatko, että uusien hinnat alkaa tippumaan näissä nykyisissä malleissa muutaman vuoden päästä? Itse en pidättelisi hengitystäni. Toki uusia malleja tulee, mutta tuskin ainakaan perinnevalmistajilta mitään keskiluokan autoa tulee lähivuosina saamaan alle 50k€.
Ajattelin katsella, josko hinnat vaikka vähän tulisi alas ja näyttää valmistajat puskevan kovaa vauhtia uusia malleja markkinoille. Akkuteknologiakin tuntuu menevän hyvää vauhtia eteenpäin. Odotellaan siis vielä pieni tovi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Ajattelin katsella, josko hinnat vaikka vähän tulisi alas ja näyttää valmistajat puskevan kovaa vauhtia uusia malleja markkinoille. Akkuteknologiakin tuntuu menevän hyvää vauhtiabeteenpäin. Odotellaan siis vielä pieni tovi.
Miten tämä akkuteknologian eteenpäin meno oikein näkyy näin käytännössä? Sähköautojen €/kWh ei ainakaan näytä juuri laskevan…
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 854
Miten tämä akkuteknologian eteenpäin meno oikein näkyy näin käytännössä? Sähköautojen €/kWh ei ainakaan näytä juuri laskevan…
Jossain selaillessa tänään oli klikkiotsikko "maailmassa ei riitä mineraalit akkuihin" ja akkuteknologian kehitys puolestaan voi olla jotain "uutta" -> A new sodium-ion battery breakthrough means they may one day power EVs

Näin siis esimerkkinä jos akkuihin voisi materiaalit tislata merivedestä tulevaisuudessa, niin ehkä hintakin laskisi. Ehkä sitten joskus.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Miten tämä akkuteknologian eteenpäin meno oikein näkyy näin käytännössä? Sähköautojen €/kWh ei ainakaan näytä juuri laskevan…
Tassa on ollut Covid ja Venajan sota jotka hiukan perkeleesti sotkevat viimeisen 3 vuoden markkinoita. LFP akut vapautuivat tana aikana patenteistaan mutta ei niita ole saatu viela kunnolla vauhtiin. Ovat puolta halvempia kuin LION ja kestavat nelinkertaisesti sykleja. Akkujen massatuotanto on viela pahasti vaiheessa ja pitaisin massatuotantoa jollain tapaa akkuteknologiana.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Miten tämä akkuteknologian eteenpäin meno oikein näkyy näin käytännössä? Sähköautojen €/kWh ei ainakaan näytä juuri laskevan…

Kyllä akkujen hinnat per kWh laskivat kuin lehmän häntä vuosien saatossa... mutta 2022 tuli takapakkia, varsinkin Venäjän sodan takia joka sekä nosti sähköautojen menekkiä että vaikeutti niiden tuotantoa.

Tekniikka silti kehittyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Niin kauan kuin se ”tekniikan kehittyminen” ei näy hintalapussa suhteessa muuhun suorituskykyyn, niin en kyllä juuri korvaani lotkauta asian suhteen. Jos vertaa vuoden 2019 tesla model 3:sta vs. 2022 model 3, niin eur/kWh ei ole laskenut lainkaan. Akkujen koko on kasvanut n. 10%, mutta niimpä se on hintakin.

No, eipä se auta kuin nauttia odotella sellaista kehitystä joka itseäni kiinnostaa - eli paremman laatuluokan autoa jonka ajaminen ei vituta ja jossa on siedettävät pitkän matkan ominaisuudet ja neliveto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 585
Peugeot virallisesti julkaissut e-308 ja e-308 SW mallit. SW malli on Peugeotin mukaan ensimmäinen eurooppalainen farmari-sähköauto.

Etuveto, 115kW (156Hp) tehoa, 55kWh akku, josta 51kWh käytettävissä. Saatavilla kesällä 2023.


 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
939
Peugeot virallisesti julkaissut e-308 ja e-308 SW mallit. SW malli on Peugeotin mukaan ensimmäinen eurooppalainen farmari-sähköauto.

Etuveto, 115kW (156Hp) tehoa, 55kWh akku, josta 51kWh käytettävissä. Saatavilla kesällä 2023.


Ooh! Vielä suomihinnat kun ilmoittaisivat ja ajankohdan koska pääsee koeajolle. Pököttiä ei vielä koskaan ole taloudessa ollutkaan. Toi sähköfarkku kiinnostais todella. Mutta nykymaailmantilanteessa hinnat tietty ampuu taivaisiin ja saatavuus laahaa silti.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
449
Peugeot virallisesti julkaissut e-308 ja e-308 SW mallit. SW malli on Peugeotin mukaan ensimmäinen eurooppalainen farmari-sähköauto.

Etuveto, 115kW (156Hp) tehoa, 55kWh akku, josta 51kWh käytettävissä. Saatavilla kesällä 2023.


Noniin, vihdoinkin! Tälläisiä uutisia kaipasinkin. 308 on houkutellut pahasti, mutta en vaan saanut pyöriteltyä järkeväksi ostokseksi.

Pösöhän julkisti kesäkuussa uuden 408 citymaasturi/crossover henkisen auton, mutta ei lainkaan mitään tietoa, kuin että polttikset/hybridit tulee 2023 alkupuolella ja sähkömalli sitten myöhemmin. Samaan aikaan sitikalta kuitenkin tuli 1:1 samanhenkinen E-C4X, josta kyllä kerrottiin akkukapasiteettia myöten kaikki. Eikä se oikein vakuuttanut. Nyt kun tuo uutinen tuli ulos, niin aika selväähän se on mikä voimalinja 408 pyörittää eteenpäin. Mielenkiintoinen vuosi tulossa pösöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
492
Oma havainto tien päältä, että hieman on entisestään lisääntynyt näiden sähköautojen köröttely. Etenkin moottoritiellä ajetaan satasta, yms.

Yritetäänkö säästää rangea vai pihistelläänkö muuten?


Tämä tuli taas mieleen kun sivusilmällä vilkaisin tuota ketjua googlen tarjoamista reiteistä jotka kuluttaa vähemmän (=pääsääntöisesti matka joutuu hitaammin).
Ilmeisesti sähköautoilu on kuin vaikkapa puunpoltto. Omalle ajalle ei toinna laskea hintaa, etenkin omasta metsästä puut on ilmaisia, vaikka en ole tähän päivään mennessä nähnyt klapin menevän itsestään, pystyssä kasvaneesta puusta uunin tuottamaan lämpöä...
Itsekin tykkään polttaa puita ja miellän sen harrastustoimintaan. Jos olisin saman ajan palkkatöissä, mitä menee puiden kanssa touhuamiseen, saisi sähkö maksaa aika paljon enemmän, että puulämmitys kannattaisi.

Ajat sadan km siivun ja kulutus nousee vaikkapa 6kwh, kun nopeus nousee 90km/h --->125km/h. 125km/h nopeudella olet perillä 19minuuttia aikaisemmin kuin nopeudella 90km/h. Jos perus tuntipalkka olisi 25€ tunnissa ja sähkön hintana käyttää 0,30€kwh, jolloin on säästetty 1,8€ tuolla matkalla, mutta työtä tekemällä olisi ansaittu köröttelyn aikana about 5€ (n. 15€ netto/h).
Oli kärjistetty esimerkki nopeuksien suhteen, mutta kun katsoo palkkoja vaikka täälläkin olevasta langasta, niin tuo 25€/h tuntiin aika alakanttiin... Toki taas niitä jotka ei pääse edes 20€/h. Toisaalta nettopalkka olisi isompi, kun työmatkavähennykset vaikuttaa. Itellä jää joku 62-64% brutosta käteen, kaikkien verojen/maksujen jälkeen.

Eli sähköautoilla köröttely säästön toivossa, on samanlainen "kallis" harrastus kuin vaikka puun polttaminen säästön toivossa, kun tuijotetaan pelkkiä numeroita ja mahdollista tehdä se säästetty matka-aika tuottavaa työtä. Itse haluan olla tien päällä mahdollisimman vähän, joka tarkoittaa korkeampaa nopeutta (yleensä se sakkoraja todellisella nopeudella), sujuvia/turvallisia ohituksia, yms., oli "rahanarvoinen" ajo tai huviajo.m kyseessä.
Toki samat laskelmat toimii myös polttomoottoriautoilla, mutta edes näillä korkeilla polttoaineen hinnoilla, en ole samanlaista köröttelyä havainnut, kuin sähköautoilla. Vaikka tienpäällä sähköautoja on merkittävästi vähemmän...



Tämä on varmaan sitä suomalaista menttaliteettiä. Mennään tankkaamaan halvempaa bensaa kauaskin, vaikka omaa aikaa ja bensaa kuluu siihen. Taistellaan Lidl:n ilmaisesta sähköstä parin euron säästön toivossa. Jonotetaan ilmaista ämpäriä. Maksetaan vaikka satanen, ettei naapuri saa viiskymppistä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
  • EXCELLENCE: 12.7 kWh/100 km, benchmark efficiency in the C segment

Oooh, jos tuo on ihan oikea WLTP-testin mukainen kulutus niin kutkuttavan kova veto Pösöltä.

Onko vielä mitään hinta-arvailuja, nopea googlaus ei antanut tuloksia. Jos tuon farkun saisi alle 40ke niin voisi olla aika kova juttu.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
627
Oma havainto tien päältä, että hieman on entisestään lisääntynyt näiden sähköautojen köröttely. Etenkin moottoritiellä ajetaan satasta, yms.

Yritetäänkö säästää rangea vai pihistelläänkö muuten?


Tämä tuli taas mieleen kun sivusilmällä vilkaisin tuota ketjua googlen tarjoamista reiteistä jotka kuluttaa vähemmän (=pääsääntöisesti matka joutuu hitaammin).
Ilmeisesti sähköautoilu on kuin vaikkapa puunpoltto. Omalle ajalle ei toinna laskea hintaa, etenkin omasta metsästä puut on ilmaisia, vaikka en ole tähän päivään mennessä nähnyt klapin menevän itsestään, pystyssä kasvaneesta puusta uunin tuottamaan lämpöä...
Itsekin tykkään polttaa puita ja miellän sen harrastustoimintaan. Jos olisin saman ajan palkkatöissä, mitä menee puiden kanssa touhuamiseen, saisi sähkö maksaa aika paljon enemmän, että puulämmitys kannattaisi.

Ajat sadan km siivun ja kulutus nousee vaikkapa 6kwh, kun nopeus nousee 90km/h --->125km/h. 125km/h nopeudella olet perillä 19minuuttia aikaisemmin kuin nopeudella 90km/h. Jos perus tuntipalkka olisi 25€ tunnissa ja sähkön hintana käyttää 0,30€kwh, jolloin on säästetty 1,8€ tuolla matkalla, mutta työtä tekemällä olisi ansaittu köröttelyn aikana about 5€ (n. 15€ netto/h).
Oli kärjistetty esimerkki nopeuksien suhteen, mutta kun katsoo palkkoja vaikka täälläkin olevasta langasta, niin tuo 25€/h tuntiin aika alakanttiin... Toki taas niitä jotka ei pääse edes 20€/h.

Eli sähköautoilla köröttely säästön toivossa, on samanlainen "kallis" harrastus kuin vaikka puun polttaminen säästön toivossa, kun tuijotetaan pelkkiä numeroita ja mahdollista tehdä se säästetty matka-aika tuottavaa työtä. Itse haluan olla tien päällä mahdollisimman vähän, joka tarkoittaa korkeampaa nopeutta (yleensä se sakkoraja todellisella nopeudella), sujuvia/turvallisia ohituksia, yms., oli "rahanarvoinen" ajo tai huviajo.m kyseessä.
Toki samat laskelmat toimii myös polttomoottoriautoilla, mutta edes näillä korkeilla polttoaineen hinnoilla, en ole samanlaista köröttelyä havainnut, kuin sähköautoilla. Vaikka tienpäällä sähköautoja on merkittävästi vähemmän...
Tossa on kyllä hyvä pointti ja pitäähän harrastuksia olla. Toisaalta pitää muistaa että säästö on taskussa olevista euroista, eli ei ns. palkkatulosta.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
449
  • EXCELLENCE: 12.7 kWh/100 km, benchmark efficiency in the C segment

Oooh, jos tuo on ihan oikea WLTP-testin mukainen kulutus niin kutkuttavan kova veto Pösöltä.

Onko vielä mitään hinta-arvailuja, nopea googlaus ei antanut tuloksia. Jos tuon farkun saisi alle 40ke niin voisi olla aika kova juttu.
En jaksa uskoa mitenkään että lähtee alle 40k€. Nykyisten hybridienkin hinnat alkaen mallit on siinä 40k€ pintaan ja ripauskin varusteita nostaa hintaa tuhansilla.
Mutta toivottavasti saavat hinnat houkutteleviksi, niin sitten ainakin pistän ostohousut jalkaan, olkoot miten huono sijoitus. Ei ainakaan voi olla huonompi sijoitus kuin nykyiset pommit millä olen ajanut.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 290
Sanoisin, että ennemmin kyse on jossain määrin käsiteharhasta. Aika harva laskee omalle ajalleen "hintaa" ellei siitä joku toinen sinulle maksa.

Sinällään väittäisin tuon ilmiön olevan ihan looginen jatke akun koosta johtuen. Leaffit ja vastaavat autot alentavat nopeutta kun a) se säästää kuluissa b) ilman latausta pääsee kauemmaksi. On ihan toisella tavalla insentiiviä vähentää latauksen tarvetta kuin vaikka EV6:lla tai Teslalla. Lisäksi mitä möhkömpi auto niin sitä enemmän nopeuden nosto kuluttaa ja joku voi alentuneelle melutasolle matka-ajossa laskea myös etua mukavuuden osalta.

Lisäksi aika harva tiputtaa pidemmällä matkalla sitä nopeutta noin radikaalisti koko matkan ajalta. Mitä lyhyempi matka, niin sitten nopeuttakin on hyvä laskea kun vaikuttaa ajoaikaan niin vähän. Tuolla omalla esimerkilläsi "voittaa 17,5 minuuttia". Alle 30 kilsan lenkeillä aika on jossain viiden minuutin kohdalla. Esim. leafilla tuo 6kw noussut tehontarve tarkoittaa pikalaturilla 9,5 minuuttia lisälatausaikaa (keskimääräinen latausopeus 20%-80% siirtymässä). Jolloin "voittaisit" oikeasti n. 8 minuuttia.

Itse tiputan ladattavalla hybridillä ajonopeutta samasta syystä. Pääsee käytännössä edestakaisin lataamatta pelkällä sähköllä (motarilla 100-107) jos ajaa siististi. Kovempaakin voi ajella jos haluaa vain perille päästä ja ladata siellä ennen takaisin tuloa. Silloinkaan ei kannata yli 114 nostaa nopeutta, koska ylämäistä johtuen polttomoottori käynnistetään kun sähköavustimesta uupuu auton mielestä tehoa. Sinänsä omalla matkalla matka-aika nousee kolme ja puoli minuuttia 100vs125 vertailussa (27km) ja siinäkin vain jos laskee koko matkapätkälle tuon eron vaikka motari on vain osan matkaa.

Mitä polttopuuhun tulee, niin itse kun metsästä sitä haen niin se johtuu pääsääntöisesti siitä että se harventaminen pitää joka tapauksessa toteuttaa. Polttopuun saa siinä samalla joo, eikä siitä "tarvitse maksaa" mutta se työosuus pitää kuitenkin tehdä vaikka jättäisi puun sinne metsään makaamaan (joka toki ennen oli kasvituholaisten takia myös laitonta yksityiselle metsälle, mutta ei mennä nyt siihen).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
492
Kyllä kyllä. Molemmille edellisille.
Lisähuomiona noihin aikoihin, että tienpäällä käytettyä aikaa säästää pitkässä juoksussa paljon, vaikka se yhden matkan säästö olisi vain 5min.



Monesti vain puun polttaminen saa esiin tämmöistä oman ajan hinnan argumentointia. Samoin joissain muissakin asioissa voi/kuuluu samansuuntaista, jos joku yrittää säästää jotain.
Ite en ole ikinä ajatellut omalle ajalle hintaa, paitsi jos jollekin pitäisi jotain tehdä ja ei ole kyseessä perhe tai muuten tuttu, tms..
Sillon ollaan töissä, kun ollaan ja muuten vapaalla.
En mene edes suihkuun töissä, vaikka siihen olisi mahdollisuus saunan kera. Vaikka se pienentäisi omaa vesi- ja sähkölaskua merkittävästi. Samoin menen autolla 3km työmatkan, vaikka muuten voisi pyöräillä. Koska miellän työpaikan suihkun ja työmatkan eräällä tavalla työajaksi. Esim. noissa tapauksissa saisin isot säästöt vuositasolla, mutta oman ajan käytön olen priosoinut näin. Henkilökohtainen valinta.
En ole myöskään katellinen työkavereille, jotka saa ilmaiset sähköt auton lataukseen teholaturista. Mutta esim. lohkolämmittimen käytöstä pitää maksaa kiinteä maksu per vuosi, sisälämppäripaikasta vielä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
Itse olen huomannut, että ainakin moottoritiellä jos ajelee rajoitusten mukaisesti 120km/h, niin varsinkin Teslat menevät kyllä ohi ja jatkavat matkaa oletettavasti 125-140km/h nopeudella. Muista sähköautoista en tiedä, mutta teslakuskit ainakin antaa löylyä sille autolleen, eikä ole kyllä koskaan tarvinnut niitä ohitella.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 176
Kukaan ei maksa mulle omasta ajasta yhtää mitää ku olen vapaalla, ei kiinnosta olenko perillä anoppilassa 10min aikaisemmin vai myöhemmin.

Pyrin ajaa rajoitusten mukaan, yleensä siten et todellinen nopeus toteutuu.

Jos energiaa tarvii säästää (ei kyl nyky laturiverkostolla ole tarpeen), niin ajan sitten alkupätkän vähä rauhallisemmin ja kirin loppua kohti.

Ite huomannu et bensa / diesel kuskit ajaa nykyään todella hyvin rajoitusten mukaan. Jopa teini bemmit on kaahausta vähentäny, niin se lovi lompakkoon tehoaa.


-Edit- Ja olen pahamaineinen tesla kuski.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itse ajelen sähköautolla moottoritiellä/maantiellä adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä, asetettuna nopeusrajoitus +10kmh. Yleensä siis tuon adaptiivisen vakkarin myötä muun liikenteen mukana samaa vauhtia. Nyt kuitenkin polttoaineen hinnannousun myötä olen ennemmin huomannut että polttomoottoriautot siellä köröttelee ja niistä pitää usein päästellä ohitse kun ei jaksa alinopeutta kuitenkaan ajella.

edit: niin ja joo. Minulla on kiinteä kuukausipalkka, joten se ja sama kuin lujaa tai hitaasti ajelen, ei minun tilipussi siitä muutu suuntaan eikä toiseen :p
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 311
Viestejä
4 307 356
Jäsenet
71 812
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom