- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 8 091
Kysyntä on vielä kovaa ja uudet kiven alla. Eli ei tipu.Nettiauton perusteella autokaupat on kyllä tuonu rekkakuormittain valkosia kolmosTesloja Suomeen.. alkaiskohan kohta hinnat tippumaan?
Kysyntä on vielä kovaa ja uudet kiven alla. Eli ei tipu.Nettiauton perusteella autokaupat on kyllä tuonu rekkakuormittain valkosia kolmosTesloja Suomeen.. alkaiskohan kohta hinnat tippumaan?
Juu kyllä niitä riittää. Hyvä auto kaikkine vikoineen jos budjetti sen sallii joten ihan ymmärrettävää. Itse olen kiinnittänyt huomiota miten tuntuu että näkisin jatkuvasti 2021 tai uudempia kolmosia vs vanhemmat. Tyyliin 2/3 on 2021 tai uudempia mikä on tavallaan veikeää.Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
Uudellamaalla kyllä, mutta eipä tarvitse Tampereen jälkeen paljoa kanssatesloja moikkailla.Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
Model S mun kokemuksella (2x S ja yht 150 tuhatta takana) > 100kmh > kesällä 470km ja 80km/h 600km 2018 100D autona.Onko muuten mitään tilastoa millaisen keskiarvo-säästön saa kun (todellisen) ajonopeuden tiputtaa 100->80kmh? Isoimmat hyödyt tulee varmaankin niissä autoissa joissa on surkein ilmanvastus (huono kerroin ja iso pinta-ala) mutta onkohan tälle jotain keskiarvoa, Björnin videoista voisi ehkä löytyä.
Mutulla pudotuksen pitäisi olla selvästi suurempi kuin 20%
Kyllä täällä Oulun korkeudella melkein päivittäin tulee Tesla vastaan kasitiellä kun töihin aamuisin ajelee. Niitä näki yllättävän kauan sitten ensimmäisiä tien päällä ottaen huomioon kuinka heikko latausverkko täällä vielä oli pari kolme vuotta sitten.Uudellamaalla kyllä, mutta eipä tarvitse Tampereen jälkeen paljoa kanssatesloja moikkailla.
Tässä lienee jonkinlainen vääristymä siinä suhteessa, että todennäköisesti kiinnität erityistä huomiota Tesloihin, joten ne pomppaavat enemmän silmille. Otetaan esimerkkinä Espoo, jossa on paljon Tesloja ja tilastoksi Espoon liikennekäytössä olevat autot 30.6.2022:Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
Sujuvana siirtymänä, tietääkö kukaan onko se "Oulun tauti":na tunnettu ongelma, eli bensa-autoissa jakohihnan kuluttava tiepöly tms aiheuttanut jo ongelmia sähköautoille tai onkohan sellaisia odotettavissa?Kyllä täällä Oulun korkeudella melkein päivittäin tulee Tesla vastaan kasitiellä kun töihin aamuisin ajelee. Niitä näki yllättävän kauan sitten ensimmäisiä tien päällä ottaen huomioon kuinka heikko latausverkko täällä vielä oli pari kolme vuotta sitten.
Jo tilattuja autoja on nihkeämpi perua enää, mutta ihmettelen jos korkea sähkön hinta ei näkyisi talven/ensivuoden myynnissä. Laskelmat muuttuvat aikalailla jo jollain 30c hinnallakin vs. 5c varsinkin jos jo entuudestaan on oltu vähän siinä rajoilla. Toisaalta jos on aikonut hankkia sähköauton ja nyt on alkanut epäilyttää ei vaihtoehto todennäköisesti ole uusi polttomoottoriauto vaan hankinnan lykkääminen. Joka näkyy taas autojen entisestään rapeassa keski-iässäAlkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Vanteen sisähalkaisija on pienempi ja jarrusatuloidenkin täytyisi mahtua, esim. 308mm jarruille minimi on 16"Muista samaa mieltä mutta tarkennetaan nyt vielä että jarrujen koko ei selitä käytännössä mitään vanteiden kasvaneista koosta.
EDIT: Model S Plaidissa 410mm jarrulevyt (17" vanne = 435mm), Model S Performance 385mm levyt, ID4 Pro performance 340mm jne
ping @Mariini
EDIT2: ilmeisesti maailman suurimmat levyt on jossain Bentleyssä, 440mm
Suurin ongelma tuleekin talojen lämpimänä pidosta kuin siitä, että km olisi samanhintainen kuin polttiksella.Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Tämä, oman S mallin 19” vanne nippa nappa mahduttaa jarrulevyn sisälleen. 18” vanteita mittailtiin ja ei vaan mene edes kiina tinat. Tosin tuo 19” näyttää melko pieneltä tässä, nyt ne talvivanteina ja kesällä 20” alla.Vanteen sisähalkaisija on pienempi ja jarrusatuloidenkin täytyisi mahtua, esim. 308mm jarruille minimi on 16"
On se totta, mutta ei se minua ainakaan haittaisi. Olisi helpompi sulautua massaan jos poliisit ovat pillit vinkuen perässä. Aiemmin ajoin Toyota Aurista jota myös näki jatkuvasti liikenteessä.Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
Todistit juuri pointtini, melkein päivittäinKyllä täällä Oulun korkeudella melkein päivittäin tulee Tesla vastaan kasitiellä kun töihin aamuisin ajelee. Niitä näki yllättävän kauan sitten ensimmäisiä tien päällä ottaen huomioon kuinka heikko latausverkko täällä vielä oli pari kolme vuotta sitten.
Neljän viikon keskihinta pörssisähköllä yöaikaan alle 10 senttiä.Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Toisaalta eikö ainakin dieselille ole luvattu jotain hintapompsahdusta taas?Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.Mä näinkin maanantaina kait neljännen e-Soulin liikenteessä reilun 6kk sisällä. Tuota harvinaisempi näky tku-salo-tku välillä taitaa vain olla vanhemmat Leafit (kun niillä ei pääse eestaas tota väliä)
Joo kauppiaat ei ota enää sähköautoja vaihdossa nyt kelpaa vaan bensa- ja dieselvehkeet. No mut eihän se ole keltään pois jos molemmat ovat jatkossa käyttökelpoisia.Jo tilattuja autoja on nihkeämpi perua enää, mutta ihmettelen jos korkea sähkön hinta ei näkyisi talven/ensivuoden myynnissä.
Toistaiseksi hyvin pieniä. ABC-lataus on nostanut muutamalla sentillä per kWh joissain latauspaikoissa. Muita korotuksia en ole huomannut.Itse kyllä miettisin noita julkisia latauspisteitä, mikä niiden hintataso tulee olemaan, jos sähkön hinta on jatkuvasti korkealla. Onko niissä näkynyt vielä mitään korotuksia?
Näin olen pakotettu tekemään, mikään tarjotuista 24kk sopimuksista ei ollut vaihtoehto. Ennemmin kikkailua ”halvoilla” tunneilla. Työnantajan lämmitystolpasta saa varsin edullista ajosähköä. 6A virralla kestää pistorasia ja samantehoista kuin polttisautojen esilämmitys. 8h aikan liruu 10kWh akkuun. Joka päivä kun laittaa auton ”lämmitykseen” niin akkua riittää ajoihin ja akku sekä kabiini lämmin. Vielä kun autosta voisi antaa virtaa taloon, voisi pestä pyykit ja astiat työpäivän jälkeen. Tosin uskon vahvasti, että suomalainen kateus iskee ensi talvena ja sähköauton lataus kielletään työpaikallani.Sähkönhinta elää niin hirmuisesti että jos nyt olisi pakko hankkia uusi sähkösopimus, luultavasti ottaisin pörssisähkön, ja autojen latailu (ja tietty muukin sähkönkäyttö) pyrittäisiin tarkasti ajoittamaan halvoille ajoille.
Useimmille riittää kun muutaman kerran viikossa yöllä. Spot-sopimuksella tuo varmasti onnistuu jatkossakin edullisesti, jos jaksaa hieman katsoa, milloin lataa. Toki itseäkin voisi hieman hirvittää spot-sopimuksen ottaminen, jos talo lämpiäisi sähköllä, mutta jos muu sähkön käyttö on vähäistä niin en näe ongelmaa.Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen. Se kun ei ole lähellekään pahimmasta päästä, jopa aika perinteinen. Perustoiminnot ovat järkevästi saatavilla kun vertaa vaikka id-sarjaan. Tai Cupra Borniin, jossa volumesäätökin oli onnistuttu ratissa liukupinnalla rikkomaanOlen aivan samaa mieltä, joku Ioniq 5 on sisältä niin luotaantyöntävä kuin olla ja voi. Miksi niistä piti alkaa tekemään sellaisia hyperfuturistisen näköisiä ja unohtaa se käytettävyys aivan täysin. Tästä hyvänä esimerkkinä juuri tehty testi vanha Volvo vs. uudet autot.
Tämä bongahti ensimmäisenä mieleen näistä mitä itse olen käynyt koeistumassa/koeajamassa. Bornissa ei ole tullut käytyä, kun siihen ei saa koukkua.Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen.
Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.Tämä bongahti ensimmäisenä mieleen näistä mitä itse olen käynyt koeistumassa/koeajamassa. Bornissa ei ole tullut käytyä, kun siihen ei saa koukkua.
Vene kulkee perässä joka viikko useamman kerran ja kärry pari kertaa vuodessa.Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.
Lidlin pihassa ilmaiseksi pikaladanneiden sähköautoilijoiden saama hyöty romahti – Lidl-päällikkö kertoo nyt syyn yllätyksen taustalla - Autot - Ilta-SanomatOnko muilla kokemuksia näistä uusista Lidlin laturista että lataa hitaasti? Helsingin Tukkutorin uudesta laturista latasi Chademosta Leafia max 30 kWh teholla.
Itsellä tarve normaalisti n. kerran kuussa, viime aikoina ollut vieläkin enemmän. Sitten kun alat noita varten vuokraamaan koukullista autoa tai pakua, niin kyllä siinä nopeasti hintaa kertyy.Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.
Totta ja tarua, mutta seuraava kertomus on vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettu.Omakotitalossa kun asuu ja remppaa/pihahommia/yms. tekee, niin peräkärry on näppärä mahdollisuus. Vuokra-auto ja -kärry olisivat tietysti aina mahdollisuus selvitä vähän halvemmalla, mutta kovin hankalalta se tuntuisi. Ja vähän ehkä hapokkaalta latoa vähintään kymppejä kuokullisen auton vuokraamiseen/laaki. Yleensä kun se sähköauto tulee korvaamaan jotain jo olemassa olevaa, niin kovin tuskalliselta se ainakin itsestä tuntuisi luopua tärkeäksi kokemastani toiminnallisuudesta ja silti latoa kymppitonneja autoon kiinni. Sinällään onneksi itsellä haussa olleen sähköauton kokoluokka oli sellainen, että koukullisia oli tarjolla (toki aina halvemmalla olisi ollut kiva päästä).
Suomessa Zoe ei ole ollut läheskään niin suosittu kuin muutamassa muussa Euroopan maassa suhteessa muihin sähköautoihin. Green Mobility osti kesällä Suomeen muistaakseni 150 uutta Zoe Z.E. 50 mallia ja sen huomasi ihan rekisteröintitilastoissakin. Niitä näkee nyt Helsingissä aika usein, ovat valkoisia vihreillä teippauksilla. Nettiautossa taas on tällä hetkellä tarjolla iso läjä valkoisia Z.E. 40 mallia, jotka luultavasti sama firma on pistänyt suomalaisille autokaupoille edelleen myytäväksi. Nähtäväksi jää, miten tekee kauppansa, kun pyynnöt ovat mielestäni aika korkeita käytetystä vanhasta mallista, mutta voi olla että näillä markkinoilla kelpaavat silti.Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.
Tosin aivan viime aikoina on muutamia taas näkynyt, en tiedä voivatko olla vuokra-autoja kun käsittääkseni joku autonvuokrausliike tms. Suomessa osti läjän Zoeja vähän aikaa sitten. Ja Tallinnassa heinäkuun lopussa näin yhden Viron rekkarissa olevan Zoen, niin ja oli jollain tallinnalaisella myös Cupra!
Ei Suomen myydyimpien autojen lista muutenkaan vastaa yhtään Euroopan myydyimpiä polttomoottoriautoissakaan.Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.Mulla on ollut tässä kuussa 4 kertaa; terassin purkaminen ja kuskaus kaatopaikalle, pari kertaa puutavaran hakua ja yksi ikean keikka. Syyskuussa tulee ainakin pari reissua kun pitää hakea polttopuita.
Tarpeettoman hankalaa olisi ilman koukullista autoa ja omaa kärryä. Kertaakaan en ole ladannut kärry perässä kun Y:n sähkörange riittää näin kesällä melkein 250km kärryn kanssa
Puuilon kärry on 20€ / vuorokausi. Eihän se yhdeksi kerraksi paljon ole mutta jokin raksaprojekti tulee kuitenkin äkkiä kalliiksi. Mutta kärryt ovat hyviä ja vuokraus sujuvaa joten satunnaiseen tarpeeseen todella hyvä vaihtoehto.Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Sähköauton kanssa tuo kärryn vuokrauksen hankaluus itse asiassa vielä korostuu, kun ei välttämättä halua kuluttaa holtittomasti akkua turhaan tyhjän kärryn kanssa ajamiseen. Voi tulla "päivän projektissa" kiire, jos pitää ladata jossain välissä, kun muutenkin pitäisi hakea kärry, lastata, tyhjentää ja palauttaa se. (OT: Omassa kuomukärryssä on myös se etu, että kaatiskuormaa voi lastata etukäteen kertymisen mukaan.)Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Ei tuo kovin helposti muodostu ongelmaksi ainakaan pk-seudulla, jos "päivän projekti" on kotona...vetokykyisissä autoissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta aika hyvä range. Jos projekti on vaikka kauempana olevalla mökillä niin sitten ehkä, mutta siinäkin tapauksessa näkisin suurimpana ongelmana edestakaisin ajeluun menevän ajan ja vuokraisin kärryä mieluummin pari päivää tarvetta kauemmiin kuin lähtisin erikseen palauttamaan pitkän matkan päähän. Muutenkin homma voi mennä myös niin päin että vuokrakärryn kanssa niitä vetokilometrejä tuleekin vähemmän, jos sen kärryn vaikka ottaakin vasta siitä mökkipaikkakunnan rautakaupalta.Sähköauton kanssa tuo kärryn vuokrauksen hankaluus itse asiassa vielä korostuu, kun ei välttämättä halua kuluttaa holtittomasti akkua turhaan tyhjän kärryn kanssa ajamiseen. Voi tulla "päivän projektissa" kiire, jos pitää ladata jossain välissä, kun muutenkin pitäisi hakea kärry, lastata, tyhjentää ja palauttaa se.
Niin, no keskustelussa "hankala" viittasi siihen edelliseen viestiin, että liike on kaukana käyttöpaikasta. Ihan sama mikä skenaario. Itse haluan kärrystä eroon mahdollisimman pikaisesti samana päivänä, niin siihen kiireeseen kun vielä pistäis mukaan sähköauton latauksen, niinEi tuo kovin helposti muodostu ongelmaksi ainakaan pk-seudulla, jos "päivän projekti" on kotona...vetokykyisissä autoissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta aika hyvä range. Jos projekti on vaikka kauempana olevalla mökillä niin sitten ehkä, mutta siinäkin tapauksessa näkisin suurimpana ongelmana edestakaisin ajeluun menevän ajan ja vuokraisin kärryä mieluummin pari päivää tarvetta kauemmiin kuin lähtisin erikseen palauttamaan pitkän matkan päähän. Muutenkin homma voi mennä myös niin päin että vuokrakärryn kanssa niitä vetokilometrejä tuleekin vähemmän, jos sen kärryn vaikka ottaakin vasta siitä mökkipaikkakunnan rautakaupalta.
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa. Kelloa voi toki joutua vähän katsomaan. Halpojahan nuo kärryt ovat hankkia, jos on varaa vetokykyiseen sähköautoon. Itse koen mukavaksi sen ei tarvitse pitää omassa pienessä pihassa kärryä, mutta jos olisi enemmän tilaa niin oma olisi ehkä mukava.Niin, no keskustelussa "hankala" viittasi siihen edelliseen viestiin, että liike on kaukana käyttöpaikasta. Ihan sama mikä skenaario. Itse haluan kärrystä eroon mahdollisimman pikaisesti samana päivänä, niin siihen kiireeseen kun vielä pistäis mukaan sähköauton latauksen, niinNoh, mun ratkaisu on koukullinen sähköauto ja oma kärry, niin ei tarvitse tuijotella kelloa. Mukavaa, mutta ei taatusti kustannustehokasta.
Ollut joskus vuokrakärry ja on nyt ollut pidempään "lainassa" kärry. Onhan tuo pienessä paljon tilaa vievä kun nyt toista kuukautta ollut kärry pihalla. Heti kun tarve loppuu, niin täytyy ihmetellä kuka suostuu ottamaan sen pihalleen viemään tilaa. Olisihan tuo mukavaa jos olisi sen verta tilaa, että saisi kärryäkin pidettyä. Jotta saadaan aasinsilta sähköautoihin, niin sähköautopaikan luontia varten kärry pihassaPakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa. Kelloa voi toki joutua vähän katsomaan. Halpojahan nuo kärryt ovat hankkia, jos on varaa vetokykyiseen sähköautoon. Itse koen mukavaksi sen ei tarvitse pitää omassa pienessä pihassa kärryä, mutta jos olisi enemmän tilaa niin oma olisi ehkä mukava.
Kahden tonnin kärryn arvo tippuu ehkä satasen vuodessa. Näin päin kun ajattelee niin ei kovin montaa kertaa tarvitse vuokrata niin pääsee omilleen varsinkin jos tarve kerralla useammalle päivälleKoukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Meillä latauskateus vaihtui lopulta siihen että työkaveritkin laittoivat lopulta sähköautot tilaukseen.Tosin uskon vahvasti, että suomalainen kateus iskee ensi talvena ja sähköauton lataus kielletään työpaikallani.
En ole koeajanut kumpaakaan (Ioniq 5 tai EV6), mutta sähköautoa ostava kaverini kävi ja jommastakummasta hän kovasti valitti että siellä oli ihan liikaa nappuloita, meni pää sekaisin siitä nappulamäärästä. Jotenkin on mielikuva että hän olisi puhunut EV6:sta, mutta saattoi olla myös Ioniq 5. Ja hänen edellinen autonsa oli vanha diesel-bemari, ja silti liikaa nappuloita uudessa sähköautossa.Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen. Se kun ei ole lähellekään pahimmasta päästä, jopa aika perinteinen. Perustoiminnot ovat järkevästi saatavilla kun vertaa vaikka id-sarjaan. Tai Cupra Borniin, jossa volumesäätökin oli onnistuttu ratissa liukupinnalla rikkomaan![]()
Juu näin se varmaan on. Itse mietin valmistaako Renault juurikaan enää Zoea ja kuinka paljon materiaalipula heihin vaikutti, ehkä ei vain ole tullut tarpeeksi hihnalta eikä niiden myynti ole ollut heille niin kannattavaa, jos ovat aiemmin myyneet alhaisella marginaalilla esim. päästäkseen vaan EU-päästörajoitusten alle jotta voivat myydä polttomoottoriautojaan? No hällä väliä, mun ZE50 käy ja kukkuu.Suomessa Zoe ei ole ollut läheskään niin suosittu kuin muutamassa muussa Euroopan maassa suhteessa muihin sähköautoihin. Green Mobility osti kesällä Suomeen muistaakseni 150 uutta Zoe Z.E. 50 mallia ja sen huomasi ihan rekisteröintitilastoissakin. Niitä näkee nyt Helsingissä aika usein, ovat valkoisia vihreillä teippauksilla. Nettiautossa taas on tällä hetkellä tarjolla iso läjä valkoisia Z.E. 40 mallia, jotka luultavasti sama firma on pistänyt suomalaisille autokaupoille edelleen myytäväksi. Nähtäväksi jää, miten tekee kauppansa, kun pyynnöt ovat mielestäni aika korkeita käytetystä vanhasta mallista, mutta voi olla että näillä markkinoilla kelpaavat silti.
Yleinen taso on aika huono eli monestakaan ei saa muuten kuin 12V järjestelmän kautta kikkailemalla ehkä max. 1000W tai jos on AC-pistoke niin siitä saa virtaa läppäriin. Sitten on Ioniq5 ja EV6, joista saa 1x16A, jolla jo tekeekin jotain. Isompaan tehotarpeeseen sitten ainakin Leaf ja ehkä jotkin muut chademo-autot, joista saa erillisen monta tonnia maksavan V2G-laturin kautta varmaan montakin kilowattia ja ehkä jopa 3 vaihetta. Jotain muitakin korealaisten tapaan V2L:ää tukevia malleja taitaa olla...joku näistä on varmaan järkevin valinta, mutta parempaa on varmaan tulossa.paljonkohan niistä sähköautoista saa virtaa ulos
Myin juuri kuun alussa polttiksen pois ja mitä nyt vilkaisin Fuellyä niin tämän vuoden keskiarvot:Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Kehä-3:n ulkopuolelta päivää, lähin liike voi olla kaukanakin (ja siitähän tässä edelleenkin puhuttiin).Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa.