Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
129
Ei niin pientä puroa mihin ei verottaja olisi karvaista tassuansa työntämässä:


Huom! Ei siis verottajan virallinen tulkinta (vielä), vaan asiantuntijan pohdiskelua.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Ei niin pientä puroa mihin ei verottaja olisi karvaista tassuansa työntämässä:


Huom! Ei siis verottajan virallinen tulkinta (vielä), vaan asiantuntijan pohdiskelua.
"Myydä". Eikös noita kierretä, niin että verkkoon syljetty sähkö jää jonnekin pankkiin. Mikäli se tulee sieltä rahana tilille, niin eiköhän verottaja hyökkää tosiaan niiden rahojen kimppuun
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271
"Myydä". Eikös noita kierretä, niin että verkkoon syljetty sähkö jää jonnekin pankkiin. Mikäli se tulee sieltä rahana tilille, niin eiköhän verottaja hyökkää tosiaan niiden rahojen kimppuun
Aurinkosähköjärjestelmissä ainakin niiden tuottama, kulutuksen ylittävä sähkö "myydään" sähköyhtiölle ja aurinkosähkön tuottaja saa siitä pörssisähkökorvauksen joka sitten vähennetään tuottajan sähkölaskusta. Tähän asti tuotot ovat olleet niin pieniä että raha on aina liikkunut sähköyhtiön suuntaan ja mitään positiivistä tuloa ei tuottajalle ole tullut. Pienemmät sähkölaskut kyllä.

Tulevaisuudessahan tilanne voi olla toisinkin kun halpaa yöpörssisähköä tankataan sähköautoon ja päivällä sitä luovutetaan sähköverkkoon etätyöpäivän aikana ja kaverina voi vielä olla aurinkokennotkin. Tästä yhdistelmästä varmaan verottajakin alkaa kiinnostumaan.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
284
Tulevaisuudessahan tilanne voi olla toisinkin kun halpaa yöpörssisähköä tankataan sähköautoon ja päivällä sitä luovutetaan sähköverkkoon etätyöpäivän aikana ja kaverina voi vielä olla aurinkokennotkin. Tästä yhdistelmästä varmaan verottajakin alkaa kiinnostumaan.
Viimeistään sitten kun riittävän monii keksii ladata työnantajan piikkiin sähköautonsa… purkaakseen kotona verkkoon, verottomasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 130
Eikö tuo ole pääomatuloa? Siinähän on sijoitettu rahaa ja se tuottaa.

Tosin voidaanhan sitä pitää myös petoksena, jos työnantaja tarjoaa sähköautoiluun sähköä ja sen myykin markkinoille.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
125
Millaisia latauskäytäntöjä täällä on muilla? Lataatteko akun täyteen (70-80%) aina kuin mahdollista, vai päästättekö akun välillä tyhjentymään?

Omalla ajolla akun varaus tippuu 80% -> 70% päivittäisessä ajossa ja mietin mikä on akun kunnon kannalta paras käytäntö. Töissä latausmahdollisuus, kotona ei vielä muuta kuin ajastettu tolppapaikka. Nykyisellään olen ladannut akun päivittäin täyteen, mutta mietin että onko akun kunnon kannalta paras pitää se kokoajan "täynnä", kuin että antaisi välillä tyhjentyä kunnolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Eikö tuo ole pääomatuloa? Siinähän on sijoitettu rahaa ja se tuottaa.

Tosin voidaanhan sitä pitää myös petoksena, jos työnantaja tarjoaa sähköautoiluun sähköä ja sen myykin markkinoille.
Eihän se ole petos ellet ole allekirjoittanut jotain sopparia jossa nimenomaisesti kielletään sähkön edelleenmyynti ja väitänpä että harva on ylipäätänsä mitään sopparia kirjoittanut työpaikalla lataamisesta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Millaisia latauskäytäntöjä täällä on muilla? Lataatteko akun täyteen (70-80%) aina kuin mahdollista, vai päästättekö akun välillä tyhjentymään?

Omalla ajolla akun varaus tippuu 80% -> 70% päivittäisessä ajossa ja mietin mikä on akun kunnon kannalta paras käytäntö. Töissä latausmahdollisuus, kotona ei vielä muuta kuin ajastettu tolppapaikka. Nykyisellään olen ladannut akun päivittäin täyteen, mutta mietin että onko akun kunnon kannalta paras pitää se kokoajan "täynnä", kuin että antaisi välillä tyhjentyä kunnolla.
80 tai 90% vähä riippuen miten millonkin.

Nyt ei tarvetta ladata edes täyteen ku iso akku ja hyvin latureita.

Model S alla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Millaisia latauskäytäntöjä täällä on muilla? Lataatteko akun täyteen (70-80%) aina kuin mahdollista, vai päästättekö akun välillä tyhjentymään?

Omalla ajolla akun varaus tippuu 80% -> 70% päivittäisessä ajossa ja mietin mikä on akun kunnon kannalta paras käytäntö. Töissä latausmahdollisuus, kotona ei vielä muuta kuin ajastettu tolppapaikka. Nykyisellään olen ladannut akun päivittäin täyteen, mutta mietin että onko akun kunnon kannalta paras pitää se kokoajan "täynnä", kuin että antaisi välillä tyhjentyä kunnolla.
Et maininnut mikä auto (ja akkukemia) sinulla on - se vaikuttaa asiaan jonkin verran. Itselläni Tesla Model 3 LR (~72 kWh käytettävää kapasiteettia jäljellä).

Normaalisti pyrin KESÄLLÄ pitämään akun niin, että päivän ennustettujen ajojen lopuksi on vähintään 20 % jäljellä ja vastaavasti yli 70...75 % lataan vaan tarpeeseen. Joskus lataan vain 60 % tasolle jos lähipäivinä on vain jotain pientä pätkäajoa. Yleensä latailen jos varaus tippuu alle 40-50 % tason. Täyteen olen ladannut vain ennen sellaisia reissuja, joissa tiedossa on latauspysähdys (ts. koko kapasiteetti tarvitaan). Tällöin olen ajastanut akun täyttymään juuri ennen lähtöä jotta se seisoo mahdollisimman vähän aikaa täynnä.

Talvella pidän keskimääräistä varaustasoa jonkin verran korkeammalla mm. suuremman kulutuksen takia.

Aiheesta on paljon vaihtelevaa tietoa, mutta yleisesti ottaen parasta on välttää akun säilyttämistä korkealla varaustasolla. Myöskään ihan tyhjäksi asti ei kannata purkaa varsinkaan niin, että akusta ottaa paljon tehoa tyhjänä ja/tai jättää sen seisomaan lähes tyhjänä.
 
Liittynyt
27.01.2018
Viestejä
66
Millaisia latauskäytäntöjä täällä on muilla? Lataatteko akun täyteen (70-80%) aina kuin mahdollista, vai päästättekö akun välillä tyhjentymään?
Jos pyörii kotikonnuilla niin ei tarvi letkun kanssa leikkiä päivittäin - lataus kerran viikossa tai kahdessa 80% asti, paitsi jos pitkä reissu tiedossa niin sitten 100%
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Jonkinlaiselle css-chademo adapterille voisi olla kysyntää.
Kovasti olenkin miettinyt olisiko joku tuollainen härpäke mahdollinen, varmasti helpottaisi monin leaffeilijän elämää ja nostaisi auton arvoakin. Loogisesti ajattelin että jos olisi helposti ja halvasti mahdollista, olisi sellaisia kylät ja notkelmat jo täynnä.

Vanhempien Teslojen omistajilla olen nähnyt jos minkälaista adapteria, ilmeisesti ovat voineet ladata jopa chademo-paikoissakin sopivalla adapterilla? Joku teslakuski osaa varmaan kertoa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Kiitän siitä että löysit videon jossa vastaava ääni. En tiedä tekeekö tuo ensimmäinen video oikeutta sille kuinka kovalta se kuulosti tänään testissä. Samanlainen ääni, mutta haluaisin sanoa että tuplasti kovempi.

On se kyllä kumma, että sähköautojen äänet on kovempia kuin perus polttomoottoreissa. Kialla on ihan selvä sähköinen oma tehty ääni, mutta eihän tuo peugeotin ääni ole muuta kuin ärsyttävä
Kuten mainittu, tuo ääni on EU:n taholta pakotettu, ja yleisesti (uusissa) sähköautoissa missä tuo on, se lähtee pois yli 30km/h nopeuksissa (koska silloin tulee kai tarpeeksi jo rengasmelua jne.). Se vaaditaan hiljaisiin nopeuksiin jotta jalankulkijat ja siilit kuulevat hiljaa ninjana lähestyvän sähköauton.

Ainakin Renault Zoessa kyseisen äänen voi valita muutamasta eri vaihtoehdosta, ja otaksun että sama pätee Pösöönkin. Minulle on sama mikä Zoessa on koska en sitä kovin hyvin auton sisälle kuule, ja minulle on aivan sama mitä jalankulkijat ovat kyseisestä äänestä mieltä, kunhan kuulevat sen.

Enhän minä edes aja alle 30km/h nopeuksissa kuin liikkelle lähtiessä, jarruttaessa ja pysäköintihalleissa. Muualla vedetään talla pohjassa tuhatta ja sataa, joskus jopa molemmat tallat pohjassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Kovasti olenkin miettinyt olisiko joku tuollainen härpäke mahdollinen, varmasti helpottaisi monin leaffeilijän elämää ja nostaisi auton arvoakin. Loogisesti ajattelin että jos olisi helposti ja halvasti mahdollista, olisi sellaisia kylät ja notkelmat jo täynnä.

Vanhempien Teslojen omistajilla olen nähnyt jos minkälaista adapteria, ilmeisesti ovat voineet ladata jopa chademo-paikoissakin sopivalla adapterilla? Joku teslakuski osaa varmaan kertoa.
Tässä näköjään kuvattu näitä haasteita kyseisen adapterin tekemiselle:
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Luulisi että vanha ykköstie on pieniakkuisten sähköautoilijoiden suosiossa jos ei ole kiirettä, pääsee paljon pidemmälle yhdellä latauksella. Onko tuossa 40 vai 50 kWh akku?

Itselle Zoe on ihan tuntematon malli, on varmaan tullut vastaan mutta en noteerannut. Täällä joku on hehkuttanut. Halpahan tuo on sähkäriksi mutta jos katsoo auton kokoa niin tuntuu vähän kalliilta. No edullisempi kuin Honda E jossa on naurettavan mopo akku (kuten Fiatissa), muuten Honda on tyylikkään retro peli.
52kWh netto (55kWh brutto).

Minä se "hehkuttaja" luultavasti olen ollut, ei tällä foorumilla ole kuin varmaan kaksi Zoe-omistajaa, kuten koko Suomessa.

Koosta en osaa sanoa kun en tiedä mihin vertaa. Minulle riitti lähinnä se että siinä saa laillisesti olla viisi ihmistä, on myös takaovet, ja takakonttiin mahtunee juuri ja juuri normi lastenvaunut (en ole kokeillut). Koonsa puolesta se mielestäni vastaa aiemmin minulla ollutta 2007 Toyota Auris:ta, ehkä hieman kapeampi. Ei taakse mielellään mahduttaisi kolmea aikuista (kuten ei tehnyt kyllä Auriksessakaan), mutta kaksi lasta ja siro vaimo sinne kyllä sopii hyvin.

Mitä Zoen hintaan tulee, minulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun huomasin että nykyisin halvin eli ainoa uutena myytävä Zoe maksaa 38390€ (-2000€ hankintatukea kai edelleen). Maksoin omastani uutena viime lokakuussa alle 30000€, tosin minulta puuttuu jotain elintärkeitä varusteita joita tuossa mallissa tulee kuten haineväantenni, kaista-avustin yms. joista en henkilökohtaisesti haluaisi juuri mitään maksaakaan.

Juu, en ehkä itsekään ostaisi Zoea lähes 40000 eurolla (paitsi jos ei olisi oikein muuta tarjolla), kun melkein samaan hintaan saa jo paljon muutakin. N. 29000 eurolla se oli kuitenkin mielestäni erinomainen diili, 395km WLTP toimintamatka ja mitä vielä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Millaisia latauskäytäntöjä täällä on muilla? Lataatteko akun täyteen (70-80%) aina kuin mahdollista, vai päästättekö akun välillä tyhjentymään?

Omalla ajolla akun varaus tippuu 80% -> 70% päivittäisessä ajossa ja mietin mikä on akun kunnon kannalta paras käytäntö. Töissä latausmahdollisuus, kotona ei vielä muuta kuin ajastettu tolppapaikka. Nykyisellään olen ladannut akun päivittäin täyteen, mutta mietin että onko akun kunnon kannalta paras pitää se kokoajan "täynnä", kuin että antaisi välillä tyhjentyä kunnolla.
Jostain asiaa käsittelevästä Youtube-videosta jäi knoppitieto että laboratoriotesteissä (missä akkua jatkuvasti ladataan ja puretaan kerta toisensa jälkeen), kaikkein paras akun elinikä saavutettiin kun tuo pidettiin 65-75% välissä, eli ladataan aina kun laskee 65%:iin, ja lopetetaan lataus 75%:ssa. Ero kuulemma oli jo huomattava verrattuna esim. yleiseen 20%-80% sääntöön.

Lienee kuitenkin selvää ettei tuollainen 10 prosentin välillä latailu ole tosielämässä järkevä tavoite. Normiajoissa jossain 20-80% tai 15-90% välillä pitäminen lienee hyvä tavoite, ja jos on pitkä matka tiedossa, sitten lataa tappiin 100% vaikka vähän ennen matkaa. Pitkillä matkoilla supernopeaa latausta haluavat tuntuvat myös suosivan melkein tyhjäksi akun ajamista koska sitten latautuu aivan sikavauhtia, ainakin aluksi.

Tärkeämpää kuin se käykö akun lataustaso välillä muutamassa prosentissa tai 100% täynnä, lienee se ettei auto olisi pitkiä aikoja parkissa/säilytyksessä joko akku tyhjänä tai piripintaan täynnä. Pitkäaikaisessa parkkeerauksessa/säilytyksessä ehkä joku 50-70% välillä oleva lataustaso lienee paras. Käsittääkseni erityisen haitallista akulle on pitkäaikainen säilytys pakkasessa tyhjänä, eli ainakin sitä tulisi välttää.

Pakkaa sekoittavat vielä LFP-akut jotka kai vähemmän välittävät täydeksikään latauksesta, mutta kai niidenkin jo valmiiksi hyvä elinikä pidentyisi vielä entisestäänkin noita samoja sääntöjä noudattaen. Luulisin. Ehkäpä. Ken tietää.

EDIT: Niin ja vielä tarkennuksena se että ainakaan minä en ole tietoinen että tietoisesti akun käyttäminen välillä melkein tyhjäksi olisi jotenkin tarpeellista akun eliniän pidentämiseksi, päinvastoin. Luulen että nuo ohjeet tulevat jostain 90-luvun Nokia-puhelimien nikkelikadmiumpäläpälä-akuista joissa oli joku "muistiominaisuus" jota välttääkseen oli hyvä välillä purkaa akkua melkein tyhjäksi, tai muuten sen kapasiteetti alkoi vähentyä roimasti. Ei tietääkseni enää päde nykyisille litium-akuille.
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Jostain asiaa käsittelevästä Youtube-videosta jäi knoppitieto että laboratoriotesteissä (missä akkua jatkuvasti ladataan ja puretaan kerta toisensa jälkeen), kaikkein paras akun elinikä saavutettiin kun tuo pidettiin 65-75% välissä, eli ladataan aina kun laskee 65%:iin, ja lopetetaan lataus 75%:ssa. Ero kuulemma oli jo huomattava verrattuna esim. yleiseen 20%-80% sääntöön.

Lienee kuitenkin selvää ettei tuollainen 10 prosentin välillä latailu ole tosielämässä järkevä tavoite. Normiajoissa jossain 20-80% tai 15-90% välillä pitäminen lienee hyvä tavoite, ja jos on pitkä matka tiedossa, sitten lataa tappiin 100% vaikka vähän ennen matkaa. Pitkillä matkoilla supernopeaa latausta haluavat tuntuvat myös suosivan melkein tyhjäksi akun ajamista koska sitten latautuu aivan sikavauhtia, ainakin aluksi.

Tärkeämpää kuin se käykö akun lataustaso välillä muutamassa prosentissa tai 100% täynnä, lienee se ettei auto olisi pitkiä aikoja parkissa/säilytyksessä joko akku tyhjänä tai piripintaan täynnä. Pitkäaikaisessa parkkeerauksessa/säilytyksessä ehkä joku 50-70% välillä oleva lataustaso lienee paras. Käsittääkseni erityisen haitallista akulle on pitkäaikainen säilytys pakkasessa tyhjänä, eli ainakin sitä tulisi välttää.

Pakkaa sekoittavat vielä LFP-akut jotka kai vähemmän välittävät täydeksikään latauksesta, mutta kai niidenkin jo valmiiksi hyvä elinikä pidentyisi vielä entisestäänkin noita samoja sääntöjä noudattaen. Luulisin. Ehkäpä. Ken tietää.

EDIT: Niin ja vielä tarkennuksena se että ainakaan minä en ole tietoinen että tietoisesti akun käyttäminen välillä melkein tyhjäksi olisi jotenkin tarpeellista akun eliniän pidentämiseksi, päinvastoin. Luulen että nuo ohjeet tulevat jostain 90-luvun Nokia-puhelimien nikkelikadmiumpäläpälä-akuista joissa oli joku "muistiominaisuus" jota välttääkseen oli hyvä välillä purkaa akkua melkein tyhjäksi, tai muuten sen kapasiteetti alkoi vähentyä roimasti. Ei tietääkseni enää päde nykyisille litium-akuille.
Noista 90-luvun kännykkäakkujen muistiominaisuuksista uskomus varmasti pääasiassa tulee, mutta sellainen ihan aavistuksen tähän liippaava syy löytyy autojen BMS:stä: Jos lataa jatkuvasti suhteellisen kapealla alueella, auton BMS saattaa ajan kanssa menettää kyvyn arvioida akun todellista kapasiteettia ja näyttää siksi alentunutta toimintasädettä. Tämä taas saattaa sekoittua omistajan mielessä akun degradaatioon. Akku ei ole kuitenkaan oikeasti menettänyt kapasiteettia vaan BMS pitää vain opettaa uudelleen antamalla akun purkautua melko tyhjäksi ja ladata sitten lähelle täyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Itse en ole vielä sähköistymässä auton suhteen, mutta ketjua tulee mielenkiinnosta luettua jos ei parempaa ole tarjolla :geek: Ehkä puitukin ketjussa, mutten alkanu pläräämään läpi ketjua eikä varmaan hakukaan olisi tuottanut osuamia niin kysästään ihan puhtaasta mielenkiinnosta.

Onko sähköautoihin olemassa jotain lisävarustetta tyyliin aurinkopaneelit katolla jotka lataa autoa vaikka parkissa ollessaaan tai matkan päällä? Esim pitkällä matkalla varmaan jotain sais talteen eikä välttämättä tarvitse pysähtyä "tankille" missään kohtaa tai ainakin harvemmin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Itse en ole vielä sähköistymässä auton suhteen, mutta ketjua tulee mielenkiinnosta luettua jos ei parempaa ole tarjolla :geek: Ehkä puitukin ketjussa, mutten alkanu pläräämään läpi ketjua eikä varmaan hakukaan olisi tuottanut osuamia niin kysästään ihan puhtaasta mielenkiinnosta.

Onko sähköautoihin olemassa jotain lisävarustetta tyyliin aurinkopaneelit katolla jotka lataa autoa vaikka parkissa ollessaaan tai matkan päällä? Esim pitkällä matkalla varmaan jotain sais talteen eikä välttämättä tarvitse pysähtyä "tankille" missään kohtaa tai ainakin harvemmin?
On niitä kuriositeettina ollut ainakin Priuksessa mutta se kerää niin vähän energiaa että sillä ei paljoa lisämatkaa lataa. Jos jokin isompi paneeli tuottaisi edes 300w jatkuvaa tehoa (käytännössä tuskin johtuen katon kulmasta, liasta, auringon pitäisi porottaa koko matkan) niin 3 tunnin matkalla saisi talteen vajaan 1kwh millä pystyisi ajamaan ehkä ylimääräisen 5km. Enemmän säästää laittamalla ilmastoinnin pois päältä eikä se maksa yhtään ylimääräistä.
 

mie

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
146
Koosta en osaa sanoa kun en tiedä mihin vertaa. Minulle riitti lähinnä se että siinä saa laillisesti olla viisi ihmistä, on myös takaovet, ja takakonttiin mahtunee juuri ja juuri normi lastenvaunut (en ole kokeillut). Koonsa puolesta se mielestäni vastaa aiemmin minulla ollutta 2007 Toyota Auris:ta, ehkä hieman kapeampi. Ei taakse mielellään mahduttaisi kolmea aikuista (kuten ei tehnyt kyllä Auriksessakaan), mutta kaksi lasta ja siro vaimo sinne kyllä sopii hyvin.
Jokusen kerran ollut Zoen takapenkillä ja melko karua siellä on matkustaa. Akut ovat penkkien alla, joten takana istutaan korkella pää katossa. Etuistuimien muotoilu estää näkemästä eteenpäin ja katon pokkaus sivuille. Lisäksi muotoilu on luokkaa verhostettu vaneri, niin perse liukuu mutkissa sivusuunnissa. Harvoja nykyautoja, joissa oikeasti saan fyysistä matkapahoinvointia. Lyhyessä kaupunkisiirtymässä tuo vielä menettelee, mutta matka-ajossa takapenkeille en pakottaisi ketään ihmistä. Etupenkit ovat ihan hyvät, toki kapea auto, jossa istutaan hartiat kiinni.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Luulisi että vanha ykköstie on pieniakkuisten sähköautoilijoiden suosiossa jos ei ole kiirettä, pääsee paljon pidemmälle yhdellä latauksella. Onko tuossa 40 vai 50 kWh akku?
No esimerkiksi 52kWh akulla varustetulla Zoella (vanhempia malleja on 41kWh ja 22kWh akuilla) Helsinki-Turku välin ajelee motaria helposti yhteen suuntaan, ilman että tarvitsee säästellä ja ylikin jää sähköä. Toisaalta edestakaisin vanhaakin tietä ilman latausta onnistuisi vain hyvässä säässä ja silloinkin todennäköisesti joutuisi säästelemään niin että menee jo urheiluksi. Käytännössä siis edestakainen reissu vaatii lisää sähköä jossain joka tapauksessa.

En usko, että rangen maksimointi pitkillä matkoilla ajamalla hitaammin on niin ylesitä kuin joidenkin juttujen perusteella kuvittelisi. Yleensä tosin ihan siitä syystä, että ajomatka ei ole lähelläkään maksimia mitä akusta irtoaisi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 090
Onko sähköautoihin olemassa jotain lisävarustetta tyyliin aurinkopaneelit katolla jotka lataa autoa vaikka parkissa ollessaaan tai matkan päällä? Esim pitkällä matkalla varmaan jotain sais talteen eikä välttämättä tarvitse pysähtyä "tankille" missään kohtaa tai ainakin harvemmin?
Uudessakaupungissa aletaan kohta valmistaa Sono Sion sähköautoa, jonka korin pinta on pelkkää paneelia joka puolelta.

Uudestakaupungista tulee kohta myös Lightyear One. Aurinkopaneeleilla.

XBus tulee useammalla paneelilla.

Aptera ei normikäytössä tarvitse latausta, jos asut aurinkoisessa paikassa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 130
Vanhempien Teslojen omistajilla olen nähnyt jos minkälaista adapteria, ilmeisesti ovat voineet ladata jopa chademo-paikoissakin sopivalla adapterilla? Joku teslakuski osaa varmaan kertoa.
Mun käsittääkseni se vanhempi teslan pikalataus käytti chademo standardia, mutta se oli ympätty siihen type2 liittimeen, eli adapteri on helppo tehdä kun se on vain mekaanisen yhteensopivuuden saavuttamiseksi, sähköisesti mitään eroa ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
951
Onko joku seurannut käytettyjen sähkisten hintoja tässä viime viikkoina/kuukausina kun sähkön hinta on raketoinut? Luulisi että vähentää nyt näiden kiinnostusta ja toisi sähköautojen hintoja siitä kesäkuun bensan hintapiikistä alaspäin. Mahtava olla tällainen tuuliviiri kun piti heti laittaa ID4 tilaus kun bensa oli 2.5e/l, nyt saa taas vuorostaan syödä kynsiä kun seuraa sähkön hinnan kehitystä.

Jos peruisi id4 tilauksen joka toimitetaan ehkä joskus ensi vuoden puolella, ja mahdollisesti katselisi käytettyjen markkinoilta edes jonkun nopeammin toimitettavan ja paremmin varustellun jos hinnat vähän laskee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 610
Onko joku seurannut käytettyjen sähkisten hintoja tässä viime viikkoina/kuukausina kun sähkön hinta on raketoinut? Luulisi että vähentää nyt näiden kiinnostusta ja toisi sähköautojen hintoja siitä kesäkuun bensan hintapiikistä alaspäin. Mahtava olla tällainen tuuliviiri kun piti heti laittaa ID4 tilaus kun bensa oli 2.5e/l, nyt saa taas vuorostaan syödä kynsiä kun seuraa sähkön hinnan kehitystä.

Jos peruisi id4 tilauksen joka toimitetaan ehkä joskus ensi vuoden puolella, ja mahdollisesti katselisi käytettyjen markkinoilta edes jonkun nopeammin toimitettavan ja paremmin varustellun jos hinnat vähän laskee.
Ei ole vaikuttanut vielä hintoihin. Voi olla silti, että kysyntää ei enää niin paljoa olisi, mutta saa nähdä milloin alkaa oikeasti vaikuttamaan. Uusien saatavuus kun on surkeaa.

Tänne tulee joskus 28 000€ Peugeot e-2008, mutta auton hinta oli sen verran alhainen, että ei vaikuta vielä omaan mielipiteeseen hankinnasta. Ei ole enää tullut vastaavia tarjouksia ja hinnat on yleisestikin nousseet.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Onko joku seurannut käytettyjen sähkisten hintoja tässä viime viikkoina/kuukausina kun sähkön hinta on raketoinut? Luulisi että vähentää nyt näiden kiinnostusta ja toisi sähköautojen hintoja siitä kesäkuun bensan hintapiikistä alaspäin. Mahtava olla tällainen tuuliviiri kun piti heti laittaa ID4 tilaus kun bensa oli 2.5e/l, nyt saa taas vuorostaan syödä kynsiä kun seuraa sähkön hinnan kehitystä.

Jos peruisi id4 tilauksen joka toimitetaan ehkä joskus ensi vuoden puolella, ja mahdollisesti katselisi käytettyjen markkinoilta edes jonkun nopeammin toimitettavan ja paremmin varustellun jos hinnat vähän laskee.
En kovin tarkkaan ole seurannut, mutta mielestäni hinnat käytetyissä sähköautoissa eivät ole laskeneet. Kova nousu niissä oli tuossa viimeisen vuoden aikana.
Jopa polttisten ja etenkin jonkilaisten hybridien hinnat ovat nousseet. Esim. farkku hybrid Corollan pyynnit ovat nousseet vuoden aikana yli 5000€ kun puhutaan pari vuotta vanhasta ja n.100tkm ajetusta. Tuollaista harkitsin reilu vuosi takaperin mutta nyt jää kyllä kauppaan ja jatketaan vanhalla...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Onko joku seurannut käytettyjen sähkisten hintoja tässä viime viikkoina/kuukausina kun sähkön hinta on raketoinut? Luulisi että vähentää nyt näiden kiinnostusta ja toisi sähköautojen hintoja siitä kesäkuun bensan hintapiikistä alaspäin. Mahtava olla tällainen tuuliviiri kun piti heti laittaa ID4 tilaus kun bensa oli 2.5e/l, nyt saa taas vuorostaan syödä kynsiä kun seuraa sähkön hinnan kehitystä.

Jos peruisi id4 tilauksen joka toimitetaan ehkä joskus ensi vuoden puolella, ja mahdollisesti katselisi käytettyjen markkinoilta edes jonkun nopeammin toimitettavan ja paremmin varustellun jos hinnat vähän laskee.
Korkojen nousu vaikuttaa ehkä enemmän kuin kohonnut sähkön hinta, mutta sitäkin enemmän kalliiden autojen myyntiä saattaa rajoittaa yleinen varovaisuus nyt kun näyttää siltä, että olemme ajautumassa taantumaan, jonka kestosta ei ole varmuutta. Nettiauton haun perusteella myynnissä on 6769 kpl vähintään 50 ke maksavaa autoa, joista noin neljännes on uudehkoja sähkiksiä. Toki joukossa on myös autoja, jotka eivät varsinaisesti ole edes myynnissä, mutta määrä tuntuu silti suurelta. Itse saattaisin päätyä uuden sijasta vähän käytettyyn varsinkin, jos sen hinta olisi edullisempi kuin uuden, mutta sellaisia ei valitettavasti ole paljoakaan tarjolla ellei Tesla Model 3 kiinnosta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 472
Aikalailla saa kuule sähkön hinta nousta (luuleks, että ei polttoaine kallistu, sähköllä sitä jalostetaan...) ennenkuin muuttuu kalliimmaksi kuin muut liikennepolttoaineet.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
986
Aikalailla saa kuule sähkön hinta nousta (luuleks, että ei polttoaine kallistu, sähköllä sitä jalostetaan...) ennenkuin muuttuu kalliimmaksi kuin muut liikennepolttoaineet.
Ei ehkä kalliimmaksi, mutta kaventaa se sähköauton kannattavuus etua jos joutuu vaikka 30c/kwh maksamaan. Toki hinnat varmaan vähän normalisoituvat tästä ajan kanssa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Aikalailla saa kuule sähkön hinta nousta (luuleks, että ei polttoaine kallistu, sähköllä sitä jalostetaan...) ennenkuin muuttuu kalliimmaksi kuin muut liikennepolttoaineet.
Eli onko nyt tärkeämpää kuka ajaa halvimmalla vai paljon ajaminen/autoilu ylipäätään maksaa?
Sähkön hinnalla on todella iso merkitys kun mietitään polttiksen vaihtamista sähköön. Varsinkin taloyhtiössä on hankalaa jos latauspaikoilla on joku "yleissähkö" 35c/kWh, talvella 55c/kWh. Noilla hinnoilla vastaavankokoisten sähkisten ja polttiksen vertailusta häviää kokonaan pohja, koska kuluissa ei enää ole niin merkittävää eroa.
Melko perinteistä suomalaista ajattelua, aivan sama paljon sähkö maksaa kunhan polttoaine naapurin polttikseen maksaa enemmän... Maksa 100€ ettei naapuri saa 50€.
 
Liittynyt
30.01.2020
Viestejä
80
Onko joku seurannut käytettyjen sähkisten hintoja tässä viime viikkoina/kuukausina kun sähkön hinta on raketoinut? Luulisi että vähentää nyt näiden kiinnostusta ja toisi sähköautojen hintoja siitä kesäkuun bensan hintapiikistä alaspäin.
Ei ole vaikuttanut vielä hintoihin. Voi olla silti, että kysyntää ei enää niin paljoa olisi, mutta saa nähdä milloin alkaa oikeasti vaikuttamaan. Uusien saatavuus kun on surkeaa.
En ole myöskään huomannut että hintoihin olisi vielä vaikuttanut. Mutta kysyntään on tainnut jo vaikuttaa, sillä nykyään näkyy esim. vähän ajettua Kia EV6:tta ja Huyndai Ioniq5:sta markkinoilla jo jonkin verran. Vielä kuukausi-pari takaperin näitä ei myynnissä näkynyt minuutteja pidempään. Tämä mutu muodostuu siis täysin omasta satunnaisesta nettiauton selailusta, ei tarkempaa seurantaa taustalla.

e. puhutaan siis ns. heti ajoon autoista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
En ole myöskään huomannut että hintoihin olisi vielä vaikuttanut. Mutta kysyntään on tainnut jo vaikuttaa, sillä nykyään näkyy esim. vähän ajettua Kia EV6:tta ja Huyndai Ioniq5:sta markkinoilla jo jonkin verran. Vielä kuukausi-pari takaperin näitä ei myynnissä näkynyt minuutteja pidempään. Tämä mutu muodostuu siis täysin omasta satunnaisesta nettiauton selailusta, ei tarkempaa seurantaa taustalla.

e. puhutaan siis ns. heti ajoon autoista.
Ioniq 5:sta on ollut enemmänkin tarjolla, mutta EV6:sta vähemmän jo ihan siitä syystä, että autoja on saatu Suomeen ja Eurooppaan niin pieniä määriä. EV6:n odotusaika pyörii jo 12-16 kk:n, millä voi olla myös vaikutusta tarjontaan. Aiemmin keväällä ja kesällä jopa takavedosta saatettiin pyytää lähes 80 tonnia, mutta nyt hinnat tuntuvat jo järkevämmiltä. Olen seurannut myös muiden autojen hintakehitystä ja tarjontaa. Viime viikkoina tarjonta on kasvanut, ja nyt olisi heti tarjolla ihan kohtuuhintaan mm. C40, ID4 GTX, ID5 sekä E-tron 40 ja 50 -malleja.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Sähkön hinnalla on todella iso merkitys kun mietitään polttiksen vaihtamista sähköön. Varsinkin taloyhtiössä on hankalaa jos latauspaikoilla on joku "yleissähkö" 35c/kWh, talvella 55c/kWh. Noilla hinnoilla vastaavankokoisten sähkisten ja polttiksen vertailusta häviää kokonaan pohja, koska kuluissa ei enää ole niin merkittävää eroa.
Lasketaanpa nyt vaikka omilla spekseillä. Kilometrejä vuodessa tulee keskimäärin 40 000km, entinen auto oli vanhahko diesel auto jonka keskikulutus ollut 6.3l/100km (70% kaupunki ja taajama, loput maantiellä/motarilla). Dieselin hinta tänään pumpulla näkyi olevan 2.3€/litra. Sähköautossa taas ympärivuotinen keskikulutus 18kWh/100km.
Otetaan sähkön hinnaksi esim. 55c/kWh -> Dieseliin kuukaudessa noilla muuttujilla menee 483€/kk. Sähköön menee 330€/kk. Taas 35c/kWh hinnalla maksaa 210€/kk.

Onhan tuossa vielä aikamoinen ero, mutta ei noilla erotuksilla hirveästi enään sitä kalliimman sähkökulkineen hintaeroa lyhentele.

Itse vielä onneksi reilut puolivuotta makselen sähköstä siirtoineen vain 0.11c/kWh, joten kk kustannus lataussähkölle on max. 66€/kk. Tuosta sitten pois ilmaiset lataukset, eli töissä ja jossain kaupoissa vielä tarjolla. Ei ole kyllä tullut vielä hirveästi hyödynnettyä. Ehkä sitten tulevaisuudessa enemmän jos ja kun pitää sähköstä maksellakin 30c/kWh ++++.

edit. tässä siis vain energian ja polttoaineen hintoja. Eroja tulee tietysti muistakin, verot, vakuutukset, remontit ja suurimpana kysymysmerkkinä autojen arvonalenema. Vanhahkon dieselin arvo nyt ei paljoa ole, joten ei siitä nyt paljoa voi hinta pudotakkaan. Mutta taas uuden sähköauton hinta siitä luopuessa on täysi kysymysmerkki.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Onhan tuossa vielä aikamoinen ero, mutta ei noilla erotuksilla hirveästi enään sitä kalliimman sähkökulkineen hintaeroa lyhentele.
Tähän se asian ydin tiivistyykin hyvin.
Toki sähkö on edelleen hyvä valinta monesta muusta(kin) näkökulmasta, mutta ei vaikuta siihen perus-pentin autonvaihtoon. Siellä lasketaan raakoja euroja ja ajetaan vaikka hautaan asti sillä vanhalla bensa Volvolla...
Sähkön hinta kuitenkin toivottavasti palaa lähemmäksi normaalia tulevina vuosina, ehkä jo vuoden päästä?
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
739
Ioniq 5:sta on ollut enemmänkin tarjolla, mutta EV6:sta vähemmän jo ihan siitä syystä, että autoja on saatu Suomeen ja Eurooppaan niin pieniä määriä. EV6:n odotusaika pyörii jo 12-16 kk:n, millä voi olla myös vaikutusta tarjontaan. Aiemmin keväällä ja kesällä jopa takavedosta saatettiin pyytää lähes 80 tonnia, mutta nyt hinnat tuntuvat jo järkevämmiltä. Olen seurannut myös muiden autojen hintakehitystä ja tarjontaa. Viime viikkoina tarjonta on kasvanut, ja nyt olisi heti tarjolla ihan kohtuuhintaan mm. C40, ID4 GTX, ID5 sekä E-tron 40 ja 50 -malleja.
C40 malleja kohtuuhintaan? Missä? Ei ainakaan nettiautossa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 798
koskahan MG merkki saa suomesta maahantuojan, briteissä tuo uusi MG 4 malli esitelty, noin 25 000 punnan hintaan aika hieno auto. Suomilisä tuohon niin ollaan varmaan 35 000 €:ssa, mutta kilpailukykyinen silti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Kyllähän se julkisten pikalatureiden hinta tulee nousemaan jos ja kun tämä energiakriisi jatkuu.
Sitähän ei tiedetä, että millaiset sopparit isoilla toimijoilla on. Minusta todennäköisempää on, että iso toimija saa suojattua sähkönhintansa kuin että yksittäinen kotitalous. Toisaalta se sähköauton lataus on jonkun ison Prisman tai ABC-aseman sähkönkulutuksesta varmaan aika pieni osuus, joten ei kenties se ensimmäinen kohta josta lähdetään säästämään.

EDIT: Mutta spekulaatiota tämä. Kuten myös se, että julkisten latureiden hinnat olisi nousemassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
En ole myöskään huomannut että hintoihin olisi vielä vaikuttanut. Mutta kysyntään on tainnut jo vaikuttaa, sillä nykyään näkyy esim. vähän ajettua Kia EV6:tta ja Huyndai Ioniq5:sta markkinoilla jo jonkin verran. Vielä kuukausi-pari takaperin näitä ei myynnissä näkynyt minuutteja pidempään. Tämä mutu muodostuu siis täysin omasta satunnaisesta nettiauton selailusta, ei tarkempaa seurantaa taustalla.

e. puhutaan siis ns. heti ajoon autoista.
Näemmä löytyi ihan muutamia heti toimitukseen saatavia. Laskin 2 järkevän hintaista liikeen myymää ja sitten 1 yksityisen myynnissä oleva. Loput heti toimitukseen näytti olevan yli 70k€ pyynneillä (,jos nyt katsoin oikein). Aika kovaa hintaa kun 15k€ yli listahinnan (hankintahetkellä) ja vielä valmiiksi piereskellyt penkit. Melkoiset pyynnit, niin tuskin kovin moni on menossa ostamaan :D
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Sitähän ei tiedetä, että millaiset sopparit isoilla toimijoilla on. Minusta todennäköisempää on, että iso toimija saa suojattua sähkönhintansa kuin että yksittäinen kotitalous. Toisaalta se sähköauton lataus on jonkun ison Prisman tai ABC-aseman sähkönkulutuksesta varmaan aika pieni osuus, joten ei kenties se ensimmäinen kohta josta lähdetään säästämään.

EDIT: Mutta spekulaatiota tämä. Kuten myös se, että julkisten latureiden hinnat olisi nousemassa.
Justiin napsahti sähköpostiin Helenin uusi hinnoittelu. Eli tässä:



Latauksen hinta Helenin omilla latauspisteillä 2.10.2022 asti
  • Helsingin kantakaupunki 1 -alueella: 2€/h + 0,15 €/kWh.
  • Helsingin kantakaupunki 2 -alueella: 1€/h + 0,15 €/kWh.
  • Muu Helsinki ja muu Suomi 0,25 €/kWh. Ensimmäiset kolme tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h. Kello 21-07 välillä ei aikaveloitusta. Huom! Ennen kello 21.00 alkanut lataus veloitetaan aikaperusteisesti koko latauksen ajalta.
  • Liityntäpysäköinti 0,25 €/kWh. Ensimmäiset 10h ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1€/h.
  • Pikalataus 50 kW 0,22 €/min.
  • Suurteholataus 150/200 kW 0,35 €/kWh, 60 min jälkeen lisäksi aikaveloitus 0,20 €/min
Latauksen hinta Helenin omilla latauspisteillä 3.10.2022 alkaen

  • Helsingin kantakaupunki 1 -alueella: 2€/h + 0,23 €/kWh.
  • Helsingin kantakaupunki 2 -alueella: 1€/h + 0,23 €/kWh.
  • Muu Helsinki ja muu Suomi 0,32 €/kWh. Ensimmäiset kolme tuntia ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1 €/h. Kello 21-07 välillä ei aikaveloitusta. Huom! Ennen kello 21.00 alkanut lataus veloitetaan aikaperusteisesti koko latauksen ajalta.
  • Liityntäpysäköinti 0,32 €/kWh. Ensimmäiset 10h ilman aikaveloitusta, jonka jälkeen 1€/h.
  • Pikalataus 50 kW 0,28 €/min.
  • Suurteholataus 150/200 kW 0,40 €/kWh, 60 min jälkeen lisäksi aikaveloitus 0,20 €/min
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Näemmä löytyi ihan muutamia heti toimitukseen saatavia. Laskin 2 järkevän hintaista liikeen myymää ja sitten 1 yksityisen myynnissä oleva. Loput heti toimitukseen näytti olevan yli 70k€ pyynneillä (,jos nyt katsoin oikein). Aika kovaa hintaa kun 15k€ yli listahinnan (hankintahetkellä) ja vielä valmiiksi piereskellyt penkit. Melkoiset pyynnit, niin tuskin kovin moni on menossa ostamaan :D
Tuota sähköautomiehet podcastiä kun on kuunnellut niin monesti toistavat tuota mantraa että 1 auto ajossa ja 2 tilauksessa. Sitten vielä saavat autoja myytyä eteenpäin voitolla. Ei tuollainen varmaan kovin yleistä ole mutta erikoiset ajat synnyttää erikoisia kuvioita auton hankintaan. Vaikuttaa samalta mitä jotkut teki kännyköiden kanssa aikanaan, vähän isommat rahat vaan kyseessä jos joskus homma kaatuu.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 861
Tuota sähköautomiehet podcastiä kun on kuunnellut niin monesti toistavat tuota mantraa että 1 auto ajossa ja 2 tilauksessa. Sitten vielä saavat autoja myytyä eteenpäin voitolla. Ei tuollainen varmaan kovin yleistä ole mutta erikoiset ajat synnyttää erikoisia kuvioita auton hankintaan. Vaikuttaa samalta mitä jotkut teki kännyköiden kanssa aikanaan, vähän isommat rahat vaan kyseessä jos joskus homma kaatuu.
Ei jos, vaan kun. Samaa tapahtui myös näytönohjaimilla juuri pari vuotta. Toivottavasti sähköautoja alkaisi pian virtaamaan markkinoille reilusti ja pääsisi eroon bensanpoltosta, kun uuden on kerran tilannut. Mutta ei nyt kyllä näy vielä tulevaa loppua tuolle autojobbaukselle. Lieköhän se sitten sähkönhintojen nousu joka laittaa perumaan ihmisten sähköautotilauksia, siis noiden "ylimääräisten" osalta
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Eli noston jälkeenkin ollaan yhä kaukana siitä 55 c/kWh hintatasosta. Hienoa.
Onhan tuossa prosentuaalisesti melkoista hinnannousua, mutta pidän kuitenkin suht kohtuullisena ottaen huomioon tämän hetkisen sähkönhinnan. Se sitten taas, jos jossain vaiheessa alkaa sähkönhinta laskemaan, niin noinkohan tuota Helen tai muutkaan enään lataushintoja pudottelevat...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Tuota sähköautomiehet podcastiä kun on kuunnellut niin monesti toistavat tuota mantraa että 1 auto ajossa ja 2 tilauksessa. Sitten vielä saavat autoja myytyä eteenpäin voitolla. Ei tuollainen varmaan kovin yleistä ole mutta erikoiset ajat synnyttää erikoisia kuvioita auton hankintaan. Vaikuttaa samalta mitä jotkut teki kännyköiden kanssa aikanaan, vähän isommat rahat vaan kyseessä jos joskus homma kaatuu.
Olen kiinnittänyt huomion samaan, mutta itse olisin varovainen. Voitolla myyminen ei välttämättä enää onnistu tai voitto voi jäädä pieneksi. Joidenkin mallien kohdalla tappio voi olla lopulta suurikin, mutta edullisimpien kohdalla riski on tietenkin pienempi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Ovathan he myös voitoistaan maksaneet verot. Eikö? Ai ei vai?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 295
Viestejä
4 197 026
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom