Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
27.04.2018
Viestejä
19
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Tein keväällä hakemuksen auton tilauksen yhteydessä ja silloin tuli samantien ilmoitus määrärahan varaamisesta. Nyt auton saapuessa meni päivä ilmoitukseen puoltavasta päätöksestä. Raha pitäisi tulla kuukauden sisällä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
746
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
746
Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.

Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?

Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2. Noin äkkiseltään se vaikuttaisi minusta juuri kaikkein kätevimmältä, eli jos paikalla on vain yksi sähköauto, se voisi ladata siitä vaikka 11kW teholla type2, mutta jos autoja on useampia (2 tai 3), voisivat ne kaikki ladata 1x16A virralla koko työpäivän, ilman että tarvitsee välillä käydä vaihtamassa yhtä kaapelia toiseen ja vielä kolmanteenkin autoon työpäivän aikana.

EDIT: Tai sitten muistan väärin ja se oli seinään kiinnitettävä voimavirtapistorasia, missä oli myös kolme 1x16A supersukoa samassa. Siihen voimapistorasiaan voisi sitten halutessaan tökätä sopivan kaapelin jolla yksi sähköauto lataa 11kW teholla, tai sitten max kolme autoa lataa omilla sukokaapeleillaan sukoista 3,68kW teholla.

Siinä tosin jäisi edelleen auki se voiko sähköt tarvittaessa sulkea voimavirtapistorasiasta, mutta ehkä sitä mahdolisuutta ei tarvita, tai on järjestettävissä muuten.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
729
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
No näkemys se tämäkin, itse vaikea nähdä miten tuo viritys olisi helpompi kuin se latausasema mitä voi hallita tai olla hallitsematta mitenkään, miten ikinä haluaakin ja ostamalla kuormanhallinnalliset laitteet ei tarvitse miettiä millä teholla voi ladata vaan Type2-johto kiinni ja automatiikka hoitaa. Mutta aika kauas päästiin siitä, voiko Teslan latausasemasta rajoittaa jotenkin latausta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa".
Ehkä sitä, että jos haluaa samaan murikkaan kolme ns supersukoa, niin sellaisen joutuu itse rakentamaan. Vai löytyykö jostain jo valmis sovellus? Pelkkä sininen väri pistorasiassa ei tarkoita supersukoa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
28
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 310
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
V2G latausasemalla onnistuu (jos auto tukee tuita). Taitavat vaan maksaa useita tuhansia tuollaiset pöntöt
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
35
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
Ongelmana tuossa on juurikin muunnokset, akuston tasasähkö pitäisi muuntaa vaihtosähköksi (esim. normaali seinämallinen AC-latauslaitehan tekee juurikin päin vastoin) ja synkronoida täsmälleen sähköverkon kanssa, jotta sinne voidaan syöttää tehoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 710
Häkkää sen auton niin että sieltä saa sähköä ilos ja tuuttaa aurinkokennoinvertterillä sen verkkoon. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
618
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?

Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2.
Se halpisadapteri, jossa on kolme sukoa, ei ole supersukosta kuullutkaan, joten siihen pitäisi vaihtaa ne sukorasioiden sisälmykset, jonka jälkeen se ei ole enää halpa eikä kätevä. Sininen väri tarkoittaa yksivaiheista liitintä, ei supersukoa. Jos olisi liittimenä type2, niin se sitten olisi latausasema, ei pelkkä pistorasia. Ihan semmoista valmista ratkaisua mitä haikailet ei vaan ole olemassa. Lähimmäs pääsee laittamalla latausaseman kuormanhallinnalla ja sen lisäksi sukorasioita. Mutta kyllä siinä hinnassa sitten on enemmän numeroita kuin 30 e adapterissa.
 

JKAVS

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
985
Siis onko toi Blazer muka tulossa Eurooppaan?
Itse asiassa taitaa ollakin tulossa. GM on tekemässä paluun Eurooppaan Cadillacin, Chevroletin ja Hummerin sähkömallien voimin. Povataan että Chevyltä tulisi Blazer ja Equinox.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
907
Tässä on itselläkin nyt sähköauton hankinta ajankohtainen kun päivittäinen työmatka on ~110km ja alla on 3 litrainen dieseli.

Nyt jonkun aikaa oon noita vertaillu ja omaan silmään ja hintaluokkaan osuis Kia Niro ja Hyundai Kona, ja näistä se 64kwh versio. Ymmärtääkseni autot ovat periaatteessa samaa tekniikkaa ja mietinkin että onko täällä kellään kertoa eroja autojen välillä? Oon koittanut noista lueskella mutta yllättävän vähän löytänyt.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Merkittävin ero on varmaan se, että Niro on isompi. Niron takapenkillä ja takakontissa on selvästi enemmän tilaa kuin Konassa. Vastapainoksi Kona menee marginaalisesti pienemmällä kulutuksella.

Muuten aika lailla sama auto kyseessä. Tietysti ulkonäkö eroaa, etenkin keulasta ovat aika eri näköisiä. Makuasia kummasta enemmän pitää.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
272
Konan houkuttelevuutta vähentää vähän se, kun pienoisella lisäpanostuksella saisi Ioniq 5. Noiden välinen hintaero saisi olla vähän suurempi, mieluusti tieten niin, että Kona halventuisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
849
Jep, mulla ollut Kona ja nyt alla Niro. Niroon mahtuu paremmin takapenkille istumaan ja konttiin myös.

Konassa oli Style varustelu ja e-Nirossa EX + EX premium pack. Konaa oli paremman varustelun ja muutamien suunnitteluratkaisujen takia vähän kivempi ajaa. Lisäksi esim. aktiivinen ohjaus tuntui paremmalta Konassa, e-Niro välillä heilauttaa rattia voimakkaasti kaistan reunaa kohti, mitä en muista olleen ongelmana Konassa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
907
No kyllähän Ioniqiin joutuu sen melkeen 20 000 euroa laittamaan enemmän kiinni kuin Konaan samoilla varusteilla
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
907
Oliskohan oikeasti noin. Ero uuden E-Niron ja Ioniq 5:n välillä on kuitenkin vain pari tonnia.
No joo en sit tiiä miten noi menee uusien suhteen mutta nettiautossa aika pitkälti on toisella 45 000 paikkeilla hinnat ja toisella siel 60 000 paikkeilla. Ehkä ero ei ihan tota 20 000 euroa ole mutta on se silti kohtalaisen iso.

Uudet nyt on ainakin itseltäni poissuljettuja koska toimitusajat menevät todella pitkälle ensi vuodelle. Siinä ajassa raha mikä menee dieseliin, veroihin ja vakuutuksiin on huomattava.

Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
 
Liittynyt
27.01.2018
Viestejä
60
Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
Niron osalta MY20 tuli isompi infotainment ja 21 etähallinta (nämä siis Suomiautoihin). Konasta en niin tiedä
Laskisin ison arvon 3-vaihelataukselle, jotta kotonakin saa helpommin kunnon tehot. Plus tietty kaupan pihassa jos tarvetta joskus on (pääsääntöisestihän julkiset lataukset on pikalatausta)

Konasta todettakoon että siinä oli akunvaihtokampanja, eli hyvällä todennäköisyydellä käytetyssä joko on akku vaihdettu tai vaihto edessä turvallisuussyistä. Nirossa eri valmistajan akut, ei vaihtokamppista
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Mä ostaisin Nirosta ehdottomasti MY21 auton, ihan vaan ton etähallinnan takia. On aivan luksusta saada auto talvella lämpimäksi ja kesällä viileäksi kännykästä napsauttamalla enkä tuosta luopuisi enää millään.

Tarkkana myös sen kanssa, onko auto tuotu alunperin suomeen vai uitettu jostain muualta. Täällä uutena myydyissä MY21 autoissa on vakiona esimerkiksi lämpöpumppu ja 3-vaihelataus, mutta jostain muualta uitetuissa ei välttämättä noita olekaan.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
907
Mistäs sen näkee että onko auto MY21 vai mitä mallia? Meneekö jonkun rekisteröintipäivän mukaan vai pitääkö autokauppiaalta kysyä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 664
Mä ostaisin Nirosta ehdottomasti MY21 auton, ihan vaan ton etähallinnan takia. On aivan luksusta saada auto talvella lämpimäksi ja kesällä viileäksi kännykästä napsauttamalla enkä tuosta luopuisi enää millään.

Tarkkana myös sen kanssa, onko auto tuotu alunperin suomeen vai uitettu jostain muualta. Täällä uutena myydyissä MY21 autoissa on vakiona esimerkiksi lämpöpumppu ja 3-vaihelataus, mutta jostain muualta uitetuissa ei välttämättä noita olekaan.
Etähallinta on kyllä ehdoton plussa ja itselläkin vaatimus, mutta ei välttämättä lämmityksen takia. Auto on itsellä useimmiten katoksessa eli lasit ei jäädy tai lunta ei keräänny katolle, niin ei tarvitse pidempään lämmitellä ennen lähtöä. Sähköautot lämpenee kylmällä pakkasellakin sen verran nopeasti, ettei sisällä tarvitse juuri palella, vaikka kylmällä autolla joutuukin lähtemään liikkeelle. Sitten toki jos auto seisoo taivasalla niin tilanne on eri.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.

Hälyt tulee apple watchiin asti: on mukava ominaisuus kun auto vinkkaa että ovet jäi taas auki ja ne saa kännykästä kiinni samantien.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
794
Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.

Hälyt tulee apple watchiin asti: on mukava ominaisuus kun auto vinkkaa että ovet jäi taas auki ja ne saa kännykästä kiinni samantien.
Juu se on kiva, kun kellotaulussa näkyy auton range ja voi ohjata auton toimintoja.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
138
Kyllä -20 mallin Nirossa on etäohjaus jos siinä on ver 5w soitin.

KIAsta itsellä kokemusta ja juurikin tuo 64 akku 2020 vuosimalli.
Hyundaihin verrattuna Kian cruise parempi. Toimii liikennevaloissakin.
Hyundai lopettaa alle 30km vauhdissa cruisen käytön.

Myös auton pitkä 7v takuu sellainen asia mikä itseä siinä viehättää.

Hyundaissa myös se 20 vuoden leveä soitin tukee etäkäyttöä.
Saattaa vaatia viimeisimmän päivityksen, mutta tietoa tuostakin on.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Kyllä -20 mallin Nirossa on etäohjaus jos siinä on ver 5w soitin.
En laskisi tämän varaan. Olen minäkin nähnyt sellaisia autoja, jotka on tuotu saksasta ja ovat MY20 ja silti etäkäyttö jo toimii. Mutta yhtäkään uutena suomeen maahantuotua MY20 autoa jossa olisi etäkäyttö, ei ole osunut tutkaan.

Olen toki kiinnostunut oppimaan lisää jos jollain on suomesta uutena ostettu MY20 jossa etäkäyttö toimii.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
567
@Narghar
Tämän jo katsonut? Lähinnä rintarinnan vertailuja ulkonäöstä, sisustasta ja tiloista. Vanha video toki ja siten myös vanhat mallit kyseessä.

Hyundaihin verrattuna Kian cruise parempi. Toimii liikennevaloissakin.
Hyundai lopettaa alle 30km vauhdissa cruisen käytön.
2022 Konassa ainakin vakkari pelaa alle 30kmh vauhdeissakin. Ja liikennevaloissa adaptiivinen cruise päällä seurailee edellä menijää. Cruisen nappuloista voi "herätellä" autoa liikkeelle jos tuntuu että ei lähde tarpeeksi nopeasti liikkeelle.

Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.
Sen verran hitaasti ja epäluotettavasti se Bluelink tms appi ainakin itsellä toiminut, että en edes viitsi avata sitä jos ovet unohtunut auki, vaan ennemmin kävelen siihen autolle ja lukitsen "manuaalisesti". hälyt avoinaisista ovista kyllä tulee sopivasti, mutta niiden komentojen lähettäminen auton suuntaan on hidasta. Siis jos ylipäätään toimii. Eilenkin oli koko paske koko päivän pois käytöstä. Onneksi tuosta Blålinkistä ei tarvii maksaa mitään ensimmäiseen kolmeen vuoteen tms.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Kian versio (uvo?) on toiminut kyllä ihan hyvin tähän asti ja jossain asetuksissa luki että se on ilmainen about saman aikaa mitä taitaa autossa olla takuutakin jäljellä, eli viitisen vuotta vielä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
907
Noh kävin ajelemassa ja istumassa molemmat tänään ja onhan toi Kia huomattavasti isompi sisältä. Ajotuntumasta paha sanoa mitään kohtuu lyhyen lenkin perusteella.

Eli nyt alkaa Niron metsästys, sellaisen missä on ilmalämpöpumppu, Kamuxilla on yks myynnissä. Muualla kaikki on keski-euroopasta tuotuja autoja ja yhdessäkään ei ole ilppiä.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
43
No joo en sit tiiä miten noi menee uusien suhteen mutta nettiautossa aika pitkälti on toisella 45 000 paikkeilla hinnat ja toisella siel 60 000 paikkeilla. Ehkä ero ei ihan tota 20 000 euroa ole mutta on se silti kohtalaisen iso.

Uudet nyt on ainakin itseltäni poissuljettuja koska toimitusajat menevät todella pitkälle ensi vuodelle. Siinä ajassa raha mikä menee dieseliin, veroihin ja vakuutuksiin on huomattava.

Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
Minulla oli itseasiassa vähän sama tilanne (iso diesel ja paljon kilsoja) ja tuli katsottua noita käytettyjä Niroja. Ihan semmosta miellyttävää comboa ei löytynyt ja käytettyjen hinnat tuntui aika korkealta samaan aikaan kun juuri on uusi korimalli tulossa joka luultavasti heti tiputtaa edellisen korimallin hintaa. Kysyin sitten puolipiruuttaan uutta Niro EV:tä ja toimitusaikaa luvattiin 5kk. Tilasin auton siis aikalailla tasan kuukausi sitten kun ei tuo 5kk niin pahalta kuulostanut.

Lisäksi mainittava vielä että kun vertaa maksettavaa välirahaa niin sähköauton hankintatuen kanssa uusi tuli noin tonnin halvemmaksi kuin vm.21 noin 30tkm ajettu.

Verrokkina kyselin esim EV6:sen toimitusaikaa ja siinä arvio oli 14kk.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
352
Tässä juuri mietin, että jos sähköauton ostaisi, mutta tsiisus miten hinnat ovat nousseet o_O Esim. ford mustag e-mach, miten muistelisin, että tuota sai aiemmin alkaen 49 990 euroa? Nyt hinnat alkaen 65 000 euroa jne. Ioniq 5 autoa kävin tänää koeajamassa, mutta sekin paukkuu äkkiä yli hankintatukien ja toimitusaika noin vuoden. Netistä taas ei löydä yhtään järkevän hintaista käytettyä autoa isommalla akustolla. Taitaa olla niin, että itse jään vielä sivusta katsojaksi näiden sähköautojen osalta.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
43
Tässä juuri mietin, että jos sähköauton ostaisi, mutta tsiisus miten hinnat ovat nousseet o_O Esim. ford mustag e-mach, miten muistelisin, että tuota sai aiemmin alkaen 49 990 euroa? Nyt hinnat alkaen 65 000 euroa jne. Ioniq 5 autoa kävin tänää koeajamassa, mutta sekin paukkuu äkkiä yli hankintatukien ja toimitusaika noin vuoden. Netistä taas ei löydä yhtään järkevän hintaista käytettyä autoa isommalla akustolla. Taitaa olla niin, että itse jään vielä sivusta katsojaksi näiden sähköautojen osalta.
Juu, e-machin hinta oli karvalakkina juuri ja juuri alle viidenkympin, tuttu osti sellaisen ja viime kesästä asti sillä jo ajellut. Silti saisi autosta nyt heittämällä enemmän mitä maksoi :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
352
Juu, e-machin hinta oli karvalakkina juuri ja juuri alle viidenkympin, tuttu osti sellaisen ja viime kesästä asti sillä jo ajellut. Silti saisi autosta nyt heittämällä enemmän mitä maksoi :)
Ja yleensä se on juurin toistepäin. Hulluksi on mennyt maailma. Itselläni lähinnä kiikarissa oli aiemmin ford, volkswagen, hyundai ja skoda sähköautomerkeistä, mutta fordin saa jo laskea ulos tästä kategoriasta. Polestar 2 myös miettinyt, mutta perhekäyttöön ehkä hitusen pienehkö, vaikka hemmetin hyvä auto onkin ajaa.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
375
Ja yleensä se on juurin toistepäin. Hulluksi on mennyt maailma. Itselläni lähinnä kiikarissa oli aiemmin ford, volkswagen, hyundai ja skoda sähköautomerkeistä, mutta fordin saa jo laskea ulos tästä kategoriasta. Polestar 2 myös miettinyt, mutta perhekäyttöön ehkä hitusen pienehkö, vaikka hemmetin hyvä auto onkin ajaa.
Itsellä myyjä oli vielä kuukausi sitten vakaasti sitä mieltä, että takavetoinen style-varusteinen Ioniq 5 saapuisi vielä tämän vuoden puolella (4/22 tilattu). Saas nähä. Positiivista kuitenkin että saa MY23 version, eikä MY22:ta (isompi akku ja akun lämmitys lataukseen navigoitaessa isoimpina parannuksina). Papereissa kyllä lukee 3/23 saapumisajankohdaksi, eli 11kk oli arviotu toimitusaika.

Hinnathan on tosiaan vähän nousseet. Huvikseen vilkaisin missä käytetyn Ioniqin hinnat pyörii, niin awd premium Ioniq 5 vuoden vanhana ja 20tkm ajettuna rinta-joupilla myynnissä 69k€ hintaan. MY GOD.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
35
Kysymys latauspaikoista ja -hinnoista (kun en vielä ole käyttänyt muuta kuin kotilatausta)...olisi helsingin reissu edessä tänään, ja katselin pysäköintiä ja latausta. Esim. P-Eliel:ssä on erikseen hinnat pysäköintilaitokselle (loogista sinänsä) mutta lataukselle hintaa on 25snt/kWh + 1€/h. Eli pysäköinnin tuntihinnan lisäksi menee tuo latauksen tuntihinta (auts)? Oudosti, jos taas katson saman p-hallin hintoja Plugsurfing:n kautta ei tuntihinnasta ole puhetta, annetaan vaan energian hinta 68snt/kWh....
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
729
Kysymys latauspaikoista ja -hinnoista (kun en vielä ole käyttänyt muuta kuin kotilatausta)...olisi helsingin reissu edessä tänään, ja katselin pysäköintiä ja latausta. Esim. P-Eliel:ssä on erikseen hinnat pysäköintilaitokselle (loogista sinänsä) mutta lataukselle hintaa on 25snt/kWh + 1€/h. Eli pysäköinnin tuntihinnan lisäksi menee tuo latauksen tuntihinta (auts)? Oudosti, jos taas katson saman p-hallin hintoja Plugsurfing:n kautta ei tuntihinnasta ole puhetta, annetaan vaan energian hinta 68snt/kWh....
Nämä hinnathan nyt vaihtelevat riippuen onko roaming laturi vai ei, Plugsurfing on aika monessa paikkaa roamingia. P-Elielissä taitaa fortumin laturista onnistua lataus ilmaiseksi (en ole koittanut joten varmuutta ei ole), ja Virran/Helenin latureilla lataus on sen 0,25€/kWh, tuntimaksua ei tuosta mene ensimmäisten 8h tunnin aikana, jos olet kauemmin niin sitten alkavalta tunnilta +1€, tosin auto nyt muutenkin luultavasti on kauan ennen tuota täynnäkin. Tämän saat myös tarkistettua Virran-apista (liittyminen toki Helenin kautta)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
436
Hei! Säästyneillä bensarahoilla voi maksaa aurinkopaneleiden hankintaa. Ei huono
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
108
Täällä kun näyttäisi olevan Konan (ja miksei Nironkin) omistajia, niin valaiskaa minua. Mitä "winter mode" käytännössä tekee?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Winter mode lämmittää tietyissä tilanteissa akkua. Siitä on väitelty, onko lämmityksen tarkoitus parantaa suorituskykyä niin että melko tyhjästäkin akusta saisi vielä potkua reippaaseenkin kiihdytykseen, vai nopeuttaa mahdollisesti pian alkavaa latausta jotta lämmin akku ottaisi paremmin sitä vastaan.

Molempiin se toki auttaa, olipa suunnittelijoiden tarkoitus mikä tahansa.

Mutta, kuten kirjoitin niin lämmitys aktivoituu vain joskus. Tarkkoja speksejä en ole nähnyt missään mutta ainakin akun pitää olla riittävän tyhjä (en tiedä kuinka tyhjä tarkalleen) JA lämpötilan riittävän alhainen (tätäkään rajaa en tiedä).

Itse laitoin siihen ruksin ja olen sen antanut olla, joskaan en ole kertaakaan vielä havainnut että akkua olisi lämmitetty. Ehkä se tarve joskus auton mielestä tulee vielä.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
108
Winter mode lämmittää tietyissä tilanteissa akkua. Siitä on väitelty, onko lämmityksen tarkoitus parantaa suorituskykyä niin että melko tyhjästäkin akusta saisi vielä potkua reippaaseenkin kiihdytykseen, vai nopeuttaa mahdollisesti pian alkavaa latausta jotta lämmin akku ottaisi paremmin sitä vastaan.

Molempiin se toki auttaa, olipa suunnittelijoiden tarkoitus mikä tahansa.

Mutta, kuten kirjoitin niin lämmitys aktivoituu vain joskus. Tarkkoja speksejä en ole nähnyt missään mutta ainakin akun pitää olla riittävän tyhjä (en tiedä kuinka tyhjä tarkalleen) JA lämpötilan riittävän alhainen (tätäkään rajaa en tiedä).

Itse laitoin siihen ruksin ja olen sen antanut olla, joskaan en ole kertaakaan vielä havainnut että akkua olisi lämmitetty. Ehkä se tarve joskus auton mielestä tulee vielä.
Täytyypi varmaan ruksia menemään sitten kun alkaa kylmetä, vai auttaako akuston lämmitys yhtään mitään AC-latauksessa? No, ei kai siitä haittaakaan ole jos sattuukin lämmittämään.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Ei sillä kyllä AC-latauksen kannalta ole mitään merkitystä. Siihen se voisi auttaa kun lähestytään DC-laturia ja halutaan mahdollisimman tehokasta latausta että matka jatkuu nopeasti. Valitettavasti mitään takeita ei ole, että akku tuolloinkaan lämpenisi etukäteen.

Mulla on ollut se winter mode ruksittuna pysyvästi, lämpimällä ilmalla se ei ainakaan vaikuta yhtään mitään mihinkään, jos nyt ei ihan kauheasti pakkasellakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 776
Itsellä myyjä oli vielä kuukausi sitten vakaasti sitä mieltä, että takavetoinen style-varusteinen Ioniq 5 saapuisi vielä tämän vuoden puolella (4/22 tilattu). Saas nähä. Positiivista kuitenkin että saa MY23 version, eikä MY22:ta (isompi akku ja akun lämmitys lataukseen navigoitaessa isoimpina parannuksina). Papereissa kyllä lukee 3/23 saapumisajankohdaksi, eli 11kk oli arviotu toimitusaika.

Hinnathan on tosiaan vähän nousseet. Huvikseen vilkaisin missä käytetyn Ioniqin hinnat pyörii, niin awd premium Ioniq 5 vuoden vanhana ja 20tkm ajettuna rinta-joupilla myynnissä 69k€ hintaan. MY GOD.
Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
436
Ei sillä kyllä AC-latauksen kannalta ole mitään merkitystä. Siihen se voisi auttaa kun lähestytään DC-laturia ja halutaan mahdollisimman tehokasta latausta että matka jatkuu nopeasti. Valitettavasti mitään takeita ei ole, että akku tuolloinkaan lämpenisi etukäteen.

Mulla on ollut se winter mode ruksittuna pysyvästi, lämpimällä ilmalla se ei ainakaan vaikuta yhtään mitään mihinkään, jos nyt ei ihan kauheasti pakkasellakaan.
Eikös se lämmitä akun ja kabiinin, kun auto piuhan päässä ja lähtöaika valittuna vähintään 3h ennen lähtöaikaa? Parantaa akun varautumista ja sitä kautta rangeen, näin ainakin minun auton käyttöohjeen mukaan talvikäytössä kannattaa toimia.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 622
Eikös se lämmitä akun ja kabiinin, kun auto piuhan päässä ja lähtöaika valittuna vähintään 3h ennen lähtöaikaa?
Ei ole minun Niron käyttöohjekirjassa mitään kerrottu tuollaisesta. Ainoa esilämmitys jota pystyy tekemään etukäteen ajastamalla on ohjaamon lämmitys johon saa lisäksi halutessaan myös ratin lämmityksen ja peilien/takalasin lämmityksen.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
375
Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
Myyjä tuumasi, että takavetoisia on tullut tilauksen teon aikaan arvioitua nopeammin. Nelivetoisissa on sitten ollut siinä ja siinä saako auton luvattuun ajankohtaan.

Käsitin niin, että kaikki nyt jälkimmäisellä puoliskolla tuotantoon menevät autot - ihan sama milloin tilattu ja milloin ne asiakkaalle päätyy - ovat MY23-versioita. Se että tuleeko se luvattua aiemmin on loppuunsa samantekevää. Kiva jos tulee aiemmin, mutta olen aika skeptinen asian suhteen.

Mistä tuollainen tiedote löytyy? Ei pikainen googlettelu tuottanut tällä kertaa tulosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 776
Myyjä tuumasi, että takavetoisia on tullut tilauksen teon aikaan arvioitua nopeammin. Nelivetoisissa on sitten ollut siinä ja siinä saako auton luvattuun ajankohtaan.

Käsitin niin, että kaikki nyt jälkimmäisellä puoliskolla tuotantoon menevät autot - ihan sama milloin tilattu ja milloin ne asiakkaalle päätyy - ovat MY23-versioita. Se että tuleeko se luvattua aiemmin on loppuunsa samantekevää. Kiva jos tulee aiemmin, mutta olen aika skeptinen asian suhteen.

Mistä tuollainen tiedote löytyy? Ei pikainen googlettelu tuottanut tällä kertaa tulosta.
Ei taida olla julkinen tiedote… Mulla on kyllä kuvankaappaus eli siinä mielessä tuo oli faktaa siinä kohdalla, kun tuotannon ilmoitettiin hyppäävän isoakkuisiin. Sen jälkeen on tullut Saksassa jotain piiriongelmia (sekundaa pari kk), joten en olisi kovin optimisti tämän vuoden osalta.

e: Jos sun auto on aiempi kuin m22,3 niin saattaapi tulla, mutta vanhoilla spekseillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 264
Viestejä
3 391 061
Jäsenet
60 734
Uusin jäsen
rälläkkä

Hinta.fi

Ylös Bottom