Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 003
Myyjä arvaili että menisi 2024. Mutta mä veikkaan että nopeet saa fastlinesta ekat, muut odottaa tuonne. Ja ennusti hinnaksi yli 65k€.
Veikkaan että alkaen joku 69k. Tuo aiemmin heitetty 55k ei ole realistinen. Tällä autolla on muutakin arvoa kuin moottori ja pelti.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 298
Millä nimellä te niitä VAGin pieniä kutsuittekaan... Tripla? Noh, uudet on työn alla:

Tripletti.

Jutun kuvassa on ID.Life -koemalli (pituus 409 cm vs. tripletti 356 cm). Mielestäni tripletin suora seuraaja olisi nimeltään ID.1, jonka kaiketi piti alunperin tulla 2023, mutta siirrettiin 2025. Artikkelissa puhuttiin suuremmasta ID.2:sta ja Polon kokoluokasta.

ID.1 ~ A-segmentti, Up
ID.2 ~ B-segmentti, Polo
ID.3 ~ C-segmentti, Golf

Kaipa ne sieltä jossain vaiheessa tulevat, kunhan raaskitaan lätkiä rajallisia komponentteja halpamalleihin.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 003
facebookissa oli joku heittänyt saksan hinnat "Saksan lähtöhinnat ovat Buzzille 54270 e+alv ja Cargolle 45740 e+alv. Saksan alv on 19 %, meillä vähän enemmän. "
Ilmeisesti listahinnat ilman paikallisia tukia. Yleensähän Suomen hinnat ei mene yksi yhteen mutta antaa tuo ainakin suuntaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 351
Kaipa ne sieltä jossain vaiheessa tulevat, kunhan raaskitaan lätkiä rajallisia komponentteja halpamalleihin.
Tämä on sääli, kun sähköauton parhaat puolet (feat. kotilataus) tulee eniten esiin juuri näissä kaupungeissa pyörivissä pikkukipoissa. Samalla myös suurimmat haitat jää pois, kun päivittäiset ajomatkat mahtuvat jokaisen akun kapasiteettiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
886
Kun sähköautojen keula on yleensä suljettu, niin mihin niissä on sijoitettu ilmastoinnin lauhdutin? Ottaako se ilman pohjasta sisälle vai miten?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 484
Suurimmassa osassa (vai kaikissa?) sähköautoissa on kyllä keulan alaosa avoin ja sieltä otetaan ilmaa. Keulalla on ihan perinteisessä sijainnissa jäähdytyksen kennot.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 259
Mikä tuossa on gotcha kun hinta on noin halpa? Eihän tuolla rahalla saa edes mopoautoa (jotka tosin maksaakin ihan älyttömästi).
Tuossa ei myöskään tarvitsisi pelätä akun happanemista, kun pelkillä töiden kilometrikorvauksilla voisi ostaa uuden auton joka toinen kuukausi :D

35kW akkupaketti kyllä hämmentävän halpa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
140
Suurimmassa osassa (vai kaikissa?) sähköautoissa on kyllä keulan alaosa avoin ja sieltä otetaan ilmaa. Keulalla on ihan perinteisessä sijainnissa jäähdytyksen kennot.
Siellähän se edessä on, hauskaa sähköautossa on kun tuntuu, että se pitää suurinta ääntä silloin kun esilämmittää tai viilentää lähtöä varten. Ilmalämpöpumppu ”pirisee” takapäässä ja puhallin pauhaa edessä.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 636
Uusi 4 000 euron sähköauto kilpailee suosituimman tittelistä
Taidan hankkia tällaisen kaupunkipyörittelyyn kun tulee myyntiin.

Sitten joku Tesla LR kakkosautoksi jos pitää pidempää matkaa ajaa.
Siis ei kai tämä ole tulossa länsimaihin? Minä käsitin että tuo 4000 euroa alkaen hinta koskee Kiinaa.
" As with the Mini EV, the Lumin Corn is unlikely to be sold outside China at time soon. Sub-compact electric cars in the Chinese domestic market are not subject to the same type approval and crash test regulations as European models. It’s understood that in order to be suitable for European markets, substantial changes to the design and engineering would be required. "

Sama ongelma muistaakseni tuli muinoin Tata Nanossa, ei sitä hintaa saatu mitenkään painettua riittävän alas. Nyt tilanne on vielä vaikeampi kun turvallisuusvaatimukset ovat nousseet todella paljon.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 046
Ainakin Japanissa ovat jo kusisukassa noiden kanssa kun tuo auton kokoluokka on suosittu vanhusten auto.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 003
Ainakin Japanissa ovat jo kusisukassa noiden kanssa kun tuo auton kokoluokka on suosittu vanhusten auto.
Niin valtaavat kei-autojen markkinat noilla? Mitenköhän se kolariturvallisuus merkkaa kun eivät nykyiset mopoautotkaan taida olla järin turvallisia . Toki noi kulkee kaksi kertaa kovempaa kuin mopoautot.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 046
Ma olen Pekingissa nahnyt paljon kolaroituja autoja tien sivussa mutta yksikaan lopputulos ei ole nayttanyt silta etta siita olisi sairaalaan joku lahtenyt vaikka olisi ollut mopoautossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 991
Onko joku löytänyt tietoa siitä kuinka pitkä tuon ID Buzz Cargon tavaratila on?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
120

Taas olisi pösöjä tarjouksessa. Ei toki ihan niin kova kuin edellinen, mutta taitaa nuokin mennä nopeasti.
No ei tuossa ole kuin 2600 euroa (2000 euroa valtion hankintatuen tuplausta ja joku bonus jolla toimituskulut pois) alennusta vastikään varmaan enemmän nousseeseen listahintaan ja siihen ympätty kuuden vuoden rahoitus suurella loppuerällä, että mainostettava kuukausierä on saatu alle kolmen sadan. Rahoitustarjouskaan ei mikään kummoinen, tosin taitaa niissäkin nollakorkojen aika olla ainakin toistaiseksi ohi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 991

Datasheet sanoo, että kaksi eurolavaa menisi.
Juu, kyllä tuo tieto löytyy helposti ja markkinointi kuvissakin nähnyt, mutta kyllähän sen nyt silmälläkin näkee että on se yli 160cm pitkä se tavaratila.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 595
Buzzista puuttuvat kyllä kaikki ne hyödyt mitä sähköpaku oikeasti voisi tarjota - esim. kunnollinen V2L.

Kunnon sähköpaku voisi toimia vaikka millaisen kuljetettavan pikkuverstaan pyöritykseen kun naulapyssyjen kompressoreita, betonimyllyjä, poravasaroita, akkuvehkeiden latureita ja vaikka mitä voisi käyttää auton akusta koko työpäivän - tarvittaisiin vaan ne kunnon invertterit (lisävarusteena rahaa vastaan tietty).

Samoin tyyliin induktioliedet, rasvakeittimet, espressokoneet ja jääkaapit pyörisivät ilman mitään ongelmia ruokakojun pyörittämiseen yhden myyntitapahtuman ajan.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
839
Buzzista puuttuvat kyllä kaikki ne hyödyt mitä sähköpaku oikeasti voisi tarjota - esim. kunnollinen V2L.

Kunnon sähköpaku voisi toimia vaikka millaisen kuljetettavan pikkuverstaan pyöritykseen kun naulapyssyjen kompressoreita, betonimyllyjä, poravasaroita, akkuvehkeiden latureita ja vaikka mitä voisi käyttää auton akusta koko työpäivän - tarvittaisiin vaan ne kunnon invertterit (lisävarusteena rahaa vastaan tietty).

Samoin tyyliin induktioliedet, rasvakeittimet, espressokoneet ja jääkaapit pyörisivät ilman mitään ongelmia ruokakojun pyörittämiseen yhden myyntitapahtuman ajan.
Periaatteessa autossahan on jo toimiva invertteri mitä voisi tuohon käyttää, eli ajomoottorin ohjain ...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 595
Periaatteessa autossahan on jo toimiva invertteri mitä voisi tuohon käyttää, eli ajomoottorin ohjain ...
Paras käytettävyys olisi varmaan 400V 3-vaihe ulostulolla kaikkiin noihin työmaaskenaarioihin ja tehokkaampien sähkölaitteiden pyöritykseen, mutta pelkkä yksi vaihe 230V:täkin riittäisi toki pitkälle.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 003
Paras käytettävyys olisi varmaan 400V 3-vaihe ulostulolla kaikkiin noihin työmaaskenaarioihin ja tehokkaampien sähkölaitteiden pyöritykseen, mutta pelkkä yksi vaihe 230V:täkin riittäisi toki pitkälle.
Ei sovi tuollaiset auton imagoon. Buzz Cargo on varmaan enemmän suunnattu Piilaakson hipsterifirmoille jotka toimittaa muka ekologisesti vihersalaatteja tai vastaavia asiakkaille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 595
Ei sovi tuollaiset auton imagoon. Buzz Cargo on varmaan enemmän suunnattu Piilaakson hipsterifirmoille jotka toimittaa muka ekologisesti vihersalaatteja tai vastaavia asiakkaille.
Vihersalaatitkin kaipavat kylmäkoneita kulkeakseen hyvässä kunnossa kesäkeleillä. Jos pakumallissa tavaratila ei ole viilennetty ilmastoinnilla, niin kaikki elintarvikekuljetukset ovat aurinkoisilla alueilla ~mahdottomia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 991
Buzzista puuttuvat kyllä kaikki ne hyödyt mitä sähköpaku oikeasti voisi tarjota - esim. kunnollinen V2L.

Kunnon sähköpaku voisi toimia vaikka millaisen kuljetettavan pikkuverstaan pyöritykseen kun naulapyssyjen kompressoreita, betonimyllyjä, poravasaroita, akkuvehkeiden latureita ja vaikka mitä voisi käyttää auton akusta koko työpäivän - tarvittaisiin vaan ne kunnon invertterit (lisävarusteena rahaa vastaan tietty).

Samoin tyyliin induktioliedet, rasvakeittimet, espressokoneet ja jääkaapit pyörisivät ilman mitään ongelmia ruokakojun pyörittämiseen yhden myyntitapahtuman ajan.
E-Transit customissa on 2,3kW invertteri saatavilla

E: Tosin itse e-transiiitti on vasta jossain kaukana tulevaisuudessa... :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 484
Mikähän vitun idea tuossa IDBuzzissa ylipäätään on. Varmaan jotain hipeille jotka eivät autoile
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 351
Idea vanhasta Kleinbussista on romanttinen ja auto "hauska", mutta tää uus toteutus on liian moderni. Samaa ripulia kuin uus kuplakin ainanaan. Jotain "lost in translation".

e: Tilaahan tuossa siis on, jos sitä tarvitsee. Mut autona ihan yhtä innostava kuin joku sitikan e-spacetourer tai pösön e-traveller.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 991
No eikös tuon id buzzin idea ole juurikin tila? Jos tilaa on pakko saada, niin kyllä tuo innostavampi on kuin lähimmät kilpailijansa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 259
Buzz konfiguraattoria tässä odotellaan. Jos saa lisävarusteena kiskoja kulkevat pyörivät penkit ja lasikaton niin kyllä tuosta saisi kivan liikkuvan olohuoneen.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 321
Menee vielä hetki että saadaan se pitkä 6-paikkainen neliveto 100kwh akulla markkinoille.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
188
Itse veikkaan että aikaisintaan joskus 2027 alkaa normalisoitumaan tilanne. Voi toki olla että tuohon asti kysyntä on vaan kasvanut kokoajan ja sirupula/materiaali pula ei hellitä. Bensan/dieselin hinta tulee vaan nousemaan ja maailmassa pitäisi korvata satoja miljoonia autoja sähköautoilla, joten "normaalia" tilannetta jossa voisi vaan käydä ostamassa haluamansa auton ei välttämättä tule edes kymmeneen vuoteen vielä.
Ei missään nimessä näin. Sirupula johtuu koronasta ja se kyllä hellittää viimeistään 2023, ellei uutta pandemiaa tule. Materiaalipulan syy on aivan sama, kun kerran kysyntää on, niin tarjonta tulee siihen vastaamaan, kun toimitusketjut normalisoituvat. Samaan aikaan akut halpenevat ja tekniikka kehittyy, joten nykysähköautojen arvo tulee kyllä tippumaan sen 10% joka vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 351
Ei missään nimessä näin. Sirupula johtuu koronasta ja se kyllä hellittää viimeistään 2023, ellei uutta pandemiaa tule. Materiaalipulan syy on aivan sama, kun kerran kysyntää on, niin tarjonta tulee siihen vastaamaan, kun toimitusketjut normalisoituvat. Samaan aikaan akut halpenevat ja tekniikka kehittyy, joten nykysähköautojen arvo tulee kyllä tippumaan sen 10% joka vuosi.
Sulla on kyllä ihan väärä kulmakerroin näissä jutuissasi siinä suhteessa, että miten nopeasti jotain kapasiteettia pystyy saamaan lisää. Esim. Inteliltä tulee vasta 2024-2027 uutta tehdasta käyttöön. Optimistimmat veikkaukset sirupulalle ovat olleet 2022 loppu - 2023 alku, mutta huomioiden viime aikoijen uutiset Kiinasta, niin ihan turhaa toivoa noin nopeaa korjausta. Raaka-aineissa ihan samat ongelmat, ei joku kaivos yhdessä yössä nouse tuotantoon. Toki tässäkin täytyy huomata, että hommassa ei varmasti mene nallekarkit tasan. Näppärämmät toimijat pärjää paremmin. Tuo sun 10% hinnantiputus/v on kyllä todella maltillinen, toki jäi vähän epäselväksi viittasitko nyt ostettuihin vai uusien myyntihintojen kehittymiseen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 046
Shanghai on ollut pari kuukautta kiinni ja kohta on varmaan koko Kiina. Ei ole Korna mihinkaan normalisoitunut ja ensivuonna on vielakin pahempi sirupula.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 003
Idea vanhasta Kleinbussista on romanttinen ja auto "hauska", mutta tää uus toteutus on liian moderni. Samaa ripulia kuin uus kuplakin ainanaan. Jotain "lost in translation".
Ja ilmeisesti se oli alunperin suhteellisen halpa kun vanhoissa aikakauden leffoissa niitä näkyy teillä pilvin pimein. Jos toi uusi VW tuntuu rumalta niin kannattaa katsoa Canoo startupin mikrobussi…argh.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
839
Ja ilmeisesti se oli alunperin suhteellisen halpa kun vanhoissa aikakauden leffoissa niitä näkyy teillä pilvin pimein. Jos toi uusi VW tuntuu rumalta niin kannattaa katsoa Canoo startupin mikrobussi…argh.
Ainakin jenkeissä oli volkkarit oli halpoja kuin saippua... Canoossa kyllä enempi ideaa omasta mielestä (tosin turhaan siinäkin takapää viistetty)...
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
503
Noniin edistystä, omasta Ioniq 5:stä tuli VIN koodi. Sen perusteella autosta tipahtanut pois HDA2 ja se korvattu HDA1:llä. Saa alkaa vänkäämään myyjän kanssa. :hammer:
Veikkaisin, että kesäkuun lopulla/heinäkuun alussa olisi auto Suomessa.

VIN koodin perusteella huomasin, että Hyundai ilmoittaa järjestelmässä akun kooksi "HV extended" Saas nähä tuleeko tämä yksilö sitten uudella 77kw akulla, toki tuo voi tarkoittaa myös sitä kun muualla maailmassa on saatavilla 58kw versiota. Josko tämä Suomessakin myytävä 74kw versio on sitten "extended".
Tyhmä kysymys, mutta mitä palvelua käytit tuon VIN-koodin tulkitsemiseen? Koitin googlata ”vin decodereita” mutta kaikki hakutulokset tuntuivat olevan enemmän tai vähemmän paskaa :D
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
642
Itse en usko, että tämä sähköautobuumi tulisi hellittämään vaan päinvastoin, eli toimitusajat tulevat vain pitenemään ja hinnat pysyvät korkeina. Voi kuitenkin olla niin, että hankintatukia pudotetaan, millä voisi olla vaikutusta kysyntään, mutta ratkaisu olisi ilmastopoliittinen, mistä syystä ennustaminen on hyvin vaikeaa. Itse saatan kuitenkin tehdä sen ratkaisun, että tilaan seuraavan sähköauton heti, kun saan uuden autoni eli mahdollisesti alkusyksynä.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
200
Itse saatan kuitenkin tehdä sen ratkaisun, että tilaan seuraavan sähköauton heti, kun saan uuden autoni eli mahdollisesti alkusyksynä.
Et ilmeisesti meinaa kovin montaa vuotta ajella sillä uudella?
Itsekin olen siirtymässä sähköautoiluun, tilattu siis moinen. Toimitus joskus loppuvuodesta, ehkä. Ajatuksena myös vaihdella uuteen jollain syklillä, ehkä 2-4 vuotta, vähän riippuu. Mutta ehkä minä nyt en heti uutta ostaessa laittaisi tilausta sisään seuraavasta :D
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
642
Et ilmeisesti meinaa kovin montaa vuotta ajella sillä uudella?
Itsekin olen siirtymässä sähköautoiluun, tilattu siis moinen. Toimitus joskus loppuvuodesta, ehkä. Ajatuksena myös vaihdella uuteen jollain syklillä, ehkä 2-4 vuotta, vähän riippuu. Mutta ehkä minä nyt en heti uutta ostaessa laittaisi tilausta sisään seuraavasta :D
Vaihdan autoa yleensä parin, kolmen vuoden välein. Voi olla, että seuraavan vuoden tai kahden auton omistaminen tulee hyvinkin edulliseksi jos siis vaihtaa sähkäristä toiseen. Sama tilanne minulla oli tämän nykyisen plugarini kohdalla myös, eli autosta hyvitettiin lähestulkoon sama summa kuin mitä maksoin siitä vähän käytettynä pari vuotta sitten. Uuden auton viivästyminen noin vuodella muutti kaupan vieläkin edullisemmaksi joskin pieni pelko tässä on siitä, että myyjä vetoaa vielä johonkin pienellä präntättyyn varsinkin, kun uuden auton hinta on ehtinyt nousta matkan varrella ja tilattavaan autoon tehtiin vielä pieniä varustetäydennyksiä myöhemminkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
448
Ei missään nimessä näin. Sirupula johtuu koronasta ja se kyllä hellittää viimeistään 2023, ellei uutta pandemiaa tule. Materiaalipulan syy on aivan sama, kun kerran kysyntää on, niin tarjonta tulee siihen vastaamaan, kun toimitusketjut normalisoituvat. Samaan aikaan akut halpenevat ja tekniikka kehittyy, joten nykysähköautojen arvo tulee kyllä tippumaan sen 10% joka vuosi.
Ei se ukrainan sota sitä sirupulaa helpottanu neon kaasun takia.


Eli ei pelkästään koronan”vika”
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
170 140
Viestejä
3 145 613
Jäsenet
57 685
Uusin jäsen
Potna

Hinta.fi

Ylös Bottom