Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten paha se tilanne oikeasti mahtaa olla? Lähinnä, että jos 120 kW on se "ongelma"nopeus, niin en mä nyt itkisi itseäni uneen (Miin 30 kW ). Toki tuo tarkoittaa samalla sitä, että ei välttämättä kannata sikahintaisiin nopeimpiin mennä roikkumaan. Emt, jotenkaan en osaa näitä latausnopeuksia katastrofina tai ylimainostettuna ottaa, kun muuttujia ja suorituskyvyn vaihtelua on ihan samanlailla kuin autojen todellisessa kantamassakin. Olishan se kiva, jos aina toimis samalla tavalla, mutta vielä ei olla ihan siinä sähköautojen kehityskaaressa. Pakko sopeutua alla olevan auton mukaan (mikä on optimi).Tämä on kyllä totta. Ja joo, ei Ioniq mikään hitain ladattava ole. Se vaan että sitä todella nopeaa latausta hehkutetaan Ioniqin ja EV6:n kohdalla paljon, mutta oikeassa tilanteessa siitä nopeudesta ei hirveästi hyödy vaikka laturi sen mahdollistaisi.
Miten paha se tilanne oikeasti mahtaa olla? Lähinnä, että jos 120 kW on se "ongelma"nopeus, niin en mä nyt itkisi itseäni uneen (Miin 30 kW ). Toki tuo tarkoittaa samalla sitä, että ei välttämättä kannata sikahintaisiin nopeimpiin mennä roikkumaan. Emt, jotenkaan en osaa näitä latausnopeuksia katastrofina tai ylimainostettuna ottaa, kun muuttujia ja suorituskyvyn vaihtelua on ihan samanlailla kuin autojen todellisessa kantamassakin. Olishan se kiva, jos aina toimis samalla tavalla, mutta vielä ei olla ihan siinä sähköautojen kehityskaaressa. Pakko sopeutua alla olevan auton mukaan (mikä on optimi).
Lataushintalaskuri, onko sellaista? Esimerkiksi jos on kaksi 50 kW laturia, toinen 25 c/kWh ja toinen 20 c/min, ja latausnopeus on vaikka 40 kW, kumpi on edullisempi? Kyseessä siis vaan esimerkkiluvut. Onko valmista laskuria vai pitääkö vääntää oma excel?
Eikös patteri ole joko sellainen millä lämmitetään taloa, tai vaikka sellainen ilmatorjuntapatteri. Varmaan paristoa/akkuparistoa tässä haettiin takaa.Eikös patteri ole sellainen mitä ei ladata. Akkuja taas ladataan. Tarkoitat varmaan akkuautoja?
Ei se ole ihan noin yksinkertaista koska latausnopeus vaihtelee latauksen aikana.
Tässä ABC mobiilista screenshotit kolmesta latauskerrasta 150kw laturilla.
Oman KIAn maksimi on 77kw mutta sitä harvemmin näkee, normaali nopeus on 50kw laturilla ollut noin 46kw mittarin mukaan, silloin kun niitä on tullut kurkittua. Tuo ABC Itäharjun laturi onkin ainoa jossa olen nähnyt 77kw toteutuvan jonkin aikaa, yleensä sekin on jotain 56kw nurkilla.
Nuo ~50kwh lataukset on ollu about 10% -> 80%. 80% jälkeen latausnopeus putoaa 24kw tasolle, olen asettanut latauksen katkeamaan 90% kohdalla viimeistään. Yleensä se tulee lopetettua käsin hiukan 80% saavuttamisen jälkeen, riippuen siitä miten pitkään on tv-sarjassa jaksoa jäljellä
Eka lataus olis maksanut minuuttihinnoittelulla aika tarkkaan saman, 12e / 60min.
Toinen vähän vähemmän, 11.60e (pyöristin ylöspäin kokonaiseen minuuttiin).
Kolmas, lyhyt lataus olisi maksanut n. 7e, suhteessa paljon kalliimpi kuin kwh hinnalla.
Vaikka olenkin kartellut K-latausten käyttöä minuuttihinnan vuoksi, tämän perusteella 0.20e/min jos lataa reilun tunnin verran on omassa autossa suunnilleen samoissa 0.25e/kwh kanssa.
Lidlin laturi näyttää kyllä latauksen statsit mutta en ole niitä ottanut ylös. Niistä saisi parempaa vertailupohjaa 50kw latausnopeuksia ajatellen. Motonetin laturi näyttää vaan imetyt kilowatit, ei kulunutta aikaa.
Mikään 20cm koroke ei estä mitään, saatikka turvavöillä laitettu muovinen koirankoppiTodellisuudessa tuossa oli useita riskiä pienentäviä tekijöitä:
-tavaratilasta matkustamoon on kuvan mukainen hieman alle 20 cm korkea kynnys, joka pidättelee perämoottorin rikiä, joka taas pidättelee vesikanisteria ja kylmälaukkua
-Lisäksi tämän kaadetun selkänojan aukkoa tukkimassa on koirankoppa, joka on turvavyötetty edestä ja vasemmalta. Oikealla puolella on vain oikea takaovi. Kaksi ristikkäistä mustekalaa eivät ota törmäysvoimia vastaan, vaan pitävät asentoa yllä.
-Toinen selkänoja on pystyssä ja pitää takanaan perämoottorin raskaamman moottoripään, öljykanisterit ja painavat ruokakassit.
-Korkealla on vain märkäpuku, sulkapallomailat, sanomalehteä ja 0,1 kg drone. Hattuhylly on lukittuneena pystyasentoon, jolloin rako tavaratilan ja matkustamon välillä on 4-10 cm. Hylly irtoaa noin 200 N eteenpäin suuntautuneesta voimasta, jonka jälkeen se saa lisäapuja takapenkin selkänojasta ja korkealle säädetystä niskatuesta.
-Vyötetyn koirankopan edessä on vain vaatteita täynnä oleva putkikassi ja jalkatilassa oleva uimakassi sekä koiranhihna.
-kesällä hirvet eivät juuri liiku teiden yli
-... varsinkaan valoisaan aikaan
-Spinnailut estää ESP ja "Vatasen kädet"
-Tilanteisiin joutumista ehkäisevät: ennakoiva ajo, nuoruuden hölmöilyt, yli 25 v vanha kortti, sisä- ja ulkokarting-kisoista perua olevat "Vatasen jalat" sekä lievä alinopeus.
-korona-aikana ajot vain 10 tkm/a, eikä ole pakko suhata kiireellä kelillä kuin kelillä ja mihin aikaan tahansa
Ei tämä tyyli kaikkien ajotarpeisiin sovi. Olisi pitänyt lisätä varoitus: "Älkää kokeilko tätä kotona!".
Voi toki hommata paremman, muttei ole pakko. Vähempikin voi riittää, jos perhe ei ole iso ja ajot ovat vähäisiä. Silloin esim. salkku voi olla isompi. Vaatimattomampi auto kuluttaa sähköä useita kymmeniä tai jopa 50 % vähemmän kuin iso ja mukava X3. Tämä auttaa Suomen energiaomavaraisuustavoitteen toteutumista. Viime vuonna noin 10 % Suomen sähköstä tuotiin Venäjältä.
Kukin tehköön tavallaan. Molemmissa tavoissa on plussia ja miinuksia.
Ioniq 5 olisi itselle paperilla ykkösvaihtoehto sähkikseksi, Enyaqin (RS) ja ID4 GTX:n ohella. Tuo akun esilämmitys laturille mennessä on yksi niistä puutteista, miksi vaggilainen on ehkä kuitenkin listalla edellä. Tuosta on huhuttu että se tulee kaikkiin Ioniqeihin softapäivityksellä, mutta mitään kovin virallista vahvistusta ei ole tullut eteen.
Toinen mikä Ioniq 5/EV6:ssa on huonoa on akun lämpötilan ja latauksen hallinta. Jos se on liian kylmä, niin lataus on pikalaturissa hidas - luonnollisesti kun akku pitää lämmittää passeliin lämpötilaan, joka taisi olla jossain 15C asteen paikkeilla. Sitten sitä käytännössä ladataan niin isolla tehoilla kuin laturi sallii, kunnes akun varaus on 50% tai akun lämpötila on 45C ja yli. Ja jos se lämpötila menee tuon yli, niin se vaikuttaa uloslähtevään tehoonkin: kuumalla akulla teho saattaa pudota jopa 60 kW:n paikkeille! Vag-autoissa ei ihan tällaisia ongelmia ole.
Nämä infot ovat Bjørn Nylandin videoilta, esim. tässä taisi tapahtua nuo mainitsemani asiat:
Tuota tehonrajoitusta (ajossa) on raportoitu vain tuolla samalla yksilöllä, ei muilla. Eikä esim. Suomalaiset käyttäjät ole tästä raportoineet olleenkaan.Kannattanee muistaa, että Björn kokkaa noita akkuja pikalatureilla aika ripeällä tahdilla lyhyin välimatkoin, että ei ainakaan itsellä edustaisi millään tasolla omaa käyttötapaa. Toinen juttu, että näin useimpien nykyautojen näkökulmasta ei tuo Ioniq ongelmista huolimatta mitenkään hidas lataaja ole. Enemmän huomiota itse kiinnittäisin tuohon ajon aikaiseen tehorajoitukseen kuin lataukseen. Hankala arvioida miten suureksi ongelma voi tulla "normaalissa" käytössä.
Teslasta tulee kokoajan vain ahneempi.Laitetaas tännekkin, vaikka tuolla on erillinen Tesla-ketjukin.
Tesla Ends Lease Buyouts For All Vehicles Starting April 15, 2022
Previously, the only Tesla vehicle not offering a purchase option at the end of the three-year lease contract was the Model 3.insideevs.com
Nyt vain toivomaan että tulisi hiukan järkeä joko Teslaan TAI muut merkit saisivat kaivettua sormensa hanurista ja rakentelisivat jotain oikeasti kilpailukykyistä omiin tarpeisiini. Tehoa, ajettavuutta, varusteita, auto joka ei ole naamioitu polttomoottorisesta sähköksi feikkimaskeineen yms ja pitäisi ylipäänsä olla hauska ja pitäisi nostaa virnetta naamalle kun vähän innostuu. Ja tehoakin voi toki olla vähän jos ajettavuus kompensoi tuon tehonpuutteen.Teslasta tulee kokoajan vain ahneempi.
Kyllä ne muut ovat tehneet hyvää jo. Kaikille se teho ei ole juttu mutta jos puhutaan energiatehokkuudesta, niin korealaiset ovat olleet jo hiukan parempiakin ja nyt MB myös todisti, että heillä on taitoa.Nyt vain toivomaan että tulisi hiukan järkeä joko Teslaan TAI muut merkit saisivat kaivettua sormensa hanurista ja rakentelisivat jotain oikeasti kilpailukykyistä omiin tarpeisiini. Tehoa, ajettavuutta, varusteita, auto joka ei ole naamioitu polttomoottorisesta sähköksi feikkimaskeineen yms ja pitäisi ylipäänsä olla hauska ja pitäisi nostaa virnetta naamalle kun vähän innostuu. Ja tehoakin voi toki olla vähän jos ajettavuus kompensoi tuon tehonpuutteen.
Pakko laittaa tästä jos nyt samasta asiasta puhuttiin niin kyllä Leaf 40kwh vm 19 leikkasi puolet auton tehoista kun oli kuumassa kesäkelissä kolme kertaa ladannut pikalaturilla, (kolmannella kerralla olis voinu ladata vaan hitaammalla koska lataustehojakin leikattiin) semmosella 400km matkalla n 30c ulkolämpötilassa. Ihmettelin kun kikdownista ei tapahtunut mitään, no leafapy kertoi asian todeksi.Tuota tehonrajoitusta (ajossa) on raportoitu vain tuolla samalla yksilöllä, ei muilla. Eikä esim. Suomalaiset käyttäjät ole tästä raportoineet olleenkaan.
Juu monen tarpeisiin juu. Mutta itselle hot hatch maailmasta tulleelle nuo tarpeet ovat mitä itse haen kiposta.Kyllä ne muut ovat tehneet hyvää jo. Kaikille se teho ei ole juttu mutta jos puhutaan energiatehokkuudesta, niin korealaiset ovat olleet jo hiukan parempiakin ja nyt MB myös todisti, että heillä on taitoa.
Tuossa videolla onkin kattavasti käyty SUV vaihtoehdot läpi. On vaan niin pitkä video, että katselin vaan osan. Omaan silmään BMW IX3 oli kaikista rumin. Model Y:lle olisi kumminkin aika paljonkin ihan hyviä vaihtoehtoja.Kyllä ne muut ovat tehneet hyvää jo. Kaikille se teho ei ole juttu mutta jos puhutaan energiatehokkuudesta, niin korealaiset ovat olleet jo hiukan parempiakin ja nyt MB myös todisti, että heillä on taitoa.
Model 3:sta saa elo-marraskuussa tällä hetkellä jos nyt tilaa.Sitten taas Model 3 ei taidakkaan löytyä niin vaihtoehtoja? Eli tavallisen perus auton näköisiä autoja. BMW i4 ja i4 M50 on ihan tavallisen näköisiä, että siinä yksi hyvä kilpailija minusta. Tuossa SUV videossakin sanottiin IX3:sta kalleimmaksi ja eihän tuo i4 M50 ole sekään kovin halpa. Lisäksi Teslan varmaan saisi nopeammin kun BMW:n. Toki nyt vw id.3 ja Cupra Born tuli kanssa mieleen.
Eikö tämä nyt ole about ala-asteen matikan tehtävän tasoinen laskeminen?Lataushintalaskuri, onko sellaista? Esimerkiksi jos on kaksi 50 kW laturia, toinen 25 c/kWh ja toinen 20 c/min, ja latausnopeus on vaikka 40 kW, kumpi on edullisempi? Kyseessä siis vaan esimerkkiluvut. Onko valmista laskuria vai pitääkö vääntää oma excel?
Jos on yhtään järkevä tonnipommi ja ajaa oikeasti niin paljon tai raskailla kuormilla että menee tuo 6-700 €/kk poltsikkaan niin joissain tapauksissa 300€/kk sähköauto ei korvaa sitä edes huonosti.Joillekin tuntuu tuottavan hirveästi tuskaa ajatus maksaa sähköautosta lyhennystä 300e/kk mutta samat tyypit tankkaa sitä tonnipommia 6-700e/kk silmää räpäyttämättä.
Jos on yhtään järkevä tonnipommi ja ajaa oikeasti niin paljon tai raskailla kuormilla että menee tuo 6-700 €/kk poltsikkaan niin joissain tapauksissa 300€/kk sähköauto ei korvaa sitä edes huonosti.
Juu, just tälleen juuri nyt ajelen. On todella vaikea speksata sähköautoa joka tuon korvaisi edullisemmin.Jos sulla on ns. tonnipommi ja ajelet sillä sen jonkun 4000km kuussa niin ellet ole kätevä käsistäsi ja omaat pajan missä korjata itse niin saa laittaa kyllä korjauksiin aika paljon rahaa sivuun bensan lisäksi.
Jos kk-erää ajattelet niin tuo vastaa helposti sellaista 500-600e /kk sähköautoa josta löytyykin sitten jo ihan hyviä pitkän matkan vaihtoehtoja.
Toki jos pitää päästä joka päivä monta sataa kilsaa itä-lapissa niin sitten olet oikeassa.
Juu, just tälleen juuri nyt ajelen. On todella vaikea speksata sähköautoa joka tuon korvaisi edullisemmin.
Iso saksalainen 4-veto farkku (3 vuotta siten maksoi 1400€), diesel. Kytkentämassaa 1600kg ja tarvin lähes sen kaiken talvisin (kelkkatraileri..)
Dieseliin menee joku 4-500€/kk nykyään 2,3€/l hinnalla ja kaikki huollot ja korjaukset teen itse.
Mulla on kyllä on jatkuvasti tuntosarvet ulkona että ostaisin jonkun kolari tmv. X tai Y Teslan.No sitten olet oikeassa, tuohon tilanteeseen ei varmasti löydy sopivaa BEV ratkaisua samaan hintaan.
Joo, mutta kallista se on silti pitää uutta autoa. Vakuutukset ja renkaatkin maksaa ihan helkkaristi enemmän kuin tuommoseen vanhaan paskaan.Kahden auton loukku voi myös olla ratkaisu, jos kelkan vetäminen ei kuulu päivittäiseen työajoon. Väliajat auto talliin liikenteestä poistettuna. Mullakin on tallissa yksi bensa-auto, millä en ole kohta vuoteen ajanut kuin katsastukseen mutta tarvittaessa on kuitenkin auto millä pääsee vaikka sinne Lappiin ja takaisin ilman lataustaukoja.
Tarkoitit varmaan 60-75kWh. Pitäisi onnistua oikein hyvin. Hieman toki pitää katsoa, minkä auton ottaa (esim. paku tai tila-auto saattaa kuluttaa liikaa) ja selvittää, miten kiikarissa oleva auto tulee toimeen talvella pienen lataustehon kanssa. Esim. Kona tai e-Niro olisivat hyviä tuohon käyttöön kun kuluttavat vähän eivätkä liiemmin lämmitä akkua, mutta moni muukin varmasti toimisi.Onko kokemuksia tai näkemyksiä sähkäristä (60-75kw) omistamisesta kun kotiltaus on mahdollista vain 1.8kw tehoilla? Päivittäinen ajo keskimäärin alle 60km, mutta toki pidempiä stinttejä ja reissuja tulee.
Paljonko ajat vuositasolla?Onko kokemuksia tai näkemyksiä sähkäristä (60-75kw) omistamisesta kun kotiltaus on mahdollista vain 1.8kw tehoilla? Päivittäinen ajo keskimäärin alle 60km, mutta toki pidempiä stinttejä ja reissuja tulee.
Erityisesti talviajan käytännön lataus. Saako pk-seudun lämpötiloissa 1.8kw tehoilla lainkaan virtaa akkuun vai meneekö kaikki lämmittelyyn/harakoille? Tesla on listan kärjessä, eli siitä kiinnostaa käytännön kokemukset myös.Jotta energiataselaskelma pitää kutinsa, niin auton sitten pitäisi ladata kelissä kuin kelissä se 1.8kW siitä hitaasta shukosta, eikä kuluttaa tuntikausia yöstä akun lämmittelyyn.
Tesla ainakin jäänee pois laskuista.
ID3/4/Enyaq ovat tuon suhteen tuntemattomia. Korealaiset kai ihan ok.
Syy on ideologinen ja poliittinen, ajatus siitä että fossiilisista polttoaineista pitäisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti eroon koska ilmastonmuutos. Tosin nyt Ukrainen tilanne on saanut jopa perussuomalaiset samalle kannalle.Mutta mä en käsitä miksi tätä sähköautoilua yritetään väkisin tuputtaa kaikelle kansalle näiden hankintatukien ja bensan hinnan korotuksilla ynnä muilla? Mikä kiire on siirtyä sähköautoiluun? Miksi pitää tehdä muista tavoista niin vaikeaa ja kallista?
Hybridit eivät mielestäni ole yksinkertaista tekniikkaa vaan nimenomaan mahdollisimman monimutkaista ja sitä kautta vikaantumisherkkää (= enemmän rikkoutuvia osia) verrattuna puhtaisiin sähköautoihin, tai edes puhtaisiin polttisautoihin. Kaksi eri moottoria jne... Sen takia en halunnut edes harkita (ladattavaa) hybridiä, se toki myös helpotti päätöstä että (uudet) ladattavat hybridit tuntuvat olevan melkein yhtä kalliita kuin täyssähköautot.Sitten toinen asia. Sähköautot ja hybridit on mukamas niin yksinkertaista tekniikkaa mutta MIKSI helvetissä niiden "yksinkertaisten akkujen" vaihto maksaa kymmeniä tuhansia euroja?
Noissa kaikissa 8-10v takuu niin eiköhän nyt kun suosio on räjähtänyt niin ala hetken päästä löytymään näihin erikoistuneita pajoja ettei tarvitse koko akkua vaihtaa aina kun jotain häikkää.On noissa Nik97:n kommenteissa se totuuspohja, että akkujen kestävyys suuressa mittakaavassa on vielä mysteerio. Samoin akkujen varaosa- ja jälkimarkkinat ovat kehittymättömät.
Takuuajat tietenkin hoituvat, mutta jos takuuajan jälkeen tapahtuu akkuvaurio, niin ainut vaihtoehto käytännössä on marmoritiski ja lasku on tähtitieteellinen.
Näitä akkuasioita (ja latausasioita) tullaan vielä puimaan monissa eri julkisuuden tahoissa.
Hybridit eivät mielestäni ole yksinkertaista tekniikkaa vaan nimenomaan mahdollisimman monimutkaista ja sitä kautta vikaantumisherkkää (= enemmän rikkoutuvia osia) verrattuna puhtaisiin sähköautoihin, tai edes puhtaisiin polttisautoihin. Kaksi eri moottoria jne... Sen takia en halunnut edes harkita (ladattavaa) hybridiä, se toki myös helpotti päätöstä että (uudet) ladattavat hybridit tuntuvat olevan melkein yhtä kalliita kuin täyssähköautot.
Noissa kaikissa 8-10v takuu niin eiköhän nyt kun suosio on räjähtänyt niin ala hetken päästä löytymään näihin erikoistuneita pajoja ettei tarvitse koko akkua vaihtaa aina kun jotain häikkää.
Takuuajat tietenkin hoituvat, mutta jos takuuajan jälkeen tapahtuu akkuvaurio, niin ainut vaihtoehto käytännössä on marmoritiski ja lasku on tähtitieteellinen.
Tietysti niitä tulee. Vaaditaan kuitenkin ensin riittävän kysynnän kehittymistä, jotta syntyy tarjontaa. Toisin sanoen, tarvitaan riittävä määrä takuun ylittäneitä autoja ja niissä puolestaan riittävästi akkuvikoja. Ensimmäiset Leafit täyttävät jo tämän ehdon, muut merkit ja mallit seuraavat pikkuhiljaa perässä.Kova luotto että niitä pajoja tulee.
Jo nyt on esim. e-expert.Kova luotto että niitä pajoja tulee.
Noissa kaikissa 8-10v takuu niin eiköhän nyt kun suosio on räjähtänyt niin ala hetken päästä löytymään näihin erikoistuneita pajoja ettei tarvitse koko akkua vaihtaa aina kun jotain häikkää.
Toyota ainakin mainosti joku aika sitten että 10v jälkeen pitäisi olla 90% akusta jäljellä ja miljoona kilsaa pitäisi kestää.Katselin noita akkutakuita. Tyypillisesti 160 tkm, 8 vuotta ja lisärajoituksena että kapasiteetin pitää mennä alle 70%:n alkuperäisestä ns. 100%:sta.
Lisärajoitus on tullut jälkeen päin. Ei ollut esim. 2019 taulukossa jonka löysin netistä enkä kovasti ihmettelisi vaikka tuota säädetäisiin tulevaisuudessa lisää.
Missä autoissa on 10v akkutakuu tai ilman näitä muita rajoitteitta (km ja/tai %) ?
Eikai se silloin heti jysähdäkkään, mutta kyllähän se riski siirtyy käyttäjälle. Polttomoottoreista kulutajilla on vuosikymmenten kokemus ja voidaan jo asettaa jonkinlaisia odotuksia siitä mitä ne kestää. 200tkm ajetut 10v sähköautot ovat vielä ylläpidoltaan melkoinen kysymysmerkki, eikä akkujen osalta ole laajaa kokemusta tai edes kunnollista huolto/korjaus infraa. Harvemmin ne 10v käyttikset on V8 AMG:tä, vaan koeteltua perustekniikkaa.Toyota ainakin mainosti joku aika sitten että 10v jälkeen pitäisi olla 90% akusta jäljellä ja miljoona kilsaa pitäisi kestää.
En nyt tähän hätään löytänyt sitä uutista.
Miksi on olettamus että kun akkutakuu on loppu niin akku hajoaa sillä sekunnilla?
Ei kukaan oleta että amg mersun 2v takuun loppuessa moottori jysähtää hintaan 50k€ myöskään?
(Ihan perus autojenkin moottorit maksavat uutena lähes 20k).
Kyllähän nykyaukut ovat huoltovapaita. Sitten jos jotain hajoaa tms. Sinne pajalle on asiaa.Mutta vaatiiko akut huoltamista vai viedäänkö ne sinne sähköautojen asiantuntijalle vasta sitten kun on jotain vikaa? Silloinhan kysyntää olisi jos ne jotain säännöllistä huoltamista vaatisi
Jep. Olen ostanut käytettynä Tsi+DSG auton ja nyt on sähkäri tilauksessa. Niin ja ei ollut 3 v aikana mitään ongelmia ton DSG -auton kanssa.Ja joidenkin on oltava pioneeri myös sähköautoissa niinkuin DSG vaihteistoissa ym uudessa tekniikassa, jotta myöskin me ikuiset pessimistit ja ”ennen oli kaikki paremmin”-vänkyrätkin uskaltaa joskus sen sähkökulkineen ostaa,jos oma ikä riittää.
Luulin kyllä että akkutakuissa on aina tarkennettu että sen tietyn km tai vuosimäärän (kumpi tulee ekana vastaan) jälkeen akun kapasiteetti ei ole laskenut jonkun tietyn prosenttimäärän alle, olen mielestäni nähnyt lukuja 80% ja 70% mutta näin pikaisesti katselemalla 70% SOH-raja tuntuu olevan yleisin.Katselin noita akkutakuita. Tyypillisesti 160 tkm, 8 vuotta ja lisärajoituksena että kapasiteetin pitää mennä alle 70%:n alkuperäisestä ns. 100%:sta.
Lisärajoitus on tullut jälkeen päin. Ei ollut esim. 2019 taulukossa jonka löysin netistä enkä kovasti ihmettelisi vaikka tuota säädetäisiin tulevaisuudessa lisää.
Löytyy esim. Toyotan sivuilta:Toyota ainakin mainosti joku aika sitten että 10v jälkeen pitäisi olla 90% akusta jäljellä ja miljoona kilsaa pitäisi kestää.
En nyt tähän hätään löytänyt sitä uutista.