Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuossa 31-35ke luokassa noita olisi sopivilla varusteilla sen 50-80tkm ajettuna. Varmaan 95% latauksista tapahtuu kotona ja talven reissut, jossa tarvitsee pikalatausta on ehkä 3-5 kertaa max, joten en pidä tuota akuston esilämmitystä niin ratkaisevana asiana meidän ajoprofiililla. Siitä kuitenkin joutuu maksamaan aika monta kiloeuroa enemmän ja sen hyöty jää liian pieneksi rahalliseen menetykseen nähden. Kesällä sitten jos 20-80% vie puoli tuntia, niin eipä sekään tunnu suurelta ongelmalta. Ymmärrän kyllä jos jatkuvasti joutuu roikkumaan pikalaturilla ja ajelee esim työkseen pidempiä siivuja.
Mulla on -23 vuotinen MEB ja siitä tänne kirjoittelinkin aiemmin, listasin ongelmia. Ihan hyvin on pelannut nelikkona. Muutamia bugeja on, mutta ei mitään maata kaatavaa. Jotain maanantaikappaleita näistä autoista on ja bugeja on liiskattu päivityksillä matkan varrella. Olisin toki ottanut -24 eteenpäin olevan mieluummin, mutta johonkin se raja pitää vetää ja niistä piti maksaa 6-10ke enemmän.

Pitkään piti etsiä autoa ja MEB oli se toisiksi viimeinen vaihtoehto ennen Teslaa. Kaikki muut vaan tippui pois, suurin osa joko kalliin tyyppivian takia tai ihan käytettävyyden haasteiden takia, esim. typerät ovenkahvat tai muuten huono käytettävyys.

Samanlainen ajoprofiili, eli vähän pitkiä matkoja talvella. Tänä talvena pikalatauksia on tullut 0 kappaletta. Pari kertaa olen ladannut kohteessa AC:lla matkan varrella. Viime kesän 3000km roadtrip meni ilman ylimääräistä odottelua, lataus oli riittävän nopea.

Jotenkin tuntuu, että ei näistä n.30ke (+-3ke) autoista kovin hyvää löydykkään, missä kaikki toimisi tai ei olisi kalliita tyyppivikoja. :rofl:

Mulla nyt Cupra Leon Sportstourer PHEV ja siitäkin on paljon parjattu softaongelmia, mutta ei ne mua oo kyllä haitannu ja mitään matkantekoa estävää ei oo tullu matkalle.

Ehkäpä se peli sieltä vielä löytyy. Täytyy ihan ekana päästä tollasta takapotkua ajelemaan niin näkee että olisiko se edes vaihtoehto. En kyllä usko että se mitenkään este olisi, ajelenhan nyttenkin etuvedolla kitkoilla ja hyvin pärjää, mutta kieltämättä se kaupungissa välillä ärsyttää valoista lähteä juuri ja juuri liikkeelle.

Okei, suomalainen mies ei kylmää pelkää ja ihan OK että auton sisällä on +4 tai ehkä jopa +14, koska pukeutumiskysymys ja pilkkihaalari on trendikäs.

Mutta miten sitten, kun pitää esim. saada lasit pysymään sulina? Paikallaan ollessa lämpö saattaa riittää sulattamaan (toki vaatii aikaa), mutta jos kabiini täynnä vesihöyryä puhaltavia biologisia humidisaattoreita (ihmisiä), niin sehän vetää kaikki lasit jäähän sisäpuolelta. Onhan noissa siis kaikissa sähkövastukset laseissa?

Äskettäin mentiin kollegan bensa-autolla työmatkaa neljä äijää kyydissä, olikohan noin -15 ulkona pakkasta, kovaa vauhtia motaria ja automaattiasetus ei mitenkään riittänyt, vaan piti pakottaa lämmitystä paljon kuumemmalle, jottei tuulilasi huurtunut umpeen. Vaikka sisällä tuli oikeasti kuuma (itsekkin tykkään kylmemmästä), niin silti tuulilasin yläreuna oli paksulta kaistaleelta ihan huurtessa, sivulasit eivät myöskään kokonaan sulat ja takasivuikkunat toki ihan läpinäkymättömiä. Uuden Hybridi Corollan lämppäri ei vakuuttanut, vaikka olikin kaikki lämpö suunnattu laseille.
Mulla Lexus IS300h:n kanssa ei ole ikinä ollut lämppärin kanssa ongelmia. Edes älyttömillä pakkasilla. Lasit pysyvät sulina ja sisällä piisaa lämpöä. Voisin sanoa että erittäin hyvä talviauto, takavedosta johtuvia rajotteita ja takaluukun jäätymistä lukuunottamatta. Lähtee myös -30 asteen pakkasessa kerrasta tulille nappia painamalla joka kerta, koska ei tarvitse starttimoottoria pyöritellä koska sitä ei ole. Ovien kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Lämpenee myös ilman esilämmitystä erittäin nopeasti. Ikkunan rappausten aikana jo ok lämpöihin sisältä. 12V akkua olen ylläpitälatanut laturi suoraan sisälämppäriin haaroitettuna.

Joku tuhonnut Q4 etronin Rechargen latauksessa. En oikein keksi muuta (ilman sähköinssin papereita), että jommassa kummassa liittimessä ollut paskaa ja todennäköisempi varmaan auton?
Näin sähköinssinä ja myös tehoelektroniikan parissa työskentelevänä tuossa on voinut mennä monikin asia vikaan ja veikkaan että tuolle ei tule löytymään selitystä. Mahdollista on, että auton latausjärjestelmän rikkoutuminen vika on rikkonut laturin ja yhtälailla myös laturin rikkoutuminen on voinut rikkoa auton. Se että kumpiko aiheutti kummako on tosiaan se pihvi, joka tuskin selviää koskaan. Auton omistaja tuossa tuskin teki mitään väärää. Jos minä saisin päättää, niin auton vakuutus ja Rechargen vakuutus laittaisivat kuluttajan korvaukset puoliksi.

• Tykkää
Reactions: P.T
Ajappa muutama tunti +14c niin vilu tulee, jos auto ei +20c pääse, niin jotain on tehty väärin ja pahasti!
Tuossa maantietestissä pääsi 20C asteeseen kaksi autoa, Kia ja polttis Volkkari.
plus kymmeneen asteeseen pääsi Kian lisäksi Xpeng, ja polttis Dacia.

Testi kertoo sen että Kia lämmityksessä kunkku, kyllä kai noilla muillakkin talvessa tarkenee.

Olen eräällä pakkasreisulla ajanut autolla missä lämppäri viallinen, vajaatehoinen, ei ratin lämmitintä, penkki sentäs lämpes, voittaa hiitämisen, mutta ei kivaa. Minulla noista tuloksista syntyy juuri tuollainen mielikuva. mutta ei taida olla oikea.

Arjessa kuitenkin usein tilanteita misslä kylmällä autolla lähtö, ja jos autossa tulee lämmintä ilmaa, ratti ja penkki lämmin, ikkunat auki, niin kokemus ylittää mennen tullen tuon viileetä ilmaa puhaltavan ajon

Jos näissä etelän liki 30 pakkasista meni johonkin +15c halliin, myymälään, eteiseen, niin varsin lämpimältä tuntuu, jossain myymälässä, kahvilassa henklökunta ei ehkä niin tyytyväinen. jos eivät istu lämmitetyssä penkissä, lämpölähteen äärellä.

Näin sähköinssinä ja myös tehoelektroniikan parissa työskentelevänä tuossa on voinut mennä monikin asia vikaan ja veikkaan että tuolle ei tule löytymään selitystä. Mahdollista on, että auton latausjärjestelmän rikkoutuminen vika on rikkonut laturin ja yhtälailla myös laturin rikkoutuminen on voinut rikkoa auton. Se että kumpiko aiheutti kummako on tosiaan se pihvi, joka tuskin selviää koskaan. Auton omistaja tuossa tuskin teki mitään väärää. Jos minä saisin päättää, niin auton vakuutus ja Rechargen vakuutus laittaisivat kuluttajan korvaukset puoliksi.
Jutusta ymmärsin että autossa/lataajalla ollut vakuutusturvaa tuollaiseen, jolloin yhtiöt olisi keskenään setvineet asiaa.

Kuten sanoit, niin syyn selviäminen voi jäädä hämäräksi, saati että se kerrottaisiin ulos. tutkiminenkin voi maksaa liikaa. Tosin autovalmistajan luulisi panostavan syvempään tutkimukseen, jos ei selvä suorilta. Niille luulisi olevan tärkeää selvittää missä vika, ja arvioida riski ja minimoida se. Laturipuolelle, riippuu valmistajasta, mutta jos kassa kestää, niin ei nekään voi ottaa riskiä että ongelma toistuu.

Taustalla myös ihmisiä ja juristeja, jotka miettii vastuita, jos vika myönnetään, niin mitä se maksaa. Tai jos riski löydetään, niin mitä se maksaa. vs ollaan lisä tutkimatta, eli ollaan tietämättömiä.

Jos tuollaisia tapauksia useampia, luokkaa kymppitonnin laaki, niin kuinka paljon niitä pitää olla jonossa että kannattaa korvaamisen sijaan laittaa rahaa asian kiistämiseen ja riitelemiseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
300 284
Jäsenet
81 797
Uusin jäsen
ZX Spectrum

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom