Näissä olisi aina hyvä tietää että minkä mittainen kuski siellä etupenkillä istuu kun vertaillaan takapenkin tiloja. Itse (189cm) kun istun kolmosessa kuskin paikalla niin taakseni menee ehkä pienehkö nainen juuri ja juuri.
Thomas (Autogefühl) mahtuu Model 3:ssa itsensä taakse juuri ja juuri, eikä hän ole pienehkö nainen vaan 189 cm mies.
Asiaan vaikuttaa kolme seikkaa:
1. Mieltymys: Jotkut jostain syystä laittavat penkin niin taakse, että hätäjarrutuksessa reisi suoristuisi voimantuoton kannalta liikaa ja pitäisi varvistaa poljin pohjaan. Rattikin jää niin kauas, että vähänkin kipsaantuvalla ohjauksella varustetulla autolla olisi mahdotonta tehdä ripeä hirvenväistö kuivalla asfaltilla.
2. Pitkäraajaisuus: vaimolla on pidemmät koivet kuin minulla, joten hän laittaa penkin taaemmas, vaikka on lyhyempi, 177 cm vs. 180 cm.
3. Ylipaino/pikaluistelijan persii: eräs sairaalloisen ylipainoinen minua lyhytjalkaisempi ja 14 cm lyhyempi pitää penkkiä niin takana, että minä en samoilla säädöillä ylety ajamaan pinnistelemättä. Suuren takapuolen takia reisiluun yläpää jää selvästi kauemmaksi selkänojasta, mikä syö jalkatilaa. Lisäksi tähän yhdistyy herkästi tuota ykköskohdan mieltymysasiaa, kun mielellään säätää penkkiä normaalia taaemmas, jottei reidet/vatsa osuisi rattiin autoon mennessä tai ajon aikana.
Thomas on normaalipainoinen, ja kokeneena työkseen ajavana hän tajuaa pitää itsensä riittävän lähellä hallintalaitteita. Hän mahtuu itsensä taakse juuri ja juuri istumaan. Pää ei ole katossa kiinni ja polvien eteen jää kämmenen paksuuden verran tilaa. Jollain pitkäselkäisellä ja isopyllyisellä 180 cm pitkällä ehkä voisi olla pää katossa, sillä auto on kuitenkin matala sedan.
On mahdollista, että 189 cm miehen taakse mahtuu lyhyt nainen juuri ja juuri, mutta se ei edusta normaalia tilannetta. Siinä on pakosti jommallakummalla/molemmilla poikkeavaa pitkäraajaisuutta/ylipainoa/suuria lihaksia/mieltymys pysytellä normaalia kauempana hallintalaitteista.
Kohdassa 8:59 189 cm istahtaa itsensä taakse:
Linkki: https://youtu.be/nkZEgTXUy-M?si=nGd-sR34yt1bsG7h