Yleistä keskustelua sähköautoista

En käsittääkseni missään vannonut, että tulen aina ja iankaikkisesti pistämään jokaisen pihassa olevan sähköauton joka ilta lataukseen? Juurihan tuossa totesin miettineeni tuon ensimmäisenkin latausta sen verran, että jätin eilen laittamatta, kun tiesin saavani edullisempaa sähköä tulevana yönä.
Mitä hittoa sä sitten selittelet tällasita tuubaa, että miten helppoa asiat on?
Toki meilläkin latausta ohjaa laturi pörssisähköllä. Sillä ei vaan liene tähän hinta-asiaan juuri merkitystä, veivaako se auto 80-60-80 vai 100-80-100% -väliä sillä pörssiohjauksella ja päivittäisellä käytöllä. :D

Totuus siis on, että keksit ihan omasta päästä näitä sun perusteluja "huolettomasta" lataamisesta, kun oikeasti kyttää pörssisähkön hintaa siinä missää muuta ja joudut vajaan akun käyttämisen takia lataamaan vielä useammin.

Siltikin sun väittees nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle on ihan puutaheinää, jos yhdeksänä yönä olet lataillut. Huomioiden pörssin kk-keskihinnan olevan reilusti koholla tässä kuussa olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten olet saanut niihin pariin halpaan päivään ammuttua satoja kWh, että saat väitteesi mukaisen hinnan/kWh (ihan keskiarvo, latausten osaltahan pelkkä kk-historian katsominen riittää osoittamaan väitteesi höpöhöpöksi).

Mut joo, kyllä tämä riittää tältä erää.
 
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)
Asiat voi tehdä itselleen helpoksi tai hankalaksi ihan käyttövoimasta riippumatta, jos keksii ihme sääntöjä tekemiselleen.
 
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)
Jos vain lataus/tankkaushommista puhutaan niin kyllä sähkärihommissa on puolensa. Kotona jos pystyy lataamaan (aina sataan prosenttiin, muistakaa se!1) kiinteällä sähkösopparilla (mikä lienee vieläkin se yleisin sopimustyyppi) niin pari kertaa viikossa kun pistää latinkiin yön yli niin aika huolettomasti voi ajeluita hoitaa. 2min tankkaus parin viikon välein kuulostaa kyl vähän vähältä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)

Mä en ainakaan kaipaa yhtään tankkaamista pimeässä marraskuussa, kun räntää sataa vaakasuoraan.

Reissussakin lataustapahtuma on paljon mukavampi, kun ei tarvitse siinä pistoolissa kiinni roikkua.

Mutta pitkälti tuo riippuu siitä että onko akku riittävän suuri päivittäisen lataustarpeen hoitamiseen ja kuinka paljon haluaa sähkön hintaa optimoida.

En edelleenkään suosittele sähköautoa jos ei latausta voi kotona tai töissä hoitaa.
 
Itsekään en kaipaa siinä pistoolilla roikkumista mutta ei siitä mihinkään pääse, että heti kun ollaan akun rangen ulkopuolella niin polttis vie aivan 100-0. Latailut reissussa on aivan perseestä ja vielä perseemmästä on sen auton venailu vaikka se kuulemma kaikilla aina onkin valmis ennen kuskia.
Vaikka oppinut elämään sen kanssa niin kyllä se syö miestä, että matkaa mennään auton eikä kuskin ehdoilla.
 
Kyllä se polttis on edelleen aivan verraton peli. Rangee tulee letkusta aivan hillitöntä tahtia vs sähkis. Eikä rangen lisäys ole lämpötilasta tai esilämmityksestä kiinni mitenkään. Eikä latausteho ole mitenkään kiinni myöskään siitä, että monta lataaja on samaan aikaan aikaan kentällä. Ja latauskentän odotusajat ovat minuutteja jos ruuhkaa on.

Ja joo, lataan 90 % kotona , ja matkan päällä tietty latausasemilla. Mutta jos rehellinen olen, huolettomanpaa autoilua on polttiksella ajo, jos puhutaan lataamisesta vs tankkaamisesta. Ei siitä vaan pääse mihinkään , vaikka kuinka vääntää. Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.

Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.

Mielelläni puolustelisin sähkistäni, mutta minkäs teet, faktoille ei vaan voi mitään.
 
Tänään tuli musta Rivian vastaan Liedon keskustan kohdalla, enpä tiennytkään noita olevan suomessa. Vaan miksipä ei, näkeehän noita Fordin vastaavia ei nyt viikottain, mutta kuukausittain.
 
Polttis vie varmasti 100-0, jos kantama ja kuinka paljon sitä voi saada lisättyä per minuutti (sitten kun on asemalla) on ainoa mittauskriteeri. Tosin vähän kummastelen sähköauton hankintaa tällaisessa tapauksessa.

Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.
Jos kotoa löytyy 11kW latausasema niin kytkeminen ja irroittaminen vienee kokonaisuutena alle minuutin. Lykkää illalla kiinni niin aamulla on aina se akku täysi (oli se sitten lataajalle 80% tai 100%). Millä tavoin siis ottaa aikaa ja rajoittaa?
 
Täällä jatkuvasti huudellaan miten sähkis on paljon helpompi ja huolettomampi normikäytössä kun "akku on aina täynnä" ja juuri mitään vaivaa tai haittoja ei ole. Vaikuttaako keskustelun perusteella siltä? Vs se 2min tankkaus parin viikon välein?;)
Omaa bensa-autoa tuli tankattua 2 vuoden välein.

Koska se toinen on sähkö niin bensalla ajettiin vain katsatukseen ja takaisin.
 
Jos ostaa uuden tai vaikka käytetynkin mitä aikoo pitää pitkään niin eikös sitä oikeen kannattaisi runnuttaa ja väärinkäyttää niin maksimit ku ikinä pystyy ja napata akkutakuusta uusi ennenku 8v tulee täyteen?

Hieman ehkä arveluttavaa toimintaa olisi enkä tiedä pystyisikö edes tuollaista tarkoituksella toteuttamaankaan.
En ole ihan varma, mutta akkutakuusta ei välttämättä saa aina uutta akkua, vaan jonkun vaihdokin, joka voi olla jotain väliltä 70% (tai mikä onkaan akkutakuun raja) - 100%. Kantsii lukea takuuehdot ennen kuin alkaa antaa runtua...
 
Mitä hittoa sä sitten selittelet tällasita tuubaa, että miten helppoa asiat on?

Totuus siis on, että keksit ihan omasta päästä näitä sun perusteluja "huolettomasta" lataamisesta, kun oikeasti kyttää pörssisähkön hintaa siinä missää muuta ja joudut vajaan akun käyttämisen takia lataamaan vielä useammin.

Siltikin sun väittees nollan tuntumassa olevasta keskiarvosta lataussähkölle on ihan puutaheinää, jos yhdeksänä yönä olet lataillut. Huomioiden pörssin kk-keskihinnan olevan reilusti koholla tässä kuussa olisi kyllä mielenkiintoista nähdä miten olet saanut niihin pariin halpaan päivään ammuttua satoja kWh, että saat väitteesi mukaisen hinnan/kWh (ihan keskiarvo, latausten osaltahan pelkkä kk-historian katsominen riittää osoittamaan väitteesi höpöhöpöksi).

Mut joo, kyllä tämä riittää tältä erää.
Sen verran jatkan, että valehtelusta syyttämistä en niele: Keskimääräinen lataustapahtuma koko historiassa 13,9 kWh, joka meidän volkkarissa vastaa n. 25% sykliä. Auto on ollut meillä n. 2,5 vuotta ja lataustapahtumia n. 700 kpl, eli reilut 3/4 öistä se on istunut johdossa.

Näin yleisesti latauskeskusteluun voin suositella kyllä go-e:n geminiä. Meillä 11 kW versio, jossa asetettuna 20 kWh "next trip" -tavoite aamuseikaksi & eco-tilan raja jossain puolessa sentissä/kWh. Tällä setillä lataa autoon kahden halvimman tunnin aikana n. 100 km rangea ja jatkaa latausta tuon yli, jos sähkö on käytännössä ilmaista.

Pelkästään tuolla setillä ja tunnollisesti autoa töpseliin tökkimällä pääsee siis käytännössä pörssisähkön parin halvimman tunnin hintaan täysin automaattisesti + auto on lähes aina aamulla täynnä* odottelemassa seuraavaa päivää (*oli se sitten 80 tai 100%). Eikä tarvitse miettiä yhtään mitään. :tup:

Sen verran tulee itse seurattua energiamarkkinoita, että jos näyttää yksittäiseltä kalliilta yöltä ja seuraavana vetää taas nollille, tulee poikettua rutiinista ja jätettyä auto tökkäämättä laturiin. Ei noiden kuukauden yksittäisten "kalliiden" öiden välttelystä juuri taida olla oikeasti isoa hyötyä (esim. eilen olisi ollut huikean kalliit 5-6 snt/kWh tunnit tarjolla), mutta tuleepahan näperreltyä niitä sentin osiakin. :whistling:

Kyllä se polttis on edelleen aivan verraton peli. Rangee tulee letkusta aivan hillitöntä tahtia vs sähkis. Eikä rangen lisäys ole lämpötilasta tai esilämmityksestä kiinni mitenkään. Eikä latausteho ole mitenkään kiinni myöskään siitä, että monta lataaja on samaan aikaan aikaan kentällä. Ja latauskentän odotusajat ovat minuutteja jos ruuhkaa on.

Ja joo, lataan 90 % kotona , ja matkan päällä tietty latausasemilla. Mutta jos rehellinen olen, huolettomanpaa autoilua on polttiksella ajo, jos puhutaan lataamisesta vs tankkaamisesta. Ei siitä vaan pääse mihinkään , vaikka kuinka vääntää. Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.

Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.

Mielelläni puolustelisin sähkistäni, mutta minkäs teet, faktoille ei vaan voi mitään.
Siitä on kyllä oltava samaa mieltä, että pitkillä matkoilla (ja etenkin ulkomailla!) sähkiksellä matkaamista pitää/kannattaa suunnitella etukäteen enemmän. Kotilataaja (tai muuten täydellä akulla lähtijä) fiksusti lounastauon tähtäämällä pääsee sen ~2x rangen varsin kivuttomasti, mutta tuon jälkeen tulee kyllä ylimääräistä pysähtelyä polttikseen verrattuna.

Vastapainona on taas arkiajojen helppous ja muut sähkisten hyvät puolet. Kokonaisuudessaan meidän ajoillamme ei ole kyllä usein ikävä polttista ja täten diisselimersukin on toivottavasti vaihtumassa lähiaikoina sähkäriin. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Siitä on kyllä oltava samaa mieltä, että pitkillä matkoilla (ja etenkin ulkomailla!) sähkiksellä matkaamista pitää/kannattaa suunnitella etukäteen enemmän.

Minä luovuin jo ensimmäisen sähkärivuoden jälkeen tuosta etukäteissuunnittelusta. Nykyisin lähdetään reissuihin täysin ilman minkäänlaista suunnitelmaa latailujen suhteen, ja mennään ihan kuin aikanaan polttiksilla. Lataillaan sitten kun tarvitsee. Asennetta vain on täytynyt tuunata siihen suuntaan, ettei revi stressiä siitä, että tulee matkalla ylimääräisiä noin puolen tunnin pysähdyksiä. Ja lisävaivana polttikseen verrattuna joutuu sitten välillä käyttämään kännykkää siihen, että voi tarkistaa mistä löytyy latauspaikkoja. Mutta nykyisin alkaa olla latureita niin joka puolella, että harvoin niitä etsimään joutuu.
 
Kyllä se polttis on edelleen aivan verraton peli. Rangee tulee letkusta aivan hillitöntä tahtia vs sähkis. Eikä rangen lisäys ole lämpötilasta tai esilämmityksestä kiinni mitenkään. Eikä latausteho ole mitenkään kiinni myöskään siitä, että monta lataaja on samaan aikaan aikaan kentällä. Ja latauskentän odotusajat ovat minuutteja jos ruuhkaa on.

Ja joo, lataan 90 % kotona , ja matkan päällä tietty latausasemilla. Mutta jos rehellinen olen, huolettomanpaa autoilua on polttiksella ajo, jos puhutaan lataamisesta vs tankkaamisesta. Ei siitä vaan pääse mihinkään , vaikka kuinka vääntää. Kotona lataus on ihan vaivatonta, mutta sekin ottaa siellä isosti aikaa. Ja rajoittaa yllättäviä ajoja.

Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.

Mielelläni puolustelisin sähkistäni, mutta minkäs teet, faktoille ei vaan voi mitään.
Juuri tämän takia puntaroin uuden työsuhdeauton kohdalla, että jatkaisinko polttiksella vai siirtyisinkö vatkaimeen. Lopulta rahallinen hyöty ja se, että sain sillä pienemmällä rahalla "enemmän" vei voiton. Just ajoin pientä rundia pohjoisessa tolla vanhalla ja tuota tulee eniten ikävä, että saa parin minuutin paussilla sen lähes 800 km rangea. Enkä siis epäile hetkeäkään ettenkö tottuisi tuon sähkiksen kanssa toimimaan. Aivan varmasti totun ja lopulta saatan jopa todeta, että vartin kusitauoilla kun ottaa sen parisataa kilsaa lisää, niin riittää aivan mainiosti. Eikä noita pohjoisen reissuja ole edes kovin usein, mutta kun EV database sanoo Caprille maantiellä kylmällä kelillä (-10C) 330km, leudossa säässä 425km, niin kyllä se talvella tuppaa tippumaan se yhden tankillisen range reippaasti alle puoleen. Ja tuo ei taida ottaa huomioon mahdollista kuormaa?

Suurin osa ajosta on kuitenkin täällä Uudellamaalla ja ajoittain vähän pidemmällä tuon talvirangen sisällä (esim Pori, Jyväskylä, Lappeenranta, Tampere), niin kyllä sen harvinaisemman pohjoisen ajon tuolla kestää. Siitä ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri, että noihinkaan nimettyihin paikkoihin ei mennä edes takas lataamatta, siinä missä täydellä bensatankilla se onnistuisi tarvittaessa. Kuopioon tekee sähkiksellä kesälläkin tiukkaa. Toisaalta sen ajan kun viettää Uudellamaalla, niin tuskin tarvitsee kotilatauksen ansiosta kovin usein vartavasten mennä laittamaan autoa töpseliin.
 
Sen verran jatkan, että valehtelusta syyttämistä en niele: Keskimääräinen lataustapahtuma koko historiassa 13,9 kWh, joka meidän volkkarissa vastaa n. 25% sykliä. Auto on ollut meillä n. 2,5 vuotta ja lataustapahtumia n. 700 kpl, eli reilut 3/4 öistä se on istunut johdossa.
Eli sun skenaariot ei vastannut sun todellisuutta %-määrien, lataustavan eikä hinnan osalta. Hieno juttu :thumbsup:
 
Eli sun skenaariot ei vastannut sun todellisuutta %-määrien, lataustavan eikä hinnan osalta. Hieno juttu :thumbsup:
Miten niin ei? Tuossa on toki mukana lataushäviö + lämmitykset, eli akkuun ei päädy noin paljon energiaa. Onko se nyt sitten lonkalta 20 vai akshually 22,73% DoD niin ihan sama. :rofl2:

Lataustapa on aivan valtaosin joka ajokerran jälkeen illalla piuhaan. Ei mekään nyt ihan joka päivä rällätä, joten yli 3/4 latausta per yö oli itsellenikin yllättävän suuri lukumäärä.

Voit itse laskeskella joka yön parin halvimman tunnin keskiarvon vaikka tältä kuulta ja kertoa, kuinka kaukana nollasta ollaan. Itse en jaksa, mutta sähköyhtiön pojat selvästi ovat sinun mielestäsi minulle kovin armeliaita, kun myyvät energian markkinahintaa halvemmalla. :D
 
Ja mitä rangeen tulee, polttis on "lähes tunteeton" rangen vaihteluille sään mukaan. Sähkis ei ole sitä missään määrin. Poltiksella ajaminen ei vaadi mitään etukäteisajattelua, suunnitelua tai muistamista, senkun päättömästi ajaa ja tankkaa vaan. Sähkis ei pysty samaan.
Ja tämähän johtuu valtaosiltaan siitä, että polttis käyttää valtaosan polttoaineen energiasta lämmöntuotantoon. Tuo hukkalämpö voidaan sitten talvella käyttää lämmitykseen. Sähkiksen hyötysuhde niin hyvä, että tuo ei onnistu, joten sitä sähköä pitää käyttää lämmön tuottamiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 893
Viestejä
4 963 387
Jäsenet
79 713
Uusin jäsen
Pekka Elo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom