Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.
 
Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.
Jos on isot bufferit, niin voi huoletta latailla aina 100% kun se syö sieltä bufferista ns. kulutusta kun lataillaan aina 100%.
 
Noissa rajoissa voi olla jotain järkeä kotilatauksen ulkopuolella myös esim. pikalatauksessa jos ei halua enempää virtaa (en muista onko niissä jo Idle-laskutusta jos auto ei lataa?).
 
OK, kiitos vastauksesta. Ei ole niin tarkasti tullut tutkittua noita autojen akkukemioita ja niiden eroavaisuuksia. Sen olen itse maalaisjärjellä hahmotellut, että en ole autoa säilyttänyt pitkään(useita päiviä) aivan tyhjällä akulla tai sitten täysin täydellä akulla. Mutta tämä nyt ei sinänsä auton latausrajoja vaadi.
Vaan pitääpä laittaa Nissanille viestiä, että koodatkaa seuraavaan OTA-päivitykseen latausrajat mukaan niin nousee myynti kummasti.
Aivan jumalainen oli muuten tuo Ariyaan tullut OTA-päivitys: Joka käynnistyksen jälkeen tehtävä OK-napin painelu näytöstä poistui. 💪💪Pieni ominaisuus, joka on kyllä ajan saatossa ärsyttänyt ihan kummasti.
Näistä 80/20 pelotteluista olisi hyvä jo päästä yli ja eteenpäin. Voi vaan toivoa että näille nojatuoliessonbaarilaisille tulisi paremmin selväksi teorian ja käytännön erot. :rolleyes:

Edit: tyypillisesti samat jannut jotka näitä yksittäisiä latausrajoja ihmettelevät ovat niitä samoja joille akun kestävyys ei olekaan enää niin tärkeää kun peräänkuuluttavat korkeiden DC-lataustehojen puolesta ja pitävät typeränä DC-latauskertojen mahdollista rajoittamista.
 
Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.
On dataa, käytännössä ei oo väliä. Jollekin tällaiset viitteet eivät toki riitä, mutta samalla sopivasti unohtavat täysin tai eivät ole jostain syystä kiinnostuneita osoittamaan mitään samansuuntaista evidenssiä niille omille kauhukuvilleen joita itse viljelevät.
 
On dataa, käytännössä ei oo väliä. Jollekin tällaiset viitteet eivät toki riitä, mutta samalla sopivasti unohtavat täysin tai eivät ole jostain syystä kiinnostuneita osoittamaan mitään samansuuntaista evidenssiä niille omille kauhukuvilleen joita itse viljelevät.
Foorumihuuteluilla ei liene paljoa väliä, jos valmistajan mielestä akkua on takuun kannalta kohdeltu ohjeiden vastaisesti.

Ehkä voisikin kääntäen kysyä monessako autossa takuun kannalta tuolla on väliä? Jos ei yhdessäkään, täyteen vaan.
 
Foorumihuuteluilla ei liene paljoa väliä, jos valmistajan mielestä akkua on takuun kannalta kohdeltu ohjeiden vastaisesti.

Ehkä voisikin kääntäen kysyä monessako autossa takuun kannalta tuolla on väliä? Jos ei yhdessäkään, täyteen vaan.
Olisi kyllä kiva tietää millä merkeillä on minkäkinlainen sanoitus takuuehdoissaan nimenomaan liittyen tähän väsyneeseen 80/20 -hokemaan.
 
Jos se olisi oikeasti ongelma takuun ja akun kestävyyden suhteen niin oletettavasti olisi ohjelmallisesti estetty lataamasta liian usein täyteen, kuten joissain merkeissä jos liian monta dc latausta tarpeeksi lyhyessä ajassa niin alkaa hetkellisesti rajoittamaan.
 
Jos se olisi oikeasti ongelma takuun ja akun kestävyyden suhteen niin oletettavasti olisi ohjelmallisesti estetty lataamasta liian usein täyteen, kuten joissain merkeissä jos liian monta dc latausta tarpeeksi lyhyessä ajassa niin alkaa hetkellisesti rajoittamaan.
Edellisessä kiesissä, eli Enyaqissa alkoi kyllä jarruttamaan viimeistä 15% yllättävän pian, vaikka en ladannut täyteen kuin joka toinen viikko.
 
Jos se olisi oikeasti ongelma takuun ja akun kestävyyden suhteen niin oletettavasti olisi ohjelmallisesti estetty lataamasta liian usein täyteen, kuten joissain merkeissä jos liian monta dc latausta tarpeeksi lyhyessä ajassa niin alkaa hetkellisesti rajoittamaan.
Ja jos se oikeasti olisi ongelma niin 100% essonbaariennustuksella voi väittää että olisi tullut jo julkisuuteen keissejä joissa valmistaja on evännyt takuun nimenomaan tästä syystä.
 
Ja jos se oikeasti olisi ongelma niin 100% essonbaariennustuksella voi väittää että olisi tullut jo julkisuuteen keissejä joissa valmistaja on evännyt takuun nimenomaan tästä syystä.
Tai sitten se takuuraja on asetettu siten, että vaikka rankaiset miten, tilastollisesti riittävän moni akku kestää kyllä sen 8 vuotta/160 tkm >70% SOH:ssa. :whistling:

En ymmärrä, mikä hinku olisi ladata akku aina täyteen (tai paasata sen puolesta foorumeilla), jos vähempikin riittää ja sillä on edes mahdollisesti elinikää pidentävä vaikutus. Tietyn tyyppisten li-ionien kennojännitteen ja heikentymisen suhteelle löytyy kuitenkin ihan validit mekanismit.

Kai se on parempi, että jengi yrittää pitää akustot hyväkuntoisena mahdollisimman pitkään ja ei tarvitse valmistaa niin paljon uusia pattereita? :confused:
 
Nää on kaikki joko hölmöjä yleistyksiä eri autojen / akkutyyppien välillä tai anekdootteja yksittäisistä testiautoista.

Esim. ADAC:n testiauton mittaukset kuulostavat erikoisilta, akku sulanut 10%, mutta range pudonnut vain 3%. Miten tämä on mahdollista? Varmaan taas SOH-määritelmät mltä on…
Edellisessä kiesissä, eli Enyaqissa alkoi kyllä jarruttamaan viimeistä 15% yllättävän pian, vaikka en ladannut täyteen kuin joka toinen viikko.
Mitä tämä tarkoittaa? Rajoittamaan mitä ja miten? Rajoittamaan pika / av-latausnopeutta, estämään latausrajan nostoa 100%:iin / pakottamaan sitä alemmas?
 
Minkälainen käyttöprofiili tässä tapauksessa on kyseessä ja miten tuo ajan/vaivan vähentyminen konkretisoituu?

Esim. siten, että jos lataan akun aina 100 %:iin, niin joudun laittamaan auton lataukseen 3 kertaa kuukaudessa. Jos taas lataisin aina 80 %:iin, niin joutuisin laittamaan auton lataukseen 4 kertaa kuukaudessa.
 
Esim. siten, että jos lataan akun aina 100 %:iin, niin joudun laittamaan auton lataukseen 3 kertaa kuukaudessa. Jos taas lataisin aina 80 %:iin, niin joutuisin laittamaan auton lataukseen 4 kertaa kuukaudessa.
Menee nyt jo ehkä offtopicin puolelle, mutta lataatko siis kotona vai jossain muualla? Jos jossain muualla, niin ymmärrettävää että halutaan minimoida latauskertojen määrä. Kotilatauksessa taas piuhan kytkeminen on varsin yksinkertaista.
 
Jos ei voi käyttää kuin 25%-85% aluetta akusta niin sehän on melkein puolet pois kapasiteetista ja rangesta.
 
Jos ei voi käyttää kuin 25%-85% aluetta akusta niin sehän on melkein puolet pois kapasiteetista ja rangesta.
Tämä on se yleisin harhaluulo, että asia olisi oikeasti noin. Silloin, kun sitä rangea oikeasti tarvitsee niin voi hyvin käyttää koko 0-100% väliä eli ennen lähtöä akku huoletta täyteen ja ajaa niin tyhjilleen kuin uskaltaa / sopii omaan latausaikatauluun. Mutta sitten arkena esim. 15km työmatkaa ajaessa ei ole tarve ladata täyteen, jos haluaa parantaa akun kestoa niin silloin lataa vain esimerkiksi 80 prosenttiin. Sitten taas uudestaan laturiin, kun varaus tippuu alle 30%:n. Itse myös himassa huoletta lataan akun täyteen työmatkaa varten, jos sähkö on halpaa ja seuraavana aamuna lähtö. Auton lataukseen laitto vie muutaman sekunnin, kun autosta hyppää ulos niin ainakaan minulla tuo ei ole mikään kynnys joutuuko autoa lataamaan 1 vaiko 2 kertaa viikossa.
 
Jos ei voi käyttää kuin 25%-85% aluetta akusta niin sehän on melkein puolet pois kapasiteetista ja rangesta.
Kyseessä ei ole valinta, joka lukitaan käyttöön jokaiseen tilanteeseen ikiajoiksi. Useimpien autoilijoiden päivittäinen ajosuorite ei kuluta lähimainkaan koko kapasiteettia, joten tällaista 25-85 % väliä voi hyvin noudattaa arkisin. Lataa sitten täyteen silloin tällöin ja tarvittaessa.
 
Tämä on se yleisin harhaluulo, että asia olisi oikeasti noin. Silloin, kun sitä rangea oikeasti tarvitsee niin voi hyvin käyttää koko 0-100% väliä eli ennen lähtöä akku huoletta täyteen ja ajaa niin tyhjilleen kuin uskaltaa / sopii omaan latausaikatauluun. Mutta sitten arkena esim. 15km työmatkaa ajaessa ei ole tarve ladata täyteen, jos haluaa parantaa akun kestoa niin silloin lataa vain esimerkiksi 80 prosenttiin. Sitten taas uudestaan laturiin, kun varaus tippuu alle 30%:n. Itse myös himassa huoletta lataan akun täyteen työmatkaa varten, jos sähkö on halpaa ja seuraavana aamuna lähtö. Auton lataukseen laitto vie muutaman sekunnin, kun autosta hyppää ulos niin ainakaan minulla tuo ei ole mikään kynnys joutuuko autoa lataamaan 1 vaiko 2 kertaa viikossa.

Ei tuo oikeen toimi kun koskaan ei tiedä kuinka pitkä reissu on seuraavaksi ja on pelkästään julkisten latureiden varassa pitkin suomea. Mutta joo tietysti vähän voi ennakoida.
 
Akut pysyvät paremmassa kunnossa, kun niitä ei säilytetä tyhjänä tai täytenä. On siellä toki bufferit, mutta jos käyttäjä ei tarvitse ääripäiden kapasiteettia, ei niitä kannata hyödyntää. Siksi sähköautoissa on yleensä mahdollisuus asettaa latausraja esim 80% varaustasolle.

Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?

Tuostakin on vuosia huudeltu että max 80% kantsii ladata ja niin teen itsekin mutta olisi kiinnostavaa nähdä dataa onko sillä oikeasti yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään jos sen vetää aina 100%. Tai no tästä varmaan muutaman vuoden ikäisistä sitä olisi jo kun veikkaisin esim että liisarit vedetään aina täyteen.

No voihan siitä akusta saada esim 10% enemmän irti kun lataa aina max 80%. Eli se akku kestää esim 700tkm sijaan 770tkm. Käytännössähän ikääntyminen kuluttaa noita akkuja yleensä enemmän kuin käyttö.
 
Eipä tässä oo murheita ollu, vaikka 80% rajalla on eläny kolmisen vuotta. Viimeks nostin 100% kun alkusyksyllä kävin heittämäs reissun Tampereella eli tuli kokonaisuudessaan +300km päivän aikana ajoa niin ei tarvinnu suotta maantiellä poiketa letkulle.
 
Eipä tässä oo murheita ollu, vaikka 80% rajalla on eläny kolmisen vuotta. Viimeks nostin 100% kun alkusyksyllä kävin heittämäs reissun Tampereella eli tuli kokonaisuudessaan +300km päivän aikana ajoa niin ei tarvinnu suotta maantiellä poiketa letkulle.
Ei tuo käsittääkseni NMC akussa mikään ongelma olekaan, mutta LFP akku menee pois tasapainosta, ja ennenpitkää varausarvo ei pidä enää paikkaansa, jos ei ikinä lataa täyteen.
 
Ei tuo oikeen toimi kun koskaan ei tiedä kuinka pitkä reissu on seuraavaksi ja on pelkästään julkisten latureiden varassa.
Oletushan tässä on toki, että löytyy kotilatausmahdollisuus. Täysin julkisten latureiden varassa olevien kannattaneekin ottaa asiointilatureista irti se mitä kerkeää, jos moinen on vaikka kaupassa tai töissä. Pikalatureilla taas on nopeampaa jokatapauksessa ladata useammin vähän kuin harvemmin paljon (esim. parempi ottaa kahdesti 20%->60% kuin kerran 20%->100%).

Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?
Ainakin Cupra Bornista löytyy ja sen pohjalta olettaisin olevan muissakin VW groupin vehkeissä. On nimellä ”battery care mode” ja oletuksena 80% raja. Latausrajan säädön puuttuminen kuulostaisi enemmän poikkeukselta kuin sen löytyminen.
 
Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?
Ainakin Cupra Bornista löytyy ja sen pohjalta olettaisin olevan muissakin VW groupin vehkeissä. On nimellä ”battery care mode” ja oletuksena 80% raja. Latausrajan säädön puuttuminen kuulostaisi enemmän poikkeukselta kuin sen löytyminen.
Jep. Useammastahan tuo löytyy kuin puuttuu. Ja vastaavat 80% "battery care modet" löytyy aika monista puhelimista, läppäreistä ja muista mobiililaitteista.
 
Aikaa siis säästyy ehkä kymmenen sekuntia kuukaudessa...
Menee nyt jo ehkä offtopicin puolelle, mutta lataatko siis kotona vai jossain muualla? Jos jossain muualla, niin ymmärrettävää että halutaan minimoida latauskertojen määrä. Kotilatauksessa taas piuhan kytkeminen on varsin yksinkertaista.

Ihan kotona lataan. Ei sillä kestolla ole tässä mitään merkitystä, en vain viitsi turhaan tehdä ylimääräisiä toimenpiteitä. Käytännössä lataaminen kotona tarkoittaa sitä, että kun nousen autosta, niin avaan latausluukun, kävelen laturille ja nappaan siitä letkun pään ja kytken autoon. Mutta vaikka se noin yksinkertainen homma onkin, niin ei minua sitä huvita tehdä yhtään useammin kuin on tarve. Samoin jos sen latausrajan asettaisi 80:een, niin sitten pitäisi aina erikseen tuusata se takaisin 100 %:iin jos pitääkin lähteä pidemmälle. Minua nyt ei vaan kiinnosta tehdä mitään ylimääräisiä toimenpiteitä, eikä muutenkaan sähköautolla ajelu ole minulle mitään nörttihommaa, että pitäisi alkaa kikkailemaan jotain turhia.
 
Ei tuo oikeen toimi kun koskaan ei tiedä kuinka pitkä reissu on seuraavaksi ja on pelkästään julkisten latureiden varassa pitkin suomea. Mutta joo tietysti vähän voi ennakoida.
NMC akku olisi tosiaan hyvä mitoittaa sen mukaan että jatkvasti toteutuva ajosuorite on se 20-80% riippumatta säätilasta, jos akun kunto kiinnostaa.

On tullut turhan paljon ihmisiä vastaan, jotka ovat menneet WLTP arvo edellä ja olettaneet että pääsevät esim edestakaisin töihin tai mökille sillä samalla akulla ja sitten hommasta tuleekin monimutkaista, kun se ei riitä.

Mutta keskimääräisellä ajosuoritteella tuo ei ole mikään ongelma, kun kerran viikossa lataamalla saa sen akun pidettyä tuolla välillä.
 
Toisaalta ainakin kesällä se wltp kulutus on ihan realistinen ja alitettavissakin, joten ei siinä nyt sinänsä ongelmaa ole.

Toki jos autossa tuoölainen 80% limitti on, niin eihän sen käyttämisestä mitään haittaa ole, varsinkin jos ne arkiajelut sillä menee muutenkin.

Jep. Useammastahan tuo löytyy kuin puuttuu. Ja vastaavat 80% "battery care modet" löytyy aika monista puhelimista, läppäreistä ja muista mobiililaitteista.
Mobiililaitteiden akkuja rankaistaan ihan eri tavalla, niissä tuolle nyt on ihan erilailla tarvetta.

Mä kyllä luulin että tuo rajoitus ei ole yleisesti käytössä, mutta en sitä nyt erityisesti ole etsinytkään.
 
Akun vanhenemista aiheuttava mekanismi kiihtyy mitä enemmän akussa on latausta. Se että lataat 100% ei sinällään aiheuta mitään, jos sen latauksen myös käyttää heti, eikä jätä päiviksi täyteen.
 
Onko tuo 80% asetus missään muussa kuin teslassa?



No voihan siitä akusta saada esim 10% enemmän irti kun lataa aina max 80%. Eli se akku kestää esim 700tkm sijaan 770tkm. Käytännössähän ikääntyminen kuluttaa noita akkuja yleensä enemmän kuin käyttö.
Jatkuvasti täytenä säilyttäminen nopeuttaa akun ikääntymistä. Ja akun täyteen pumppaus tarkoittaa isompia akkukennojen muodonmuutoksia ja muodonmuutokset kuluttavat niitä kennoja.

Jokainen tekee omallaan niin kuin haluaa. Jos aikoo vaihtaa autoa taajaan(mikä on erittäin kallista ), akun heikkeneminen vaikuttaa vasta seuraaviin omistajiin. Jos aikoo pitää autoa pitkään, kapasiteetin varjelusta on iloa itsellekin.

Vähänkään enenmmän ajettua käytettyä sähköautoa en tosin itse ostaisi missään nimessä ilman akkutestin tekoa. Siinä kohtaa testitulos vaikuttaa jo vaihtoauton arvoon eli myös siihen ensimmäiseen omistajaan.

Yli 200 000 ajettuja sähköautoja löytyy aivan erinomaisilla yli 90 SOH-tuloksilla. Ainakin akun puolesta auto silloin ostajalle aika turvallinen valinta. Sitten on niitä Jessen videoille päätyviä takseja, joissa SOH jossain 70 nurkilla tai heikompi paljon alle 200 000 kilometrin. Sellaisesta ei kannata ainakaan paljon maksaa. Vaikka Jesse sen kaltoinkohdellun akun muutaman tonnin rempalla taas parempaan kuntoon elvyttääkin, ei siitä ikäisekseen tai kilometreihin nähden hyvää enää tule.

Noissa tapauksissa varmaan pääosin kyse lataamisesta lähes pelkästään pikalatureilla. Oletettavasti kuitenkin myös siitä, että joka ajopäivän jälkeen auto ladataan seuraavaa varten ihan tappiin. Se on hyvä taksibisnekselle siihen asti, kun akku sippaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 777
Viestejä
4 963 319
Jäsenet
79 693
Uusin jäsen
cannu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom