Eihän Model Y:n TM 03A/2022:ssa satasessa syntynyt vaatimaton ~1,5 m/s2 kumoa sitä, että etenkin 800 V-autoissa on suurempia hidastuvuuksia ja regen-tehoja. Jopa tuo Tesla Y olisi mahdollisesti hidastanut enemmän kuin 1,5 m/s2, jos akku olisi ollut lämpimämpi kuin testin aikaan yhden asteen pakkasessa 9.11.2021.
Käytin laskuissa 3 m/s2 ja 2200 kg, mikä satasessa vaatii 183 kW-regen-tehoa. Olen nähnyt tuollaisia 0,3 G-hidastuvuuksia useammallakin automallilla, eikä 183 kW ole paljon (joissain on jopa 300-400 kW). Mainitsin Ioniq 5 N:n (800 V), joten katsotaan mitä siitä löytyy tietoja.
"Hyundai N engineers designed N Brake Regen, an N-specific region braking system developed specifically for IONIQ 5 N. It offers up to a maximum of 0.6 G decelerative force - an industry leading figure - through N Brake Regen alone"
As Hyundai N’s first EV, IONIQ 5 N represents a new segment of driver-focused high performance EVs through new technologies and elevated racetrack capability IONIQ 5 N signals the first step in N’s electrification strategy with future electric N models to follow IONIQ 5 N elevates the three...
www.hyundaimotorgroup.com
Sen sanotaan tarjoavan jopa 0,6 G, eli 5,9 m/s2 vs. minä käytin laskuissa vain 3 m/s2. Tuo 0,6 G vaatisi 2225 kg:lla satasessa 364 kW regen-tehoa. Se on enemmän kuin useita minuutteja tapahtuva 263 kW:n DC-latausteho, mutta selvästi alle moottorin arviolta 20 s kestävän 478 kW:n kiihdytystehon. En näkisi mitään estettä, miksi regen-teho ei voisi juuri tuossa N-mallissa (jossa on N Brake Regen) olla noin viiden sekunnin ajan 364 kW, millä 0,6 G:n hidastuvuus toteutuisi satasen vauhdissa. No, joka tapauksessa en laskenut 0,6 G:llä vaan 0,3 G:llä.
VAG:lta ainakin Porsche on ilmoittanut wikissä regen-tehoja.
Vanha Taycan 4S:
-regen 265 kW ja 0,39 G
"Regenerative braking provides up to 265 kW,[44] yielding an acceleration of 0.39 G/-3.83 m/s^2.[4]"
Taycan vm. 2025:
-regen 400 kW ja x,xx G
"A mid-cycle refresh was unveiled in February 2024, for the 2025 model year. Porsche introduced an improved battery chemistry, increasing power density and overall capacity to 89 kW-hr (PB) and 105 kW-hr (PB+). In addition, the rear traction motor from the Macan BEV was fitted, which is more powerful, more efficient, and weighs less than the prior unit. The maximum regenerative braking power has been increased from 290 to 400 kW"
en.m.wikipedia.org
Tuon Porschen 400 kW-regenin perusteella ei ole mahdotonta, että Ioniq 5 N:ssä tosiaan olisi 364 kW, jolla 0,6 G onnistuisi satasessakin. Minä käytin laskuissa vain 0,3 G, vaikka mainitsinkin noista hurjemmista. Nytkö pitäisi vielä tuostakin puolittaa laskemalla pakkasessa mitatun vanhan Teslan 0,15 G:n perusteella?
Peräänajoista sen verran, että juuri siksi ehdotin mahdollisiin EU:n määräämiin täys-regeneihin (>0,3 G) normaalia nopeamman polkimennoston tunnistusta, jottei tapahtuisi peräänajoja tai muuta yllätystä. Tuollainen 0,3 G ei vielä peräänajoja aiheuta. Se vastaa satasesta 131,1 m jarrutusmatkaa, mikä ei normaalia takanatulijaa yllätä.
Vakkarinkäytön yleisyys satasen nopeuksissa on hyvä huomio. Silloin OPD tai mahdollisesti tuleva hätä-regen ei tietysti auta. Auttaa kuitenkin, jos sään, tien mutkaisuuden, hirvivaaran tai muun syyn vuoksi ajaa ilman vakkaria. Taajamassa ilman vakkaria ajaminen on yleisempää, mutta niissä nopeuksissa OPD:n/hätä-regenin vaikutus on pienempi törmäysnopeuseroihin. Toisaalta taajamassa on enemmän fillareita ja jalankulkijoita, joiden henki voi riippua pienestäkin erosta törmäysnopeudessa (40 vs. 30 tai 40 vs. 35).