Ei se noin mene, se hidastuminen on hätätilanteessa täysin marginaalista pedaalin nostamisella. Voit verrata sitä siihen, että jarrupolkimen painamista hätätilanteessa treenataan esim. liukasradalla. Se poljin pitää runtata sinne pohjaan että mitään tehoja saat irti.
Mutta noin autojen ominaisuuksien kohdalla valinnanvara on aina parasta, eli aina parempi jos ko. tyyppiset ominaisuudet saa itse säätää haluamakseen. Sen puolesta kukin saa käyttää autoaan haluamallaan tavalla.
En sanoisi marginaaliseksi. Hidastuvuus ei toki ole suomalaisilla nopeuksilla pitävällä kuivalla asfaltilla kuin neljäsosa-puolet täysjarrutuksesta, mutta sen tapahtuminen jo ennen jalan sivuttaissiirtoa jarrupolkimelle, jarrupolkimen potkaisua ja jarrujärjestelmän vaste hidastumisen alkamiseen (kaikki kolme yhteensä vaikkapa 0,5 s) tekee OPD:n merkityksestä törmäysnopeuteen kaikkea muuta kuin marginaalisen.
Otetaan esimerkiksi 2200 kg, regen 3 m/s2, hyvät pyöräjarrut 11 m/s2, regen maks. 200 kW, alkunopeus 100 km/h:
Jarrutusmatka sis. 0,5 s viiveen, Ilman OPD:
0,5 s * 100 / 3,6 + 0,5 * 11 * (100 / 3,6 / 11) ^ 2 = 48,96 m
Matka on pidempi kuin autolehtien mittaamat, koska he aloittavat matkan mittaamisen vasta silloin kun auto alkaa hidastua.
Jarrutusmatka OPD:llä:
Vaadittava regen-teho: 3 m/s2 * 2200 kg * 100 / 3,6 = 183,3 kW (eli 200 kW-regen riittää)
Alkunopeus pyöräjarrujen vaikutuksen alkaessa:
100 km/h - 0,5 s * 3 m/s2 * 3,6 = 94,6 km/h
Auto liikkunut sinä aikana:
0,5 s * (100 + 94,6) / 2 / 3,6 = 13,51 m
Jarrutusmatka yhteensä:
13,51 m + 0,5 * 11 * (94,6 / 3,6 / 11) ^ 2 = 44,90 m
Jos OPD:llä pysähtyy juuri ennen estettä, niin ilman OPD:tä törmäysnopeus on:
√((48,96 m - 44,90 m) / 11 / 0,5) * 3,6 * 11 = 34,02 km/h
Jokainen voi kuvitella mielessään, miltä tuntuisi törmätä 34 km/h nopeudella esteeseen. Turvatyynyjen laukeamisen lisäksi menee peltiäkin ruttuun/lunariin, joten ei nyt ihan kuulosta marginaaliselta.
Laskuissa käytettiin 183 kW-regeniä. Olen nähnyt joissain automalleissa jopa 300-400 kW. Hidastuvuutena käytin tavallisempaa 3 m/s2 (~0,3 G), mutta olikohan Ioniq 5 N:ssä puhetta jopa 0,6 G:n olevan mahdollinen. No, jopa "marginaalisella" 0,3 G:llä laskien satkua maantiellä ajava rysäyttää 34 km/h esteeseen (jos OPD pysähtyy juuri ennen estettä), jos OPD tekee 0,5 s hommia ennen jalan siirtoa, painamista ja pyöräjarrujen vasteaikaa. Jos viiveet yhteensä ovatkin vain 0,4 s tai peräti 0,8 s, niin silloin törmäysnopeus on jonkin verran alle tai reilusti yli 34 km/h.
Edit. Menin vertaamaan täysin ilman regeniä olevaa autoa OPD:iin, joten siksi käytin aikana 0,5 s. Kun puheena olikin regen vs. OPD, niin aikana voisi käyttää 0,2-0,3 s.
Lasketaan 0,2 s:lla. Silloin OPD ehtii pudottaa nopeuden 97,84 km/h:iin. Sinä aikana auto ehtii liikkua 5,50 m vs. pelkällä regenillä 5,56 m, eli vain 6 cm enemmän. Suurin ero jarrutusmatkassa tulee vasta tuon jälkeen, sillä nopeutta on OPD:llä 2,16 km/h vähemmän. Korjaan samalla pyöräjarrujen hidastuvuuden 11 m/s2 -> 10 m/s2, jotta se vastaa paremmin suomalaisella asfaltilla mitattuja normisähköautojen viimehetken hidastuvuuksia. Liitteenä Nissan Ariyan käyrä TM:sta.
Jarrutusmatka yhteensä pelkällä regenillä:
5,56 m + 0,5 * 10 * (100 / 3,6 / 10) ^ 2 = 44,14 m
Jarrutusmatka yhteensä OPD:llä:
5,50 m + 0,5 * 10 * (97,84 / 3,6 / 10) ^ 2 = 42,43 m
Tuolla pienemmällä 0,2 s-viiveellä ja pienemmällä 10 m/s2:lla jarrutusmatkojen ero on enää 1,71 m, mikä tarkoittaa pelkän regenin törmäysnopeudeksi:
√((44,14 m - 42,43 m) / 10 / 0,5) * 3,6 * 10 = 21,1 km/h
Airbagit edelleen laukeavat, mutta tulee rysähdyksen sijaan pienempi pajareissua vaativa pamaus.
Laskelmassa ei ole huomioitu jarrupolkimen painamiseen ja pyöräjarrujen aktivoitumiseen kuluvia aikoja, mutta ne ovat molemmissa tapauksissa yhtä pitkät. Toisin sanoen oikea törmäysnopeus olisi enemmän kuin laskettu 21,1 km/h, koska alussa satasta liikkuva regen-auto ehtisi 0,5 s (polkimenvaihto + jarrun painaminen + pyöräjarrujen vasteaika) - 0,2 s (polkimenvaihto) = 0,3 sekunnissa liikkua vakionopeudella 0,18 m ylimääräistä vs. alussa 97,84 km/h etenevä OPD. Hidastuvana noin 0,177 m. Tuon kun ottaa huomioon, niin törmäysnopeus on noin 22 km/h.
Kyllä tuo 0,2 sekuntiakin ylimääräistä viivettä maantienopeudessa on sellainen asia, etten ihmettelisi lainkaan, jos jossain vaiheessa EU tekee OPD:stä pakollisen uusiin autoihin. Tai ei suoraan OPD:tä, mutta vähän vastaava toiminnallisuus hätäjarrutuksessa, eli voimakas regen aktivoituisi, jos jalka nostetaan normaalia nopeammin kaasupolkimelta. Auto voisi oppia, miten nopeasti kyseistä autoa ajavat arkiliikenteessä nostavat poljinta vs. ABS:n aktivoituessa, ja noiden perusteella vetää rajan milloin polkimennostosta seuraa täys-regen riippumatta käyttäjän asettamasta regen-tasosta. Silloin ei tarvittaisi pakko-OPD:tä uusiin autoihin, mutta saataisiin silti vastaava turvallisuushyöty.