Yleistä keskustelua sähköautoista

Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.

Kaikki järkevä keskustelu unohtuu ja alkaa hirveä väittely, lanka näyttää aivan tuolta xbox vs. ps langalta.
Totta. Alkaa epäilyttää onko Elonilla Putinin tyylinen trollitehdas. Tämä tappaa hyvin pitkälle kaiken pragmaattisen ja kriittisen keskustelun ketjussa. Hyvä kuitenkin muistaa, että suunnannäyttäjämerkki on kopioinut 95 % kaikista ratkaisuistaan muilta.
 
VAG kohdalla uutisoitu että se rahoittaa Riviania nimenomaan softa mielessä. VAG nyt on liuta kumppanuuksia, yhteisyrityksiä, sijoituskohteita. Eikä Riviani ole ollut ainoa softa puolellakaan.

Rivianille VAG ilmeisen tärkeä, ja jenkki valmistajat ei siihen panostaneet, saatan muistaa väärin, mutta Ford taisi luovuttaa , minnes päin se suuntasi katseen, euroopassa käyttää volkkarin alustaa, mutta mikäs sen suunnitelma pidemmässä juoksussa.

Entä GM, vanha sähköauto edelläkäviä, mutta luovutti aikoja sitten, nyt kai Cadillac merkillä.
Mobar on stellantis konsernia. Ruotsalais kiinalainen Volvo valmistaa EX90 jenkeissä. Miten siihen iskee kiinapakotteet, miten ne iskee jenkki Fordiin ja GMään.
Sähköarkkitehtuuri keskeisjuttu. Se on unohtunut täysin keskustelussa et Volkswagen käyttää Legacy-mallien sähköarkkitehtuuria joka kallis tehdä ja korjata

IMG_6323.png
 
Volkkarillahan on tehdas ollut ainakin Texasissa ja ID malleihin on saanut verohyödyt kokonaisuudessaan. Tällä hetkellähän jenkkimarkkina on vähän levällään kun osaan saa veroetuja ja osaan ei (esim. halvin model3 on osittain ulkopuolella akun takia ja taas kalliimman pään autoihin ei saa ollenkaan kun edes halvinta mallia ei saa kattohinnan alle). Päälle vielä sekoilut tullien kanssa joka on sekoittanut valmistuksen ja tietty kiinasysteemit päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vanhemmissa mersuissa varmasti on, mutta ei tietystikään nyt tämän keskustelun merkityksessä, jossa ilmeisesti pointtina on se että on voitu korvata 50+ eri valmistajan pientä purnukkaa parilla isommalla, josta autonvalmistajalla on täysi käsitys mitä siellä on sisällä.
Tässä taitaa mennä ehkä alunperin softa ja tekniset ratkaisut ristiin. Mutta seurataan mitä keskustelu tuo.
 
Vähän näissä sitten aina miettii, että miten on mahdollista että Teslan marginaalit on sulaneet ihan legacyn tasolle, vaikka tämänkin pitäisi olla pirusti halvempi?
Sähköautojen marginaalit ?
Jos Teslan autot itsessään on halpuutettu loppuun saakka ja yhtiö ilmoittanut että sillä tiellä ei enään ole paljoa kurottavaa. Kiinalaiset tekee entistä parempaa laatua ja ainakin pystyvät myymään paljon halvemmalla sähköautoja, mutta näiden vertaaminen voi olla vaikeaa, onko se hintaero tullut tehokkuudesta vai onko se enemmänkin kiinan valtion tuesta. (*

Akku sotkee soppaa, se on aiemminkin sotkenut tätä soppaa, komponettipulan aikaa ratkaisevaa ole myös sen hakku hankintakanava kustannustehokkuus, mm eurooppalaiset valmistajat kärsi eurooppalaisen akkutuonnan käynnistysongelmista. ja ne kanavat muutenkin tökki. Nyt taasen akku puolella tilanne parantunut, jotkut puhuneet jopa polkumyynnistä, seuraava kauppasodasta.


(*
Euroopassa marmorilla taitaa rahdit, tullit jo tuplata, sillä lokiikalla että vielä vuosi pari sitten puhuttiin kymppitonni lisää, nykyään osalla tuojista tullit nousseet. No kiinalaiset rakentaa tuotantoa eurooppaan, niin nähdään se hinta kilpailukyky.
 
Pari kuvaa edellisestä videosta, joka näyttää rautapuolen yksittäisiä eroja kuinka antiikkisia sähkötekniikaltaan Legacyt ovat.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kuinka monta sulaketta yms autossa on. Kunhan toimii.

Ja jos nyt vertaa vaikka volkkaria ja teslaa, niin missä toi näkyy normaalille käyttäjälle ? Ei missään.
 
OPD on varmaan aika pitkälle henkilökohtainen preferenssi, mutta itse en ainakaan nykyisellään koe että haluaisin yhdellä polkimella ajaa.

Jopa nykyinen mieto regen (ja tarvittaessa jarrupolkimella lisää) on juuri sopiva koska mitä vähemmän tarvitsee polkimia yleensäkään niin sen parempi. Auto-hold poistaa taas sen ainoan edun joka OPD:sta tulee eli paikallaan olon ilman poljinta.

Harmittavasti en pysty nykykulkineesta regeniä säätämään koska mielellään poistaisi sen vähäisenkin esim. muutamassa alamäessä joita tuossa lähellä on. Ovat kuitenkin miedolla regenillä ok kun jalan voi ottaa polkimilta kokonaan pois.
Itse olen tässä muutaman vuoden sähköautoilun aikana koko ajan vaan alkuinnostuksen jälkeen pistänyt regeniä pienemmälle, Korealaisissa kun tähän on mahdollisuus. Talvella auto fiksusti pakottaakin nelivetomoodissa pienimmän regenin ja nyt keväällä en enää ole jaksanut käyttää kuin level 2. Hirveän epäergonomista ja vaivalloista se OPD lopulta on. Matkustajillekin tulee paha olo siitä töksähtelystä. Onneks muissa kun Tesloissa jarrupolkimellakin saa energiat talteen.
 
Se et asia X on halvempi valmistaa ei tarkoita et kun huomioidaan XYZ lopputuloksena olisi suurempi kate. Lisäksi firmojen kateprosenteista ei voi johtaa tuotannon tehokkuuden syytä, huh.

Näin se tottakai on, mutta kun monet osa-alueet pitäisi olla merkittävästi edullisempia niin onhan se erikoista, ettei se sitten enää viivan alla näy. Luulisi olevan merkittävästi halvempaa myös valmistaa vain muutamaa hassua mallia.

Sähköautojen marginaalit ?

Näistähän saa dataa vähän heikosti. BMW taisi julkisesti jo sanoa että marginaalit ovat samalla tasolla niin polttomoottorillisissa kuin sähkäreissäkin. Vahvasti epäilen kyllä itsekin että ei ole, mutta toisaalta esim. juuri julkistettu viime vuoden VAG gross margin (18,3%) on tällä hetkelä 2-5%-yks korkeampi kuin Teslan autojen gross margin (~15% koko viime vuonna ilman tukirahoja, 13,6% Q4).
 
Viimeksi muokattu:
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa kuinka monta sulaketta yms autossa on. Kunhan toimii.

Ja jos nyt vertaa vaikka volkkaria ja teslaa, niin missä toi näkyy normaalille käyttäjälle ? Ei missään.
Volkswagenin mielestä 6 miljardin arvoisesti kiinnostaa.

Teslalla se näkyy vaikka siinä, että mikä tahansa osa on softalla muutettavissa. Saadaan vaikka akun esilämmitystä optimoitua tai luistonestoa parannettua auton elin iän, eikä vain uusiin malleihin. Saadaan ratinlämmitykseen ja penkkeihin myöhemmin ”auto” toiminto ja rattiin portainen 1-3 säätö. Saadaan vanhoihin samoja ominaisuuksia kuin uusiin.
Model 3 vuodelta 2017 näyttää softana yhä tuoreelta, kun taas id.3 on jo totaalisen vanhentunut ja laginen.

Lisäksi se näkyy tarkempan ja kattavampana etädiagnostiikkana, sekä halvempana korjaamisena: koska johtoja vähemmän, ecuja vähemmän, sulakkeita vähemmän.

Yhden lähteen mukaan säästöä Zonal arkkitehtuurissa tulee sähköosien painossa jopa 20kg, se on paljon.
 
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?

Startup ja VAG näkee siinä potenttiaali ja siksi päättänyt sitä jatko rahoittaa. Ei se sen ainoa kohde ole.
Riski rahojahan nuo ovat ja jos autovalmistajat katsoo vuosien päähän, niin pitää valmistautua ajoissa.

Eri autovalmistajilla ollut eri käsityksiä muutoksesta ja kiinalaisia lukuunottamatta hyvin kirjavaa arviot.
Jenkki valmistajat eivät ole sähköistymiseen uskoneet näin nopeasti, Toyota samoin. Jälkimmäinen toki menestynyt hyvin.
Euroopassa kirjavaa, osa valmistajista usko nopeampaan sähköistymiseen, osa taasen hitaampaan. VAG , Volvo esimerkkejä jotka usko toteutunutta nopeampaa ja himmailivat, joku MB, BMW tuli puskista, eli taisi ajoitus osua ilman meteliä aika hyvin.

Jenkit yllätetty ihan totaalisesti, ei niinkään Tesla vaan kiinalaiset.


Näistähän saa dataa vähän heikosti. BMW taisi julkisesti jo sanoa että marginaalit ovat samalla tasolla niin polttomoottorillisissa kuin sähkäreissäkin. Vahvasti epäilen kyllä itsekin että ei ole, mutta toisaalta esim. juuri julkistettu viime vuoden VAG gross margin (18,3%) on tällä hetkelä 2-5%-yks korkeampi kuin Teslan gross margin (~15% koko viime vuonna ilman tukirahoja, 13,6% Q4).

Valmistajien ulostulot olleet kirjavaa, joku hehkuttaa kuinka jus kohta että sähkiksen pystyvät valmistaa edullisemmin kuin polttiksen, ja autovalmistajat ovat polttisvalmistuksessa todella tehokkaita.
Sitten seuraana päivänä joku toinen itkee kuinka sähkikset tuottaa tappiota, ei mitään järkeä jne. no kyse toki siitä että toinen on veikannut pateriautoja, toinen jotain muuta.
Sitten siitä väliltä, viestiään uskosta, mutta päiviltellään investointarpeista ja jos eim VAG ollut niitä ajoitus ja toimitusketju haasteita niin pakko investoinneista tehdä alaskirjauksia jos tyhjäkäyntiä välillä, no sillä myös ne omat valta taistelut mitä tulee aina kun tuotantoa pitää tehostaa.
 
Pari kuvaa edellisestä videosta, joka näyttää rautapuolen yksittäisiä eroja kuinka antiikkisia sähkötekniikaltaan Legacyt ovat.

IMG_6321.png


IMG_6320.png
Kuinka teslassa on ylivirtasuojaus toteutettu?

Ainakin perinteinen tapa on ollut laittaa shuntti ja virtamittaus, mutta nuo ovat siitä kettumaisia että sopiva bugi polttaa sen shuntin, mutta onko tuohon kehitetty joku parempi systeemi?

Btw, vikatilanteissa nuo sulakkeet ovat kyllä helvetin käteviä.
 
Kuinka teslassa on ylivirtasuojaus toteutettu?

Ainakin perinteinen tapa on ollut laittaa shuntti ja virtamittaus, mutta nuo ovat siitä kettumaisia että sopiva bugi polttaa sen shuntin, mutta onko tuohon kehitetty joku parempi systeemi?

Btw, vikatilanteissa nuo sulakkeet ovat kyllä helvetin käteviä.

Kuvan saatasanat synnytti mielikuvan että nyt edelleen jaetaan jotain some algoritmi sontaa näinä aikoina kun no..

Valmistajilla on tiettyjä ajatusmailma eroja, jotkin valmistajat suunnitelee komponentteja joita voi käyttää leveästi konserni eri tuotteissa ja lisäksi haluavat hajauttaa hankintakavaa etteivät olisi yhden varassa jonkin komponentin osalta. Ja paljon komponentetja hankintaan markkinoilta, ei suunnitella itse.

Verokkina tuossa oli valmistaja mikä taasen pyrkinyt minimoimaan komponenttimäärää, ja talonsisäistä tuotantoa.

Molemissa etunsa ja mahdollisuutensa ja haittansa.

Sitten isoa perus eroa listatuissa synnyttää se että verokkina on malli jossa komponentti määrä minimoitu, eli puuttuu paljon asioita mitä verokeissa oli.

Jos listan idea ei ole perehtya toetusten arovaisuuteen vaan saatesanojen vahvistamiseen, niin termivalinnoilla, ilman että avaa niitä voi luoda mielikuvia.

VAG konserni on menestynyt valitsemallaan tiellä, mutta se uusia alustoja suunnittelessa viestinyt että se haluaa vähentää komponentti määrää, vähentää versio määrää. Ilmeisesti jossain karsimisessa vähän peruutellut, mutta edelleen sillä tahtotila keskittää ohjauksia yhteen purkkiin. Miljardeja siihen viimevuosina panostanut.

Kuinka teslassa on ylivirtasuojaus toteutettu?

Jos kuitenkin luotetaan että se on toteutettu, niin ehkä esimerkki siitä halpuutuksesta ja jos ei äärimilleen mennyt niin voi olla ihan onnistunut. Toki jos haluaa nypätä jonkin sulakkeen pois, niin onko se käyttöliittymässä ja toki vaatii sen käyttöliittymän toimimista. No jos padi ei toimi, niin ehkä jollain sulakkeella ei ole väliä, oletetaan kuitekin että ylivirtasuojat toimii itsenäisesti jokaisessa virtapiirissä ilman ohjausta.

Ja oikeastaan vähän yllätyn jos missään virtapiirissä ei ole sulaketyyppistä ylivirtasuojausta. vaikka se ei ole käyttäjän palautettavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 vuodelta 2017 näyttää softana yhä tuoreelta, kun taas id.3 on jo totaalisen vanhentunut ja laginen.
Kyllä se Teslan Atom on aika laginen nykyisellä softalla mitä siinä päällä ajetaan ja lataukset myös. Ei ole siis mennyt parempaan suuntaan vaan enemmän huonompaan näiden suurempien päivityksien osalta.

Ominaisuus päivitykset ovat kivoja mutta ne tuntuvat yleensä olevan aika puolivalmiita ratkaisuja. Lisäksi osa ominaisuuksista on aikaisemmin poistettuja mitkä tuotu takaisin.

Sitten on ominaisuuksia mitä ei saa edes pois. Esim. AP kun näkee auton vilkuttavan se antaa sille tilaa mutta kun bussi onkin pysäkillä ja laittaa vilkun päälle kun olet vieressä niin auto jarruttaa kun olet sen jo ohittanut. HW3 rauta ainakin reagoi myöhässä.
 
Tekniikan Maailman talviauto 2025 on Porsche Macan. Rahalle vastinetta :cigar2:

1741766904116.png


Mukana sähköautoista siis
  • Ford Capri RWD Extended Range 77 kWh
  • Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
  • Polestar 4 Long range Dual motor
  • Porsche Macan 4 Advantage Package Plus
  • Škoda Elroq 85 Style
  • Renault Scenic 220 hv Long Range Iconic
 
Viimeksi muokattu:
Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.
Hyviä ja tarpeellisia parannuksia. Toihan on autona saanut ihan positiivisia arvioita, mutta etenemiskyky ollut niin paljon kilpailijoita jäljessä, ettei ole edes sitä omaa merkkiuskollista ostajakuntaansa saanut ryntäämään kaupoille.
Nyt kuulostaa hyvälle! Olisiko isoin murhe pois? Ymmärtääkseni nimihirviö on ollut hyvä auto pl. etenemiskyky talvella.

EDIT:
Tässä langassa on nyt pari Tesla trollia jotka kaappaa keskustelun aivan vain julistamalla Teslan täydellistä ylivoimaisuutta tekniikassa. Katsokaapa pari sataa viestiä taakse.

Kaikki järkevä keskustelu unohtuu ja alkaa hirveä väittely, lanka näyttää aivan tuolta xbox vs. ps langalta.
Samaa mieltä, että Tesla saa liian paljon palstatilaa, eli tesla-asiat olisi syytä ohjata kyseisen merkin lankaan. Vaikka Teslaa lyödäänkin välillä kuin vierasta sikaa tällä foorumilla (merkkiä inhoavien) toimesta, niin yhtä lailla täällä fanimaisesti puolustellaan Teslan hölmöyksiä tai sinisilmäisesti kirjoitellaan Teslan tekemisiä ilman kritiikkiä. Siitähän soppa syntyy.

OPD-keskustelu on minusta vienyt eniten palstatilaa viime aikoina, enkä itse tunnista sen erityisesti keskittyvän Teslaan. Itse pidin tuota keskustelua hyvänä, vaikka joutavanpäiväisiä turhan jyrkkäkantaisia tekstejä mahtui sekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa sinänsä sulake olla tarpeeton, jos ohjainlaitteiden lähdöt on tehty esim. mosfeteillä ja virtamittauksella. Samalla saa kiva ominaisuuksia kuten ohjelmoitua rampin käynnistykseen, tai eri tehoasetuksia helposti (penkinlämmittimet ym).

Jokainen joka on joskus ottanut vanhastakin autosta sulakerasian irti ja katsonut sitä johtomäärää takaapäin, niin älyää että kiva ihan juttu kyseessä.
 
Mitä Porccen lämmittimissä arvostettiin paremmaksi kuin Rellu, joka ilmeisesti oli hyvin lämmin auto?
 
Kyllä se Teslan Atom on aika laginen nykyisellä softalla mitä siinä päällä ajetaan ja lataukset myös. Ei ole siis mennyt parempaan suuntaan vaan enemmän huonompaan näiden suurempien päivityksien osalta.

Ominaisuus päivitykset ovat kivoja mutta ne tuntuvat yleensä olevan aika puolivalmiita ratkaisuja. Lisäksi osa ominaisuuksista on aikaisemmin poistettuja mitkä tuotu takaisin.

Sitten on ominaisuuksia mitä ei saa edes pois. Esim. AP kun näkee auton vilkuttavan se antaa sille tilaa mutta kun bussi onkin pysäkillä ja laittaa vilkun päälle kun olet vieressä niin auto jarruttaa kun olet sen jo ohittanut. HW3 rauta ainakin reagoi myöhässä.
Aikaa myöden varmaan päästään kuitenkin enemmän eroon tuosta lagisuudesta, samaan tapaan kuin muutenkin tietokoneiden kanssa. Nykyään voi aika hyvin käyttää 10v vanhassa PC:ssä uusinta windowsia ja ohjelmia, eikä eroa uuteen koneeseen juuri huomaa ja varmaan tuo Teslan Ryzen on kanssa sellainen, että riittää aika pitkälle. Atom toki oli varmaan kohtuu hidas ja laginen jo alkujaan?

Ja ainakin toistaiseksi Ryzen mallin päivitykset ovat olleet todella hyviä kuten, matriisivalot, "parkki tutkat", kuolleenkulman varoitin jne. Ei tietysti väliä jos ajaa autolla 2v ja vaihtaa, mutta itse ajan 10v niin arvostaa sitä että vielä 10v päästäkin spotifyt sun muut toimii kun päivityksiä tulee kokoajan. Ikävää jos kaikki nuo lopettaisivat toiminaan parin vuoden jälkeen.
 
Nyt kuulostaa hyvälle! Olisiko isoin murhe pois? Ymmärtääkseni nimihirviö on ollut hyvä auto pl. etenemiskyky talvella.

EDIT:

Samaa mieltä, että Tesla saa liian paljon palstatilaa, eli tesla-asiat olisi syytä ohjata kyseisen merkin lankaan. Vaikka Teslaa lyödäänkin välillä kuin vierasta sikaa tällä foorumilla (merkkiä inhoavien) toimesta, niin yhtä lailla täällä fanimaisesti puolustellaan Teslan hölmöyksiä tai sinisilmäisesti kirjoitellaan Teslan tekemisiä ilman kritiikkiä. Siitähän soppa syntyy.

OPD-keskustelu on minusta vienyt eniten palstatilaa viime aikoina, enkä itse tunnista sen erityisesti keskittyvän Teslaan. Itse pidin tuota keskustelua hyvänä, vaikka joutavanpäiväisiä turhan jyrkkäkantaisia tekstejä mahtui sekaan.

Siinä on edelleen aika pieni akku suhteessa auton kulutukseen, mutta testejä odotellessa.

Elleivät sitten ole saaneet sitä kulutusta pienennettyä todella paljon.
 
Mitä Porccen lämmittimissä arvostettiin paremmaksi kuin Rellu, joka ilmeisesti oli hyvin lämmin auto?
Lämmityslaite on Rellussa paremmalla arvosanalla? Sähkölämmittimet varmaan voi olla penkkiä, rattia, tuulilasia jne. jolla ei siihen kabiinin lämpötilaan ole vaikutusta.
 
Ja ainakin toistaiseksi Ryzen mallin päivitykset ovat olleet todella hyviä kuten, matriisivalot, "parkki tutkat", kuolleenkulman varoitin jne. Ei tietysti väliä jos ajaa autolla 2v ja vaihtaa, mutta itse ajan 10v niin arvostaa sitä että vielä 10v päästäkin spotifyt sun muut toimii kun päivityksiä tulee kokoajan. Ikävää jos kaikki nuo lopettaisivat toiminaan parin vuoden jälkeen.
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
 
Kyseisen testin voi lukea ilmaiseksi e-kirjastosta, jos kiinnostaa. En tiedä saisiko noita edes jaella täällä.
Normaali sitaatti oikeus on täällä perinteisesti sallittu.

Tuo kuvakaappaus ei taida ihan tuohon sitaatti oikeuteen mahtua, mutta ymmärtääkseni omin sanoin voi kertoa miten Porccen lämmin arvioitiin paremmaksi sillein ettei se ole pelkkää copy/paste kiertoa.
 
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.

Tämä - itsellä softat vuodelta 2023 omassa mebbiläisessä enkä osaa edes kaivata tuohon mitään. Ehkä joskus reilu vuosi sitten alkutalvesta navi tai joku rangelaskennassa navigoitaessa muuttui, kun haarukointi range vs. kohde muuttui todella tarkaksi. Ainoa isompi härdelli oli latausliittimen lukituksen jäätyily ja siihen ei paljon pätsit olisi auttaneet. Toisena itse ns. perusauton tärkeimmät jutut asiat kuten ajettavuus, ergonomia ja muut mukavuusjutut kuten hiljaisuus ei softalla kauheasti muutu.

Ja toisaalta eipähän noilla tiheään tulevilla päivityksillä mennä takapakkia tai rikotakaan mitään. Ei taida olla montaa kuukautta kun valiteltiin päivitysten sotkeneen etähallintaa tai latauskonffiksia. Mitä enemmän muutoksia ja päivitystä sitä todennäköisimmin jotain menee kuralle.

Seuraavan tilausputkessa olevan biilin osalta toivon samaa, että paketti tulee mahdollisimman valmiina hihnalta eikä tarvitse mitään päivitysjumppaa seuraaviin vuosiin. Kakkosautossa näyttäisi olevan HI-MMI-
softat valmistusvuodelta -15 ja ainoastaan navin puoli kaipaisi päivitystä. Tosin MMI:n päivittämisen osalta arvoin josko pitäisi päivitellä tuoreampaan, kun siinä saisi Carplay/AA -optiot päivityksen kyljessä, jolloin hommassa olisi jotain arvoa kuin vain päivitellä päivittämisen ilosta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?
Eiköhän siellä Cariad ole molempien merkkien softan takana pääosassa. Pelastamisesta en tiedä mutta Rivianeissa saattaa olla vähemmän legacy paskaa kuin volkkarilla. Se volkkarin hardiksen poropietari käyttis on muuten koodaajan painajainen…en yhtään ihmettele merkin softaongelmia.
 
No missä on manuaalinen akun esilämmitys Tesloissa jos se on noin helppoa tehdä? Tässä suhteessahan Tesla on jäänyt jo kauaksi teknologiajohtajista.

S3XY buttoneissa.

Teslaa ei ole kiinnostanut tehdä parasta autoa kaikille vaan paras auto oman design filosofiansa mukaisesti.

Johtaa sitten siihen että ostaja joutuu sitoutumaan valmistajan ratkaisuihin, jotka sitten saattavat muuttua mutta todennäköisesti eivät.
 
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
Jep. Paras ja ainoa elämänlaatua parantanut softapäivitys ikinä oli se, jossa sai manuaalisesti pakotettua ne pyyhkimet pois päältä.
 
Taitaa sinänsä sulake olla tarpeeton, jos ohjainlaitteiden lähdöt on tehty esim. mosfeteillä ja virtamittauksella. Samalla saa kiva ominaisuuksia kuten ohjelmoitua rampin käynnistykseen, tai eri tehoasetuksia helposti (penkinlämmittimet ym).

Joo, noinhan se sulakkeeton systeemi perinteisesti toteutetaan, ja menee koko moduuli vaihtoon, jos se systeemi bugaa ja polttaa shuntin tai fetin. Lisäksi vikatilanteissa niiden vikojen etsiminen on ihan uudella tavalla mielenkiintoista.
 
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
No nämä asiathan eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Hyvin voisi tehdä auton johon tulee päivityksiä ja jossa nuo asiat toimisivat niinkuin haluat.
 
Ei näkynyt vielä uusinta lehteä, vain 20.2. julkaistu 1. osa.
Aivan. My bad.
Normaali sitaatti oikeus on täällä perinteisesti sallittu.

Tuo kuvakaappaus ei taida ihan tuohon sitaatti oikeuteen mahtua, mutta ymmärtääkseni omin sanoin voi kertoa miten Porccen lämmin arvioitiin paremmaksi sillein ettei se ole pelkkää copy/paste kiertoa.
Tarkoitin tietenkin kuvakaappauksia.
 
Tekniikan Maailman talviauto 2025 on Porsche Macan. Rahalle vastinetta :cigar2:

1741766904116.png


Mukana sähköautoista siis
  • Ford Capri RWD Extended Range 77 kWh
  • Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
  • Polestar 4 Long range Dual motor
  • Porsche Macan 4 Advantage Package Plus
  • Škoda Elroq 85 Style
Rellun voisi editoida listalle.
 
No missä on manuaalinen akun esilämmitys Tesloissa jos se on noin helppoa tehdä? Tässä suhteessahan Tesla on jäänyt jo kauaksi teknologiajohtajista.
Sen saisi varmasti heti tehtyä, jos haluaisivat. Toistaiseksi Teslan akun lämmitys toimii kaikille latureille, jotka löytyy Googlen karttadatasta. Tämä logiikkasi on outo esittää vastaväitteenä et tuo kumoaisi väitteeni...

Väitteeni oli, että tällainen Zonalin kaltainen arkkitehtuuri on halvempi tehdä ja korjata, mahdollistaa kevyemmän auton, sekä laajemmat OTA-päivitykset. Näkyy käyttäjälle et softa ja auto pysyy kauemmin ajantasaisena. Vanhat id.3 ei saa uusia softapäivityksiä, jotka näemme nyt uudessa id.7. Auttamatta käsiin vanhentuneita softia.

Legacyt pulassa, Volkswagen osti tätä teknologiaa Rivianilta 6 miljardilla.

Teslalla on nähdäkseni kaikkein kehittynein teknologia autoissa niin sähkö- kuin kokoamispuolella. Ei muuten XPeng olisi ottanut käyttöön gigapressiä, jos se ei halpuuttaisi autoa. Infoteimentin puolelta Tesla nojaa omaan Linux-pohjaiseen systeemiin joka toimii todella hyvin, vaikka rajoitteita on äppien puolella.

1741777482488.png
 
Tesla kun käyttää Linuxia, niin olisi hienoa jos vanhojen autojen softat avattaisiin avoimeksi. Kenties niitä voisi muokata sen jälkeen.
 
Nyt näyttää Volvo pukkaavan sedanin ES90 -mallin muodossa. Voisin hyvinkin olettaa, että tulee löytämään ostajakuntansa. Näen jo mielessäni noita taksitolpat väärällään.
 
Tesla kun käyttää Linuxia, niin olisi hienoa jos vanhojen autojen softat avattaisiin avoimeksi. Kenties niitä voisi muokata sen jälkeen.
Linux noissa kaikissa luultavasti on. Ollut jo varmaan vuosikymmenen. Ite päivittelin joskus itse Audista infortaimentin ja Linux siellä näytti olevan. Auto vm. -13
 
Tässä tekemässä kauppoja mustang mach e:stä (60tkm 2022 heinäkuussa rullannut ulos tehtaasta)
Kyseinen yksilö on takaveto isolla akulla, onko jotain mitä erityisesti pitäisi tarkistaa enne ostoa. Ruotsintuonti ja sieltä tarkisteltu ettei ole mällätty, yhdeltä omistajalta
 
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
 
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Päivitysten sisältö on tietenki tärkeä, kun puhutaan päivityksistä. Moni voi argumentoida, että esim. Teslan matriisivalopäivitys tai risteävän liikenteen hälymerkit ja piippaukset on vähän hassuja hehkuttaa, kun olisi pitänyt olla voimassa jo kun auto julkaistiin. Ei mahtanut toki olla silloin vielä sertifikaattia niille valoille, kun ne autot tuli. Risteävästä liikenteestä en oikein tiedä mitä sanoisi, olisi sekin saanut olla jo aiemmin.

Ehkä itse ajattelen tuota asiaa, niinkuin ostaisi kännykän, jossa on joko käyttöjärjestelmän päivitystukivuosia vaikka 8 verrattuna kahteen. Kyllähän ne vehkeet toimii jos toimii niillä alkuperäisillä softilla. Toisaalta joillain merkeillä menee nimenomaan softabugien ratkaisemiseen parhaimmillaan aikaluokkaa vuosi, ja päivitys pitää tehdä huollossa. Tähän joku toki heittää joka sivulla näkyvän tuulilasinpyyhinjutun Teslaa vastaan, se on mitä on... :D Tämmönen tekkinörtti nyt tykkää kaikenlaisista päivityksistä, oli se sitten käyttöliittymään liittyvä tai jotain pieniä muutoksia, kuten uudet itse upattavat auton lukitusäänet tai auton ulkonäön kustomointi näytöllä. Ehkä tämä on osasyynä, miksi Tesla mahtaa olla ainoa automerkki, millä on tekkipalstalla oma aktiivinen lanka. Kyllähän tuolta tulee ihan hyviäkin päivityksiä, joita nyt ei vaan oltu yksinkertaisesti keksitty auton julkaisuhetkellä. Kuten vaikkapa muokattavat pikatoiminnot ratin rullasta. Nämä ei toki kaikille ole tärkeitä, mutta ne varmaan sitten iskevät tiettyyn käyttäjäkuntaan. Minulle ne ovat tärkeitä, koska ne luovat jatkuvasti uutta kiinnostusta omaa autoa kohtaan, eikä se jää tuntumaan vanhaksi ja samaksi.

Ehkäpä me kaikki voisimme hieman miettiä, miten puhumme toisista automalleista ja merkeistä. Ehkäpä vähemmän kärkkäästi, minä mukaanlukien. Kärkkäät kommentit luovat vastareaktioita, niitä ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan. Toisten preferensseistä voi olla kiinnostunut ja niitä pitää yrittää kunnioittaa. Lupaan henkilökohtaisesti, etten jatkossa hyökkää ivallisesti mitään automerkkiä tai mallia kohtaan. Tämä koskekoot niin meitä Telsauskovaisia, Teslaivailijoita, legacyuskovaisia kuin legacyivailijoitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.

Itsellä useimmin käytetyt niistä mitä on päivitysten mukana tullut on sentry/dashcam ja penkinlämppärin automaattiasetus.

Audissakin on kamerat ja penkinlämppärit mutta ei ole tälläisia ominaisuuksia vuosien saatossa tullut. Jos tulee niin epäilemättä ne saa vain autoa vaihtamalla.
 
Itsekin käytän Linuxia mutta en kaipaa välttämättä yhtään päivitystä autoon. Juu, itse tunnistan kyllä Teslan hyvyyden päivityksillä tuotaviin lisäominaisuuksiin ja toki mielestäni saavat kaiken positiivisuuden mitä siitä voi saada.

En kuitenkaan osta autoa olettaen saavani mitään lisää, niin itselle riittää että asioita ei poisteta.

Sitten toisaalta en myöskään yleensä halua, että toimintoja muutetaan ellei niitä voi edelleen halutessaan käyttää kuten ennenkin. Joku automaattinen penkinlämmitin on oikein hyvä jos käyttäjäkohtaisesti noita voi kytkeä päälle tai pois. Jos ei, niin otan kiitos ihan manuaalisen napin mieluummin.
 
Ehkäpä me kaikki voisimme hieman miettiä, miten puhumme toisista automalleista ja merkeistä. Ehkäpä vähemmän kärkkäästi, minä mukaanlukien. Kärkkäät kommentit luovat vastareaktioita, niitä ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan. Toisten preferensseistä voi olla kiinnostunut ja niitä pitää yrittää kunnioittaa. Lupaan henkilökohtaisesti, etten jatkossa hyökkää ivallisesti mitään automerkkiä tai mallia kohtaan. Tämä koskekoot niin meitä Telsauskovaisia, Teslaivailijoita, legacyuskovaisia kuin legacyivailijoitakin.
Asiallinen negatiivinen kritiikki on aina tärkeää ja jopa toivottavaa. Sääntöketjuun ei kannata mennä itkemään, jos joku sanoi negatiivista siitä omasta merkistä ;D. Kaikkein tärkeintä on faktuaalisuus, oli kritiikki negatiivista tai positiivista.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Mä kokeilin Apple CarPlayta navigoimiseen ja tulen kyllä jatkossa jättämään väliin (en itseasiassa kattonut oliko Google Maps vai Applen oma). Aika hirveä tekele tuijottaa ruudulta + ihan päätöntä käyttää muutenkaan sitä kun akun lämmitys + laturireitiys on sidottu kuitenkin auton omaan toteutukseen, joka näyttää muutenkin fiksummalta. Tietysti jos toi on jossain integroituna em. ominaisuuksin suoraan autoon, niin sittenhän ei ole juuri vaihtoehtoja. Teslaan verrattuna toi Apple Carplay toi kyllä mukanaan suomenkieliset äänikomennot puheluille, viesteille, kirjoille, Spotifylle yms + mahiksen käyttää niitä auton ratista ja nähdä lopputulema ruudulla (vs. Teslassa auton englanninkieliset (enimmäkseen mahdotonta) tai bluetooth + Siri, joka vaatii sen luurin nappulan painamista), joten mediaominaisuuksiin se toi parannusta. Käyttöliittymähän on kyllä aika hirveä, mutta sitä ei ole pakko katella.

Navigoinnin osalta uskallan jo yhtään pidempää reittiä ajamatta sanoa, että se on Teslassa parempi. Laturireititykset, joissa mukana ABC-asemia ja K-Latauksia ovat käyttökelvottomia. Lisäksi - toivon että olen väärässä - vaikuttaisi, että EV6:n reititykset perustuvat siihen, että akussa on ihan vähintään 20% virtaa laturille tullessa. Toivoisin olevani väärässä, mutta tuollainen palkki tuli jossain vastaan ja 20% oli minimi. Ihan käsittämätöntä. Sillä ajaisi kuitenkin parhaassa tapauksessa vielä 100km sen jälkeen. En tiedä onko mahdollista suodattaa tiettyjä latausasemia brändin tai nopeuden perusteella pois. Toivottavasti. Teslassahan toi oli visuaalisesti aika jees ja Superit olivat paria poikkeusta lukuunottamatta laatukamaa ja osuivat hienosti omilla reiteillä tien poskeen. Nyt joutuu luultavasti vähän enemmän larppailemaan pitkillä siivuilla ton navin kanssa varsinkin viileillä keleillä kun lämmitys on pakollinen ohjelmanumero.

Nopeus ei omasta mielestänikään näissä mikään kauhean merkityksellinen asia. Voi olla, että Teslan kosketusnäyttö on vähän herkempi kun kilpailijoilla keskimäärin, mutta toisaalta siinä joutuu myös nypeltämään sitä paljon enemmän, joten pakkokin olla. Esim. Kiassa tohon ei kylä tarvitse koskea ajojen aikana ollenkaan.
 
Navigoinnin osalta uskallan jo yhtään pidempää reittiä ajamatta sanoa, että se on Teslassa parempi. Laturireititykset, joissa mukana ABC-asemia ja K-Latauksia ovat käyttökelvottomia. Lisäksi - toivon että olen väärässä - vaikuttaisi, että EV6:n reititykset perustuvat siihen, että akussa on ihan vähintään 20% virtaa laturille tullessa. Toivoisin olevani väärässä, mutta tuollainen palkki tuli jossain vastaan ja 20% oli minimi. Ihan käsittämätöntä. Sillä ajaisi kuitenkin parhaassa tapauksessa vielä 100km sen jälkeen. En tiedä onko mahdollista suodattaa tiettyjä latausasemia brändin tai nopeuden perusteella pois. Toivottavasti. Teslassahan toi oli visuaalisesti aika jees ja Superit olivat paria poikkeusta lukuunottamatta laatukamaa ja osuivat hienosti omilla reiteillä tien poskeen. Nyt joutuu luultavasti vähän enemmän larppailemaan pitkillä siivuilla ton navin kanssa varsinkin viileillä keleillä kun lämmitys on pakollinen ohjelmanumero.

Nopeus ei omasta mielestänikään näissä mikään kauhean merkityksellinen asia. Voi olla, että Teslan kosketusnäyttö on vähän herkempi kun kilpailijoilla keskimäärin, mutta toisaalta siinä joutuu myös nypeltämään sitä paljon enemmän, joten pakkokin olla. Esim. Kiassa tohon ei kylä tarvitse koskea ajojen aikana ollenkaan.

Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.

Itse olen tottunut hoitamaan navigoinnin 90% auton omalla navilla niin, että haarukoin vain lataustauko kerrallaan eteenpäin. Noin pystyn aika nopeasti ja helpommin arpomaan missä tykkään tehdä pysähdyksen ja paljonko sähköenergiaa tulen tarvitsemaan. Suurin osa ajoista kun tulee vedettyä tuttuja reittejä niin on paljon parempi tatsi siitä missä haluan pysähtyä ja syödä yms vs. auton päättelyt. Ehkä sitä kaipaisin joskus, että auton naviin voisi erikseen nakutella paljonko on toive että perillä tai stopilla on akussa prosentteja. Nyt monesti naksuttelen juuri ennen laturia jo seuraavan stopin naviin ja sitten latauksessa seurailen appin puolelta paljonko tarjoilee rangea ja odottelen, että seuraavaan stoppiin on extraa ~30km. Itseasiassa tuollainen OTA-päivitys voisi jopa kiinnostellakin, kun taas Matrixit yms muut oleelliset kikkulat varmistan ihan auton tilaushetkessä ilman, että odottelen pätsilottoa tuleeko vai lähteekö autosta jotain ominaisuuksia.
 
Se mikä saisi minusta tulla kaikkien softaan on asetusten layot, jossa näyttöä on hyödynnetty siten, että päävalikot ovat kokoajan nähtävillä, koska muutoin näytön iso koko menee aivan hukkaan. Lisäksi tekstien / ikonien kokoa olisi miellyttävä muuttaa, kuten Teslassa.

Tämän kaltaiset asiat ovat yksi syy miksi kaihertaisi vaihtaa Volkkariin, vaikka nykyisellään Korealaismerkit voisi olla ykkösvalinta, niissäkin sama probleema, vaikka toki parempi selitys, koska näyttö ohut.

1741794018975.jpeg

1741794144031.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 901
Viestejä
4 677 917
Jäsenet
76 685
Uusin jäsen
ville2301

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom