- Liittynyt
- 12.04.2024
- Viestejä
- 96
Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.
Tuleeko huoltoväliin, kululutukseen tai pikalatausnopeuteen parannuksia? Nehän tuon auton kohdalla nousevat aina esiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Bz4x uudistuu; akun esilämmitys, 22kW AC, hieman tehokkaammat moottorit ym pieniä viilailuja.
Kyseisen testin voi lukea ilmaiseksi e-kirjastosta, jos kiinnostaa. En tiedä saisiko noita edes jaella täällä.Mitä Porccen lämmittimissä arvostettiin paremmaksi kuin Rellu, joka ilmeisesti oli hyvin lämmin auto?
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.Ja ainakin toistaiseksi Ryzen mallin päivitykset ovat olleet todella hyviä kuten, matriisivalot, "parkki tutkat", kuolleenkulman varoitin jne. Ei tietysti väliä jos ajaa autolla 2v ja vaihtaa, mutta itse ajan 10v niin arvostaa sitä että vielä 10v päästäkin spotifyt sun muut toimii kun päivityksiä tulee kokoajan. Ikävää jos kaikki nuo lopettaisivat toiminaan parin vuoden jälkeen.
Ei näkynyt vielä uusinta lehteä, vain 20.2. julkaistu 1. osa.Kyseisen testin voi lukea ilmaiseksi e-kirjastosta, jos kiinnostaa. En tiedä saisiko noita edes jaella täällä.
Normaali sitaatti oikeus on täällä perinteisesti sallittu.Kyseisen testin voi lukea ilmaiseksi e-kirjastosta, jos kiinnostaa. En tiedä saisiko noita edes jaella täällä.
Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
Eiköhän siellä Cariad ole molempien merkkien softan takana pääosassa. Pelastamisesta en tiedä mutta Rivianeissa saattaa olla vähemmän legacy paskaa kuin volkkarilla. Se volkkarin hardiksen poropietari käyttis on muuten koodaajan painajainen…en yhtään ihmettele merkin softaongelmia.Miksi muuten Rivian pelastasi volkarin. Mitä Meriittejä Rivianilla on ohjelmistopuolellla ?
Eikös Rivian ole pikkutekijä jonka autoja mydään josssain marginaalisia määriä. Kuinka sen ohjelmisto-osaaminen on todettu selliseksi että sittä on apuja?
Saadaan vaikka akun esilämmitystä optimoitua tai luistonestoa parannettua auton elin iän, eikä vain uusiin malleihin.
No missä on manuaalinen akun esilämmitys Tesloissa jos se on noin helppoa tehdä? Tässä suhteessahan Tesla on jäänyt jo kauaksi teknologiajohtajista.
Jep. Paras ja ainoa elämänlaatua parantanut softapäivitys ikinä oli se, jossa sai manuaalisesti pakotettua ne pyyhkimet pois päältä.Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
Taitaa sinänsä sulake olla tarpeeton, jos ohjainlaitteiden lähdöt on tehty esim. mosfeteillä ja virtamittauksella. Samalla saa kiva ominaisuuksia kuten ohjelmoitua rampin käynnistykseen, tai eri tehoasetuksia helposti (penkinlämmittimet ym).
No nämä asiathan eivät millään tavalla sulje toisiaan pois. Hyvin voisi tehdä auton johon tulee päivityksiä ja jossa nuo asiat toimisivat niinkuin haluat.Itse vaihtaisin kaikki ohjelmistopäivityksillä omaan 2022 vuonna ostettuun autoon tulleet uudet ominaisuudet siihen, että autossa olisi uudesta asti toimivat tuulilasinpyyhkijät ja vakkari joka ei jarruttele turhaan.
Aivan. My bad.Ei näkynyt vielä uusinta lehteä, vain 20.2. julkaistu 1. osa.
Tarkoitin tietenkin kuvakaappauksia.Normaali sitaatti oikeus on täällä perinteisesti sallittu.
Tuo kuvakaappaus ei taida ihan tuohon sitaatti oikeuteen mahtua, mutta ymmärtääkseni omin sanoin voi kertoa miten Porccen lämmin arvioitiin paremmaksi sillein ettei se ole pelkkää copy/paste kiertoa.
Rellun voisi editoida listalle.Tekniikan Maailman talviauto 2025 on Porsche Macan. Rahalle vastinetta
![]()
Mukana sähköautoista siis
- Ford Capri RWD Extended Range 77 kWh
- Kia EV3 GT-Line FWD 81,4 kWh
- Polestar 4 Long range Dual motor
- Porsche Macan 4 Advantage Package Plus
- Škoda Elroq 85 Style
Sen saisi varmasti heti tehtyä, jos haluaisivat. Toistaiseksi Teslan akun lämmitys toimii kaikille latureille, jotka löytyy Googlen karttadatasta. Tämä logiikkasi on outo esittää vastaväitteenä et tuo kumoaisi väitteeni...No missä on manuaalinen akun esilämmitys Tesloissa jos se on noin helppoa tehdä? Tässä suhteessahan Tesla on jäänyt jo kauaksi teknologiajohtajista.
Legacyt pulassa, Volkswagen osti tätä teknologiaa Rivianilta 6 miljardilla.
Linux noissa kaikissa luultavasti on. Ollut jo varmaan vuosikymmenen. Ite päivittelin joskus itse Audista infortaimentin ja Linux siellä näytti olevan. Auto vm. -13Tesla kun käyttää Linuxia, niin olisi hienoa jos vanhojen autojen softat avattaisiin avoimeksi. Kenties niitä voisi muokata sen jälkeen.
Näistä toivottomista lähtökohdista huolimatta Volkswagen id.3 näyttää myyvän Euroopassa vuonna 2025 paremmin kuin Tesla Model 3Model 3 vuodelta 2017 näyttää softana yhä tuoreelta, kun taas id.3 on jo totaalisen vanhentunut ja laginen.

Näistä toivottomista lähtökohdista huolimatta Volkswagen id.3 näyttää myyvän Euroopassa vuonna 2025 paremmin kuin Tesla Model 3![]()
Päivitysten sisältö on tietenki tärkeä, kun puhutaan päivityksistä. Moni voi argumentoida, että esim. Teslan matriisivalopäivitys tai risteävän liikenteen hälymerkit ja piippaukset on vähän hassuja hehkuttaa, kun olisi pitänyt olla voimassa jo kun auto julkaistiin. Ei mahtanut toki olla silloin vielä sertifikaattia niille valoille, kun ne autot tuli. Risteävästä liikenteestä en oikein tiedä mitä sanoisi, olisi sekin saanut olla jo aiemmin.Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Asiallinen negatiivinen kritiikki on aina tärkeää ja jopa toivottavaa. Sääntöketjuun ei kannata mennä itkemään, jos joku sanoi negatiivista siitä omasta merkistä ;D. Kaikkein tärkeintä on faktuaalisuus, oli kritiikki negatiivista tai positiivista.Ehkäpä me kaikki voisimme hieman miettiä, miten puhumme toisista automalleista ja merkeistä. Ehkäpä vähemmän kärkkäästi, minä mukaanlukien. Kärkkäät kommentit luovat vastareaktioita, niitä ei välttämättä tarvittaisi ollenkaan. Toisten preferensseistä voi olla kiinnostunut ja niitä pitää yrittää kunnioittaa. Lupaan henkilökohtaisesti, etten jatkossa hyökkää ivallisesti mitään automerkkiä tai mallia kohtaan. Tämä koskekoot niin meitä Telsauskovaisia, Teslaivailijoita, legacyuskovaisia kuin legacyivailijoitakin.
Mä kokeilin Apple CarPlayta navigoimiseen ja tulen kyllä jatkossa jättämään väliin (en itseasiassa kattonut oliko Google Maps vai Applen oma). Aika hirveä tekele tuijottaa ruudulta + ihan päätöntä käyttää muutenkaan sitä kun akun lämmitys + laturireitiys on sidottu kuitenkin auton omaan toteutukseen, joka näyttää muutenkin fiksummalta. Tietysti jos toi on jossain integroituna em. ominaisuuksin suoraan autoon, niin sittenhän ei ole juuri vaihtoehtoja. Teslaan verrattuna toi Apple Carplay toi kyllä mukanaan suomenkieliset äänikomennot puheluille, viesteille, kirjoille, Spotifylle yms + mahiksen käyttää niitä auton ratista ja nähdä lopputulema ruudulla (vs. Teslassa auton englanninkieliset (enimmäkseen mahdotonta) tai bluetooth + Siri, joka vaatii sen luurin nappulan painamista), joten mediaominaisuuksiin se toi parannusta. Käyttöliittymähän on kyllä aika hirveä, mutta sitä ei ole pakko katella.Lähinnähän voidaan keskustella mitä ne päivitykset nyt ovat merkittävää tuoneet? En ole ihan vakuuttunut, että joku käyttöliittymän nopeus on millään lailla merkittävä jos Travel assist toimii ja Android Autolla navigoidaan. Teslalla nämä päivitykset ovat mielestäni usein erittäin hyviä, mutta toisaalta itse koen että ne ovat myös välttämättömiä kun taas muilla autoilla kun Android auto toimii niin aika se ja sama tuleeko mitään päivityksiä koskaan.
Navigoinnin osalta uskallan jo yhtään pidempää reittiä ajamatta sanoa, että se on Teslassa parempi. Laturireititykset, joissa mukana ABC-asemia ja K-Latauksia ovat käyttökelvottomia. Lisäksi - toivon että olen väärässä - vaikuttaisi, että EV6:n reititykset perustuvat siihen, että akussa on ihan vähintään 20% virtaa laturille tullessa. Toivoisin olevani väärässä, mutta tuollainen palkki tuli jossain vastaan ja 20% oli minimi. Ihan käsittämätöntä. Sillä ajaisi kuitenkin parhaassa tapauksessa vielä 100km sen jälkeen. En tiedä onko mahdollista suodattaa tiettyjä latausasemia brändin tai nopeuden perusteella pois. Toivottavasti. Teslassahan toi oli visuaalisesti aika jees ja Superit olivat paria poikkeusta lukuunottamatta laatukamaa ja osuivat hienosti omilla reiteillä tien poskeen. Nyt joutuu luultavasti vähän enemmän larppailemaan pitkillä siivuilla ton navin kanssa varsinkin viileillä keleillä kun lämmitys on pakollinen ohjelmanumero.
Nopeus ei omasta mielestänikään näissä mikään kauhean merkityksellinen asia. Voi olla, että Teslan kosketusnäyttö on vähän herkempi kun kilpailijoilla keskimäärin, mutta toisaalta siinä joutuu myös nypeltämään sitä paljon enemmän, joten pakkokin olla. Esim. Kiassa tohon ei kylä tarvitse koskea ajojen aikana ollenkaan.
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.
Itse olen tottunut hoitamaan navigoinnin 90% auton omalla navilla niin, että haarukoin vain lataustauko kerrallaan eteenpäin. Noin pystyn aika nopeasti ja helpommin arpomaan missä tykkään tehdä pysähdyksen ja paljonko sähköenergiaa tulen tarvitsemaan. Suurin osa ajoista kun tulee vedettyä tuttuja reittejä niin on paljon parempi tatsi siitä missä haluan pysähtyä ja syödä yms vs. auton päättelyt. Ehkä sitä kaipaisin joskus, että auton naviin voisi erikseen nakutella paljonko on toive että perillä tai stopilla on akussa prosentteja. Nyt monesti naksuttelen juuri ennen laturia jo seuraavan stopin naviin ja sitten latauksessa seurailen appin puolelta paljonko tarjoilee rangea ja odottelen, että seuraavaan stoppiin on extraa ~30km. Itseasiassa tuollainen OTA-päivitys voisi jopa kiinnostellakin, kun taas Matrixit yms muut oleelliset kikkulat varmistan ihan auton tilaushetkessä ilman, että odottelen pätsilottoa tuleeko vai lähteekö autosta jotain ominaisuuksia.
Kyllä ja ei. Laturit salamakuvakkeen pikavalinnasta ovat vain Teslan "hyväksymät" eli onkos joku et tarvittava liikenne + rekisteröidyt onnistuneet lataustapahtumat laturilla, jolloin ilmestyy tuohon salamaan. Muutoin ihan kaikki muutkin jotka ei löydy salamalla lämmittää, kunhan Googlen karttapalvelussa laturina, ei tartte olla Teslan hyväksymänä laturiksi merkitty, tällöin aina lämmittää, kunhan Gmapsissa laturina. Olen testannut.Mutta pitää tarkalleen osata navigoida siihen tiettyyn laturiin jotta osaa lämmittää. Vaikka laturi löytyy se ei tarkoita että lämmittäisi.
Mun arvaus on, että eniten noista autot joissa on Googlen softa: Volvot, Polestar, BMW-uutuudet, VAG-uutuudet, Kia EV6 2025- ja EV9 2024-. Myös muita voi olla.Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?Missä autossa on navigointi lähimpänä abrp ominaisuuksia?
(mm. varaus laturilla/perillä, vähän/paljon pysähdyksiä, olosuhteiden huomiointi, operaattorivalinta)
Toimii, mutta ei lämmitä akkua laturille.Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
Eikö edes volvo/polestar? Niissähän on natiivisti androidi käyttis?Toimii, mutta ei lämmitä akkua laturille.
Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.Eikö se ABRP toimi carplayllä ja android autolla?
On ne siellä navissa ja tuo suosiminen ei ongelma kun ne laturit ovat hyviä. Mielummin vähän ja loistavia, kun paljon ja kaikki paskakin listalla.Kannattaa palata joitain sivuja taakse päin tässä ketjussa, kun juuri oli keskustelut kun Teslan navigointi suosii omia latureitaan ja toisena jäi fiilis voiko luottaa siihen, että laturit löytyvät ylipäätään navista.
Nykyisin Teslan navista löytyy kaikki laturit, jotka vain suinkin näkyy Googlen karttapalvelussa. Käytännössä siis samat laturit kuin kaikissa jotka käyttää Googlen softaa: uudet VAGit jne. Näyttää myös käyttöasteet etc tiedot.
Väittäisin, että Googlen data on ajantasaisin laturitietojen osalta, siksi Gmaps jos löytyy autosta, olisi se paras.
Reititys on yhä monopolisoitu, eli valikoi superit.
Eikös ne ole hyvin sama auto Capri vaan coupe ja viistoperällä hieman pidempi?TB juuri ajeli Explon testit ja nyt Capria, vahvasti kallistaa ennemmin Caprin suuntaan. @Sampsa
Kaikkea muuta täällä jo sanottu, mut eikö toi aika varmaa MEB-alustalle eli id.4 pohjalle tehtyä tekniikkaa ole. Softana muistaakseni siellä sisällä taas se Google Fordin omalla layotilla, joka tarkoittaa sujuvaa käyttöä ja hyvää integroitua navia.Löytyykö kokemuksia Ford Explorerista? Tiputtivat hintoja tällä viikolla ja Premium-paketilla, koukulla ja paremmilla istuimilla tuon saisi leivottua 2,99% korolla aikalailla samaan kk-erään kuin Model Y tällä hetkellä.
Product Details
www.ford.fi
Abrp:hen saa kyllä autointegraation autojen webbiapien yli? Enode ja Tronity nyt ainakin tuettuna - kovemmalle harrastajalle myös obd-integraatio tarjolla.Toimis varmaan, mutta ei oo integroitu autoon, joka vähän ongelmallista ertyisesti siksi, että ei ole kartalla todellisesta virrankulutuksesta ja siksi ei myöskään pysty muuttamaan suunnitelmaa lennosta. Lämmitystä en pitäisi yksistään niin ongelmallisena, koska sen voi sitten hanskata auton omalla navilla erikseen jos suunnitelma muuten fiksu.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.