Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä Kiasta kun en ole lukenut manuaalia ja auto ollut vasta muutaman päivän, mutta Teslassa tuo triggeröityy ainoastaan voimakkaasti hidastaessa ja kokonaan pysähtyessä
Se on( Euroopassa) direktiivillä säädetty( hidastuvuus, jolloin valon on sytyttävä on 1,3 m/ s2 ja 0,7- 1,3 välillä merkki saa päättää mitä tekee ) ja valmistaja voi poiketa ainoastaan herkentäen syttymistä , joten isoja eroja ei automerkkien välillä voi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Mietinkin kun BMW i4 vaikutti osin niin laaduttomalta, niin näyttää se olevan noussut arvosteluissakin esiin oven rämähdyksenä vr. Model 3.

Onkohan i5 parempi?

 
Mietinkin kun BMW i4 vaikutti osin niin laaduttomalta, niin näyttää se olevan noussut arvosteluissakin esiin oven rämähdyksenä vr. Model 3.

Onkohan i5 parempi?


No ainakin ovien osalta on kun on isommat ovet ja ovissa karmit, mutta samalla hinta pompsahtaa. Vrt. i4 M50 supercharged eli lähes kaikilla varusteilla, niin pitää laittaa vielä lisää rahaa tiskiin että saa 150hp nuhaisemman nelivetokarvalakkimallin i5:sta.

Mutta jos laatuvaikutelmaa haet niin käypä testaamassa iX :cool:
 
No ainakin ovien osalta on kun on isommat ovet ja ovissa karmit, mutta samalla hinta pompsahtaa. Vrt. i4 M50 supercharged eli lähes kaikilla varusteilla, niin pitää laittaa vielä lisää rahaa tiskiin että saa 150hp nuhaisemman nelivetokarvalakkimallin i5:sta.

Mutta jos laatuvaikutelmaa haet niin käypä testaamassa iX :cool:
Olen kokeillut ix 40 ja 50, molemmissa se oven ikkuna rämähtää. Vuosimallit 23-24.
Ainut asia mikä laskee itselläni fiilistä.
 
Olen kokeillut ix 40 ja 50, molemmissa se oven ikkuna rämähtää. Vuosimallit 23-24.
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että yleisesti laadusta, eikä ovien sulkeutumisäänen laadusta. Karmittomat nyt on tuollaisia, jos se että suljettaessa ikkuna on raollaan eikä tule sitä "paineiskua" karmillisen oven tapaan, niin siitä jää se matalataajuinen äänikomponentti pois.

Tähän liittyen omalla kohdalla vaihtuu Mersun SUV:sta i4:seen ja eron todellakin huomaa, jo oven koko ja paino luo ihan eri tuntuman Mersussa. Mutta se nyt vaan on jotain mihin pitää totutella koska muuten tykkään i4:sta. Karmittomuudesta en kyllä keksi mitään hyvää, mun mielestä sellaiset kuuluu lähinnä avoautoon. Mutta sillä nyt mennään.
 
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että yleisesti laadusta, eikä ovien sulkeutumisäänen laadusta. Karmittomat nyt on tuollaisia, jos se että suljettaessa ikkuna on raollaan eikä tule sitä "paineiskua" karmillisen oven tapaan, niin siitä jää se matalataajuinen äänikomponentti pois.

Tähän liittyen omalla kohdalla vaihtuu Mersun SUV:sta i4:seen ja eron todellakin huomaa, jo oven koko ja paino luo ihan eri tuntuman Mersussa. Mutta se nyt vaan on jotain mihin pitää totutella koska muuten tykkään i4:sta. Karmittomuudesta en kyllä keksi mitään hyvää, mun mielestä sellaiset kuuluu lähinnä avoautoon. Mutta sillä nyt mennään.
Aivan. Kyllä se iX laadukas on ja auton tuntuinen. Tuo vain särähtää itselläni korvaan kun ovia sulki. Yhdessä 50 oli tämä soft close mutta jotenkin sen vain vaistonomaisesti vetää kiinni, eikä anna itse vetää. Ehkä tuo voisi jotenkin vaimentaa...

Teslalla millä ajelen itse, niin ei ole edes noin paha. Tai suoraan sanottuna, että ei edes kyllä tuollaista tee.
 
Aivan. Kyllä se iX laadukas on ja auton tuntuinen. Tuo vain särähtää itselläni korvaan kun ovia sulki. Yhdessä 50 oli tämä soft close mutta jotenkin sen vain vaistonomaisesti vetää kiinni, eikä anna itse vetää. Ehkä tuo voisi jotenkin vaimentaa...

Teslalla millä ajelen itse, niin ei ole edes noin paha. Tai suoraan sanottuna, että ei edes kyllä tuollaista tee.
Soft close vaatisi kyllä opettelua. Ja siinä on kuitenkin aina vähän viivettä ennen kuin se tunnistaa tilanteen ja imaisee ovan kiinni, että varmaan tulisi siltikin vaan rämäytettyä kiinni asti ettei tarvitsisi odotella.
 
Missä tilanteessa siinä siis tarvitsee odotella? Kai ne ovet menee lukkoon yhtä lailla kun poistuu autolta ja jos tulee autolle niin onko sillä edes mitään väliä onko ovi täysin kiinni siinä vaiheessa kun jo painaa kaasua?
 
Mitähän ongelmaa tällä soft closella on ratkaistu ?

Ainoa asia jossa tuosta vois olla apuja, on se, että jos ei pamauta ovea kunnolla kiinni ja se jää raolleen, niin se korjaa käyttäjän virheen.

Näin ajatellen, sen tarkoitus ei ole soft close vaan oven lukituksen varmistaminen virhetilanteessa. Edelleen ovat voi pamauttaa kiinni vanhaan tyyliin, ja ei ole tarkoitus opetella uutta tapaa.
 
Missä tilanteessa siinä siis tarvitsee odotella? Kai ne ovet menee lukkoon yhtä lailla kun poistuu autolta ja jos tulee autolle niin onko sillä edes mitään väliä onko ovi täysin kiinni siinä vaiheessa kun jo painaa kaasua?
Mulla on soft-close iX:ssä. Eihän se heti imaise ovea kiinni. Kyllä mä aika normisti ovet paiskaan kiinni vaikka ei siis tarttis.

Sulkemisääneen on tottunut ja kun auto on muuten niin mahtava, ei haittaa muutenkaan.
 
Voi olla että meill käytössä eriasteikot.

Mutta mistä tiedät ettei jarruvalot vilku. jotenkin jää nyt kuitekin mieikiva että jos pk seudulla ajelet niin tuolla kaasupolkimella myös paikoin oikeasti jarruttet.
No jos välttämättä pitää tarkistaa, niin ne jarruvalot näkee Teslassa näytöstä jos ne on päällä. Mutta kyllä sen nyt muutenkin oppii tuntemaan kun vähän aikaa on ajanut.
 
Mitähän ongelmaa tällä soft closella on ratkaistu ?

Ainoa asia jossa tuosta vois olla apuja, on se, että jos ei pamauta ovea kunnolla kiinni ja se jää raolleen, niin se korjaa käyttäjän virheen.

Näin ajatellen, sen tarkoitus ei ole soft close vaan oven lukituksen varmistaminen virhetilanteessa. Edelleen ovat voi pamauttaa kiinni vanhaan tyyliin, ja ei ole tarkoitus opetella uutta tapaa.
No esim. sellainen skenario että tulet aamuyöllä autolla kotipihaan ja vaimo on herkkä heräämään auton oven ääneen. Laitat oven vaan kevyesti huulille ja auto imaisee sen kiinni. Ja sitten hiippailet hiljaa sisälle.

Tai sitten olet viemässä kavereita baariin. Baarin eteen ei saa pysäköidä ja taitaa siinä olla taksitolppakin. Ajattelet että kyllä nyt nopeasti voi kaverit siihen jättää ja äkkiä pois. Mutta kavereilla on niin vauhti päällä että vasen takaovi ei mene kunnolla kiinni, vain melkein kiinni. Näet näytöltä että auto väittää oven olevan auki vaikka se näyttää olevan kiinni. Kavereille on turha huudella auton sisältä, ei ne mitään kuule. Sadasosasekunnissa analysoit tilanteen, ja tulet siihen lopputulokseen että eihän tässä ajamaan voi lähteä, kun et tiedä kuinka kiinni se ovi salvassaan on, sehän saattaa aueta vaikka kesken ajon. Joudut nousemaan autosta ja kiertämään koko auton jotta pääset sulkemaan sen takaoven. Taksikuskien katseet seuraa jokaista liikettä ja näyttää siltä että ne haluaisi tulla jututtamaan sinua siitä mihin saa pysähtyä ja mihin ei. Välttelet katsekontaktia ja käyt sulkemassa oven, palaat kuskin paikalle ja poistut kasvoja peitellen paikalta, ties vaikka joku niistä kuvaa kännykällä. Soft closella taas poistuisit nopeasti paikalta.

Onhan tuo sellainen luksusautojen ominaisuus joka on jostain "Rolls Royce" kategoriasta valunut taviksien autoihinkin.
 
Soft-closen kanssa oppii autoon mentäessä vetämään oven rauhallisesti melkein kiinni, jonka jälkeen auto imaisee sen kokonaan kiinni. Samoin ulos mennessä riittää pelkkä oven painaminen eikä tarvitse paiskoa. Kun tuota on vähän aikaa käyttänyt, alkaa kiinnittämään huomiota, miten ihmiset paiskovat auton ovia.

En minä ainakaan keksinyt soft-closelle mitään ihmeellistä käyttötarkoitusta. Minusta soft-closella ei ole haettu oven kiinni menemisen varmistamista (käyttäjävirheen korjaus) vaan herrasmiesmäistä hillittyä oven sulkemista. Rauhalliset liikkeet nykimisen tai paiskomisen sijaan on se juttu. Parissa autossa mulla on tuo ollut. Ihan kiva varuste, mutta ei ole pakollinen itselleni. Varmasti karmittomassa ovessa parempi kuin karmillisessa sulkeutumisäänen kannalta.
 
Mutta kuski ei tiedä milloin ne vilkkuu, osalla se käyttö ei suju silleen pehmeästi mistä sitten seuraa että jarruvalot vilkkuu tiheään.
En muista nähneeni koskaan teslan jarruvalojen vilkkuvan eestaas, kun auto hidastaa. Siellä on joku g-arvo/nopeuden muutos, jonka jälkeen auto sytyttää jarruvalot regenin takia, ei polkimen asento (kokeilkaa vaikka pimeässä peruuttaa alamäkeen, niin näkee kun jarrupalot palaa - ei ne vilku). (toki hätäjarrutus vilkuttaa jarruvaloja, mutta son toki eri asia). Enemmän hanurista on vaikka 1-tie pe-ruuhkassa polttomoottorisakki, joka ajaa metrin turvavälillä ja polkee jarrua 2 sek välein, kun ne valot oikeasti vilkkuvat vaikka auto ei hidastaisi kovin paljon.
edit. nojoo, oli niin paljon tästä tarinaa, että vastattu jo moneen kertaan .. >60tkm teslan regeniä nilkassa, niin aika smootsisti pystyy ajelemaan. Tullut tavaksi, että en pysähdy, kun voi ajaa 0,2 kmh. Tuli mieleen, että todnäk ärsyttää muita. Valoistakin pääsee liikkeelle 0-viiveellä, kun on valmiiksi "veto päällä". Ehkä pitää vähentää, kun muille voi olla hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
 
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
Anna mennä
 
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
Korealaisten lukot voi olla vähän hassuja. Samalla voimalla joskus menee kiinni ja joskus ei, jos oven laittaa rauhassa kiinni. Omassa autossa toinen takaovi (ioniq 5) on tällainen 1x2. Myyjän huollon kommentti oli, että "osa on tuollaisia". Ei tuo varsinaisesti haittaa, juniori vaan joutuu joskus ottamaan uusintayrityksen.
 
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
Ai onko EV6:saa tuo? Se selittäisi jotain. Mulle kävi ostopäivänä sellainen juttu kun kantelin tavaroita autoon, että olin varmasti jättävinäni oven raolleen, mutta tullessani takaisin se oli kiinni. Tämä tapahtui kahdesti ja syytin avovaimoa asiasta 😁
 
Ai onko EV6:saa tuo? Se selittäisi jotain. Mulle kävi ostopäivänä sellainen juttu kun kantelin tavaroita autoon, että olin varmasti jättävinäni oven raolleen, mutta tullessani takaisin se oli kiinni. Tämä tapahtui kahdesti ja syytin avovaimoa asiasta 😁
EV6:ssa ei taida olla, OP:lla on biimerin iX ja siitä softclosettaus löytyy.

Pehmeäsulku olisi siitä näppärä ominaisuus että saisi ehkä nämä hieman rajummin ovia käyttävät kaverit ottamaan rauhallisemmin ovia sulkiessa. Ei kai niitä rikottua saa hieman rajummin antamalla kyytiä mutta autossa pamahtaa kivasti kun joku vähän rajummin törkkää oven tai takakontin kiinni. En malta odottaa jossain vaiheessa jos alkaa muksun harrastuksiin kuskaukset (ja kaverit vielä kyytiin).
 
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
Soft-close onkin siis tapa luoda asiakkaille ongelma jota heillä ei aikaisemmin ollut, jotta voidaan myydä jatkossa kallista soft-close lisävarustetta?
 
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
Kiinnostaako Elroqin lyhempi kokonaismitta jotenkin enemmän kuin Enyaq? Oletko testannut Fordia?
--
Tosin tyypilliseen tyyliin pakotetaan taas noita 20" vanteita sekä Capriin että Exploreriin jotta saa kaikki lisävarusteet. Mikä hemmetti siinä on kun halutaan väkisin paskentaa aina autoa noita vannekokoja kasvattamalla...
 
Viimeksi muokattu:
Soft-close onkin siis tapa luoda asiakkaille ongelma jota heillä ei aikaisemmin ollut, jotta voidaan myydä jatkossa kallista soft-close lisävarustetta?
En tiedä oliko kallis vai ei. Se nyt vain sattui tossa ostamassani autossa. Ei tosta haittaakaan ole.
 
Ai onko EV6:saa tuo? Se selittäisi jotain. Mulle kävi ostopäivänä sellainen juttu kun kantelin tavaroita autoon, että olin varmasti jättävinäni oven raolleen, mutta tullessani takaisin se oli kiinni. Tämä tapahtui kahdesti ja syytin avovaimoa asiasta 😁
Ei siis ollut ja kahdesti jouduin viikon aikana autosta nousemaan ja oven sulkemaan. Omassa iX:ssä siis ei ois joutunut.
 
Kiinnostaako Elroqin lyhempi kokonaismitta jotenkin enemmän kuin Enyaq? Oletko testannut Fordia?
--
Tosin tyypilliseen tyyliin pakotetaan taas noita 20" vanteita sekä Capriin että Exploreriin jotta saa kaikki lisävarusteet. Mikä hemmetti siinä on kun halutaan väkisin paskentaa aina autoa noita vannekokoja kasvattamalla...

Elroqin koko riittää ja hinta pomppaa aika paljon explorerissa kun ruksii elroqqiin ruksitut varusteet; eli 286hv/77kWh, lämpöpumppu, ajoavustimet ja koukku.
 
Pehmeäsulku olisi siitä näppärä ominaisuus että saisi ehkä nämä hieman rajummin ovia käyttävät kaverit ottamaan rauhallisemmin ovia sulkiessa. Ei kai niitä rikottua saa hieman rajummin antamalla kyytiä mutta autossa pamahtaa kivasti kun joku vähän rajummin törkkää oven tai takakontin kiinni. En malta odottaa jossain vaiheessa jos alkaa muksun harrastuksiin kuskaukset (ja kaverit vielä kyytiin).
Mua Teslassa huoletti puolison tapa räimiä niitä ovia. Odottelin, että meillä on hetkellä minä hyvänsä karmiton ikkuna, jossa ei ole sitä ikkunaakaan. Ei ehtinyt.
 
Se on( Euroopassa) direktiivillä säädetty( hidastuvuus, jolloin valon on sytyttävä on 1,3 m/ s2 ja 0,7- 1,3 välillä merkki saa päättää mitä tekee ) ja valmistaja voi poiketa ainoastaan herkentäen syttymistä , joten isoja eroja ei automerkkien välillä voi olla.
Tästä päivitettynä tietona on että tuo on pari vuotta sitten muuttunut muotoon, että signaali on aktivoitava kun jarrutus on ainakin 1,3 m/s2 ja signaali voidaan aktivoida välillä 0-1,3 m/s2. Eli valmistajakohtaisesti vaihtelua saa olla jo aika paljon jarruvalojen syttymisessä
 
Koskeeko tuo siis pelkkiä rekuperoivia autoja vai myös uusia perus polttiksia?
Muistaakseni( en ole sitä vähään aikaan kokonaan lukenut) se koskee kaikkia autoja ja olikohan 3 m/ s2 kun pitää hätävilkut mennä päälle. Ja muutaman kerran koeajoilla ne ovatkin menneet päälle.
Tästä päivitettynä tietona on että tuo on pari vuotta sitten muuttunut muotoon, että signaali on aktivoitava kun jarrutus on ainakin 1,3 m/s2 ja signaali voidaan aktivoida välillä 0-1,3 m/s2. Eli valmistajakohtaisesti vaihtelua saa olla jo aika paljon jarruvalojen syttymisessä
Tuota muutosta en ole huomannutkaan, ja typerä lisäys jos minulta kysytään( ei kysytä). En ole direktiivien kimpussa ollut vähään aikaan mutta liian usein direktiivi on tehty kiireessä ja lievennetty valitusten jälkeen tehottomampaan muotoon( ei käyttäjän, eli kuskin näkökulmasta vaan esimerkiksi turvallisuuden).

( Edit. Korjattu aivopiru pois)
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni( en ole sitä vähään aikaan kokonaan lukenut) se koskee kaikkia autoja ja olikohan 3G kun pitää hätävilkut mennä päälle. Ja muutaman kerran koeajoilla ne ovatkin menneet päälle.

Tuota muutosta en ole huomannutkaan, ja typerä lisäys jos minulta kysytään( ei kysytä). En ole direktiivien kimpussa ollut vähään aikaan mutta liian usein direktiivi on tehty kiireessä ja lievennetty valitusten jälkeen tehottomampaan muotoon( ei käyttäjän, eli kuskin näkökulmasta vaan esimerkiksi turvallisuuden).
No ei ainakaan 3G, kun teoreettinen jarrumaksimi lienee1G.

Joku 0,6-0,7G voisi olla?

Muoks. Auto voi hidastua yli 1G, mutta se on vakioautolle aika lähellä maksimia.

100km/h-0km/h jarrutusmatkalla 40m on ~1G
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
Suosittelen, sähköauto on mielestäni se parempi auto. Latausinfra hyvä ja jos kotilataus, niin en käyttövoimavalinta ihan selvä, niin helppoa se kotona lataus on. (Minulla työpaikkalataus).

Suosittelen toki kokeilemaan useampaa vaihtoehtoa. Käytettyjä vuoden vanhoja myös paljon hyvissä hinnoissa.
 
No jos välttämättä pitää tarkistaa, niin ne jarruvalot näkee Teslassa näytöstä jos ne on päällä. Mutta kyllä sen nyt muutenkin oppii tuntemaan kun vähän aikaa on ajanut.

Siitä keskinäytöstä... Mitä tarkoitat sen muutenkin opii, antaako se jotain jalkapalautetta jos jarruvalot syttyy, vai mitä tarkoitat. ja mistä mallista puhe. (onko näissä malli ja sukupolvi eroja). Kyllä Tesla kuskeissakin on niitä kontissa hintaavia.

Sitä en epäile jos vakkari autolla ajelee ja ne rajat totuttelee niin halutessaan osaa vältellä turhaa vilkuttelua.


En muista nähneeni koskaan teslan jarruvalojen vilkkuvan eestaas, kun auto hidastaa. Siellä on joku g-arvo/nopeuden muutos, jonka jälkeen auto sytyttää jarruvalot regenin takia, ei polkimen asento (kokeilkaa vaikka pimeässä peruuttaa alamäkeen, niin näkee kun jarrupalot palaa - ei ne vilku). (toki hätäjarrutus vilkuttaa jarruvaloja, mutta son toki eri asia). Enemmän hanurista on vaikka 1-tie pe-ruuhkassa polttomoottorisakki, joka ajaa metrin turvavälillä ja polkee jarrua 2 sek välein, kun ne valot oikeasti vilkkuvat vaikka auto ei hidastaisi kovin paljon.
....

Joo, totta muun merkkisiä autoja on ne joilla ne valot vilkkuu, ja valojen vilkkumisella en tarkoitta että se auto generoisi vilkkuvaa jarruvaloa, vaan sitä että kuljettaja esim ajelee jonkin kontissa ja "jarruttelee" tiheästi. tai vaihtoehtoisesti sittä pidemmässä hidastelussa vetelee siinä jarruvalojen rajalla.

Ehkä jotkin kuskityypit suosii tiettyjä automerkkejä, mutta epäilen myös sitä että mallien välillä eroja miten herkästi valoja näyttävät, ja ehkä jossain on se toleranssi isompi, eli sytyttämisen jälkeen sammuttaa vasta kun kiihtyvyys muuttunut toiseen suuntaa riittävästi ja tai aikaa mennyt hetki.

Oletan siis että dynaamisella kuskilla ei ole mitään hajua että jarruvalot vilkkuu.


No ei ainakaan 3G, kun teoreettinen jarrumaksimi lienee1G.

Joku 0,6-0,7G voisi olla?

Muoks. Auto voi hidastua yli 1G, mutta se on vakioautolle aika lähellä maksimia.

100km/h-0km/h jarrutusmatkalla 40m on ~1G

Jos on ulkoisia hidastuvuus tekijöitä, eli siellä kuski ehkä kanttuvei.
 
Vilkkuuhan ne jarruvalot silläkin, kun jalalla sitä jarrupoljinta hivelee. Ei tartte auton hidastua yhtään. Tätä näkee yllättävän paljon.

Regeneroinnissa pätee toi tietyn hidastuvuuden ylittäminen ja jarruvalo syttyy.
 
Siitä keskinäytöstä... Mitä tarkoitat sen muutenkin opii, antaako se jotain jalkapalautetta jos jarruvalot syttyy, vai mitä tarkoitat. ja mistä mallista puhe. (onko näissä malli ja sukupolvi eroja). Kyllä Tesla kuskeissakin on niitä kontissa hintaavia.
Tarkoitan sitä että kyllä sitä oppii oman autonsa sen verran että osaa perstuntumalta sanoa miten kovasti auto hiljentää, että osaa pitää hidastuvuuden sellaisena ettei valot syty.
Minulla Model 3 mutta en usko tämän suhteen olevan eroa. Eikä kyllä muutenkaan ole OPD:n kanssa ongelmia säätää hidastuvuutta ja rullaaminenkin sujuu ihan hyvin ilman että pitää millintarkasti keskittyä asiaan. Nilkkakaan ei rasitu.
Kontissa hinaaminen lienee kuljettajasta riippuva asia, eikä auton merkistä, mulkkuja ajaa kaiken merkkisillä autoilla.
 
Vilkkuuhan ne jarruvalot silläkin, kun jalalla sitä jarrupoljinta hivelee. Ei tartte auton hidastua yhtään. Tätä näkee yllättävän paljon.

Regeneroinnissa pätee toi tietyn hidastuvuuden ylittäminen ja jarruvalo syttyy.
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.
 
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.
Ainakin meidän talouden autot tekee juuri näin siis sähköautot. Ei tartte ku hipaista jarrua niin jarruvalot syttyy.
 
Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.

Legacyissa ei taita olla oikeaa OTA olemassakaan, vaan se on luokkaa navipäivitykset.

Toivon parasta Legacymerkeille, mut huonolta näyttää. Softankin ostaneet nyt Googlelta…

 
Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
 
Puuttuminen johtuu siitä että en paljoa turhempaa ominaisuutta keksi. Jos on varaa autoon niin luulisi olevan varaa hotelliin. Tai ei ehkä näillä tappiin rahoitetuilla Tesla kuskeilla kun pitää autossa nukkua.
Eurooppalaisen mantereen eli museon edustaja Goljatti jätti lukematta, että Volkkari näistä tällaisista maksaa tai maksoi 6.000.000.000 euroa juuri. Eipå siinä, jos ryhdistäydymme, voimme olla yhä mukana tässä hommassa, tällaisella ilkkumisella se ei tapahdu.

Se on vain yksi esimerkki. Myös dog-mode puuttuu legacyistä. Toinen on vaikkapa se et pelkääjän penkkiä voi liikuttaa näytöltä suoraan softapäivityksen jälkeen tai ajovalojen matriisitoiminto voidaan lähettää otana saati et FSD päivityksiä voidaan ajaa otana eri ohjainyksiköihin.

Isoin lienee kustannukset, tuollainen älykäs on halvempi tehdä ja dataa liikkuu enempi.
 
Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

Se miksi harvassa autossa on camp-mode veikkaan johtuvan juuri tuosta antiikkisesta kommunikaatio-platformista jossa jokainen osa omaa oman ecun joka ohjelmoidaan tekemään xyz vr. Tesla ja Rivian ym. jotka voi keskitetyllä ohjauksella muuttaa OTA:na ohjausboksien toimintoja.

Legacyissa ei taita olla oikeaa OTA olemassakaan, vaan se on luokkaa navipäivitykset.

Toivon parasta Legacymerkeille, mut huonolta näyttää. Softankin ostaneet nyt Googlelta…

No nyt on kyllä aikamoista mutuilua. Se antiikkinen kommunikaatio-platform käyttää CAN-väylää siinä missä Tesla sekä Rivian. Eikä sähköautoissa ole ensimmäistäkään ECUa siinä mielessä miten ECU perinteisesti ymmärretään, vaan invertterit ohjaa moottoreita. Toimilaitteiden ohjaus on todennäköisesti hyvin samankaltaista kaikissa sähköautoissa kuin polttiksissa.

Ja mitä OTA-päivityksiin tulee, niin sehän vain tarkottaa käyttöjärjestelmän päivitystä verkon yli (Over The Air). Miten "legacy" -merkkien päivittäminen verkon yli ei ole oikea OTA-päivitys?

Ei ne perinteiset autovalmistajat ole nykyään enää juurikaan perässä teknologian osalta kuten muutama vuosi sitten.
 
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.
Jos jarruvalot syttyy jarrupolkimen hipasusta, niin se on huono, joissain vanhoissa autoissa se perinteisen kytkimen tuntee, eli jalan jarrupolkimelle laittaminen ei sytytä valoja ja sen valon kytkentä pisteen tuntee. Eli mahdollistaa kuskilta jarruvalojen käytön, esim voi ensin varoittaa jarruvaloilla. tai jos on jalkajarrulla valmiina, niin ne valot ei pala, saati välky.
Eli jos autossa on tosiaan tuolalinen ei hipasusta syttyy, ja sitä ei edes kuljettaja huomaa niin surkeahan se on.


Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.

Oma mielipide on jarrupolkimessa energiankeräys tai ei niin tuo on huono.


Tämä Volkswagenin investointi Rivianiin kertoo kuinka pulassa Legacy-merkit on Yhdysvaltojen ja Kiinan puristuksessa. Täällä ei ole vielä realismi vallannut alaa, että tipumme kehityksestä.

VAG investoi siihen softaosaamisen takia, ovat siihen panostaneet pidempään, samoin muuhunkin, mutta ymmärtääkseni nyt ilmeisesti pelaavat tuota korttia enemmän.

Perinteisistä polttis autofirmoista nimenomaan jenkki merkit tai siis firmat taitaa olla muun mailman puristuksessa. Japanilaiset ei pelanneet batteriautojen tulemiseen, siellä tosin mailman parasta hybriosaamista ja menestystä. (Toki esim Nissan on myynyt sähköautoja ties kuinka pitkään)

Kiina taasen pelasi autokortit pelkästään patteriautojen varaan, sieltä tulee jo suoraa peltiä, ja virheettömiä kanntauksia, priimaa pintaa.

Kaukana idässä korelaiset ovat sähköauto businekseen lähteneet vauhdilla. siis nimenomaan perinteiset merkit.

Ruotsalaiset perinteiset merkit sähkön varaan.

Jos vertaat eurooppalaisia konserneja, niin perinteiset, todella perinteiset VAG, MB, BMW , niin sähkisrintamalla ne kisaa kiinalaisten kanssa, perinteiset jenkki merkit vielä pohtii ja kipuileen sen kanssa että kohta eivät saa kiinasta tuoda sinne mitään.

Jenkkien osalta sähkikset käytännössä Teslan varassa. Taitaa kohta siellä Volvokin valmistaa enemmän sähkistä kuin chevy, vanha legentaarinen sähköauto yhtiön merkki.
 
Jos jarruvalot syttyy jarrupolkimen hipasusta, niin se on huono, joissain vanhoissa autoissa se perinteisen kytkimen tuntee, eli jalan jarrupolkimelle laittaminen ei sytytä valoja ja sen valon kytkentä pisteen tuntee. Eli mahdollistaa kuskilta jarruvalojen käytön, esim voi ensin varoittaa jarruvaloilla. tai jos on jalkajarrulla valmiina, niin ne valot ei pala, saati välky.
Eli jos autossa on tosiaan tuolalinen ei hipasusta syttyy, ja sitä ei edes kuljettaja huomaa niin surkeahan se on.
No ei pidä lukea kuin piru raamattua kirjaimellisesti. Kyllä noissa tietysti jalan voi laittaa polkimelle, mutta heti jos sitä painaa niin jarruvalo syttyy.
 
Itsekin kaikissa autoissa mitä ajanut, niin jarruvalot syttyy kun vain hipaiseekin jarruja.
Tekeekö autot joissa regeneraatio on jarruissa myös näin? Jos tekee niin tuo on selvä heikkous niissä.

Ainakaan omalla Kia plugariceedillä ei suoraan jarrupoljinta painamalla (eli regenerointia lisäämällä) sytytä valoja. Vaan tuo menee hidastumisen mukaan eli kun enemmän renegeroi (painaa jarrupoljinta syvemmälle) niin vasta sitten jarruvalot syttyvät. Siinä on aika mieto regenerointia vakiona, vastaa varmaan about automaattiauton hidastuvuutta.
 
No ei pidä lukea kuin piru raamattua kirjaimellisesti. Kyllä noissa tietysti jalan voi laittaa polkimelle, mutta heti jos sitä painaa niin jarruvalo syttyy.
Nämä näitä vaikeasti sanallistettavia juttuja niin että kaikille muodustuu sama mielikuva. :-)

Hipasun tosiaan ymmärsin niin että valot syttyy jos se jalka on sille polkimella siis sillä tavalla ilman jännitystä. tai tosin päin. Pidän tärkeänä sitä että jalan voi pistaa polkimelle, eikä valot syty kosketuksesta, vaan pitää painaa vähän, siis sen että käyttäjällä on tuntuma siihen että nyt painaa, eli siinä on se tunne että nyt valo, ja sen jälkeen vasta hidastaminen jos antaa lisää voimaa. En nyt osaa kuvailla minkä verran voimaa, mutta kuitekin niin paljon että kuski painaa, ja sinänsä mahdollistaisi sen jalan jarrulla valmiina pitämisen ilman mitään valosuta, saati että palat laahaisi, tai vakkari nykis tai ...

Ainakaan omalla Kia plugariceedillä ei suoraan jarrupoljinta painamalla (eli regenerointia lisäämällä) sytytä valoja. Vaan tuo menee hidastumisen mukaan eli kun enemmän renegeroi (painaa jarrupoljinta syvemmälle) niin vasta sitten jarruvalot syttyvät. Siinä on aika mieto regenerointia vakiona, vastaa varmaan about automaattiauton hidastuvuutta.


Eli siinä ei saa jarruvaloja päälle, ilman että painaa niin paljon että ensin hidastuu ?
 
Suosittelen, sähköauto on mielestäni se parempi auto. Latausinfra hyvä ja jos kotilataus, niin en käyttövoimavalinta ihan selvä, niin helppoa se kotona lataus on. (Minulla työpaikkalataus).

Suosittelen toki kokeilemaan useampaa vaihtoehtoa. Käytettyjä vuoden vanhoja myös paljon hyvissä hinnoissa.

Sen verran ronkeli olen, että käytetyistä ei tahdo vielä löytyä niitä malleja mitkä aidosti kiinnostaa (sen verran uusia); tai ne maksaa ihan liikaa. Sähkärissä nyt sitten huomaa arvostavansa maavaraa kun akku on pohjassa ja mökkitien kunto on mitä on. Ja vaikka sähkärit onkin korkeampia niin aika monessa kilpailijassa maavara on alle 15cm (Kia EV3, renault scenic). Kiinalaiset ei sinänsä kiinnosta, mutta niissä on pistänyt silmään, että kulutuslukemat on jostain syystä korkeampia vaikka koko on pienempi (esim. MG4, EX30), enkä vielä törmännyt yhteenkään kiinalaiseen jolla olisi yli 500km WLTP tässä koko-/hintaluokassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 967
Viestejä
4 679 724
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom