Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämäkin on vähän harhaanjohtava vastaus, koska Teslassa regenerointi on jo kokonaan päällä kun kaasu-/voimapoljin on on nostettu ylös. Eli jarrua painaessa regeneroidaan jo valmiiksi vaikka itse poljin kontrolloi vain jarruja.
Kysyttiin mallia jossa jarrupoljin ei rekuperoi. Ja Teslassahan jarrupoljin ei rekuperoi, vaan rekuperointi vaatii OPD ajoa.
 
Tästä saisi äkkiä kuvan, että et ole ajanut OPD:llä. Sen käyttö nimenomaan vaatii sitä ennakointia. Se ei ole mikään jarru, vaan joudut hyvissä ajoin varautumaan tilanteisiin, joissa joudut pysähtymään / hiljentämään vauhtia reippaasti. Muussa tapauksessa käytät sekä OPD:ta, että jarrua, tai vaihtoehtoisesti löydät itsesi säännöllisesti jonkun perseestä.
Olen ajanut hyvin kattavasti eri sähköautoilla ja myös OPD kanssa, joka on käytettävissä myös omassa sähköautossa, jonka saa myös rullaamaan vapaasti.

Et tainnut ihan ymmärtää mitä aiemmin sanoin, niin en lähde tästä väärinymmärryksestä johtuvaan "keskusteluun" mukaan.
 
Ainakin Seat Mii (b-moodi) ja Ioniq 5 pysähtyy kuin seinään, jos voimakkaalla regenillä nostat jalan kaasulta.
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
 
Kokeneet kuskit ei joudu jarruttelemaan vähän väliä. Se että joutuu kokoajan joko kiihdyttämään tai hidastamaan on kuskien ongelma joilla ei ole kehittynyt yhtään liikenteen lukutaitoa tai ennakointia.

Niin tai sitten asuu pienessä kaupungissa kuten minä. Lähes ainoastaan tasa-arvoisia risteyksiä ja paljon sellaisia joissa rakennus peittää näkymän. Pitää hidastaa lähes pysähdyksiin (lyhyen) korttelin välein, ettei oikealta tulla kylkeen. Ei liikennevaloja missään.

OPD on kyllä ihan mahtava keksintö eikä kyllä kiinnosta ollenkaan mikä on energiatehokkainta, vain mukavuus ratkaisee. Makuja on monia, minulle tämä sopii hienosti. Ja joo on ajettu autolla enemmän eikä vähemmän.
 
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
OPD, yhdellä polkimella ajo?

Sehän nimenomaan on sitä että kiihdytetään, hiljennetään , "jarrutetaan" yhdellä polkimella. Eli se hiljentaminen on paljon voimakkaampaa, jarruvalot saa vilkkuun.

SIllä yhdenpolkimen systeemilläkin voi toki ajaa ennakoivasta ja kannattaakin ennakoida, energia kulutuksen kannalta on vain raskaampaa ja pitäisi tuntea alla oleva auto hyvin.

Yhdenpolkimen systeemillä voi ajaa ennakoimatta, ja niitä tuolla tienpäällä näkee. pumppaavat ajotapa ehkä erottuu jopa enemmän tuolla asetuksella.

Se asetus missä vain kerätään energiaa ja säätänyt niin että vastaa jotain vanhaa automaatti polttista, niin sitten voi rullailla ja sitä kautta säästää energiaa. ja ajokin vähemmän ressaavaa kun ei tarvi jalka tarkkana säätää nopeutta. Jos mahdollista vapaarullaus niin vähän ajoreitti juttuja onko se ihan optimi, jollain voi olla se että pienellä jarrulla normaalisti, ja valitaan maximi rullaus yksittäisissä kohteissa.

Se totta että autojen välillä eroja miten hyvin ne rullaa, joku mainitsi jatkuvan nelivedon, eli sillä ilmeisesti tarkoitti että molemmissa päissä moottorit jotka ei rullaa vapaana, ei se silti tarkoita että yhdenpolkimen juttu on hyvä.

Kontissa luuhamiseen yhdenpolkimen ajo on näppärä. Ja niillä pätkillä joilla oikeasti joutuu paljon kiihdytteleen ja jarrutteleen.
 
Mistä Teslan ohjaamosta tuo kuva on?
Kaverin 2015 Model S näyttää juuri samalta (ei toki värien osalta).


Edit.
Kovasti on keskustelua OPD:sta.

Miillä rullaan regen nollalla, jos huvittaa pienentää kulutusta ja liikennetilanne sallii. Normaalisti pidän regen 2, mikä vastaa tuttua polttomoottorin moottorijarrutusta, joten ennakoimalla jarruun tarvitsee koskea harvoin. Kiireellä ajaessani laitan regen 3, jolloin voin ajaa risteykset nopeammin koskematta jarrupolkimeen. Käyttäisin muuten edellisessä regen 4 (B), mutta siinä on liikaa lagia ja sen jälkeistä äkkinäisyyttä, mistä en pidä.

Auris hybridissä ei ole rullausta, joten pientä kulutusta halutessani joudun saattamaan poljinta niin, ettei mittarin neulan mukaan ole regeniä, muttei toisaalta lipsahda akun purkamisen puolelle. Yleensä en katsele mittareita, vaan teen saattamisen automaattisesti varvastuntumalla, eli ei ole ihan niin täydellinen lopputulos, mutta on vaivaton minulle.


Aikoinaan hyllytin ja alaslaskin lavoja neljällä erilaisella työntömastotrukilla. Suomalaisissa oli suunnanvaihto vasemmalla jalalla ja voimapoljin oikealla. Normaalit sokkoristeyshidastukset ja pienet hidastukset pahimpiin risteyskurveihin (välillä betoni tärähti, kun 3,5 tn umpikumipyöräinen laskeutui kahdelta pyörältä takaisin kolmelle) tehtiin vaihtamalla vasemmalla jalalla pakki päälle ja pitämällä voimapoljin pohjassa, jolloin vauhti hidastui. Näin varsinainen kitkajarru (oikealla jalalla käytettävä) ei kulunut pikavauhtia loppuun. Työvuoron aikana tuli useita tuhansia risteyksiä. Kaikkiin ei toki tarvinnut hidastaa, mutta olihan se sellaista jatkuvaa turhaa vasemman jalan läpsyttelyä (vaati jalan siirtoa 10 cm sivusuunnassa, kuten henkilöauton jarru-/regen-pedaalikin).

Ruotsalaisessa BT:ssä risteyshidastukset hoituivat voimapoljinta muutaman sentin keinauttamalla. Moottorijarrutuksen voimakkuus säädettiin vuoron alussa oman maun mukaan, kuten penkin jousitukseen omat kilot ja muut säädöt. Työvuorot kestivät 8-12 tuntia. Koin, että tuolla OPD:lla rasituin vähemmän (myös henkisesti) ja lisäksi mutkien ajo oli jouhevampaa, kun yhdellä ainoalla polkimella säädettiin nopeus. Lisää poljinta -> lisää vauhtia, ja vähemmän poljinta -> vauhtia pois, eli vähemmän vauhtia. Vanhat 40- ja 50-luvun tönärikuskit olivat aluksi OPD:a vastaan. Pikkuhiljaa moni heistäkin hyppäsi BT:n paikkoihin, mutta osalla syynä oli OPD:n sijaan parempi penkki, kevyemmät ja lyhytliikkeisemmät hallintalaitteet sekä se, että Roclissa alkoi olla 30 000 - 40 000 h mittarissa.

Työntömastoilla ei pyritty säästämään energiaa, vaan tärkeintä oli saada parisataa lavaa liikkumaan ripeästi paikasta toiseen. Silloin OPD on pop. Henkilöauton voimapolkimen saranoinnit tosin ovat sellaisia, että nilkankoukistajat olisivat kovilla työvuoron tuhansien risteysten jälkeen. Työntömaston poljin sen sijaan oli fiksusti saranoitu nilkkanivelen kohdalta, jolloin polkimen nosto ei vaatinut läheskään niin paljon voimaa kuin henkilöautossa, vaan keikutteli vaan kevyesti ajatuksen voimalla menemään. Useita satoja kertoja tunnissa kun nostelee poljinta työpäivästä toiseen, niin eron alkaa huomata.
[/ISPOILER]

Teslassa hölmösti ei toimi regen jarrupolkimella. Silloin OPD on käytännössä pakollinen estämään energian hukkaaminen jarrulämmöksi.

Järkevissä autoissa on sekä säädettävä (myös off) OPD että regen jarrupolkimella. Vielä parempi olisi, jos OPD:ssa olisi älyä rullata muuten, mutta se osaisi sopeutua edessä ajavaan autoon, väistämisvelvollisiin risteyksiin, punaisiin valoihin, nopeusrajoitukseen alamäessä, nähtyyn hidastetöyssyyn, jyrkkään mutkaan jne.

Jos noin hienoa älyä ei ole, tuhlaa OPD energiaa regen-häviöihin (niiden välttäminen kokonaan OPD:lla vaatisi todellisen kultavarpaan saattamaan voimapoljinta täydellisesti suhteessa nopeuteen ja tien profiiliin). Tuhlaamisen vastapainoksi OPD tuo mukavuutta, vaivattomuutta ja sulavuutta ajoon.
 
Viimeksi muokattu:
SIllä yhdenpolkimen systeemilläkin voi toki ajaa ennakoivasta ja kannattaakin ennakoida, energia kulutuksen kannalta on vain raskaampaa ja pitäisi tuntea alla oleva auto hyvin.
No keskimäärin sitä oman autonsa yleensä kai tuntee aika hyvin. Ja siis itse tykkään siitä juuri tämäntyylisen ajamisen takia. En koskaan käytä sitä poljinta on/off -tyylillä, kuten en tehnyt polttiksillakaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa onko se energiatehokasta vai ei, enkä ole ajatukselle uhrannut millään autolla ikinä sekuntiakaan aikaa.
 
Itse sanoisin että ajan melko lailla optimaalisen energiatehokkaasti eikä siihen nyt ajatuksia tarvitse uhrata. Ajaminen tapahtuu pitkälti "selkäytimellä".
 
Minulle OPD:n isoin hyöty on ajamisen helppous. Se ei millään tavalla muuta liikennekäyttäytymistäni ennakoinnin, jarruttelun tai kiihdyttelyn suhteen.
OPD on erittäin hyvä vaihtoehto ja ylivoimaisesti järkevin vaihtoehto niissä autoissa joissa ei ole mahdollista käyttää regeä jarrupolkimella, ei kahta sanaa tästä.
Valitsen OPD:n myös siinä tapauksessa, että vaihtoehtona olisi jarrupolkimessa oleva regenerointi. Minulle kyse on ajamisen helppoudesta eli oikeaa jalkaa tarvitsee liikutella vähemmän kuin jarrupolkimessa olevan regenin kanssa (=laiskuus). Minulle ei tuota ongelmaa ajaa OPD:lla tasaisesti ja nykimättä eli häiritsemättä muuta liikennettä. Viikon se kyllä otti opetella, mutta sen jälkeen ajaminen on ollut leppoisaa ja itselläni olisi iso kynnys palata kahden polkimen aktiiviseen käyttöön. Esim. työmatkan ajan koskematta jarrupolkimeen ellei tule äkkinäinen tilanne vastaan. Ymmärrän toki, että uusilla kuskeilla OPD ajaminen on nykivää. Varsinkin, jos regeneroinnin määrää ei voi säätää.

Korostan, että paras olisi kun autossa olisi kummatkin vaihtoehdot saatavilla.
 
Minusta ei ole kauhean hedelmällistä keskustella OPD:n paremmuudesta tai huonommuudesta kun kyse on pääasiassa kuitenkin makuasiasta. Rullaaminen on energiatehokkaampaa, mutta energiatehokkuuskaan ei ole kaikki kaikessa ja minusta se että auto tekee sen mistä kuski tykkää on tärkeintä.

Itselleni pakotettu OPD on täysi deal-breaker enkä suostu hankkimaan autoa jossa on pakotettuna "normaalia" moottorijarrutusta tiukempi jarrutus. Toisaalta tykkään kyllä säädettävästä regenistä, koska vuoristoisessa maassa kun asun, niin pitkissä alamäissä voi ratin takana olevilla läpysköillä säädellä regenin voimakkuutta kun ihan loputtomasti ei voi antaa vauhdin kasvaakaan.

Mutta jos joku tykkää OPD:stä niin se ei ole multa pois, mutta mulle kaksi poljinta on just hyvä enkä koe mitään tarvetta pakottaa itseäni yhden polkimeen ajoon.
 
Viimeksi muokattu:
No keskimäärin sitä oman autonsa yleensä kai tuntee aika hyvin. Ja siis itse tykkään siitä juuri tämäntyylisen ajamisen takia. En koskaan käytä sitä poljinta on/off -tyylillä, kuten en tehnyt polttiksillakaan. Ei voisi vähempää kiinnostaa onko se energiatehokasta vai ei, enkä ole ajatukselle uhrannut millään autolla ikinä sekuntiakaan aikaa.
Jos energia talous ei kiinnosta, niin ei sitä tarvi ymmärtää. Jos patteri riittää, niin ei väliä.

Sen verran voi tutustua että oppii jarruvalojen toiminnan, tokin jos ei kuskia kiinnosta, niin ei se menoa haittaa, ehkä vähän perässätulijoita.
 
Valitsen OPD:n myös siinä tapauksessa, että vaihtoehtona olisi jarrupolkimessa oleva regenerointi. Minulle kyse on ajamisen helppoudesta eli oikeaa jalkaa tarvitsee liikutella vähemmän kuin jarrupolkimessa olevan regenin kanssa (=laiskuus). Minulle ei tuota ongelmaa ajaa OPD:lla tasaisesti ja nykimättä eli häiritsemättä muuta liikennettä.

Tässä varmaan jokainen vähän miettii omia reittejään ja tulkkaa toisen sanomaa eri tavoin. Iso merkitys myös sillä vakkarilla, millainen se on kyseisessä autossa.

Jos vetelee vakkarilla suurinoman osan ja vain jossain "vaikeissa" pakoissa jaloin, missä joutuu jarrutteleen, niin joo. Mutta jos ajelleen enemmän sillä yhdelläpolkimella, eli sensijaan että voisi nostaa jalan kaasulta ja rullailla, niin sen sijaan sitten jallalla alkaa sitä nopeutta varovasti himmaileen.

Joku kertoi hyvän esimerkin, joku asustusalue missä vaikka alamäessa joutuu joka ristykseen hiljentää ja välillä jarruttaan(pysähtyyn) ja sitten kiihdyttään, niin ihan ehdoton. Jos oma päivittäinen ajo on sellaista ja sen jälkeen mennään vakkarilla, niin mitä sitä jumpata asetuksia.


Jollain toisella jarruttaa tarvii varsin harvoin, oikeastaan pitää muistaa sitä välillä herkistellä. Se että jarruttaa parkkiin, on ehkä vähän tahtotila. pysyy se ajatus. (muistettava että osa ajaa arjessa eriautoilla)
 
Yhdenpolkimen systeemillä voi ajaa ennakoimatta, ja niitä tuolla tienpäällä näkee. pumppaavat ajotapa ehkä erottuu jopa enemmän tuolla asetuksella.
Voihan sitä ajaa ennakoimatta, mutta tällöin joutuu turvautumaan jarrupolkimeen, koska tuo regenin teho ei kovin nopeasti autoa pysäytä. Mutta onko se enää sitten yhdenpolkimen systeemi, jos jatkuvasti joutuu siihen jarrupolkimeen turvautumaan ennakoimattomuuden takia.
 
No toivottavasti sujuvan ajamisen opit ovat kaikilla muistissa. Tietty niitä voi joissain määrin kompensoida nykyaikaisella regenillä (mikä on hyvä), mutta eivät periaatteet mihinkään ole muuttuneet kun vaikka energiankulutusta saadaan takaisin ei se liikenteen sujuvuus parane samassa suhteessa. Sinänsä taloudellisuus ja liikenteen sujuvuus on toki suurimmaksi osaksi han kuljettajasta kiinni, eikä siinä OPD:lla tai sen puutteella ole niin isoa merkitystä.

Ei ole ainakaan omalla seudulla huomannut sähköautoilla olevan sen kummempaa vaikutusta liikenteeseen, muuta kuin ehkä siinä mielessä että nopeita kiihdytyksiä liikennetilanteessa näkee suhteessa ehkä hivenen enemmän kuin ennen. Joissa niissäkään ei ongelmaa ole, kunhan se vilkun käyttö ja tilanne muutenkin on sopiva. Liikenteen vaativaan ripeyteen kuitenkin päästään käytännössä millä tahansa sähköavustimellakin, joten siinä mielessä tehojen tarve on loppujen lopuksi aika pieni.

Sähköautojen hyödyntäminen on varmasti laskenut liikenteen ernegiankulutusta, mutta liikenteen sujuvuus on sitten tietty vähän toinen asia mutta en usko auton käytöksen ajavan kuskin ohi merkittävyydessä tässäkään.

Mitä itsellä OPD:n käyttöön tulee, niin tällä hetkellä kun plugarilla tulee ajettua niin minimaalinen regen on hyödyllinen ihan jo kuljettavien kilometrien takia. Regenissä kuitenkin menetetään merkittävästi erngiaa suhteessa että sitä ei yritettäisi regeneroida (jos liike-energia voidaan muuten hyödyntää). Sähkiksissä merkitys on paljon pienempi, koska välitön vaikutus on kokonaiskuvassa kuitenkin aika mitätön ja energiakulutukseen vaikuttaa varmasti kuljettajan mieliala jo melkein enemmän. Mitä enemmän vaihtoehtoja kuskilla niin sen parempi.

Itsellä toki muutenkin on vähän se periaate autoilussa, että jos jotain toimintoa ei tule käytettyä niin eipä sitä nopeassa tilanteessakaan tule käytettyä. Joten itseni kannalta parempi että regenerointia tehdään pääasiassa jarrulla, koska se on se looginen pedaali mihin sitten turvautuu kun autoa pitäisi saada hidastettua (ja tullaan hidastamaan nopeammin kuin alunperin tilanne vaati). Mutta jos jollekin toiselle erilainen tapa on parempi niin tärkeintä varmaan on, että löytää itselleen sen toimivimman ratkaisun. Molemmissa on kuitenkin ne hyvät puolensa.

Sitä en kuitenkaan allekirjoita että OPD nyt suht nopeasti olisi jostain syystä se ainoa tapa ajaa sähkistä tai että se merkittävän nopeasti yleistyisi. Osa käyttää ja osa ei, ei mitään uutta ja ihmeellistä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran voi tutustua että oppii jarruvalojen toiminnan, tokin jos ei kuskia kiinnosta, niin ei se menoa haittaa, ehkä vähän perässätulijoita.
No ne jarruvalothan ei nimenomaan vilku sen OPD:n kanssa kun kaikki tapahtuu smoothisti ja hitaasti silloin kun sillä osaa ajaa.
 
Laitetaas Ylen tämän päivän uutinen, kun tavallaan liittyy aiheeseen.
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista. Onko tuo one pedal drive juurikin lähimpänä, eli siinäkin moottorijarrutetaan (regeneroidaan) vastaavasti nostamalla vain poljin ylös lähestyessä risteystä tai liikennevaloja. Vai onko näissä valmistajien välillä paljon eroja miten OPD käyttäytyy? Ja regeneroinnin voimakkuutta sai säädettyä kaikissa autoissa?
 
Sinänsä ajattelisin että OPD:n käyttö ei liity mitenkään ajotyyliin vaan kuljettaja valitsee ajotyylin ja sen mitä polkimia käyttää sitten mieltymyksensä mukaan.

Eli OPD:lläkin voi käytännössä "rullata", eikä se minusta ole mitenkään vaivalloista. Mutta toki jos se tuntuu jonkun mielestä hankalalta, niin sitten varmaan käyttää erillisiä polkimia.
 
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista. Onko tuo one pedal drive juurikin lähimpänä, eli siinäkin moottorijarrutetaan (regeneroidaan) vastaavasti nostamalla vain poljin ylös lähestyessä risteystä tai liikennevaloja.
Mitä vähemmän jarruttaa tai regeneroi sähköautolla, sen parempi. Myös se regen-jarrutus kuluttaa energiaa sillä osa talteen otetusta energiasta häviää lämpönä.


Vai onko näissä valmistajien välillä paljon eroja miten OPD käyttäytyy?
On. Kahta identtistä toteutusta tuskin löytyy.

Ja regeneroinnin voimakkuutta sai säädettyä kaikissa autoissa?
Ei saa kaikissa säädettyä, esimerkiksi tiettyjen (vuosi-)mallien Tesloissa.

Eli OPD:lläkin voi käytännössä "rullata", eikä se minusta ole mitenkään vaivalloista. Mutta toki jos se tuntuu jonkun mielestä hankalalta, niin sitten varmaan käyttää erillisiä polkimia.
No näinpä just. Hieman kaasua painamalla teho/regen on kutakuinkin nolla ja auto rullaa nätisti. Mitä enemmän tuolla OPD:llä ajaa, sitä karummalta tuntuu hypätä autoon jossa joutuu painelemaan jarrua aina kun haluaa pysähtyä autolla.
 
Voihan sitä ajaa ennakoimatta, mutta tällöin joutuu turvautumaan jarrupolkimeen, koska tuo regenin teho ei kovin nopeasti autoa pysäytä. Mutta onko se enää sitten yhdenpolkimen systeemi, jos jatkuvasti joutuu siihen jarrupolkimeen turvautumaan ennakoimattomuuden takia.


No ne jarruvalothan ei nimenomaan vilku sen OPD:n kanssa kun kaikki tapahtuu smoothisti ja hitaasti silloin kun sillä osaa ajaa.


Mallieroja, mutta tässä nyt oletan että OPD tarkoittaa sitä sähkisten asetusta millä ajetaan ns yhdellä polkimella, eli kaasujalan nostaminen hiljentää menoa niin voimakkaasti että ei tarvitse jarrupolkimeen koskea, eli hidastuvuus polttikseen verrattuna tarkoittaa jarruttamista.

Eli sillä voi nimenomaan ajaa ja hidastaa ilman jarrupolkimen painelua.

Sitten ne modeemit missä on pienempi hidastavuus, vastaa enemmän polttista ja kevyimmät jotain vanhaa automaattia, niillä jos ei ennakoi niin joutuu sitä jarrupoljinta käyttää ajossa muulloinkin kun pysähtyessä.


No ne jarruvalothan ei nimenomaan vilku sen OPD:n kanssa kun kaikki tapahtuu smoothisti ja hitaasti silloin kun sillä osaa ajaa.
Mutta kuski ei tiedä milloin ne vilkkuu, osalla se käyttö ei suju silleen pehmeästi mistä sitten seuraa että jarruvalot vilkkuu tiheään.

Kuljettaja ei välttämättä tiedosti sitä valojen välkettä.


Sitten jos kyse sellaisesta automallista mikä rullailee suht vapaasti jos nostaa jalkaa, ja ominaisuus on lähinnä se että pitää auton paikallaan pysähdyksissä, niin se ei taasen tarjoa sitä hyötyä mitä noissa kehuissa haettu. (toki paikallaan pito hyvä)
 
Mikä sähköauton ajotapa eniten vastaa tuota "oikeaa" tapaa ajaa polttomottoriautoa taloudellisesti, eli moottorijarruttamalla risteyksiin yms. ilman kytkimen painamista.
No sähköautossa ajaa tuossa mielessä automaattisesti "oikealla" tavalla teki sitten mitä tahansa. Sekä polttiksella että sähköautolla vielä paljon tehtävissä tuon jälkeenkin vielä taloudellisempaan ajoon.

Eli siis pointti tuossa artikellissa on, että jos polttiksella jarruttaa niin että polkee kytkimen ja jarruttaa, niin se hukkaa polttoainetta ihan turhaan siihen moottorin pyörittämiseen. Sähköautossa jos olisi kytkin, niin ei tarvitsisi käyttää sähköä moottorin pyörittämiseen.
 
Mallieroja, mutta tässä nyt oletan että OPD tarkoittaa sitä sähkisten asetusta millä ajetaan ns yhdellä polkimella, eli kaasujalan nostaminen hiljentää menoa niin voimakkaasti että ei tarvitse jarrupolkimeen koskea, eli hidastuvuus polttikseen verrattuna tarkoittaa jarruttamista.
Eipäs hiljennä, jos sitä kaasua käytetään kuten kaasua nyt normaalistikin käytetään vaikkapa matka-ajossa. Painat enemmän kun ohitat ja nostat vähän kun palaat rajoitusten mukaiseen nopeuteen etc. Palaan edelleen siihen mitä täällä moni muukin on sanonut, että sitä ei tarvitse käyttää on/off -nappulana, vaan autoa voi ajaa nätistikin. Voisi ajatella niin, että jos nyt lähden tästä itä-helsingistä keskustaan, niin yritän ajaa sen matkan siten ettei auton liike kertaakaan pysähdy (vaatisi tietysti vähän tsägää valojen suhteen) enkä kertaakaan joudu painamaan jarrua / nostamaan kaasua niin paljoa, että jarruvalot välähtää, vaan kaikki tapahtuu perstuntumalla sen oikean jalan liikkeillä.

Edit. Jos joku on ajanut sähkötrukkia vaikka korkea omenalava kyydissä, niin se on hyvä demonstraatio tuon käytöstä. Jos nostat liikaa tai painat jarrua (valo syttyy), niin lava on nurin ja keräilet seuraavan tunnin omenoita lattialta. Jos osaat käyttää vipuja ja polkimia siististi, niin kaikki sujuu hienosti ja omenat päätyvät samalla lavalla kauppaan asti.
 
Viimeksi muokattu:
@lindhmik eiköhän @pulatunnus tarkoittanut että OPD:llä kaasujalan reilu nostaminen hiljentää menoa enemmän kuin polttiken moottorijarrutus.

Eli toki varmasti kaikki tietää että kaasujalkaa voi nostaa myös vain hivenen OPD:täkin käyttäessä.
 
Eipäs hiljennä, jos sitä kaasua käytetään kuten kaasua nyt normaalistikin käytetään vaikkapa matka ajossa. Painat enemmän kun ohitat ja nostat vähän kun palaat rajoitusten mukaiseen nopeuteen etc.

Tuohon menee ihan niillä muillakkin asetuksilla, oikeastaan helpommin, kun ei tarvi olla sen polkimen kanssa tarkkana. ettei tule niitä jarrutteluja,
Siis jos ajat ilman vakkari ja OPDtä pätkää niin jalan nosto ei aiheuta mitään "jarrutusta". Jos matkaa haluaa ajaa jalka kaasulla niin sehän vasta rasittaa sitä kaasujalkaa muutenkin.



Palaan edelleen siihen mitä täällä moni muukin on sanonut, että sitä ei tarvitse käyttää on/off -nappulana, vaan autoa voi ajaa nätistikin. Voisi ajatella niin, että jos nyt lähden tästä itä-helsingistä keskustaan, niin yritän ajaa sen matkan siten ettei auton liike kertaakaan pysähdy (vaatisi tietysti vähän tsägää valojen suhteen) enkä kertaakaan joudu painamaan jarrua / nostamaan kaasua niin paljoa, että jarruvalot välähtää, vaan kaikki tapahtuu perstuntumalla sen oikean jalan liikkeillä.

Mistä muuten tiedät ettei jarruvalot vilku, joo todennäköisesti ei vilku jos oikein varovaisesti nostelee jalkaa.

Ja siis minusta yhdenjalan moodit ovat hyviä, en tässä sitä ole kieltämättä tai sen käyttöä tuomitsemassa. ja kuskit on yksilöitä kokee eri asiat mukavuudeksi.
Toinen ehkä nauttii lähestyä risteystä/valoja tarkalla polkimen säätelyllä viivalle asti, toinen taasen pitää helpompana vain nostaa jalka pois kaasulta ja sitä vähän rentouttaa ja sitten viivan lähetyessä tarvittaessa painaa jarrua, jos niin tarve.

Jotkut nauttii ajaa matka-ajoa jaloin, ilman vakkaria (tai se vakkari on kömpelö), matka-ajossa en nyt ihan tuota yhdenpolkimenjuttua tajua. Siis tyyliin rajoitus laskee niin siinä hyvä paikkaa rentouttaa jalkaa, vs himmailla polikimen kanssa ettei jarruvalot syty.

Tietyissä tilanteissa "aktiivissa" tilanteissa yhdenpolkimen systeemi on ihan kuningas, juuri ne missä joutuisi muuten jarrutteleen ja kiihdytteleen. (missä ei voi rullailla tai on tattipäässä).


Palaan edelleen siihen mitä täällä moni muukin on sanonut, että sitä ei tarvitse käyttää on/off -nappulana, vaan autoa voi ajaa nätistikin.

Jos ajelee taajamasta taajamaan, isojen teiden kautta ja nauttii ilman vakkariajoa niin silloin nouseen sen asetuksen valinnan helppous, taajamassa tiukempi, muualla löysempi rullailun mahdollistava.

Joissain autoissa on se enemmän vähemmän vapaa rullailu, siitä tiukempia ja tiukimpana sitten se millä voi ajaa yhdellä polkimella.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toi Teslassa ja EV6:ssa noin raju ole. Ja ne jotka ominaisuudesta tykkäävät eivät nimenomaan nosta sitä jalkaa kokonaan kaasulta, jolloin saadaan sitä kengurubensa ajelua, vaan ennakoivat ja hölläilevät snadisti, jolloin sitä autoa ei tarvitse parhaassa tapauksessa pysäyttää kokonaan ollenkaan (vrt. vaihteilla jarruttaminen manuaalivaihteisella autolla).
EV6 ja ioniq 5 ovat varmasti ihan samalla viivalla toiminnassa. Auto hidastaa kuin jarruttaen, jos kaasua ei pidä paikallaan. Esim. täysin mahdoton korjata jalan asentoa vaikuttamatta liikkeeseen. Oma nilkka ei ainakaan kestä pitkiä pätkiä jännitettynä, vastenmielinen tunne. Mutta sen takia ajankin autolla, jossa mahdollista valita viidestä eri tasosta…
 
Mitä vähemmän jarruttaa tai regeneroi sähköautolla, sen parempi. Myös se regen-jarrutus kuluttaa energiaa sillä osa talteen otetusta energiasta häviää lämpönä.
Toki juu mitä harvemmin koskee jarruun sen parempi. Eli OPD:n kustomoitavuus ajajan ajotapaan sopivaksi on energiatehokkuuden kannalta tärkeää.

Lisäksi joissain tilanteissa, kuten nopeissa vauhdeissa risteykseen tultaessa, agressiivinen regenerointi on hyvä. Sitten taas punaisiin valoihin tultaessa olisi hyvä pystyä rullaamaan mahdollisimman pitkään.
 
EV6 ja ioniq 5 ovat varmasti ihan samalla viivalla toiminnassa. Auto hidastaa kuin jarruttaen, jos kaasua ei pidä paikallaan. Esim. täysin mahdoton korjata jalan asentoa vaikuttamatta liikkeeseen. Oma nilkka ei ainakaan kestä pitkiä pätkiä jännitettynä, vastenmielinen tunne. Mutta sen takia ajankin autolla, jossa mahdollista valita viidestä eri tasosta…
Näin mä itsekin olettaisin ja samat asetukset löytyy tuosta omastakin autosta. Mielestäni level 1 ja level 2 eivät enää siinä palvele mitään tarkoitusta, vaan ovat sama kuin off.
Ehkä se ero on meidän nilkoissa. Ajoin työurani 20 ensimmäistä vuotta OPD:lla niitä sähkötrukkeja yms. vempeleitä, ja kenties se jarrulta pois pysyminen ja kaikkien muidenkin äkkinäisten liikkeiden tekeminen muutoin kun kovaa ajaessa ja leikkiessä heijastelee jostain sieltä. Omaksuminen kävi joka tapauksessa heti. Tolla Kialla olen nyt käytellyt sitä kolmosta maantiellä ja i-pedalia ruuhkissa. En koe kumpaakaan "jarruna", mutta en kyllä koe mitään tarvetta siirrellä tai lepuutella jalkaanikaan, joten mitään normaalia isompia liikkeitä ei tule.
Käytän itseasiassa vakkariakin todella vähän. Lähinnä silloin kun ei ole mitään muuta samansuuntaista liikennettä ja voi rullalla/napilla ajaa ns. omaa vauhtia. Nyt on tietysti tullut ajeltua vähän enemmän kun olen testaillut miten uudessa autossa toimivat nuo avustimet yleisesti ottaen suhteessa edellisiin.

Mä olen sitä mieltä, että valinnanvara on näissä hyvä. Kritisoin lähinnä puusilmäisyyttä puolesta ja vastaan. Molemmilla systeemillä voi ajaa lukemattomilla erilaisilla tyyleillä ihan samoin kuin polttiksilla aikaisemmin (moottorilla jarruttaminen vs. rullaus ja jarru etc.). Kyse lähinnä siitä kuka niitä polkimia ja vipuja mitenkin käyttää (tai pystyy käyttämään, jos joku fyysinen tms. rajoite)
 
Näin mä itsekin olettaisin ja samat asetukset löytyy tuosta omastakin autosta. Mielestäni level 1 ja level 2 eivät enää siinä palvele mitään tarkoitusta, vaan ovat sama kuin off.
Ehkä se ero on meidän nilkoissa. Ajoin työurani 20 ensimmäistä vuotta OPD:lla niitä sähkötrukkeja yms. vempeleitä, ja kenties se jarrulta pois pysyminen ja kaikkien muidenkin äkkinäisten liikkeiden tekeminen muutoin kun kovaa ajaessa ja leikkiessä heijastelee jostain sieltä. Omaksuminen kävi joka tapauksessa heti. Tolla Kialla olen nyt käytellyt sitä kolmosta maantiellä ja i-pedalia ruuhkissa. En koe kumpaakaan "jarruna", mutta en kyllä koe mitään tarvetta siirrellä tai lepuutella jalkaanikaan, joten mitään normaalia isompia liikkeitä ei tule.
Käytän itseasiassa vakkariakin todella vähän. Lähinnä silloin kun ei ole mitään muuta samansuuntaista liikennettä ja voi rullalla/napilla ajaa ns. omaa vauhtia. Nyt on tietysti tullut ajeltua vähän enemmän kun olen testaillut miten uudessa autossa toimivat nuo avustimet yleisesti ottaen suhteessa edellisiin.

Mä olen sitä mieltä, että valinnanvara on näissä hyvä. Kritisoin lähinnä puusilmäisyyttä puolesta ja vastaan. Molemmilla systeemillä voi ajaa lukemattomilla erilaisilla tyyleillä ihan samoin kuin polttiksilla aikaisemmin (moottorilla jarruttaminen vs. rullaus ja jarru etc.). Kyse lähinnä siitä kuka niitä polkimia ja vipuja mitenkin käyttää (tai pystyy käyttämään, jos joku fyysinen tms. rajoite)


Voi olla että meill käytössä eriasteikot.

Mutta mistä tiedät ettei jarruvalot vilku. jotenkin jää nyt kuitekin mieikiva että jos pk seudulla ajelet niin tuolla kaasupolkimella myös paikoin oikeasti jarruttet.

Sitä en epäile etteikö trukki taustalla rutiinia hivutellä yhdellä polkimela.
 
Mutta mistä tiedät ettei jarruvalot vilku. jotenkin jää nyt kuitekin mieikiva että jos pk seudulla ajelet niin tuolla kaasupolkimella myös paikoin oikeasti jarruttet.
En tiedä Kiasta kun en ole lukenut manuaalia ja auto ollut vasta muutaman päivän, mutta Teslassa tuo triggeröityy ainoastaan voimakkaasti hidastaessa ja kokonaan pysähtyessä
 
En tiedä Kiasta kun en ole lukenut manuaalia ja auto ollut vasta muutaman päivän, mutta Teslassa tuo triggeröityy ainoastaan voimakkaasti hidastaessa ja kokonaan pysähtyessä
Jarruvalo syttyy, kun hidastuminen ylittää tietyn raja-arvon. Tämä on standardoitu.
 
En tiedä Kiasta kun en ole lukenut manuaalia ja auto ollut vasta muutaman päivän, mutta Teslassa tuo triggeröityy ainoastaan voimakkaasti hidastaessa ja kokonaan pysähtyessä
Se on( Euroopassa) direktiivillä säädetty( hidastuvuus, jolloin valon on sytyttävä on 1,3 m/ s2 ja 0,7- 1,3 välillä merkki saa päättää mitä tekee ) ja valmistaja voi poiketa ainoastaan herkentäen syttymistä , joten isoja eroja ei automerkkien välillä voi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Mietinkin kun BMW i4 vaikutti osin niin laaduttomalta, niin näyttää se olevan noussut arvosteluissakin esiin oven rämähdyksenä vr. Model 3.

Onkohan i5 parempi?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mietinkin kun BMW i4 vaikutti osin niin laaduttomalta, niin näyttää se olevan noussut arvosteluissakin esiin oven rämähdyksenä vr. Model 3.

Onkohan i5 parempi?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

No ainakin ovien osalta on kun on isommat ovet ja ovissa karmit, mutta samalla hinta pompsahtaa. Vrt. i4 M50 supercharged eli lähes kaikilla varusteilla, niin pitää laittaa vielä lisää rahaa tiskiin että saa 150hp nuhaisemman nelivetokarvalakkimallin i5:sta.

Mutta jos laatuvaikutelmaa haet niin käypä testaamassa iX :cool:
 
No ainakin ovien osalta on kun on isommat ovet ja ovissa karmit, mutta samalla hinta pompsahtaa. Vrt. i4 M50 supercharged eli lähes kaikilla varusteilla, niin pitää laittaa vielä lisää rahaa tiskiin että saa 150hp nuhaisemman nelivetokarvalakkimallin i5:sta.

Mutta jos laatuvaikutelmaa haet niin käypä testaamassa iX :cool:
Olen kokeillut ix 40 ja 50, molemmissa se oven ikkuna rämähtää. Vuosimallit 23-24.
Ainut asia mikä laskee itselläni fiilistä.
 
Olen kokeillut ix 40 ja 50, molemmissa se oven ikkuna rämähtää. Vuosimallit 23-24.
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että yleisesti laadusta, eikä ovien sulkeutumisäänen laadusta. Karmittomat nyt on tuollaisia, jos se että suljettaessa ikkuna on raollaan eikä tule sitä "paineiskua" karmillisen oven tapaan, niin siitä jää se matalataajuinen äänikomponentti pois.

Tähän liittyen omalla kohdalla vaihtuu Mersun SUV:sta i4:seen ja eron todellakin huomaa, jo oven koko ja paino luo ihan eri tuntuman Mersussa. Mutta se nyt vaan on jotain mihin pitää totutella koska muuten tykkään i4:sta. Karmittomuudesta en kyllä keksi mitään hyvää, mun mielestä sellaiset kuuluu lähinnä avoautoon. Mutta sillä nyt mennään.
 
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että yleisesti laadusta, eikä ovien sulkeutumisäänen laadusta. Karmittomat nyt on tuollaisia, jos se että suljettaessa ikkuna on raollaan eikä tule sitä "paineiskua" karmillisen oven tapaan, niin siitä jää se matalataajuinen äänikomponentti pois.

Tähän liittyen omalla kohdalla vaihtuu Mersun SUV:sta i4:seen ja eron todellakin huomaa, jo oven koko ja paino luo ihan eri tuntuman Mersussa. Mutta se nyt vaan on jotain mihin pitää totutella koska muuten tykkään i4:sta. Karmittomuudesta en kyllä keksi mitään hyvää, mun mielestä sellaiset kuuluu lähinnä avoautoon. Mutta sillä nyt mennään.
Aivan. Kyllä se iX laadukas on ja auton tuntuinen. Tuo vain särähtää itselläni korvaan kun ovia sulki. Yhdessä 50 oli tämä soft close mutta jotenkin sen vain vaistonomaisesti vetää kiinni, eikä anna itse vetää. Ehkä tuo voisi jotenkin vaimentaa...

Teslalla millä ajelen itse, niin ei ole edes noin paha. Tai suoraan sanottuna, että ei edes kyllä tuollaista tee.
 
Aivan. Kyllä se iX laadukas on ja auton tuntuinen. Tuo vain särähtää itselläni korvaan kun ovia sulki. Yhdessä 50 oli tämä soft close mutta jotenkin sen vain vaistonomaisesti vetää kiinni, eikä anna itse vetää. Ehkä tuo voisi jotenkin vaimentaa...

Teslalla millä ajelen itse, niin ei ole edes noin paha. Tai suoraan sanottuna, että ei edes kyllä tuollaista tee.
Soft close vaatisi kyllä opettelua. Ja siinä on kuitenkin aina vähän viivettä ennen kuin se tunnistaa tilanteen ja imaisee ovan kiinni, että varmaan tulisi siltikin vaan rämäytettyä kiinni asti ettei tarvitsisi odotella.
 
Missä tilanteessa siinä siis tarvitsee odotella? Kai ne ovet menee lukkoon yhtä lailla kun poistuu autolta ja jos tulee autolle niin onko sillä edes mitään väliä onko ovi täysin kiinni siinä vaiheessa kun jo painaa kaasua?
 
Mitähän ongelmaa tällä soft closella on ratkaistu ?

Ainoa asia jossa tuosta vois olla apuja, on se, että jos ei pamauta ovea kunnolla kiinni ja se jää raolleen, niin se korjaa käyttäjän virheen.

Näin ajatellen, sen tarkoitus ei ole soft close vaan oven lukituksen varmistaminen virhetilanteessa. Edelleen ovat voi pamauttaa kiinni vanhaan tyyliin, ja ei ole tarkoitus opetella uutta tapaa.
 
Missä tilanteessa siinä siis tarvitsee odotella? Kai ne ovet menee lukkoon yhtä lailla kun poistuu autolta ja jos tulee autolle niin onko sillä edes mitään väliä onko ovi täysin kiinni siinä vaiheessa kun jo painaa kaasua?
Mulla on soft-close iX:ssä. Eihän se heti imaise ovea kiinni. Kyllä mä aika normisti ovet paiskaan kiinni vaikka ei siis tarttis.

Sulkemisääneen on tottunut ja kun auto on muuten niin mahtava, ei haittaa muutenkaan.
 
Voi olla että meill käytössä eriasteikot.

Mutta mistä tiedät ettei jarruvalot vilku. jotenkin jää nyt kuitekin mieikiva että jos pk seudulla ajelet niin tuolla kaasupolkimella myös paikoin oikeasti jarruttet.
No jos välttämättä pitää tarkistaa, niin ne jarruvalot näkee Teslassa näytöstä jos ne on päällä. Mutta kyllä sen nyt muutenkin oppii tuntemaan kun vähän aikaa on ajanut.
 
Mitähän ongelmaa tällä soft closella on ratkaistu ?

Ainoa asia jossa tuosta vois olla apuja, on se, että jos ei pamauta ovea kunnolla kiinni ja se jää raolleen, niin se korjaa käyttäjän virheen.

Näin ajatellen, sen tarkoitus ei ole soft close vaan oven lukituksen varmistaminen virhetilanteessa. Edelleen ovat voi pamauttaa kiinni vanhaan tyyliin, ja ei ole tarkoitus opetella uutta tapaa.
No esim. sellainen skenario että tulet aamuyöllä autolla kotipihaan ja vaimo on herkkä heräämään auton oven ääneen. Laitat oven vaan kevyesti huulille ja auto imaisee sen kiinni. Ja sitten hiippailet hiljaa sisälle.

Tai sitten olet viemässä kavereita baariin. Baarin eteen ei saa pysäköidä ja taitaa siinä olla taksitolppakin. Ajattelet että kyllä nyt nopeasti voi kaverit siihen jättää ja äkkiä pois. Mutta kavereilla on niin vauhti päällä että vasen takaovi ei mene kunnolla kiinni, vain melkein kiinni. Näet näytöltä että auto väittää oven olevan auki vaikka se näyttää olevan kiinni. Kavereille on turha huudella auton sisältä, ei ne mitään kuule. Sadasosasekunnissa analysoit tilanteen, ja tulet siihen lopputulokseen että eihän tässä ajamaan voi lähteä, kun et tiedä kuinka kiinni se ovi salvassaan on, sehän saattaa aueta vaikka kesken ajon. Joudut nousemaan autosta ja kiertämään koko auton jotta pääset sulkemaan sen takaoven. Taksikuskien katseet seuraa jokaista liikettä ja näyttää siltä että ne haluaisi tulla jututtamaan sinua siitä mihin saa pysähtyä ja mihin ei. Välttelet katsekontaktia ja käyt sulkemassa oven, palaat kuskin paikalle ja poistut kasvoja peitellen paikalta, ties vaikka joku niistä kuvaa kännykällä. Soft closella taas poistuisit nopeasti paikalta.

Onhan tuo sellainen luksusautojen ominaisuus joka on jostain "Rolls Royce" kategoriasta valunut taviksien autoihinkin.
 
Soft-closen kanssa oppii autoon mentäessä vetämään oven rauhallisesti melkein kiinni, jonka jälkeen auto imaisee sen kokonaan kiinni. Samoin ulos mennessä riittää pelkkä oven painaminen eikä tarvitse paiskoa. Kun tuota on vähän aikaa käyttänyt, alkaa kiinnittämään huomiota, miten ihmiset paiskovat auton ovia.

En minä ainakaan keksinyt soft-closelle mitään ihmeellistä käyttötarkoitusta. Minusta soft-closella ei ole haettu oven kiinni menemisen varmistamista (käyttäjävirheen korjaus) vaan herrasmiesmäistä hillittyä oven sulkemista. Rauhalliset liikkeet nykimisen tai paiskomisen sijaan on se juttu. Parissa autossa mulla on tuo ollut. Ihan kiva varuste, mutta ei ole pakollinen itselleni. Varmasti karmittomassa ovessa parempi kuin karmillisessa sulkeutumisäänen kannalta.
 
Mutta kuski ei tiedä milloin ne vilkkuu, osalla se käyttö ei suju silleen pehmeästi mistä sitten seuraa että jarruvalot vilkkuu tiheään.
En muista nähneeni koskaan teslan jarruvalojen vilkkuvan eestaas, kun auto hidastaa. Siellä on joku g-arvo/nopeuden muutos, jonka jälkeen auto sytyttää jarruvalot regenin takia, ei polkimen asento (kokeilkaa vaikka pimeässä peruuttaa alamäkeen, niin näkee kun jarrupalot palaa - ei ne vilku). (toki hätäjarrutus vilkuttaa jarruvaloja, mutta son toki eri asia). Enemmän hanurista on vaikka 1-tie pe-ruuhkassa polttomoottorisakki, joka ajaa metrin turvavälillä ja polkee jarrua 2 sek välein, kun ne valot oikeasti vilkkuvat vaikka auto ei hidastaisi kovin paljon.
edit. nojoo, oli niin paljon tästä tarinaa, että vastattu jo moneen kertaan .. >60tkm teslan regeniä nilkassa, niin aika smootsisti pystyy ajelemaan. Tullut tavaksi, että en pysähdy, kun voi ajaa 0,2 kmh. Tuli mieleen, että todnäk ärsyttää muita. Valoistakin pääsee liikkeelle 0-viiveellä, kun on valmiiksi "veto päällä". Ehkä pitää vähentää, kun muille voi olla hankalaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä soft closesta. Mulla oli reissussa viime viikolla vuokralla EV6 ja kahdesti jäi vasen takaovi raolleen, kun siitä repun takapenkille heitin ja auto alkoi ajoon lähtiessä pimputtamaan. Kahdestaan kun vaimon kanssa matkattiin, niin jouduin kuskin paikalta pomppaamaan ulos ja käydä oven laittamassa kunnolla kiinni. Oiskohan oman auton kanssa oven sulkemisvoima keventynyt…
 
Viimeksi muokattu:
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
 
Alkoi omakin sähköautokuume hieman nousemaan kun tuli käytyä Elroq koeajamassa; nastarenkaat huomioiden odotuksiin nähden hiljaisempi, laatuvaikutelma muutenkin ihan enyaqin tasolla (itselläni ei valittamista) ja 85:n tehomäärä vähintään riittävä, vaikka nastoilla ei kehdannutkaan ruveta revittelemään. Skodan ratin mekaaniset napit ja vakkariviiksi (jonka käyttö tuli edelleen lihasmuistista) on kyllä itselle plussaa. Muuten sopivan kokoinen, mutta katumaasturikorkeutta en kyllä kaipaisi ollenkaan ja mitään rahallista järkeä vaihtamisessa ei omilla ajomäärillä toki ole.

Tuli joskus konfiguraattorin avautuessa kysyttyäkin vaihtotarjousta, joka piti autokuumeen kurissa, mutta tässä koeajon jälkeen myyjä sitten soitteli perään pariinkin kertaan ja on nyt valmis hyvittämään peräti yli 4000 enemmän kuin mitä alkuperäisessä tarjouksessa, joka nyt saa sitten jo vähän miettimäänkin että olisiko se nyt sittenkin hyvä aika tehdä se hyppy sähköautoiluun...
Anna mennä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 004
Viestejä
4 875 354
Jäsenet
78 754
Uusin jäsen
Web

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom