Yleistä keskustelua sähköautoista

En tiedä Kiasta kun en ole lukenut manuaalia ja auto ollut vasta muutaman päivän, mutta Teslassa tuo triggeröityy ainoastaan voimakkaasti hidastaessa ja kokonaan pysähtyessä
Se on( Euroopassa) direktiivillä säädetty( hidastuvuus, jolloin valon on sytyttävä on 1,3 m/ s2 ja 0,7- 1,3 välillä merkki saa päättää mitä tekee ) ja valmistaja voi poiketa ainoastaan herkentäen syttymistä , joten isoja eroja ei automerkkien välillä voi olla.

Viimeksi muokattu:
Mietinkin kun BMW i4 vaikutti osin niin laaduttomalta, niin näyttää se olevan noussut arvosteluissakin esiin oven rämähdyksenä vr. Model 3.

Onkohan i5 parempi?

Mietinkin kun BMW i4 vaikutti osin niin laaduttomalta, niin näyttää se olevan noussut arvosteluissakin esiin oven rämähdyksenä vr. Model 3.

Onkohan i5 parempi?

No ainakin ovien osalta on kun on isommat ovet ja ovissa karmit, mutta samalla hinta pompsahtaa. Vrt. i4 M50 supercharged eli lähes kaikilla varusteilla, niin pitää laittaa vielä lisää rahaa tiskiin että saa 150hp nuhaisemman nelivetokarvalakkimallin i5:sta.

Mutta jos laatuvaikutelmaa haet niin käypä testaamassa iX :cool:

No ainakin ovien osalta on kun on isommat ovet ja ovissa karmit, mutta samalla hinta pompsahtaa. Vrt. i4 M50 supercharged eli lähes kaikilla varusteilla, niin pitää laittaa vielä lisää rahaa tiskiin että saa 150hp nuhaisemman nelivetokarvalakkimallin i5:sta.

Mutta jos laatuvaikutelmaa haet niin käypä testaamassa iX :cool:
Olen kokeillut ix 40 ja 50, molemmissa se oven ikkuna rämähtää. Vuosimallit 23-24.
Ainut asia mikä laskee itselläni fiilistä.

Olen kokeillut ix 40 ja 50, molemmissa se oven ikkuna rämähtää. Vuosimallit 23-24.
Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että yleisesti laadusta, eikä ovien sulkeutumisäänen laadusta. Karmittomat nyt on tuollaisia, jos se että suljettaessa ikkuna on raollaan eikä tule sitä "paineiskua" karmillisen oven tapaan, niin siitä jää se matalataajuinen äänikomponentti pois.

Tähän liittyen omalla kohdalla vaihtuu Mersun SUV:sta i4:seen ja eron todellakin huomaa, jo oven koko ja paino luo ihan eri tuntuman Mersussa. Mutta se nyt vaan on jotain mihin pitää totutella koska muuten tykkään i4:sta. Karmittomuudesta en kyllä keksi mitään hyvää, mun mielestä sellaiset kuuluu lähinnä avoautoon. Mutta sillä nyt mennään.

Joo olisi ehkä pitänyt tarkentaa että yleisesti laadusta, eikä ovien sulkeutumisäänen laadusta. Karmittomat nyt on tuollaisia, jos se että suljettaessa ikkuna on raollaan eikä tule sitä "paineiskua" karmillisen oven tapaan, niin siitä jää se matalataajuinen äänikomponentti pois.

Tähän liittyen omalla kohdalla vaihtuu Mersun SUV:sta i4:seen ja eron todellakin huomaa, jo oven koko ja paino luo ihan eri tuntuman Mersussa. Mutta se nyt vaan on jotain mihin pitää totutella koska muuten tykkään i4:sta. Karmittomuudesta en kyllä keksi mitään hyvää, mun mielestä sellaiset kuuluu lähinnä avoautoon. Mutta sillä nyt mennään.
Aivan. Kyllä se iX laadukas on ja auton tuntuinen. Tuo vain särähtää itselläni korvaan kun ovia sulki. Yhdessä 50 oli tämä soft close mutta jotenkin sen vain vaistonomaisesti vetää kiinni, eikä anna itse vetää. Ehkä tuo voisi jotenkin vaimentaa...

Teslalla millä ajelen itse, niin ei ole edes noin paha. Tai suoraan sanottuna, että ei edes kyllä tuollaista tee.

Aivan. Kyllä se iX laadukas on ja auton tuntuinen. Tuo vain särähtää itselläni korvaan kun ovia sulki. Yhdessä 50 oli tämä soft close mutta jotenkin sen vain vaistonomaisesti vetää kiinni, eikä anna itse vetää. Ehkä tuo voisi jotenkin vaimentaa...

Teslalla millä ajelen itse, niin ei ole edes noin paha. Tai suoraan sanottuna, että ei edes kyllä tuollaista tee.
Soft close vaatisi kyllä opettelua. Ja siinä on kuitenkin aina vähän viivettä ennen kuin se tunnistaa tilanteen ja imaisee ovan kiinni, että varmaan tulisi siltikin vaan rämäytettyä kiinni asti ettei tarvitsisi odotella.

Missä tilanteessa siinä siis tarvitsee odotella? Kai ne ovet menee lukkoon yhtä lailla kun poistuu autolta ja jos tulee autolle niin onko sillä edes mitään väliä onko ovi täysin kiinni siinä vaiheessa kun jo painaa kaasua?

Mitähän ongelmaa tällä soft closella on ratkaistu ?

Ainoa asia jossa tuosta vois olla apuja, on se, että jos ei pamauta ovea kunnolla kiinni ja se jää raolleen, niin se korjaa käyttäjän virheen.

Näin ajatellen, sen tarkoitus ei ole soft close vaan oven lukituksen varmistaminen virhetilanteessa. Edelleen ovat voi pamauttaa kiinni vanhaan tyyliin, ja ei ole tarkoitus opetella uutta tapaa.

Missä tilanteessa siinä siis tarvitsee odotella? Kai ne ovet menee lukkoon yhtä lailla kun poistuu autolta ja jos tulee autolle niin onko sillä edes mitään väliä onko ovi täysin kiinni siinä vaiheessa kun jo painaa kaasua?
Mulla on soft-close iX:ssä. Eihän se heti imaise ovea kiinni. Kyllä mä aika normisti ovet paiskaan kiinni vaikka ei siis tarttis.

Sulkemisääneen on tottunut ja kun auto on muuten niin mahtava, ei haittaa muutenkaan.

Voi olla että meill käytössä eriasteikot.

Mutta mistä tiedät ettei jarruvalot vilku. jotenkin jää nyt kuitekin mieikiva että jos pk seudulla ajelet niin tuolla kaasupolkimella myös paikoin oikeasti jarruttet.
No jos välttämättä pitää tarkistaa, niin ne jarruvalot näkee Teslassa näytöstä jos ne on päällä. Mutta kyllä sen nyt muutenkin oppii tuntemaan kun vähän aikaa on ajanut.

Voi olla että meill käytössä eriasteikot.

Mutta mistä tiedät ettei jarruvalot vilku. jotenkin jää nyt kuitekin mieikiva että jos pk seudulla ajelet niin tuolla kaasupolkimella myös paikoin oikeasti jarruttet.
No jos välttämättä pitää tarkistaa, niin ne jarruvalot näkee Teslassa näytöstä jos ne on päällä. Mutta kyllä sen nyt muutenkin oppii tuntemaan kun vähän aikaa on ajanut.

Mitähän ongelmaa tällä soft closella on ratkaistu ?

Ainoa asia jossa tuosta vois olla apuja, on se, että jos ei pamauta ovea kunnolla kiinni ja se jää raolleen, niin se korjaa käyttäjän virheen.

Näin ajatellen, sen tarkoitus ei ole soft close vaan oven lukituksen varmistaminen virhetilanteessa. Edelleen ovat voi pamauttaa kiinni vanhaan tyyliin, ja ei ole tarkoitus opetella uutta tapaa.
No esim. sellainen skenario että tulet aamuyöllä autolla kotipihaan ja vaimo on herkkä heräämään auton oven ääneen. Laitat oven vaan kevyesti huulille ja auto imaisee sen kiinni. Ja sitten hiippailet hiljaa sisälle.

Tai sitten olet viemässä kavereita baariin. Baarin eteen ei saa pysäköidä ja taitaa siinä olla taksitolppakin. Ajattelet että kyllä nyt nopeasti voi kaverit siihen jättää ja äkkiä pois. Mutta kavereilla on niin vauhti päällä että vasen takaovi ei mene kunnolla kiinni, vain melkein kiinni. Näet näytöltä että auto väittää oven olevan auki vaikka se näyttää olevan kiinni. Kavereille on turha huudella auton sisältä, ei ne mitään kuule. Sadasosasekunnissa analysoit tilanteen, ja tulet siihen lopputulokseen että eihän tässä ajamaan voi lähteä, kun et tiedä kuinka kiinni se ovi salvassaan on, sehän saattaa aueta vaikka kesken ajon. Joudut nousemaan autosta ja kiertämään koko auton jotta pääset sulkemaan sen takaoven. Taksikuskien katseet seuraa jokaista liikettä ja näyttää siltä että ne haluaisi tulla jututtamaan sinua siitä mihin saa pysähtyä ja mihin ei. Välttelet katsekontaktia ja käyt sulkemassa oven, palaat kuskin paikalle ja poistut kasvoja peitellen paikalta, ties vaikka joku niistä kuvaa kännykällä. Soft closella taas poistuisit nopeasti paikalta.

Onhan tuo sellainen luksusautojen ominaisuus joka on jostain "Rolls Royce" kategoriasta valunut taviksien autoihinkin.

Soft-closen kanssa oppii autoon mentäessä vetämään oven rauhallisesti melkein kiinni, jonka jälkeen auto imaisee sen kokonaan kiinni. Samoin ulos mennessä riittää pelkkä oven painaminen eikä tarvitse paiskoa. Kun tuota on vähän aikaa käyttänyt, alkaa kiinnittämään huomiota, miten ihmiset paiskovat auton ovia.

En minä ainakaan keksinyt soft-closelle mitään ihmeellistä käyttötarkoitusta. Minusta soft-closella ei ole haettu oven kiinni menemisen varmistamista (käyttäjävirheen korjaus) vaan herrasmiesmäistä hillittyä oven sulkemista. Rauhalliset liikkeet nykimisen tai paiskomisen sijaan on se juttu. Parissa autossa mulla on tuo ollut. Ihan kiva varuste, mutta ei ole pakollinen itselleni. Varmasti karmittomassa ovessa parempi kuin karmillisessa sulkeutumisäänen kannalta.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 635
Jäsenet
76 652
Uusin jäsen
Tinttoni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom