Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuulostaa siltä ettet nyt ihan ymmärrä mistä puhutaan. Ei tuota mittaria seurata ajossa jotta osuisi johonkin "rullaukseen". Se on lähinnä hauska data näytöllä.
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
 
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Pitäisikö sinun käydä kunnolla Tesla koeajamassa, niin näillä kommenteilla olisi painoarvoakin?

Itseäni ei kiinnosta pätkääkään rullailla Teslalla eli säätää jalkaa nollakohtaan tai kikkailla valikoissa. OPD ja vakkari riittää minulle. Vaikka häviänkin optimaalisessa energiatehokkuudessa, niin ainakin minulle auto liikkuu riittävän paljon kWh:ta kohti. Lähipiirin kokemuksien ja Tekniikan maailman testien perusteella enemmän kuin muilla valmistajilla.

Seuraava auto voisi kuitenkin olla jokin muu. Tesla ei ole hyvä auto, vaikka onkin hyvä sähköauto. Voisi kokeilla lähestymistä toisesta suunnasta. Vag-konserni sai viimein akun lämmityksen autoihin, niin ne ovat nykyään vaihtoehtoja. Korealaiset ovat ihan vakuuttavia. Lisäksi käytettyjä alkaa olemaan markkinoilla mukavasti köyhälle sopivalla rahalla, niin baijerilainen kutkuttaa myös.
 
Pitäisikö sinun käydä kunnolla Tesla koeajamassa, niin näillä kommenteilla olisi painoarvoakin?
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
 
Odotan 2026 myös Eurooppaan tulevaa Rivian R2. Jospa Suomeenkin. Hinta spekuloitu jenkeissä alk. 45k$

IMG_6263.webp
 
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
Teslan kritiikki on kuin Noksuaikaan Iphonen. Kattokaa sit uusin BMW:n Neue Klasse tai id.7 taikka kiinan markkinasta tulevia autoja. Design sisällä siirtyy yhä teslamaisemmaksi. Tesla on suunnannäyttäjä tulevaisuudelle ja tekee halvalla hyvää.

Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
 
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään rullailla Teslalla eli säätää jalkaa nollakohtaan tai kikkailla valikoissa. OPD ja vakkari riittää minulle. Vaikka häviänkin optimaalisessa energiatehokkuudessa, niin ainakin minulle auto liikkuu riittävän paljon kWh:ta kohti. Lähipiirin kokemuksien ja Tekniikan maailman testien perusteella enemmän kuin muilla valmistajilla.
Näinpä. Tuossa Kiassa systeemi käyttää ilmeisesti myös jarrua ja olin kaikkien kuulemieni kommenttien perusteella odottanut sen olevan jollain lailla erilainen, mutta käyttökokemus on 1/1 samanlainen kuin Teslassa jos täppää i-pedalin päälle. Lisäksi siinä on tietty niitä säätöjä, mutta imo niistä ainoastaan level 3 jotain virkaa. Loput asennot sama kuin regeniä ei olisi ollenkaan. Se Teslan ei sillä ajaneiden paskaksi haukkuma toteutus näyttää siis voivan ihan hyvin ainakin näissä korealaisissa.
 
Näinpä. Tuossa Kiassa systeemi käyttää ilmeisesti myös jarrua ja olin kaikkien kuulemieni kommenttien perusteella odottanut sen olevan jollain lailla erilainen, mutta käyttökokemus on 1/1 samanlainen kuin Teslassa jos täppää i-pedalin päälle. Lisäksi siinä on tietty niitä säätöjä, mutta imo niistä ainoastaan level 3 jotain virkaa. Loput asennot sama kuin regeniä ei olisi ollenkaan. Se Teslan ei sillä ajaneiden paskaksi haukkuma toteutus näyttää siis voivan ihan hyvin ainakin näissä korealaisissa.
Mutta pitääkö se laittaa Kiassa joka lähdössä erikseen päälle?
 
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
Täsmälleen samaa mieltä. No, kerran olet sitä koeajanut, niin mitä mallia ajoit ja mitä pidit?

Alla olevien viestiesi perusteella oletin, että et omaa kokemusta Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ollut trollaus yhtä foorumin teslauskovaista kohtaan, mutta niin ei liene asian laita?
Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.
Eli saa vain kuskin oven auki ja muut matkustajat joutuu likaamaan kätensä ja vaatii vielä sen kännykän kaivamisen esille ja sovelluksen käytön. Kylläpä kuulostaa puolivalmiilta ratkaisulta kuten monet muutkin Teslan ratkaisut.
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
 
Alla olevien viestiesi perusteella oletin, että et omaa kokemusta Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ollut trollaus yhtä foorumin teslauskovaista kohtaan, mutta niin ei liene asian laita?
Kannattaa varmaan myös lukea ne viestit joihin vastasin ymmärtää kokonaisuus eikä poimia yksittäisiä viestejä joukosta. Ne oli vähintään yhtä huvittavia sisällöltään ja trollaukseksi nekin olisit varmasti luullut. Mutta joku toinen ketju on parempi keskustella käyttäjistä kuin tämä.
 
Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
No on se edelleen ihan yhtä hölmö. Onneksi monet ovat häivyttänet sen osaksi kojelautaa, niin että se ei törrötä siinä irrallisena.

OPD ja vakkari riittää minulle.
OPD:tä yrittänyt opetella käyttämään. Ei mukava millään tavalla. Saa pedalijalkaa säätää/jännittää koko ajan. Vapaa rullaus + auton oma autoregen on ylivoimaisesti mukavampi tapa edetä. Ei ole mukava millään tavalla säätää padaalijalkaa "millin tarkuudella" koko ajan.
 
Ei se kyllä rullaa silloinkaan. Jos haluaa kokea oikean rullauksen Teslassa laittaa huoltotilan päälle ja jarrujen kiillotuksen, sieltä regen pois.

Tuntuu hetken oikeasti oudolta kun auto vaan lipuu voiman jälkeen.

Tai sitten ostaa S3XY buttonit ja painaa nappia.

Voit olla oikeassa tuon rullauksen suhteen. Kokonaan pois kytkemällä se kyllä tuntuu paljon sulavammalta.

Tuo sitten tietysti johtaa Teslan tapauksessa siihen, että regeniä ei tapahdu ollenkaan, jos jarrua joutuukin painamaan.
 
Tai sitten ostaa S3XY buttonit ja painaa nappia.

Voit olla oikeassa tuon rullauksen suhteen. Kokonaan pois kytkemällä se kyllä tuntuu paljon sulavammalta.

Tuo sitten tietysti johtaa Teslan tapauksessa siihen, että regeniä ei tapahdu ollenkaan, jos jarrua joutuukin painamaan.
Uudessa Model Y:ssä ilmeisesti generoi myös jarrua painettaessa.
 
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Niin no ei ole siis tarkoitus ajaa oikeasti rullaten, mutta jos nyt jostain syystä pakko kokeilla niin noilla tavoin se on mahdollista. Toki voi ostaa s3xy buttonit niin voi itse valita regen tason haluamakseen Teslassakin. Ja samaa mieltä että sinänsä hölmöä että ei saa itse valita, helppoa olisi varmasti tehdä näytölle vaikka slideri josta voi valita 1% tarkkuudella regenin 0-100% niin saisi jokainen valita haluamansa.

Mutta toki jos nyt ei regenistä tykkää niin helppo tosiaan laittaa ne s3xy buttonit niin saa valita regenin tason itse.
 
Ei onnistu softapäivityksellä.

Syytä en nyt ulkoa muista? Joku osa puuttuu?
Tässä tarkempaa tietoa.

Tavallaan jarrut eivät ole suoraan yhteydessä jarruhin vaan irrallaan ja sen takia voidaan mahdollistaa, että aluksi regen ja sitten vasta jarrut jos ei riitä.
 
Mutta pitääkö se laittaa Kiassa joka lähdössä erikseen päälle?
Ei. Tai no. I-Pedal pitää (tämä pysäyttää auton kokonaan), mutta esim. mulla se level 3 on päällä defaulttina ja yhdellä napautuksella saa vaihdettua i-pedaliin. Tämä on toteutettu Kiassa hyvin. Toi kolmonen vastaa suunnilleen Teslan regeniä + ryömintä tms. mikä nyt olikaan nimeltään.

Eilen ja tänään tuli testattua autopilottia - tai mikä keskitin se nyt tässä onkaan nimeltään -vähän enemmän ja aika puolivillainen se on Kiassakin. Se on tietysti loistavaa, että auto ei mene sorkkimaan nopeutta omin päin, mutta on todella tarkka siitä että tiessä on viivat eikä edessä ole jyrkempiä mutkia. Motareilla ja kehäteillä pesee Teslan ratkaisun ensinmainitun takia 100-0, mutta kuluneella maanteillä on vaikeuksia pitää ohjausta päällä. Teslassa tuo oli loistava nimenomaan tuolla pohjoisen maanteillä, jossa ei arponut nopeuksia datasta vaan keskittyi ohjaamaan. En löisi vetoa, että Kialle voi jättää siellä ratin kun niitä viivoja ei oikein aina ole. Bussipysäkkejä yms. levennyksiä tämäkään ei osaa edes vähää alusta, vaan arpoo aivan samalla lailla linjojen kanssa kun Teslakin. Sanoisin tasapeliksi. Molemmat enimmäkseen paskaa. Tässä toki vakkari toimii, joten 100-0 pysyy. Saisikohan ton muuten reagoimaan rajoituksiin jos haluaisi. Manuaali tais sanoa joo, mutta ajaako häläreiden poisto sen yli?

Kovat on jengillä odotukset, jos itseajavia kuvitellaan näkevän, mutta nykyromut eivät hanskaa kiemurtelematta edes suoraa tietä, jossa on siellä täällä levennyksiä..
 
Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
Kyllä se on.. Ruma kuin mikä ja aika harvassa on usecaset, jossa siitä olisi jotain olennaista hyötyä. Kenties navigointi, mutta siinäkin se lähinnä rajoittuu siihen, että ehdotettua reittiä on ennen lähtöä mukavampi ihmetellä isommalta ruudulta.

Silloin tuo tabletti on tietysti perusteltu, jos mittaristoa ei ole, koska pikkuruudulle ei kaikki mahdu. Onneksi suurin osa kuitenkin edelleen laittaa sen mittariston.
 
Hyvässä autossa sen generaation voimakkuuden ja rullauksen voi valita mieleisekseen. Monessa pystyykin jo.
 
Ei. Tai no. I-Pedal pitää (tämä pysäyttää auton kokonaan), mutta esim. mulla se level 3 on päällä defaulttina ja yhdellä napautuksella saa vaihdettua i-pedaliin. Tämä on toteutettu Kiassa hyvin. Toi kolmonen vastaa suunnilleen Teslan regeniä + ryömintä tms. mikä nyt olikaan nimeltään.

Eilen ja tänään tuli testattua autopilottia - tai mikä keskitin se nyt tässä onkaan nimeltään -vähän enemmän ja aika puolivillainen se on Kiassakin. Se on tietysti loistavaa, että auto ei mene sorkkimaan nopeutta omin päin, mutta on todella tarkka siitä että tiessä on viivat eikä edessä ole jyrkempiä mutkia. Motareilla ja kehäteillä pesee Teslan ratkaisun ensinmainitun takia 100-0, mutta kuluneella maanteillä on vaikeuksia pitää ohjausta päällä. Teslassa tuo oli loistava nimenomaan tuolla pohjoisen maanteillä, jossa ei arponut nopeuksia datasta vaan keskittyi ohjaamaan. En löisi vetoa, että Kialle voi jättää siellä ratin kun niitä viivoja ei oikein aina ole. Bussipysäkkejä yms. levennTässä toki vakkari toimii, joten 100-0 pysyy. Saisikohan ton muuten reagoimaan rajoituksiin jos haluaisi. Manuaali tais sanoa joo, mutta ajaako häläreiden poisto sen yli?

Kovat on jengillä odotukset, jos itseajavia kuvitellaan näkevän, mutta nykyromut eivät hanskaa kiemurtelematta edes suoraa tietä, jossa on siellä täällä levennyksiä..
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?
 
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?

mun e-Soulissa oli 4 asetusta, joista jokainen vastasi noin yhtä sekuntia etäisyytenä edellä ajavaan. Eli kovemmassa vauhdissa etäisyyttä oli enemmän. Nyt model 3:lla se maksimietäisyyskin tuntuu olevan vähäsen liian lähellä välillä.
 
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?
Mä en oo testannut. Ajanut Helsingissä ja lähiympäristössä, jossa nuo pitkät välit ovat tuhoon tuomittuja, koska autoa lappaa väliin minkä kerkeää.

En oo huomannut jälkimmäiseen mitään asetusta (en oo kyllä etsinytkään). Väittäisin tämän ajavan vähän kauempana keskiviivasta kuin Tesla by default. Enemmän seuraillut sen kyvykkyyttä ohjaamiseen ylipäänsä ja se on nykyisen otoksen perusteella heikompi pl. isot suorahkot tiet, jossa hyvät viivoitukset ja enemmän kuin yksi samansuuntainen kaista.
 
Mä en oo testannut. Ajanut Helsingissä ja lähiympäristössä, jossa nuo pitkät välit ovat tuhoon tuomittuja, koska autoa lappaa väliin minkä kerkeää.

En oo huomannut jälkimmäiseen mitään asetusta (en oo kyllä etsinytkään). Väittäisin tämän ajavan vähän kauempana keskiviivasta kuin Tesla by default. Enemmän seuraillut sen kyvykkyyttä ohjaamiseen ylipäänsä ja se on nykyisen otoksen perusteella heikompi pl. isot suorahkot tiet, jossa hyvät viivoitukset ja enemmän kuin yksi samansuuntainen kaista.
Preferoi voimakkaasti kaistan keskellä ajamista. Jos on pahat urat, niin saattaa olla mielenkiintoinen kokemus.
 
About kolmen viikon kokemuksella en julistaisi kumpaakaan (teslan tai kian cruisea) absoluuttisesti paremmaksi. Teslasta jos sais pois sen nopeuden tunnistuksen karttadatasta/tikkareista ja jäljelle jäisi nopeus jonka _minä_ päätän ja se keskittyisi auton pitämiseen tiellä. Sekä automaattipyyhkimen ja automaattipitkät jotka menee itsestään päälle. KIA taas toimii muuten hyvin mutta vaatii selkeät rajat tiehen että pysyy niiden välissä.

Ihan ekana päivänä kun kävin heittämässä kesärenkaat velipojan talliin, niin pois lähtiessä pistin vakkarin päälle ajatuksena körötellä sitä jäistä hiekkatietä about neljääkymppiä isolle tielle asti. Mitä vielä, auto päätti että yleisrajoituksen 80 on just sopiva ja kaiken kukkuraksi lähti vielä aika reippaasti kiihdyttelemään siinä kapealla jäisellä tiellä. Onneksi oli pitkä suora.

Täällä Turussa monet kadut jotka ovat laskettu vuosia sitten jo 50 nopeudelle, ovat Teslan mielestä edelleen 60. Myös ne missä on kamerat. Vakkarin asetuksena oli alussa että pitää sen vauhdin mitä sillä hetkellä ajan. Siitä huolimatta hyvin usein auto alkoi kiihdyttää ylöspäin siihen mielestään oikeaan rajoitukseen.

Ohikulkutiellä voi sitten arpoa jarruttaako ylikulkevan tien kohdalla vai ei. Hienoin saavutus viime viikolla kun ohitin sementtirekan vakkari päällä niin palattuani takaisin rekan eteen auto päätti samantien brake chekata jarruttamalla 106->80 sangen voimakkaasti. Mahtaisko tuohon saada takaikkunaan jotain ledikylttiä "anteeksi, se oli autopilot" mitä vois vilkutella takana tulleelle. Ajoitus oli sellanen, että sen olisi voinut ymmärtää kuskin tahalliseksi tempuksikin.

Pitkät päällä m3 ajelee kaupunkialueella sujuvasti vaikka on täällä katuvalotkin. Auton vastaantullessa sentään vaihtaa lyhkäsille näppärästi mutta tympeetä silti häikäistä fillaristeja ja kävelijöitä. Mahtaakohan siitä johtua kun jotkut sanoo että model 3 valot häikäisee muita enemmän? :P

Turku-Salo-Turku väliä tulee ajettua joka arkipäivä. Aluksi nyppi kun randomilla vakkari päätti että nyt mennäänkin sen asetetun 88 sijaan 80. Tai 106 sijaan tasan 100... Vielä mukavampaa, kun kyseessä on jono autoja ja sitten siellä keskellä on yksi joka randomisti hidastelee ja kiihdyttelee. Tähän sain pienen korjauksen tehtyä laittamalla vakkarin offsetiksi +7. Nyt se vaihtaakin vaikka 88 -> 87. Miinuspuolena sitten kaupunkialueella kun 50 alueella pistää vakkarin päälle niin välillä se arpookin sinne 67..
 
Riippuu ihan autosta, Tesla lienee ainoa joka rullaa. Ja ketjun perusteella jopa siinäkin vaatii timantinkovaa kuskia. En oikein hahmota mikä tarve sun on päivänselvää faktaa vastaan alkaa inttää :confused:

Ei tunnu olevan niin kovin selvää, jos näin kauan menee päästä sopuun että teknisesti tosiaan ei ole mitään eroa käyttääkö rullaamiseen ja regenerointiin mitä poljinta. Aiempien kommenttien perusteella asia ei tuntunut olevan selkeä.

Itse en koe vaikeaksi rullata, kaasuttaa tai regeneroida sillä samalla polkimella. Tekniikka on melkein sama kun ajoi korkeapuristeisella manuaalivaihteisella polttomoottorilla.

Pitkät päällä m3 ajelee kaupunkialueella sujuvasti vaikka on täällä katuvalotkin. Auton vastaantullessa sentään vaihtaa lyhkäsille näppärästi mutta tympeetä silti häikäistä fillaristeja ja kävelijöitä. Mahtaakohan siitä johtua kun jotkut sanoo että model 3 valot häikäisee muita enemmän? :P

Muistelisin että jos auto vain näkee jalankulkijan/pyöräilijän tarpeeksi lähellä niin sammuttaa pitkät. Häikiminen oli eri juttu, 3/Y valot olivat jossain kohtaa huonosti suunnattu, näki että toinen umpio oli vastaantulevissa selkeästi kirkkaampi. Ainakaan vuoden sisään sellaista ei ole enää itselle tullut vastaan, tasakirkkaita ovat olleet molemmat puolet. Ehkä ne olivat kaikki sen verran vanhoja että ovat käyneet katsastuksessa ja on huomattu että sojottaa pieleen.
 
Ei tunnu olevan niin kovin selvää, jos näin kauan menee päästä sopuun että teknisesti tosiaan ei ole mitään eroa käyttääkö rullaamiseen ja regenerointiin mitä poljinta. Aiempien kommenttien perusteella asia ei tuntunut olevan selkeä.

Itse en koe vaikeaksi rullata, kaasuttaa tai regeneroida sillä samalla polkimella. Tekniikka on melkein sama kun ajoi korkeapuristeisella manuaalivaihteisella polttomoottorilla.
Kyllä se fysiikka tässä on täysin yksiselitteinen ja OPD ei ole tehokkain tapa. Sitähän sinä et kyennyt ymmärtämään. Asia ei liittynyt mitenkään polkimiin. Lue pari sivua taaksepäin, ihan tarpeeksi ratakiskoa väännetty sinulle useamman henkilön toimesta.

e: Sulla tuntuu tuo väittelykasetti jumittuneen yksittäiseen jarrutustapahtumaan, kun puhe oli alunperin ajamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se fysiikka tässä on täysin yksiselitteinen ja OPD ei ole tehokkain tapa. Sitähän sinä et kyennyt ymmärtämään. Asia ei liittynyt mitenkään polkimiin. Lue pari sivua taaksepäin, ihan tarpeeksi ratakiskoa väännetty sinulle useamman henkilön toimesta.
No jatketaan sitten vielä..

Väitätkö siis tosiaan että kaksi rinnakkain kulkevaa autoa kuluttaa eri määrän energiaa kun toisessa on OPD päällä, ja toisessa pois päältä? Molemmilla rullataan, regeneroidaan ja kaasutetaan tismalleen sama määrä.

Eihän tässä oteta kantaa kumpi on helpompi. Sanotaan että robotti suorittaa molemmilla ajamisen.
 
No jatketaan sitten vielä..

Väitätkö siis tosiaan että kaksi rinnakkain kulkevaa autoa kuluttaa eri määrän energiaa kun toisessa on OPD päällä, ja toisessa pois päältä? Molemmilla rullataan, regeneroidaan ja kaasutetaan tismalleen sama määrä.

Eihän tässä oteta kantaa kumpi on helpompi. Sanotaan että robotti suorittaa molemmilla ajamisen.
Ehkä sun pitäis aloittaa lukeminen alusta ihan mun ekasta viestistä aiheeseen liittyen (alla). Boldasin vastauksen kysymykseesi. Ja nimenomaan kyse oli siitä, että OPD:llä sä et reaalimaailmassa pääse koskaan optimiin, koska ihminen ei ole robotti. Jonka näköjään sinäkin tunnistat, kun asetit yo. esimerkissä robotin ajamaan. MOT. Ei tarvitse keskustella enempää.
Mitä enemmän auto rullaa vapaasti, sen energiatehokkaampi. OPD hukkaa enemmän energiaa, koska hyötysuhde takaisin sähköksi ei ole sata. Eli jos auto käyttää rekuperaatiota jarruttamiseen ensisijaisesti, OPD ei aiheuta kuin haittaa. Sen optimikäytöllä pääsee samaan kuin maksimit rullaamalla.
 
Laitetaas nyt vaikka sitten tänne kysymyksiä/mietteitä. Viime kuussa raukesi Leasing-auton määräaika ja nyt olisi sitten mahdollista purkaa tuo sopimus ja vaihtaa autoa johonkin toiseen. Nyt päällimmäiseksi vaihtoehdoksi on noussut Nissan Leaf. Katsellut 2022 (facelift) ja 2023 malleja, niissä pahin arvonalenema on jo tapahtunut ja hinnat pyörii alimmillaan siinä 15-16 kiloeurossa, tätä olen ajatellut oman budjetin hintakatoksi. Ajatuksena on siis säästää kuukausikuluissa, haluan autoilun maksavan mahdollisimman vähän.

Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta, mutta lähialueilla on kyllä ihan kattavasti latausasemia, sekä töissä on myös mahdollista ladata (kohtuullista maksua vastaan). Onko kellään tietoa paljonko esimerkiksi Leafin vakuutukset olisivat noin suurin piirtein? Jostain TM/TekNavi tms. vuoden ajot - testissä taisin lukea sen olevan noin 2200€~ kyseisessä tapauksessa (itsellä on toki täydet 80 pinnaa bonuksia omassa vakuutusyhtiössä).

Ajoa on tullut vuodessa keskimäärin 20 000 - 22 500km.

Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

PS: Ei ole tullut oltua varsinaisilla autokaupoilla nyt muutamaan vuoteen, missä jamassa käytettyjen autojen myynti on ja paljonko on ilmaa hinnoissa (Liikkeillä) ja paljonko olette saaneet esimerkiksi tingattua hintoja alaspäin (varmasti tapauskohtaista, mutta silti kiva kuulla kokemuksia jne.)
 
Laitetaas nyt vaikka sitten tänne kysymyksiä/mietteitä. Viime kuussa raukesi Leasing-auton määräaika ja nyt olisi sitten mahdollista purkaa tuo sopimus ja vaihtaa autoa johonkin toiseen. Nyt päällimmäiseksi vaihtoehdoksi on noussut Nissan Leaf. Katsellut 2022 (facelift) ja 2023 malleja, niissä pahin arvonalenema on jo tapahtunut ja hinnat pyörii alimmillaan siinä 15-16 kiloeurossa, tätä olen ajatellut oman budjetin hintakatoksi. Ajatuksena on siis säästää kuukausikuluissa, haluan autoilun maksavan mahdollisimman vähän.

Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta, mutta lähialueilla on kyllä ihan kattavasti latausasemia, sekä töissä on myös mahdollista ladata (kohtuullista maksua vastaan). Onko kellään tietoa paljonko esimerkiksi Leafin vakuutukset olisivat noin suurin piirtein? Jostain TM/TekNavi tms. vuoden ajot - testissä taisin lukea sen olevan noin 2200€~ kyseisessä tapauksessa (itsellä on toki täydet 80 pinnaa bonuksia omassa vakuutusyhtiössä).

Ajoa on tullut vuodessa keskimäärin 20 000 - 22 500km.

Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

PS: Ei ole tullut oltua varsinaisilla autokaupoilla nyt muutamaan vuoteen, missä jamassa käytettyjen autojen myynti on ja paljonko on ilmaa hinnoissa (Liikkeillä) ja paljonko olette saaneet esimerkiksi tingattua hintoja alaspäin (varmasti tapauskohtaista, mutta silti kiva kuulla kokemuksia jne.)
Minusta hyvä valinta, jos budjetoi CCS-adapterin tai ei reissaa missään, koska Chademolaturipäitå ei vaan ole kaikkialla.

Hyvä = akkuvikoja en ole kovin laajasti kuullut ja tuotantomäärän takia akku olisi varmaan ihan kohtuullinen korjata.

Laske vakuutus omilla bonareilla jostain myytävästä autosta. En ole saanut mistään autosta kovinkaan erilaista vakuutustarjousta, pyörivät 800-1300€ välissä (täysbonarit), erikoisautot ja kalliit varmaan erikseen.
 
Leafin ostamalla kannattaa saman tien investoida siihen ccs adapteriin. Tietty teoriassa ilmankin pärjää (jopa ilman kotilatausta) jos type2 latauksia on lähellä hyvin, mutta 6,6kW AC latauksella akun täyttäminen kestää sen verran kauan että pikalataus saattaa olla tarpeen varsinkin jos kotilatausta ei ole.
 
Laitetaas nyt vaikka sitten tänne kysymyksiä/mietteitä. Viime kuussa raukesi Leasing-auton määräaika ja nyt olisi sitten mahdollista purkaa tuo sopimus ja vaihtaa autoa johonkin toiseen. Nyt päällimmäiseksi vaihtoehdoksi on noussut Nissan Leaf. Katsellut 2022 (facelift) ja 2023 malleja, niissä pahin arvonalenema on jo tapahtunut ja hinnat pyörii alimmillaan siinä 15-16 kiloeurossa, tätä olen ajatellut oman budjetin hintakatoksi. Ajatuksena on siis säästää kuukausikuluissa, haluan autoilun maksavan mahdollisimman vähän.

Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta, mutta lähialueilla on kyllä ihan kattavasti latausasemia, sekä töissä on myös mahdollista ladata (kohtuullista maksua vastaan). Onko kellään tietoa paljonko esimerkiksi Leafin vakuutukset olisivat noin suurin piirtein? Jostain TM/TekNavi tms. vuoden ajot - testissä taisin lukea sen olevan noin 2200€~ kyseisessä tapauksessa (itsellä on toki täydet 80 pinnaa bonuksia omassa vakuutusyhtiössä).

Ajoa on tullut vuodessa keskimäärin 20 000 - 22 500km.

Saa esittää tarkentavia kysymyksiä.

PS: Ei ole tullut oltua varsinaisilla autokaupoilla nyt muutamaan vuoteen, missä jamassa käytettyjen autojen myynti on ja paljonko on ilmaa hinnoissa (Liikkeillä) ja paljonko olette saaneet esimerkiksi tingattua hintoja alaspäin (varmasti tapauskohtaista, mutta silti kiva kuulla kokemuksia jne.)
Vakuutukset on lähempänä tonnia kuin kahta, parhaiten selviää kun syötät rekisterinumeron vakuutusyhtiön sivuilla laskuriin. Vakuutusyhtiöissä voi olla aika suuria eroja, joten kannattaa kysyä muutamasta paikasta.
Oletko huomioinut sen ettei niitä Leafin käyttämiä chademo -latausasemia ole enää ihan joka paikassa?
Pystyy sitä latamaan Type-2 laturistakin ja luultavasti pitkässä juoksussa se on järkevämpääkin. Päivittäiset ajot (esim. n. 50km) lataa talvella Sukolla (16A) noin kolmessa tunnissa ja kesällä reilusti alle tämän. Toki jos matkat on pääasiassa pitkää ajoa maantiellä ja matkalle ei osu Chademoa, niin silloin kannattaa katsoa muita vaihtoehtoja.
 
About kolmen viikon kokemuksella en julistaisi kumpaakaan (teslan tai kian cruisea) absoluuttisesti paremmaksi. Teslasta jos sais pois sen nopeuden tunnistuksen karttadatasta/tikkareista ja jäljelle jäisi nopeus jonka _minä_ päätän ja se keskittyisi auton pitämiseen tiellä. Sekä automaattipyyhkimen ja automaattipitkät jotka menee itsestään päälle. KIA taas toimii muuten hyvin mutta vaatii selkeät rajat tiehen että pysyy niiden välissä.
Täsmälleen samat huomiot lyhyemmällä KIA kokemuksella ja osittain mutuiluna (oletan lyhyen otoksen perusteella, että auto ei kykene pitämään ohjausta hallussa kuluneilla pohjoisen maanteillä). Ton cruisen julistan toki paremmaksi jo pelkästään toimivan vakkarin takia, vaikka tiedänkin Teslan toimivan erinomaisesti pohjoisessa. Ei lämmitä kuitenkaan kotioloissa.

Muutenkin Teslan kyky pitää se ohjaus on itseasiassa näin postuumisti nostanut arvoaan. Onhan se kulmikas yms. mutta auto viestii hyvin olevansa ohjaksissa, pystyy pitämään ne melkein tiellä kun tiellä, ja antaa selkeän palautteen siitä kun ei pysty sitä tekemään. Näissä perusautoissa ei ole tullut parempaa vastaan. Toki ovat ryssineet kokonaisuuden täysin jarruttelulla, mutta on siellä joku tiimi vähän onnistunutkin.
Kiassakin olisi 360" kameraa tutkien tueksi yms. mutta ehkei se hyödynnä niitä ohjaamiseen ollenkaan. Samat fiilikset on jäänyt koeajoilla vaggineista. Pärjäävät teillä, jossa ei omasta mielestäni tuosta featuresta kauheasti iloa ole, mutta homma sakkaa kun viivat laimenevat. Toki joku ehkä tykkää käyttää juurikin noilla motareilla ja ehkä muualla maailmassa on yleisestikin ottaen tiet sen verran parempia, että ovat nähneet nykyisen toteutuksen ajavan asiansa
 
Ja saman tekee jarrupolkimessa oleva regen. En nyt edelleenkään ymmärrä miten kaksi identtistä autoa, joilla ajetaan tismalleen samaa nopeutta vaikka vierekkäin pääsevät eri kulutuksella vain jos toisessa on OPD päällä ja toisessa regen vain jarrupolkimessa.
Siinä sinun virheoletus boldattuna. Siis siihen mitä oikeasti reaalimaailmassa tapahtuu. Ihminen ei säädä OPD tehokkaasti.

Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.
Tässä päästiin ilmeisesti siihen lopputulokseen, että ihminen ei pysty säätämään jarrupolkimesta OPD:ta tehokkaasti, mutta jostain kumman syystä kaasupolkimesta (voimapoljin tms.) taas pystyy :lol:

Pääasia näissä minusta on, että auto antaa kuljettajan säätää OPD:ta sellaiseksi kuin haluaa tai kokonaan pois päältä. Saa sitten ajaa niin energiatehokkaasti tai tehottomasti kuin itse haluaa.
 
Jos mulla ei olisi ollut yhden polkimen ajon ”pakotusta” ekassa sähköautossa, varmaan nytkin puhuisin sen tarpeettomuudesta ja outoudesta.

Väitteeni on, että kun yhteen pedaaliin jalka adaptoituu, ei paluuta ole. Se on paras, koska kaikki hoituu samalla pedaalilla.
 
Väitteeni on, että kun yhteen pedaaliin jalka adaptoituu, ei paluuta ole. Se on paras, koska kaikki hoituu samalla pedaalilla.

Mitä kokeneempi kuski, sitä vähemmän tykkää OPD:stä. Tämä on minun väitteeni ja on kyllä tullut testattua OPD:tä.

OPD:n jatkuva nilkan jännittäminen on vaan epämukavuus jota ei halua jos ei ole pakko.

Paras ratkaisu on auto-jarrutus regellä (käsittääkseni ainakin Bemuista ja Mersuista löytyy), toiseksi paras on vapaa rullaus + lopussa pysähtyminen poljinregellä (löytyy melkein kaikista).
 
Mitä kokeneempi kuski, sitä vähemmän tykkää OPD:stä. Tämä on minun väitteeni ja on kyllä tullut testattua OPD:tä.

OPD:n jatkuva nilkan jännittäminen on vaan epämukavuus jota ei halua jos ei ole pakko.

Paras ratkaisu on auto-jarrutus regellä (käsittääkseni ainakin Bemuista ja Mersuista löytyy), toiseksi paras on vapaa rullaus + lopussa pysähtyminen poljinregellä (löytyy melkein kaikista).
Ei kyllä ole ollenkaan sellainen fiilis, että nilkka on missään jännityksessä. Vähän kun sanoisi, että sinun niska on koko ajan jännityksessä, kun pääsi pysyy pystyssä. Se on ihan sama juttu. Kun siihen nopeasti tottuu, ei se enää ole missään jännityksessä.

Pitäähän sinun kaasupoljinta painaessasikin pitää nilkka "jännityksessä" jos ajat niin ettei vauhti jatkuvasti seilaa, ainoastaan vauhtia hidastaessa sen sijaan että nostat jalan ylös, siirrät jalkaa, ja painat jarrua, OPD:llä annat polkimen vaan tulla hieman ylös. Tai jos haluat hidastaa rullaamalla, niin jos on rullaus, otat varmaan jalan polkimelta kokonaan. Jos haluat hidastaa OPD-autolla "rullaamalla", niin otat vaan hitaaaaaasti jalkaa pois polkimelta. Se on yhtä oikeaa rullaamista kuin "rullaus"autoissa, joissa on kestomagneettimoottori. Ja ilman niskan ja nilkan jännitystä, kun siihen on tottunut. ;)

Nyt kun ajaa autoilla jotka rullaa, on suorastaan käsittämätön olo, että näinkö sillä autolla ennen ajettiin. Kiihdytetään ensin vauhti ja sitten on paussi kun vaihdetaan poljinta, sitten hidastetaan, sitten taas vaihdetaan poljinta, että kiihdytetään. Sitten rullataan ja mietitään, että ah, nyt rullaan mahdollisimman pitkään (jotta päästäisiin edes lähelle parhaiden sähköautojen kulutuksia, joissa on sattumoisin OPD). Ja sitten taas tökitään jompaa kumpaa poljinta. Kyllä tämä on ainoastaan muutosvastarintaa, ei järkeä, tämä rullailun puolustelu.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä kokeneempi kuski, sitä vähemmän tykkää OPD:stä. Tämä on minun väitteeni ja on kyllä tullut testattua OPD:tä.

OPD:n jatkuva nilkan jännittäminen on vaan epämukavuus jota ei halua jos ei ole pakko.

Paras ratkaisu on auto-jarrutus regellä (käsittääkseni ainakin Bemuista ja Mersuista löytyy), toiseksi paras on vapaa rullaus + lopussa pysähtyminen poljinregellä (löytyy melkein kaikista).
Eri mieltä tästä ja yli 30v on tullut erilaisia autoja ajettua. Sen regenin preferoitu voimakkuus on tietenkin makuasia, mutta en henk.koht keksi yhtän syytä miksi hyppisin mielummin jarrulla kun hoitaisin ajamisen yhdellä polkimella kokonaan. En harrastanut tota jarrulla hyppimistä polttiksillakaan, vaan pyrin ajamaan niin ettei siihen tarvii liikoja koskea.
 
Nyt kun ajaa autoilla jotka rullaa, on suorastaan käsittämätön olo, että näinkö sillä autolla ennen ajettiin. Kiihdytetään ensin vauhti ja sitten on paussi kun vaihdetaan poljinta, sitten hidastetaan, sitten taas vaihdetaan poljinta, että kiihdytetään. Sitten rullataan ja mietitään, että ah, nyt rullaan mahdollisimman pitkään (jotta päästäisiin edes lähelle parhaiden sähköautojen kulutuksia, joissa on sattumoisin OPD). Ja sitten taas tökitään jompaa kumpaa poljinta. Kyllä tämä on ainoastaan muutosvastarintaa, ei järkeä, tämä rullailun puolustelu.

Kuten sanoin niin pitää olla kokenut kuski jotta osaa arvostaa vapaata rullausta, kuulostat ns. pumppailijalta jolle vapaa rullaus tuntuu epämiellyttävältä, kilometrien myötä uskon että sinäkin osaisit arvostaa energiatehokkainta tapaa edetä.
 
Kuten sanoin niin pitää olla kokenut kuski jotta osaa arvostaa vapaata rullausta, kuulostat ns. pumppailijalta jolle vapaa rullaus tuntuu epämiellyttävältä, kilometrien myötä uskon että sinäkin osaisit arvostaa energiatehokkainta tapaa edetä.
Mistä sinä tiedät paljonko minä olen ajanut autolla tai miten ajan autolla? :D Nyt on hatarat argumentit, jos alat jo arvioimaan toisten keskustelijoiden elämänkokemuksia tukemaan omaa näkemystäsi. Täällä ei ole tarkoitus keskustella käyttäjistä.
 
Eri mieltä tästä ja yli 30v on tullut erilaisia autoja ajettua. Sen regenin preferoitu voimakkuus on tietenkin makuasia, mutta en henk.koht keksi yhtän syytä miksi hyppisin mielummin jarrulla kun hoitaisin ajamisen yhdellä polkimella kokonaan. En harrastanut tota jarrulla hyppimistä polttiksillakaan, vaan pyrin ajamaan niin ettei siihen tarvii liikoja koskea.
Toisaalta, miksi käytät ajaessa vain yhtä jalkaa? Jo polttisaikana sai kahdella jalalla autoa hallittua huomattavasti helpommin kuin yhdellä( sarkasmitutka minimiteholle). Toisaalta vanhemmissa autoissa vaihteen vaihto onnistui ilman kytkinpoljonta, joten ajo oli muutenkin mukavempaa.

Mielestäni on vähän hassua arvostella OPD-kuskeja sen käytöstä vaikka itsekin olen sitä mieltä, että ei siitä ole mitään iloa omassa ajossani ja se oli jopa syy miksi en harkinnut EV3:n ostoa( padista menee iDrive päälle pidettäessä padia pohjassa sen sijaan, että se jarruttaisi autoa voimakkaammin kuten se on ennen toiminut). Toisaalta on vähän hassua myös toisinpäin.

OPD tarjoaa vaihtoehdon OPaatD:lle( one pedal at a time drive, TPD) tai meille TFD-kuskeille( kaverin muutama vuosi sitten lanseeraama lyhenne, Two feet drive. Meitäkin on yllättävän paljon). TFD-ajossa tosin esimerkiksi BYD ilmoittaa ettei se ole suotavaa, joten käyttäisiköhän mekaanisia jarruja moisessa tilanteessa. Muut autot priorisoivat minuspoljinta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä ole ollenkaan sellainen fiilis, että nilkka on missään jännityksessä. Vähän kun sanoisi, että sinun niska on koko ajan jännityksessä, kun pääsi pysyy pystyssä. Se on ihan sama juttu. Kun siihen nopeasti tottuu, ei se enää ole missään jännityksessä.

Pitäähän sinun kaasupoljinta painaessasikin pitää nilkka "jännityksessä" jos ajat niin ettei vauhti jatkuvasti seilaa, ainoastaan vauhtia hidastaessa sen sijaan että nostat jalan ylös, siirrät jalkaa, ja painat jarrua, OPD:llä annat polkimen vaan tulla hieman ylös. Tai jos haluat hidastaa rullaamalla, niin jos on rullaus, otat varmaan jalan polkimelta kokonaan. Jos haluat hidastaa OPD-autolla "rullaamalla", niin otat vaan hitaaaaaasti jalkaa pois polkimelta. Se on yhtä oikeaa rullaamista kuin "rullaus"autoissa, joissa on kestomagneettimoottori. Ja ilman niskan ja nilkan jännitystä, kun siihen on tottunut. ;)

Nyt kun ajaa autoilla jotka rullaa, on suorastaan käsittämätön olo, että näinkö sillä autolla ennen ajettiin. Kiihdytetään ensin vauhti ja sitten on paussi kun vaihdetaan poljinta, sitten hidastetaan, sitten taas vaihdetaan poljinta, että kiihdytetään. Sitten rullataan ja mietitään, että ah, nyt rullaan mahdollisimman pitkään (jotta päästäisiin edes lähelle parhaiden sähköautojen kulutuksia, joissa on sattumoisin OPD). Ja sitten taas tökitään jompaa kumpaa poljinta. Kyllä tämä on ainoastaan muutosvastarintaa, ei järkeä, tämä rullailun puolustelu.
Oletko ajanut bemarin sähkäreillä? Rullaa vapaasti, mutta auton ilmaantuessa eteen jarruttaa ( regeneroi) automaattisesti. Toimii ainakin mulla todella hyvin. Ei tartte jarrupolkimeen juuri koskea. Toki ajan vakkarilla liki aina kuin mahdollista.
 
Mistä sinä tiedät paljonko minä olen ajanut autolla tai miten ajan autolla? :D Nyt on hatarat argumentit, jos alat jo arvioimaan toisten keskustelijoiden elämänkokemuksia tukemaan omaa näkemystäsi. Täällä ei ole tarkoitus keskustella käyttäjistä.

Mitä ihmettä, sinähän juuri kuvailit miten ajat autolla jossa on vapaa rullaus, se kuulosti vahvasti kokemattoman kuskin ns. pumppaukselta, en minä tiedä paljonko sinä olet ajanut tai mikä on sinun elämäkokemuksesti (miten ihmeessä tämä edes liittyy tähän keskusteluun??) vaan menin ihan oman kuvauksesi pohjalta.

En epäile hetkeäkään että OPD sopii sinulle paremmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 035
Viestejä
4 876 107
Jäsenet
78 758
Uusin jäsen
Ulzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom