Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama, eihän opd sitä meinaa että kokoajan kiihdytetään tai jarrutetaan, poljin sopivassa asennossa niin auto rullaa. Ja kuka oikeasti ajaa polkimella jotain maantietä? Kai nyt vakkari vähintään on päällä.Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.
Uudemmissa on näin, ja muilla merkeillä jo 2021( ja ennen) mutta Volvolla kumpikin moottori oli kestomagneettimoottori ja siksi kulutuskin on hieman muita merkkejä korkeampi. Sama taitaa tosin olla iX1:ssäkin( yksi syy monista miksi meille ei tullut nyt kyseistä autoa vaikka hintaa oli tiputettu vajaavetoanhalvemmaksi).Sähkistä kun speksattiin niin tuli tuotakin mallia vilkastua. Speksien mukaan kestomagneetti on vain takana?
Varmasti onnistuu rullaus opd:lla mutta on paljon hankalampaa kuin auton rullaus vain nopeuspolkimen nostolla kokonaan ylös. Siinä ei tarvitse tuijotella mittareita milloin ollaan siinä vapaan rullauksen tilassa.Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.
Itse ainakin rullailen jatkuvasti Teslan one pedal drivingilla, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei OPD estä rullaamista.
Sama, eihän opd sitä meinaa että kokoajan kiihdytetään tai jarrutetaan, poljin sopivassa asennossa niin auto rullaa. Ja kuka oikeasti ajaa polkimella jotain maantietä? Kai nyt vakkari vähintään on päällä.
Miten Teslalla rullataan OPD kanssa? Koska regen mielestäni tarttuu heti vai onko tässä idea jotenkin sovittaa kaasu sopivaan kohtaan?
Kuulostaapa melko alkeelliselta ja hankalalta tavalta.Jossain näytön sivussa, softan versiosta riippuen löytyy vihreä / musta teho / regen bar. Seuraavalla reissulla pidät sen vaan niin että ei näy vihreää tai mustaa niin sitten sen rullaa
Vaatii tosiaan allekirjoittaneelta vähän liikaa kaistaa autoa ajaessa mutta saattaa joltain viriililtä parikymppiseltä onnistuakin.
Kuulostaa siltä ettet nyt ihan ymmärrä mistä puhutaan. Ei tuota mittaria seurata ajossa jotta osuisi johonkin "rullaukseen". Se on lähinnä hauska data näytöllä.Kuulostaapa melko alkeelliselta ja hankalalta tavalta.
Mutta aina löytyy joku kova, joka väittää jopa neliveto-Volvolla kykenevänsä rullaamaan( spoiler: se on mahdotonta).Kuulostaapa melko alkeelliselta ja hankalalta tavalta.
Siinä sinun virheoletus boldattuna. Siis siihen mitä oikeasti reaalimaailmassa tapahtuu. Ihminen ei säädä OPD tehokkaasti.
Ja saman saa toki lataamalla akun 100% niin regen ei tietysti toimi kun energiaa ei mihinkään saa mahtumaan. Tai laittamalla s3xy buttonit niin voi säätää regeniä haluamakseen tai pois.Ei se kyllä rullaa silloinkaan. Jos haluaa kokea oikean rullauksen Teslassa laittaa huoltotilan päälle ja jarrujen kiillotuksen, sieltä regen pois.
Tuntuu hetken oikeasti oudolta kun auto vaan lipuu voiman jälkeen.
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.Kuulostaa siltä ettet nyt ihan ymmärrä mistä puhutaan. Ei tuota mittaria seurata ajossa jotta osuisi johonkin "rullaukseen". Se on lähinnä hauska data näytöllä.
Pitäisikö sinun käydä kunnolla Tesla koeajamassa, niin näillä kommenteilla olisi painoarvoakin?Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Mutta aina löytyy joku kova, joka väittää jopa neliveto-Volvolla kykenevänsä rullaamaan( spoiler: se on mahdotonta).
Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.Pitäisikö sinun käydä kunnolla Tesla koeajamassa, niin näillä kommenteilla olisi painoarvoakin?
Teslan kritiikki on kuin Noksuaikaan Iphonen. Kattokaa sit uusin BMW:n Neue Klasse tai id.7 taikka kiinan markkinasta tulevia autoja. Design sisällä siirtyy yhä teslamaisemmaksi. Tesla on suunnannäyttäjä tulevaisuudelle ja tekee halvalla hyvää.Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
Ei. Moottori pyörii yhä mutta ei syötä tai vastaanota virtaa. Moottori tulisi irtikytkeä vetoakseleilta, jotta se rullaisi vapaasti.Eikö rullaa vapaasti jos vetää vaihteen N:lle?
Näinpä. Tuossa Kiassa systeemi käyttää ilmeisesti myös jarrua ja olin kaikkien kuulemieni kommenttien perusteella odottanut sen olevan jollain lailla erilainen, mutta käyttökokemus on 1/1 samanlainen kuin Teslassa jos täppää i-pedalin päälle. Lisäksi siinä on tietty niitä säätöjä, mutta imo niistä ainoastaan level 3 jotain virkaa. Loput asennot sama kuin regeniä ei olisi ollenkaan. Se Teslan ei sillä ajaneiden paskaksi haukkuma toteutus näyttää siis voivan ihan hyvin ainakin näissä korealaisissa.Itseäni ei kiinnosta pätkääkään rullailla Teslalla eli säätää jalkaa nollakohtaan tai kikkailla valikoissa. OPD ja vakkari riittää minulle. Vaikka häviänkin optimaalisessa energiatehokkuudessa, niin ainakin minulle auto liikkuu riittävän paljon kWh:ta kohti. Lähipiirin kokemuksien ja Tekniikan maailman testien perusteella enemmän kuin muilla valmistajilla.
Mutta pitääkö se laittaa Kiassa joka lähdössä erikseen päälle?Näinpä. Tuossa Kiassa systeemi käyttää ilmeisesti myös jarrua ja olin kaikkien kuulemieni kommenttien perusteella odottanut sen olevan jollain lailla erilainen, mutta käyttökokemus on 1/1 samanlainen kuin Teslassa jos täppää i-pedalin päälle. Lisäksi siinä on tietty niitä säätöjä, mutta imo niistä ainoastaan level 3 jotain virkaa. Loput asennot sama kuin regeniä ei olisi ollenkaan. Se Teslan ei sillä ajaneiden paskaksi haukkuma toteutus näyttää siis voivan ihan hyvin ainakin näissä korealaisissa.
Täsmälleen samaa mieltä. No, kerran olet sitä koeajanut, niin mitä mallia ajoit ja mitä pidit?Varmaan ihan yhtä paljon kuin kenen tahansa muunkin, joka kyseenalaistaa kaikki muut ratkaisut kuin Teslan tekemät. Teslaa olen kyllä koeajanut eli siinä sun ajatustenluku meni pieleen.
Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.
Eli saa vain kuskin oven auki ja muut matkustajat joutuu likaamaan kätensä ja vaatii vielä sen kännykän kaivamisen esille ja sovelluksen käytön. Kylläpä kuulostaa puolivalmiilta ratkaisulta kuten monet muutkin Teslan ratkaisut.
Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Kannattaa varmaan myös lukea ne viestit joihin vastasin ymmärtää kokonaisuus eikä poimia yksittäisiä viestejä joukosta. Ne oli vähintään yhtä huvittavia sisällöltään ja trollaukseksi nekin olisit varmasti luullut. Mutta joku toinen ketju on parempi keskustella käyttäjistä kuin tämä.Alla olevien viestiesi perusteella oletin, että et omaa kokemusta Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ollut trollaus yhtä foorumin teslauskovaista kohtaan, mutta niin ei liene asian laita?
No on se edelleen ihan yhtä hölmö. Onneksi monet ovat häivyttänet sen osaksi kojelautaa, niin että se ei törrötä siinä irrallisena.Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
OPD:tä yrittänyt opetella käyttämään. Ei mukava millään tavalla. Saa pedalijalkaa säätää/jännittää koko ajan. Vapaa rullaus + auton oma autoregen on ylivoimaisesti mukavampi tapa edetä. Ei ole mukava millään tavalla säätää padaalijalkaa "millin tarkuudella" koko ajan.OPD ja vakkari riittää minulle.
Ei se kyllä rullaa silloinkaan. Jos haluaa kokea oikean rullauksen Teslassa laittaa huoltotilan päälle ja jarrujen kiillotuksen, sieltä regen pois.
Tuntuu hetken oikeasti oudolta kun auto vaan lipuu voiman jälkeen.
Uudessa Model Y:ssä ilmeisesti generoi myös jarrua painettaessa.Tai sitten ostaa S3XY buttonit ja painaa nappia.
Voit olla oikeassa tuon rullauksen suhteen. Kokonaan pois kytkemällä se kyllä tuntuu paljon sulavammalta.
Tuo sitten tietysti johtaa Teslan tapauksessa siihen, että regeniä ei tapahdu ollenkaan, jos jarrua joutuukin painamaan.
Hmmm, olen aina luullut että Teslassa jarupoljin on ollut myös regen poljin. No hyvä että nyt sitten valjastavat sen tuohon touhuun myös.Uudessa Model Y:ssä ilmeisesti generoi myös jarrua painettaessa.
Niin no ei ole siis tarkoitus ajaa oikeasti rullaten, mutta jos nyt jostain syystä pakko kokeilla niin noilla tavoin se on mahdollista. Toki voi ostaa s3xy buttonit niin voi itse valita regen tason haluamakseen Teslassakin. Ja samaa mieltä että sinänsä hölmöä että ei saa itse valita, helppoa olisi varmasti tehdä näytölle vaikka slideri josta voi valita 1% tarkkuudella regenin 0-100% niin saisi jokainen valita haluamansa.Tässä kun lukee viestejä niin jotain huoltotilaa pitäisi alkaa räpeltämään oikeaan rullauksen tai ajamaan akku täynnä. Kätevää.
Uudessa Model Y:ssä ilmeisesti generoi myös jarrua painettaessa.
Ei onnistu softapäivityksellä.Pyhäinhäväistys!
-kai sen sais softapäivityksellä vanhempiinkin? Olis aika hiton jees.
On, jos se OPD ei rullaa.Niin eli nyt ei puhuta enää tekniikasta.
Tekniikan tasolla edelleenkään toteutuksissa ei ole eroa energiatehokkuuden kannalta.
Tässä tarkempaa tietoa.Ei onnistu softapäivityksellä.
Syytä en nyt ulkoa muista? Joku osa puuttuu?
Ei. Tai no. I-Pedal pitää (tämä pysäyttää auton kokonaan), mutta esim. mulla se level 3 on päällä defaulttina ja yhdellä napautuksella saa vaihdettua i-pedaliin. Tämä on toteutettu Kiassa hyvin. Toi kolmonen vastaa suunnilleen Teslan regeniä + ryömintä tms. mikä nyt olikaan nimeltään.Mutta pitääkö se laittaa Kiassa joka lähdössä erikseen päälle?
On, jos se OPD ei rullaa.
Kyllä se on.. Ruma kuin mikä ja aika harvassa on usecaset, jossa siitä olisi jotain olennaista hyötyä. Kenties navigointi, mutta siinäkin se lähinnä rajoittuu siihen, että ehdotettua reittiä on ennen lähtöä mukavampi ihmetellä isommalta ruudulta.Enää ei sentään höpistä kuinka tuollainen iso tablet on hölmö autossa…
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?Ei. Tai no. I-Pedal pitää (tämä pysäyttää auton kokonaan), mutta esim. mulla se level 3 on päällä defaulttina ja yhdellä napautuksella saa vaihdettua i-pedaliin. Tämä on toteutettu Kiassa hyvin. Toi kolmonen vastaa suunnilleen Teslan regeniä + ryömintä tms. mikä nyt olikaan nimeltään.
Eilen ja tänään tuli testattua autopilottia - tai mikä keskitin se nyt tässä onkaan nimeltään -vähän enemmän ja aika puolivillainen se on Kiassakin. Se on tietysti loistavaa, että auto ei mene sorkkimaan nopeutta omin päin, mutta on todella tarkka siitä että tiessä on viivat eikä edessä ole jyrkempiä mutkia. Motareilla ja kehäteillä pesee Teslan ratkaisun ensinmainitun takia 100-0, mutta kuluneella maanteillä on vaikeuksia pitää ohjausta päällä. Teslassa tuo oli loistava nimenomaan tuolla pohjoisen maanteillä, jossa ei arponut nopeuksia datasta vaan keskittyi ohjaamaan. En löisi vetoa, että Kialle voi jättää siellä ratin kun niitä viivoja ei oikein aina ole. Bussipysäkkejä yms. levennTässä toki vakkari toimii, joten 100-0 pysyy. Saisikohan ton muuten reagoimaan rajoituksiin jos haluaisi. Manuaali tais sanoa joo, mutta ajaako häläreiden poisto sen yli?
Kovat on jengillä odotukset, jos itseajavia kuvitellaan näkevän, mutta nykyromut eivät hanskaa kiemurtelematta edes suoraa tietä, jossa on siellä täällä levennyksiä..
Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?
Mä en oo testannut. Ajanut Helsingissä ja lähiympäristössä, jossa nuo pitkät välit ovat tuhoon tuomittuja, koska autoa lappaa väliin minkä kerkeää.Saako Kiassa vakkarilla ajaessa etäisyyden pidemmäksi edellä olevaan kuin teslassa? Ainakin koeajolla teslassa maksimietäisyys oli aivan liian lyhyt (en tiedä onko tähän tullut päivitystä viime aikoina?). Entä voiko Kiassa paimentaa auton ajamaan vaikka kaistaviivojen oikeassa reunassa kuten vageissa pystyy?
Riippuu ihan autosta, Tesla lienee ainoa joka rullaa. Ja ketjun perusteella jopa siinäkin vaatii timantinkovaa kuskia. En oikein hahmota mikä tarve sun on päivänselvää faktaa vastaan alkaa inttääSe rullaa. Eli ei eroa.
Preferoi voimakkaasti kaistan keskellä ajamista. Jos on pahat urat, niin saattaa olla mielenkiintoinen kokemus.Mä en oo testannut. Ajanut Helsingissä ja lähiympäristössä, jossa nuo pitkät välit ovat tuhoon tuomittuja, koska autoa lappaa väliin minkä kerkeää.
En oo huomannut jälkimmäiseen mitään asetusta (en oo kyllä etsinytkään). Väittäisin tämän ajavan vähän kauempana keskiviivasta kuin Tesla by default. Enemmän seuraillut sen kyvykkyyttä ohjaamiseen ylipäänsä ja se on nykyisen otoksen perusteella heikompi pl. isot suorahkot tiet, jossa hyvät viivoitukset ja enemmän kuin yksi samansuuntainen kaista.
Riippuu ihan autosta, Tesla lienee ainoa joka rullaa. Ja ketjun perusteella jopa siinäkin vaatii timantinkovaa kuskia. En oikein hahmota mikä tarve sun on päivänselvää faktaa vastaan alkaa inttää![]()
Pitkät päällä m3 ajelee kaupunkialueella sujuvasti vaikka on täällä katuvalotkin. Auton vastaantullessa sentään vaihtaa lyhkäsille näppärästi mutta tympeetä silti häikäistä fillaristeja ja kävelijöitä. Mahtaakohan siitä johtua kun jotkut sanoo että model 3 valot häikäisee muita enemmän?![]()
Kyllä se fysiikka tässä on täysin yksiselitteinen ja OPD ei ole tehokkain tapa. Sitähän sinä et kyennyt ymmärtämään. Asia ei liittynyt mitenkään polkimiin. Lue pari sivua taaksepäin, ihan tarpeeksi ratakiskoa väännetty sinulle useamman henkilön toimesta.Ei tunnu olevan niin kovin selvää, jos näin kauan menee päästä sopuun että teknisesti tosiaan ei ole mitään eroa käyttääkö rullaamiseen ja regenerointiin mitä poljinta. Aiempien kommenttien perusteella asia ei tuntunut olevan selkeä.
Itse en koe vaikeaksi rullata, kaasuttaa tai regeneroida sillä samalla polkimella. Tekniikka on melkein sama kun ajoi korkeapuristeisella manuaalivaihteisella polttomoottorilla.
No jatketaan sitten vielä..Kyllä se fysiikka tässä on täysin yksiselitteinen ja OPD ei ole tehokkain tapa. Sitähän sinä et kyennyt ymmärtämään. Asia ei liittynyt mitenkään polkimiin. Lue pari sivua taaksepäin, ihan tarpeeksi ratakiskoa väännetty sinulle useamman henkilön toimesta.
Ehkä sun pitäis aloittaa lukeminen alusta ihan mun ekasta viestistä aiheeseen liittyen (alla). Boldasin vastauksen kysymykseesi. Ja nimenomaan kyse oli siitä, että OPD:llä sä et reaalimaailmassa pääse koskaan optimiin, koska ihminen ei ole robotti. Jonka näköjään sinäkin tunnistat, kun asetit yo. esimerkissä robotin ajamaan. MOT. Ei tarvitse keskustella enempää.No jatketaan sitten vielä..
Väitätkö siis tosiaan että kaksi rinnakkain kulkevaa autoa kuluttaa eri määrän energiaa kun toisessa on OPD päällä, ja toisessa pois päältä? Molemmilla rullataan, regeneroidaan ja kaasutetaan tismalleen sama määrä.
Eihän tässä oteta kantaa kumpi on helpompi. Sanotaan että robotti suorittaa molemmilla ajamisen.
Mitä enemmän auto rullaa vapaasti, sen energiatehokkaampi. OPD hukkaa enemmän energiaa, koska hyötysuhde takaisin sähköksi ei ole sata. Eli jos auto käyttää rekuperaatiota jarruttamiseen ensisijaisesti, OPD ei aiheuta kuin haittaa. Sen optimikäytöllä pääsee samaan kuin maksimit rullaamalla.