Vaikka Teslaa saa ja pitääkin ansaitusti kritisoida monesta asiasta, avaimettoman käytön he ovat hoitaneet minusta hyvin.
Mobiiliavaimen ansiosta voi kävellä autoon, laittaa jalan jarrulle sekä vaihteen päälle ja lähteä ajamaan. Mitään extraa ei tarvitse tehdä. Jos tarvitsee ovi avata välillä ja käydä vaikka postilaatikolla, niin auto ei sammu vaan on heti ajovalmis. Auto käynnistyy, kun koskee kahvaan kännykkä taskussa ja penkille istuessa auto on jo valmis liikkeelle. On/off valinnan sijaan riittää, että laittaa jalan jarrulle ja vaihteen silmään. Minusta helppoa ja intuitiivista.
Back-up on toki syytä olla ja Teslalla se on kortti. Se on kätevä lompakossa ja vie vähemmän tilaa kuin avain. Itse pidän korttia aina mukana. Pari kertaa olisin jäänyt autolla matkalle ilman korttia. Kummallakin kerralla syynä oli kännykän sekoaminen.
Taas automaattisammuva auto on tosiaan syvältä perkeleen perseestä, ja vielä peräasennossa. Mikään ei vituta enempää Volvossa kuin auton sammuminen kun korjaat istuma-asentoa ovi auki ja vyöttämättä. Skodassa sentään on vielä start/ stop -painike, jolla nähtävästi auton saa haluttaessa pysymään päällä poistuttaessa istuimelta hetkeksi. Avaimettoman käynnistyksen autoissa ei onneksi ole yleistäen sammutusautomatiikkaa.
Puhelin avaimena on omasta mielestäni turha ominaisuus sillä kyllä se perinteinen fobi kannattaa olla aina matkassa mukana ja kaverille auton lainaaminen hoitaa vaikka vara-avaimella. Volvon kolmen avaimen taktiikka oli erinomainen, profiilinvaihtoineen.
Kyllä minuakin rassaisi tuollainen käytössä, mitä Volvo tekee. Lisäksi olen samaa mieltä, että avain on syytä olla mukana kännykkäavaimen lisäksi. Teslalla saa auton kännykällä auki ja ajoon, vaikka olisit vähän kauempanakin. Esim. mulla kaveri on ajanut auton paikasta X luokseni tämän toiminnon avulla.
Jos tuosta siirtyisi puhtaasti kännykän käyttöä vaativaan autoon, niin siinä tulisi kyllä aika paljon takapakkia mukavuuteen. Jopa paluu tuollaiseen perinteiseen virtalukossa kääntyvän avaimen käyttämiseenkin tuntuisi nopeammin omaksuttavammalta ja siten mukavammalta kuin kännykän räpläyspakko tai se, että joutuu sohimaan takaluukun alla jalkaansa ja odottelemaan luukun avautumista kun sitä toimintoa ei voi ennakolta tehdä.
Käsi sydämellä voin todeta, että mukavuus parani minulla. Aiemmin minulla on ollut keyless-go autoja avainpesällä tai on/off napilla viisi kappaletta ennen Teslaa ja hyppy mukavampaan käyttöön oli selvä. Räplään kännykkää ainoastaan silloin, kun haluan peräkontin auki koskematta luukkuun. Muuten vain kävelen autoon tai autolta pois.
Mutta tämä on yhtä tottumiskysymys kuin OPD:n käyttäminen. Tosin moni käyttää sitä säästääkseen jarrupaloja

.
Ei mitään järkeä. Kuinka sairaalloisen nuuka pitää olla käyttääkseen OPD:ta tuon takia?