Yleistä keskustelua sähköautoista

Enpä muista olisinko omassa plugarissakaan(Kia) koskaan käyttänyt/testannut tuota autolockkia. Lukkoonhan ne ovet menevät jonkun kuluttua jos avaa ovet lukosta mutta ei avaa ovea. Avain kun on taskussa niin ovessa olevasta nappulasta painamalla tuota käytän aina muutenkin. Avauksen saa asetuksista kyllä päälle että lähestyminen riittää, mutta en sitäkään käytä (nappulaa ovessa käytän silloinkin). En tykkää että availee ja lukitsee itsekseen kun liikkuu auton lähellä.

Kia Connect sovelluksesta tietty voi kaupan puolelta katsella onko siellä jotain tuohon liittyvää.

Toki etälukitusta ja etäavausta on tullut jokusen kerran sovelluksella tehtyä.

Voisi tietty ihan mielenkiinnosta joskus testata että toimisiko automaattilukitus (eli onko sellaista toimintoa ollenkaan). Ei vaan tosiaan ole ollut kiinnostusta kun kuskin oven kahvassa olevasta nappulasta homma toimii.
 
Melkein väittäisin, että viime viikolla vuokralla olleessa EV6:ssa meni ovet itsestään lukkoon, kun auton luota poistuin…

Toi on kyllä mielestäni todella hyödyllinen toiminto. Omassa autossa kun en kanna avaimia koskaan mukana, vaan iphone ja apple watch ajavat avaimen virkaa. Ovien automaattista avausta en käytä, vaan kahvaan tarttuessa aukeavat.
 
Aika oudolta tuntuisi jos ei lukitus aukeaisi kun kävelee lähelle ja menisi lukkoon kun kävelee autolta pois. Tähän kun on tottunut ja vaihtaisi autoon jossa pitäisi itse muistaa tehdä jotain että ovet menevät lukkoon niin jäisivät varmaan 95 % kerroista auki. Sama jonkun avaimen kanssa, varmaan palaisin aina kotiin hakemaan sitä jos sellaista tarvitsisi.
 
Audissa sama ettei mene lukkoon kun poistuu.

Auto tietää kyllä tasan tarkkaan missä avain liikkuu, sillä takaluukun ”potku” avaus ei toimi jos avain on vaikka kuskin oven vieressä. Avain pitää olla nimenomaan takaluukun lähellä jotta se aukeaa.

Olen koittanut netistä selvittää ja kävin marmorillakin kysymässä mutta kaikkien mukaan ei ole eikä tule. Se on sitä teknistä etumatkaa 🤡
 
Itse olen kotona keittiössä alle 2 metrin päässä autostani ja avainnippu sekä kännykkä on monesti taskussa. Jos pihalla olisi tesla niin sinne ei varmaan kannattaisi jättää mitään arvokasta sisälle, kun ovet aukeaisi itsestään vähän väliä?
 
Itse olen kotona keittiössä alle 2 metrin päässä autostani ja avainnippu sekä kännykkä on monesti taskussa. Jos pihalla olisi tesla niin sinne ei varmaan kannattaisi jättää mitään arvokasta sisälle, kun ovet aukeaisi itsestään vähän väliä?
Eikö tää sama nyt koske melkein kaikki muitakin autoja joissa on joku ”comfort”-entry / keyless entry?
 
Aika oudolta tuntuisi jos ei lukitus aukeaisi kun kävelee lähelle ja menisi lukkoon kun kävelee autolta pois. Tähän kun on tottunut ja vaihtaisi autoon jossa pitäisi itse muistaa tehdä jotain että ovet menevät lukkoon niin jäisivät varmaan 95 % kerroista auki. Sama jonkun avaimen kanssa, varmaan palaisin aina kotiin hakemaan sitä jos sellaista tarvitsisi.
No tämä. Virrat jäi päälle ja ovet auki ekat aika monta kertaa lähtiessä. Nyt olen kehittynyt ja muistanut monta kertaa tuon virran. Se oven nappi voisi ehkä olla itselleni toimiva muistisääntö tohon lukituksen. Nää keyless autot ovat tehneet sen, että vaikka avain on mukana, niin sitä ei muista käyttää
 
Itse olen kotona keittiössä alle 2 metrin päässä autostani ja avainnippu sekä kännykkä on monesti taskussa. Jos pihalla olisi tesla niin sinne ei varmaan kannattaisi jättää mitään arvokasta sisälle, kun ovet aukeaisi itsestään vähän väliä?

Noin lähellä ei tosiaan kannata mitään keyless avaimia pitää. Tosin jos seinä on välissä niin tuskin aukeaa, signaali heikkenee riittävästi.

Jos olen ollut parin metrin päässä autosta ja keho puhelimen ja auton välissä niin ei ole auennut.

Ellei auto ole kirjaimellisesti keittiössä sisällä, sitten kannattaa sulkea sovellus ettei ketään pääse sisälle. Tai jos ei halua sovellusta sulkea niin ottaa normi avaimen käyttöön kun on noin spesifi tilanne. Pitää sen siellä avainlaatikossa.
 
Itse olen kotona keittiössä alle 2 metrin päässä autostani ja avainnippu sekä kännykkä on monesti taskussa. Jos pihalla olisi tesla niin sinne ei varmaan kannattaisi jättää mitään arvokasta sisälle, kun ovet aukeaisi itsestään vähän väliä?
Kyllä siinä joku bluetooth-tolkku taitaa olla. Helposti parinkymmenen metrin päässä autosta sovellus sanoo "yhteydessä autoon" (kerrostalossa joskus jopa kerroksista, kun auto on kadun varressa). Mutta ei ne ovet aukea silloin.. toki folio auttaa, myös päässä. Noh, omassa päässäkin taitaa alkaa viirata, kun jäi pullonpalautusautomaatista kuittinappi painamatta - olisiko Tesla-oiretta. Bensa-autoa joskus lainaan .. unohtuu aina käymään - tai ainakin tankatessa.
(ja nuo keyless-hommat on eri kuin teslan bluetooth-pohjainen systeemi. edit. en ole perehtynyt, miten ne korttiavaimet toimivat - niitä ei tosin taida voida etälukea kun range on joku pari senttiä). Tesla toki lähettää myös äppiin viestiä, jos olet töhöillyt jonkun luukun/oven auki.
 
Viimeksi muokattu:
Harmi, jos Hyny ei saa tota toimimaan. Ioniq 5 olisi kuitenkin yksi harvoista hyvän näköisistä ja muutenkin potentiaalisista sähköautoista.
Onhan sulla siinä takuu. Huono uutinen on se, että ilmeisesti yli 10% autoista tuo on mennyt, mutta hyvää se, että nykyään niitä korjattuja ei ole kai juurikaan hajoillut
 
Aika oudolta tuntuisi jos ei lukitus aukeaisi kun kävelee lähelle ja menisi lukkoon kun kävelee autolta pois. Tähän kun on tottunut ja vaihtaisi autoon jossa pitäisi itse muistaa tehdä jotain että ovet menevät lukkoon niin jäisivät varmaan 95 % kerroista auki. Sama jonkun avaimen kanssa, varmaan palaisin aina kotiin hakemaan sitä jos sellaista tarvitsisi.
Se on hassua, että Teslakuskit oppivat välittömästi reagoimaan haamujarrutuksiin sekunnin sadasosan reaktioajalla tai käyttämään pyyhkijöitä joltain kosketusnäytöltä, mutta ovien lukitus tai start-napin painaminen on aivan mahdoton tehtävä eikä sitä voi mitenkään oppia, vaikka autot ovat viimeiset 10-20 vuotta niin toimineet. Ihan kuin tämä uusavuttomuus olisi jotenkin valikoitunutta...
 
Se on hassua, että Teslakuskit oppivat välittömästi reagoimaan haamujarrutuksiin sekunnin sadasosan reaktioajalla tai käyttämään pyyhkijöitä joltain kosketusnäytöltä, mutta ovien lukitus tai start-napin painaminen on aivan mahdoton tehtävä eikä sitä voi mitenkään oppia, vaikka autot ovat viimeiset 10-20 vuotta niin toimineet. Ihan kuin tämä uusavuttomuus olisi jotenkin valikoitunutta...
Kyllä siihen tottuu jos sellainen puuttuu. Höpöjä vaan puhuvat.
Kuitenkin muissakin on näitä samoja ominaisuuksia.
 
Se on hassua, että Teslakuskit oppivat välittömästi reagoimaan haamujarrutuksiin sekunnin sadasosan reaktioajalla tai käyttämään pyyhkijöitä joltain kosketusnäytöltä, mutta ovien lukitus tai start-napin painaminen on aivan mahdoton tehtävä eikä sitä voi mitenkään oppia, vaikka autot ovat viimeiset 10-20 vuotta niin toimineet. Ihan kuin tämä uusavuttomuus olisi jotenkin valikoitunutta...
Ei se "jarruta", mutta regen on niin voimakas, että käytännössä jarruttaa. Kun siis auto on sitä mieltä, että automaatilla tms ei pysty ajamaan. En käytä autopilottia juuri koskaan (kesällä 3-tiellä tms kyllä), niin ei tarvitse jarrutuksia murehtia. P*ska ominaisuus tuo kyllä ainakin 2 v sitten oli, kun kartoissa/logiikassa varjopaikoissa tms oli ongelmaa. Lienee nykyään parempi.
Pyyhkijät on viiksessä ainakin tässä "vanhassa" Y:ssä, en ymmärrä mistä se "vain ruudusta" on siihen keksitty. Toki siitä ruudustakin voi tökkiä, kun koskee viikseen, niin tulee ruudulle valintalista suoraan tarjolle pyyhinnopeudelle. Kerran viiksinapista painaa, niin kertapyyhkäisy. Ratin rullasta voi sitten säätää nopeutta 5 sek ajan tms ( muuten äänenvoimakkuus). Tai jos pyyhkimet ovat jo päällä, uusi viiksinapin painallus nostaa nopeutta yhdellä pykälällä. On kyllä niin taas vaikeaa ..
 
Kyllä siihen tottuu jos sellainen puuttuu. Höpöjä vaan puhuvat.
Kuitenkin muissakin on näitä samoja ominaisuuksia.
Tätä just tarkoitin. Ihmiset sopeutuu todella nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen. Ei esim. tehnyt edes hankalaa tottua lähes 500 heppaisen V8 auton jälkeen ajella vähän yli 80 heppaisella kinnerillä.
 
Tätä just tarkoitin. Ihmiset sopeutuu todella nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen. Ei esim. tehnyt edes hankalaa tottua lähes 500 heppaisen V8 auton jälkeen ajella vähän yli 80 heppaisella kinnerillä.
Teslassa on pakosti Re-gen päällä. Service-moodissa on kuitenkin jarrujen "kiillotustila". Sen kun laittaa päälle, ei regeneroi yhtään ts auto rullaa paremmin kuin polttomoottorivehkeet. Kun jarruja kiillotin, kesti ehkä kilometrin tottua käyttämään jarrupoljinta kuten legacy-autoissa. Noh, ehkä johtuu siitä, että kortti on 1900-luvulta.
 
Tätä just tarkoitin. Ihmiset sopeutuu todella nopeasti muuttuneeseen tilanteeseen. Ei esim. tehnyt edes hankalaa tottua lähes 500 heppaisen V8 auton jälkeen ajella vähän yli 80 heppaisella kinnerillä.
Näin se menee.
Monenlaista autoa ollut alla ja ilman mitään herkkuja, niin hyvin ajannut ja jopa muistanut lukita ovetkin.
 
Onhan sulla siinä takuu. Huono uutinen on se, että ilmeisesti yli 10% autoista tuo on mennyt, mutta hyvää se, että nykyään niitä korjattuja ei ole kai juurikaan hajoillut
Taitaa kyllä olla ihan hevosmiesten tietotoimiston juttuja sun 10% Tähän ketjuunko se artikkeli oli linkattu, jossa luki 1%.
 
Onhan sulla siinä takuu. Huono uutinen on se, että ilmeisesti yli 10% autoista tuo on mennyt, mutta hyvää se, että nykyään niitä korjattuja ei ole kai juurikaan hajoillut
Takuu joo, "korjaus" vaan voi kestää viikkoja, eikös auto ole ostettu ajettavaksi, eikä "asu korjaamolla- moodia" varten?, todennäköisyys uudelleen hajoamiseen on edelleen olemassa. Purkkasoftan käyttö eikä vastaava huonosti suunniteltu osan vaihto vastaavaan huonosti suunniteltuun tuo välttämättä mitään muutosta lopulta, kannattaa katsoa mitä tuolla
ICCU Schaltungstechnik Achtung Hardcore - Seite 26 - IONIQ 5 - Allgemeine Themen • Hyundai IONIQ 5 - Elektroauto Forum foorumilla asiasta nimimerkki "chris_11" kertoo, hänellä tuntuu olevan tietoa, mistä ongelma johtuu ja mitä kannattaa ottaa huomioon tuon mahdollisen tulevan ongelman kanssa, jos on E-GMP-alustaisen itselleen erehtynyt hommaamaan. Vuosia on ollut aikaa korjata ongelma, mutta mitään ei tapahdu :facepalm: Hieno auto on paskottu ja jää sen takia ostamatta.
 
Taitaa kyllä olla ihan hevosmiesten tietotoimiston juttuja sun 10% Tähän ketjuunko se artikkeli oli linkattu, jossa luki 1%.
Perustuu somettimessa olleeseen kyselyyn FB:n EV6 ryhmässä. Siellä taisi olla levinnyt melkein 20%:lla, mutta toki noissa ryhmissä on mahdollisesti paljon porukkaa, jotka hakeutuneet sinne sen takia, että autoon on tullut joku vika. Kyllä tosta voi kuitenkin sen verran päätellä, että paljon niitä menee. Tällä epätieteellisellä tavalla tutkittuna jopa enemmän kun niitä Teslan ilppejä.

Mutta kuten sanottu. Näitä varten on takuu. Ja hyvä puoli tossa viassa on myös se, että yleensä se ei estä autolla ajamista. Ainoastaan AC-lataamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Se on hassua, että Teslakuskit oppivat välittömästi reagoimaan haamujarrutuksiin sekunnin sadasosan reaktioajalla tai käyttämään pyyhkijöitä joltain kosketusnäytöltä, mutta ovien lukitus tai start-napin painaminen on aivan mahdoton tehtävä eikä sitä voi mitenkään oppia, vaikka autot ovat viimeiset 10-20 vuotta niin toimineet. Ihan kuin tämä uusavuttomuus olisi jotenkin valikoitunutta...
Pyyhkijöitä käytetään viiksestä ja rullasta, ainakin MY -23 mallissa, ei tarvitse näyttöä mihinkään pyyhkijöiden kanssa.

Varmasti taas tottuisi taas avaimen mukana kantamiseen ja ovien avaamiseen/lukitsemiseen(suurimman osan autoiluistani olen hoitanut autolla jossa ei ollut minkäänlaista kaukosäädintä tai edes keskuslukitusta), mutta olisihan se vain äärimmäisen typerää kun asian kerran voi tehdä paljon paremminkin. Onneksi oma autonvaihto on edessä vasta n. 8v päästä niin eiköhän tämä avaimettomuus ole silloin kaikissa autoissa.
 
Sellaisiin asioihin tottuu mielellään, jotka tietokone hoitaa hyvin tai joilla vältetään jokin turha tekeminen. Näitä ovat mm. avaimeton sisäänmeno ja startti-nappulan puuttuminen. Silloin ärsyttää, kun ko. ominaisuuksia ei ole.

Sellaisiin asioihin en halua tottua, joissa tietokone tekee perusasian huonosti. Näitä ovat mm. yllättävä ja tarpeeton jarruttelu/regenerointi vakionopeussäädin päällä tai puhtaan lasin pyyhintä. Silloin ärsyttää, kun ko. ominaisuus toimii huonosti.

Ei nämä ole mitään toistensa poissulkevia juttuja.
 
Eli joudut nyt aina autoon mennessäsi painamaan fyysisestä napista autosta virrat päälle ja odottamaan että softat starttaa. Sitten kun lopetat ajon, joudut painamaan taas sitä nappia. Ja sitten vielä joudut kaivamaan kännykän (kai siinä edes on puhelinavain, vai joudutko kantamaan vanhanaikaista avaintakin mukana) taskusta poistuessasi ja lukitsemaan auton sieltä? Miten kestät tuota, varsinkin kun vanhassa autossasi Teslassa et joutunut tekemään mitään noista vaiheista?
Ei oo nähdäkseni viiveitä tossa softien starttaamisessa. Mulla ei kyllä yleensä ole mitään tarpeita siihen näyttöön koskeakaan, joten en tiedä tarkasti ottaako käskyjä vastaan sekunnin vai viiden päästä.
Virtanappi, vaihde ja menoksi toimii ainakin instant. Poistuessa pitää laittaa ovet lukkoon avaimesta tai puhelimesta. En koe, että tossa on mitään kestämistä. Ajan edelleen säännöllisen epäsäännöllisesti myös vanhempia polttiksia ml. manuaalivaihteiset pakut, joten homma on hanskassa. Tämä toteutus oli kyllä Teslassa parempi, mutta sen merkitys itselleni olematon/hyvin vähäinen.

Vastaavasti aika moni käytettävyysjuttu on paremmin, koska ratissa on enemmän tavaraa ja lisäksi esim. lämpötilaa, puhallussuuntia yms. voi ohjata mekaanisilla ohjaimilla tarkasti sen pinch-to-zoom sormivammailun sijaan.
 
Takuu joo, "korjaus" vaan voi kestää viikkoja, eikös auto ole ostettu ajettavaksi, eikä "asu korjaamolla- moodia" varten?, todennäköisyys uudelleen hajoamiseen on edelleen olemassa.
En tiedä onko Hynyllä sama, mutta viime viikolla joku Kian edustaja kertoi korjausaikojen johtuneen osien saatavuudesta ja saatavuusongelmat siitä, että ko. osatoimittajalta oli palanut joku aika sitten tehdas/varasto tms. Tilanteen sanottiin normalisoituvan nyt maaliskuun puolivälissä. Uudelleenhajoamisia ei vaikuttaisi isommin tapahtuneen (1% kyselyyn vastanneista)
 
Sellaisiin asioihin tottuu mielellään, jotka tietokone hoitaa hyvin tai joilla vältetään jokin turha tekeminen. Näitä ovat mm. avaimeton sisäänmeno ja startti-nappulan puuttuminen. Silloin ärsyttää, kun ko. ominaisuuksia ei ole.

Sellaisiin asioihin en halua tottua, joissa tietokone tekee perusasian huonosti. Näitä ovat mm. yllättävä ja tarpeeton jarruttelu/regenerointi vakionopeussäädin päällä tai puhtaan lasin pyyhintä. Silloin ärsyttää, kun ko. ominaisuus toimii huonosti.

Ei nämä ole mitään toistensa poissulkevia juttuja.
Puhut siis yksinkertaistettuna hyvin ja huonosti toimivasta automaatiosta. Ei kai kukaan huonosti toimivaa automaatiota haluakaan.
 
Kuulostaa omituiselle et esim. avaimeton käynnistys on niin suuri asia et se aiheuttaa jopa ärsytystä jos se uupuisi. Kuitenkin itse auton ajamiseen vaikuttavat asiat ajon aikana ei. Teslan tapauksessa noita asioita on hierottu jo pitkään ja silti jopa se perinteinen vakkari on paskottu niin et joutuu pitämään kaasujalan ladattuna polkimella valmiina kumoamaan järjestelmän oikkuilut. Toki noita tilanteita on oppinut tunnistamaan mut voisin jopa maksaa et saisi sen vanhan kunnon perusvakkarin tähän autoon.
 
Kuulostaa omituiselle et esim. avaimeton käynnistys on niin suuri asia et se aiheuttaa jopa ärsytystä jos se uupuisi.
Kyllä avaimeton käynnistys on niin yleinen varuste jopa polttomoottoriautoissa, että ei sitä enää autoa voi avaimella käynnistää( kaivaa sitä taskusta vain sitä varten).
Mutta itselle neljä vuotta ilman erillistä käynnistystä ja sammutusta ajaneena on todella vaikeaa muistaa muissa autoissa, että auto pitää erikseen sammuttaa. Koeistumisten jälkeen on myyjä joutunut turhankin usein painamaan sammuta-painiketta sen jälkeen kun olen poistunut kuskin istuimelta.

Ja jos ajamaan lähdettäessä jo jokin asia harmittaa, kuten esimerkkisi avaimella käynnistäminen, ärsyttää varmasti moni muukin pikkuasia normaalia enemmän ajamisen aikana, etenkin jos normaalisti ajaa autolla, jossa auto käynnistetään vain painiketta painamalla, tai vain istumalla paikalleen
 
Onhan sulla siinä takuu. Huono uutinen on se, että ilmeisesti yli 10% autoista tuo on mennyt, mutta hyvää se, että nykyään niitä korjattuja ei ole kai juurikaan hajoillut
Tämäkin on jännä harhaluulo. Takuu ja etenkin pitkä takuu maksetaan auton osto- ja "pakollisissa" määräaikaishuoltojen hinnoissa. Mitä enemmän kustannuksia valmistajalle tulee, niin ne vyörytetään kuluttajalle. Ei nuo firmat hyväntekeväisyyttä tee. Lisäksi takuu loppuu joskus ja tyyppivioista tulee kokonaan kuluttajan ogelma.

Vakuutusten kanssa vastaava tilanne. Kyllä se on kuluttajan ongelma, jos tuulilaseja paukkuu lasivakuutuksen piikkiin tai akut menee hylkyyn pienestäkin naarmusta, vaikka asia monesti kuitataan sillä että "ei haittaa, meni vakuutuksen piikkiin". Kaikki se näkyy vakuutusten hinnoissa.
 
Kyllä avaimeton käynnistys on niin yleinen varuste jopa polttomoottoriautoissa, että ei sitä enää autoa voi avaimella käynnistää( kaivaa sitä taskusta vain sitä varten).
Mutta itselle neljä vuotta ilman erillistä käynnistystä ja sammutusta ajaneena on todella vaikeaa muistaa muissa autoissa, että auto pitää erikseen sammuttaa. Koeistumisten jälkeen on myyjä joutunut turhankin usein painamaan sammuta-painiketta sen jälkeen kun olen poistunut kuskin istuimelta.

Ja jos ajamaan lähdettäessä jo jokin asia harmittaa, kuten esimerkkisi avaimella käynnistäminen, ärsyttää varmasti moni muukin pikkuasia normaalia enemmän ajamisen aikana, etenkin jos normaalisti ajaa autolla, jossa auto käynnistetään vain painiketta painamalla, tai vain istumalla paikalleen

No meitä on moneen lähtöön. Teslan tyylinen puhelimen tunnistava ajamaan lähtö on ihan kiva ja jos se uupuu toisesta autosta niin ehkä se voisi olla epäkäytännöllinen juttu sitten. Se et auto päättää vetää liinat kiinni kun sivutieltä risteykseen tuleva lähestyy liian nopeaan tms. niin se ärsyttää kyllä. Tai ihan vaan miltei suoralla tiellä "kaarreavustin" päättää hidastaa ajamista ja milloin mitäkin.
 
Avaimeton toiminto on erinomainen, mutta en itse kaipaa siihen sen enempää älyä. Mieluummin niin, ettei auto tee esim. lukitseminen tai käynnistelyn/sammuttamisen suhteen mitään omaa.

Hyvin subjektiivinen näkemys tietty, mutta jos vien roskat, poistun hakemaan jotain, otan postit laatikosta, siirrän peräkärryä yms. niin en halua että auto sekoilee käynnistelyn, lukitseminen ja ties minkä kanssa.

Auton sammutan kun tarvetta (ajomoodi p -tilaan ja painan sitä start/stop nappulaa) ja lukitsen/avaan kun tarvetta (painan nappulaa etuovesta tai painan avausnappulaa takakontista).

Sinänsä varmasti automatiikka saattaisi joitakin käden liikkeitä poistaa, mutta en koe niille lisäarvoa. Varmasti jos sellaisia olisi niin niidenkin kanssa oppisi tulemaan toimeen. Joku käynnistys/sammutus varmaan olisi sähkiksessä ihan jees kunhan se toimisi profiilin ja käytettävyyden osalta hyvin eikä sammuttelisi sitä keskinäyttöä, mittareita, vaihtaisi profiileja, paikkaa missä valikossa on yms.

Avaimen olo taskussa kun ei yleensä pakota onneksi käyttämään noita automatiikka -toimintoja jos niitä ei halua käyttää. Avaimen kaivaminen jossain välissä esiin varmasti ärsyttäisi itseänikin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa omituiselle et esim. avaimeton käynnistys on niin suuri asia et se aiheuttaa jopa ärsytystä jos se uupuisi. Kuitenkin itse auton ajamiseen vaikuttavat asiat ajon aikana ei.
Jos viittaat äskeiseen kirjoitukseeni, niin ärsyttää molemmat ja harmi, jos se ei tekstistä käynyt ilmi.

Ajamaan lähtemiseen tai loppumiseen liittyviä turhia asioita on ihan hyvä karsia. Samalla olen sitä mieltä, että ajamisen pitää sujua ilman auton aiheuttamia yllätyksiä tai turhia/ylimääräisiä toimintoja.
 
Avaimen olo taskussa kun ei yleensä pakota onneksi käyttämään noita automatiikka -toimintoja jos niitä ei halua käyttää. Avaimen kaivaminen jossain välissä esiin varmasti ärsyttäisi itseänikin.
Ja siksi de facto - ominaisuutta ei voi eikä pidä verrata auton ajonaikaisiin temppuiluihin. Puuttuukohan edes mistään täyssähköautosta avaimeton käynnistys. Varmaan halvimmassakin autossa sellainen on kun se säästää rahaa.

Taas automaattisammuva auto on tosiaan syvältä perkeleen perseestä, ja vielä peräasennossa. Mikään ei vituta enempää Volvossa kuin auton sammuminen kun korjaat istuma-asentoa ovi auki ja vyöttämättä. Skodassa sentään on vielä start/ stop -painike, jolla nähtävästi auton saa haluttaessa pysymään päällä poistuttaessa istuimelta hetkeksi. Avaimettoman käynnistyksen autoissa ei onneksi ole yleistäen sammutusautomatiikkaa.

Ovien lukituksen suhteen olen ovipainikkeiden kannalla, ja ihmettelen miksi autoissa on säästetty takaovikahvojen lukitustoiminnossa, vain harvassa autossa myös takaoven kahva sallii keskuslukituksen käytön( mm. Volvo ja MEB-alustaiset varauksin). Kaikkeen rutinoituu. Etenkin avaimettomaan käynnistykseen, jollainen autoissani on ollut paria poikkeusta lukuunottamatta varmaan reilu 10 vuotta, jopa puhtaissa polttiksissa.

Puhelin avaimena on omasta mielestäni turha ominaisuus sillä kyllä se perinteinen fobi kannattaa olla aina matkassa mukana ja kaverille auton lainaaminen hoitaa vaikka vara-avaimella. Volvon kolmen avaimen taktiikka oli erinomainen, profiilinvaihtoineen.
 
Puhelin avaimena on omasta mielestäni turha ominaisuus sillä kyllä se perinteinen fobi kannattaa olla aina matkassa mukana ja kaverille auton lainaaminen hoitaa vaikka vara-avaimella. Volvon kolmen avaimen taktiikka oli erinomainen, profiilinvaihtoineen.
Itse en pidä mukana kuin puhelinta, kotioven lukkokin aukeaa puhelimella ja maksut hoituvat puhelimella. Makuja on monia, mutta jos oikeasti pitäisi alkaa kantamaan mukana jotain avaimia autoon ja kotiin niin ajatuskin on jo täysin järjetön.

Backuppina toki kello joka toimii avaimena ja maksamiseen jos puhelimelle jotain sattuisi. Mutta se kulkee ranteessa mukana muutenkin aina.
 
En tiedä onko Hynyllä sama, mutta viime viikolla joku Kian edustaja kertoi korjausaikojen johtuneen osien saatavuudesta ja saatavuusongelmat siitä, että ko. osatoimittajalta oli palanut joku aika sitten tehdas/varasto tms. Tilanteen sanottiin normalisoituvan nyt maaliskuun puolivälissä. Uudelleenhajoamisia ei vaikuttaisi isommin tapahtuneen (1% kyselyyn vastanneista)
Ikävä juttu kaikkiaan, Kiian EV3:ssa on raportoitu samaa ICCU ongelmaa :dead: Konassa tuota ei taida olla :hmm:. Tyyppivikahan tuo selvästi on, mutta eihän se ensimmäistä ostajaa/omistajaa niin pahasti tietysti kirpase joka vaihtaa autoja jatkuvasti, itseäni ei ainakaan kiinnosta takuun ulkopuolinen, eikä tällä hetkellä konsernin uutukainenkaan, jollei tuota saada nopeasti kuntoon (ei siltä vaikuta). Täytynee alkaa harkita jotakin muuta, tosin ei Teslaa...syytä tuskin tarvitsee enemmän avata.
 
Itsekin kännykkää voisi avaimena käyttää, mutta ei kovin relevantti varuste loppujen lopuksi. Kodin ulko-ovikin aukeaa kyllä kännyllä, mutta eivät ole noi pommin varmoja ja tägin mukana kantaminen säästää sen yhden-kahden kerran/vuosi kun lukko ei kerralla aukeakaan.
 
Puuttuukohan edes mistään täyssähköautosta avaimeton käynnistys. Varmaan halvimmassakin autossa sellainen on kun se säästää rahaa.
Puuttuu ja ei ole.

Esim. tripleteissä vielä jopa käännetään auto virta-avaimella käyntiin. Ovat muuten helpoimpia sähköautoja käytön kannalta, kun ei tarvitse näyttää kenellekkään että miten asiat toimii.

Tai no ehkä uudet kuskit jotka eivät osaa vielä edes perusjuttuja joutuisi opettamaan. Sekin olisi helpompi kuin opettaa auton liikkuessa että miten saat pyyhkijät toimimaan niinkuin haluat monessa uudessa autossa. Itse olen muutamalla koeajolla kironnut sitä että pitäisi avata ohjekirja löytääkseen perustoiminnot jostain.
 
Avaimeton käynnistys ja ovien lukitus/avaus ovipainikkeella + kaukosäätimestä avautuva takaluukku on just sellainen varustetaso mikä tuo aika paljon mukavuutta muttei myöskään vaadi paljoa opettelua, ainoa vaan että takaluukun avaus on omassa autossa sen verran hidas että sitä kannattaa ennakoida.

Jos tuosta siirtyisi puhtaasti kännykän käyttöä vaativaan autoon, niin siinä tulisi kyllä aika paljon takapakkia mukavuuteen. Jopa paluu tuollaiseen perinteiseen virtalukossa kääntyvän avaimen käyttämiseenkin tuntuisi nopeammin omaksuttavammalta ja siten mukavammalta kuin kännykän räpläyspakko tai se, että joutuu sohimaan takaluukun alla jalkaansa ja odottelemaan luukun avautumista kun sitä toimintoa ei voi ennakolta tehdä.
 
Löytyykö mistää semmoista listaa, jossa on lueteltu sähköautot, joissa on manuaalisesti kytkettävä akun lämmitys joko valikosta tai napilla?
 
Puuttuu ja ei ole.

Esim. tripleteissä vielä jopa käännetään auto virta-avaimella käyntiin. Ovat muuten helpoimpia sähköautoja käytön kannalta, kun ei tarvitse näyttää kenellekkään että miten asiat toimii.
Tosin niitä ei enää myydä. En edes enää muistanut koko triplettiä. Piti moinen ostaa vuonna papu ja varsi mutta se sitten jäi kun niitä ei enää tahtonut saada mistään.

Tuo ohjekirjan vaatiminen pitäisi vähentää eurotestin pisteitä siinä missä tiettyjen fyysisten nappuloiden tai vipujen puuttuminen tätä nykyä tekee

Ja itse asiassa, oliko niin, että Peugeotissa ei ole avaimetonta käynnistystä vaan fob piti yhä tunkea an.. aukkoon( jossain koeautossa oli niin ja mielestäni se oli 3008)
 
Itse en pidä mukana kuin puhelinta, kotioven lukkokin aukeaa puhelimella ja maksut hoituvat puhelimella. Makuja on monia, mutta jos oikeasti pitäisi alkaa kantamaan mukana jotain avaimia autoon ja kotiin niin ajatuskin on jo täysin järjetön.

Backuppina toki kello joka toimii avaimena ja maksamiseen jos puhelimelle jotain sattuisi. Mutta se kulkee ranteessa mukana muutenkin aina.
Näin itsekin ajattelin vielä muutama vuosi sitten, maksaminen kellolla, oven lukon aukeaminen sitä lähestyttäessä ja niin edelleen. Lopulta totesin ettei sen avaimen kantaminen mukana kuitenkaan ollut vaikeaa kun taas eskortilla maksaminen ei onnistunut kunnolla kuin Curvea käyttämällä ja etuovi ei aikea jos ei ole puhelinta mukana( Garminiin ei saa HA-lisäkettä). Ja Volvossa ei ole mobiiliavaintukea( jos olisi, en varmaan muuta käyttäisi).


Mutta tämä on yhtä tottumiskysymys kuin OPD:n käyttäminen. Tosin moni käyttää sitä säästääkseen jarrupaloja 😄.
 
Kyllähän toimiva automaattinen puhelin/kelloavain avaamisen, auton virran päälle laittoon, virran sulkemiseen ja oven lukitsemiseen on ehdoton vaatimus nykyaikaiseen autoon. Ajatus mukana pidettävästä avaimesta ja jopa ovenkahvan kuraisen napin taputtelu lukitusta varten tuntuu yhtä kaukaiselta teknologialta kuin auton oven avaaminen avaimella.
 
Kyllähän toimiva automaattinen puhelin/kelloavain avaamisen, auton virran päälle laittoon, virran sulkemiseen ja oven lukitsemiseen on ehdoton vaatimus nykyaikaiseen autoon. Ajatus mukana pidettävästä avaimesta ja jopa ovenkahvan kuraisen napin taputtelu lukitusta varten tuntuu yhtä kaukaiselta teknologialta kuin auton oven avaaminen avaimella.
No minä nyt tyydyn siihen että ovi aukeaa ja saan pelin tulille
 
Kyllähän toimiva automaattinen puhelin/kelloavain avaamisen, auton virran päälle laittoon, virran sulkemiseen ja oven lukitsemiseen on ehdoton vaatimus nykyaikaiseen autoon. Ajatus mukana pidettävästä avaimesta ja jopa ovenkahvan kuraisen napin taputtelu lukitusta varten tuntuu yhtä kaukaiselta teknologialta kuin auton oven avaaminen avaimella.
Onneksi sun Teslan ovet aukeaa kokonaan auki ja menee itsestään myös kiinni, ettei tarvitse vaan kuraiseen oveen koskea käsillä! Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.
 
Onneksi sun Teslan ovet aukeaa kokonaan auki ja menee itsestään myös kiinni, ettei tarvitse vaan kuraiseen oveen koskea käsillä! Mä en tiennytkään, että Tesloissa on moottorit joka ovessa niiden liikutteluun.
En puhunut kyllä oven fyysisestä aukaisuista vaan tarkoitin ihan vaan lukkoja. Oven mahtaa kyllä Model Y:ssä saada auki apista mutta ei se aukea kuin vähäsen. Käytännössä voi siis koskea kuraan vähemmän. :) En oo testannu. Model X ja Cybertruckissa taas on ovissa ihan moottorit.
 
Viimeksi muokattu:
En puhunut kyllä oven fyysisestä aukaisuista vaan tarkoitin ihan vaan lukkoja. Oven mahtaa kyllä Model Y:ssä saada auki apista mutta ei se aukea kuin vähäsen. Käytännössä voi siis koskea kudaan vähemmän. :) En oo testannu. Model X ja Cybertruckissa taas on ovissa ihan moottorit.
Paskainen se ovikin ja kahva on samalla tapaa kuin oven avausnappi. Jännä, että se paskaisuus haittaa vain siinä napissa, mutta ei kuitenkaan ovessa...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 997
Viestejä
4 875 275
Jäsenet
78 753
Uusin jäsen
Web

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom