Yleistä keskustelua sähköautoista

Sekarengastuksella (niin kuin nuossa vakiona on) 255*2+235*2 = 980mm
Width of boot floor at narrowest point: 990mm
Width of boot opening - bottom: 1026mm

Uskoisin, että leveyden puolesta paikoillaan ollessa menee, mutta tosiaan tuo luukun korkeus/kääntövara voi tehdä tiukkaa. Kiinnostaa josko jollakulla ihan käytännön kokemusta tuonne renkaiden sovittelusta.
 
Sekarengastuksella (niin kuin nuossa vakiona on) 255*2+235*2 = 980mm
Width of boot floor at narrowest point: 990mm
Width of boot opening - bottom: 1026mm

Ei nuo renkaat nyt ihan tarkalleen tuon ilmoitetun leveyden kokoisia ole.
Eeli riippuu huomattavasti mitä mallia ovat ja kuinka pulleat kyljet on...
 
Kyllä 100cm aika kapealta kuulostaa, riippumatta mitä muissa on.

Väitit että on kummallisen kapea, joten mikä siitä tekisi kummallisen kapean jollei saa edes verrata muiden samankokoisten autojen kontteihin?

Ei mikään erityisen leveä kontti, mutta aika tavanomaisen levyinen kontti tämän levyiseen sähkökatumaasturiin.
 
Uskoisin, että leveyden puolesta paikoillaan ollessa menee, mutta tosiaan tuo luukun korkeus/kääntövara voi tehdä tiukkaa. Kiinnostaa josko jollakulla ihan käytännön kokemusta tuonne renkaiden sovittelusta.
Tästäpä muistui mieleen tapaus kivikaudelta. Kaverilla oli jokin hatchback rotjake autona, ja se laittoi renkaat nätisti takaboksiin. Sitten se pamautti takaluukun voimalla kiinni, niin takaluukuin ikkuna pullahti paikoiltaan kun luukku ei mennytkään kiinni renkaat kyydissä. Suu auki jäi tuijottamaan tapausta että wtf...

Nykyään sähkökuukuilla ei tätä vaaraa ole. Ja voi olla että ikkunatkin on hieman lujemmin kiinni nykyään....
 
Itse olen suosiolla pistänyt viimesen renkaan takapenkille suojien kera, perhanan ärsyttävää hinkkausta kun milleistä kiinni (eunukista ei ole kokemusta).

Model Y:ssä leveys on 94 cm ja sitä on kovin tilavana pidetty :D
 
Onkos täältä kukaan kokeillut kuljettaa 4 rengasta takakontissa perusmallin Enyaqissa (ei korotettua pohjaa), mahtuuko jopa ilman penkkien kaatamista tai vain leveämmän osan kaatamalla?
Pitäisi ensi viikolla tehdä ko. operaatio ja mietityttää kuinka hyvin nuo max 255 leveät ja 74cm halkasijalla olevat pyörät mahtuu kätevimmin kyytiin kun on muutakin kuskattavaa.
Tuosta Redditin kuvasta ja mitoista voisi päätellä että pystyssä menee jopa 4 rinnakkain, mutta mahtuuko taittumaan takaluukusta kun jo 3 ennestään paikoillaan?
couple-of-questions-about-my-enyaq-iv-60-estate-71-plate-uk-v0-89sc5dqvchpc1.jpg
En kyllä ihan varmaksi muista. Mutta sellainen muistikuva on että omassa olisi ollut kaikki neljä rengasta kontissa pystyssä kun oman Enyaqin kaupasta hain.
Laita ensin 2 rengasta sinne laitaan, sitten 1 rengas toiseen laitaan, ja viimeinen siihen keskemmälle näiden väliin. Näin ei tule ne kontin reunat tielle viimeistä laittaessa.

Mutta en vanno varmaksi että mahtuisi.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA
No ei ole. 100cm taitaa olla kaikissa MEBin SUVeissa, joka on esimerkiksi model Y:hyn verraten 6cm leveämpi.

255 leveitä renkaita ei siis neljää saa rinnakkain. Jos on pari 235 (ne vakio eturenkaat) niin voit sopiakin.
Minäkin ihmettelin kapeutta, mut ”normaalilta” näyttää 90-100cm. Model Y on luokkansa tilavin vaikka 93cm, litroina kun yleensä ”painotetusti” mitataan.

Vanhan Volvon 147cm leveimmillään toiveunta.

IMG_6231.jpeg
 
Minäkin ihmettelin kapeutta, mut ”normaalilta” näyttää 90-100cm. Vanhan Volvon 147cm leveimmillään toiveunta.

IMG_6231.jpeg
Joo, tässä toki vertailukelpoinen kohta 110cm, eli ei nyt ihan niin iso ero, mut ärsyttää tuo itseäkin kun nykyinen, 10cm ulkomitoiltaan kapeampi auto omaa yhtä leveän kontin.
 
Model Y on luokkansa tilavin vaikka 93cm, litroina kun yleensä ”painotetusti” mitataan.

Model Y:ssä hämää iso tila välipohjan alla, itse hattuhyllyn ja pohjalevyn välinen tilahan ei siinä ole mikään valtavan erikoinen.

Tuohon takakonttien mittaamiseen saisi kyllä keksiä wltp:tä vastaavan standardin kun ne teoreettiset litrat on ihan mitä sattuu maan ja taivaan väliltä.

Esim. Tilavuudeltaan suurin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko, joka mahtuu konttiin sisään ja sen saa sinne sisään ja ulos.

Tai 10x10x10cm mittalaatikoilla tehty mittaus.

Ja pakolliseksi ilmoittaa erikseen litrat, joka on hattuhyllyn ja pohjalevyn välissä, sitten erikseen välipohjan alla olevat litrat.
 
Kyllähän ne päämitat on aina ilmoitettu. Muuta ei tarvii. Loppu on samantasoista kinastelua kuin, että kenellä on nopein 0-100 kiihtyvä auto.

Toki tilaviusmitta on helpommin ymmärrettävä luku.

En ole yhtäkään autoa jättänyt ostamatta vavaratilan koon perusteella.
 
Kun frunkit alkavat sähkäreiden myötä yleistymään ja niihin saadaan vielä sähköluukut, niin ihmiset oppivat niitä myös käyttämään. 10v päästä ihmetellään, että ollaanko sitä joskus oikein oltu frunkkeja vastaan.
 
Model Y:ssä hämää iso tila välipohjan alla, itse hattuhyllyn ja pohjalevyn välinen tilahan ei siinä ole mikään valtavan erikoinen.

Tuohon takakonttien mittaamiseen saisi kyllä keksiä wltp:tä vastaavan standardin kun ne teoreettiset litrat on ihan mitä sattuu maan ja taivaan väliltä.

Esim. Tilavuudeltaan suurin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko, joka mahtuu konttiin sisään ja sen saa sinne sisään ja ulos.

Tai 10x10x10cm mittalaatikoilla tehty mittaus.

Ja pakolliseksi ilmoittaa erikseen litrat, joka on hattuhyllyn ja pohjalevyn välissä, sitten erikseen välipohjan alla olevat litrat.
Voisi olla ihan hyvä jos ilmoitettaisiin litrat ja myös isoin laatikko joka sopii kyytiin ja tietenkin samat mitat jos on käytössä hattuhylly ja välipohjan alla olevat tilat.
 
Kun frunkit alkavat sähkäreiden myötä yleistymään ja niihin saadaan vielä sähköluukut, niin ihmiset oppivat niitä myös käyttämään. 10v päästä ihmetellään, että ollaanko sitä joskus oikein oltu frunkkeja vastaan.

Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
 
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Kunhan ei laita sinne talvella koska voi jäätyä lukitus.

Sähkökäyttöisenä en ainakaan huomannut että se olisi itsellä ainakaan lisännyt käyttöä. Aina takakonttiin ostokset ja muut.
 
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Älä ajattele liian kapeasti. On paljon pihoja, jossa auto pitää peruuttaa talliin, katokseen tai johonkin koloon ja silloin on näppärämpi käytellä frunkkia päivittäistavaroiden kanssa. Frunkki on kätevämpi, jos parkkiin pitää peruuttaa eikä takana ole liikaa tilaa. Lisäksi kerran Tesla ja Lucid saa tehtyä ok kokoisen frunkin, niin tulevat tekemään muutkin. Ei se konttia korvaa, mutta uskon vahvasti frunkin aktiivisen käyttämisen lisääntyvän. Sähköisen luukun se kyllä vaatii.

Mulla on omassa pihassa tilanne, että toisen auton osalta kontti on helposti saavutettavissa ja toisen osalta frunkki.
 
Nyt on kaksi vuotta ollut auto jossa frunkki. Kerran oon käyttänyt, eli piti asiointipiuha kaivaa sieltä jonka tyrkkäsin luovutuksessa sinne. Onneksi oli Sveitsi linkkari hanskalokerossa kun neljällä nippisiteellä piuha läjässä.
 
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Mikä on normiauto?

Lucid Air on Mersun E-sarjan kokoinen ja etukonttiin menee joku 280 litraa/ esim. iso lentolaukku.

Model Y etukonttiin menee pari pientä matkalaukkua, Model 3 yksi pieni matkalaukku. Koot etukonteilla 100-200l.

Kyse 10-30% lisäkapasta tavaratilaan, kun suunnittelu ei ole laiskaa.

Minä uskon et niin kauan kuin ihmiset haluaa tilaa konttiin, niin ennen pitkään huomaavat keulafrunkin mahdollisuudet ja sitä aletaan tarjoamaan. Nyt monet legacyt on vaan ollut pulassa tekniikan kehityksen kanssa, että tekniikka kaukana leanista, eikä frunkille jää tilaa.

95% sähköautoja on huono frunk: koska Jollain 30L frunkilla ei kauheasti tee mtn.
 
Varmaan nykyään käytännönläheisin mittausyksikkö olisi se kuinka ison television sinne konttiin saa kuljettettua liikkeestä kotiin (penkit kaadettuna)..
 
Porschella historiaa frunkeista jo aikojen alusta asti. Ihan kivasti myös sähkömalleihin saatu. Macanissa on mukavasti tilaa.

Macanissa vaan nolostuttaa, että ei vielä osaa oikeaa tekniikkaa sulkemiseen. Aukeaa sähköisesti, mutta sulkeminen tapahtuu siitä vaakunasta painamalla, eikä vielä oikein onnistu ykkösellä :) Ei uskalla käyttää tarpeeksi voimaa.

Poika osaa sen vanhana Cayman omistajana helposti, joten kai sen itsekin oppii.
 
Kyllähän ne päämitat on aina ilmoitettu. Muuta ei tarvii. Loppu on samantasoista kinastelua kuin, että kenellä on nopein 0-100 kiihtyvä auto.

Toki tilaviusmitta on helpommin ymmärrettävä luku.

En ole yhtäkään autoa jättänyt ostamatta vavaratilan koon perusteella.
Keskustelua tavaratilanmitoista.

Jos hakemassa jotain kauppakassia mihin muovipusseja tunkee niin ei kai väliä, mutta nykyään noudossakin pahvilaatikoita.

Mutta ihan vakavasti niillä mitoilla on väliä, niitä ei kerrota, joku litramitta mistä ei edes kerrota mistä se litramitta on, sen vaan pitäisi tietää.

Ketjussa aiemmin postattu Volvon kuva on sekin niukka ja ihan väärillä yksiköillä, mutta ei edes sen vertaa meinaa nyky autoista löytyä.

Eli luukun mitat, pohjan mitat, eli miten pitkää, leveätä mahtuu, korkeutta, ja sitten kun pystyperissäkin se perä ei ole pysty, ja missään ei taka selkänöjä, joissain voi säästä . eli pohjan lisäksi ylä mitat. "hattuhylly" jos irotettava niin sen paikka, mitat.

Tälläkin palstalla usein esiintyy lapsiperheitä, rattaiden rahtaajia, niiden sopiminen olisi helppo tsekata jos mitat kerrotaan. Sitten on monenmosta harrastajaa joilla laatikkoa, sama juttu. joillain työ käytössäkin.

Sitten jos on se mokan jo ostanut, niin ei ole ainutkertaista että niille mitoille olisi tarvetta, vuokraako peräkärryn, hups ei koukkua, nuo vuokraako pakettiauton, vai heittääkö asian kyytiin.
 
Ei kai se yleensä varsinaisesti laiskaa suunnittelua ole, vaan lähinnä suunnittelijan tekemä tietoinen valinta. Saa olla aika taitava piirtäjä löytääkseen sen 40 litraa löysää ID3:n keulasta.
Todellakin, eihän siellä oo ees neljää litraa tilaa.. täynnä kaikkea muuta
Edit tai ois jos hyödyntäisivät sen alueen missä pyyhkijät on ja koloavat tuulilasin ja etupellin, ja lumisena talvena saa sitä rapaa ja kaivaa puhtaaks et ees pyyhkijät liikkuis...
Nim,merk. Kokemusta on kahdesta talvesta. Yksin se alue tuntuu olevan useita litroja/kiloja ko jäätä heittelee pois
 
Viimeksi muokattu:
Mä en oikein usko tähän, frunkit tulee olemaan normiautoissa aina niin pieniä että niiden hyöty on rajallinen, lisäksi lastaus takakonttiin on aina helpompaa.

Itse näe frunkin käyttökelpoisena juurikin kaapeleille yms tarvikkeille joita tarvitaan harvakseltaan.
Itselläni on frunkissa kaapelit, lasinpesunestekannu ja jotain muuta pientä. Tulee välillä laitettua ostoksetkin sinne riippuen vähän miten päin auto on parkissa. Mutta suurin hyöty tuosta on kaapeleiden säilytyksessä. Töissä tarvitsen type2 piuhaa ja kotona sitä schuko laturia, joten käytännössä joka päivä tarvitsen ainakin toisen piuhan joten takakontista niitä olisi hankala kaivaa jos on paljon muuta tavaraa kyydissä.
 
Näin vanhana bensalenkkarina tässä on tullut jo testailtua kaikenlaisia romuja ja sähköön siirtymisen jälkeen ei todellakaan ole tullut polttomoottoria ikävä. Sen verran voi toki sanoa, että kun aloiteltiin sähköautoilu Peugeot e-2008:lla niin muutaman vuoden testien perusteella todettiin ettei alle 50kwh akku riitä stressittömään arkikäyttöön. Siitä sitten vaihdettiin pikkuakkuiseen (64kwh) etuvetoiseen Polestar 2:een ja kakkosautoksi Hyundai Kona (64kwh). Noilla sitten kaikenlainen rangeahdistus katosi ja todettiin että tästä ei enää ole paluuta vanhaan. Jokunen viikko sitten vaihdoin Konan pikkuakkuiseen (75kwh) nelivetoiseen Mustangiin ja näillä mennään sitten tällä hetkellä. Se 250-300km ajoa ennen taukoa riittää käytännössä kaikissa tilanteissa, vaikka olen aikanaan vedellytkin keski-euroopan reissuilla jotain yli tuhannen kilometrin rautapersesiirtymiä huvin ja urheilun vuoksi.

Frunkin ilosanomaa en oikein ymmärrä, molemmissa nykyautoissa on ihan ok -kokoinen laari mutta eihän sinne jaksa laittaa muut kuin piuhoja pyörimään.
 
Ensimmäinen päivä EV6:n omistajana ja jos jotain fiiliksiä Teslan jälkeen / vertailuna vanhaan 22LR:ään. Auto on AWD GT Line Business Premiumilla + kattoluukulla. Eli sisältänee ilmeisesti kaiken, tai lähes kaiken mitä näihin saa.

Ei mitään kokemuksia (ja aika vahva näkemättä paskaa -asenne) korealaisista aikaisemmin, mutta niin vain jotenkin sytyin tuohon renkaanpotkijaisissa ja koeajoilla ja tässä ollaan.

Yleinen laatuvaikutelma on hyvä. Ennen Teslaa oli pari MB:tä peräkkäin ja tämä on tällä setupilla paljon lähempänä sitä kuin Model 3. Omaan mieleeni erittäin onnistuneet sisätilat, laadukas kokoonpano ja mielestäni myös materiaalivalinnat. Pidän myös ulkoasusta sen verran kun ei-sedanista voi nyt pitää. Jos jotain noottia pitää antaa, niin oven kahvat. Varmaan ihan ok 99% ajasta, mutta mitähän mahtaa tapahtua kun jäätyvät. Sanoisin, että vielä vähemmän talveen suunnitellut kuin Teslan vastaavat. Toinen outous on latausluukun sijainti. Polttiksissa en nähnyt tuolla sijainnilla mitään merkitystä, mutta näissä oikea paikka olisi mielestäni kuskin puolella. En tiedä onko tuolla enää parin viikon päästä mitään väliä, mutta nyt tuo vähän oudoksuttaa.

Tykkään alustasta. Teslaan turha verrata, koska autot luonteeltaan ihan erilaisia. Tässä on menty huomattavasti enemmän mukavuus edellä, mutta on silti jämäkkä. Koeajolla jäi mieleen sähkömoottorin äänet, mutta ne olivat tosiaan vain efektejä. Hiljainen on. Paha tehdä vertailua tähän hetkeen edelliseen, kun Teslassa oli Kumhon nastat, jotka pitivät asfaltilla ihan armotonta rapinaa. Tähän otin Continentalin nastat, jotka ovat tsiljoona kertaa hiljaisemmat, joka saa tietenkin koko auton tuntumaan paljon hiljaisemmalta. Kesällä tuon näkee, mutta mutuilen tämän kyllä hiljaisemmaksi. Kaikki suhinat yms. loistavat poissaolollaan (se laatuvaikutelma..).

Vakkari ja autopilot paremmat kuin Teslassa. Tässä noita voi käyttää myös motareilla ja kehäteillä ilman, että täytyy jännittää auton jarrutuksia. Mitään täydellisiä nuo eivät kyllä tässäkään ole. Jos Teslassa sai jännittää sitä pitääkö auto vauhdin, niin tässä oli pari kertaa fiilis, että muistaakohan tuo kääntää rattia kaarteessa ollenkaan. Vastaus jäi selvittämättä kun kantti loppui kesken ja tein ohjausliikkeen itse. Jotenkin vähän heikosti antaa feedbackia siitä, että autolla on tilanne hallussa. Teslassa auto viestitti selvemmin käteen, että se on ohjissa.

Ohjaustuntuma mielestäni Teslaan verrattuna muutenkin veltompi / epätarkempi. Muistuttaa jälkimmäisen comfort-modea (käytin itse aina sitä sporttia, joka on jäykkä mutta nopea ja tarkka). En ole vielä päässyt valikkolöytöretkeilyssä siihen asti, että osaisin sanoa onko tässä useampia modeja. Mahdollisesti.

Kulku on sportilla ok. Normalilla tuntui ihan lahnalta kolmoseen verrattuna, mutta vedot löytyivät ajotilaa vaihtamalla. Viimeisin ajotila ei näytä jäävän muistiin. Eihän tuon vaihtaminen nyt yhtä näpäytystä isompi juttu ole, mutta ihmetyttää miksei jää. Valikoita en tosin tämänkään suhteen ole tutkinut.
Sama pätee regeniin. Säätö on ihan kiva ja helppo, mutta i-pedal tila ei tässäkään jää muistiin. Imo tässä ei muutenkaan tarvitsisi olla kuin nuo pari asetusta (3 ja i-pedal). Tuo kolmonenkin on jo varsin mieto, niin en oikein keksi mitä niillä 1&2 tekee. Olisi sitten suoraan vaan off. i-pedal ihan vastaava kun Teslassa. Se kolmonen mielestäni ihan hyvä optio myös, jos ei ihan täysin yhdellä polkimella halua ajaa. Kuuleman mukaan olisi myös se virtapihein asetus. Itse jarrut ja auton käytös jarruttaessa olivat mieleeni.

Käytettävyys on pääasiassa hyvä. Tykkään kyllä, että on kytkyttimet perusjutuille ja parin napin taakse saa itse laiteltua toiminnot (mediat +wild card, josta itselläni sammuu nyt pimputtimet). Risuja mittariston sijoittelusta. Vaati itseltäni aika paljon säätöjä, että ratti ei peitä suurinta osaa siitä. Onneksi penkissä on aivan todella hyvät korkeuden säädöt ja onnistuin. Katson sitä paljon mielummin kuin hudia, jota en oikein edelleenkään pidä minään. Jopa vähän ärsyttävä roska silmässä -tyyppinen juttu. Ehkä taas totun. Ratin säätövarat saisivat myös olla isommat sekä syvyyssuuntaan, että alaspäin. Tuo jeesaisi myös mittariston suhteen, eikä ongelmaa olisi. Onneksi se jakkara pelastaa.

Parkkikamerat saisivat mennä päälle by default, jos vauhti tippuu alle 10km/h. Se nappikin on ihan jees, mutta automaatti olisi vielä kivempi. Menisi tietenkin päälle myös risteyksissä yms. mutta mitä sitten.
Infotainment ja keskinäyttö ovat aika askeettiset. Katselin vain tarpeelliset konffit + kytkin bluetoothin. Kaiken sai tehtyä, mutta on siellä valikko poikineen eikä nyt kauheasti mitään räpellyshimoja herättele. Toisaalta tässä on kyllä kaikki perustoimlnnot napin takana, joten en tiedä tarviiko tota ikinä räpeltääkään. Keskinäyttöä tossa ei by default hyödynnetä ollenkaan. Kyllä siinä karttanäkymä tms. matkantekoon liittyvää infoa voisi mielestäni juosta ilman, että käyttäjän pitää erikseen sorkkia siihen jotain.

Nämäkin voivat tietysti olla konfattavissa, mutta keskityin nyt ensin ajamiseen ja ehkä tuonnempana siihen softaan. Lämppäri/media -valitsimet ihan näpsäkkä idea, mutta varsin turha imo. Nuo mediat sinne rattinapin taakse ja pelkät lämppärijutut riittäisivät. Ei niitä nappejakaan nyt kuitenkaan tarvitse ihan joka asiaan olla.

Virtanappi on sitten sellainen aika hauskakin mitä vittua tyylinen -juttu. Aivan turha ja unohtuu varsinkin autosta poistuttaessa noin sata kertaa sadasta, mutta eiköhän toikin taas selkäytimeen mene.

Puhtaasti em. ominaisuuksiin keskittyen EV6 on hienostuneempi, mukavampi ja tietyllä tapaa kokonasvaltaisempi paketti. Toisaalta Model 3:ssa on se määrätynlainen urheiluautomaisuus ja perstuntuma, jota tämäntyylisessä autossa ei ole. Tietenkin hintaeroakin on, joten ihan suoraan noita ei voi senkään puolesta vertailla.

Katsellaan jatkoja kun alkaa olemaan pidempää pätkää ja se softapuolikin katseltu läpi. Mobiiliappiksen latailin. Näyttäisi sisältävän kaiken oleellisen ja toimikin ainakin sen verran, että sain ovet laitettua etänä lukkoon.
 
Hieno ensifiilis -raportti, kiitokset!

Näyttäisi sisältävän kaiken oleellisen ja toimikin ainakin sen verran, että sain ovet laitettua etänä lukkoon.
Saitko apista auton sammuksiin, kun ne virrat jäi kuitenkin päälle vai computer says no, ovia ei voi lukita kun auto on päällä. :)
 
Hieno ensifiilis -raportti, kiitokset!


Saitko apista auton sammuksiin, kun ne virrat jäi kuitenkin päälle vai computer says no, ovia ei voi lukita kun auto on päällä. :)
Ei ole mielestäni appiksessa sammutusta. Olin sen jo käynyt, mutta himaan päästessä tuli vielä push-ilmoitus ovista 😁

Toi on miuten sellainen seuraavaksi selvitykseen menevä juttu. Sain asetuksista räpellettyä jo niin, että ovet aukeavat ilman avaimia, mutta joko evotin jotain, tai sitten vain unohdin, että autolukituskin olisi ihan kiva..
 
Ensimmäinen päivä EV6:n omistajana ja jos jotain fiiliksiä Teslan jälkeen / vertailuna vanhaan 22LR:ään. Auto on AWD GT Line Business Premiumilla + kattoluukulla. Eli sisältänee ilmeisesti kaiken, tai lähes kaiken mitä näihin saa.

Ei mitään kokemuksia (ja aika vahva näkemättä paskaa -asenne) korealaisista aikaisemmin, mutta niin vain jotenkin sytyin tuohon renkaanpotkijaisissa ja koeajoilla ja tässä ollaan.

Yleinen laatuvaikutelma on hyvä. Ennen Teslaa oli pari MB:tä peräkkäin ja tämä on tällä setupilla paljon lähempänä sitä kuin Model 3. Omaan mieleeni erittäin onnistuneet sisätilat, laadukas kokoonpano ja mielestäni myös materiaalivalinnat. Pidän myös ulkoasusta sen verran kun ei-sedanista voi nyt pitää. Jos jotain noottia pitää antaa, niin oven kahvat. Varmaan ihan ok 99% ajasta, mutta mitähän mahtaa tapahtua kun jäätyvät. Sanoisin, että vielä vähemmän talveen suunnitellut kuin Teslan vastaavat. Toinen outous on latausluukun sijainti. Polttiksissa en nähnyt tuolla sijainnilla mitään merkitystä, mutta näissä oikea paikka olisi mielestäni kuskin puolella. En tiedä onko tuolla enää parin viikon päästä mitään väliä, mutta nyt tuo vähän oudoksuttaa.

Tykkään alustasta. Teslaan turha verrata, koska autot luonteeltaan ihan erilaisia. Tässä on menty huomattavasti enemmän mukavuus edellä, mutta on silti jämäkkä. Koeajolla jäi mieleen sähkömoottorin äänet, mutta ne olivat tosiaan vain efektejä. Hiljainen on. Paha tehdä vertailua tähän hetkeen edelliseen, kun Teslassa oli Kumhon nastat, jotka pitivät asfaltilla ihan armotonta rapinaa. Tähän otin Continentalin nastat, jotka ovat tsiljoona kertaa hiljaisemmat, joka saa tietenkin koko auton tuntumaan paljon hiljaisemmalta. Kesällä tuon näkee, mutta mutuilen tämän kyllä hiljaisemmaksi. Kaikki suhinat yms. loistavat poissaolollaan (se laatuvaikutelma..).

Vakkari ja autopilot paremmat kuin Teslassa. Tässä noita voi käyttää myös motareilla ja kehäteillä ilman, että täytyy jännittää auton jarrutuksia. Mitään täydellisiä nuo eivät kyllä tässäkään ole. Jos Teslassa sai jännittää sitä pitääkö auto vauhdin, niin tässä oli pari kertaa fiilis, että muistaakohan tuo kääntää rattia kaarteessa ollenkaan. Vastaus jäi selvittämättä kun kantti loppui kesken ja tein ohjausliikkeen itse. Jotenkin vähän heikosti antaa feedbackia siitä, että autolla on tilanne hallussa. Teslassa auto viestitti selvemmin käteen, että se on ohjissa.

Ohjaustuntuma mielestäni Teslaan verrattuna muutenkin veltompi / epätarkempi. Muistuttaa jälkimmäisen comfort-modea (käytin itse aina sitä sporttia, joka on jäykkä mutta nopea ja tarkka). En ole vielä päässyt valikkolöytöretkeilyssä siihen asti, että osaisin sanoa onko tässä useampia modeja. Mahdollisesti.

Kulku on sportilla ok. Normalilla tuntui ihan lahnalta kolmoseen verrattuna, mutta vedot löytyivät ajotilaa vaihtamalla. Viimeisin ajotila ei näytä jäävän muistiin. Eihän tuon vaihtaminen nyt yhtä näpäytystä isompi juttu ole, mutta ihmetyttää miksei jää. Valikoita en tosin tämänkään suhteen ole tutkinut.
Sama pätee regeniin. Säätö on ihan kiva ja helppo, mutta i-pedal tila ei tässäkään jää muistiin. Imo tässä ei muutenkaan tarvitsisi olla kuin nuo pari asetusta (3 ja i-pedal). Tuo kolmonenkin on jo varsin mieto, niin en oikein keksi mitä niillä 1&2 tekee. Olisi sitten suoraan vaan off. i-pedal ihan vastaava kun Teslassa. Se kolmonen mielestäni ihan hyvä optio myös, jos ei ihan täysin yhdellä polkimella halua ajaa. Kuuleman mukaan olisi myös se virtapihein asetus. Itse jarrut ja auton käytös jarruttaessa olivat mieleeni.

Käytettävyys on pääasiassa hyvä. Tykkään kyllä, että on kytkyttimet perusjutuille ja parin napin taakse saa itse laiteltua toiminnot (mediat +wild card, josta itselläni sammuu nyt pimputtimet). Risuja mittariston sijoittelusta. Vaati itseltäni aika paljon säätöjä, että ratti ei peitä suurinta osaa siitä. Onneksi penkissä on aivan todella hyvät korkeuden säädöt ja onnistuin. Katson sitä paljon mielummin kuin hudia, jota en oikein edelleenkään pidä minään. Jopa vähän ärsyttävä roska silmässä -tyyppinen juttu. Ehkä taas totun. Ratin säätövarat saisivat myös olla isommat sekä syvyyssuuntaan, että alaspäin. Tuo jeesaisi myös mittariston suhteen, eikä ongelmaa olisi. Onneksi se jakkara pelastaa.

Parkkikamerat saisivat mennä päälle by default, jos vauhti tippuu alle 10km/h. Se nappikin on ihan jees, mutta automaatti olisi vielä kivempi. Menisi tietenkin päälle myös risteyksissä yms. mutta mitä sitten.
Infotainment ja keskinäyttö ovat aika askeettiset. Katselin vain tarpeelliset konffit + kytkin bluetoothin. Kaiken sai tehtyä, mutta on siellä valikko poikineen eikä nyt kauheasti mitään räpellyshimoja herättele. Toisaalta tässä on kyllä kaikki perustoimlnnot napin takana, joten en tiedä tarviiko tota ikinä räpeltääkään. Keskinäyttöä tossa ei by default hyödynnetä ollenkaan. Kyllä siinä karttanäkymä tms. matkantekoon liittyvää infoa voisi mielestäni juosta ilman, että käyttäjän pitää erikseen sorkkia siihen jotain.

Nämäkin voivat tietysti olla konfattavissa, mutta keskityin nyt ensin ajamiseen ja ehkä tuonnempana siihen softaan. Lämppäri/media -valitsimet ihan näpsäkkä idea, mutta varsin turha imo. Nuo mediat sinne rattinapin taakse ja pelkät lämppärijutut riittäisivät. Ei niitä nappejakaan nyt kuitenkaan tarvitse ihan joka asiaan olla.

Virtanappi on sitten sellainen aika hauskakin mitä vittua tyylinen -juttu. Aivan turha ja unohtuu varsinkin autosta poistuttaessa noin sata kertaa sadasta, mutta eiköhän toikin taas selkäytimeen mene.

Puhtaasti em. ominaisuuksiin keskittyen EV6 on hienostuneempi, mukavampi ja tietyllä tapaa kokonasvaltaisempi paketti. Toisaalta Model 3:ssa on se määrätynlainen urheiluautomaisuus ja perstuntuma, jota tämäntyylisessä autossa ei ole. Tietenkin hintaeroakin on, joten ihan suoraan noita ei voi senkään puolesta vertailla.

Katsellaan jatkoja kun alkaa olemaan pidempää pätkää ja se softapuolikin katseltu läpi. Mobiiliappiksen latailin. Näyttäisi sisältävän kaiken oleellisen ja toimikin ainakin sen verran, että sain ovet laitettua etänä lukkoon.
Hyvä raportti. EV6 nousee suv-luokkaan, ajoasennosta joka on korkea tykkää tai jos haluaa matalemman, niin ei tykkää. Sen ehkä lisäisin.
 
Hyvä raportti. EV6 nousee suv-luokkaan, ajoasennosta joka on korkea tykkää tai jos haluaa matalemman, niin ei tykkää. Sen ehkä lisäisin.
Tätä pystyi hämmentävän paljon säätämään tolla jakkaralla, mutta jos on tommosiin matalahkoihin sporttisiin sedaneihin tottunut, niin ihan sinne lattianrajaan ns. mikroautoilumodeen ei tietenkään pääse. Auto on sisätiloiltaan selvästi vaikka Model 3:sta isomman tuntuinen ja vaikkei ulkomitoissa olekaan juuri mitään eroa, niin ero esim. juuri ton istumakorkeuden suhteen on selkeä.
Kuten sanoin, niin luonteeltaan ihan eri autot.
Model 3 on aikalailla sportti kun tässä painopiste on selkeästi mukavuuspuolella - ja vaikka tehoa onkin, niin ei EV6 kutsu kokeilemaan auton rajoja edes GT:nä korimallistaan johtuen kun taas Model 3 kutsuu. Fiilsero sen puoleen ihan yhtä selkeä kun 3 & Y välillä, vaikkei EV6 yhtä iso olekaan kuin Y.
 
No totta mooses, juuri sitä tarkoitin. Tavaratilan päämitat on auton tiedoissa ilmoitettu.

Tilavuusmitta on hähmäinen käsite jos haluaa ymmärtää millainen esine sinne menee.
Mitä tarkoitat (tavaratilan) päämitoilla ja mistä ne tiedot löytää.

Kritisoitu tilavuusmitta löytyy, joka, kuten sanoit, on kovin hämyinen ja lukijan pitäisi lisäksi tietää että mitä se tarkoittaa.
 
Mitä tarkoitat (tavaratilan) päämitoilla ja mistä ne tiedot löytää.

Kritisoitu tilavuusmitta löytyy, joka, kuten sanoit, on kovin hämyinen ja lukijan pitäisi lisäksi tietää että mitä se tarkoittaa.

No päämitat on tietty päämittoja, mitäpä muutakaan ne voisi olla. ( LxWxD ) Vai onko päämitoista joitain erinlaisia tulkintoja ?

En tiedä miten muilla merkeillä ,mutta ihan valmistajan sivuilla on kuvat autosta jossa tavaratilan mitat on ilmoitettu, pituuus penkit ylhäällä ja alhaalla, korkeus, leveys, ja lastausaukon leveys. Kai nyt kaikki valmistajat ne ilmoittaa, ettei itse tarvii mittanauhan kanssa mittailla?

Outoa olisi jos tuota tietoa jotenkin salailtaisiin.

Outoa on että omani käyttöohjekirjassa noita ei taida olla, mikä olis niille looginen sijoituspaikka.
 
No päämitat on tietty päämittoja, mitäpä muutakaan ne voisi olla. ( LxWxD ) Vai onko päämitoista joitain erinlaisia tulkintoja ?

Sori, en tiedä, ja aiemmin kritisoin että kerrotustakin lukijan pitäisi tietää että mitä ne tarkoittaa.

Onko leveys nyt se kapein, onko syvyys nyt se lyhyin, onko korkeus nyt se matalin kohta. vai jotain muuta.
Jos aukko on pienempi, niin ilmeisesti se on salaisuus.


En tiedä miten muilla merkeillä ,mutta ihan valmistajan sivuilla on kuvat autosta jossa tavaratilan mitat on ilmoitettu, pituuus penkit ylhäällä ja alhaalla, korkeus, leveys, ja lastausaukon leveys. Kai nyt kaikki valmistajat ne ilmoittaa, ettei itse tarvii mittanauhan kanssa mittailla?

En tiedä mistä merkistä puhut, mutta randomilla etsin Toyota bz4x tekniset tiedot (pdf)

Koodi:
SISÄMITAT EV 150kW FWD EV 160kW AWD
Tavaratilan tilavuus takaistuin ylhäällä, VDA (l) 441*-452 441*-452
Istuimien lukumäärä 5 5

apu.fi tavaratilojen erilaisia tapoja mitata
Saksalainen VDA-normi mittaa tavaratilan käyttämällä 50 × 100 × 200 mm kokoisia eli litran suuruisia kappaleita, joita tavaratila ladotaan täyteen. Farmariautoissa tilavuus mitataan tavaratilan suojaverhoon saakka, tai sen puuttuessa selkänojan yläreunaan tai ikkunoiden alareunaan saakka.

Joistain malleista on voinut kohtuu vaivalla löytää selkeät piirokset mittoineen, mistä voi ihan suoraan katsoa että ne rattaa mahtuu, pitkittäin poikittain, tai mahdu mitenkään.

Outoa on että omani käyttöohjekirjassa noita ei taida olla, mikä olis niille looginen sijoituspaikka.
Tämä hyvä huomio, joskus jonkin auton mittoja etsinyt, niin käyttöohjekirjastakaan ei löytynyt.

Toinen haaste on auton ulkomittojen etsiminen, ehkä ne vähän parantuneet.

Eli leveys peilit leveällään, leveys peilit luimussa, pituus takaluukku auki/raollaan pisimillään, korkeus takaluullu auki.
 
Onko tää vähän huono vertailu jos ajomääriä ei oteta olenkaan huomioon?
Tietysti jos lkee itse hieman rivien välistä, että leafilla ei ajeta aivan yhtä paljon kuin polestarilla...


Käytettyjen sähköautojen mediaanihinnan lasku 2024-2025

1.Tesla Model 3–24,2%
2.Audi Q e-tron:–24%
3.Polestar 2–23,8%
4.Mercedes-Benz EQB–23%
5.Skoda Enyaq–22,2%
6.Mercedes-Benz EQC–21,3%
7.Tesla Model S–20,5%
8.Kia EV6–20,3%
9.Hyundai Ioniq 5–19,1%
10.BMW i4 M50–18,6%
11.Audi e-tron–17,6%
12.BMW iX–17,3%
13.Tesla Model Y–16,7%
14.Volvo XC60–16,6%
15.Volkswagen ID.3–16,1%
16.Mercedes-Benz EQE–15,9%
17.Volkswagen ID.4–15,3%
18.Nissan Leaf–11,0%
19.Kia Niro–9,7%
20.Volvo EX30–6,1%
 
Onko tää vähän huono vertailu jos ajomääriä ei oteta olenkaan huomioon?
Tietysti jos lkee itse hieman rivien välistä, että leafilla ei ajeta aivan yhtä paljon kuin polestarilla...


Käytettyjen sähköautojen mediaanihinnan lasku 2024-2025

1.Tesla Model 3–24,2%
2.Audi Q e-tron:–24%
3.Polestar 2–23,8%
4.Mercedes-Benz EQB–23%
5.Skoda Enyaq–22,2%
6.Mercedes-Benz EQC–21,3%
7.Tesla Model S–20,5%
8.Kia EV6–20,3%
9.Hyundai Ioniq 5–19,1%
10.BMW i4 M50–18,6%
11.Audi e-tron–17,6%
12.BMW iX–17,3%
13.Tesla Model Y–16,7%
14.Volvo XC60–16,6%
15.Volkswagen ID.3–16,1%
16.Mercedes-Benz EQE–15,9%
17.Volkswagen ID.4–15,3%
18.Nissan Leaf–11,0%
19.Kia Niro–9,7%
20.Volvo EX30–6,1%
Luin linkin artikkellin pintapuolisesti, mutta siitä jäi oli että siellä nyt ajettu tietokanta ajo malli kohtaisesti.

Volvo EX 30 tuli myyntiin viimevuonna, jos käytettynä myyty, niin kaikki varsin tuoreita koko vertailu kauden.
Nissan Leaf uus myynti kai loppunut aikanaan ja sitä myyty vuosikausia, ja tuoreita tuotu maahan käytettynä.

Tesla käytety oli jossain vaiheessa piikki hinnoissa ja käytettyjen tuojien suosikki, joista osa teki konkan viimevuonna, ja tuohon väliin osuu se hetki kun käytetyistä pyydettiin melkein uuden hintaa samaan aikaan kun uusia varastoautoja myytiin.
 
Kun frunkit alkavat sähkäreiden myötä yleistymään ja niihin saadaan vielä sähköluukut, niin ihmiset oppivat niitä myös käyttämään. 10v päästä ihmetellään, että ollaanko sitä joskus oikein oltu frunkkeja vastaan.
Ei ole olemassa ilmaista lounasta, kaikki vapaa tila autossa on aina jostain muualta pois.
 
Ei ole olemassa ilmaista lounasta, kaikki vapaa tila autossa on aina jostain muualta pois.
Itse kyllä väittäisin, että tässä nimenomaisessa asiassa se on pois ihan jostain muulta kuin itse autosta. Monissa sähkäreissa on sitä hukkatilaa varsin merkittävästi konetilassa jo muutenkin, ja paremmalla suunnittelulla sinne saisi tilas vielä enemmänkin. Itselläni ei frunkkia edes vaivauduttu laittamaan - itse asennettuna siihen sellaisen kuitenkin saisi, just esim johdolle.
 
Ei ole olemassa ilmaista lounasta, kaikki vapaa tila autossa on aina jostain muualta pois.
Juu, ei.
Eli on autoja joissa muotoilu ajaa edelle. ja kaikkeen tyhjään tilaan ei tungeta akkuja. Ja iso osa komponenteista on sellaisia että niitä ei voi vapaasti sijoitella.

Perinteisesti osassa automalleja ei hyödynnetä tyhjää tilaa säilytys tilana, joko säästetään, tai ei nähdä kohderyhmälle tärkeänä/myyvänä, ja sitten on malleja missä pyritään hyödyntää tyhjä tila säilytystilana, ehkä vähän suunnittellaan se huomioiden.

Keulassa sitä tilaa voi jäädä, se halutaan tietyn muotoiseksi , niin sinne voi sitä tilaa olla helposti järjestävissä ilman että se tilanna muualta pois. Ja vaikka olisi, niin se voi silti olla järkevää, jos siellä huolto/tarkastus kohteet, niin sinne myös ne tarvikkeet, ja niille kaapeleilla hyvä paikka, mitä tarvitsee harvoin, mutta mitä joutuu mukana kuljettaan, ja jotka tarvittaessa pitää olla käsillä. Toki voisi joku luukku/säilytys tila lokarissa olla, mutta ehkä olisi aika rohkeaa suunnittelua.


Itse kyllä väittäisin, että tässä nimenomaisessa asiassa se on pois ihan jostain muulta kuin itse autosta. Monissa sähkäreissa on sitä hukkatilaa varsin merkittävästi konetilassa, ja esim itselläni ei frunkkia edes vaivauduttu laittamaan - itse asennettuna siihen sellaisen kuitenkin saisi, just esim johdolle.

Jäänyt mielikuva että suunnittelussa aika epätehokkaasti käytetään tiloja mihin voisi saada säilytystilaa, ja esim edessä monessa voisi saada vähän enemmänkin tilaa.
 
Jo se on monta kertaa todettu, ettei Teslaa saa tuolla tavalla mitata, kun TM mittaa aina väärin.
Missä on sanottu että 10x10x10cm ei ole hyvä? Luulen että tuon kokoisella kuutiolla saisi jo ihan ok Teslan sivuonkalot, frunkit, takakontin alakotelon ym. mukaan rehelliseen tilamittaukseen. Jos laitetaan vaan banaanilaatikoita, jää tilat jotka eivät ole tasan banaanilaatikon mukaisia pois laskuista.
 
Missä on sanottu että 10x10x10cm ei ole hyvä? Luulen että tuon kokoisella kuutiolla saisi jo ihan ok Teslan sivuonkalot, frunkit, takakontin alakotelon ym. mukaan rehelliseen tilamittaukseen. Jos laitetaan vaan banaanilaatikoita, jää tilat jotka eivät ole tasan banaanilaatikon mukaisia pois laskuista.
Se VDE mitta kertoo jo paljonko niitä mehutölkkejä mahtuu, jos rinnalla litran kuutioita ja ero niin kertoo lähinnä vaikeista mudoista.

Mutta olet kommentilla ytimessä, jos tavaratilaksi lasketaan kaikkia laatikot, luukut, lokerto ympäriautoa mihin saa mahtumaan mehutölkin, niin menee kyllä ilmoitettujen lukujen sisäistäminen ja vertaaminen omiin tarpeisiin vaikeaksi. Varsinkin kolmi ja viisiovissa joissa vielä ihan tapauskohtaista että mihin saakka ylöspäin niitä lasketaan.

Yksi erikoisuus näissä on se Volkkarin sähkö polo, missä litroina tolkuttoman iso tavaratila, no tavallaan on siinä ilmeisesti oikeasti tilaa, syvyyttä, mihin mahtuu ihan juomakorejakin. Mutta oliko siinä laskettu sitten niitä ympäriautoa olevia rasioita.

Käyttäjää nyt kuitein kiinnostaa saako hän mahtuun lastenrattaan, eläin korin / häkin, kausirenkaat. harrastevälineitä, työkaluja jne.

Mun mielestä litranmitan voisi mitata ihan neste mittaus tavalla, "kaadetaan" takaluukku täyteen nestettä, hattuhyllyyn asti ja jos viisiovinen niin erikseen kattoon asti. ja ainakin ne mitat, aukko, ja tila syvyys, leveys, korkeus, vinoissa lyhyimmtä ja pisimmät.

Banaani laatikot ei kiinnosta kuin banaani kauppiaita ja opiskelijoita.
 
Banaani laatikot ei kiinnosta kuin banaani kauppiaita ja opiskelijoita.
Ei kai tuo banaanilaatikko yhtään se parempi tai huonompi mitayksikkö ole kuin Tuulilasi lehden käyttämä kaljakorikaan.

Tuollaisia erilaisia mittaustapojahan on kehitetty, kun ne valmistajan ilmoittamat litrat ei kerro siitä tavaratilan koosta käytännössä mitään.
 
Ei kai tuo banaanilaatikko yhtään se parempi tai huonompi mitayksikkö ole kuin Tuulilasi lehden käyttämä kaljakorikaan.

Tuollaisia erilaisia mittaustapojahan on kehitetty, kun ne valmistajan ilmoittamat litrat ei kerro siitä tavaratilan koosta käytännössä mitään.
Sori huono ulosanti.

Litrat olisi ihan ok jos ne on siitä tavaratilasta, ja jos eri variaaitoita niin ne erikseen (hattuhyllyynasti, kattoon asti, penkit edessä, penkit takana.)

Laatikkoleikin vaivan sijaan sitten ihan ne mitat, nopeammin luulis mittaavan kuin sovitella laatikoita.
jos laatikoilla haluaa leikkiä, niin sitten mitata kuinka ison laatikon sinne saa mahtumaan. Sillä jo vähän merkitystä, tietää mahtuuko se pakastin kyytiin vai ei.

Kaljakorit lasken vitsiksi, samoin kuin banaanilaatikot. Pieni ero mitoituksessa voi tehdä "ison" eron tuloksessa, lisäksi jotain pahvilaatikot vähän isommalla toleranssilla riippuen mitä ja kuka runnoo
 
Kylläpäs Sceniciä yritetään saada kaupaksi, kun äskeisten hinnanalennusten päälle tässä kuussa on tarjolla vielä nollakorollinen (muttei kuluton) rahoituskin siihen.

Periaatteessa mä saattaisin pärjätä myös 5:n kokoisella autolla, joten ehkä tässä on ihan fiksua ylösmyyntiä meneillään. Femma näyttää alkavan olla tilattavissa myös.

Kävin tänään istuskelemassa EV6 faceliftissa, Explorerissa ja Caprissa, ja mun persuksille ja fiilikselle Kia vie kyllä noita MEB-autoja laatuvaikutelmassa aivan 100-0, vaikka hintaluokka on suht sama.

Jotenkin tähän maailmanaikaan sitä kieltämättä mielellään ostaisi eurooppalaista, joten pitää noi Rellut kyl ainakin vielä kokeilla. Tälleen ilman vaihtoautoa kauppoja pohtivalle toi rahoituksen hinta on aika oleellinen, ja siellä vaikkapa Volkkaria ja Skodaa ei näytä kiinnostavan kilpailu ollenkaan. Ehkä niillä käy kauppa riittävän hyvin muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Nothing to see here, myyntikäyrät lähtevät ennennäkemättömään nousuun nyt kun uusi Y on saatavilla ja sitä kärsimättömästi odottavat kuskit juoksevat kauppaan.

Maailman tunnetuimman sähköautomerkki Teslan myynti on romahtanut useissa Euroopan maissa ja Australiassa, kansainvälinen lehdistö kertoo.

Suomessa käytettyjen Teslojen myyntiajat ovat pidentyneet huomattavasti, Iltalehti kertoi keskiviikkona.

 
Nothing to see here, myyntikäyrät lähtevät ennennäkemättömään nousuun nyt kun uusi Y on saatavilla ja sitä kärsimättömästi odottavat kuskit juoksevat kauppaan.



Jep. Fiksut Teslaa harkitsevat ihmiset tietävät että se johtuu uuden Y:n tulosta. Klikkiotsikkoja katsovat henkilöt jotka eivät ole ostamassa Teslaa nauttivat klikkiotsikkojen linkkailusta ja asialle naureskelusta. Eli perus essonbaarihommaa, toisille automerkeille on kiva naureskella. Nyt vielä vasemmistopuolue on lähtenyt samaan hommaan, eli tässä on puolueaktiivitkin vielä mukana, eli on politisoitunut vasemman laidan hehkutukseksi. Sanon kuten muillekin vasemmiston "ideoille", ei vakuuta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Fiksut Teslaa harkitsevat ihmiset tietävät että se johtuu uuden Y:n tulosta. Klikkiotsikkoja katsovat henkilöt jotka eivät ole ostamassa Teslaa nauttivat klikkiotsikkojen linkkailusta ja asialle naureskelusta. Eli perus essonbaarihommaa, toisille automerkeille on kiva naureskella. Nyt vielä vasemmistopuolue on lähtenyt samaan hommaan, eli tässä on puolueaktiivitkin vielä mukana, eli on politisoitunut vasemman laidan hehkutukseksi. Sanon kuten muillekin vasemmiston "ideoille", ei vakuuta. :)
Miten "fiksut" selittävät sen että myös kolmosen myynti sakkaa?

"For example, in Germany, Model 3 sales are down 40% so far this year, despite Tesla’s being in the middle of a Model 3 changeover around this time last year.

The situation is even worse in France, where Model 3 sales are down 60%."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 106
Viestejä
4 754 650
Jäsenet
77 437
Uusin jäsen
ToniStranius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom