Jännä kun ovat tuon M3 huippulataustehon onnistuneet sössimään noin pieneksi. Onko TM:n artikkeli kenties?
TM 13B/2024 kyseessä. Lahden Ionityllä viime kesänä lämpimässä säässä ladattu. Ennen latausta ajettiin 100 km motaria ja 50 km ennen latausta laturi syötettiin naviin. Tesla aloitti 6 %:sta ja sitten mitattiin lentävällä lähdöllä 10-80 %. Teslassa oli yli 190 kW välillä 10-16 %. Laturi on ehkä syötetty liian viime tipassa naviin, koska 50 km hujahtaa motarilla alle puolessa tunnissa, joten akun lämpötila ei ole sallinut 250 kW:a.
Teslan pieni kulutus paikkaa yllättävän paljon. Yllättävyys johtuu latauskäyrien tyypillisestä kolmiomuodosta.
Tesla Model 3 LR AWD:n keskiteho 10-80 % oli 109 kW ja kulutus maantiellä 14,5 kWh/100 km.
BYD Seal AWD:n keskiteho oli 2,8 % parempi 112 kW, mutta kulutus 20 % huonompi 17,4 kWh/100 km.
Äkkipoika ajattelisi, että 2,8 % suurempi keskimääräinen latausteho kompensoisi tuota 20 % suurempaa kulutusta sen verran, että latausaika seuraavaa 300 km varten kestäisi vain 17,4 / 14,5 / 112 kW * 109 kW = 16,8 % kauemmin.
Tesla latasi 300 km uutta sähköä 17,5 minuutissa. Äkkipojan kaavalla Sealilla 300 km lataaminen kestäisi 20,4 minuuttia, eli vain alle 3 minuuttia kauemmin.
Äkkipoika ei osannut ottaa huomioon, että Seal joutuu 300 km varten viettämään aikaa kolmiomaisen latauskäyrän hitaammalla loppupuolella, vaikkakaan ei mennä yli 80:n. Todellisuudessa Sealin latausaika 300 km:Iin oli 24,5 min, eli 7 minuuttia Teslaa kauemmin. Äkkipoika odotti 16,8 % hitaampaa latausta 300 km:iin, mutta kestikin 40 % kauemmin. Kolmiomuoto teki tepposet.
Ne 10-80 % keskitehot olivat Teslalla 109 kW ja Sealilla 112 kW. Tuossa 300 km-lataustestissä osat vaihtuivat. Teslan keskiteho oli 149 kW ja Seal 128 kW.