Yleistä keskustelua sähköautoista

Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.
Koiranluun vaihdossa pitää vaan saada kumpikin akselin rengas ilmaan.

Bonus on tietysti se että jos se hajoaa kovin nopeasti sitä ei tarvii rälläköidä irti, vaan mutterin saa auki.
 
Vielä ei 48tkm ajetusta noin kolmivuotiaasta Enyaqista ole mennyt yhtään alustan osaa, edes koiranluita.
Koiranluiden vaihto kotitallissa ei kyllä ihan joka renkaanvaihtajalta onnistu. En ole yhtään vaihtanut mutta käsittääkseni pitää saada molemmat etupyörät samaan aikaan ilmaan kun muuten koiranluihin kohdistuu sellainen vääntö että ei onnaa vaihto. Vaatii siis vähintään pukkeja/tunkeja useamman. Yhtään vaintoa en ole tehnyt mutta katsellut ja kirjoituksia lueskellut.

Itse lukisin Enyaqin (vanhemmat 80 mallit, ei uudet 85 mallit) tyyppiviaksi ajovalojen korkeudensäädön hajoamisen, jos on perusledit eikä matrixeja. Omassa on perusledit ja kahteen kertaan käynyt takuuhuollossa ajovalojen korkeudensäädön vian vuoksi. Ilmenee siten että lyhyiden valojen korkeudensäätö läpsähtää alimpaan asentoon ja jumii siihen. Päivällä ajellessa ei haittaa mutta illan tullen aika vaarallista kun lähivalot näyttää vaan muutaman metrin päähän. Ekalla huollolla korjaantui jollain nollauksella ja toisella kertaa vaihtoivat jonkin moduulin joka hoitaa kai tuota valojen ohjausta. Jännityksellä odotan koska hajoaa kolmannen kerran ja nyt on takuukin jo päättynyt autosta. Facebookin keskustelujen pohjalta yleinen ja toistuva vika Enyaqin perusledeissä.
Huom!! Tämä siis vanhemmissa Enyaq 80 ja 60 malleissa joissa perusledivalot. Uudemmista 85 malleista ei tietääkseni ole samaa vikaa vielä valiteltu, ja saa nähdä oliko tuossa vanhempien mallien 3.7 softapäivityksessä tähän myös korjausta.
 
Koiranluun vaihdossa pitää vaan saada kumpikin akselin rengas ilmaan.

Bonus on tietysti se että jos se hajoaa kovin nopeasti sitä ei tarvii rälläköidä irti, vaan mutterin saa auki.
Ootkos nyt ihan varma asiasta? Siitä on kyllä aikaa kun olen vaihtanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että molemmat renkaat piti olla ilmassa.
 
Ootkos nyt ihan varma asiasta? Siitä on kyllä aikaa kun olen vaihtanut, mutta ei mitään muistikuvaa, että molemmat renkaat piti olla ilmassa.

Ei tartte mutta helpompaa se on kun ei kallistuksenvakaajasta tule jännitystä. Voi sitä jollain kangellakin tms helpottaa.

Mutta tunkillä ylös ja pukit alle vaan, ei se sen hankalampaa ole.
 
Ei tartte mutta helpompaa se on kun ei kallistuksenvakaajasta tule jännitystä. Voi sitä jollain kangellakin tms helpottaa.

Mutta tunkillä ylös ja pukit alle vaan, ei se sen hankalampaa ole.
Juu, ei tuo vaikea ole. Enemmän vaan mietin, kun ei ole jäänyt muistikuvaa asiasta. Tosin vaihdoin molemmat samalla kerralla, niin senkin puolesta olisin nostanut keulan ylös…
 
Juu, ei tuo vaikea ole. Enemmän vaan mietin, kun ei ole jäänyt muistikuvaa asiasta. Tosin vaihdoin molemmat samalla kerralla, niin senkin puolesta olisin nostanut keulan ylös…
Itse vaihdoin nosturilla, mutta syön hatullisen paskaa jos ei olisi renkaan kausivaihdon yhteydessä onnistunut mebbiin, on oikeasti helppo, kun tilaa on eikä ollut vielä ruosteessa. Olisin vaihtanut silloin jos olisi osa ollut.
 
Nelivetoinen auto kyllä vaatii nimenomaan harkintaa enemmän kuin vajaavetoinen. Nelivetoisella autolla täytyy tietoisesti kiinnittää huomiota tien liukkauteen, jottei se tule yllätyksenä kun jarruttaa risteykseen. Tuon takia se neliveto myös edellyttää ajotaitoa enemmän, koska se harkinta ja ennakointi täytyy tehdä tietoisesti, sen sijaan että auto kertoo heti ensimmäisestä kiihdytyksestä että nyt pitää ottaa varovasti.

Ei se ole huono asia että liukkaalla auto "pakottaa" ajamaan hitaammin.
Saattaa olla, että yleisellä tasolla katsottuna sinulla on tässä pointti. Omasta näkövinkkelistäni katsoen, tietoisuus liukkaudesta ei kuitenkaan ole koskaan hävinnyt mihinkään, vaikka alla onkin ollut neliveto; jarrutukset eivät ole menneet pitkäksi tai kaarteet suoraksi.

Mutta joo, tämän offtopicin voi varmaan lopetella tähän.
 
Aika kallis lasku koiranluista, osahan ei maksa kuin kymppejä. Jos osaa renkaan vaihtaa, osaa koiranluutkin. Kiitollisen helppo ja halpa vaihdella vaikka kerran vuoteen. Silti tietysti huonoa suunnittelua alkuperäisosassa.

Kai sitä on sitten paatunut marmorin hintoihin, mutta jos satasilla selviää vianselvitys (vaikka olisi kuinka yksinkertainen homma) & työ ja osat niin halpaa on ja bonuksena 2v varaosatakuu :D

Varsinkin kun huomioi, että nyt on tullut huollon ja korjausten kera kohta kolmelle vuodelle ja 126tkm matkalle oikein kohtuullinen. Kakkosauton perushuolto olisi samaa luokkaa 30tkm välein marmorilla.
 
Hallitunkilla kulma ilmaan ja esim sellasella toisella tilaipäis x-tunkilla nostelee jarrulevyn alta koiranluun yläkiinnikkeen vaateriin. Mutteri irti ja sitten alapäästä irti. Uusi luu paikalleen ja kovaa ajoa. Uudehkossa autossa 10min homma, ruostuneissa voi joutua rälläkkä tms. hommiin
 
Vielä ei 48tkm ajetusta noin kolmivuotiaasta Enyaqista ole mennyt yhtään alustan osaa, edes koiranluita.
Koiranluiden vaihto kotitallissa ei kyllä ihan joka renkaanvaihtajalta onnistu. En ole yhtään vaihtanut mutta käsittääkseni pitää saada molemmat etupyörät samaan aikaan ilmaan kun muuten koiranluihin kohdistuu sellainen vääntö että ei onnaa vaihto. Vaatii siis vähintään pukkeja/tunkeja useamman. Yhtään vaintoa en ole tehnyt mutta katsellut ja kirjoituksia lueskellut.

Itse lukisin Enyaqin (vanhemmat 80 mallit, ei uudet 85 mallit) tyyppiviaksi ajovalojen korkeudensäädön hajoamisen, jos on perusledit eikä matrixeja. Omassa on perusledit ja kahteen kertaan käynyt takuuhuollossa ajovalojen korkeudensäädön vian vuoksi. Ilmenee siten että lyhyiden valojen korkeudensäätö läpsähtää alimpaan asentoon ja jumii siihen. Päivällä ajellessa ei haittaa mutta illan tullen aika vaarallista kun lähivalot näyttää vaan muutaman metrin päähän. Ekalla huollolla korjaantui jollain nollauksella ja toisella kertaa vaihtoivat jonkin moduulin joka hoitaa kai tuota valojen ohjausta. Jännityksellä odotan koska hajoaa kolmannen kerran ja nyt on takuukin jo päättynyt autosta. Facebookin keskustelujen pohjalta yleinen ja toistuva vika Enyaqin perusledeissä.
Huom!! Tämä siis vanhemmissa Enyaq 80 ja 60 malleissa joissa perusledivalot. Uudemmista 85 malleista ei tietääkseni ole samaa vikaa vielä valiteltu, ja saa nähdä oliko tuossa vanhempien mallien 3.7 softapäivityksessä tähän myös korjausta.
Varmasti tuohon koiranluiden kestoon vaikuttaa myös missä ajelee.

Mulla meni myös kertaalleen tuo korkeudensäätömoduuli. Se oli muistaakseni noin tonnin keikka vaihdettuna. Ennemmin tosiaan noita koiranluita vaihtelen kun niihin varmaan löytyy tarvikemallejakin ja kohtuu vaivalla vaihtaa itse.
 
Varmasti tuohon koiranluiden kestoon vaikuttaa myös missä ajelee.

Mulla meni myös kertaalleen tuo korkeudensäätömoduuli. Se oli muistaakseni noin tonnin keikka vaihdettuna. Ennemmin tosiaan noita koiranluita vaihtelen kun niihin varmaan löytyy tarvikemallejakin ja kohtuu vaivalla vaihtaa itse.
Onko tietoa eroaako valot Skodan ja VW:n välillä en ole id sarjassa huomannut missään puhuttavan tälläisestä viasta?
 
Uusi Y on yhä suunnannäyttäjä: laatu korkeaa: materiaalit, oven sulkeutumisääni, hiljaisuus ja alusta. Huikea auto, ellei haittaa Putinia mielistelevä toimari (tietäen tai tietämättä)

 
Viimeksi muokattu:
Katselin tuon videon läpi. Mieleen jäi seuraavat asiat
- Etuvilkut katoaa valoihin päivällä, että yöllä.
- Teki haamujarrutuksen 120 -> 100, eli tämän osalta ei näytä tilanne ainakaan parantuneen.
- Kaistavaroittimen punaiset ledit katoavat päivällä kaiuttimiin, että niitä ei näe kunnolla.
 
Onko tietoa eroaako valot Skodan ja VW:n välillä en ole id sarjassa huomannut missään puhuttavan tälläisestä viasta?
Ei ole mitään tietoa minulla ainakaan. Hieman olisin yllättynyt jos on eri. Miksei sitten ID:ssä hajoa niin hankala sanoa.


Tässä kun tuli 13 vuotta vanhalla perinneautolla köröteltyä pari viikkoa niin jotenkin kyllä silmä lepää tuollaisessa perinteisessä mittaristossa. Vähän kun olisi tonnin kellosta vaihtanut 30 € casioon kun omaan näytölliseen autoon hyppäsi takaisin. Mahtaakohan kunnon "analogi mekaanisista" mittareista tulla vielä joskus luxusautojen varuste vai onko näytöt ainoa vaihtoehto jatkossa?
 
Missä se näyttää suuntaa ? Risteyksessä vilkuillako ?

Hyvä ja hieno auto, mutta huikea lienee totuuden nimessä hieman liioittelua.
Kannattaa katsoa tuo arviointivideo. Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.

Subjektiivisesti voi olla et joku tykkää manuaalisista näppäimistä, mittaristosta, ei tykkää brändistä jne. Latausteho on ainoa, jossa sanoisin Teslan jääneen jälkeen, mutta se on yhä keskinkertainen ja hyvä kun ottaa huomioon auton pienen kulutuksen.

Kannattaa käydä uudet kokeilemassa ja vaikka perään heti BMW:tä, voitte todeta eron olevan lähinnä fiilisjuttuja. Minun pitäisi kokeilla i5, koska i4 ei laadullaan säväyttänyt, ehkä jo i5, siinä kestäisi sitten mopomoottoria i40, voisi olla vaihtoehto tulevaisuudessa Teslan sijaan.
 
ID.7 on kyllä muotoilullisesti erikoinen auto, se on sedanina jättiläismäinen, parempi olisi varmaan käyttää sedaniinkin SUV-lyhennettä tai keksiä jokin uusi:
1741063042570.png
 
se on sedanina jättiläismäinen
Mitäs jättiläismäistä tuossa nyt on tuohon Passattiin verrattuna ? Eikös tuo ole tuonhon passatiin verrattuna ihan saman kokoinen ? Hartialinja nyt on tyypilliseen tapaan ylhäällä patterin takia , ja näyttää siksi hieman "omituiselta".

Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.
Riippuu tietysti mitä asioita katsotaan objektiivisesti ja mihin verrataan. Aivan kilpailukykyista ja vastaava tavaraa on liki kaikilla nykypäivänä. Ei tuo nyt mitenkään erityisesti erotu huikeana yksilönä joukosta.

Isoin puute Teslassa on ( ihan oma mielipide ) sen spartalaisen karu sisusta ja liiaksi keskinäyttöön fokusoitunut käyttöliitymä autoon. Joku saattaa olla ihastunut siihen, mutta ei ole minua varten.
 
Kannattaa katsoa tuo arviointivideo. Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.

Subjektiivisesti voi olla et joku tykkää manuaalisista näppäimistä, mittaristosta, ei tykkää brändistä jne. Latausteho on ainoa, jossa sanoisin Teslan jääneen jälkeen, mutta se on yhä keskinkertainen ja hyvä kun ottaa huomioon auton pienen kulutuksen.

Kannattaa käydä uudet kokeilemassa ja vaikka perään heti BMW:tä, voitte todeta eron olevan lähinnä fiilisjuttuja. Minun pitäisi kokeilla i5, koska i4 ei laadullaan säväyttänyt, ehkä jo i5, siinä kestäisi sitten mopomoottoria i40, voisi olla vaihtoehto tulevaisuudessa Teslan sijaan.
Tuotiinhan videossa hyviä pointteja esiin. Esim. HUD sopisi hyvin Teslan kokonaisuuteen ja lisäksi ne näppäimet näytön alle. Eivät pilaa sitä zen fiilistä laisinkaan.

Mutta sitten taas kuitenkin ne samat typeryydet jatkaa olemistaan. Esim. haamujarrutukset ja huonot pyyhkijät. Arkisessa käytössä nuo tulisi saada kuntoon mutta samat vanhat asiat vaivaa.

Tuotiin myös esiin kaupunkiajossa tuo AP että tämä nainen vähän kyllästyi siihen miten äkkinäisesti AP hidastelu ja kiihdyttely kaupunkiajossa.

Kun eilen kuuntelin sitä uuden Yn puhetta niin etukamera tuli avuksi parkkeeraukseen pesurilla. Mutta taakse ei saada pesuria? Aika tarkalleen kehuttiin näitä uusia ominaisuuksia mitä oli jokaisessa videossa tullut esiin. Uudet sisämateriaalit, alustaa, laseja, sähköisiä takapenkkejä jne. Mutta kaikki nämä mutta en keksi mikä saisi vanhan omistajan vaihtamaan uuteen. Tekniikkaan ei tullut parannuksia ja sisältä samanlainen. Sellaista wau-elementtiä ei ole tarjolla mikä saisi heti päivittämäään uuteen Teslaan. Vs se tilanne kun Model 3 tuli 2018 Suomeen.

Aamulla töihin ajaessa kun keli oli tätä kevyttä räntäsadetta niin kahdesti tuli punainen ratti ja äänet että Autosteer aborting koska näkyvyys oli yhtäkkiä huono, vaikka hyvin näki ja pyyhkijät pyyhkii kuin eläin. Siihen päälle pari sinistä rattia että ajonopeus laskettu huonon näkyvyyden takia.

Nyt voi muut aamulla ajaessa olleet kertoa miten toimi muiden valmistajien avustimet. Teslalla ei kovin mairittelevaa käytöstä.

Edit. Myyjän kanssa kun juttelin niin nyt on kolmas viikko kun uuden Yn koeajot on menossa. Saivat toisen koeajoauton tälle viikolle mutta sanoi myös että koeajoaikoja löytyy hyvin. Tuntuu että ihmisillä on mielenkiinto Teslaa kohtaan laskenut tai eivät näe syytä kokeilla uutta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs jättiläismäistä tuossa nyt on tuohon Passattiin verrattuna ? Eikös tuo ole tuonhon passatiin verrattuna ihan saman kokoinen ? Hartialinja nyt on tyypilliseen tapaan ylhäällä patterin takia , ja näyttää siksi hieman "omituiselta".


Riippuu tietysti mitä asioita katsotaan objektiivisesti ja mihin verrataan. Aivan kilpailukykyista ja vastaava tavaraa on liki kaikilla nykypäivänä. Ei tuo nyt mitenkään erityisesti erotu huikeana yksilönä joukosta.

Isoin puute Teslassa on ( ihan oma mielipide ) sen spartalaisen karu sisusta ja liiaksi keskinäyttöön fokusoitunut käyttöliitymä autoon. Joku saattaa olla ihastunut siihen, mutta ei ole minua varten.
Keskinäyttöön kaiken keskittäminen Tesla-insinöörien mielestä paras ratkaisu, koska tällöin auto on täysin päivitettävissä myöhemmin.

Mutta ratin napeista onnistuu se lämpötilan säätö vaikka hanskat kädessä, tätä pidän hyvänä ratkaisuna.

Keskinäyttöön keskittäminen monelle turnoff, ymmärrän.
 
Kannattaa katsoa tuo arviointivideo. Objektiivisesti arvioituna näyttää suuntaan, on parasta mitä tuohon hintaan saa.

Subjektiivisesti voi olla et joku tykkää manuaalisista näppäimistä, mittaristosta, ei tykkää brändistä jne. Latausteho on ainoa, jossa sanoisin Teslan jääneen jälkeen, mutta se on yhä keskinkertainen ja hyvä kun ottaa huomioon auton pienen kulutuksen.

Kannattaa käydä uudet kokeilemassa ja vaikka perään heti BMW:tä, voitte todeta eron olevan lähinnä fiilisjuttuja. Minun pitäisi kokeilla i5, koska i4 ei laadullaan säväyttänyt, ehkä jo i5, siinä kestäisi sitten mopomoottoria i40, voisi olla vaihtoehto tulevaisuudessa Teslan sijaan.

Lataustehokin voi olla sellainen asia, että äkkiä sitä softan pyöräyttää rajummalle latauskäyrälle, mutta Teslallakin voisi kuvitella olevan eniten dataa akuista ja niiden kulumisesta niin saavat noin säästeltyä kun kuitenkin kokonaisuus latauksen / kulutuksen suhteen on ok.

Itse autonahan kivasti niitä juttuja laitettu kuntoon, missä Y oli kohtalaisen kehno ja nyt ollaan varmasti hyvällä perustasolla. Itse en ole edes kylmätyyppäillyt uutta, kun launch seriesin hintalappu ja ensimmäiset fiilikset karkoitti muihin malleihin. Silti eniten kiinnostelee ergonomia (penkki/penkit) ja alusta, jossa pre-fl oli kohtalaisen karmea.
 
Uusi Y on yhä suunnannäyttäjä: laatu korkeaa: materiaalit, oven sulkeutumisääni, hiljaisuus ja alusta. Huikea auto, ellei haittaa Putinia mielistelevä toimari (tietäen tai tietämättä)


No ei ole kyllä kovin häävi tuo latauskäyrä. Hetken tulee 250kW, mutta 40% kohdalla jo tippuu 120kW ja 79% enää 50kW
 
Eikös ne erot ole sellaisia, että Y about 30min, ja parhaat Suomessa myytävät JOS on 800v laturi niin tyyliin 25min? Jos puhutaan siitä about 10-80%. Ehkä Porsche vetää vielä kovemmi?
 
Eikös ne erot ole sellaisia, että Y about 30min, ja parhaat Suomessa myytävät JOS on 800v laturi niin tyyliin 25min? Jos puhutaan siitä about 10-80%, tuossa mahto olla 7-80%.
18 minuuttia. Mutta ei Teslan latauksessa ole mielestäni muuten mitään ongelmaa, mutta se vaatii todella alhaisilla tasoilla sitä latausta. 400v laturillakin Ionic5 on nopeampi sinne 80% asti, koska Teslan lataus hyytyy niin kovasti (toki aika marginaalisesti voittaa eli käytännössä tasoissa).
 
Eikös ne erot ole sellaisia, että Y about 30min, ja parhaat Suomessa myytävät JOS on 800v laturi niin tyyliin 25min? Jos puhutaan siitä about 10-80%.

No esim. ID4 nelari vetää 10-80% 28min, jos tota about 50k hintaluokan sähkiksiä kattoo niin aika lähellä ne on toisiaan, poikkeuksena sitten 800V autot joista löytyy jo alle 20min nopeuksia.
 
Eikös ne erot ole sellaisia, että Y about 30min, ja parhaat Suomessa myytävät JOS on 800v laturi niin tyyliin 25min? Jos puhutaan siitä about 10-80%. Ehkä Porsche vetää vielä kovemmi?
Sehän se on. Liikaa huomiota saa 800v kun ei ratkaise juuri mitään. Kylmällä kun mikään sähköauto lataa nopeasti. Menee lähemmäksi puolta tuntia 80% ladata kun pakkasta alkaa olemaan.
 
Eikös ne erot ole sellaisia, että Y about 30min, ja parhaat Suomessa myytävät JOS on 800v laturi niin tyyliin 25min? Jos puhutaan siitä about 10-80%. Ehkä Porsche vetää vielä kovemmi?
No erot on sellaiset, että Y ei lataa paremmin kuin oikeastaan mikään viimeisen viiden vuoden aikana julkaistu vähintään saman hintaluokan auto. Eli samaa tasoa tai huonompi. Mitään edelläkävijyyttä ei enää ole.
 
No erot on sellaiset, että Y ei lataa paremmin kuin oikeastaan mikään viimeisen viiden vuoden aikana julkaistu vähintään saman hintaluokan auto. Eli samaa tasoa tai huonompi. Mitään edelläkävijyyttä ei enää ole.
Valmistajan valintojahan nuo on. Katsotaan edelläkävijyys sitten akkujen kunnossa 5-10v päästä.
 
ID.7 on kyllä muotoilullisesti erikoinen auto, se on sedanina jättiläismäinen, parempi olisi varmaan käyttää sedaniinkin SUV-lyhennettä tai keksiä jokin uusi:
1741063042570.png
Kaksi senttiä korkeampi ja kolme senttiä leveämpi kuin 10v aikaisemmin esitelty Passat. Pienet on marginaalit jos tuota nyt pitäisi jollain SUV lyhenteellä kutsua. ID7 on tilojen puolesta jo sellainen, että esim. Superbin tiloihin tottuneelle saattaisi jopa kelvata korvikkeeksi.
 
Pelkän latausnopeuden tuijottelu on ihan turhaa kun se kulutus on yhtälön toinen muuttuja.

Tasainen 200kW latauskäyrä on ihan turha jos kulutus on 30kWh/100km.

Pienempi kulutus on yleensä aina eduksi, koska silloin ei ole niin riippuvainen latauskentän kapasta. Toki se 200kW teho on nice to have mutta isolla kulutuksella saattaa harmittaa jos laturista ei irtoakaan kuin 100kW.
 
Eikös ne erot ole sellaisia, että Y about 30min, ja parhaat Suomessa myytävät JOS on 800v laturi niin tyyliin 25min? Jos puhutaan siitä about 10-80%. Ehkä Porsche vetää vielä kovemmi?
Joo, muut jää Teslasta kauas taa. Highland kyseessä, varmasti Y:tä paljon hitaampi:
1741080824867.png
 
Täällä oli puhetta EQV:n sähkömoottoreivioista niin tuli interwebistä vastaan tälläinen:
Alkuperäinen kestänyt 30tkm ja uusi 209 kohdilla porsinut. EQC ja EQB käyttää samaa moottoria.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Pelkän latausnopeuden tuijottelu on ihan turhaa kun se kulutus on yhtälön toinen muuttuja.

Tasainen 200kW latauskäyrä on ihan turha jos kulutus on 30kWh/100km.

Pienempi kulutus on yleensä aina eduksi, koska silloin ei ole niin riippuvainen latauskentän kapasta. Toki se 200kW teho on nice to have mutta isolla kulutuksella saattaa harmittaa jos laturista ei irtoakaan kuin 100kW.
Ja tuosta kulutuksesta päästään taas siihen, että se pieni kulutus on ihan turha, jos auto on liian pieni. Pienemmät autot kun tuppaa kuluttamaan selkeästi vähemmän. Se korkea latausteho nimenomaan mahdollistaa nopean matkanteon myös niillä isoilla paljon kuluttavilla autoilla.
 
Sita kun sanotaan etta sahkovehkeissa ei teho maksa niin kylla se maksaa jaahdyttamisen hankaluuden ja laakerivirtojen osalta. Ei tietenkaan ihan kauheasti mutta jonkin verran.
 
Ja tuosta kulutuksesta päästään taas siihen, että se pieni kulutus on ihan turha, jos auto on liian pieni. Pienemmät autot kun tuppaa kuluttamaan selkeästi vähemmän. Se korkea latausteho nimenomaan mahdollistaa nopean matkanteon myös niillä isoilla paljon kuluttavilla autoilla.

Tottakai tarkoitin saman kokoluokan autoja, eihän tuossa vertauksessa ole muuten mitään järkeä.

Pieni kulutus on aina eduksi kaikissa tilanteissa, aina.

Tesla vs muut on tuossa ihan hyvä esimerkki. Vaikka latausnopeudessa onkin Tesla jäänyt jo jälkeen joitakin merkkejä, saatu toimintamatka per ladatut minuutit on edelleen kärkiluokkaa kilpailijoita alhaisemman kulutuksen vuoksi.

Saa nähdä kuka on ensimmäinen valmistaja joka yhdistää huippunopean latauksen ja todella pienen kulutuksen samoihin kuoriin.
 
Jännä kun ovat tuon M3 huippulataustehon onnistuneet sössimään noin pieneksi. Onko TM:n artikkeli kenties?
TM:n kuvilta näyttää.
Minusta huipputeholla ei ole mitään merkitystä käytännön elämässä. Keskiteho on tärkeämpi. Muistaakseni Teslat ainakin aikoinaan piikitti latauksen alussa jonkun 8-10% välin jollain 250kw teholla ja sitten latausteho romahti samoihin lukemiin kuin muillakin. Ainoa käytännön hyöty tuosta oli mahdollinen kehuminen Esson parlamentissa.
 
Täällä oli puhetta EQV:n sähkömoottoreivioista niin tuli interwebistä vastaan tälläinen:
Alkuperäinen kestänyt 30tkm ja uusi 209 kohdilla porsinut. EQC ja EQB käyttää samaa moottoria.

Miten mulla on muistikuva että Tesla olisi ainakin jossain vaiheessa käyttänyt Mersun moottoria, ja siksi Tesloissa on ollut tuota samaa vikaa että jäähdytysneste pääsee vuotamaan moottorin sisään.
Tais olla jossain Kokkolan Autohuollon Jessen videossa mainittu, ja että heillä on tähän omaa tuotantoa oleva parannettu osa jolla korjata tuo jäähdytys.

Edit. Olikin sitten toisinpäin. Eli Mersu käytti Teslan moottoria. Siksi siis samaa vikaa niin Tesloissa kuin Mersuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten mulla on muistikuva että Tesla olisi ainakin jossain vaiheessa käyttänyt Mersun moottoria, ja siksi Tesloissa on ollut tuota samaa vikaa että jäähdytysneste pääsee vuotamaan moottorin sisään.
Tais olla jossain Kokkolan Autohuollon Jessen videossa mainittu, ja että heillä on tähän omaa tuotantoa oleva parannettu osa jolla korjata tuo jäähdytys.
Juuri toisin päin. Eli Teslan moottori Mersussa.
 
Miten mulla on muistikuva että Tesla olisi ainakin jossain vaiheessa käyttänyt Mersun moottoria, ja siksi Tesloissa on ollut tuota samaa vikaa että jäähdytysneste pääsee vuotamaan moottorin sisään.
Tais olla jossain Kokkolan Autohuollon Jessen videossa mainittu, ja että heillä on tähän omaa tuotantoa oleva parannettu osa jolla korjata tuo jäähdytys.

Eipäs vaan toisinpäin, käyttivät vanhan teslan etumoottoria. Youtubesta tosta löytyy parempi video, moottori on ZF valmistetta, ja siinäkin korjaaja manailee että kopioitu 10v takaiset virheet. Ei heiltäkään korjaus ekalla tai tokalla kertaa tuohon onnistunut, vaan piti moottorin käämitys uusia pariin kertaan yms.
 
Jännä kun ovat tuon M3 huippulataustehon onnistuneet sössimään noin pieneksi. Onko TM:n artikkeli kenties?
TM 13B/2024 kyseessä. Lahden Ionityllä viime kesänä lämpimässä säässä ladattu. Ennen latausta ajettiin 100 km motaria ja 50 km ennen latausta laturi syötettiin naviin. Tesla aloitti 6 %:sta ja sitten mitattiin lentävällä lähdöllä 10-80 %. Teslassa oli yli 190 kW välillä 10-16 %. Laturi on ehkä syötetty liian viime tipassa naviin, koska 50 km hujahtaa motarilla alle puolessa tunnissa, joten akun lämpötila ei ole sallinut 250 kW:a.

Teslan pieni kulutus paikkaa yllättävän paljon. Yllättävyys johtuu latauskäyrien tyypillisestä kolmiomuodosta.

Tesla Model 3 LR AWD:n keskiteho 10-80 % oli 109 kW ja kulutus maantiellä 14,5 kWh/100 km.

BYD Seal AWD:n keskiteho oli 2,8 % parempi 112 kW, mutta kulutus 20 % huonompi 17,4 kWh/100 km.

Äkkipoika ajattelisi, että 2,8 % suurempi keskimääräinen latausteho kompensoisi tuota 20 % suurempaa kulutusta sen verran, että latausaika seuraavaa 300 km varten kestäisi vain 17,4 / 14,5 / 112 kW * 109 kW = 16,8 % kauemmin.

Tesla latasi 300 km uutta sähköä 17,5 minuutissa. Äkkipojan kaavalla Sealilla 300 km lataaminen kestäisi 20,4 minuuttia, eli vain alle 3 minuuttia kauemmin.

Äkkipoika ei osannut ottaa huomioon, että Seal joutuu 300 km varten viettämään aikaa kolmiomaisen latauskäyrän hitaammalla loppupuolella, vaikkakaan ei mennä yli 80:n. Todellisuudessa Sealin latausaika 300 km:Iin oli 24,5 min, eli 7 minuuttia Teslaa kauemmin. Äkkipoika odotti 16,8 % hitaampaa latausta 300 km:iin, mutta kestikin 40 % kauemmin. Kolmiomuoto teki tepposet.

Ne 10-80 % keskitehot olivat Teslalla 109 kW ja Sealilla 112 kW. Tuossa 300 km-lataustestissä osat vaihtuivat. Teslan keskiteho oli 149 kW ja Seal 128 kW.
 
No onhan se vähän hassua jos tehdään latausnopeustesti ja ei lämmitetä akkua kunnolla. :D Ite en ainakaa tee mitään sillä tiedolla että miten nopeaa lataa jos akku ei ole optimilämpötilassa vaan kaikilla autoilla "jossain" lämpötilassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 940
Viestejä
4 667 454
Jäsenet
76 519
Uusin jäsen
Tobi_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom