Yleistä keskustelua sähköautoista



Rattikin on väriä myöten kuin Sojuz-sukkulasta varastettu. Takaluukku on tehokkaasti kyllä rampautettu, syvyyssuunnassa olis tilaa, mutta luukku on alkuperäisen minin peräluukun kokoinen, ja jää vielä törröttämään niin että pään iskee siihen on yrittää vähänkin syvemmälle jotain laittaa.
 
Rattikin on väriä myöten kuin Sojuz-sukkulasta varastettu. Takaluukku on tehokkaasti kyllä rampautettu, syvyyssuunnassa olis tilaa, mutta luukku on alkuperäisen minin peräluukun kokoinen, ja jää vielä törröttämään niin että pään iskee siihen on yrittää vähänkin syvemmälle jotain laittaa.
Tuo luukku näyttää jopa Model 3:sta selvästi pienemmältä.
 
Siis Teslassahan on myös kaikki valittavissa, mutta auto ei itse sisällytä muita kun Supereita reittisuunnitelmaan. Jos ehdotettu super ei maistu, niin voit poistaa ne suunnitelmasta ja täpätä matkalla haluamasi laturin kohteeksi (jos tarvitsee esilämmittää). Jos ehdotus ok, niin ei tarvitse koskea. Eli käytännössä samat temput, jotka kuvailitte tekevänne autolla, joka valitsee ne mallilla random. Tommosen randominhan kyllä saa varmasti ajan kanssa opetettua ihan hyväksi, jos siellä voi filtteröidä muistiin esim. että käytetään ainoastaan Ionity, Super, Neste, St1, Recharge ja mieluiten vielä niin, että älä ehdota koskaan kohdetta jossa autossa yli 20% akkua etc. Sen verran tuon uuden autoni juttuja nyt tutkinut, että näköjään pitää filtteröidä myös kaikki muut kuin 800v laturit pois (Eli ainakaan supereilla ei Kian kanssa tee mitään).
Tavallaan aika sama lopputulos kieltämättä. Ja sinänsä toki ymmärrettävä päätös suosia omaa verkostoa noissa ehdotuksissa, mutta vähän ikävä, että se sitten mieluummin ajattaa kiertotietä, kuin ehdottaisi kilpailijaa. Ei tokikaan ongelma heille, ketkä asian tietävät ja etsii laturit manuaalisesti. Tuossa "randomissa" on kumminkin se hyvä, että näet missä kohtaa kannattaa ladata auton mielestä ja jos juuri se laturi ei nappaa, voi siitä läheltä etsiä toisen. Kun taas jos superi on sivussa reitiltä, on vähän hankalampi etsiä sopivalta etäisyydeltä laturia, ellei sitten osaa itse arvioida niin hyvin, missä kohtaa matkaa akkua on se 10% jäljellä. Itse en osaa tai viitsi siyä laskea. Eikä tuolla väliä tietty ole, jos ei ole kiire. Lataa sitten silloin kun sattuu haluamaan pitää taukoa.
Tuon prosentin saa tosiaan valita asetuksista, että millä prosenteilla mennään laturille ja se voi olla eri, kuin kotiin. Kotiin kun voi huoletta tulla tyhjällä akulla, mutta julkiselle haluaa jättää vähän pelivaraa, jos laturi onkin pois käytöstä tai varattu.

Tuo 400 V ja 800 V on tällä hetkellä vähän hankala homma, kun 800 V autot lataa hitaammin 400 V latureilta, kuin 400 V autot samalta laturilta. Jolloin se hienosti paperilla lataava auto voikin arjessa olla jopa hitaampi. Toki sitten, kun isompi osa latureista on isompaa jännitettä, niin siitä alkaa olla todellista hyötyä. Nyt on vielä siinä ja siinä, onko joku Teslan tapainen hyvin lataava 400 V auto kumminkin yleensä jopa nopeampi.
 
Tuon vaan pystyy kiertämään vaikka laittamalla rahatukon lompakosta peilin ja katon väliin (tai mitä siellä lompakossa nyt sattuukin olemaan, itselläni oli vaan kuitteja)

Mulla on sisäkamerassa sellainen läppärin kamerasuoja liukuluukulla.

Tosin Teslan tapauksessa kameran peittäminen johtaa siihen että ratista pitää vääntää tukevammin autopilotin pitämiseksi päällä, joten mieluummin nauttii paremmasta APstä, antaa kameran kuvata ja välttää alaspäin katselua.
 
Ellet asu jossain tuntureilla tms. korvessa niin ei todellakaan ole, ruuhka-Suomessa todellinen tarve nelivedolle on hyvin lähellä nollaa eikä normiajossa nelivedon puute pitäisi stressata yhtään.
Kyllä se neliveto on ihan kiva, kun tuppaa lunta ruuhka-alueelle. Tiet menevät ihan hirveäksi mössöksi, kun kunnossapito ei ehdi paikalle kuin vasta joskus. Nimim. edellinen oli viimeinen vajaavetoinen, jonka itselle hankin. Sähkömoottorien tulon jälkeen on aika vähän syitä miksei suurin osa autoista voisi olla nelivetoisia. Ihan pienimmät ja halvimmat tietty ovat oma ryhmänsä.
 
Kyllä se neliveto on ihan kiva, kun tuppaa lunta ruuhka-alueelle. Tiet menevät ihan hirveäksi mössöksi, kun kunnossapito ei ehdi paikalle kuin vasta joskus. Nimim. edellinen oli viimeinen vajaavetoinen, jonka itselle hankin. Sähkömoottorien tulon jälkeen on aika vähän syitä miksei suurin osa autoista voisi olla nelivetoisia. Ihan pienimmät ja halvimmat tietty ovat oma ryhmänsä.

Tämä. Kyllä se kaksivetoisella ajaminen on rimpuilua normaalissa talvisäässä. Etuvetoisella rimpuilua ja takavetoisella venkoilua.
 
Kyllä se neliveto on ihan kiva, kun tuppaa lunta ruuhka-alueelle. Tiet menevät ihan hirveäksi mössöksi, kun kunnossapito ei ehdi paikalle kuin vasta joskus. Nimim. edellinen oli viimeinen vajaavetoinen, jonka itselle hankin. Sähkömoottorien tulon jälkeen on aika vähän syitä miksei suurin osa autoista voisi olla nelivetoisia. Ihan pienimmät ja halvimmat tietty ovat oma ryhmänsä.

Joo, en epäile että on "ihan kiva" mutta siinä hirveässä mössössä pärjää ihan hienosti vajaavetoisellakin ja noita mössökelejä on loppupeleissä niin harvoin että aika vähäiseksi jää ilot nelivedosta.

Se että vajaavetoisella ajaminen aiheuttaa stressiä kertoo vain puutteellisista ajotaidoista - tämä siis ruuhkasuomen osalta, jossain syrjemmässä on aivan varmasti tarvetta nelivedolle useamminkin.
 
Tämä. Kyllä se kaksivetoisella ajaminen on rimpuilua normaalissa talvisäässä. Etuvetoisella rimpuilua ja takavetoisella venkoilua.

Tää menee vähän siihen samaan kastiin kuin että pitää olla vähintään 300hp jotta pystyy turvallisesti ohittamaan maantiellä tai tulla rampeista motarille.

Jos on kunnon talvirenkaat alla niin normaalissa talvisäässä vajaavetoiset liikkuu ihan hienosti ilman rimpuilua tai venkoilua, jos rimpuilee tai venkoilee paljon niin sitten joko rengasliikkeeseen tai suljetulle alueelle harjoittelemaan ajamista.
 
Ero ajamisen stressaavuudessa etuvedon ja nelivedon välillä on iso.
Niin tarkoitatko lumella/loskalla? Olen ihan samaa mieltä, ainoa mutta on että täällä etelässä, ainakin Varsinais-Suomessa ovat talven nelivetopäivät todella harvinaisia nykyään. Kesällä ei sitten sähkärillä uskalla lähteä mökkitietä pahempaan maastoon..mut olishan se (jatkuva) neliveto kiva.
 
Ellet asu jossain tuntureilla tms. korvessa niin ei todellakaan ole, ruuhka-Suomessa todellinen tarve nelivedolle on hyvin lähellä nollaa eikä normiajossa nelivedon puute pitäisi stressata yhtään.
Ei ratti mies tarvitsekkaan mutta ei kylla aidilleni muuta kuin oikeita neliveto hommaa. Kylla sita vaan haja-asutusaluilla tulee useastikkin tilanteita etta taytyy ennen aura autoa olla liikenteessa ja autolla ajaminen voi olla haparoivaa vaikka sita on tehty 50 vuotta.
 

Eli menkää tonne käymään tuota ikuisuusvääntöä.
 
Mikä helvetti tuo on?! :lol:

Jo ulkopuolelta nauratti, mutta siinä vaiheessa kun takakontti avattiin niin kahvit lensi näppäimistölle. Ei se ollutkaan liftback vaan ruumishuone! Puuttuu enää kiskot jolla kalmo työnnetään säilytykseen tuonne onkaloon.
Kia EV4 sedan on automalli, jossa hatchbackiin verrattuna 30 cm pidemmän peräylityksen ja muotoilun ansiosta on saavutettu Cd 0,23, mikä tuo rangeen samalla isolla akulla 40 km lisäystä vs. pystyperä (WLTP 630 km vs. 590 km). Samalla tavaratilan VDA-litrat kasvavat 435 l -> 490 l, mutta luukku tietysti ei ole niin kätevä kuin pystyperässä.

Kutsutko kaikkia sedaneita ruumishuoneiksi, vai oliko tuon aukon korkeus muita uusia sedaneita matalampi? Vai näyttikö tavaratila pimeältä videon välityksellä? Vai tekeekö tavaratilan pohjan 110 cm pituus tuosta ruumishuoneen?

Viistoperä olisi tietenkin sedania käytännöllisempi, mutta eipä sellaista ole kilpailevassa Model 3:ssakaan, vaikka ihan hyvin voisi olla vastaava kuin Model S:ssä.

Verrataan uusinta isoakkuista kaksivetoista isoveli EV6:tta tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.

EV6 LR (84 kWh) 2WD:
-pituus 469,5 cm
-akseliväli 290 cm
-leveys 188 cm
-korkeus 157,5 cm
-omamassa 1 950 kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 80,0 kWh
-WLTP 582 km
-vehicle 13,75 kWh/100 km

EV4 Sedan LR (81 kWh) 2WD:
-pituus 473 cm
-akseliväli 282 cm
-leveys 186 cm
-korkeus 148 cm
-omamassa xxxx kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 78,0 kWh
-WLTP 630 km
-vehicle 12,38 kWh/100 km

EV4 tulee varmasti olemaan halvempi kuin EV6. Jos ei tarvitse SUV:a tai monikäyttökoria, niin onhan se ihan fiksua päästä hieman pienemmällä akulla lähes puolensataa kilometriä pidemmälle. Tuo nauramasi EV4 sedan on Kian ensimmäinen normikorkuinen auto (148 cm), eli suora kilpailija Model 3:lle.

Rengaskokokin on ihan järkevä 215/60R17.

Voi tuo jonkun esteetikon silmään olla ruma. Numerot kuitenkin ovat aiempaa Kian tarjontaa nätimpiä, jos arvostaa pientä kulutusta tai toimintamatkaa.

Harmi, ettei vieläkään ole julkaistu Model 3 -tapaista autoa viistoperänä. Model 3 on sedan, ja vanhoissa Ioniqeissa oli pieni akku.

Jotain tällaista (suluissa Model 3 75 kWh RWD TEL):
-viistoperä 500-600 l, eli iso luukku ja koiraystävällinen (sedan 594 l, ahdas luukku, ei koirille)
-pituus 4,7 m (4,72 m)
-akseliväli 2,9 m (2,875 m)
-leveys 176 cm (185 cm)
-korkeus 145 cm (144 cm)
-renkaat 195-215 mm (235 mm)
-profiili 55-60 % (45 %)
-vanteet 16-17" (18")
-vierinvastus A (A?)
-omamassa 1 750 kg (1 825 kg)
-Cd 0,21-0,22 (0,219)
-akun netto 75 kWh (75 kWh)
-WLTP Vehicle 9,9 kWh/100 km (10,7 kWh/100 km)
-WLTP 758 km (702 km)

Tietty neliveto ja joku 160 mm maavara olisi kiva, tosin silloin olisi turhan haastavaa päästä kulutuksessa alle kympin. Oikein pitkää toimintamatkaa arvostava voisi haluta 100 kWh akun, mikä kasvaneen korkeuden ja lisämassan takia sekin kuluttaisi 9,9 sijaan noin 10,4-10,5 satasella. Silti WLTP olisi 952-962 km.

Suurin osa uusista sähköautoista on omaan makuun turhan leveitä, korkeita, epäaerodynaamisia, raskaita, isopyöräisiä ja kallisrenkaisia syöppöjä.




Edit. Lisätty Model 3.

Edit2. Ainakaan et ole pitänyt EV6:tta liian rumana, koska olet kysellyt sen toimitusaikaa. Muutenkin EV4 Sedania on hyvä vertailla EV6:een eri korimalleista huolimatta tai juuri siksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ev4 on tosin 400V arkkitehtuurilla, joten hintahan tuossa aika paljon ratkaisee. Mutta keskipöytä on edelleen vähän wtf tasoa ja vaikka toi keula on ihan siisti niin onhan tuo muuten ulkoa omaan makuun aika kauhean näköinen.
 
Kia EV4 sedan on automalli, jossa hatchbackiin verrattuna 30 cm pidemmän peräylityksen ja muotoilun ansiosta on saavutettu Cd 0,23, mikä tuo rangeen samalla isolla akulla 40 km lisäystä vs. pystyperä (WLTP 630 km vs. 590 km). Samalla tavaratilan VDA-litrat kasvavat 435 l -> 490 l, mutta luukku tietysti ei ole niin kätevä kuin pystyperässä.

Kutsutko kaikkia sedaneita ruumishuoneiksi, vai oliko tuon aukon korkeus muita uusia sedaneita matalampi? Vai näyttikö tavaratila pimeältä videon välityksellä? Vai tekeekö tavaratilan pohjan 110 cm pituus tuosta ruumishuoneen?

Viistoperä olisi tietenkin sedania käytännöllisempi, mutta eipä sellaista ole kilpailevassa Model 3:ssakaan, vaikka ihan hyvin voisi olla vastaava kuin Model S:ssä.

Jos oikein muistan, niin olet jo hankkinut EV6:n. Verrataan sellaista uusinta isoakkuista kaksivetoa tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.

EV6 LR (84 kWh) 2WD:
-pituus 469,5 cm
-akseliväli 290 cm
-leveys 188 cm
-korkeus 157,5 cm
-omamassa 1 950 kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 80,0 kWh
-WLTP 582 km
-vehicle 13,75 kWh/100 km

EV4 Sedan LR (81 kWh) 2WD:
-pituus 473 cm
-akseliväli 282 cm
-leveys 186 cm
-korkeus 148 cm
-omamassa xxxx kg
-tavaratila 490 l
-akun netto 78,0 kWh
-WLTP 630 km
-vehicle 12,38 kWh/100 km

EV4 tulee varmasti olemaan halvempi kuin EV6. Jos ei tarvitse SUV:a tai monikäyttökoria, niin onhan se ihan fiksua päästä hieman pienemmällä akulla lähes puolensataa kilometriä pidemmälle. Tuo nauramasi EV4 sedan on Kian ensimmäinen normikorkuinen auto (148 cm), eli suora kilpailija Model 3:lle.

Rengaskokokin on ihan järkevä 215/60R17.

Voi tuo jonkun esteetikon silmään olla ruma. Numerot kuitenkin ovat aiempaa Kian tarjontaa nätimpiä, jos arvostaa pientä kulutusta tai toimintamatkaa.

Harmi, ettei vieläkään ole julkaistu Model 3 -tapaista autoa viistoperänä. Model 3 on sedan, ja vanhoissa Ioniqeissa oli pieni akku.

Jotain tällaista:
-viistoperä 500-600 l, eli iso luukku ja koiraystävällinen
-pituus 4,7 m
-akseliväli 2,9 m
-leveys 176 cm
-korkeus 145 cm
-renkaat 195-215 mm
-profiili 55-60 %
-vanteet 16-17"
-vierinvastus A
-omamassa 1 750 kg
-Cd 0,21-0,22
-akun netto 75 kWh
-WLTP Vehicle 9,9 kWh/100 km
-WLTP 758 km

Tietty neliveto ja joku 160 mm maavara olisi kiva, tosin silloin olisi turhan haastavaa päästä kulutuksessa alle kympin. Oikein pitkää toimintamatkaa arvostava voisi haluta 100 kWh akun, mikä kasvaneen korkeuden ja lisämassan takia sekin kuluttaisi 9,9 sijaan noin 10,4-10,5 satasella. Silti WLTP olisi 952-962 km.

Suurin osa uusista sähköautoista on omaan makuun turhan leveitä, korkeita, epäaerodynaamisia, raskaita, isopyöräisiä ja kallisrenkaisia syöppöjä.


Et taida niitä ihan kaikkein huumorintajuisimpia kavereita olla? :)

Mutta niin, tuo sedanhan nyt vaan on ihan järjettömän ruma auto! Ruumishuonefiilis tuli matalasta luukusta ja pitkästä, matalasta ja pimeästä kontista. Ei sen kummempaa, relaa! Saa tuosta autosta tykätä, jos ilmanvastuslaskelmat on se mistä saa kiksinsä.

Jos oikein muistan, niin olet jo hankkinut EV6:n. Verrataan sellaista uusinta isoakkuista kaksivetoa tuohon naurua ja kahvipärskettä aiheuttaneeseen EV4 sedaniin.
Muistat väärin.
 
Ellet asu jossain tuntureilla tms. korvessa niin ei todellakaan ole, ruuhka-Suomessa todellinen tarve nelivedolle on hyvin lähellä nollaa eikä normiajossa nelivedon puute pitäisi stressata yhtään.
No "tarve" on tietty määritelykysymys, mutta kyllä monesti on talvella sen verran liukasta että jo ihan liikennevaloista lähtemisessä stressaa se jatkuva sutiminen. Jotenkin vielä tuntuu että etuveto lähtee paremmin, kun vetävä pyörä on nopeammin risteysalueella jossa on parempi pito kuin ennen valoja jossa jää on kiillottunut. Takaveto vaan sutii ja sutii ja sutii. Eikä painon siirtokaan auta kun on niin liukasta. Neliveto taas lähtee hyvin eleettömästi ilman suurempaa sutimista. Varsinkin jos joutuu liukkaaseen ylämäkeen pysähtymään valoihin, niin se vähentää stressiä huomattavasti kun tietää että tästä pääsee liikkelle helposti.
 
Onhan tuo EV4 sedan kyllä aivan käsittämättömän ruma auto. Vissiin yrittävät pistää vielä paremmaksi/rumemmaksi sisarmalli Ioniq 6:sta. Täytyy kyllä sanoa, että melkoinen suoritus kyllä tuokin, että onnistuivat tekemään vielä huonomman takaluukun kuin model 3:ssa. :D
 
Et taida niitä ihan kaikkein huumorintajuisimpia kavereita olla? :)

Mutta niin, tuo sedanhan nyt vaan on ihan järjettömän ruma auto! Ruumishuonefiilis tuli matalasta luukusta ja pitkästä, matalasta ja pimeästä kontista. Ei sen kummempaa, relaa! Saa tuosta autosta tykätä, jos ilmanvastuslaskelmat on se mistä saa kiksinsä.


Muistat väärin.
Kieltämättä en ole niin huumorintajuinen, että kykenisin kaivamaan kummemmin hupia siitä, että joku kertoo jonkun automallin olevan ruma - ja on oikeastikin juuri sitä mieltä. Yllätys ja hauskuus puuttuvat.

Kaikki nykysedanit ovat ruumishuoneita, jos kriteerit ovat: matala luukku sekä pitkä matala ja pimeä kontti.

Auton rumaksi haukkuminen voi joskus olla paikallaan, mutta toistaiseksi alle 1,5 m korkeiden aerodynaamisten 70+ kWh järkihintaisten alle paritonnisten uusien tarjonta on niin ohutta (Model 3 ja Ioniq 6), että en rieku, vaikka mitä Fiat Multiplaa pukkaisi. Tuo oli Kian avausmalli siihen luokkaan. Ihan se ei vielä pääse Model 3:n kulutuksiin. Ioniq 6:een verrattuna tuossa on halvempi hinta ja lyhyempi kori, mutta silti suurempi tavaratila, eli toivotan EV4 sedanin tervetulleeksi paikkaamaan aukkoa.

En mä kiksejä tuon ilmanvastuslaskuista saanut (0,23 ei ole todellakaan huippua, kun puhutaan vuoden 2025 sähkösedanista). Kunhan ilahduin maltillisesta rengaskoosta, ja siitä, että tuli kolmas vaihtoehto Model 3 ja Ioniq 6 rinnalle. Muiden puolesta ilahduin, sillä mikään noista kolmesta ei kuitenkaan olisi minulle vaihtoehto, koska sedanin umpikontti ei kelpaa.

Kyseinen luokka sattuu olemaan keihäänkärki matkalla kohti pienempää kulutusta. Tarjonnan levitessä yhä useammalle merkille ja takaluukun saranoiden löytäessä ikkunan yläreunan, voi yhä useampi autoilija kyseenalaistaa SUVin tarpeen. Kannattaako maksaa enemmän autoa ostaessa, ladatessa ja rengaskaupoilla, kun rangessakin häviää ja lataustauot kestävät kahdella tapaa kauemmin (akku on laturille saapuessa tyhjempi ja lisäksi se pitää ladata täydemmäksi päästäkseen perille). Tällä hetkellä alle paritonniset matalat 70+ kWh ovat niin amerikkalaisia/rumia/sedaneita, että moni sellainenkin päätyy hankinnassaan SUV:iin, joka ei korkeaa tarvitsisi.
 
niin amerikkalaisia/rumia/sedaneita, että moni sellainenkin päätyy hankinnassaan SUV:iin, joka ei korkeaa tarvitsisi.
Täällä yksi. SUV:IT ovat jo lähtökohtaisesti kaikki aika hirveän näköisiä perhevaunuja, mutta kun sporttisempaa sedan/coupe -tarjontaa ei vain juurikaan ole, niin vaihtoehtona on ottaa joku niistä kopperoista, mikäli Model 3 tai i4 eivät passaa. Ioniq 6 - ja varmaan toi EV4 kanssa (mulle tuli tosta ulkonäöstä Polestar-fibat) - on oikeasti aika hieno peli muuten, mutta designin kanssa kyllä omaan silmään menty niin lujaa lepikkoon, että en vaan kertakaikkiaan pysty.
 
Onhan tuo EV4 sedan kyllä aivan käsittämättömän ruma auto. Vissiin yrittävät pistää vielä paremmaksi/rumemmaksi sisarmalli Ioniq 6:sta. Täytyy kyllä sanoa, että melkoinen suoritus kyllä tuokin, että onnistuivat tekemään vielä huonomman takaluukun kuin model 3:ssa. :D
On kyllä kummallista muotoilua kialla ja hyundailla. No ehkä joku tykkää, mutta itse en ostaisi vaikka olisi kuinka hyvä auto tahansa noin muuten. Ei vaan voisi mitenkään maksaa mistään noin rumasta nii paljoa, mieluummin ottaisin samaan rahaan teknisesti huonomman auton joka olisi paremman näköinen.
 
On kyllä kummallista muotoilua kialla ja hyundailla. No ehkä joku tykkää, mutta itse en ostaisi vaikka olisi kuinka hyvä auto tahansa noin muuten. Ei vaan voisi mitenkään maksaa mistään noin rumasta nii paljoa, mieluummin ottaisin samaan rahaan teknisesti huonomman auton joka olisi paremman näköinen.
Tuolla vaatimuksella myös olisi pitänyt Tesla Y:n sijasta ostaa ihan joku muu auto.
 
Tuolla vaatimuksella myös olisi pitänyt Tesla Y:n sijasta ostaa ihan joku muu auto.
Höpsis, Teslahan on ihan miss Helsinki noiden rinnalla.

Mutta joo kyllä noi videon autot ovat kyllä aika ilmestyksiä. Multiplakin alkaa näyttämään design tuotteelta noiden rinnalla.

Olispa jollakin munaa tehdä sähköretromultipla. Taattu hitti kun nyt rumuudella ratsastetaan.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Höpsis, Teslahan on ihan miss Helsinki noiden rinnalla.
1740673823633.webp
Aina voi olla eri tavalla erikoisen näköinen. Uusi Y on hyvä esimerkki siitä, että pienillä tuunauksilla saa ulkonäköä aika reilusti muutettua.
 
Eihän nuo korealaiset ole ikinä olleet muotoilun juhlaa. Moni varmaan päätyy niihin vain halvan hinnan ja pitkän takuun takia niin ei varmaan sillä ulkomuodolla ole niin suurta väliä ostajakunnalle.
 
Varmaankin, mutta niin se Y:kin on todella ruma muiden mallien rinnalla.
no mikä on se verrokki ?

Aluksi minäkin oli sitä mieltä että Teslan tekeleet olivat, no , ei nyt niin kauniita, mutta nyt kun näitä älyvapaita aivopieruja on alkanut ilmestymään katukuvaan, niin myönnän olleeni väärässä.

Edelleen ihmettelen , mikä noihin designereihin meni kun sähköt saapuivat autoihin ?
Tuntuu kun kaikki pöytälaatikkoon arkistoidut epäonnistuneet designit olisi kaivettu esiin ja yhtäkkiä kaikki onkin jees.
 
no mikä on se verrokki ?

Aluksi minäkin oli sitä mieltä että Teslan tekeleet olivat, no , ei nyt niin kauniita, mutta nyt kun näitä älyvapaita aivopieruja on alkanut ilmestymään katukuvaan, niin myönnän olleeni väärässä.

Edelleen ihmettelen , mikä noihin designereihin meni kun sähköt saapuivat autoihin ?
Tuntuu kun kaikki pöytälaatikkoon arkistoidut epäonnistuneet designit olisi kaivettu esiin ja yhtäkkiä kaikki onkin jees.
Samaa ihmetellyt. Kai sillä haetaan futuristista vaikutelmaa. Mut enemmän mä ihmettelen nykytyyliä että maalit on kuin Tikkurilan talomaalikartasta. Monessa uudessa autossa väri sopis ennemmin siihen autotalliin. Asiasta toiseen, tossa kyliltä kotiin ajellessa Himoksen läpi katselin että "Oh wey, mikähän tuokin on? katumaasturi mutta mikä." Takaluukussa oli isolla kirjaimet WEY. Lienee joku uusi kiinanihme?
 
Kaikki nykysedanit ovat ruumishuoneita, jos kriteerit ovat: matala luukku sekä pitkä matala ja pimeä kontti.
Matalaluukkuisista Ioniq 6 näyttää kuvien perusteella onnistuneen tekemään luukun paremmin, ei tule ruumishuonetunnelma, joskaan en ole livenä nähnyt. Mutta ioniq 6 on kyllä sekin ruma auto.

Samaa mieltä että kun on se liftback ratkaisu olemassa niin en tajua, miksi sedanin muotoisessa autossa takaluukun ylipäänsä tarvitsee olla tuollainen (EV4/M3) pikkuinen räppänä, kun saranat voi laittaa sinne ylemmäksikin.
toistaiseksi alle 1,5 m korkeiden aerodynaamisten 70+ kWh järkihintaisten alle paritonnisten uusien tarjonta on niin ohutta (Model 3 ja Ioniq 6)
Ehkä sä vaan asetat vähän turhan tiukat kriteerit? Aika tiukka rajaus, jos pitää olla 70+ kWh, paino alle 2 tonnia ja vielä sedantyyppinen (väistämättä pitkähkö) kori. Ioniq 6:kin alittaa tuon painorajan vain 15 kilolla. Edit: niin ja järkihintainenkin vielä.

Täällä yksi. SUV:IT ovat jo lähtökohtaisesti kaikki aika hirveän näköisiä perhevaunuja, mutta kun sporttisempaa sedan/coupe -tarjontaa ei vain juurikaan ole, niin vaihtoehtona on ottaa joku niistä kopperoista, mikäli Model 3 tai i4 eivät passaa. Ioniq 6 - ja varmaan toi EV4 kanssa (mulle tuli tosta ulkonäöstä Polestar-fibat) - on oikeasti aika hieno peli muuten, mutta designin kanssa kyllä omaan silmään menty niin lujaa lepikkoon, että en vaan kertakaikkiaan pysty.
Niinhän se on että lähinnä kiinalaiset tekevät tähän segmenttiin osuvia autoja jotka ovat edullisia ja toimivat myös ulkonäön puolesta, esim. BYD Seal ja Xiaomi SU7.

Länsimaisista on vaihtoehtoina esitetyille lähinnä ID7 ja i4, jotka taitavat hinnan ja painon puolesta mennä Tommin speksien yli - tosin, mun mielestä kyllä ID7 alkaen 57 k€:llä on ominaisuutensa huomioiden pure value for money, eikä kovin kaukana Ioniq 6:sta (alk. 53 k€).

Itse en ole lähdössä kiinalaisia katselemaan, vaikka SUVit tympäisee täälläkin. Nyt uutena ongelmana törmää netissä tietoihin, että useammastakin kiinalaisesta merkistä on maailmalta raportoitu todella nopeaa ruostumista. Siis vuoden tai puolentoista käytön jälkeen. Kiinalaisten teräksen laatu ei siis ole kunnossa. En uskaltaisi Suomen ilmastoon ja suolatuille teille ostaa noita tuostakaan syystä, silloinkaan vaikka muut ongelmat/kysymysmerkit ratkaistaisiin (huolto- ja takuuasiat, firmojen pysyvyys, uiguuriorjatyön käyttö, kiinalaisen UI-suunnittelun monet omituisuudet ja ärsyttävyydet, ominaisuuksien suunnittelu suomalaisesta näkökulmasta liian lämpimiin olosuhteisiin).
 
No vaikka Ariya, Ioniq 5, Q4, Macan, Enyaq coupe. Pointti kuitenkin siinä, että Y ei mikään missi ole tarjonnassa.
Mutta ei se nykytarjonnassa ole enään mikään rumakaan. Kohentanut osakkeitaan merkittävästi kun muut ovat tehneet näitä ihmeellisyyksiä.

Mutta makuasioissa on se hyvä juttu , että jokainen on oikeassa :)
 
Ehkä sä vaan asetat vähän turhan tiukat kriteerit? Aika tiukka rajaus, jos pitää olla 70+ kWh, paino alle 2 tonnia ja vielä sedantyyppinen (väistämättä pitkähkö) kori. Ioniq 6:kin alittaa tuon painorajan vain 15 kilolla.
Toisaalta Model 3 alkaa olla jo 8 vuotta vanha, tai Suomessa ollut vasta 6. Eipä ole segmenttiin tullut paljon kilpailua. Mutta iso koko ja kaikkeensopivuus lienee tänä päivänä enemmän se juttu.
 
Tuo id.2 ja retromittaristo on kyllä hieno. Todella olisin toivonut että bemarissakin olisi vaihtoehtona käyttää vanhaa mittarilookkia täysin turhin heiluvin hetkellinenkulutus viisareineen.
 
Siis Model Y oli toisiksi myydyin sähköauto vaikka just on tulossa uudistettu malli? :D Luulin että siellä on menny oikeesti jotenki huonosti. Nythän tuossa hehkutetaan jotain menetettyjä myyntiprosentteja.

Voisikohan 2023/2024 vaihteessa julkaistun Model 3 faceliftin myyntiin tulossa juuri tuohon aikaan olevan vaikutusta. Varmaan aika monet on tehneet silloin päivityksen uuteen malliin eli piikki myynnissä. Vuoden päästä ostajia on vähemmän?

Tuossa varmaan tavasit sitä Kauppalehden tammikuun tilastoja.

Tesla ilmeisen kiistatta myi hyvin 2024 tammikuussa, jos siinä näkee kuplaa, markkina häiriöitä niin voi selittää kärkimallien myynnin puolittumista verokki kauteen. Ilmeisesti on lasketellut myös loppuvuoteen verrattuna markkinoita enemmän.

Kympi kärjen kpl myynti tuolla listalla kasvanut yli 35%, Teslan parin mallin kpl myynti laskennut vajaa 50%, Tesla Model Y on ollut myyntikärjessä, nyt yllättäen monimerkki konsernin yksittäinen malli myi enemmän

Tuossa ei ollut konsernien markkina osuuksia, mutta mainittiin mm että SAIC:n MG merkkiä myyty vajaa 20 000kpl, sillä myös muita tuotemerkkejä euroopassa, eli enemmän kuin 2024 "Tesla piikissä". Eli euroopamarkkinoilla isot merkit on ihan jotain muita kuin Tesla.

Hinnoittelu sen ratkaisee, Teslan pitäisi olla tehokas valmistaja, ainakin sellaisena markkinoitu, niin kyllä se sopivalla hinnalla liikkuu. Hinnoittelu voimaa voi syödä se että Teslalle maksamisen sijaan polttisvalmistajat myyvät omia polttiksia.
 
Miksi tuo myyntimäärä on monelle niin tärkeä asia? Eikös se ole vaan negatiivinen asia kun samaa autoa on joka kulmalla? Itse olen tyytyväinen kun omaa kotteroa myydään vähän, ei tuu joka ihan joka kulmalla vastaan.
 
Miksi tuo myyntimäärä on monelle niin tärkeä asia? Eikös se ole vaan negatiivinen asia kun samaa autoa on joka kulmalla? Itse olen tyytyväinen kun omaa kotteroa myydään vähän, ei tuu joka ihan joka kulmalla vastaan.
Jostain ihmeen syystä tämä myyntimäärä tuntuu olevan monille aivan valtavan tärkeä asia, siis nimenomaan Teslan osalta. En muista että koskaan aiemmin olisi puhuttu juuri mitään eri automerkkien myyntimääristä? Ei täällä vängätty 10v sitten vaikka Hondan, Volkkarin, Nissanin tms myyntimääristä varmasti kertaakaan?

No ymmärrän sinänsä nyt myyntimäärä keskustelua kun nyt on sähkö ja bensa autoja myynnissä niin toki tavallaan niiden välinen suhde myyntimäärissä kiinnostaa.
 
Iso myyntimäärä pitää tuotekehityksen rullaamassa, kiinnostaa varaosa/komponenttivalmistajia = halventaa ylläpitoa, pitää valmistajan leivässä ja mahdollistaa jatkuvuuden hyvän (myyvän) tuotteen jatkojalostukseen.
 
Miksi tuo myyntimäärä on monelle niin tärkeä asia? Eikös se ole vaan negatiivinen asia kun samaa autoa on joka kulmalla? Itse olen tyytyväinen kun omaa kotteroa myydään vähän, ei tuu joka ihan joka kulmalla vastaan.
Suositut autot pitää arvonsa paremmin ja helpompi myydä. Eikä tule naapuri kateelliseksi, kun joka pihassa samanlainen volkkari/tesla/mikälie.
 
Miksi tuo myyntimäärä on monelle niin tärkeä asia? Eikös se ole vaan negatiivinen asia kun samaa autoa on joka kulmalla? Itse olen tyytyväinen kun omaa kotteroa myydään vähän, ei tuu joka ihan joka kulmalla vastaan.
Siis itse auton kannalta, Teslan (Y, 3, S) kohdalla uskon sen olevan eduksi, paljon myyneet mallit on vähemmän riskisiä, ne tunnetaan, niistä kokemusta, ja takuiden jälkeen ne kiinnostaa muita tomijoita, varaosa, huolto kuviossa. 3. osapuolen varaosa tarjonnassa.
En nyt väitä että se aina mene käsikädessä myyntimäärien kanssa.

Toki jos parkkis täynnä samaa mallia kuin itsellä ja vielä valkoisena, kuten muilla, niin ei se ainakaan helpota auton löytämistä, ja toki vähemmän tutut heiluttelee vastaantullessaan.

Toki suosio ei tee surkeasta hyvää, ja jos ikävästi suunniteltu tyyppi heikkous, niin ei sitä välttämättä kukaan korjaa kohtuurahaan.
 
Onko tämä jotain perisuomalaista alemmuuskompleksia, eli jos ei muilla ole samanlaista autoa niin siinä täytyy olla jotain vikaa ja sitten hävettää :D

nojoo... eiköhän tosiasiassa jokainen halua erottua, eli veikkaan että tässä kyse ihan vaan siitä, että halutaan nähdä oma merkki myös tulevaisuudessa ilman konkurssiuhkaa, eli jos ei myyntiä ei rahaa.
Jonkin harvinaisen Tojotan omistamista ei kukaan pelkää, mutta ostappa jokin uusi valmistaja, niin siinä ihan syytäkin miettiä että onko merkki olemassa 5 vuoden päästä kun varaosia tarvitaan
 
Teslan takuu ei kyllä ole erityisen pitkä, varsinkin paljon ajavalle 5 vuotta ilman km-rajaa on aikalailla parempi diili. Kialla taisi olla tuostakin vielä lisää.
Kialla 7v/150k. Paljon ajaville toi Hyundain takuu on kyllä selkeästi kovin. Harmi vaan, että näillä molemmilla on vain yksi auto, joka on jollain tapaa inhimillinen sen ulkoisen designinsa osalta. En voi välttyä ajatukselta, että jos toi EV4 tai Ioniq 6 näyttäisivät vaikka samalta kun BYD Seal -sedan, niin nuo myisivät todella paljon paremmin. Kuitenkin niillä oli takavuosina polttiksissa ulkoisesti ihan katseenkestäviäkin pelejä, mutta silloin se laatuvaikutelma sitten jäikin siihen. Nyt kun on laadullisesti kohotettu kasvoja, niin autot ovat kuin petolinnun perseitä ulkoisesti.
 
Iso myyntimäärä pitää tuotekehityksen rullaamassa, kiinnostaa varaosa/komponenttivalmistajia = halventaa ylläpitoa, pitää valmistajan leivässä ja mahdollistaa jatkuvuuden hyvän (myyvän) tuotteen jatkojalostukseen.
No ei sen tarvitse olla eniten myyty auto jotta em. homma toimii. Välillä tyntuu että se ykköspaikka on todella tärkeä omistajille. Miksi ihmeessä?
 
No ei sen tarvitse olla eniten myyty auto jotta em. homma toimii. Välillä tyntuu että se ykköspaikka on todella tärkeä omistajille. Miksi ihmeessä?
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä.

Kupla volkkari oli pitkään mailman myydyin, se titteli kai nykyään Corollalla. En tiedä onko se noin yleisesti ko mallin omistajille kuinka iso juttu.

Jos mietiskelet Teslaa, ja Teslan ylpeitä omistajia niin ja erityisesti Tesla Model Y, niin siinä taitaa olla sen mallin tilasto sijoitukset enemmänkin osa isompaa hype tarinaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 450
Viestejä
4 660 475
Jäsenet
76 434
Uusin jäsen
kunsokea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom