Yleistä keskustelua sähköautoista

Facebookin puolelta löysin uuden ajomatka testin. Taisi olla yhteensä 24 autoa mukana. Jaettu 1. Sija Polesarille ja Tesla Model 3 LR RWD:lle.

Polestar hieman kalliimpi ja 107kWh akulla. Teslassa 75kWh akku.

Screenshot_2025-01-16-18-59-08-23_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Screenshot_2025-01-16-18-58-30-54_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Screenshot_2025-01-16-19-00-34-05_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg
Linkki testiin:
 
ID.4 ollut nyt kesästä asti ja joulun alla pääsi tekemään jo pitempää matkaa lappiin. Keli oli siinä 19.12. todella huono, lunta tuli ja viimeset 100km oli varmasti valehtelematta 20cm lunta tiellä, yhdet urat mitä seurata ja jos vastaan ois tullu auto niin en tiiä mitä ois tehty. Pakkasta ei ollut kuitenkaan paljoa, oisko jossain -5 ja -10 välillä. Keskikulutus tuolla loppupätkällä jotain 29kwh, hetkellinen kulutus varmasti paljon korkeampi mutta ei ainakaan auto sitä näytä? Neliveto koko ajan päällä kun tuntui ettei muuten uskalla ajaa, ja range näytti perillä 50~ km. Latauksia tehtiin tuon 550km ajon aikana muistaakseni neljä, ei kertaakaan lähes tyhjästä täyteen ja aina pysähdysten yhteydessä, "kun nyt tässä ollaan". Auto käyttäityi kyllä hyvin, rangea taisi olla auton arvion mukaan se noin 250km täydellä akulla, mutta veikkaan että todellisuus oli tuon poikkeuksellisen huonon kelin takia lähempänä 200km.

Latauspaikoille pääsi lähes aina ilman odottelua, ainoa paikka missä piti odotella mennessä ja tullessa, oli pudasjärven ABC. 4 x 150kwh laturia, joista yksi oli rikki (ollut kai jo pitempään?) ja yksi niin omituisella piuhalla että liekö se käy mihinkään autoon. Kahdesta toimivasta laturista siis molemmat oli käytössä ja piti turvautua jo hitaaseen 22kwh laturiin (antoi 11kwh). Matriisivalot toimi noilla valottomilla pätkillä hyvin. Ainoat viat tuon reissun aikana oli kovemmilla pakkasilla (-20c) kun auto alkoi valittamaan 12V akun alhaista varausta, "aja varovasti". Pikaisen googlailun jälkeen ilmeisesti järjestelmä sekoaa tarpeeksi kylmällä ja antaa tuon herjan aina. Päästiin jatkamaan ajoa ja kelien lämmettyä herja hävisi. Jossain kohti alkoi myös pysyvästi valittamaan tyhjästä pissapojasta, eikä tuo herja ole poistunut vaikka sen täyttäisi piripintaan, lienee itse anturi sökö.

Tiloista sen verran, että tilaa on. Pakattiin reissuun kahden aikuisen ja yhden lapsen vaatteet ulkovaatteineen, rattaat, matkasänky ja matkasängyn patja, useampi kassi joululahjoja ja jotain muuta pientä. Lattiasta kattoon ja etupenkilläkin vielä tavaraa. Takaisin tullessa lahjat vaihtui sit saatuihin lahjoihin ja lapselle vielä pulkka lampaantaljan kanssa, mutta päästiin kaiken tämän kanssa vielä takaisin kotiinkin eikä ainakaan heti tarvi hommata mitään boksia katolle. :D Kunhan tuosta vähän lapsi kasvaa niin voi jättää rattaat ja matkasängyn pois niin helpottuu reissaaminen.
Onko pesunestesäiliössä jäätynyt neste, kovalla pakkasella pari kertaa tehnyt tuon, kun unohtui kesäaineet säiliöön (ei auton syy). Mikä softaversio oma ei tänä talvena ole vilkutellut 12v järjestelmää, kun uusin 3.7 softa + reilu vuosi sitten vaihdettu akku. Paloi viime talvena yli -20 kelissä ei tosin vaikuttanut mihinkään. T. Meb-kuski
 
Facebookin puolelta löysin uuden ajomatka testin. Taisi olla yhteensä 24 autoa mukana. Jaettu 1. Sija Polesarille ja Tesla Model 3 LR RWD:lle.
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
 
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
Noh köyhä kun olen niin pakko ajaa kötöstyksellä jolla pääsee talvella yleensä vain 300km. Jos olisin rikas olisi varmaan joku Eqs alla eikä mitään kiinalaista.
 
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
Oma auton vaihto 50kWh -> 90kWh kyllä tukee tuota ihmettelyä. Paljon helpompaa, kun ei tarvitse säästellä ajonopeudessa ja lämmityksessä, kun akkua on huomattavasti enemmän.

Vaikka model s 90d varmaan pärjäisikin huonosti noita uusia autoja vastaan.

Noh köyhä kun olen niin pakko ajaa kötöstyksellä jolla pääsee talvella yleensä vain 300km. Jos olisin rikas olisi varmaan joku Eqs alla eikä mitään kiinalaista.
Mieltymyksiä on monia. Eqs on hieno sisältä, mutta ulkoa ei herätä oikein kovin paljon ostamisen haluja. Hieman liian "virtaviivainen"?
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
 
Itse harkitsen täyssähköä sitten, kun talvella pääsee minimissään sen 500Km yhdellä latauksella ja joka huoltoasemalla pääsee suht varmasti heti lataamaan pikalaturiin autoa. Toki semmonen 1000Km range olisi täyssähköön optimaalinen, niin ei tarvis paljoa stressata siirtymillä lataamista.
 
Mulla oli Peugeot e-2008 50kWh ja sillä pääsi talvella noin 150km. Eli kaikki nuo testatut autot taitaa olla huomattavasti parempia.

Esim jossain ajoreitillä ei ole edes latureita noin tiheästi.

-----
En ole tuota Teslan sovellusta vielä käyttänyt, mutta vaikuttaa näppärältä. Esim Seinäjoki - Kajaani reitti.
Screenshot_2025-01-16-20-21-30-20_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:

Keskimääräisesti autossa taitaa matkustaa n. 1,2-1,3 henkilöä ja hänen laukku/reppu, mutta jostain syystä niitä keskikokoisia-isoja perheautoja/crossovereita/katumaastureita taidetaan kuitenkin myydä selvästi eniten vaikka keskimäärin hyvin pärjäisi Aygon/Upin/tms. kokoisella pikkuautolla.
 
Yritä nykyään löytää jotain muuta kuin crossovereita...

Sedanit ja farmarit on kadonneet, kaikki valmistaa vain SUV. Ehkä nuoret kyllästyy niihin ens vuoskymmenellä ja trendit muuttuu.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
Joo, aika eri käyttötapauksia tuntuu olevan ihmisillä. Itsellä ollut 1,5 vuotta sähköauto ja ylivoimainen enemmistö ajosta on tuota <50km per päivä (yhteensä noin 15tkm vuodessa). Toimistolla käydessä tulee se vajaa 300km päivään, mutta aika harvakseltaan tulee käytyä ja se menee talvellakin lataamatta.

Ainoastaan joku neljä pakollista latausta tullut tehtyä suurteholatureilla, joitain ihan kokeilumielessä ja loput kotona ruudussa.
 
Mulla oli Peugeot e-2008 50kWh ja sillä pääsi talvella noin 150km. Eli kaikki nuo testatut autot taitaa olla huomattavasti parempia.

Paljonko lämpötila ja mikä oli keskinopeus? Tuo ei vielä paljoa kerro.

Oma kokemus on että -10C pääsee 100kmh mittarinopeudella noin 200km, toki kabiininlämmöt vähän normaalia alempana.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
Tuon trafin lukema on laskettu jakamalla keskimääräinen ajosuorite 365llä. Käytännössä autot jotka ovat liikenteessä vuoden jokaisena päivänä ajavat huomattavasti keskimääräistä enemmän.

Äidillä tuli aikanaan autoon hyvinkin tarkkaan tuo 18tkm vuoteen. Jokaisena työpäivänä ajoi n. 15km, eikä läheskään jokaisena lomapäivänä auto liikkunut. Tuo tarkoittaa että melkein luokkaa 14tkm tuli muuta kuin sitä "arkiajoa", eli kyllä se pidempi range on aika olennaista, vaikka ajaakin keskimäärin vain 50km päivässä.
 
Paljonko lämpötila ja mikä oli keskinopeus? Tuo ei vielä paljoa kerro.

Oma kokemus on että -10C pääsee 100kmh mittarinopeudella noin 200km, toki kabiininlämmöt vähän normaalia alempana.
Viimeisin Pösö e-2008 oli -5 astetta. Lyhyt pätkä 100km/h ja muu 80km/h. Matkan välissä auto ehti jäähyä. Yhteensä 144km. En tiedä sitten paljonko akkuun jäi prosentteja, kun auto ei näytä sitä.

Kovalla pakkasella ei kumminkaan pääse tuota matkaa, jos lämmöt piti normaalissa, eli 21 asteessa.
 
Viimeisin Pösö e-2008 oli -5 astetta. Lyhyt pätkä 100km/h ja muu 80km/h. Matkan välissä auto ehti jäähyä. Yhteensä 144km. En tiedä sitten paljonko akkuun jäi prosentteja, kun auto ei näytä sitä.

Siitä pösön appista näkee kyllä prossat.

Lämmitys on paha rasti pieniakkuiselle eli yksi ylimääräinen lämmitys syö suhteessa paljon watteja.

Mutta suoraan piuhan päästä -10C:ssä pääsee Tapiolasta Tampereen keskustaan eli n. 190km rajoitusten mukaan ajaessa mittarin mukaan (todellinen nopeus arvoitus), toki perillä akku on jotakuinkin täysin tyhjä.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
Lappiin, Norjaan, Ruotsiin, Tanskaan, Latviaan, Liettuaan, Saksaan… mitä näitä nyt on. Tosin 250-350 km välein lataaminen näillä reissuilla ei ole ollut niin minkäänlainen ongelma kun se tarkoittaa pysähdystä noin 3-5 tunnin välein vähän maasta riippuen. No Ruotsissa on sen verran hyvin motaria että sähköä palaa enemmän.

Tällä hetkellä speksaan seuraavaa autoa ja ei kyllä ole mitään merkitystä minulle onko uuden range sama vaiko tuplat nykyiseen nähden.
 
Omia ajatuksia sähköautojen rangesta, omalla kahden vuoden kokemuksella.

Omasta mielestä nuo ultimaattiset range testit eivät kerro koko kuvaa, sinänsä mielenkiintoisia ja tietty helppo mitata. Mutta vähän klikkiotsikoita.

Oma kokemus on, kun joku kysyy jotain sähköautosta, kysymys on aina sama: paljonko tuolla pääsee? Jokainen sähköautolla pidempään ajanut tietää että tuohon ei ole mitään yhtä vastausta, liian paljon muuttujia. Mutta jos käyt selittämään ulkolämpötiloista, akun lämpötilasta jne, onhan pitkä tarina tulossa. Helpoita tuossa on mainita vaikka tuo valmistajan ilmoittama.

Mielestäni oikeampi tapa verrata olisi miten sitä normaalisti käytetään. Eli kun melkein kaikissa autoissa on suositus normiajossa ladata 80% asti, ja 20% kohdalla alkaa tehdä mieli ladata ja nopeasti. Tai joku kovahermoinen voi vetää tietty 10% saakka, mutta minusta tuo 80-20 väli on aika yleinen.
Ja se on mielestäni lukema mikä pitäisi ilmoittaa. Ja molemmat kesä/talvi, esim -20 ja +20 lämpöisillä akuilla ilman esilämmitystä.

Bensa/dieselautoissa ennen ilmoitettiin kaupunkikulutus, vastaavanlainen olisi hyvä olla myös näillä vatkaimilla.
Se voisi olla vaikka 30min ajoa ja 30min pysäköintiä (tai 15/15min) ja toistetaan kaupunkinopeuksillta. Ja molemmat kesä ja talvillämpötiloissa.
Tästä saataisiinkin sitten mielenkiintoisia lukemia, etenkin talviajossa.
Ja koeajossa nähtäisiin lämmityslaitteen toimintakin hyvin, jos vaikka testeissä vakioitaisiin sisälämpötilan pyynti vaikka 20ast. Ja sama tietty kesätesteissä, eli ilmastointi pitää olla päällä. Ja tietty joku sanktio/maininta jos ei pysty saavuttamaan pyydettyä lämpötilaa annetussa ajassa.

Tuossa talvi/kaupunkiajotestissä saataisiin sähkiksistä mielenkiintoisia lukemia.

Ja toinen asia, kun autoja pyydetään lataamaan vain 80%, kuvaavampi mielestäni olisi jos mittari näyttäisi tuossa vaiheessa 100%. Ja kun lataat täyteen matkaa varten, se ilmoittaisi vaikka "ylilatausta" 120% asti. Alapäässä ehkä tuollaista "bufferia" ei tarvita? Mielestäni olisi normikäyttäjälle helpompi ymmärtää ja antaisi realistisemman kuvan auton kapasiteetista?

Ja disclaimer, ei sisällä mitään faktaa mistään, vain omaa mutuilua, perjantain kunniaksi.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:

Mitenhän tuo keskiarvo lasketaan? Tiedän paljon perheitä ketkä ajavat Suomea ristiin rastiin tiheään, mutta joilla on 3-4 vanhaa romua pihassa, eli yksittäinen auto ei saa paljoa kilometrejä, keskiarvo putoaa. Tai vaikka menee fillarilla töihin arkisin, 0km vuorokaudessa ajoa, mutta viikonloput sitten pidempi mökkimatka.
 
Sinänsä tuo perus kantama on tietty yksi vakio, mutta reissaamisessa tärkeä olisi myös montako kilometriä saat vartin pysähdyksellä lisää (kun pysähdyt 20% varauksella).

Tokihan osa vetää alhaisilla ykkös prosenteille, mutta joku 10-20% väli on sellainen jossa keskimäärin pysähtyminen alkaa kiinnostaa.

Lähipyörittelyn kulutusrajojen haitari onkin sitten aika hurja kun pätkäajolla pakkasella saa aika huikeita lukemia.
 
Selvästi tuo WLTP ei oikein pelitä, kun kahdella saman WLTP:n omaavalla autolla voi olla 150 km eroa rangessa
Ongelma on osittain siinä, kun viralliessa WLTP:ssä ei tarvitse käyttää ollenkaan ilmastointia tai lämmitystä niin todelliset testitulokset voi heitellä paljonkin automallin lämpötilahallinnan toteutuksien mukaan.
 
Omia ajatuksia sähköautojen rangesta, omalla kahden vuoden kokemuksella.

Omasta mielestä nuo ultimaattiset range testit eivät kerro koko kuvaa, sinänsä mielenkiintoisia ja tietty helppo mitata. Mutta vähän klikkiotsikoita.

Oma kokemus on, kun joku kysyy jotain sähköautosta, kysymys on aina sama: paljonko tuolla pääsee? Jokainen sähköautolla pidempään ajanut tietää että tuohon ei ole mitään yhtä vastausta, liian paljon muuttujia. Mutta jos käyt selittämään ulkolämpötiloista, akun lämpötilasta jne, onhan pitkä tarina tulossa. Helpoita tuossa on mainita vaikka tuo valmistajan ilmoittama.

Mielestäni oikeampi tapa verrata olisi miten sitä normaalisti käytetään. Eli kun melkein kaikissa autoissa on suositus normiajossa ladata 80% asti, ja 20% kohdalla alkaa tehdä mieli ladata ja nopeasti. Tai joku kovahermoinen voi vetää tietty 10% saakka, mutta minusta tuo 80-20 väli on aika yleinen.
Ja se on mielestäni lukema mikä pitäisi ilmoittaa. Ja molemmat kesä/talvi, esim -20 ja +20 lämpöisillä akuilla ilman esilämmitystä.

Bensa/dieselautoissa ennen ilmoitettiin kaupunkikulutus, vastaavanlainen olisi hyvä olla myös näillä vatkaimilla.
Se voisi olla vaikka 30min ajoa ja 30min pysäköintiä (tai 15/15min) ja toistetaan kaupunkinopeuksillta. Ja molemmat kesä ja talvillämpötiloissa.
Tästä saataisiinkin sitten mielenkiintoisia lukemia, etenkin talviajossa.
Ja koeajossa nähtäisiin lämmityslaitteen toimintakin hyvin, jos vaikka testeissä vakioitaisiin sisälämpötilan pyynti vaikka 20ast. Ja sama tietty kesätesteissä, eli ilmastointi pitää olla päällä. Ja tietty joku sanktio/maininta jos ei pysty saavuttamaan pyydettyä lämpötilaa annetussa ajassa.

Tuossa talvi/kaupunkiajotestissä saataisiin sähkiksistä mielenkiintoisia lukemia.

Ja toinen asia, kun autoja pyydetään lataamaan vain 80%, kuvaavampi mielestäni olisi jos mittari näyttäisi tuossa vaiheessa 100%. Ja kun lataat täyteen matkaa varten, se ilmoittaisi vaikka "ylilatausta" 120% asti. Alapäässä ehkä tuollaista "bufferia" ei tarvita? Mielestäni olisi normikäyttäjälle helpompi ymmärtää ja antaisi realistisemman kuvan auton kapasiteetista?

Ja disclaimer, ei sisällä mitään faktaa mistään, vain omaa mutuilua, perjantain kunniaksi.
Millä sähköautolla olet nyt 2 vuotta ajellut?

Mielestäni 100% kannattaa ladata kotona, jos on tiedossa pidempi matka. Latauksen kannattaa laittaa niin, että lataus loppuu, kun lähdetään liikkeelle (valmiiksi lämmin akku).

Itse olen ajanut tuolla "uudella" vain 2tkm ja alin lukema on ollut 8%. Joku 5% voi olla jo se minimi, että ei kannata liikaa "urheilla".

Käyttöönhän nuo on tehty, mutta itsekin lataan vain 80% normaalisti. SOH 87% 225tkm ajettuna (model s 90d fl).

Teslassa ainakin saa aika hyvää tietoa latureista ja myös ajonopeudesta, että akku riittäisi perille asti. En tiedä sitten miten muissa autoissa, kun ei ole oikein kokemusta?
 
Mitenhän tuo keskiarvo lasketaan? Tiedän paljon perheitä ketkä ajavat Suomea ristiin rastiin tiheään, mutta joilla on 3-4 vanhaa romua pihassa, eli yksittäinen auto ei saa paljoa kilometrejä, keskiarvo putoaa. Tai vaikka menee fillarilla töihin arkisin, 0km vuorokaudessa ajoa, mutta viikonloput sitten pidempi mökkimatka.
Kilometriä/auto/vuosi tulee katsastustilastoista, mutta noita päivämatkoja taidetaan tutkia ihan kyselytutkimuksin. Onhan noissa isoa hajontaa, mutta ei se silti sitä poista että tyypillisin suomalaisen auton käyttö on varmasti sitä "päivittäinen työmatka ja viikonloppusin satunnaista ajoa lähiseudulle tai mökille".
 
Millä sähköautolla olet nyt 2 vuotta ajellut?

Mielestäni 100% kannattaa ladata kotona, jos on tiedossa pidempi matka. Latauksen kannattaa laittaa niin, että lataus loppuu, kun lähdetään liikkeelle (valmiiksi lämmin akku).

Itse olen ajanut tuolla "uudella" vain 2tkm ja alin lukema on ollut 8%. Joku 5% voi olla jo se minimi, että ei kannata liikaa "urheilla".

Käyttöönhän nuo on tehty, mutta itsekin lataan vain 80% normaalisti. SOH 87% 225tkm ajettuna (model s 90d fl).

Teslassa ainakin saa aika hyvää tietoa latureista ja myös ajonopeudesta, että akku riittäisi perille asti. En tiedä sitten miten muissa autoissa, kun ei ole oikein kokemusta?
Tesla Model Y LR -23

Kirjoitukseni pointti ei ollut se että en pärjäisi ja ymmärtäisi miten homma toimii, vaan lähinnä se että mielestäni harva näitä pelejä pelkästään matka-ajoon hankkii, vaan ihan päivittäisiksi käyttövehkeiksi. Siksi painoarvo pitäisi olla normikäytössä eikä missään ultimaattisessa rangessa, mitä kenties tarvitaan kerran pari vuodessa. Toki jokaisen käyttöprofiili on erilainen, mutta jokainen meistä ei ole kaupparatsu/kuriiri mikä vetää päivittäin helsinki-oulu väliä, niin miksi autoja vertaillaan heidän tarpeen mukaan?

Siksi sanoin että normikäytössä suurempi arvo on sillä mitä vekottimella pääsee 80-20 akun välillä. Ja että on hyvä tiedostaa tuon olevan talvella pätkäajossa huomattavan paljon pienempi lukema. Toki nuo lukemat eivät ole mainoksissa kovinkaan mediaseksikkäitä ja siksi niitä ei siellä nähdä.
 
Menet autosi valikkoon ja valitset sieltä mitä viiksestä/napista tapahtuu kun painat sitä. Viiksellisissä ainakin voi laittaa niin, että yksi veto tarkoittaa adaptiivista ja tuplaveto tarkoittaa autopilottia. Jos on vain rattinappi eli uusin M3/S/X, niin varmaan voi valikosta valita samalla tavalla, mutta napin painaminen eikä viiksen veto?

Itse käytän 95% adaptiivista.

Eli jos ajaa adaptiivisella, ei pysy kaistojen välissä? Ja jos haluaa pysyä kaistojen välissä, niin ei ole kuin yksi vaihe eli täysillä?
 
Eli jos ajaa adaptiivisella, ei pysy kaistojen välissä? Ja jos haluaa pysyä kaistojen välissä, niin ei ole kuin yksi vaihe eli täysillä?
Adaptiivinen säätää vaan nopeutta ja autopilotti on käytännössä vaan kaistavahti. Mitä tarkoitat tuolla täysillä?
 
mielestäni harva näitä pelejä pelkästään matka-ajoon hankkii, vaan ihan päivittäisiksi käyttövehkeiksi. Siksi painoarvo pitäisi olla normikäytössä eikä missään ultimaattisessa rangessa, mitä kenties tarvitaan kerran pari vuodessa. Toki jokaisen käyttöprofiili on erilainen, mutta jokainen meistä ei ole kaupparatsu/kuriiri mikä vetää päivittäin helsinki-oulu väliä, niin miksi autoja vertaillaan heidän tarpeen mukaan?

Siksi sanoin että normikäytössä suurempi arvo on sillä mitä vekottimella pääsee 80-20 akun välillä. Ja että on hyvä tiedostaa tuon olevan talvella pätkäajossa huomattavan paljon pienempi lukema. Toki nuo lukemat eivät ole mainoksissa kovinkaan mediaseksikkäitä ja siksi niitä ei siellä nähdä.
Eli vaikkapa 60% akun kapasiteetista.

Ehkä pitäisi myös tietää se, että paljonko alle 0% voi ajaa. Eli onko 20% juuri se mitä hakee. Tuossa testissähän oli ajettu akku niin tyhjäksi, kuin vain mahdollista.

531km/100*60 = 318.km.

Pätkäajossa sitten tulee lämmitettyä sisätilat aina uudelleen. Tosiaan kulutus on suurempi tietysti.

Pidemmällä ajolla Peugeot e-2008 meni usein koko akullinen. Eli 50kWh oli vähän liian pieni. Auto latasi aina täyteen, kun siinä ei mitään rajaa ollut. Itse arvelisin että kesällä voi päästä (ehkä) 300km ja talvella 150km.

----
Olikohan koku suositus, että LFP akullista autoa olisi hyvä ladata viikon välein 100% tasoon. Ja että täyteen lataaminen ei juuri haittaa, kun erilainen akku.
 
Eli jos ajaa adaptiivisella, ei pysy kaistojen välissä? Ja jos haluaa pysyä kaistojen välissä, niin ei ole kuin yksi vaihe eli täysillä?
Autopilottia/kaistavahtia ei saa yksinään päälle. Eli samalla vakionopeudensäädin kytkeytyy päälle.

Taitaa siinä silti olla joku "esto", jos eksyy kaistan yli ilman vilkkua? Jos siis ajaa pelkällä vakionopeudensäätimellä.

Model s fl -16 säätelen joskus nopeutta vakkarilla. Lyhyt nosto viiksestä lisää nopeutta 1km/h ja suurempi liike viiksestä nostaa nopeutta 5km/h. Autopilotti ei oikein toimi, kun kaistamerkinnät on kuluneet pois. Taitaa olla muutenkin aika turha keksintö, kun voi itsekin ohjata.
 
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
Minä taas en näe ongelmaa edes ladata vaikka joka päivä (yö). Auto on yöt katoksessa, niin siinähän se latautuu halvalla pörssisähköllä. Itse lataan 80% tasolle ja auto näyttää jotain 280km rangea tolla. Yli 200km päiviä ei tule edes kuukausittain. Varmaan joka kolmas päivä keskimäärin tulee ladattua. Pikalataus viimeksi syyskuussa ja sekin ihan varmuuden vuoksi.

Pari akunlämmityskenaariota mulla on, jotka itsellä silloin tällöin toteutuvat.
1. Meno-paluu mökille kylmään aikaan. 165km suuntaansa ja perillä ei mahdollisuutta ladata (mökki saaressa ja auto sähköttömässä paikassa). Lähin lataus 20km päätepisteestä kaupalla. Järkevintä ladata mennessä, kun voi samalla käydä kaupassakin. Ja aina ei pääse täydellä akulla kotoa matkaan. Akkua saattaa olla vielä aika paljon jäljellä ja auto ei tietenkään tajua ehdottaa latausta tossa. Eli manuaalinen akunlämmitys on ainakin helppo tapa varmistaa, että akku on lämmin.

2. Syystä tai toisesta kohdan 1. Mökille ajettu akku liki tyhjäksi ja viikonlopun jälkeen lähtö kotiin (tapahtu viime kuussa). 20km matkalla ei saa akkua kyllä vielä lämpöiseksi. Tässä auttaa kun appista saa laitettua akun lämpämään jo vaikka 45min ennen ajoon lähtöä.

Molemmat onnistuu ainakin omassa autossa, eli on nappi ja appin kautta etänä lämmitys. Auto vielä näyttää akun lämpötilan ja arvioidun lämmitysajan.

Näin sen pitääkin toimia.
 
Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?
 
Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?
Ei ole oma, mutta lainannut ID kulkupeliä vajaa 10 kertaa ja kaistallapito on ainakin aivan hirveä, nykii rattia ihan turhaan. Itse en viitsisi tunnin lainaa pidempää ajella jollei tuota jostain saa pysyvästi pois päältä (en tiedä saako kun tarkoitus on ollut päästä A->B eikä suorittaa ATK-harjoituksia). Oikeasti vaarallinenkin, ajelin suoraa tietä jossa "pääurat" meni ramppiin niin eikös se sinnekin yrittänyt autoa väkisin kiskaista ns. viimetipassa. En tiedä kenelle nuo assistit on suunnille tai kuka niitä tarttee, täyttääkö ne vain jonkun EU byrokraatin pykälän, mutta täysin hyödyttömiä kapistuksia.
 
Ei ole oma, mutta lainannut ID kulkupeliä vajaa 10 kertaa ja kaistallapito on ainakin aivan hirveä, nykii rattia ihan turhaan. Itse en viitsisi tunnin lainaa pidempää ajella jollei tuota jostain saa pysyvästi pois päältä (en tiedä saako kun tarkoitus on ollut päästä A->B eikä suorittaa ATK-harjoituksia). Oikeasti vaarallinenkin, ajelin suoraa tietä jossa "pääurat" meni ramppiin niin eikös se sinnekin yrittänyt autoa väkisin kiskaista ns. viimetipassa. En tiedä kenelle nuo assistit on suunnille tai kuka niitä tarttee, täyttääkö ne vain jonkun EU byrokraatin pykälän, mutta täysin hyödyttömiä kapistuksia.
Oliko Travel Assist vai perus kaistalta-ajautumisen esto? Oma kokemus Travel Assistista on erittäin positiivinen ja harmittaa ettei tullut speksattua omaan ID.3-liisariin sitä. Tuo perus feature ei ole kovin hyvä, se lähinnä pyrkii ohjaamaan takaisin kaistalle jos meinaat ajautua ulos ja tekee juuri tuota mitä sanoit - ikään kuin "kimmottaa" takaisin kaistalle reunaviivalta ja toimii toisinaan aika epämääräisesti.
 
Eli voinee olla vain väärä avustin? Koska ymmärsin, että Travel Assistant toimisi siten, että ACC + menee kaistaviivojen sisällä. Koska taas Teslan osalta AP seuraa aika tarkasti kaistaviivoja ja näiden osalta myös voi ohjata sinne rampille jos kuluneet tai ajaa toisen perässä eli seuraisi osittain myös autoakin.
 
Oliko Travel Assist vai perus kaistalta-ajautumisen esto? Oma kokemus Travel Assistista on erittäin positiivinen ja harmittaa ettei tullut speksattua omaan ID.3-liisariin sitä. Tuo perus feature ei ole kovin hyvä, se lähinnä pyrkii ohjaamaan takaisin kaistalle jos meinaat ajautua ulos ja tekee juuri tuota mitä sanoit - ikään kuin "kimmottaa" takaisin kaistalle reunaviivalta ja toimii toisinaan aika epämääräisesti.
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
 
Eli voinee olla vain väärä avustin? Koska ymmärsin, että Travel Assistant toimisi siten, että ACC + menee kaistaviivojen sisällä. Koska taas Teslan osalta AP seuraa aika tarkasti kaistaviivoja ja näiden osalta myös voi ohjata sinne rampille jos kuluneet tai ajaa toisen perässä eli seuraisi osittain myös autoakin.
Kyllä, TA:ssa on mukana nimenomaan tuo viivojen välissä pitäminen mukana verrattuna perus adaptiiviseen.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).

Tähän en ole kylläkään törmännyt, ellei siten ole B-moodi käytössä? Normaalisti esim. risteysalueelle tai liikenneympyrään tullessa D:llä se hidastaa ennakoivasti ja muutoin rullaa vapaasti. Vaikee sanoa kyllä, voiko olla sitten jotain paikallista virheellistä karttadataa - tohon on jossain tullut törmättyä (esim. Jyväskylän nelostiellä on joku fiba moottoritien nopeusrajoituksissa karttadatassa siinä lentokentän vieressä).
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
Voisiko se olla vain akun lämmön mukaan? Eli kylmä akku/täysinäinen ei vaan regeneroi tarpeeksi?
Kyllä, TA:ssa on mukana nimenomaan tuo viivojen välissä pitäminen mukana verrattuna perus adaptiiviseen.
Eli aikaisemmin kuvattu toiminto lienee vain se perus.
 
Facebookin puolelta löysin uuden ajomatka testin. Taisi olla yhteensä 24 autoa mukana. Jaettu 1. Sija Polesarille ja Tesla Model 3 LR RWD:lle.

Polestar hieman kalliimpi ja 107kWh akulla. Teslassa 75kWh akku.

Yli tuplasti kalliimpi on "hieman" kalliimpi? :-D

Selvästi tuo WLTP ei oikein pelitä, kun kahdella saman WLTP:n omaavalla autolla voi olla 150 km eroa rangessa

Joo WLTP-range on aivan totaalisen turha luku, jolla ei tee yhtään mitään, eikä se päde oikein missään edes etäisesti realististissa olosuhteissa. Jenkkien EPA on omista puutteistaan huolimatta valtavan paljon realistisempi ja jos katsotaan Model 3 LR RWD:n EPA-rangea 584 km, niin sanoisin että tuo 530 km talviolosuhteissa on aika pirun hyvin. Jännä kyllä, että Teslan WLTP ja EPA on noin pirun kaukana toisistaan, mutta toisaalta Polestar 3 perfissä (jota ilmeisesti tuossa testissä on käytetty?) WLTP on 567 ja EPA 450 km, eli ihan saman verran. Toki siihen nähden Polle kyllä ylitti EPA rangensa aika reippaasti.

Minkälaisia kokemuksia VW konsernin omistajilla on ID-sarjasta, Skoda, Cupra jne. missä tuo softa ja tekniikka on pääosin samaa.

Tiedustelisin hiukan kokemuksia esim. motarilla ajosta ja miten ACC/kaistallapito eli Travel Assistant toimii näillä keleillä? Kesällä varmaan hyvin mutta tänään oli kirkasta ja aurinko valaisi niin toimiiko moitteettomasti?

Entä saako takaluukun auki näytöstä kun luin että ei kaikissa olisi mahdollista?

Vireystilan valvonta lienee kaikissa?

Osassa tuo nopeusrajoituksen hiljennys on parin napin takana ja osassa saa pikanapin?

Entä peruuttaessa tämä risteävän liikenteen ilmoitus? Käyttäisikö se tutkia myös hyödyksi kameran kanssa? Kun kamera yleensä likaantuu.

Entä pysäköintiavustimet?

Yhdyn @jinx1980 kokemuksiin. Itse myös laina id4 kruisaillut ja sen ajoavustimet oli kyllä aika huonot. Varsinkin se automaattisesti nopeuksia arpova vakkari on ihan perseestä, mutta melko levoton on kyllä se kaistallapitoavustinkin ja erittäin epäjohdonmukaisesti toimiva kaarrehidastin.
 
En tiedä, olettavasti "perus" koska auto muuten on "halvempi kuin hinnat alkaen malli" eli pienin akku, mopoin moottori jne.

Lisäksi auton "hidastelu" on täysin tästä maailmasta irrallaan, välillä jarruttaa helvetin voimakkaasti kun nostat jalkaa kaasulta ja välillä ei tapahdu mitään, todennäköisesti siellä on joku neuroverkko sekaisin karttatiedon (vaikka ei navia itse käyttäisi) ja väärin luettujen rajoitusmerkkien kanssa - ei ainakaan usein tee sitä mitä kuski olettaisi tapahtuvan :).
Ettet vain vahingossa vaihtelisi D ja B ajomoodien välillä? B kun kuuluukin jarruttaa reippaasti. Aika montaa yksilöä tullut ajettua ja en kyllä tunnista moista käytöstä, toki aina liikkunut samoissa nurkissa.
 
Ettet vain vahingossa vaihtelisi D ja B ajomoodien välillä? B kun kuuluukin jarruttaa reippaasti. Aika montaa yksilöä tullut ajettua ja en kyllä tunnista moista käytöstä, toki aina liikkunut samoissa nurkissa.
Ei ollut B:llä, sitä kerran tarkoituksella kokeilin ja mielestäni sen hidastukset oli hyvin maltillisia siihen verrattuna mitä se D:llä pahimmallaan tekee...

Itse veikkaan että auto ei diggaa myöskään mun "dynaamisesta" rajoituksista viis ajotyylistä ja jos esim. vedät kaasua edes vähän pitäen esim 80->60 pudotuksen läpi 90 taulussa ja nostat vasta rajoituksen jälkeen niin tulee normaali rullaus, mutta jos nostat kaasun just ennen rajoitusta niin vedätään jarrun pohjaan että saadaan (tai saataisiin ellei kuski taas kaasulla kerro autolle mitä siltä haluttiin) 90->60 pudotus.

Sen verran vähän ajanut tuolla kuitenkin ja sen verran outoa tuo käytös että mitään sellaista selkeää "hei, tässä tilanteessa se tekee aina noin" tyylistä päättelyä ei ole pystynyt muodostamaan, "musta laatikko" ehkä paras kuvaus toiminnasta.
 
Lisätään ID4:stä vielä listaan mukaan "ajonvakautus/luistonesto", bemarilla yli vuosikymmenen ajaneena niin tuonkin käytös kiihdytyksessä (mopoimmalla moottorilla ei kyllä oikein voi puhua edes kiihdytyksestä) on myöskin ihan helvetin tökerö, no tuleepahan jakkaroiden sivuttaistuelle jotain käyttöä.
 
Ei ollut B:llä, sitä kerran tarkoituksella kokeilin ja mielestäni sen hidastukset oli hyvin maltillisia siihen verrattuna mitä se D:llä pahimmallaan tekee...

Itse veikkaan että auto ei diggaa myöskään mun "dynaamisesta" rajoituksista viis ajotyylistä ja jos esim. vedät kaasua edes vähän pitäen esim 80->60 pudotuksen läpi 90 taulussa ja nostat vasta rajoituksen jälkeen niin tulee normaali rullaus, mutta jos nostat kaasun just ennen rajoitusta niin vedätään jarrun pohjaan että saadaan (tai saataisiin ellei kuski taas kaasulla kerro autolle mitä siltä haluttiin) 90->60 pudotus.

Sen verran vähän ajanut tuolla kuitenkin ja sen verran outoa tuo käytös että mitään sellaista selkeää "hei, tässä tilanteessa se tekee aina noin" tyylistä päättelyä ei ole pystynyt muodostamaan, "musta laatikko" ehkä paras kuvaus toiminnasta.

Olisikohan tuossa nyt ollut sit adaptiivinen vakkari ja automaattinen nopeudensäätö taustalla päällä. Eli olet kaasulla vaan yliajanut sen mitä se haluaisi tehdä ja kun höllää polkimesta niin pyrkii palaamaan heti kuvittelemaansa nopeusrajoituksen. Ja sehän on sen verran pihalla niistä rajoituksista välillä että selittäisi ton käytöksen. Sitä en itse pitäny päällä kuin pari viikkoa kun auton sain; onneksi se on vain yksi täppä jonka voi nypätä pois ilman vaikutusta muuten vakkarin toimintaan.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.
Kateellinen olen kaikille joiden elämä heittää satunnaisesti satojen kilometrien päähän monta kertaa kuukaudessa. Itse kun rassaan näköalattomassa koti-työ-kauppa kolmiossa kuukaudesta toiseen niin ei pääse kokeilemaan pikalatauksia tai rakon kestävyyttä. Pääsisi edes vetämään peräkärryä tai lastaamaan betonia katolle. Mutta ei, ainoa ongelma on että laitetaanko pakasteet pieneen pussiin vai ei.
 
Yhdyn @jinx1980 kokemuksiin. Itse myös laina id4 kruisaillut ja sen ajoavustimet oli kyllä aika huonot. Varsinkin se automaattisesti nopeuksia arpova vakkari on ihan perseestä, mutta melko levoton on kyllä se kaistallapitoavustinkin ja erittäin epäjohdonmukaisesti toimiva kaarrehidastin.
Oliko sinulla nyt tämä Travel Assistant vaiko joku perus kaistallapito?
Olen ymmärtänyt, että tuon saa kuitenkin pois päältä, jos ei halua arpoa nopeuksia. Kaarrehidastin on kyllä perseestä kun Teslakin on sen lisännyt päin sitä itseään.
 
Oliko sinulla nyt tämä Travel Assistant vaiko joku perus kaistallapito?
Olen ymmärtänyt, että tuon saa kuitenkin pois päältä, jos ei halua arpoa nopeuksia. Kaarrehidastin on kyllä perseestä kun Teslakin on sen lisännyt päin sitä itseään.
Joo, siis tämä kaarrehidastin ja nopeuksien arvonta on ainakin omassa pirssissä sama asetus, joka siis sallii automaattisen nopeuden hallinnan. Eli molemmat loppuu kun sen täpän ottaa pois.
 
Olisikohan tuossa nyt ollut sit adaptiivinen vakkari ja automaattinen nopeudensäätö taustalla päällä. Eli olet kaasulla vaan yliajanut sen mitä se haluaisi tehdä ja kun höllää polkimesta niin pyrkii palaamaan heti kuvittelemaansa nopeusrajoituksen. Ja sehän on sen verran pihalla niistä rajoituksista välillä että selittäisi ton käytöksen. Sitä en itse pitäny päällä kuin pari viikkoa kun auton sain; onneksi se on vain yksi täppä jonka voi nypätä pois ilman vaikutusta muuten vakkarin toimintaan.
En käyttänyt vakkaria ollenkaan (siis ainakaan siten että olisin sen jostain napista enabloinut, hypännyt autoon, vetänyt D:lle ja lähtenyt ajamaan, eikä se tuota nopeutta aina itsekseen pudota, mutta joskus silloin tällöin että toiminta tuntuu "randomilta". Sanoisin että pääosin kaasua nostamalla se rullaa ja jossain ihan loogisissa kohdissa hiljentaa vähän voimakkaammin (esim joku edessä tai tulet t-risteyksen haaraa) ja sitten on tätä "mustaa magiaa" loppu.

Joo, siis tämä kaarrehidastin ja nopeuksien arvonta on ainakin omassa pirssissä sama asetus, joka siis sallii automaattisen nopeuden hallinnan. Eli molemmat loppuu kun sen täpän ottaa pois.
Kerrotko missä tuo on niin kokeilen itse seuraavalla kerralla jos ehdin/jaksan/muistan että vaikuttaako mitään.
 
En käyttänyt vakkaria ollenkaan (siis ainakaan siten että olisin sen jostain napista enabloinut, hypännyt autoon, vetänyt D:lle ja lähtenyt ajamaan, eikä se tuota nopeutta aina itsekseen pudota, mutta joskus silloin tällöin että toiminta tuntuu "randomilta". Sanoisin että pääosin kaasua nostamalla se rullaa ja jossain ihan loogisissa kohdissa hiljentaa vähän voimakkaammin (esim joku edessä tai tulet t-risteyksen haaraa) ja sitten on tätä "mustaa magiaa" loppu.


Kerrotko missä tuo on niin kokeilen itse seuraavalla kerralla jos ehdin/jaksan/muistan että vaikuttaako mitään.
Jos sulla ei ole vakkari päällä niin on kyllä mystisempi, koska ei noi silloin kyllä pitäisi olla pelissä.

Itsellä on eri vagine niin ihan tarkkaan en tiedä miten se ID4ssa menee mutta noiden avustimien asetuksiin pitäisi suunnistaa. Tässä videossa noi ACC asetukset n. 3min kohdalla ja kaikki preview:t pois, eli etäisyysasetuksen alta kaikki:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Yli tuplasti kalliimpi on "hieman" kalliimpi? :-D



Joo WLTP-range on aivan totaalisen turha luku, jolla ei tee yhtään mitään, eikä se päde oikein missään edes etäisesti realististissa olosuhteissa. Jenkkien EPA on omista puutteistaan huolimatta valtavan paljon realistisempi ja jos katsotaan Model 3 LR RWD:n EPA-rangea 584 km, niin sanoisin että tuo 530 km talviolosuhteissa on aika pirun hyvin. Jännä kyllä, että Teslan WLTP ja EPA on noin pirun kaukana toisistaan, mutta toisaalta Polestar 3 perfissä (jota ilmeisesti tuossa testissä on käytetty?) WLTP on 567 ja EPA 450 km, eli ihan saman verran. Toki siihen nähden Polle kyllä ylitti EPA rangensa aika reippaasti.



Yhdyn @jinx1980 kokemuksiin. Itse myös laina id4 kruisaillut ja sen ajoavustimet oli kyllä aika huonot. Varsinkin se automaattisesti nopeuksia arpova vakkari on ihan perseestä, mutta melko levoton on kyllä se kaistallapitoavustinkin ja erittäin epäjohdonmukaisesti toimiva kaarrehidastin.
Tiesin vaan että kalliimpi :) Polestar 3 alkaen 80k€. Mutta tuo oli AWD, joka on alkaen 87k€.

Model 3 LR RWD on 45k€. Tuohon suureen hintaeroon nähden takaveto pärjäsi yllättävän hyvin. Neliveto olisi 5k€ kalliimpi ja hieman isompi kulutus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 077
Viestejä
4 925 114
Jäsenet
79 299
Uusin jäsen
nykäri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom