Yleistä keskustelua sähköautoista

Tästä olen 100% samaa mieltä, Teslan tapa automatisoida kaikki on perseestä, kuten on huomattu pyyhkijöiden kanssa. Toinen mikä Teslassa vituttaa suunnattomasti on autopilotin pakottaminen, eli ei voi ajaa pelkkä adaptiivinen vakkari päällä, vaan siinä samalla tulee autopilotti päälle, ajele siinä rauhassa kun pyyhkijät huitoo kuivaa lasia, autopilotti ohjaa ja jarruttelee ja lukee nopeusnäyttöjä miten sattuu.
Siis mitä? Tietenkin voit ajaa pelkällä adaptiivisella vakkarilla.
 
"Aika vaikea tuota on väittää kovin hankalaksikaan"

En aja navi päällä ja mulla ei ole Teslaa.
Keksit pari skenaariota, jossa kohde oli jo valmiiksi valinnoissa. Jos sitä osoitetta tai laturia ei löydy, niin menee hankalaksi. Tai sotkee muuten asetetun navin. Koko naviajatus sotkee sitä vanhaa peruskuviota, että "lähdetään ajamaan ja pysähdytään sitten kun siltä tuntuu". Jos auto tarjoaa sekä napin että navin, niin se ei ole keneltäkään pois vaikka jossain automerkissä joutuu turvautumaan 3. osapuolen lisäosaan ja osassa merkeistä ei saa kumpaakaan vaihtoehtoa.

Vaikea kuvitella tuolle lämmityksen hifistelylle mahdotonta tarvetta, kun kaksi sähköautoa nyt omistanut ja kummassakaan sitä ei ole ollut, mutta en muista yhtään tilannetta, että latausnopeuden kanssa olisi ongelmaa niinpäin, että auto rajoittaa. Joskin omat lataukset 98% kotona tai töissä 11kw latauksena.

Missä tilanteessa tuon olette kokenut niin tärkeäksi, että pitää ruveta säätään lämmityksiä päälle/pois?
Minulle tyypillinen käyttökohde olisi joku 1-tien pysähtymispaikoista. Navin käyttö täysin turhaa vakioreitillä, mutta pysähtymistä suunnitellessa olisi kiva tietää a) millä nopeudella auto meinaa ladata ja b) jos ko. nopeus ei itselle kelpaa, pistää lämmityksen päälle ja ajaa seuraavalle asemalle. Ioniqissa on kyllä pelkkä navipohjainen, mutta ei ole napannut käyttää, kun siinä on vielä 20% alaraja lämmitykselle käytössä. Lataa kuitenkin kylmänäkin sen 70-80 kW teholla alussa ja nopeasti pitkälti päälle 100 kW, niin evvk.
 
Miten tämä onnistuu? Terv: kaarreavustin ja ties mitkä sekoilut milloinkin.
Menet autosi valikkoon ja valitset sieltä mitä viiksestä/napista tapahtuu kun painat sitä. Viiksellisissä ainakin voi laittaa niin, että yksi veto tarkoittaa adaptiivista ja tuplaveto tarkoittaa autopilottia. Jos on vain rattinappi eli uusin M3/S/X, niin varmaan voi valikosta valita samalla tavalla, mutta napin painaminen eikä viiksen veto?

Itse käytän 95% adaptiivista.
 
ID.4 ollut nyt kesästä asti ja joulun alla pääsi tekemään jo pitempää matkaa lappiin. Keli oli siinä 19.12. todella huono, lunta tuli ja viimeset 100km oli varmasti valehtelematta 20cm lunta tiellä, yhdet urat mitä seurata ja jos vastaan ois tullu auto niin en tiiä mitä ois tehty. Pakkasta ei ollut kuitenkaan paljoa, oisko jossain -5 ja -10 välillä. Keskikulutus tuolla loppupätkällä jotain 29kwh, hetkellinen kulutus varmasti paljon korkeampi mutta ei ainakaan auto sitä näytä? Neliveto koko ajan päällä kun tuntui ettei muuten uskalla ajaa, ja range näytti perillä 50~ km. Latauksia tehtiin tuon 550km ajon aikana muistaakseni neljä, ei kertaakaan lähes tyhjästä täyteen ja aina pysähdysten yhteydessä, "kun nyt tässä ollaan". Auto käyttäityi kyllä hyvin, rangea taisi olla auton arvion mukaan se noin 250km täydellä akulla, mutta veikkaan että todellisuus oli tuon poikkeuksellisen huonon kelin takia lähempänä 200km.

Latauspaikoille pääsi lähes aina ilman odottelua, ainoa paikka missä piti odotella mennessä ja tullessa, oli pudasjärven ABC. 4 x 150kwh laturia, joista yksi oli rikki (ollut kai jo pitempään?) ja yksi niin omituisella piuhalla että liekö se käy mihinkään autoon. Kahdesta toimivasta laturista siis molemmat oli käytössä ja piti turvautua jo hitaaseen 22kwh laturiin (antoi 11kwh). Matriisivalot toimi noilla valottomilla pätkillä hyvin. Ainoat viat tuon reissun aikana oli kovemmilla pakkasilla (-20c) kun auto alkoi valittamaan 12V akun alhaista varausta, "aja varovasti". Pikaisen googlailun jälkeen ilmeisesti järjestelmä sekoaa tarpeeksi kylmällä ja antaa tuon herjan aina. Päästiin jatkamaan ajoa ja kelien lämmettyä herja hävisi. Jossain kohti alkoi myös pysyvästi valittamaan tyhjästä pissapojasta, eikä tuo herja ole poistunut vaikka sen täyttäisi piripintaan, lienee itse anturi sökö.

Tiloista sen verran, että tilaa on. Pakattiin reissuun kahden aikuisen ja yhden lapsen vaatteet ulkovaatteineen, rattaat, matkasänky ja matkasängyn patja, useampi kassi joululahjoja ja jotain muuta pientä. Lattiasta kattoon ja etupenkilläkin vielä tavaraa. Takaisin tullessa lahjat vaihtui sit saatuihin lahjoihin ja lapselle vielä pulkka lampaantaljan kanssa, mutta päästiin kaiken tämän kanssa vielä takaisin kotiinkin eikä ainakaan heti tarvi hommata mitään boksia katolle. :D Kunhan tuosta vähän lapsi kasvaa niin voi jättää rattaat ja matkasängyn pois niin helpottuu reissaaminen.
 
Jos haluat täysin optimilämpötilan, auton pitää tietää missä laturi on, mikä on akun lämpötila, mikä on laturin latausnopeus ja milloin sinne ollaan menossa. Jos haluat vähän lämmitellä akkua sinne päin, nappi on sitten hyvä. Eipä minulla mitään sitä vastaan ole että nappi tulisi Teslaan vaihtoehdoksi, varmaan tulee joskus jos ihmiset tarpeeksi sitä toivovat, kuten nähdään tuosta vilkkuviiksestä.

Itse kuitenkin näen sille napille niin pienen tarpeen, että siitä tulee mieluummin negatiivinen kuin positiivinen asia. Perusihmiset alkavat sitä viisaana painelemaan ja sitten ihmetteelvät, kun auto kuluttaa niin paljon tai latausnopeus on liian hidas. "Nappi" voi vähentää myös ehkä joidenkin ihmisten halua oppia käyttämään sitä navia, josta saisi sen optimilämmityksen.

Se laturin nappaaminen naviin ennen ajamisen aloittamista on kuitenkin ihan parin painalluksen juttu vrt. että joudut kuitenkin painamaan sen lämmityksen itse päälle kesken ajon sieltä valikosta, että en vaan näe siinä sitä kätevyyttä.
Miten se akku on yhtään sen optimaalisemmin lämmitetty, jos oikeaa laturia ei ole navissa ja joutuu valitsemaan viereisen? Verrattuna siihen, että painaisi vaan lämmityksen napista päälle. En myöskään ymmärrä, mikä haitta on tarjota käyttäjälle vaihtoehto. Koitit tuossa niitä haittoja tuoda esiin, että tyhmät käyttäjät ei osaa sitä käyttää fiksusti, mutta olen tästä hieman erimieltä. Sähköautoilu vaatii lähtökohtaisesti enemmän selvitystä kaikkine sovelluksineen, niin tuommoinen asia on aika helppo sisäistää, että navilla saa helppoutta ja napilla joustavuutta. Etenkin, kun auto neuvoo asiassa.

Itse ainakin jätän navin pois tutuilla reiteillä eli melkein aina. Nappaan sitten esilämmityksen napista päälle, kun laturi alkaa lähestyä. Auto myös kertoo, onko akku kylmä, eikä käynnistä lämmitystä, jos akku on jo riittäävän lämmin eli noin +20 astetta oman auton tapauksessa. Nappi on siis vain kehotus, että kohta voisin ladata, lämmitä (tai jäähdytä) jos tarvitsee. Lisäksi, jos haluaa käyttää muuta kuin auton omaa navia (Android Auto tai Apple Carplay), niin tuo nappi on ihan hyvä olla. Nuo sovellukset kun ei saa komennettua esilämmitystä päälle.

Se miksi yleensä suosin nappia (auton oman) navin sijaan, johtuu siitä etten jaksa selvittää latureita ennen lähtöä, vaan apukuski päättää sen sopivan ruoka- ja latauspaikan sitten matkalla. Helpompi painaa yhtä nappia, kuin alkaa naputtamaan osoitetta naviin, jos sinne osaa muutenkin ajaa.
Juu, enkä edes tiedä onko omassa Teslassa vastuksia akuissa vai lämmitys pelkästään moottoreiden avulla. Tarkoitin että ei taida olla mahdollista lämmittää akkua kilometrin-kahden-muutaman matkalla muutenkaan. Tarvittava energiamäärä on todella suuri ja miten se johdetaan akkuihin tasaisesti nopeasti tuhoamatta mitään. Sähkövastus tuli minulla vain mieleen mistä saataisiin nopeasti paljon lämpöä hetkessä.
Bemariin tuli kesällä päivitys, joka toi akun esilämmityksen valittavaksi myös sovellukseen. Voi siis aloittaa akun paistamisen vaikka puolituntia ennen lähtöä, niin ei ole ongelmaa ajaa pikalaturille, vaikka se olisi kuinka lähellä. Akkua sitä paitsi lämmitetään lämpöpumpulla ja nestekierrolla, eikä millään pistemäisellä vastuksella. Lämpöpumpun ottoteho on omassa autossa 9 kW matkustamoon ja 9 kW akulle. Viimeksi kun käynnistin kylmän auton ja painoin valikosta akun lämmityksen päälle, niin paikallaan seistessä kulutus oli 19 kW :cool:

Viimetalvena taas auto oli viikonlopun ajan yli -15 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä eli akku oli varmasti jäähtynyt aika kylmäksi. Siitä lähtiessä teho oli hetken rajattu noin 75%:iin, josta se alkoi pikaisesti nousemaan niin, että parin kilsan jälkeen ei ollut mitään rajoitteita. Toisin sanoen muutaman kilowatin ottaminen lämmitystä varten ei olisi mikään ongelma, kun moottoreille kerta voidaan tarjoilla ~300 kW tuosta vaan.
 
En vielä päässyt koeajolle kun ei ollut aikaa mutta kävin hakemassa kylmäkyytiä uusissa VW konsernin autoista. Ovat kyllä kehittyneet 2 vuoden aikana ja en nyt suoraan osannut sanoa huonokaan.

Penkit tuntuivat mukavalta, että myös yleinen fiilis ja osat kun näitä kokeili. Ehkä ensi viikolla koeajoja.
 
Miten se akku on yhtään sen optimaalisemmin lämmitetty, jos oikeaa laturia ei ole navissa ja joutuu valitsemaan viereisen? Verrattuna siihen, että painaisi vaan lämmityksen napista päälle. En myöskään ymmärrä, mikä haitta on tarjota käyttäjälle vaihtoehto. Koitit tuossa niitä haittoja tuoda esiin, että tyhmät käyttäjät ei osaa sitä käyttää fiksusti, mutta olen tästä hieman erimieltä. Sähköautoilu vaatii lähtökohtaisesti enemmän selvitystä kaikkine sovelluksineen, niin tuommoinen asia on aika helppo sisäistää, että navilla saa helppoutta ja napilla joustavuutta. Etenkin, kun auto neuvoo asiassa.

Itse ainakin jätän navin pois tutuilla reiteillä eli melkein aina. Nappaan sitten esilämmityksen napista päälle, kun laturi alkaa lähestyä. Auto myös kertoo, onko akku kylmä, eikä käynnistä lämmitystä, jos akku on jo riittäävän lämmin eli noin +20 astetta oman auton tapauksessa. Nappi on siis vain kehotus, että kohta voisin ladata, lämmitä (tai jäähdytä) jos tarvitsee. Lisäksi, jos haluaa käyttää muuta kuin auton omaa navia (Android Auto tai Apple Carplay), niin tuo nappi on ihan hyvä olla. Nuo sovellukset kun ei saa komennettua esilämmitystä päälle.

Se miksi yleensä suosin nappia (auton oman) navin sijaan, johtuu siitä etten jaksa selvittää latureita ennen lähtöä, vaan apukuski päättää sen sopivan ruoka- ja latauspaikan sitten matkalla. Helpompi painaa yhtä nappia, kuin alkaa naputtamaan osoitetta naviin, jos sinne osaa muutenkin ajaa.
Ei sitä mitenkään voi täysin optimaalisesti lämmittää, jos on laturi jota ei ole kartassa. Ymmärtääkseni siellä on jo isoimmat ketjut aika hyvin.

Teidän reissut kuulostaa siltä, että ne eivät ole kovin pitkiä, eikä teillä ole kiire. Silloin nappi toimii ihan hyvin, kun ei tarvita optimaalista etenemiskykyä.
 
ID.4 ollut nyt kesästä asti ja joulun alla pääsi tekemään jo pitempää matkaa lappiin. Keli oli siinä 19.12. todella huono, lunta tuli ja viimeset 100km oli varmasti valehtelematta 20cm lunta tiellä, yhdet urat mitä seurata ja jos vastaan ois tullu auto niin en tiiä mitä ois tehty. Pakkasta ei ollut kuitenkaan paljoa, oisko jossain -5 ja -10 välillä. Keskikulutus tuolla loppupätkällä jotain 29kwh, hetkellinen kulutus varmasti paljon korkeampi mutta ei ainakaan auto sitä näytä? Neliveto koko ajan päällä kun tuntui ettei muuten uskalla ajaa, ja range näytti perillä 50~ km. Latauksia tehtiin tuon 550km ajon aikana muistaakseni neljä, ei kertaakaan lähes tyhjästä täyteen ja aina pysähdysten yhteydessä, "kun nyt tässä ollaan". Auto käyttäityi kyllä hyvin, rangea taisi olla auton arvion mukaan se noin 250km täydellä akulla, mutta veikkaan että todellisuus oli tuon poikkeuksellisen huonon kelin takia lähempänä 200km.

Latauspaikoille pääsi lähes aina ilman odottelua, ainoa paikka missä piti odotella mennessä ja tullessa, oli pudasjärven ABC. 4 x 150kwh laturia, joista yksi oli rikki (ollut kai jo pitempään?) ja yksi niin omituisella piuhalla että liekö se käy mihinkään autoon. Kahdesta toimivasta laturista siis molemmat oli käytössä ja piti turvautua jo hitaaseen 22kwh laturiin (antoi 11kwh). Matriisivalot toimi noilla valottomilla pätkillä hyvin. Ainoat viat tuon reissun aikana oli kovemmilla pakkasilla (-20c) kun auto alkoi valittamaan 12V akun alhaista varausta, "aja varovasti". Pikaisen googlailun jälkeen ilmeisesti järjestelmä sekoaa tarpeeksi kylmällä ja antaa tuon herjan aina. Päästiin jatkamaan ajoa ja kelien lämmettyä herja hävisi. Jossain kohti alkoi myös pysyvästi valittamaan tyhjästä pissapojasta, eikä tuo herja ole poistunut vaikka sen täyttäisi piripintaan, lienee itse anturi sökö.

Tiloista sen verran, että tilaa on. Pakattiin reissuun kahden aikuisen ja yhden lapsen vaatteet ulkovaatteineen, rattaat, matkasänky ja matkasängyn patja, useampi kassi joululahjoja ja jotain muuta pientä. Lattiasta kattoon ja etupenkilläkin vielä tavaraa. Takaisin tullessa lahjat vaihtui sit saatuihin lahjoihin ja lapselle vielä pulkka lampaantaljan kanssa, mutta päästiin kaiken tämän kanssa vielä takaisin kotiinkin eikä ainakaan heti tarvi hommata mitään boksia katolle. :D Kunhan tuosta vähän lapsi kasvaa niin voi jättää rattaat ja matkasängyn pois niin helpottuu reissaaminen.
Kiitos realistisesta raportista. Huh huh mitä räpeltämistä tuon auton kanssa. Itselläni olisi mennyt hermot, vaikka olisi millaiset nakkikorit asemilla. Todella onnellinen saat olla, että pääsit kotiin.
 
Kiitos realistisesta raportista. Huh huh mitä räpeltämistä tuon auton kanssa. Itselläni olisi mennyt hermot, vaikka olisi millaiset nakkikorit asemilla. Todella onnellinen saat olla, että pääsit kotiin.
Mihin kohtaa tuossa oikein meni hermot? Siihen että joutui pysyhtymään autosta riippumattomista syistä kun on vauva takapenkillä ja samalla sitten ladataan kun kerran ollaan laturilla?

Vai siihen että MEB tyyppivika -> liian alas laskeva 12V jännite valittaa?
 
Alfa Romeo sähköauto. Harmillisesti sama voimalinja kuin esim Peugeot e-2008. En ole vielä katsonut videota kokonaan, mutta veikkaan että huonohko sähköautona. Kova hinta ja hieman hassu keula? Kooltaan pieni.

 
Näin LFP-Model 3:lla köröttelevänä toivoisin, että Teslan navissa saisi edes halutessaan aktivoitua akun esilämmityksen mihin tahansa kohteeseen navigoidessa. Nimittäin läheskään kaikki 3. osapuolen laturit eivät navista löydy, ja niiden näkyvyys saattaa pudota pois jonkun integraation prakatessa. Tuntuu hiukan kämäiseltä "navigoida" jollekin Superchargerille, kun todellinen kohde on aivan toisaalla.
 
niiden näkyvyys saattaa pudota pois jonkun integraation prakatessa

Eikös tässä ollut ainakin joskus taustalla se, että jos lataus lopetetaan laturin napista tai ulkopuolisesta appista, Teslan järjestelmä tulkitsee lopetuksen latauksen keskeytymiseksi eikä onnistuneeksi.

Ja jos laturilta tulee liikaa "keskeytyneitä" latauksia, se putoaa pois kartalta epäluotettavana.

Liekö edelleen sama "ominaisuus" olemassa.
 
Kiitos realistisesta raportista. Huh huh mitä räpeltämistä tuon auton kanssa. Itselläni olisi mennyt hermot, vaikka olisi millaiset nakkikorit asemilla. Todella onnellinen saat olla, että pääsit kotiin.
Makuasioita ja sopeutumista. Meillä Enyaqin kanssa (joka siis id.4:n serkku) tulee käytyä se muutama kerta vuodessa Saariselällä, noin 750km suuntaansa.
3-4 latauspaussia suuntaansa ja näistä ehkä yksi on joskus "turha" että pitää pysähtyä vain latauksen vuoksi, yleensä jos on oikein raskas keli. Muutoin pysähdyttäisi jokatapauksessa samoihin paikkoihin kun kahvituttaa, käydään kaupassa tai syömässä. Yleensä laturille tullessa on vielä se joku 10% jäljellä kun ei ole mitään intoa metsästää niitä huippupiikkitehoja joilla mehustella Teboilin kahvipöydässä. Kaupasta tai syömästä tullessa auto onkin jo odotellut tovin matkaisia kun lataus on jo valmis.
Laturien kanssa on joskus harvoin vähän joutunut ihmettelemään kun välillä toimivat aika epävarmasti, mutta se ei ole sähköauton syy.
 
Ihan mielenkiintoinen testi. Jenkeistä 2025 Ionic 5 Limited AWD vs Tesla model 3 2015 LR RWD Tesla supechargerilla (nacs molemmissa), 10-80% molemmissa esilämmitys tehtynä. 400V laturilla siis Ionic5 (joka tietty 800V auto).

Huomioita:
Ionic 5 esilämmitti akkua ainakin 13% varaustasolla asti (saavutti maksimilömpötilan joten ei suostunut enempää esilämmittömään). Vanha rajahan on ollut 20%
Ionic5 latasi nopeammin enemmän varausta kuin Model3.

 
Facebookin puolelta löysin uuden ajomatka testin. Taisi olla yhteensä 24 autoa mukana. Jaettu 1. Sija Polesarille ja Tesla Model 3 LR RWD:lle.

Polestar hieman kalliimpi ja 107kWh akulla. Teslassa 75kWh akku.

Screenshot_2025-01-16-18-59-08-23_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Screenshot_2025-01-16-18-58-30-54_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
Screenshot_2025-01-16-19-00-34-05_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6~2.jpg
Linkki testiin:
 
ID.4 ollut nyt kesästä asti ja joulun alla pääsi tekemään jo pitempää matkaa lappiin. Keli oli siinä 19.12. todella huono, lunta tuli ja viimeset 100km oli varmasti valehtelematta 20cm lunta tiellä, yhdet urat mitä seurata ja jos vastaan ois tullu auto niin en tiiä mitä ois tehty. Pakkasta ei ollut kuitenkaan paljoa, oisko jossain -5 ja -10 välillä. Keskikulutus tuolla loppupätkällä jotain 29kwh, hetkellinen kulutus varmasti paljon korkeampi mutta ei ainakaan auto sitä näytä? Neliveto koko ajan päällä kun tuntui ettei muuten uskalla ajaa, ja range näytti perillä 50~ km. Latauksia tehtiin tuon 550km ajon aikana muistaakseni neljä, ei kertaakaan lähes tyhjästä täyteen ja aina pysähdysten yhteydessä, "kun nyt tässä ollaan". Auto käyttäityi kyllä hyvin, rangea taisi olla auton arvion mukaan se noin 250km täydellä akulla, mutta veikkaan että todellisuus oli tuon poikkeuksellisen huonon kelin takia lähempänä 200km.

Latauspaikoille pääsi lähes aina ilman odottelua, ainoa paikka missä piti odotella mennessä ja tullessa, oli pudasjärven ABC. 4 x 150kwh laturia, joista yksi oli rikki (ollut kai jo pitempään?) ja yksi niin omituisella piuhalla että liekö se käy mihinkään autoon. Kahdesta toimivasta laturista siis molemmat oli käytössä ja piti turvautua jo hitaaseen 22kwh laturiin (antoi 11kwh). Matriisivalot toimi noilla valottomilla pätkillä hyvin. Ainoat viat tuon reissun aikana oli kovemmilla pakkasilla (-20c) kun auto alkoi valittamaan 12V akun alhaista varausta, "aja varovasti". Pikaisen googlailun jälkeen ilmeisesti järjestelmä sekoaa tarpeeksi kylmällä ja antaa tuon herjan aina. Päästiin jatkamaan ajoa ja kelien lämmettyä herja hävisi. Jossain kohti alkoi myös pysyvästi valittamaan tyhjästä pissapojasta, eikä tuo herja ole poistunut vaikka sen täyttäisi piripintaan, lienee itse anturi sökö.

Tiloista sen verran, että tilaa on. Pakattiin reissuun kahden aikuisen ja yhden lapsen vaatteet ulkovaatteineen, rattaat, matkasänky ja matkasängyn patja, useampi kassi joululahjoja ja jotain muuta pientä. Lattiasta kattoon ja etupenkilläkin vielä tavaraa. Takaisin tullessa lahjat vaihtui sit saatuihin lahjoihin ja lapselle vielä pulkka lampaantaljan kanssa, mutta päästiin kaiken tämän kanssa vielä takaisin kotiinkin eikä ainakaan heti tarvi hommata mitään boksia katolle. :D Kunhan tuosta vähän lapsi kasvaa niin voi jättää rattaat ja matkasängyn pois niin helpottuu reissaaminen.
Onko pesunestesäiliössä jäätynyt neste, kovalla pakkasella pari kertaa tehnyt tuon, kun unohtui kesäaineet säiliöön (ei auton syy). Mikä softaversio oma ei tänä talvena ole vilkutellut 12v järjestelmää, kun uusin 3.7 softa + reilu vuosi sitten vaihdettu akku. Paloi viime talvena yli -20 kelissä ei tosin vaikuttanut mihinkään. T. Meb-kuski
 
Facebookin puolelta löysin uuden ajomatka testin. Taisi olla yhteensä 24 autoa mukana. Jaettu 1. Sija Polesarille ja Tesla Model 3 LR RWD:lle.
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
 
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
Noh köyhä kun olen niin pakko ajaa kötöstyksellä jolla pääsee talvella yleensä vain 300km. Jos olisin rikas olisi varmaan joku Eqs alla eikä mitään kiinalaista.
 
Polestarin testivoittajamallilla ajavana ihmetyttää kuinka ihmiset jaksavat olla jatkuvasti lataamassa autojaan. Polestar 3:n ärsyttävin ominaisuus on huono toimintamatka talvella, näköjään muissa autoissa se on vielä huonompi :facepalm: Ise ajaisin mieluummin polttomoottoriautolla kuin testin sijan 5 huonommalla puolella olevilla kötöstyksillä.
Oma auton vaihto 50kWh -> 90kWh kyllä tukee tuota ihmettelyä. Paljon helpompaa, kun ei tarvitse säästellä ajonopeudessa ja lämmityksessä, kun akkua on huomattavasti enemmän.

Vaikka model s 90d varmaan pärjäisikin huonosti noita uusia autoja vastaan.

Noh köyhä kun olen niin pakko ajaa kötöstyksellä jolla pääsee talvella yleensä vain 300km. Jos olisin rikas olisi varmaan joku Eqs alla eikä mitään kiinalaista.
Mieltymyksiä on monia. Eqs on hieno sisältä, mutta ulkoa ei herätä oikein kovin paljon ostamisen haluja. Hieman liian "virtaviivainen"?
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
 
Itse harkitsen täyssähköä sitten, kun talvella pääsee minimissään sen 500Km yhdellä latauksella ja joka huoltoasemalla pääsee suht varmasti heti lataamaan pikalaturiin autoa. Toki semmonen 1000Km range olisi täyssähköön optimaalinen, niin ei tarvis paljoa stressata siirtymillä lataamista.
 
Mulla oli Peugeot e-2008 50kWh ja sillä pääsi talvella noin 150km. Eli kaikki nuo testatut autot taitaa olla huomattavasti parempia.

Esim jossain ajoreitillä ei ole edes latureita noin tiheästi.

-----
En ole tuota Teslan sovellusta vielä käyttänyt, mutta vaikuttaa näppärältä. Esim Seinäjoki - Kajaani reitti.
Screenshot_2025-01-16-20-21-30-20_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:

Keskimääräisesti autossa taitaa matkustaa n. 1,2-1,3 henkilöä ja hänen laukku/reppu, mutta jostain syystä niitä keskikokoisia-isoja perheautoja/crossovereita/katumaastureita taidetaan kuitenkin myydä selvästi eniten vaikka keskimäärin hyvin pärjäisi Aygon/Upin/tms. kokoisella pikkuautolla.
 
Yritä nykyään löytää jotain muuta kuin crossovereita...

Sedanit ja farmarit on kadonneet, kaikki valmistaa vain SUV. Ehkä nuoret kyllästyy niihin ens vuoskymmenellä ja trendit muuttuu.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
Joo, aika eri käyttötapauksia tuntuu olevan ihmisillä. Itsellä ollut 1,5 vuotta sähköauto ja ylivoimainen enemmistö ajosta on tuota <50km per päivä (yhteensä noin 15tkm vuodessa). Toimistolla käydessä tulee se vajaa 300km päivään, mutta aika harvakseltaan tulee käytyä ja se menee talvellakin lataamatta.

Ainoastaan joku neljä pakollista latausta tullut tehtyä suurteholatureilla, joitain ihan kokeilumielessä ja loput kotona ruudussa.
 
Mulla oli Peugeot e-2008 50kWh ja sillä pääsi talvella noin 150km. Eli kaikki nuo testatut autot taitaa olla huomattavasti parempia.

Paljonko lämpötila ja mikä oli keskinopeus? Tuo ei vielä paljoa kerro.

Oma kokemus on että -10C pääsee 100kmh mittarinopeudella noin 200km, toki kabiininlämmöt vähän normaalia alempana.
 
Ihmetyttää kun Trafin mukaan suurimmalla osalla on keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa 50km ja koko ajan täällä hermoillaan kun joutuu lataamaan 300, 400, 500km välein.

Minne te olette jatkuvasti menossa, Lappiin? :confused:
Tuon trafin lukema on laskettu jakamalla keskimääräinen ajosuorite 365llä. Käytännössä autot jotka ovat liikenteessä vuoden jokaisena päivänä ajavat huomattavasti keskimääräistä enemmän.

Äidillä tuli aikanaan autoon hyvinkin tarkkaan tuo 18tkm vuoteen. Jokaisena työpäivänä ajoi n. 15km, eikä läheskään jokaisena lomapäivänä auto liikkunut. Tuo tarkoittaa että melkein luokkaa 14tkm tuli muuta kuin sitä "arkiajoa", eli kyllä se pidempi range on aika olennaista, vaikka ajaakin keskimäärin vain 50km päivässä.
 
Paljonko lämpötila ja mikä oli keskinopeus? Tuo ei vielä paljoa kerro.

Oma kokemus on että -10C pääsee 100kmh mittarinopeudella noin 200km, toki kabiininlämmöt vähän normaalia alempana.
Viimeisin Pösö e-2008 oli -5 astetta. Lyhyt pätkä 100km/h ja muu 80km/h. Matkan välissä auto ehti jäähyä. Yhteensä 144km. En tiedä sitten paljonko akkuun jäi prosentteja, kun auto ei näytä sitä.

Kovalla pakkasella ei kumminkaan pääse tuota matkaa, jos lämmöt piti normaalissa, eli 21 asteessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 024
Viestejä
4 590 030
Jäsenet
75 541
Uusin jäsen
Vaapukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom