Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Ja huomenna sun nykyiset totuutena esitetyt subjektiiviset mielipiteet on myös kategoriassa ”se oli silloin”.
4k ei aiheuta rajoituksia katseluetäisyyksiin, toisin kuin heikompi materiaali. Tilanne ei mystisesti muutu tulevaisuudessakaan. Dvd aikana tilanne oli toinen.
 
Liittynyt
26.01.2018
Viestejä
1 375
Ainaki television tiedoissa lukee että on 100hz paneelilla. Ja itse siis ymmärrän 65"+ että se on 65" tai suurempi pahoittelut sekaannuksesta
Tuo on 120Hz paneeli. Se miksi täällä meillä markkinoidaan 120Hz paneeleja 100Hz:lla juontaa juurensa menneisyyden PAL (50Hz Eurooppa) ja NTSC (60Hz Amerikka) televisiolähetysten eroon (ja nykyiset digitelevisiolähetyksetkin on 50Hz). Kaikki "100Hz" televisiot kykenevät 120Hz:iin.

Alkuperäisessä viestissäsi antamissasi kokoluokissa itseä hämäsi tuo 65" tai 77", koska on myös 70" ja 75" televisioita.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 618
4k ei aiheuta rajoituksia katseluetäisyyksiin, toisin kuin heikompi materiaali. Tilanne ei mystisesti muutu tulevaisuudessakaan. Dvd aikana tilanne oli toinen.
En edelleenkään ymmärrä että mikä se rajoitus on. Voisitko vääntää rautalangasta?
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
52
Toi Phillips vois vaikkapa ollakkin, taustavalot erittäin jees. Vissiin ihan pätevä kuvakin noissa?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 466
Vastauksi luettuani, luulisin että entry level OLED ( A-sarja ) ei välttämättä ole sinun juttu. Panostat selvästi laatuun. C1 / A80J voisivat sopia paremmin tarkoituksiisi. Ja ohan niitä muitakin merkkejä. Mutta.... selvästi halaut myös kokoa ja se tekee tästä vaikean. Liiketoisto lienee Sonyssa parempi kuin LG:ssä.
Jännää miten eri tavalla näitä tulkitaan, kun itse taas ajattelen, että jos 37" tv jostain vuodelta 2005 on ollut tähän asti okei, niin halvinkin OLED trumppaa sen ihan joka suhteessa niin totaalisesti, ettei varmasti jää kaipaamaan sitä hi-end mallia, kun läväyttää sen 77" Aakkosen tulille.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tuo on 120Hz paneeli. Se miksi täällä meillä markkinoidaan 120Hz paneeleja 100Hz:lla juontaa juurensa menneisyyden PAL (50Hz Eurooppa) ja NTSC (60Hz Amerikka) televisiolähetysten eroon (ja nykyiset digitelevisiolähetyksetkin on 50Hz). Kaikki "100Hz" televisiot kykenevät 120Hz:iin.

Alkuperäisessä viestissäsi antamissasi kokoluokissa itseä hämäsi tuo 65" tai 77", koska on myös 70" ja 75" televisioita.
Okei onpa erikoinen tyyli ilmoittaa toi virkistystaajuus. Kumminkin tuntuu että kaikissa muissa televisioissa on ilmoitettu virkistystaajuudeksi 120hz.

Ja joo ehkä vähä epäselvästi toi koko homma meni mutta idea oli siis 65" tai isompi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Jännää miten eri tavalla näitä tulkitaan, kun itse taas ajattelen, että jos 37" tv jostain vuodelta 2005 on ollut tähän asti okei, niin halvinkin OLED trumppaa sen ihan joka suhteessa niin totaalisesti, ettei varmasti jää kaipaamaan sitä hi-end mallia, kun läväyttää sen 77" Aakkosen tulille.
Vetelin johtopäätelmiä muista asioista kuin vanhasta Saloran TV:stä. Kaverilla on Genelecit jo talossa, selvö merkki siis että laatuun halutaan panostaa. Myös hankintalistalla kunnon Atmos setti uuden telkkarin kaveriksi. on jälleen selkeä merkki siitä, että halutan panosstaa laatuun äänentoistossa. Näin päädyin siihen, että entry levelin OLED ei välttämätä ole se kestävä ratkaisu. Voi tulla katamapäälle jossain vaiheessa. Totta on kuitenkin , että vanha Salora vs A1 on jo iso hyppäys parempaan. Mutta silti, A1:stä en suosittele em perusteluin. Voi olla että ihan vihkoon meni päätelmäni?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
Vetelin johtopäätelmiä muista asiosita kuin vanhasta Saloran TV:stä. Kaveilla on Genelecit jo talossa, selvö merkki siis että laatuun halutaan panostaa. Myös hankintalistalla kunnon Atmos setti uuden telkkatin kavriksi. on jälleen selkeä merkki siitä, että halutan pasnstaa laatuun äänentoistossa. Näin päädyin siihen että entry levelin OLED ei välttämätä ole se kestävä ratkaisu. Voi tulla katamapäälle jossain vaiheessa. Totta on kuitenkin , että vanha Salora vs A1 on jo iso hyppäys parempaan. Mutta silti, A1:stä en suosittele em perusteluin. Voi olla että ihan vihkoon meni päätelmäni?
Ehkä vähän sama ajattelu itselläni tuosta. Jos tyyppi tykkää laadusta ja hyvään pystyy rahaa laittamaan, niin ehkä se entry level laite ei ole paras valinta. A1 on sen sijaan kova jos halutaan riittävän hyvää parhaaseen mahdolliseen hintaan. Itse olen ainakin sellainen, että jos ostan sen halvemman ja melkein yhtä hyvän, niin jää kuitenkin kaivelemaan, että olisiko se kalliimpi kuitenkin ollut parempi hankinta. Joku rahallinen arvo pitää laskea sille mielenrauhallekin.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Ehkä vähän sama ajattelu itselläni tuosta. Jos tyyppi tykkää laadusta ja hyvään pystyy rahaa laittamaan, niin ehkä se entry level laite ei ole paras valinta. A1 on sen sijaan kova jos halutaan riittävän hyvää parhaaseen mahdolliseen hintaan. Itse olen ainakin sellainen, että jos ostan sen halvemman ja melkein yhtä hyvän, niin jää kuitenkin kaivelemaan, että olisiko se kalliimpi kuitenkin ollut parempi hankinta. Joku rahallinen arvo pitää laskea sille mielenrauhallekin.
Noh, A1 > mikä tahansa LCD SDR-sisällöillä. Siksi se entry level-määritelmä on ehkä vähän harhaanjohtava. Jos on rahaa, se 150 tonnin micro LED-seinä tai helvetin kallis 4k-projektori lienee tämänhetken ykkösvalinta
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
174
Mitäs mieltä ihmiset on Philipsin OLED telkkareista, vai kannattaako katsoa suoraan vain LG:n suuntaan?

Tällainen olisi mielessä: Philips 55OLED706 55" Smart Android 4K Ultra HD OLED -televisio 1 299,00

Ystävälle tässä yritän hieman katsoa TV:tä ja budjetti on aikalailla tuo max 1300e ja koko 55" ja tarkoitus olla PS5:sta ja elokuvia ajatellen. Joitain tarjous telkkareitakin katsoin ja tuo Sonyn SONY 55" 4K LED TV XR55X92JAEP - Power.fi vaikutti sinänsä ihan passelilta laitteelta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Mitäs mieltä ihmiset on Philipsin OLED telkkareista, vai kannattaako katsoa suoraan vain LG:n suuntaan?

Tällainen olisi mielessä: Philips 55OLED706 55" Smart Android 4K Ultra HD OLED -televisio 1 299,00
Miksi ? Kaikki OLED:dit on hyviä, mitään mullistavia eroaja ei ole samanhintaisissa tuoteissa. Enemmän valita taitaa perustua mielikuviin, merkkiuskollisuuteen tai merkkivihaamiseen teknisten ominaisuuksien jälkeen. Hyviä valintaperusteluita tosin nekin. Avoimin mielin kaikkia vaihtoehtoja katsastamaan ja googlamaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
248
Ehkä vähän sama ajattelu itselläni tuosta. Jos tyyppi tykkää laadusta ja hyvään pystyy rahaa laittamaan, niin ehkä se entry level laite ei ole paras valinta. A1 on sen sijaan kova jos halutaan riittävän hyvää parhaaseen mahdolliseen hintaan. Itse olen ainakin sellainen, että jos ostan sen halvemman ja melkein yhtä hyvän, niin jää kuitenkin kaivelemaan, että olisiko se kalliimpi kuitenkin ollut parempi hankinta. Joku rahallinen arvo pitää laskea sille mielenrauhallekin.
Täähän se itsellä on että se on paha jos vuoden päästä alkaakin kaipaamaan jotain 120hz kuvaa jos innostuu vaikka pleikkaria pelaamaan. Taidan odotella black fridayhin jos tuo C1 tipahtaisi hinnassa hieman niin ostan sen. Varmastikin A1 pysyy vähintään yhtä edullisena kuin nytkin, joten en usko että sen puolesta olisi painetta heti ostaa.
 
Liittynyt
21.12.2017
Viestejä
32
Menin sitten ostamaan Powerilta Sony XR65X92JAEP onko suosituksia mistä katsoisi asetukset kuvan säätämiseen? löysin rtingsistä mutta onko muita ehdotuksia?
 
Liittynyt
18.02.2018
Viestejä
512
Menin sitten ostamaan Powerilta Sony XR65X92JAEP onko suosituksia mistä katsoisi asetukset kuvan säätämiseen? löysin rtingsistä mutta onko muita ehdotuksia?
Rtingsilla on aika hyvä, jollei paras, paikka lähteä kokeilemaa. Jos näyttää paskalta, nii palauttaa asetukset. Kalibrointivehkeet tarvis.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Kaipa tässä mallissa on kuvakulmia parantava ja heijastuksia vähentävä kalvo vaikka Vincent muuta väittääkin? Tuota tässä harkitsen PS5:n kaveriksi.


 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 618
Kaipa tässä mallissa on kuvakulmia parantava ja heijastuksia vähentävä kalvo vaikka Vincent muuta väittääkin? Tuota tässä harkitsen PS5:n kaveriksi.


Ei ole verkkiksenkään speksien perusteella sitä sampan parempaa ”ultra” -kalvoa.
 
Liittynyt
18.04.2019
Viestejä
716
Kaipa tässä mallissa on kuvakulmia parantava ja heijastuksia vähentävä kalvo vaikka Vincent muuta väittääkin? Tuota tässä harkitsen PS5:n kaveriksi.


Kyllä on. Ultra Viewing Angle (55", 65", 75") ja Anti Reflection.


Tässä linkissä on infoa Samsung 2021 televisioista.

edit: Ja tässä linkissä Sony 2021 televisiot.
 
Liittynyt
20.10.2017
Viestejä
214
Laitoin tämän tuohon Panasonic ja YLE Areena ketjuun, mutta kysytään täälläkin.

Eilen illalla huomasin television Panasonic 65GX830 Areena apin toimivan siten, että Areena täytti noin kolmanneksen kuvaruudun pinta-alasta ( vasemmassa yläkulmassa ) ja kuvassa oli kursori, jota liikuttamalla piti ohjelmia valita.
Kuvaa ei saanut suurennettua ollenkaan.
Toimiikohan muun merkkisissä televisioissa normaalisti?

Yle vastasi, että Panasoniceissa on ongelmaa ja vikaa tutkitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
248
Ehkä vähän sama ajattelu itselläni tuosta. Jos tyyppi tykkää laadusta ja hyvään pystyy rahaa laittamaan, niin ehkä se entry level laite ei ole paras valinta. A1 on sen sijaan kova jos halutaan riittävän hyvää parhaaseen mahdolliseen hintaan. Itse olen ainakin sellainen, että jos ostan sen halvemman ja melkein yhtä hyvän, niin jää kuitenkin kaivelemaan, että olisiko se kalliimpi kuitenkin ollut parempi hankinta. Joku rahallinen arvo pitää laskea sille mielenrauhallekin.
Vetelin johtopäätelmiä muista asioista kuin vanhasta Saloran TV:stä. Kaverilla on Genelecit jo talossa, selvö merkki siis että laatuun halutaan panostaa. Myös hankintalistalla kunnon Atmos setti uuden telkkarin kaveriksi. on jälleen selkeä merkki siitä, että halutan panosstaa laatuun äänentoistossa. Näin päädyin siihen, että entry levelin OLED ei välttämätä ole se kestävä ratkaisu. Voi tulla katamapäälle jossain vaiheessa. Totta on kuitenkin , että vanha Salora vs A1 on jo iso hyppäys parempaan. Mutta silti, A1:stä en suosittele em perusteluin. Voi olla että ihan vihkoon meni päätelmäni?
Mitäs mieltä ihmiset on Philipsin OLED telkkareista, vai kannattaako katsoa suoraan vain LG:n suuntaan?

Tällainen olisi mielessä: Philips 55OLED706 55" Smart Android 4K Ultra HD OLED -televisio 1 299,00

Ystävälle tässä yritän hieman katsoa TV:tä ja budjetti on aikalailla tuo max 1300e ja koko 55" ja tarkoitus olla PS5:sta ja elokuvia ajatellen. Joitain tarjous telkkareitakin katsoin ja tuo Sonyn SONY 55" 4K LED TV XR55X92JAEP - Power.fi vaikutti sinänsä ihan passelilta laitteelta.

Kävin tänään tuijottamassa Gigantissa LG A1 55", LG C1 65", Philips OLED705 ja Sony A80J ja selkeä paremmuusjärjestys löytyi. A80J > C1 > OLED705 ja A1 lähes tasoissa. En ostaisi tuota A1 koska tosiaan kirkkaat yksityiskohdat eivät "poppaa" ruudusta, ostaisin edullisemmin tuon Philipsin OLED705. En myöskään ostaisi tuota C1, koska se heijasti aivan järkyttävän paljon valoja myymälästä ruudulle ja ne olivat todella häiritseviä. Tuo C1 jos jokin vaatii verhojen kiinni laittoa, A1:ssä ei samaa heijastusongelmaa ollut (kaiketi eri pinnoite). Sony A80J:ssä oli mielestäni selkeästi paras kuva ja se ei myöskään heijastanut valoja ruudulle. Aion siis ostaa tuon A80J:n black fridayna tai sitten odotan kärsivällisesti uusien mallien julkaisemista ja tästä aiheutuvaa hintojen putoamista.
 
  • Tykkää
Reactions: MMD
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
215
Sisältää bugeja:


The firmware update is not yet available over-the-air through the TV's menu or on Sony's support websites, but we have included direct links to the firmware below.
You must download the version corresponding to your region and load the zipped file onto a USB stick. Multiple users report that it works as intended but we have not been able to confirm yet. Proceed with caution.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
78
Harkitsen Sonyn A90J ostamista, mutta arveluttaa, että tuleekohan ensi vuonna vielä paranneltu malli?
Kuinkahan todennäköistä tuo olisi? Vai voiko olla, että seuraava lippulaiva tulee vasta 2023?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
248
Kyllä on sama.

Ja kohta alkaa kauhia polemiikki....
Joo. Kyllä toi A80J oli aivan selkeästi parempi kuin C1 ja ilmeisesti hintaero tulee siitä. A80J oli tarkempi kuva ja varsinkin se HDR demo, jossa valoefektit meni metsässä oli ihan jotain muuta verrattuna C1. Tuo C1 oli imo heijastuksien takia täysin katselukelvoton ainakin niissä myymäläolosuhteissa, en ostaisi sitä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Harkitsen Sonyn A90J ostamista, mutta arveluttaa, että tuleekohan ensi vuonna vielä paranneltu malli?
Kuinkahan todennäköistä tuo olisi? Vai voiko olla, että seuraava lippulaiva tulee vasta 2023?
Tulee. Ja sama tapahtuu taas seuraavanakin vuonna :) Loputon kierre pahus vieköön.

Normaalistihen ne on tullut joka vuosi. 2 vuotta oli ymmärtääkseni poikkeus taannoin. Luulisin että uusi tulee 2022.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
41
Missäköhän vika?

LG CX kadottanu yhtäkkiä normaalin kaapeli-tv:n tarjoamat kanavat. HD-muutoksessa päivittyivät ja toimivat normaalisti, mutta nyt ei näy / kuulu mitään. Uusi haku yritetty jo useaan kertaan - tuloksetta. Ei löydy kanavia..
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
88
LG 65" 4K Ultra HD OLED televisio OLED65C11LB | hobbyhall.fi Eiks tää oo aika kova diili ku ei muualta saa alle 2400€, eikä oo vielä saanut tähänkään mennessä? LG LG OLED C1 65" 4K Ultra HD OLED -tele.. - Hintaseuranta | Hinta.fi
Onhan tuo Suomen hintoihin verrattuna. Näyttäisi olevan Baltiassa ja Keski-Euroopassa aika normaali hinta. Hobbyhallin epämääräisyydestä on keskusteltu tälläkin foorumilla paljon, joten kannattaa varmaan laskulla tilata. Pystyyköhän takuukeissit hoitamaan Suomen LGn kanssa?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 466
Täähän se itsellä on että se on paha jos vuoden päästä alkaakin kaipaamaan jotain 120hz kuvaa jos innostuu vaikka pleikkaria pelaamaan. Taidan odotella black fridayhin jos tuo C1 tipahtaisi hinnassa hieman niin ostan sen. Varmastikin A1 pysyy vähintään yhtä edullisena kuin nytkin, joten en usko että sen puolesta olisi painetta heti ostaa.
Mun mielestä porukalla on lähtenyt vähän jopo keulimaan jo epärealismin puolelle näiden pelihertsien kanssa. Ikään kuin 60 Hz kuvataajuus ei riittäisi viihteelliseen konsolipelaamiseen, vaikka about tähän päivään asti on pärjätty kummasti 30 Hz konsoleillakin ja 24p elokuvia pystytään katsomaan ilman ongelmia jopa ilman interpolointeja.

Jos kyse ei ole kilpapelaamisesta, niin mielestäni tuossa kohtaa pitää ottaa reality check. Valitsisin 120 Hz television lähinnä framesync/interpolointisyistä. En siksi, ettei 60 Hz paneeli riittäisi konsolipeleihin.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Mun mielestä porukalla on lähtenyt vähän jopo keulimaan jo epärealismin puolelle näiden pelihertsien kanssa. Ikään kuin 60 Hz kuvataajuus ei riittäisi viihteelliseen konsolipelaamiseen, vaikka about tähän päivään asti on pärjätty kummasti 30 Hz konsoleillakin ja 24p elokuvia pystytään katsomaan ilman ongelmia jopa ilman interpolointeja.
Täytyy valitettavasti olla puusilmä tai ei ole koskaan kokeillut, jos ei huomaa eroa 60Hz ja 120Hz näytön välillä. Siihen ei tarvita mitään kilpapelaamista, kun kaikki on vain reippaasti sulavampaa. Tietyissä peleissä eroja huomaa vieläkin paremmin, mutta kyllä konsolillakin esim. Doomin pelaaminen on huomattavasti mukavampaa 120Hz:lla kuin 60Hz:lla.
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
747
Mun mielestä porukalla on lähtenyt vähän jopo keulimaan jo epärealismin puolelle näiden pelihertsien kanssa. Ikään kuin 60 Hz kuvataajuus ei riittäisi viihteelliseen konsolipelaamiseen, vaikka about tähän päivään asti on pärjätty kummasti 30 Hz konsoleillakin ja 24p elokuvia pystytään katsomaan ilman ongelmia jopa ilman interpolointeja.

Jos kyse ei ole kilpapelaamisesta, niin mielestäni tuossa kohtaa pitää ottaa reality check. Valitsisin 120 Hz television lähinnä framesync/interpolointisyistä. En siksi, ettei 60 Hz paneeli riittäisi konsolipeleihin.
Vaikken kilpapelaakaan, niin silti tietokoneellakin pelatessa aika suuri harppaus miellyttävämpään suuntaan oli vaihtaa 75Hz näyttö 144Hz, joten en keksi miksi haluaisin televisiostakaan pelatessani valita 60Hz tuon 120Hz sijasta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 466
Täytyy valitettavasti olla puusilmä tai ei ole koskaan kokeillut, jos ei huomaa eroa 60Hz ja 120Hz näytön välillä. Siihen ei tarvita mitään kilpapelaamista, kun kaikki on vain reippaasti sulavampaa. Tietyissä peleissä eroja huomaa vieläkin paremmin, mutta kyllä konsolillakin esim. Doomin pelaaminen on huomattavasti mukavampaa 120Hz:lla kuin 60Hz:lla.
Kyllä mä aikoinani pelasin kynäriä aika suhteellisesti matalalla 1024x768 resolla sen takia, että sillä sai omasta CRT-pöntöstä edes 100 Hz taajuudet tulille. Mutta se oli kynäriä ja puolittain kilpahenkistä pelaamista. Noin muuten sitten tuli pelattua vähän paremmilla resoilla noita yksinpelejä, joissa joku 60-72 Hz riitti ihan hyvin. On mun mielestä vähän autistista väittää, ettei 60 Hz kuvanpäivityksellä vois nauttia konsolipeleistä, vai etkö säkään ole nauttinut mistään konsolipelaamisesta tähän asti ja suorastaan kärsit katsoa elokuvia?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 466
Vaikken kilpapelaakaan, niin silti tietokoneellakin pelatessa aika suuri harppaus miellyttävämpään suuntaan oli vaihtaa 75Hz näyttö 144Hz, joten en keksi miksi haluaisin televisiostakaan pelatessani valita 60Hz tuon 120Hz sijasta.
Mä keksin helposti tuhat hyvää syytä, jos ne on euroja. Ei yksinkertaisesti ole sen arvoista.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kyllä mä aikoinani pelasin kynäriä aika suhteellisesti matalalla 1024x768 resolla sen takia, että sillä sai omasta CRT-pöntöstä edes 100 Hz taajuudet tulille. Mutta se oli kynäriä ja puolittain kilpahenkistä pelaamista. Noin muuten sitten tuli pelattua vähän paremmilla resoilla noita yksinpelejä, joissa joku 60-72 Hz riitti ihan hyvin. On mun mielestä vähän autistista väittää, ettei 60 Hz kuvanpäivityksellä vois nauttia konsolipeleistä, vai etkö säkään ole nauttinut mistään konsolipelaamisesta tähän asti ja suorastaan kärsit katsoa elokuvia?
CRT:hen vertaaminen ja 60/120Hz paneeliiin vertaaminen on aivan eri asioita. CRT:n response time on 60Hz:llakin n. 0ms. 60Hz VA-paneelilla (joita monet näistä 60Hz telkkareista on) se voi olla ~35ms. Pelaan XSX:ää monitorillani, joten olen voinut aika vapaasti valita 60/120Hz joka tapauksessa. Koneessa olen pelannut 144Hz näytöllä jo ~2015 lähtien, koska eron huomaa jopa työpöydällä kun liikuttaa hiirtä. Voit sitten taistella sen sijaan näkeekö 1080p ja 2160p välillä mitään eroa, mutta itse kyllä ainakin näen 60Hz vs 120JHz erot. Näen itseasiassa kahden eri 144Hz näyttönikin välillä eroja (ja muutaman jotka eivät jääneet tähän taloon), esim. CS:Gossa jos peleistä puhutaan.

Ei konsoli eroa mitenkään normaalista koneesta käytöltään, samalla tavalla siihen vaikuttaa viiveet. Elokuvissa 120Hz paneelin edut jo tiedetäänkin, 120Hz / 24fps kun menee synkkaan, 60Hz / 24 fps ei mene.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 466
CRT:hen vertaaminen ja 60/120Hz paneeliiin vertaaminen on aivan eri asioita. CRT:n response time on 60Hz:llakin n. 0ms. 60Hz VA-paneelilla (joita monet näistä 60Hz telkkareista on) se voi olla ~35ms. Pelaan XSX:ää monitorillani, joten olen voinut aika vapaasti valita 60/120Hz joka tapauksessa. Koneessa olen pelannut 144Hz näytöllä jo ~2015 lähtien, koska eron huomaa jopa työpöydällä kun liikuttaa hiirtä. Voit sitten taistella sen sijaan näkeekö 1080p ja 2160p välillä mitään eroa, mutta itse kyllä ainakin näen 60Hz vs 120JHz erot. Näen itseasiassa kahden eri 144Hz näyttönikin välillä eroja (ja muutaman jotka eivät jääneet tähän taloon), esim. CS:Gossa jos peleistä puhutaan.

Ei konsoli eroa mitenkään normaalista koneesta käytöltään, samalla tavalla siihen vaikuttaa viiveet. Elokuvissa 120Hz paneelin edut jo tiedetäänkin, 120Hz / 24fps kun menee synkkaan, 60Hz / 24 fps ei mene.
CRT:n response time ei todellakaan ole läheskään 0 millisekuntia ihan jo teknisten rajoitusten vuoksi, ellet puhu ruudun ylimmäisen rivin vasemman laidan pikselistä ja ota huomioon mm. sitä, ettei screen tearingia pidetä yleensä kovinkaan tervetulleena ominaisuutena. CRT:ssä kuva piirretään juova kerrallaan toisin kuin nykyaikaisilla näytöillä ja v-sync vielä lisää tuota vasteaikaa, kuten varmasti tiedät.

Parempi on aina parempi, siitä ei ole kyse tässäkään keskustelussa vaan siitä, että mikä on sen paremman hinnan arvoista. Jos joku lyö 3 tonnia PC-kokoonpanoon ja maksaa sen vuoksi lähemmäs tonnin sellaisesta monitorista, että saa siitä kokoonpanosta kaiken irti, en pidä tätä kovinkaan kummallisena. Mutta jos joku maksaa tonnin enemmän televisiosta, että pystyy olohuoneen viihdepelaamiseen valitsemaan muutaman sadan euron konsolilla 120Hz kuvataajuuden, joka karsii pelissä detaljeista ja mahdollisesti myös paremmasta resoluutiosta, niin pidän hommaa vähän autistisena.

Ajatella että noin 2005-2015 ihmiskunta pärjäsi jotenkin hengissä 60 Hz LCD-monitoreilla, kun juuri muita ei kaupasta saanut. Itellä se kilpahenkinen pelaaminen loppuikin pitkälti siihen, vaikka jatkoinkin muuta pelaamista, lähinnä niillä sen aikaisilla 30 FPS konsoleilla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Ajatella että noin 2005-2015 ihmiskunta pärjäsi jotenkin hengissä 60 Hz LCD-monitoreilla, kun juuri muita ei kaupasta saanut. Itellä se kilpahenkinen pelaaminen loppuikin pitkälti siihen, vaikka jatkoinkin muuta pelaamista, lähinnä niillä sen aikaisilla 30 FPS konsoleilla.
Niin no, jos ei tiedä paremmasta, niin on hemmetin vaikea odottaakaan parempaa...
Itseäni on jotenkin yllättänyt, että esim. monessa SNES:n pelissä en aikoinaan huomannut mitään nykimistä tms.
Mutta kun niitä nyt pelaa, niin munia (silmämunia) oikein särkee, kun nykii ja paukkuu...
Vaikka nyt Castlevania IV, näin ensimmäisenä mieleen tulevana esimerkkinä...

Nämä eivät ole ihan niin yksinkertaisia juttuja, kuin miltä ne aluksi saattavat näyttää....
Heitetään nyt vaikka tuosta vähän alkupotkua. Kannattaako sitten lähteä varsinaisesti kinaamaan, niin... ;)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Mun mielestä porukalla on lähtenyt vähän jopo keulimaan jo epärealismin puolelle näiden pelihertsien kanssa. Ikään kuin 60 Hz kuvataajuus ei riittäisi viihteelliseen konsolipelaamiseen, vaikka about tähän päivään asti on pärjätty kummasti 30 Hz konsoleillakin ja 24p elokuvia pystytään katsomaan ilman ongelmia jopa ilman interpolointeja.
Samaa mieltä. Ennen 120Hz hömpötyksiä konsolilla pelailtiin varsin tyytyväisenä vaikka mitä. Oli upeaa grafiikkaa ja kuva päivittyi sujuvasti. Ja yht'äkkiä kun konsoleihin alkoi tulemaan 120Hz, niin vanha muuttui laakista kuraksi. Silmät punaisena, hampaat irvessä ja rystyset valkoisena pelataan 60Hz pelejä vain aivan pakon edessä.. Naapurin Jormalle, joka jauhaa CODia edelleen 60Hz ruputelkkarillaan, naureskellan yleisesti pihalla. Miten se Jorma viittii edes, ei taida tietää paremmasta.

Tosiasioita 120Hz edeuista en todellakaan kiellä, mutta oikeasti, ei tuo mikään maailma mullistava juttu ole, johon tarvitsee takertua pakollisena välttämättömyytenä. Tämä on tietysti hyvin ymmärrettävää tälläisellä foorumilla, jossa alan harrastajat kokoontuvat puimaan asioita. Enemmän on aina paremmiin, vaikka todellisuuden kansssa asia ei nyt ihan niin selkeä juttu olisikaan. Isompi numero on parempi, ja pienempi huonompi. Ja Jorma on urpo kun ei tajua.

Muistan jopa nähneeni youtuupissa videon jossa detaljit olivat huomattavasti huonommat kun 120Hz oli päällä, 60Hz kuvassa oli huomattavasti enennän detaljeja ja näytti hyvin selvästi paremmalta. Kumpi on tärkeämpi, hieno grafiikka vai virkistystaajuus ? Ei taida nykykonsoleidet potku ihan kaikkeen kuitenkaan riittää ? Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei.

Sum summarum, itse en satunnais tai jopa suhteellisen aktiivisesti pelaajallekaan pidä minkäänmoisena välttämättömyyttenä tuota 120 Hz juttua. Hyvin pärjää ilmankin, ja hienolta ja sujuvalta pelit vaikuttaa ilman sitä.

EDIT. Ja sitten se PC pelaaminen. Se on eri juttu, Siinä on sitten 240Hz paneelit pakollinen juttu. :) . Kukaan vakavasti otettava ja asioista tietävä ei 120Hz tyydy. Naapurin Penalle naureskellaan kun se jauhaa COD:a 120Hz hitaasta telkkaristaan :lol:. No beans.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.12.2020
Viestejä
473
Mun mielestä porukalla on lähtenyt vähän jopo keulimaan jo epärealismin puolelle näiden pelihertsien kanssa. Ikään kuin 60 Hz kuvataajuus ei riittäisi viihteelliseen konsolipelaamiseen, vaikka about tähän päivään asti on pärjätty kummasti 30 Hz konsoleillakin ja 24p elokuvia pystytään katsomaan ilman ongelmia jopa ilman interpolointeja.

Jos kyse ei ole kilpapelaamisesta, niin mielestäni tuossa kohtaa pitää ottaa reality check. Valitsisin 120 Hz television lähinnä framesync/interpolointisyistä. En siksi, ettei 60 Hz paneeli riittäisi konsolipeleihin.
Pakko kyllä sanoa ettei kaduta yhtään että kehitys on mennyt konsoleillakin tähän suuntaan. Jos pelissä on vaihtoehtona 120fps, on se sitten tasohyppely kuin räiskintäpeli, niin kyllä sen mieluusti valitsenkin. Toki ei ole myöskään ongelma pelata 30-60fps, moni mun peleistä pyörii sillä aluella.

Se että jollain on joskus pärjätty, ei mun mielestä tarvitse tarkoittaa etteikö uusia asioita voi ottaa käyttöön, varsinkaan kun nykyteknologia sen mahdollistaa. Ja eipähän ole multa pois että 30-60fps on sulle ok, hyvä niin jos on. Itselleni se ei ole niin yksinkertaista kun kerran vaihtoehtokin löytyy
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Kaipa tässä mallissa on kuvakulmia parantava ja heijastuksia vähentävä kalvo vaikka Vincent muuta väittääkin? Tuota tässä harkitsen PS5:n kaveriksi.


Keksiikö kukaan parempaa telkkaria pelikäyttöön jos hinta pidetään kohtuullisen rajoissa (max vaikka n. 2500€)? Oled ei ole vaihtoehto palamisriskin takia eikä himmeän kuvan takia, tv kun tulee valoisaan olohuoneeseen.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
546
Sony A80J:ssä oli mielestäni selkeästi paras kuva ja se ei myöskään heijastanut valoja ruudulle. Aion siis ostaa tuon A80J:n black fridayna tai sitten odotan kärsivällisesti uusien mallien julkaisemista ja tästä aiheutuvaa hintojen putoamista.
Jep, sama malli kiikarissa täällä aika laajan taustatyön jälkeen. Ainoastaan se pohdituttaa, että OLED:ssa on alettu laittamaan jäähdytyselementti telkkariin, jotta kirkkautta/nitsejä saadaan enemmän. Se löytyy A90J:stä, muttei A80J:sta, jonka kohdalla taas on puhuttu, että ko. malli kuumenee aika paljon ja osalla käyttäjistä on tullut (tämän takia) vastaan erityisen herkästi image retentionia, mikä ei toki ole sama kuin burn-in, mut toki varmasti häiritsevää, jos edellinen kuva jää viipyilemään ruudulle muutamiksi kymmeniksi sekunneiksi.

Harmittavasti ilmeisesti vain 77-tuumaisessa A80J-mallissa on LG:n uudempi EVO-paneeli (eli ei esim 65-tuumaisessa A80J:ssä, mitä itse kaavailen). Eroa löytyy myös siinä, että 77-tuumaisessa on ruudussa glossy-pinta ja pienemmissä malleissa matampi semi-gloss -pinta. Suurimmassa osassa OLED:stahan on yleensä juuri peilimäinen glossy-pinta ja ilmeisesti eroa tulee siinä, että kontrasti on sitä kautta parempi vähän valoisammassa huoneessa vs semi-gloss, mutta semi-gloss taas ei ole niin peilimäisen heijasteleva. Ilmeisesti pimeämmässä huoneessa ei eroa juurikaan ole.

Oma 55-tuumainen LED-TV on nyt n. 6v iässä, niin saapa nähdä, joutuuko vielä odottelemaan yhden vuoden. Kyllähän tuota A80J:tä hehkutetaan tällä hetkellä tosi paljon (tosin kaikki ulkomailla on ostamassa juuri tuota 77-tuumaista versiota) ja tuntuu, että se olisi omiin tarpeisiin loistava (katson muuta kuin 4k-matskua, enemmän just 720-1080p -matskua, ja ilmeisesti Sonyssa kuvan prosessointi on parasta). Toisaalta vähän huolettaa, että olis maksamassa Black Friday -hinnallakin tuplat siitä, mitä normisti maksaisin tarjoustelkkarista, ja sit on tavallaan "vanhan mallin" OLED, kun vanhempi paneeli, eikä tuota kuumuutta poistavaa jäähdytyselementtiä.
 
Liittynyt
09.12.2018
Viestejä
77
Kävin tänään tuijottamassa Gigantissa LG A1 55", LG C1 65", Philips OLED705 ja Sony A80J ja selkeä paremmuusjärjestys löytyi. A80J > C1 > OLED705 ja A1 lähes tasoissa. En ostaisi tuota A1 koska tosiaan kirkkaat yksityiskohdat eivät "poppaa" ruudusta, ostaisin edullisemmin tuon Philipsin OLED705. En myöskään ostaisi tuota C1, koska se heijasti aivan järkyttävän paljon valoja myymälästä ruudulle ja ne olivat todella häiritseviä. Tuo C1 jos jokin vaatii verhojen kiinni laittoa, A1:ssä ei samaa heijastusongelmaa ollut (kaiketi eri pinnoite). Sony A80J:ssä oli mielestäni selkeästi paras kuva ja se ei myöskään heijastanut valoja ruudulle. Aion siis ostaa tuon A80J:n black fridayna tai sitten odotan kärsivällisesti uusien mallien julkaisemista ja tästä aiheutuvaa hintojen putoamista.
Vertailitko ollenkaan LCD-telkkuihin eli osaatko arvioida, millä tasolla nuo heijastukset on A80J:ssä verrattuna laadukkaisiin LCD:ihin? Eli vieläkö kuitenkin pätee, että valoisaan huoneeseen LCD on parempi?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Vertailitko ollenkaan LCD-telkkuihin eli osaatko arvioida, millä tasolla nuo heijastukset on A80J:ssä verrattuna laadukkaisiin LCD:ihin? Eli vieläkö kuitenkin pätee, että valoisaan huoneeseen LCD on parempi?
Katso/lue minkä tahansa itseään arvostavan arvostelijan testi nii aina suosittelevat LCD:tä valoisaan tilaan, tämän kirkkauseron näkee kaupassakin. Pimeässä OLED pääsee oikeuksiinsa.
 
Liittynyt
10.04.2021
Viestejä
21
Onhan tuo Suomen hintoihin verrattuna. Näyttäisi olevan Baltiassa ja Keski-Euroopassa aika normaali hinta. Hobbyhallin epämääräisyydestä on keskusteltu tälläkin foorumilla paljon, joten kannattaa varmaan laskulla tilata. Pystyyköhän takuukeissit hoitamaan Suomen LGn kanssa?
Kiitos vastauksesta ja ei kyllä yllätä, että Hobbyhallilla epämääräisyysepäilyjä. Taidanpa jättää tilaamatta ja odottaa josko black fridayssa olis samaan hintaan Gigantilla, Verkkokaupalla tai Powerissa, ns. kunnon liikkeillä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Mun mielestä porukalla on lähtenyt vähän jopo keulimaan jo epärealismin puolelle näiden pelihertsien kanssa
@Vepasto jo kommentoikin kansantajuisella esimerkillä miksi näin ajatellaan. Sama juttu kaikissa keskusteluissa sellaisista aiheista joissa osa on hyvin vannoutuneita harrastajia, osa pihalla olevaa tuulipukuosastoa ja joukko harrastajia siltä väliltä keskenään kommunikoimassa. Markkinoinnissa tunnettuja segmenttejä kaikki. Tällä foorumilla menee moni keskustelu turhauttavaksi jankkaukseksi monelta ihan vahingoissa. Asiaan perinjuurin perehtyneet expertit ovat jo aikoja sitten vieraantuneet aloittelijan ajatusmaailmasta. Toisaalta taas asiasta tietämätön ei usein osaa ilmaista tarpeitaan riittävästi. Ite olen ehkä jossain välimaastossa, eli kun joku kysyy parasta 55-65" OLEDiä alle kahella tonnilla, niin osaan jo scrollata vastaukset nopeasti ja lukematta ohi :p

Oli mulla kysymyskin kyllä. Muotoilen varovasti. Onko kenelläkään täällä ensikäden kokemusta tai perusteltua mutu-mielipidettä seuraavaan: 65" QN85A <-> QN90A. Onko järkevää tai perusteltua maksaa 300€ enempi 90A:sta jos tarkastellaan vain ja ainoastaan kuvanlaatua Windows työpöytäkäyttöä ajatellen? Mallien kaikki muut eroavaisuudet siis sivuuttaen :speechless:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 138
Ei ole järkevää. Jos viime vuoden malli Q80/Q90 löytyy sopivasti alennuksesta/poistosta, niin ei liene perusteltua ostaa edes tämän vuoden mallia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 694
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom