Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 395
Joo, onkohan noilla mikä ero. Jos ottaisin tuon laajennetun takuun OLED:in burn-inin takia, niin varmistaisin perusteellisesti mitä se korvaa. Tästä on nyt ilmeisesti vähän eri tietoa eri paikoissa. Eikä ihme kun nämä ehdot ovat yleensä niin epäselviä, että varmaan eri asiakaspalvelijakin voi kertoa eri asioita.

Editoin tuota viestiäni välissä:

"Tai edit. laitetaas: "Normaalista käytöstä aiheutuneet kulumat eivät kuulu takuun piiriin." Tämähän kertoo heti, että normaali burn-in kuluma ei kuulu tähän laajennettuun takuuseen, mutta esim. se jossain LG:n aiemmissa OLEDeissa ollut tehtaalta tullut burn-in kuuluu, jonka myös LG korvasi. LG:hän korjasi nämä OLED TV:t takuun aikana, ja takuun jälkeen antoi ilmaiseksi paneelin, mutta piti maksaa korjaus itse.

Eiköhän tämä ole tarkoituksella tehty hieman epäselväksi. Perus takuu/vakuutuskikkoja."

Sitten tuota on hauska miettiä, että korvaako se sitten: "Epänormaalista käytöstä aiheutuneet kulumat". :lol: Eiköhän ne sanoisi sitten ongelmien tullessa, että tietokonekäyttö onkin "normaalia käyttöä".
Normaali kuluma, kuva himmenee, kaukosäädin kuluu tms. Takuu kattaa kuitenkin kuvan palamisen, on se gigantin mielestä normaalia tai ei.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 972
Eikö? hemmetin pahalta tuo kyllä näyttää. Minä ainakin valittaisin asiasta.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Normaali kuluma, kuva himmenee, kaukosäädin kuluu tms. Takuu kattaa kuitenkin kuvan palamisen, on se gigantin mielestä normaalia tai ei.
No siitä vaan sitten vääntämään jos tuon takuun ottaa ja tulee ongelmia. Sain nuo vastaukset Gigantin asiakaspalvelusta tänään ja ne olivat melko selkeitä, uskoo ken tahtoo. Kuten sanoin, niin mielellään joku muukin kysyy asiasta ja kertoo mitä sieltä sanotaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 966
Kävin huvikseni googlaamassa, mitä toi Gigantin lisätakuu yleensä edes maksaa. Hintaa en löytänyt, mutta sen sijaan useita keskusteluja, että takuukorjattavat laitteet saavat säännöllisesti tuomion "kosteusvaurio, ei korvata". Jopa siis telkkareille annettu kosteusvaurion takia negatiivinen korvauspäätös. Mahtavaa toimintaa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 402
Itse ei kyllä telkoista voi olla samaa mieltä, toki sielläkin varmaan yksilöitä on mitkä hajoavat nopeasti, mutta niin on toki kaikessa nykyään.

Äkkiseltään kun miettii niin kaikki viimeset 5telkkaa tulee vanhoista omista mieleen mitkä edelleen todistetusti käytössä.
-Sony bravia 32 vm 2007 kodin eka "litteä" telkka edelleen käytössä kaverilla
-32" samsung 2009 edelleen käytössä porukoilla makkarissa.
-49" philips 2011 edelleen kaverilla käytössä joka päiväsenä telkkana.
-65" panasonic plasma 2013vm edelleen päivittäisessä käytössä tutulla.
-75" lg 2015vm pelaa edelleen hyvin tutun tutulla.

Muutenkaan koko kaveri piiristä en oo kenenkään kuullut vaihtavan telkkaa littujen aikana rikkoutumisen myötä, pois lukien salaman iskut maalla.
Tuossa mennävuosina ku Wii tuli markkinoille, littunäyttöjä meni rikki oikein sarjatyönä.
1618060183075.png

:sgiggle:
Tosin oli enemmänkin käyttäjälähtöinen vika.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Tässä jokin näkökulma asiaan. Video hyvin tägätty, joten hyppinen onnistuu helposti tarvittaessa.

Kiitos tästä, tuskin paljon parempaa infoa aiheesta löytyy.

Tuossa on vaan mielestäni looginen virhe. Hän aloittaa, että yli 1500 euron televisioissa ei ole enää kauheasti eroja kuvanlaadussa, ja tämän takia tuo tyytyväisyys ostokseen tilastoissa (kysehän ei ollut TV:n kestävyydestä, vaan tilasto tuli tyytyväisyydestä tms.) ei vaikuttaisi enää kuinka paljon TV maksaa noissa isoimissa luokissa.

Kuitenkin kaikkihan tietää, että OLEDit antavat paljonkin paremman kuvanlaadun kuin LCD. Eli miten hän voi sanoa, että OLED olisi selvässä johdossa pelkästään luotettavuuden jne. takia. Aivan varmasti tuohon tilastoon vaikuttaa OLEDin ylivertainen kuvanlaatu.

Tietenkin jotain luotettavuuteen voi auttaa OLEDissa että se on yksinkertaisempi, eikä taustavalaistu. Mutta tuo selvä looginen virhe tuossa mielestäni on. Ja tämän takia tilasto vääristää OLEDin liian paljon paremmaksi jos päättelee tuosta kestävyyttä.
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
Täytyy ensiviikko vielä ihmetellä ja säädellä telkun kuvaa. Toi kuva minkä laitoin on siis tehdas pelitila kuva asetus ja en mä kyllä koskaan tuu pelaamaan noin kirkkaalla kuvalla. Noi nurkkavuodot vähenee roimasti kun tiputtaa kirkkautta.
Parin viikon palautus oikeus on kuitenkin, niin täähän lähtee kuin leppäkeihäs takaisin, jos ei miellytä. Normi netflix/youtube en edes huomaa mitään, jos ei nyt ihan ala tuijottamaan kun on ensin säätänyt kuvan mieleisekseen.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Kävin huvikseni googlaamassa, mitä toi Gigantin lisätakuu yleensä edes maksaa. Hintaa en löytänyt, mutta sen sijaan useita keskusteluja, että takuukorjattavat laitteet saavat säännöllisesti tuomion "kosteusvaurio, ei korvata". Jopa siis telkkareille annettu kosteusvaurion takia negatiivinen korvauspäätös. Mahtavaa toimintaa.
Joo, eiköhän noilla ole tarkoitus tienata, eikä joutua liikaa maksumieheksi. Ehdot sitten sen mukaan ja mahdollisimman sekavasti.

Aikoinaan Gigantissa oli sellainen kuin "idioottiturva", joka korvasi kaiken, ja sitä voin kyllä kehua vaikka en itse ostanut sitä ikinä. Eräällä tutulla oli kamera ja tuo oli umpeutumassa, niin hups se kamera tippui parvekkeelta ja sai uudemman mallin tilalle.

Tuota tuskin on hetkeen enää tarjottu.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Nojoo, olen nyt tullut siihen tulokseen, että en ala minun käytössäni tuota OLED:ia riskeeraamaan. Lisäksi tuo CX on 200 euroa kalliimpi kuin XH95.

Eli vaihtoehdot olisi nyt Samsung Q90T tai Sony XH95, jotta saan pitkäksi aikaa hyvän HDR töllön. Haluan, että se yltää suunnilleen sinne 1000 nitsiin. Onko Suomessa ollut paljon valituksia tuosta Samsungin stutter-ongelmasta? No tuo Samsung maksaa vielä 300 € enemmän nyt kuin XH95, joten mietin sitä lähinnä sitten jos se hinta tippuu.

Isoin dilemma tässä on se, että tuleva XJ90 tuskin on yhtä kirkas kuin XH95 on, koska on alemman luokan malli, eikä kehitys ole ollut niin älytöntä. Sitten taas XJ95 ei ole alle 65" koossa, jonka tarvitsen. Voisin odottaa tuota XJ95:sta, mutta ei ole pienempänä enää, niin ei.

Eli kysymys kuuluu, tulenko nyt 5-10 vuoteen tarvitsemaan HDMI 2.1 liitäntää. En pelaa paljoa nykyään, mutta joskus jotain pelejä läpi kuten Tomb Raider, ja minulle riittää esim. 1440p/120hz tältä katseluetäisyydeltä. 1080P/120hz riittää myös. Nämä pystyy kai pakottamaan PC:n kautta tuohon XH95:n, vaikka 1440p ei ole muuten tuettu.

Mietin vaan, mitä mieltä muut ovat, että pitäisikö minulla kuitenkin olla se HDMI 2.1 siinä tulevaisuuden varalle? Onko nuo muut ominaisuudet siinä miten tärkeitä? Olisiko tärkeää saada 4K/120hz kuvaa peruskäytössä tietokoneella? Vaikuttaako tuo hertzimäärä jotenkin jos katson Viaplaysta urheilua? HDMI 2.0 pystyy vain 4K/60hz tai 1440p/120hz.

Eli tässä häiritsee se, että 4K televisiossa tietenkin täytyy olla 4K resoluutio päällä normaalisti, ja vaikka siinä on 120hz paneeli, niin en saa kuin 4K/60hz ulos tästä XH95:sta tietokonekäytössä. Onko tuolla käytännössä kuinka paljon merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
366
Täytyy ensiviikko vielä ihmetellä ja säädellä telkun kuvaa. Toi kuva minkä laitoin on siis tehdas pelitila kuva asetus ja en mä kyllä koskaan tuu pelaamaan noin kirkkaalla kuvalla. Noi nurkkavuodot vähenee roimasti kun tiputtaa kirkkautta.
Parin viikon palautus oikeus on kuitenkin, niin täähän lähtee kuin leppäkeihäs takaisin, jos ei miellytä. Normi netflix/youtube en edes huomaa mitään, jos ei nyt ihan ala tuijottamaan kun on ensin säätänyt kuvan mieleisekseen.
Huomenna vanhempien luo ihmettelemään ja säätämään q70t:tä. Hyvä jos valovuotoa ei näy kun kirkkautta pudottaa SDR-kuvassa? Mites liikeasetukset pitäisi olla urheilua varten?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 612
Kysyin Gigantista tätä asiaa, eli se satasen Elcare. Vastaus on kuten epäilinkin, koska tuo on todella halpa jos kattaisi kiinnipalamisen:

"Kaikki tilanteet katsomme tilannekohtaisesti valtuutetun huoltoliikkeen kanssa. Tämä on vain takuun laajennus eli normaalit takuuehdot, mutta laajennettu 2 vuodesta 5 vuoteen.

Takuu ei ikinä kata kiinnipalamisia ja tietokoneen käyttö ei ole normaalia käyttöä. Ainoastaan televisionkatselu ja televisiossa olevien ohjelmien käyttö katsotaan normaaliksi käytöksi."

Lisäksi Gigantin Happy Care vakuutus ei korvaa tietokoneen näyttönä kiinnipalanutta OLEDia, koska se on käyttöohjeiden vastaista toimintaa.

Että se siitä.
Gigantti vaan myy tuota sellaisella tekstillä että on aivan päivänselvää että kiinnipalaminen tullaan kuluttaja-asiamiehen avulla vetämään kyseisen takuun piikkiin. PC käyttöä ei ole muutenkaan missään kielletty telkkarin mukana toimitetuissa materiaaleissa, joten se ei voi olla käyttöehtojen vastaista toimintaa. Olis aika kova moka jos lg kieltäisi geneeristen HDMI laitteiden liittämisen telkkariinsa, ja moisesta ei huomautettaisi televisiota käytettäessä.

Edit: lisäksi tossa telkkarissa on twitch appi, joka on taatusti ok, kun kerran on television valmistajan eksplisiittisesti sinne hyväksymä. Sieltä photoshop streami päälle ja miten ihmeessä käyttö tällöin eroaa tilanteesta jossa omistaja itse käyttää kyseistä ohjelmaa? Gigantin aspa ei halua vastata mitään varmaa koska pelkää sen tulevan joskus takaisin häntä puremaan, mutta takuuehdot on äärimmäisen selvät tuon asian osalta. Pitää ehkä valmistautua tappelemaan asian eteen jokunen viikko, jos gigantti yrittää toimia omien ehtojensa vastaisesti.
Tämähän kertoo heti, että normaali burn-in kuluma ei kuulu tähän laajennettuun takuuseen, mutta esim. se jossain LG:n aiemmissa OLEDeissa ollut tehtaalta tullut burn-in kuuluu, jonka myös LG korvasi.
Mikä tehtaalla tapahtunut burn in esiintyy vasta kolmen vuoden käytön jälkeen? Miksi kiinnipalamistakuu olisi mainittu nimenomaan takuu_laajennoksessa_, jos sillä viitattaisiin tehtaalla syntyneisiin vikoihin? Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta että mitä mieltä satunnainen gigantin aspa on, sillä on päivänselvää tuon takuulaajennoksen kuvausta luettaessa että se kattaa eksplisiittisesti kiinnipalamisen ja kuluttaja-asiamies on taatusti samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Gigantti vaan myy tuota sellaisella tekstillä että on aivan päivänselvää että kiinnipalaminen tullaan kuluttaja-asiamiehen avulla vetämään kyseisen takuun piikkiin. PC käyttöä ei ole muutenkaan missään kielletty telkkarin mukana toimitetuissa materiaaleissa, joten se ei voi olla käyttöehtojen vastaista toimintaa. Olis aika kova moka jos lg kieltäisi geneeristen HDMI laitteiden liittämisen telkkariinsa, ja moisesta ei huomautettaisi televisiota käytettäessä.

Edit: lisäksi tossa telkkarissa on twitch appi, joka on taatusti ok, kun kerran on television valmistajan eksplisiittisesti sinne hyväksymä. Sieltä photoshop streami päälle ja miten ihmeessä käyttö tällöin eroaa tilanteesta jossa omistaja itse käyttää kyseistä ohjelmaa? Gigantin aspa ei halua vastata mitään varmaa koska pelkää sen tulevan joskus takaisin häntä puremaan, mutta takuuehdot on äärimmäisen selvät tuon asian osalta. Pitää ehkä valmistautua tappelemaan asian eteen jokunen viikko, jos gigantti yrittää toimia omien ehtojensa vastaisesti.

Mikä tehtaalla tapahtunut burn in esiintyy vasta kolmen vuoden käytön jälkeen? Miksi kiinnipalamistakuu olisi mainittu nimenomaan takuu_laajennoksessa_, jos sillä viitattaisiin tehtaalla syntyneisiin vikoihin? Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta että mitä mieltä satunnainen gigantin aspa on, sillä on päivänselvää tuon takuulaajennoksen kuvausta luettaessa että se kattaa eksplisiittisesti kiinnipalamisen ja kuluttaja-asiamies on taatusti samaa mieltä.
Hei, hyvä homma! Henk. koht. mua ei kiinnosta tuo asia enää pätkääkään. Sanoin, että en jaksa asiasta väitellä, kun ei ole minuun liittyvää sen enempää enää, kun totesin että tuo minun käyttö on OLEDille liian riskialtista.

Kysyin asiaa ja sain heiltä vastauksen, ja halusin kertoa sen myös tänne. Jos vastaus olisi ollut eri, niin olisin harkinnut OLEDia vielä pidempään. Tähän tosin vaikutti myös se, että avforumsin moderaattori sanoi minulle, että OLED on käyttöäni varten riski vaikka hän yleensä puhuukin, että OLED ei pala helposti kiinni.

Kuten sanottua, siitä vaan ottamaan vakuutuksia/lisätakuita ja vääntämään vaikka oikeuteen asti. Normikäytössähän ei 5 vuodessa tule muutenkaan luultavasti ongelmia.

Verkkokaupasta saa 3 vuoden takuun ilmaiseksi televisioihin, josta voisin ostaa TV:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
XH95:stä olen kuullut todella paljon kehuja, eipä kai muita puutteita paljoa löydy paitsi HDMI 2.1 puute.
Jos pitäisi Samsung vs Sony väliltä valita, niin ehdottomasti Sony.

Aiemmin itsekin tuota XH95 kuolasin, mutta ei budjetti riittänyt :cry:
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Mikä televisio?

Nämä käyttökokemusviestit ovat todella hyödyllisiä. Olemme olleet todella tyytyväisiä XE9005-sarjan televisioon sekä Androidiin käyttöjärjestelmänä, ja sen takia seuraava televisio on luultavasti myös Sony. Hieman vain huolestuttaa, että onko uudemmissa Androidin versioissa uudistuksia, joilta olemme säästyneet vanhemmalla mallilla.
Omassa XH-sarjalaisessa ei ainakaan isoja bugeja ole. Joskus Airplay on jumahtanut ja vaatinut bootin, mutta siinäpä se :hmm:

Plex-appi toimi huonosti vaan se taitaa olla ko. appin ongelma ja Kodin plex-plugari toimii hienosti.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Mikä tehtaalla tapahtunut burn in esiintyy vasta kolmen vuoden käytön jälkeen? Miksi kiinnipalamistakuu olisi mainittu nimenomaan takuu_laajennoksessa_, jos sillä viitattaisiin tehtaalla syntyneisiin vikoihin? Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta että mitä mieltä satunnainen gigantin aspa on, sillä on päivänselvää tuon takuulaajennoksen kuvausta luettaessa että se kattaa eksplisiittisesti kiinnipalamisen ja kuluttaja-asiamies on taatusti samaa mieltä.
Selvennän vielä tuota päättelyäni. Eli siis siinä Rtingsin burn-in testissä löytyi nopeasti burn-iniä, jonka LG:n työntekijät kävivät katsomassa. Totesivat, että se oli jo tehtaalla tapahtunut moka. Tämän LG korvasi kaikille jolla tuo vika löytyi.

Eli jos joku ei ollut huomannut vikaa takuuaikana, niin joutui itse maksamaan korjauksen, mutta sai paneelin ilmaiseksi. Takuuaikana jos huomasi, niin sai kaiken ilmaiseksi.

Mutta puolestani tämä on käsitelty. Kerroin vain saamani vastauksen tänne, jonka suosittelen niiden huomioivan, jotka kyseisiä palveluja harkitsevat.

Painotan vielä, että ottaisin varmasti tuon CX:n 1200 eurolla, jos TV:n käyttöni ei olisi mitä se on. Parempi peli se varmasti on kuin nämä LCD:t mihin tyydyn. Normaalikäytössä burn-inistä ei tarvitse huolehtia kai lähes yhtään.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Selvennän vielä tuota päättelyäni. Eli siis siinä Rtingsin burn-in testissä löytyi nopeasti burn-iniä, jonka LG:n työntekijät kävivät katsomassa. Totesivat, että se oli jo tehtaalla tapahtunut moka. Tämän LG korvasi kaikille jolla tuo vika löytyi.

Eli jos joku ei ollut huomannut vikaa takuuaikana, niin joutui itse maksamaan korjauksen, mutta sai paneelin ilmaiseksi. Takuuaikana jos huomasi, niin sai kaiken ilmaiseksi.
Ja mikä oli tämän testin ajankohta? Ja mitä malleja testi koski?
Koskiko se esim 2019 ja uudempia malleja? (Tekniikka siis kehittyy vuosi toisensa jälkeen ja JOS ko testi on ollut vaikkapa 5v sitten niin silloin se ei ole enää kovinkaan relevantti vuonna 2021...)
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
XH95:stä olen kuullut todella paljon kehuja, eipä kai muita puutteita paljoa löydy paitsi HDMI 2.1 puute.
Jos pitäisi Samsung vs Sony väliltä valita, niin ehdottomasti Sony.

Aiemmin itsekin tuota XH95 kuolasin, mutta ei budjetti riittänyt :cry:
Joo, kyllä tuo Q90T ja XH95 on selvästi laadukkaimmat tässä tämän hetken tuhannen euron sarjassa.

Minua vaan vieläkin epäilyttää se Samsungin stutter-ongelma, mutta se ei ole kaikille ongelma, joten tiedä sitten. Ja tietysti tuo Q90T maksaa 1300 euroa tällä hetkellä, jossa ei ole mitään järkeä kun CX maksaa 1200 euroa.

Olen nyt päätellyt, että kun en ole "pelaaja", ja 1440p on maksimi mistä hyödyn tämän kokoisella televisiolla tältä etäisyydeltä, niin tuo HDMI 2.1 ei ole välttämätön. Mutta kuulen mielelläni vinkkejä jos se on jotenkin tärkeä minun käytössä tulevaisuuden varalle.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Ja mikä oli tämän testin ajankohta? Ja mitä malleja testi koski?
Koskiko se esim 2019 ja uudempia malleja? (Tekniikka siis kehittyy vuosi toisensa jälkeen ja JOS ko testi on ollut vaikkapa 5v sitten niin silloin se ei ole enää kovinkaan relevantti vuonna 2021...)
Siis tämä koski niitä 2017 tms. malleja joita testissä oli, C7 tai jotain. Ei tuo tehdasvika koske muita, ja tekniikka on tosiaan parempaa nykyään muutenkin.

Siis siinä testissä juuri todettiin, että jopa tuon ajan OLEDit kestävät 2h päivässä CoD pelaamista 7 vuotta ilman kiinnipalamista. FIFA:n kanssa tein oman arvion viikkojen perusteella ja arvioin sen 5 vuodeksi 2h päivässä.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Niin siis nyt puhutaan palamisista jne koskien 4 mallisukupolvea sitten.

...kehitys kehittyy.
No kuinka monta kertaa tuo täytyy toistaa? Aivan kuin sitä ei muuten uskota. Olen sanonut itsekin samaa jo heti alusta asti.

Uusissa OLEDeissa on tiettyjä tekniikoita joilla nämä staattiset elementit himmenevät, joka auttaa niiden kanssa lisää ja esim. punaisen määrää on lisätty niihin, joka kuluu nopeiten.

Mutta Rtings aloittaa tänä vuonna uuden testin OLEDeille, ja sittenhän sen ajan kanssa näemme miten paljon on kehittynyt tuosta aiemmasta testistä.

Editoin tuohon ylempään jotain lukuja kestosta.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
No kuinka monta kertaa tuo täytyy toistaa? Aivan kuin sitä ei muuten uskota. Olen sanonut itsekin samaa jo heti alusta asti.
Tunnustan, että en nyt ihan jokaista viestiäsi ole lukenut zoom-päällä, mutta lähinnä vastasin tähän viimeisimpään postaukseesi.
Tuntuu vain, että sinulla on niin kova OLED-vastustus päällä, että yrität etsiä vikaa sieltä sun täältä. Hanki ihmeessä LCD-telkkari niin ei sitten ainakaan harmita :)

(PS itselläni on Philips OLED eikä kaipuuta ole enää LCD-maailmaan vaikka tulee pelattuakin :) )
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Tunnustan, että en nyt ihan jokaista viestiäsi ole lukenut zoom-päällä, mutta lähinnä vastasin tähän viimeisimpään postaukseesi.
Tuntuu vain, että sinulla on niin kova OLED-vastustus päällä, että yrität etsiä vikaa sieltä sun täältä. Hanki ihmeessä LCD-telkkari niin ei sitten ainakaan harmita :)
No voi herraisä. Juuri ylempänä sanoin, että ostaisin varmasti tuon CX:n, koska se on parempi kuin nämä LCD:t, jos käyttöni ei olisi mitä se on. Hintaero on vain 200 €, ja Q90T on jopa 100 € kalliimpi, joka on aivan naurettavaa.

En tiedä miten tuosta saa minut vastustamaan OLEDeja kaikin mahdollisin keinoin, mutta kai sen voi niinkin nähdä.

Yritän täällä miettiä mikä on omaan käyttööni ja tulevaisuuteen paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Älä turhaan jaksa jankata.
Unohda vaan se OLED ja hanki Sony LCD.
Et lue minun kommentteja kunnolla, tulet selittämään jotain ihme juttua, etkä anna mitään lisää keskustelulle.

Sanot, että minun ei pidä jankuttaa, vaikka toistat jotain aivan ohi aiheen, että minä vastustaisin OLEDeja. Oletko kännissä? Laitanko blokkiin vai mitä?
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Varmasti hyvä tv on se q90. Itellä q70t ja sekin on jo ihan ok.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
Yritän täällä miettiä mikä on omaan käyttööni ja tulevaisuuteen paras vaihtoehto.
LG CX, mutta jos valitset Samsung vs. Sony LCD väliltä, niin ei siinä rehellisesti merkittävää eroa ole. Itse valitsisin Sonyn ihan Dolby Visionin vuoksi. Toinen voi valita Sampan HDMI 2.1 tuen vuoksi.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
LG CX, mutta jos valitset Samsung vs. Sony LCD väliltä, niin ei siinä rehellisesti merkittävää eroa ole. Itse valitsisin Sonyn ihan Dolby Visionin vuoksi. Toinen voi valita Sampan HDMI 2.1 tuen vuoksi.
Joo, samaa luokkaa ovat. Tuota Dolby Visionia olen myös tuossa painottanut. Kyllä se vaikuttaa varmemmalta valinnalta tulevaisuuteen kuin Samsungin HDR10+. Tosin avforumsin moderaattori painottaa, että hyvä kirkkaus jne. on laadullisesti tärkeämpää LCD TV:ssä, kuin Dolby Vision vs HDR10+. HDR10:hän on kaikissa.

Tosiaan kun en pelaa paljon jne. niin tuo 200 euronkin säästö tässä päivityksessä verrattuna CX:ään on ihan hyvä minulle, mutta se olisi paras valinta yleisesti ihmisille.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
366
Et lue minun kommentteja kunnolla, tulet selittämään jotain ihme juttua, etkä anna mitään lisää keskustelulle.

Sanot, että minun ei pidä jankuttaa, vaikka toistat jotain aivan ohi aiheen, että minä vastustaisin OLEDeja. Oletko kännissä? Laitanko blokkiin vai mitä?

En osaa sanoa, kun en katso urheilua. Siis jos pornoa ei lasketa siihen kategoriaan...
Jos katsot tiettyä genreä, esim. Woman Wrestlingiä, niin missä asennossa pidät ...

liikeasetuksia? Ettei siis blurraa kesken kolmoissluttia tai aiheuta saippuaefektiä?
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
^
Sori, mutta mä en pysty auttamaan sua tässä asiassa...siihen tarvitaan vahvempia lääkkeitä tai sitten viisaimpia ihmisiä kuin mä olen ;)
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Dolby Visionilla ei tee mitään Windows PC-käytössä.

Eikös se sinun pääkäyttötarkoituksesi ollut nimenomaan PC-käyttö?
Pääkäyttötarkoitus ei tarkoita ainoata käyttötarkoitusta. Minä mietin miten saan mahdollisimman "future-proof" TV:n, kun en halua ostaa uusia kovin usein. LCD:ssä haluan siis suunnilleen 1000 nitsiä, joka riittää Dolby Visionin ohjearvoihin. XH95 ja Q90T, tai kalliimmat LCD:t pystyvät tähän. OLEDissa ei tarvita aivan yhtä paljoa, koska tummat ovat paljon paremmat.

Tarkoitatko, että jos katson HDMI 2.0 piuhan kautta Netflixiä niin Dolby Vision ei toimi? Tai jos pelaan HDMI 2.0 piuhan kautta, niin se ei toimi? Tai ethän tuossa tästä edes puhu, mutta sait minut miettimään asiaa, joten jotain hyötyä siitäkin ehkä etten blokkaa sinua heti.

Vai että minun täytyy katsoa TV:n sisäisten sovellusten kautta, jotta se toimii? Voin niitäkin käyttää, en ole päättänyt, että PC-in on ainoa ja oikea.

Mielestäni se toimii näissä kaikissa, ja koitat nyt vängätä jotain väkisin minua vastaan, kun luulet täysin perusteetta, että olen OLEDeja vastaan. Mutta ehkä sinulla on tässä joku oikea pointti?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
704
900-1000€ hintaluokassa telkkaria hakusessa. Pääkäyttö leffat ja tuleva PS5 eli liitännät pitäisi löytyä että PS5 saadaan kaikki irti. HDMI 2.1 pitäisi kaiketi löytyä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 972
Tässä hyvää keskustelua tämän vuoden tarjonnasta. Video pitkä kuin mikä, mutta onneksi tägätty todella hyvin ( katso videon lisätiedot niin näet timestampit , niiden avulla on helppo hyppiä suoraan kiinnostavaan sisältöön )



===TIMESTAMPS 0:00 Introduction 1:00 TVs coming for review 2:23 TVs beginning $1,500 4:10 LG C1 vs CX comparison 8:44 Sony A90J vs LG C1 9:43 LG G1 over C1 for $300 more 11:28 Samsung QN85A vs LG C1 brightness 12:42 Samsung ditching QD-OLED for LG OLED? 15:13 Deals on LG C1 or CX 17:57 LG QNED90 QNED99 thoughts 19:42 Sony Z9J brighter than Z8H? 20:12 Sony A8H under $2,000 24:16 Why no interest in QNED90 26:05 For movies & sports QN900A vs A90J vs G1? 28:46 Vizio fixed VRR? 30:55 TCL 2021 lineup 32:06 LG GX 32:30 LG CX $1,350 vs C1 $1,800 33:18 55" LG CX as monitor 34:07 LG CX burn-in watching sports? 36:29 TV Settings: LG C1 vs CX 38:55 TCL 6 R635 without HDMI 2.1 40:02 Upgrade Q950TS to QN900A for gaming 42:05 for brightness: QN90A vs C1 in dark room 44:40 Why Sony X950H a disappointment? 48:00 Sonos Arc mounting options beneath CX 49:55 Sony X900E good for gaming? 51:00 Favorite Content on our best TVs? 53:16 Differences from plasma to LG CX for HD sports 55:15 LG G1 vs newer TVs in the future? 57:14 Sony X95J vs OLED 59:02 Why no budget TVs like Nano90 or Q80A? 1:01:34 LG CX or C1 for football and gaming 1:03:35 Color gamut between Samsung QN90A vs LG C1 1:04:30 Sony X950H supports 1080p 120FPS gaming 1:05:07 $2000 for gaming TV under 48" 1:07:14 non-OLED TV options 1:08:45 Worth upgrading LG GX to LG G1? 1:10:20 LG Evo OLED color volume not improved? 1:12:58 77" LG C1 brighter than 65 inch C1? 1:15:00 LG CX vs FOMO 1:17:00 2021 MiniLED Neo QLED vs 2019 Samsung Q90T 1:18:46 Sony X950H arguably good enough for dark rooms 1:20:53 LG CX burn-in gaming 10 hours per day 1:22:30 Solving LG C1's grid problem 1:24:25 Gaming on LG C1 vs QN90A 1:26:15 LG C1 vs G1 in dark room? 1:27:34 LG C1 vs Sony A80J for movies & motorsports 1:30:20 grid pixel refresh help OLED burn-in? 1:31:11 heat issues on wall-hung TVs vs table top? 1:32:46 LG C1 vs C9 1:34:30 Best TV for movies & sports 1:35:00 Hardcore gaming: LG C1 vs G1 or Sony OLED 1:35:31 Phone RGB OLED no burn-in? 1:36:40 Sony TV remote back-lit? 1:38:18 TV fan noise problems? 1:39:00 When are discounts for 2021 TVs aka Sony A90J 1:39:48 Burn-in Warranty Coverage 1:41:02 Sony A9G vs CX for movie watching 1:43:14 PS5 on Samsung Q80A or Q80T or Nano90 1:44:45 Plasma vs OLED comparing brights & black levels 1:45:35 Vertical banding solved with next gen glass? 1:48:25 Motion, upscaling LG CX vs A8H 1:50:43 65 inch vs 77 inch OLED worth extra $2,000? 1:53:33 A90J worse motion than A8H? 1:55:32 Soundbars for LG GX 1:58:07 LG CX vs Sony X95J 1:59:50 TV with best audio 2:00:40 In SDR: Sony A90J vs C1 2:01:39 LG CX vs C1 for value 2:03:02 Sony Z8H for gaming? 2:03:52 Best 65 inch TV cost-no-object 2:04:50 Soundbar vs Denon 1909 7.1 2:05:31 Samsung Q80A 65 inch 2:06:59 2016 LG E6 still awesome in 2021!
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
Itsehän postasin juuri samanlaisen kuvan aikaisemmin kun olin ostanut Q70T. Siinä tosin oli muutakin häikkää joten palautukseen lähti ja ooledi tilalle.
Mietin itsekkin samaa, mutta oleddiin pitäisi lätkiä melkein puolet enemmän euroja.
Katotaan nyt.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
234
Onko tavallaan järkevää ostaa viime vuoden Sonya kun niissä Android TV ja Google TV on tämän vuoden/tulevien vuosien malleissa? Nimimerkillä xh90 ostanut tulevaisuuden softatuen toivossa.. ja ne puuttuvat vrr/alm.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
240
Onko tavallaan järkevää ostaa viime vuoden Sonya kun niissä Android TV ja Google TV on tämän vuoden/tulevien vuosien malleissa? Nimimerkillä xh90 ostanut tulevaisuuden softatuen toivossa.. ja ne puuttuvat vrr/alm.
Toi Google TV ei ole oikeastaan muuta kuin uusi launcheri lätkäisty Android TV:n päälle. Tosin moni on mielestäni sitä kehunut ihan hyväksi uudistukseksi, mutta ei pitäisi olla kovin suuri kompastuskivi.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
366
Samsungin peruskapuloita löytyy myös esim. verkkiksestä

Suoraan en osaa sanoa mikä toimii 2020 mallien kanssa, joten kannattaa vaikkapa heidän aspasta kysellä tai sitten kokeilla tuota halvinta One For All:ia.
Samsung 55Q70T asennettu vanhuksille ja ostivat myös tuon OFA:n kaukosäätimen. Kake toimi heittämällä ja sen käyttöä opeteltiin Tizenin kanssa. Nyt parin päivän käytöllä ei valittamista. Lisäksi WD:n tarjouskiintolevy teipattiin takapaneeliin. Tallentaminen ja katsominenkin onnistuu ilman "etätukea".
Mutta joo, telkkarin käyttöönotto ei olisi onnistunut ilman ATK-tukihenkilöä. Samsung-tilin luominen oli kirkkaimpana helmenä..

Ja sovellusten Ruutu,MTV3 jne asentaminen + oikealle paikalle siihen palkkiin saaminen aiheutti hieman hämminkiä. Ja kymmenkunta turhaa sovellusta näkyy vieläkin palkissa, eikä niitä saanut pois..

Heitin Rtingsin ja TM:n asetuksia sisään ja 2-pistevalkotasapainosta kokemuksesta hieman punaista pois kirkkaasta päästä. Tässä mallissa ei ole enää perinteistä kirkkaussäätöä, no käyttäryhmä ei tiedä mahdollisesta black crushista höykäsen pöläystä. Ihan luonnollinen kuva ja kontrasti vaikutti hyvältä. Teräväpiirtokanavien kuvanlaatu oli mainio, Ruudun ja MTV:n toisto oli kuvaltaan heikompaa kuin omassa the plasmassa, ne virheet ja artifaktit vaan hyppii enemmän silmään. Ei tarvitse oikeastaan kuin kirkkaus (taustavalo) namiskelia säädellä pienemmäksi jos pimeässä katselee.. Valovuodot tarkistetaan myöhemmin. Hämäräksi jäi se 100/120 Hz:n hyöty. Pitäisi varmaan laittaa se BFI päälle, tälle oli joku namiskuukkeli. Sehän taitaa samalla hämärtää kuvaa. Pitää testailla murheilulähetyksissä myöhemmin.

Käyttöönotto siis onnistui tukihenkilön toimesta ja TV:n käyttäminenkin, kun hommattiin perinteinen kake. Suht positiivinen fiilis jäi q70t:stä. jonkun verran huomeasin reunoilla kuvan tummennusta ja katselukulmat voisivat olla paremmat vaikka "QLED-teknologia tarjoaa myös täydellisen kuvan katselukulmasta riippumatta. ". Jos LG:llä olisi ollut tuplavirittimen omaavia IPSejä, niin ehkä sellainen olisi tuossa tilassa ollut parempi. Panasonicin IPS 55HX940e oli vaan Hobby Hallista tilattavissa järkevähköön alle tonnin hintaan ja tuo pulju on nykyisin Virossa.. Kruunuradiossa ja muissa erikoisliikkeissä kalliimpi..

Itse ostotapahtuma Gigantissa oli positiivinen kokemus, myyjä vastaili kärsivällisesti kysymyksiin ja ei tuputtanut muuta mallia. Kysyi ja tarjosi toki lisäpalveluja, se kalibrointikysymys oli: tarvitsetteko kalibrointiasetuksia? :) Ei tarvittu, eikä kysytty hintaa moisille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
366
Samsung 58&quote; AU7175 Crystal UHD 4K Smart TV UE58AU7175 - Televisiot eroaakohan tämä viime vuoden mallista millään tavalla? Varmaan ihan ok hintaisekseen vai pitäisikö panostaa q70t?
Jos 58-tuumaista haet, niin parempia saat halvemmalla. Esim. Panasonic 58hx820e tai Philips 58pus8555.

Hupsis tuo samsung olikin nyt 499,-

Siihen hintaan on varmaan ihan ok ostos kyllä. Jos tulet katsomaan HDR-sisältöä paljon, niin suosittelisin Q80T:tä Samsungin malleista. 50-tuumaisessa ei ole kontrastia heikentävää wide angle filteriä tai 120 Hz paneelia, kuten on isommissa Q80T:issä..Sikäli mikäli euro Q80T:ssä yleensä onkaan sitä wide angle filteriä.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
41
Päiviä!

Nälkä kasvaa syödessä vai miten se menikään..

Tällä hetkellä töllönä Panasonicin 65” GX830E, johon kaikin puolin tyytyväinen. Leffoja, sarjoja ja pelailua (Xbox one X) käytännössä. Nyt kuitenkin aiheeseen hieman enemmän perehtyneenä kaipaisi lisää potkua HDR-matskuun sekä toimivaa local dimmingiä mustan ja tummien kohtausten toistoon. Budjetti siinä 1000€ - 1500€. OLED vielä poissuljettu, sillä stressaisin paneelin vuoksi tod näk. liikaa :rofl:. Mitäs ehdottaisitte 65 tuumaisista? Samsung Q80T ja Sonyn XH9005 osuivat omaan silmään.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Päiviä!

Nälkä kasvaa syödessä vai miten se menikään..

Tällä hetkellä töllönä Panasonicin 65” GX830E, johon kaikin puolin tyytyväinen. Leffoja, sarjoja ja pelailua (Xbox one X) käytännössä. Nyt kuitenkin aiheeseen hieman enemmän perehtyneenä kaipaisi lisää potkua HDR-matskuun sekä toimivaa local dimmingiä mustan ja tummien kohtausten toistoon. Budjetti siinä 1000€ - 1500€. OLED vielä poissuljettu, sillä stressaisin paneelin vuoksi tod näk. liikaa :rofl:. Mitäs ehdottaisitte 65 tuumaisista? Samsung Q80T ja Sonyn XH9005 osuivat omaan silmään.
Unohdat nuo suosiolla ja odotat, että Neo Qledit tippuu tuohon hintaluokkaan.
 
Liittynyt
14.05.2020
Viestejä
324
Päiviä!

Nälkä kasvaa syödessä vai miten se menikään..

Tällä hetkellä töllönä Panasonicin 65” GX830E, johon kaikin puolin tyytyväinen. Leffoja, sarjoja ja pelailua (Xbox one X) käytännössä. Nyt kuitenkin aiheeseen hieman enemmän perehtyneenä kaipaisi lisää potkua HDR-matskuun sekä toimivaa local dimmingiä mustan ja tummien kohtausten toistoon. Budjetti siinä 1000€ - 1500€. OLED vielä poissuljettu, sillä stressaisin paneelin vuoksi tod näk. liikaa :rofl:. Mitäs ehdottaisitte 65 tuumaisista? Samsung Q80T ja Sonyn XH9005 osuivat omaan silmään.
Eiköhän tuohon käyttöön paras ole LG CX. OLEDit eivät käy niin hyvin tietokoneen näytöksi, urheilun katsomiseen tai esim. FIFAn tyylisiin peleihin joissa kirkas HUD. Tietenkin jos pelaa monta tuntia päivässä pelejä missä on edes jonkinlainen HUD, niin täytyy harkita tarkemmin. Mutta muuten tuossa CX:ssä on aivan uskomaton hinta-laatusuhde.

Tuossa Sony XH90:ssa on melko heikko HDR kirkkaus, ja 120hz aiheuttaa ilmeisesti jonkinlaista blurria. Eikä VRR jne. ole tulossa Sonylle kuin loppuvuonna, jos silloinkaan näihin vanhempiin malleihin.

Euroopan Q80T malli on tietääkseni heikompi kuin esim. Amerikan, ja itse ainakin olen katsonut Q90T:tä ennemmin. Mutta tuo 1300 € 55 tuumaiselle on todella suolainen hinta, kun LG CX 55" maksaa 1200 €. Naurettavaa.

Q80T on lisäksi Rtingsissa HDR Brightness 7.5, mutta Game Modessa 6.7. Nuo ovat Q90T:ssä 8.9 ja 8.7. Local Dimming Game Modessa on 5.5, ja Q90T:ssä 6.0. Uudessa QN90A:ssa Dimming Game Modessa on 7.0, eli ei siinäkään vielä hyvä, mutta ihan ok jo.

Q70T:ssä HDR Game Modessa on 6.5 ja Q60T:ssä 6.3. Eli tuo Q80T:n HDR tulos Game Modessa on aivan naurettava hintaan nähden.

Mutta omalla kohdallani päätin, että tarvitsen sen HDMI 2.1:n, jotta saan 10-bittisenä kuvankäsittelyn ja kuvien katsomisen Windowsista, eli jätän ostamatta tuon XH95:n, joka on aika kirkas ja hyvä TV muuten. Ostokseni siirtyy siis vuoden tai kahden päähän.

Nämä ehdotukset taitavat kuitenkin mennä yli budjettisi tuossa 65" koossa, mutta olisi parempi laatu tulevaisuuden varalle, ettei tee heti mieli päivittää.

Kun olen tässä tutkinut näitä LCD mallien ongelmia, niin jos pitäisi päivittää noita sinun käyttötarkoituksiasi varten, niin myisin vaikka toisen munuaiseni, että voisin ostaa LG CX:n. Omalle kohdalleni OLED on liian riski.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 039
Viestejä
4 193 316
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom