Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Moro, uuden telkkarin osto olisi edessä ja budjetti olisi max 600e. Telkku tulisi lähinnä arkikäyttöön sekä leffojen, sarjojen ja ennen kaikkea urheilun katsomiseen. 55" on myös maksimi koko, koska tilaa ei liikaa ole. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, kiitos :thumbsup:

Moro, uuden telkkarin osto olisi edessä ja budjetti olisi max 600e. Telkku tulisi lähinnä arkikäyttöön sekä leffojen, sarjojen ja ennen kaikkea urheilun katsomiseen. 55" on myös maksimi koko, koska tilaa ei liikaa ole. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan, kiitos :thumbsup:

Moi! Liityn joukkoon "On kyllä nihkeetä näiden telkkarivatvomisten kanssa". Alunperin kk sitten budjetti uuden telkkarin hankintaan oli n. 600€. Päädyin mm. täältä saatujen vinkkien ja muiden vertailujen kautta kuitenkin n. tonnin budjettiin ja olin jo lähes varma Samsung Q70R 65” ostosta 999€:lla. Menin reilu kolme viikkoa sitten Verkkokauppaan ja tuo tarjous oli loppunut samana päivänä. Budjetti venyi entisestään ja mukaan lähti LG C9 55”. Olen ollut kuvaan tosi tyytyväinen, mutta koska luovuin isomman tuumakoon hankinnasta, niin joka päivä tulee käytyä aika lailla seuraavanlainen ajatuslimbo läpi:

-> OLEDin tarjoama potentiaalia ei tule itsellä käytettyä. Käyttö on lapsille pikkukakkosta ja aikuisille live-tv:tä, Areenaa, Ruutu+:aa, C Morea. Ei pelaamista, leffoja ja sarjoja jonkin verran. Kuvanlaadun lisäksi voin myhistellä lähinnä sille, että tässä ei ainakaan tekstityksissä kärsi bloomingista.
-> voisin palauttaa tämän vielä viikon ajan, saada tuon jo haaveissa olleen 65” koon ja vielä 200€ rahaakin takaisin.
-> Jos palautan C9:n, niin otanko tilalle Q70R 65” vai Panasonic 65GX830? Joku muu, mikä?
-> Mikä minua tulee harmittamaan jos vaihdan OLEDista pois? Huomaanko edes oikeasti eroa omassa arkikäytössä jos hommaan tilalle esim. tuon Panasonicin? Katseluetäisyys on vajaa 3m ja laajoille katselukulmille ei erityistä tarvetta. C9 ei ainakaan ole pahasti heijastellut huoneessa.

Mitä arvon asiantuntijat tekisitte? Olisiko perusteltua minun käytölläni preferoida ruudun kokoa tuon OLEDin potentiaalin sijaan vai lopettaa hölmöily ja keskittyä laadusta nauttimiseen vähän pienemmässä koossa?

Moi! Liityn joukkoon "On kyllä nihkeetä näiden telkkarivatvomisten kanssa". Alunperin kk sitten budjetti uuden telkkarin hankintaan oli n. 600€. Päädyin mm. täältä saatujen vinkkien ja muiden vertailujen kautta kuitenkin n. tonnin budjettiin ja olin jo lähes varma Samsung Q70R 65” ostosta 999€:lla. Menin reilu kolme viikkoa sitten Verkkokauppaan ja tuo tarjous oli loppunut samana päivänä. Budjetti venyi entisestään ja mukaan lähti LG C9 55”. Olen ollut kuvaan tosi tyytyväinen, mutta koska luovuin isomman tuumakoon hankinnasta, niin joka päivä tulee käytyä aika lailla seuraavanlainen ajatuslimbo läpi:

-> OLEDin tarjoama potentiaalia ei tule itsellä käytettyä. Käyttö on lapsille pikkukakkosta ja aikuisille live-tv:tä, Areenaa, Ruutu+:aa, C Morea. Ei pelaamista, leffoja ja sarjoja jonkin verran. Kuvanlaadun lisäksi voin myhistellä lähinnä sille, että tässä ei ainakaan tekstityksissä kärsi bloomingista.
-> voisin palauttaa tämän vielä viikon ajan, saada tuon jo haaveissa olleen 65” koon ja vielä 200€ rahaakin takaisin.
-> Jos palautan C9:n, niin otanko tilalle Q70R 65” vai Panasonic 65GX830? Joku muu, mikä?
-> Mikä minua tulee harmittamaan jos vaihdan OLEDista pois? Huomaanko edes oikeasti eroa omassa arkikäytössä jos hommaan tilalle esim. tuon Panasonicin? Katseluetäisyys on vajaa 3m ja laajoille katselukulmille ei erityistä tarvetta. C9 ei ainakaan ole pahasti heijastellut huoneessa.

Mitä arvon asiantuntijat tekisitte? Olisiko perusteltua minun käytölläni preferoida ruudun kokoa tuon OLEDin potentiaalin sijaan vai lopettaa hölmöily ja keskittyä laadusta nauttimiseen vähän pienemmässä koossa?
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa niin jos heti tuntuu että on liian pieni niin silloin se on liian pieni, sekä 3m katselumatkalle suositus on ennemmin jo 75", joten kyllä lähtisin ainakin itse vaihtamaan, ellei budjetti millään sitten 65" olediin veny.

Edit: Jos ei oo kauheesti vielä tunteja tossa oledissa niin välttämättä se kuvanlaadun heikkeneminen ei tule näkymään niin pahasti silmissä, oled kun vaatii aika paljon sisäänajotunteja jotta kuva on optimaalinen, itse esim kun B8 aikoinaan pistin paikalleen niin tänne ekan viikon valitinkin miten kuva on niin paska, ja nyt runsasta vuotta myöhemmin joka ilta hämmästelen miten on niin hyvä kuva :D

Tervehdys kaikille!

Osaisiko joku auttaa / valaista, että tuliko ollenkaan tehtyä oikeaa ratkaisua? En telkkareista oikein mitään ymmärrä, mutta viikon verran ollut telkkari kuume päällä.

Urheilua tulee paljon seurattua ja jonkin verran leffoja. Mulla tällä hetkellä vanha Phillipsin 42 full hd, ja jotenkin sellainen kutina, että minkä tahansa uusimmista ostaisin, niin elämys olisi sohvalla parempi?

Tuli äsken tilattua verkkokaupasta Samsungin telkkari ja budjetti oli 600€. Vieläkin rintaan pistää kun painoin entteriä ja ostin teveen. En ole koskaan ostanut uutta tv:tä ja ikääkin pian 40v. :)

Eli haluaisin vähän varmistusta, että oliko oikea ostos, tai olisiko saanut tuolla rahalla paremman vai menikö rahat mopen puohon?

Kiitos jo etukäteen!

Edit: Jos ei oo kauheesti vielä tunteja tossa oledissa niin välttämättä se kuvanlaadun heikkeneminen ei tule näkymään niin pahasti silmissä, oled kun vaatii aika paljon sisäänajotunteja jotta kuva on optimaalinen, itse esim kun B8 aikoinaan pistin paikalleen niin tänne ekan viikon valitinkin miten kuva on niin paska, ja nyt runsasta vuotta myöhemmin joka ilta hämmästelen miten on niin hyvä kuva :D
Njoo tuo taitaa olla hyvin yksilöllistä. Meillä B7 ja C8 priimoja pakasta, kunhan ensin kalibroi.

Njoo tuo taitaa olla hyvin yksilöllistä. Meillä B7 ja C8 priimoja pakasta, kunhan ensin kalibroi.
En ole yhdestäkään oled töllöstä kyllä ennen kuullut jossa olisi toiminut mustat kunnolla suoraan pakkauksesta.
Niissä aika paljon se kuva kyllä alkuun muuttuu niissä toimenpiteissä mitä se valmiustilassa tekee.

En ole yhdestäkään oled töllöstä kyllä ennen kuullut jossa olisi toiminut mustat kunnolla suoraan pakkauksesta.
Niissä aika paljon se kuva kyllä alkuun muuttuu niissä toimenpiteissä mitä se valmiustilassa tekee.
No nyt kuulit. :)

C8 oli SDR:llä ihan tukossa vakiona, mutta kalibroimalla sai hyvin linjaan.

Tiedän tuon tunteen, jos se tosiaan joka päivä ahdistaa niin kannattaahan se silloin vaihtaa. En usko että ei-hdr kuvalla mitään järisyttävää eroa huomaat. Katselukulmissa korkeintaan.

Itse olin 49" fald lg:n jälkeen kuin kuudennessa taivaassa kun sain 55" Philipsin oledin tilalle, taputtelen itseäni vieläkin selkään siitä että palautin tuon lg:n, ei paljon taustavalot enää häiritse!

Tänään tuli haettua Gigantista tuo 65" Q70R ja tehtyä kalibrointi. On kyllä reilu parannus tuon edellisen edge-led LG:n jälkeen :D. Omaan silmään myös tuo mustan taso on suht hyvä. En tiiä voiko tuohon 999€ hintaan parempaa led tv:tä saaha, varsinkaan 65":na?

Kävin tänään Gigantissa katselemassa televisioita ja rahatkin olivat taskussa kaiken varalta, mutta tv-osastolla ei ollut kuin yksi myyjä joka jutteli toisen asiakkaan kanssa koko sen 20 minuuttia mitä siinä pyörin televisioita katsellen. En jaksanut odotella pidempään.
Esillä ollut Q70R näytti hyvältä, en huomannut eroa LG:n OLED malleihin. Toki nuo niissä pyörivät esittelyvideot eivät varmaankaan kerro kaikkea. LG:n kaukosäätimestä tykkäsin, vaikutti kätevältä se magic remote tekniikka.
Q70R:n heijastava pinta saattaa kyllä aiheuttaa ongelmia, kun miettii näitä kirkkaita olohuoneen valoja.

Itse laittaisin noilla spekseillä jonkin halvan Samsungin tai Philipsin. Hintana max. 700€. Muuten kannattaa jo laittaa Q70 tai jos local dimmingiä pelkää, niin Panasonicin 65GX830E.
Myönnetään että hieman tosiaan pelkään tuota paikallishimmennystä. Kunpa tietäisin että pelkäänkö turhaan.
Tuo Panasonic voisi olla kiinnostava vaihtoehto, harmillisesti sitä ei vain taida saada Gigantilta.

Niitä televisioita katsellessa tuli vielä sellainen mieleen, että pystyykö tuollaista 65" edes kuljettamaan/asentamaan yksin? Kun ei minulla ole ketään ketä voisin pyytää avuksi.

Se on ihan totta että oled näyttää myymälöissä aivan paskalta, koska noi Qledit on ihan helvetisti kirkkaampana, mihin oled siellä ei pysty.
Kotona se kuva on ihan erilainen kun ollaan normaalissa valaistuksessa.

Uskaltaakohan tässä ketjussa kysyä seuraavaa:

Vanha Samsung LE46C535F1WXXE tekee jotain omiaan valmiustilassa. Muusta en tätä huomaisi, mutta kun telkkari on liitetty master-slave jatkojohdon master-pistokkeeseen ja huomaa kun välillä rele naksahtaa ja slave-laitteet menee valmiustilaan. Raja-arvo on asetettu muistaakseni 60-80 wattiin, joten ei ihan pienestä naksahta päälle nuo.

Yritin service menuakin katsella, mutta ei tuolla mitään ihmeellistä löytynyt. Eikä tuossa mitään ole mitään verkkoyhteyksiä tai edes mahdollisuuksia sellaiseen.

Meillä lähes sama toosa 5730 versio. Telkkari hakee kanavia sammutettuna ja asentaa uudet kanavat jos löytyy. Meillä kanavat voi olla ihan sekaisin kun aamulla meinaa jotakin katsoa. Asetuksista löytyy kohta jolla tämä toiminto laitetaan OFF tilaan, mutta meillä se ei auta, hakee silti yöllä kanavia. Meidän kanavat on muistissa USB tikulla josta ne saa helposti siirrettyä kun ovat sekaisin menneet. Meillä voi aamulla olla 2kpl ykkös kanavia ja molemmista näkyy Viron TV, ja kakkosta ei ole ollenkaan, ja muutkin on miten sattuu. Katso valikoista löytyykö jotakin automaattista kanavahakua.

Ei nyt oikeastaan kuulu tähän ketjuun, mutta mielenkiintoinen tapaus. Lapsi rikkoi "vahingossa" telkkarin (samsung UE65NU8075). Maksoi reilu vuosi sitten 1000€, vakuutusyhtiö korvasi tuosta 1400€ kun uusi vastaava on kuulemma QE65Q80RA.

No en ainakaan valita päätöksestä :kahvi:

Muoks: Ja laitettiin vahinkoilmoitukseen vielä että uusi vastaava maksaa 1000€

Tyttärellä on telkkuna LG 55UM7100. Cmore sovellus on lopettanut toimintansa, mikään valittu ohjelma ei lähde pyörimään. Sovellus on poistettu ja asennettu uudelleen. Omassa LG:n oledissa toimii normaalisti. Mikä neuvoksi/miten muilla toimii?

Tuli Powerilta tänään Samsung Q70 taloon, mutta en saa muutettua kanavalla 21 olevaa Yle 1 HD kanavan numeroksi 1, eikä tietenkään muitakaan kanavia uudelleen numeroitua. En antanut kalibroida, että siitäkö on kiinni? Suosikkilistan saa tehtyä, mutta kanava pysyy 21 kanavana. Onko keinoja ?

Tuli Powerilta tänään Samsung Q70 taloon, mutta en saa muutettua kanavalla 21 olevaa Yle 1 HD kanavan numeroksi 1, eikä tietenkään muitakaan kanavia uudelleen numeroitua. En antanut kalibroida, että siitäkö on kiinni? Suosikkilistan saa tehtyä, mutta kanava pysyy 21 kanavana. Onko keinoja ?
Järjestystä saa vaihdettua kanavaluettelosta, löytyy heti koti -> ylös. Tuota ennen kanavanumeroiden muutokset pitää sallia asetuksista, taisi olla 'asiantuntija' asetusten takana.

Tyttärellä on telkkuna LG 55UM7100. Cmore sovellus on lopettanut toimintansa, mikään valittu ohjelma ei lähde pyörimään. Sovellus on poistettu ja asennettu uudelleen. Omassa LG:n oledissa toimii normaalisti. Mikä neuvoksi/miten muilla toimii?
En tiedä vaikuttaako IPv4- tai IPv6-verkkoprotokollat loppukädessä tuohon.
Itse ratkaisin oman vastaavan ongelman luomalla huushollin 4G-modeemiin ihan oman langattoman verkon huushollin televisioille.
Samantein alkoi näkymään CMore-sovellus telkuissa.

Kiitti tordel, nyt vaihtuu numerot kanavissa, mutta olishan tuon voinut laittaa siihen e-oppaaseen, kun muutenkin neuvotaan numeron vaihtamista.

En ole arvon asiantuntija, mutta jotain kommenttia voin antaa kun itsellä on 82Q70R ja kaverilla C9 55". Kummallakin täsmälleen samanlainen olohuone, eli katseluolot pilkulleen samat, katseluetäisyys karvan vajaa 3 m.

C9 on aivan loistava telkkari. Suoraan voi laatikosta heittää seinälle ja kuva on sen enempiä säätelemisiä ihan täydellinen. Kirkkautta piisaa päivänvalossakin ihan hyvin. Telkkarin ohkaisuus on kiva, mutta seinälle laitettuna on jotenkin tyhmän näköistä kun siellä takana alhaalla on typerä möykky (ja pakko ollakin elektroniikkaa ja kaiuttimia varten), joten seinäasennuksessa telkkari tulee tosi paljon irti seinästä. Tekee asennuksesta aika tyhmän näköisen ja telkkarin ohuus menee seinäasennuksessa ihan hukkaan. Kuvanlaatu kaikkiaan on vähintäänkin täydellinen.

Omassa Q70 telkassa on kaksi huonoa piirrettä (jotka minua ei häiritse, mutta ne kyllä tiedostaa aina välillä). Tietynlaisissa kuvissa, kuten panoroitaessa maisemaa missä on paljon puolipilvistä taivasta, näkyy vertical bandingia. Minua se ei alun ihmettelyn jälkeen häiritse ja esimerkiksi vaimoni ei huomaa kuvassa mitään. Toinen (ei kyllä mitenkään häiritsevä) ominaisuus on local dimming, minkä toiminnan näkee joissakin katselutilanteissa. Local dimmingin kun laittaa pienimpään asentoon, niin silloin on paras. Jos ottaa kokonaan pois, niin ei ole hyvä ja isommalla asetuksellakin on huono, mutta minimiasetuksella hyvä.

Heijastuksenestossa en näe eroa. Parasta Q70R:ssä on suuri kirkkaus. Tykkään itse valoisasta, kirkkaasta kuvasta ja sitä kyllä piisaa ja kun samaan aikaan musta pysyy mustana, niin olen äärettömän tyytyväinen. Seinäasennuksessa Q70R näyttää fiksummalta vaikka paksumpi onkin, kun telkkarin saa ihan kiinni seinään. Ja itse asiassa C9 on ohuempi vain paneelin osalta kun se alaosan paksunnos taitaa olla paksumpi kun Q70R paksuus.

Minä ja kaverini olemme kumpikin omaan töllöönsä äärettömän tyytyväisiä ja kumpikaan ei pois vaihtaisi omaansa. Mitä tuumakokoon tulee, niin kyllähän 77" näyttää aika pieneltä 82" verrattuna samanlaisessa huoneessa. Katselunautintoon vaikuttaa minun mielestäni eniten kuvan koko, joten kysyjän tapauksessa miettisin vaihtoehtona 75Q70R. Oma hyppäys nykyiseen oli 50" -> 82" mikä kyllä ensimmäisen kuukauden sai aina telkkaria katsoessani hykertelemään tyytyväisyydestä, mutta nykyään tuo ei enää isolta näytä.

Laitoin tuon Philipsin (70PUS7304) eilen tilaukseen. Mitään kunnon testiä en tästä mallista löytänyt mutta tuskin tuo kovin pahasti voi mennä pieleen. VA paneeli pitäisi tässä koossa olla.
Kehtaisitko kirjoittaa vähän kokemuksista telkun kanssa? Samaa mallia tässä vähän suunnitellut kun ambilight, 70-tuuman koko, va-paneeli ja 799€ hinta houkuttelisivat.

En ole arvon asiantuntija, mutta jotain kommenttia voin antaa kun itsellä on 82Q70R ja kaverilla C9 55". Kummallakin täsmälleen samanlainen olohuone, eli katseluolot pilkulleen samat, katseluetäisyys karvan vajaa 3 m.

C9 on aivan loistava telkkari. Suoraan voi laatikosta heittää seinälle ja kuva on sen enempiä säätelemisiä ihan täydellinen. Kirkkautta piisaa päivänvalossakin ihan hyvin. Telkkarin ohkaisuus on kiva, mutta seinälle laitettuna on jotenkin tyhmän näköistä kun siellä takana alhaalla on typerä möykky (ja pakko ollakin elektroniikkaa ja kaiuttimia varten), joten seinäasennuksessa telkkari tulee tosi paljon irti seinästä. Tekee asennuksesta aika tyhmän näköisen ja telkkarin ohuus menee seinäasennuksessa ihan hukkaan. Kuvanlaatu kaikkiaan on vähintäänkin täydellinen.

Omassa Q70 telkassa on kaksi huonoa piirrettä (jotka minua ei häiritse, mutta ne kyllä tiedostaa aina välillä). Tietynlaisissa kuvissa, kuten panoroitaessa maisemaa missä on paljon puolipilvistä taivasta, näkyy vertical bandingia. Minua se ei alun ihmettelyn jälkeen häiritse ja esimerkiksi vaimoni ei huomaa kuvassa mitään. Toinen (ei kyllä mitenkään häiritsevä) ominaisuus on local dimming, minkä toiminnan näkee joissakin katselutilanteissa. Local dimmingin kun laittaa pienimpään asentoon, niin silloin on paras. Jos ottaa kokonaan pois, niin ei ole hyvä ja isommalla asetuksellakin on huono, mutta minimiasetuksella hyvä.

Heijastuksenestossa en näe eroa. Parasta Q70R:ssä on suuri kirkkaus. Tykkään itse valoisasta, kirkkaasta kuvasta ja sitä kyllä piisaa ja kun samaan aikaan musta pysyy mustana, niin olen äärettömän tyytyväinen. Seinäasennuksessa Q70R näyttää fiksummalta vaikka paksumpi onkin, kun telkkarin saa ihan kiinni seinään. Ja itse asiassa C9 on ohuempi vain paneelin osalta kun se alaosan paksunnos taitaa olla paksumpi kun Q70R paksuus.

Minä ja kaverini olemme kumpikin omaan töllöönsä äärettömän tyytyväisiä ja kumpikaan ei pois vaihtaisi omaansa. Mitä tuumakokoon tulee, niin kyllähän 77" näyttää aika pieneltä 82" verrattuna samanlaisessa huoneessa. Katselunautintoon vaikuttaa minun mielestäni eniten kuvan koko, joten kysyjän tapauksessa miettisin vaihtoehtona 75Q70R. Oma hyppäys nykyiseen oli 50" -> 82" mikä kyllä ensimmäisen kuukauden sai aina telkkaria katsoessani hykertelemään tyytyväisyydestä, mutta nykyään tuo ei enää isolta näytä.
Kiitos kattavasta vastauksesta, tästä sai hyvää tietoa kun kokemusta kerran molemmista! Tuossa vähän kiteytyykin tämä jahkailuni ydin: toisaalta tiedän, että nykyisellään hallussani on juuri tuo mainitsemasi “vähintäänkin täydellinen” kuvanlaatu. Ja kääntöpuolena olen taipuvainen ajattelemaan juuri kuten mainitsetkin, että kuvan koko vaikuttaa katselunautintoon. Että mahtaisikohan sittenkin se ‘riittävän hyvä’ 65” olla sittenkin omaan käyttöön parempi kuin ‘täydellinen’ 55”.

Meille ei valitettavasti mahdu kuin max 70” nykyiseen paikkaan, ja siksi spekuloin 65” vaihtoehdoilla. Philips 70PUS7304 on myös pyörinyt mielessä, mutta siitä on hankala löytää arvosteluja tms. Helpoin ratkaisu olisi pulittaa 700€ nykyiseen 55” lisää, jolloin saisin 65” C9:n, mutta valitettavasti se ei ole vaihtoehtona. Muutama seuraava päivä onneksi vielä aikaa punnita näitä.

Onko muuten Q70R:n kanssa tekstitysten “blooming” häirinnyt/viekö se paljon huomiota? Foorumilla on ohjeita Netflix-subien säätöihin, mutta en ole saanut selvää onko ongelma vain Netflixissä vai myös muualla.

Kiitos kattavasta vastauksesta, tästä sai hyvää tietoa kun kokemusta kerran molemmista! Tuossa vähän kiteytyykin tämä jahkailuni ydin: toisaalta tiedän, että nykyisellään hallussani on juuri tuo mainitsemasi “vähintäänkin täydellinen” kuvanlaatu. Ja kääntöpuolena olen taipuvainen ajattelemaan juuri kuten mainitsetkin, että kuvan koko vaikuttaa katselunautintoon. Että mahtaisikohan sittenkin se ‘riittävän hyvä’ 65” olla sittenkin omaan käyttöön parempi kuin ‘täydellinen’ 55”.

Meille ei valitettavasti mahdu kuin max 70” nykyiseen paikkaan, ja siksi spekuloin 65” vaihtoehdoilla. Philips 70PUS7304 on myös pyörinyt mielessä, mutta siitä on hankala löytää arvosteluja tms. Helpoin ratkaisu olisi pulittaa 700€ nykyiseen 55” lisää, jolloin saisin 65” C9:n, mutta valitettavasti se ei ole vaihtoehtona. Muutama seuraava päivä onneksi vielä aikaa punnita näitä.

Onko muuten Q70R:n kanssa tekstitysten “blooming” häirinnyt/viekö se paljon huomiota? Foorumilla on ohjeita Netflix-subien säätöihin, mutta en ole saanut selvää onko ongelma vain Netflixissä vai myös muualla.
Koskee kaikkea tekstitystä.

Ei oo Netflixin tekstityksissä ainakaan itellä tuota bloomingia havaittavissa Q70R:n kanssa ja firmware on 1352.

Omassa Q70R:ssä ei ole havaittavissa minkäänlaista bloomingia tekstityksissä. Tekstit on kautta linjan skarpit ja terävät. Local dimming kyllä joissain valkokangasrajauksella olevissa elokuvissa tekee sen, että jos alempi tekstitysrivi jää kuva-alan alapuolelle, mustalle osalle, niin se saattaa olla himmeämpi kuin ylempi rivi, joka on "kuvan päällä". Ei häiritse, mutta jos haluaa niin siihen voi kiinnittää huomiota.

Omassa Q70R:ssä ei ole havaittavissa minkäänlaista bloomingia tekstityksissä. Tekstit on kautta linjan skarpit ja terävät. Local dimming kyllä joissain valkokangasrajauksella olevissa elokuvissa tekee sen, että jos alempi tekstitysrivi jää kuva-alan alapuolelle, mustalle osalle, niin se saattaa olla himmeämpi kuin ylempi rivi, joka on "kuvan päällä". Ei häiritse, mutta jos haluaa niin siihen voi kiinnittää huomiota.
Onko muuten nuo dimming zonet yhtä korkeat kuin musta ylä ja alapalkki?

Ei mitään tietoa dimming zonejen koosta ja määrästä. Jostain syystä noista ei oikein löydy mitään tietoa netistäkään. Joskus koittanut hahmottaa zoneja katsomalla sitä youtubessa olevaa testiä, missä valkoinen pallo liikkuu mustalla taustalla. Olisko ne suunnilleen kämmenen kokoisia alueita. Normikäytössä local dimming toimii tosi hyvin. Jos sen ottaa pois, niin kuvan kontrasti jää jotenkin haljuksi.

Tähän aiheeseen lisäkysymyksenä, koskeeko tuo blooming vain hdr-sisältöä vai myös sdr-sisältöä ja täten myös tv-lähetyksiä?
SDR tekstitykset harvemmin bloomaavat millään laitteella. Jos tuota ongelmaa ilmenee, se ilmenee korostetusti nimenomaan HDR:llä. Nuo Samsungin firmwaret nykyään kyllä yrittävät tunnistaa tekstitykset ja pitää ne himmeänä jottei tulisi bloomia.

Hei nyt kysymys! Mikä ero näillä kahdella on muuta kuin hinta?? :D Ja onko nuo hintaansa nähden mistään kotoisin?

Samsung UE75RU7172 75" ja
Samsung UE75RU7092 75"

Hämmästyttää moinen! Ehkä joku osaa auttaa? :)

Edit: Niin ja onko kumpikaan noista 100Hz paneelilla? Jos jollain tuollainen koristaa olohuonetta niin kokemuksiakin saa kertoa. Kiitos!

Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Hei nyt kysymys! Mikä ero näillä kahdella on muuta kuin hinta?? :D Ja onko nuo hintaansa nähden mistään kotoisin?

Samsung UE75RU7092 75"

Malli UE75RU7172 (mitat 1684,6 x 966,4 x 60,1 mm) on 0,6mm kapeampi ja 0,1mm paksumpi kuin malli UE75RU7092 (1685 x 966,4 x 60 mm).
:p
Todennäköisesti eri markkinointialueille tehdyt versiot samasta laitteesta (tai toinen voi olla ns. Giganttihintatakuuversio - vähän eri mallinumero niin ei saa mistään halvemmalla).

Taas tarvii jeesiä tähän helvetin toosaan, miten saa pois tuon "Lasten Areena" logon joka tulee aiina kun kääntää ylelle.Tää on Samsung 65" Q70R Powerilta haettu, ja tekis mieli viedä takas, on senverran mulkku laite. Esim saelliitti kanavia kun hakee ja on kaksi mikropäätä, Astraan ja Hotbirdiin suunnattu, niin ei asenna Astran kanavia, vain Hotbirdin. Piti mennä irrottaan piuha Hotbird mikropäästä niin sitten löyty Astra. Diseqc pitäs olla oiken asetettu. Telkkari ei myöskään toimi 5Mhz wlanilla, vain 2,4Mhz pelaa. Aika homma on kuitenkin tuo toosa laittaa laatikkoon ja raijata Powerille, hiki meinas tulla jo noutaessa. Oliskohan tuo LG 9010 yhtä änkyrä laite, jos sitten vaihtas siihen.

Taas tarvii jeesiä tähän helvetin toosaan, miten saa pois tuon "Lasten Areena" logon joka tulee aiina kun kääntää ylelle.Tää on Samsung 65" Q70R Powerilta haettu, ja tekis mieli viedä takas, on senverran mulkku laite. Esim saelliitti kanavia kun hakee ja on kaksi mikropäätä, Astraan ja Hotbirdiin suunnattu, niin ei asenna Astran kanavia, vain Hotbirdin. Piti mennä irrottaan piuha Hotbird mikropäästä niin sitten löyty Astra. Diseqc pitäs olla oiken asetettu. Telkkari ei myöskään toimi 5Mhz wlanilla, vain 2,4Mhz pelaa. Aika homma on kuitenkin tuo toosa laittaa laatikkoon ja raijata Powerille, hiki meinas tulla jo noutaessa. Oliskohan tuo LG 9010 yhtä änkyrä laite, jos sitten vaihtas siihen.
Satelliittiin en osaa sanoa, mutta tohon lasten areenaan: Asetukset -> Lähetys -> Asiantuntijan asetukset -> HbbTV:n asetukset ja otat sen pois päältä. Kokeile auttaisiko se. Verkko on myös vähän outo ongelma, pitäisi kyllä heittämällä toimia jos samassa kohtaa toimii muutkin 5GHz verkon laitteet..

On kyllä kehno tuuri itsellä näiden töllöjen kanssa. Ostin syyskuussa 2018 Samsungin KS8005:n, johon vaihdettiin jo uutena paneeli tummien raitojen takia. Eiköhän tehnyt sitten paluun tuo ongelma.

Tämä korjattaneen varmaan vielä takuuseen, mutta ei nyt hirveää luottamusta ole siihen, että takuuajan jälkeen kestäisi pitkään. Ovatkohan nämä tosi kirkkaat "qledit" jotenkin tavallista alttiimpia särkymään?
Tässähän kävi niin, että varaosapaneelia ei ollut enää saatavilla, eikä televisiotakaan ole myyty hetkeen, joten saan tilalle "vastaavan tuotteen". Mitenkähän tuo arvioidaan? Olen ostanut tämän aikoinaan Gigantin outletista muistaakseni 1150€:n tai 1050€:n hintaan, myyntihinnat Suomessa olivat mallin historian ajan reilun 2000€ luokkaa.

Onko kukaan ollut tällaisessa tilanteessa ja tietää, mitä pitää odottaa/osata vaatia?

Tässähän kävi niin, että varaosapaneelia ei ollut enää saatavilla, eikä televisiotakaan ole myyty hetkeen, joten saan tilalle "vastaavan tuotteen". Mitenkähän tuo arvioidaan? Olen ostanut tämän aikoinaan Gigantin outletista muistaakseni 1150€:n tai 1050€:n hintaan, myyntihinnat Suomessa olivat mallin historian ajan reilun 2000€ luokkaa.

Onko kukaan ollut tällaisessa tilanteessa ja tietää, mitä pitää odottaa/osata vaatia?
No Philipsin kanssa tarjosivat huonompaa mallia (PUS8102:n) tilalle. Laitoin kaikki speksit niille ja perustelin joka kohdan, miksi niiden tarjoama ei vastaa edellistä telsua. Lopulta sitten antoivat OLED:n tilalle. Eivät kyllä näköjään enää ihan suosiolla anna OLEDia enää kohtalontovereille. Mutta mielestäni ei kannata tyytyä huonompaan kuin vanha on. Toki se valmistajalle kelpaisi.

Mulla meni takuuseen LG b7v nyt tammikuussa 2020. Ostettu gigantista tammikuussa 2018. Tilalle luvattiin vastaava tuote ja pohjahinnaksi antoivat sen mitä olin maksanut tuosta b7v:sta eli 1499€. Valinta oli vapaa.

Oiskohan joku 50 tv hyvä tietokone käyttöön. Toimisto hommia ja sitten poika pelaa forttia. Rx480 on näyttis. Budjetti alle 400.

Samsung UE75RU7092 75"

Edit: Niin ja onko kumpikaan noista 100Hz paneelilla? Jos jollain tuollainen koristaa olohuonetta niin kokemuksiakin saa kertoa. Kiitos!
Itse itseäni lainaten. Kyselin eroja kaupasta ja myöhemmin sainkin sähköpostia. Vahvistivat että ovat identtisiä tekniikaltaan. Sitä kautta sainkin sitten googeloitua tarkemmin noita speksejä ja kyseessä siis VA-paneeliset mallit mutta vain 50Hz mikä oli sitten itselle "game over." Toki HDR ei noissa malleissa ole kuin markkinointikikka sillä ei vaan kirkkaus riitä. Jos tuo olisi ollut 100Hz paneelilla niin olisin saattanut silti hakea budjettivaihtariksi kunnes tulee se ominaisuuksiltaan "täydellinen" töllö fiksuun hintaan markkinoille. :)

Niin ja huomio! Jos tuon kaltainen tv kelpaa niin ottakaa pienempi mallinumero, hintaeroa 400e ja tekniikaltaan identtinen tv kyseessä! :D

No Philipsin kanssa tarjosivat huonompaa mallia (PUS8102:n) tilalle. Laitoin kaikki speksit niille ja perustelin joka kohdan, miksi niiden tarjoama ei vastaa edellistä telsua. Lopulta sitten antoivat OLED:n tilalle. Eivät kyllä näköjään enää ihan suosiolla anna OLEDia enää kohtalontovereille. Mutta mielestäni ei kannata tyytyä huonompaan kuin vanha on. Toki se valmistajalle kelpaisi.
Mulla meni takuuseen LG b7v nyt tammikuussa 2020. Ostettu gigantista tammikuussa 2018. Tilalle luvattiin vastaava tuote ja pohjahinnaksi antoivat sen mitä olin maksanut tuosta b7v:sta eli 1499€. Valinta oli vapaa.
Okei, eiköhän tässä sitten joko Q70 tai Q80 valita tilalle. Harmillista, että Q70 tuo heijastusten käsittely on niin heikkoa kirkkaaseen huoneeseen. Tosin tarjousten jälkeen hintaero hieman parempaan kasikymppiseen ei mikään hurja ole.

Okei, eiköhän tässä sitten joko Q70 tai Q80 valita tilalle. Harmillista, että Q70 tuo heijastusten käsittely on niin heikkoa kirkkaaseen huoneeseen. Tosin tarjousten jälkeen hintaero hieman parempaan kasikymppiseen ei mikään hurja ole.
Q70 ei ole huono heijastukseneston osalta, Q80-Q90 on vaan parasta mitä markkinoilta saa.

Itselläni on kolme ikkunaa aivan 75Q70 vieressä ja vähemmän heijastukset ahdistavat kuin 7v vanhan Samsungin lippulaivan kanssa aiemmin.

Q70 ei ole huono heijastukseneston osalta, Q80-Q90 on vaan parasta mitä markkinoilta saa.

Itselläni on kolme ikkunaa aivan 75Q70 vieressä ja vähemmän heijastukset ahdistavat kuin 7v vanhan Samsungin lippulaivan kanssa aiemmin.
Ehkä heikko on tosiaan liioittelua, mutta nykyinen KS8005 on ihan todella hyvä sillä osa-alueella, enkä haluaisi vaihtaa huonompaan.

Tuli laitettua pitkällisen harkinnan jälkeen Q70. Laite vaikuttaa hyvältä, eikä tuo kovin pahasti heijastele vaikka on valoisa huone. Verrokkina tosin 10v vanha 46". Pitäisikö tämän löytää automaattisesti bluetooth-laitteet? Asetuksien kautta kun menee bluetooth-laitelistaan ja pistää haun päälle niin tv ei löydä yhtään laitetta vaikka puhelin löytää useampia. Olen kokeillut pitää kuulokkeiden paritustoimintoa päällä jne.

Nykyinen vuoden vanha 65" Philips alkanut temppuilemaan ohjelmisto puolella ja Philipsin "huolto" käsittelee tätä erittäin hitaasti.
Onko hyviä arvauksia tekevätkö korjauksia noille, kun firmis päivitys ei auta?
Vai meneekö hyvitykseen?

Toggle Sidebar

Ylläpitoa paikalla

Statistiikka

Viestiketjut
90 185
Jäsenet
39 183
Uusin jäsen
Mighty_conan

Hinta.fi

Ylös Bottom