Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Hakusessa n. 80-85" TV olohuoneeseen.
Huoneessa on päivisin valoisaa isojen ikkunoiden vieressä, eikä välttämättä aina halua sulkea kaihtimia ja verhoja. Ovatko OLEDit jo tarpeeksi kirkkaita, ja vastaavasti ovatko muut teknologiat saavuttaneet OLEDiä muissa ominaisuuksissa? Onko OLED korkeampi hinta perusteltua tällaiselle perus käyttäjälle.

Mitkä ovat tällä hetkellä voittajamalleja, valmistajia tai paneeliteknologioita mihin kannattaisi perehtyä? Ei tarvitse olla markkinoiden paras mitä rahalla saa, mutta vähän parempaa päätyä olisi kiikarissa. Ja mitä teknologioita tai ominaisuuksia kannattaa välttää?

Kiitos jo etukäteen!
Verkkiksessä olisi tarjouksella TCL 85" C6K hintaan 1,299,00 eur. Ei varmaan paras mutta tohon hintaan kelpaisi useimmille :hmm:
 
Hintaluokka avoin kunhan rahalle saa hyvää vastinetta. Saako parilla tuhannella soivaa peliä?
Jos "peruskatselija" tarkoittaa hd-tasoisen materiaalin katselua antennin/kaapelin ja suoratoistopalveluiden kautta, esimerkiksi Rtings säätää testaamansa televisiot "puolivaloisassa" huoneessa 200 nitiin, johon useimmat televisiot pääsevät. "Piikkikirkkaus" saattaa toki olla suurempi. OLED-televisioiden halvemmat mallit kykenevät mainioon sdr-kirkkauteen, erot kalliimpiin löytyvät pääosin vasta hdr-kuvassa. Jos vaikka 2000 eur on budjetti, kannattaa osa siitä varata äänentoistoon (soundbar tms.) Ja voihan testejä lukea itsekin valinnan tueksi, netti on niitä pullollaan - ja vaikkapa Google-haussa on lisämääre "Käännä tämä sivu", jolloin ulkomaisen sivuston saa näkyviin hiukan ontuvalla suomenkielellä.

Ja: tarjouksiin kannattaa tarttua, mitään ei kannata ostaa täydellä hinnalla. Myös on huomattava että televisioissa on muitakin ominaisuuksia tutkittavana kuin kuvanlaatu, esimerkiksi liitäntöjen määrä, käyttöjärjestelmä ja sen päivityslupaus, takuu jne. Itse kukin arvottaa näitä omalla tavallaan.
 
Hintaluokka avoin kunhan rahalle saa hyvää vastinetta. Saako parilla tuhannella soivaa peliä?

Jos 75" tuumaa riittää niin TCL C8K voisi olla soiva peli. Kohtalaisen hyvä myös pimeässä huoneessa no-olediksi. 85" malli ei näköjään ole tällä hetkellä tarjouksessa. Viime kuussa näytti olevan 2299€

 
Hei, pitäisi tutulle olla avuksi TV:n hankinnassa.
Tulisi ihan peruskäyttöön, joten hifistelyyn ei ole tarvetta.
Koko on 50 tuumaa.
Linkissä vaihtoehtoja.
Voisiko joku vähän haarukoida tuosta valikoimasta vaihtoehtoja ja vähän perustella?
Ettei ihan paskaan käsiään työntäisi..

Kiitos. :)

 
Kuluttaja-lehden julkaisemassa laajassa kansainvälisen kuluttajaorganisaation tv-testissä LG 50NANO80 sai "Hyvä Ostos" -maininnan. Merkittävin huono puoli tuossa hintaluokassa: "Ei paras valinta sivusta katsottaessa, tai todella kirkkaaseen katselutilaan." Kuvan- ja äänenlaatua kiiteltiin, samoin käyttömukavuutta. Sähkönkulutus on pieni. Virittimiä on tietenkin vain yksi, ja käyttiksenä WebOS, kuten LG:llä yleensäkin.
 
Kiitos tiedosta. Tätä ei tarvitse katsoa juurikaan sivusta.
Kyseiseen olkkariin paistaa kyllä osan päivää aurinko, mutta silloin voi vetää verhot ikkunoihin.
 
Hei, pitäisi tutulle olla avuksi TV:n hankinnassa.
Tulisi ihan peruskäyttöön, joten hifistelyyn ei ole tarvetta.
Koko on 50 tuumaa.
Linkissä vaihtoehtoja.
Voisiko joku vähän haarukoida tuosta valikoimasta vaihtoehtoja ja vähän perustella?
Ettei ihan paskaan käsiään työntäisi..

Kiitos. :)

Budjetti luokassa ja tuossa koko luokassa Finluxin G10, pitäisi olla ihan pätevä QLED paneeli.

 
^ Vähän perusteluita?

Ei ole Veikon Konetta ihan tässä kohdilla, Turku/Raisio seutu olisi toivottavaa.
"pitäisi olla ihan pätevä QLED paneeli" - teknisesti parasta mitä tuohon hintaluokkaan saa ja Android puolelta nyt pitäisi löytyä kaikki tarvittavat softat.


Onkohan tuossa LG Nanossa taas se, että 65 tuumainen VA paneelilla (Kuluttajan testi) ja pienemmät ruudut sitten IPS paneelilla.

Edit:
Sitten toki tuo Verkkokaupan Samsung 50" Q8F.
 
"pitäisi olla ihan pätevä QLED paneeli" - teknisesti parasta mitä tuohon hintaluokkaan saa ja Android puolelta nyt pitäisi löytyä kaikki tarvittavat softat.


Onkohan tuossa LG Nanossa taas se, että 65 tuumainen VA paneelilla (Kuluttajan testi) ja pienemmät ruudut sitten IPS paneelilla.

Edit:
Sitten toki tuo Verkkokaupan Samsung 50" Q8F.
LG 50NANO80 -mallissa on Displayspecifications-sivuston mukaan VA-paneli, ja myös testissä mainitut kapeahkot katselukulmat vahvistavat sitä tulkintaa. Finlux lienee turkkilaisen Vestelin luomus. Sovelluskauppa Google TV.ssä on laajempi, mutta WebOS:iinkin sisältyvät mm. kaikki suomalaiset suoratoistopalvelu-appit ja tunnetuimmat ulkomaisetkin. Noiden turkkilaisten televisioiden Android-päivityslupaus on minulle arvoitus. Verkkokauppa.com myy Vestelin valmistamia televisioita omana Procaster-brändinään, ja Vestel on ostanut myös mm. Luxor- brändinimen jolla tekee televisioitaan.
 
Viimeksi muokattu:
LG 50NANO80 -mallissa on Displayspecifications-sivuston mukaan VA-paneli, ja myös testissä mainitut kapeahkot katselukulmat vahvistavat sitä tulkintaa. Finlux lienee turkkilaisen Vestelin luomus. Sovelluskauppa Google TV.ssä on laajempi, mutta WebOS:iinkin sisältyvät mm. kaikki suomalaiset suoratoistopalvelu-appit ja tunnetuimmat ulkomaisetkin. Noiden turkkilaisten televisioiden Android-päivityslupaus on minulle arvoitus.

On paneelia joka lähtöön... pitäisikö jotain tiettyä vältellä? Tuo lihavoitu riittänee tämän osalta.
 
Viimeksi muokattu:
On paneelia joka lähtöön... pitäisikö jotain tiettyä vältellä? Tuo lihavoitu riittänee tämän osalta.
Oikeastaan on kaksi panelityyppiä: OLED-panelit ja LCD-panelit. LCD-paneleissa televisioissa käytössä on nykyään kaksi päätyyppiä: VA ja IPS. VA:n natiivi kontrasti (eli mustan taso) on parempi ja IPS:issä on paremmat katselukulmat. Varsinkin nuoremmat arvostavat nimenomaan mustan tasoa, kun katselevat avaruuselokuvia joissa on paljon mustaa yms. Yleensä ajatellaan että LG:n LCD-televisioissa on IPS-panelit, koska yhtiö valmistaa niitä itse, mutta kyllä LG käyttää laajasti myös VA-paneleita. LG:n sopivaa kokoluokkaa edustava IPS-paneli olisi 49-tuumainen.

LCD- paneli ei tuota valoa, joten se tarvitsee taustavalon. Taustavalotekniikoita on nykyään tasan yksi eli LED, nykyään värien "hehkua" on joissakin tv-malleissa lisätty eri tekniikoilla (QLED, NanoCell). Liittyvät siis taustavalotekniikkaan nämä. Lisäksi LEDien sijoittelussa (edge-led, direct-led), määrässä ja ohjaustavassa on vaihteluita; yleensä mitä enemmän ledejä on ja mitä paremmin niitä pystyy ohjaamaan, sitä kalliimpi LCD-televisio. Mutta peruskatselussa kyllä pärjäilee vähemmälläkin hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Oh, well... olisiko tuollanen LG 50NANO80 sitten ok?
Ihan perus jees laitetta etsimässä, ihan perus käyttöön.
Ajatuksena vaan vältää selkeästi huonommat vaihtoehdot.
Hieman asian sivusta, onko VA hyvä vaihtoehto tietokoneen näytöksi, jos sitä ei pahemmin sivusta vilkuilla?
 
Oh, well... olisiko tuollanen LG 50NANO80 sitten ok?
Ihan perus jees laitetta etsimässä, ihan perus käyttöön.
Ajatuksena vaan vältää selkeästi huonommat vaihtoehdot.
Hieman asian sivusta, onko VA hyvä vaihtoehto tietokoneen näytöksi, jos sitä ei pahemmin sivusta vilkuilla?
Viittaan tuohon testiin jonka mukaan ao. LG-malli on Hyvä Ostos. Sen hintakin on tullut alaspäin viime vuoden tasosta, 379 eur ei ole paha hinta tuosta. Televisioissa keskitytään monesti kuvanlaatuun, mutta jos ei ole tarkoitus hankkia kotiteatteria, soundbaria tms., myös äänenlaatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Siitäkin LG:tä ao. testissä kehuttiin. VA-panelin värit haalistuvat sivusta katsottaessa, mutta ei niin paljoa että siitä olisi "tietoturvanäytöksi". LG:n kaukosäädin saattaa olla tottumista vaativa, mutta perinteisiäkin löytyy edullisesti.
 
Taitaa olla tältä keväältä viime vuoden varastojen poistot pääosin ohi. S90F oli 65-tuumaisena myös esimerkiksi Verkkokauppa.com:issa tarjouksessa alle 1300 euron, nyt sitä saa toki vielä joistain ulkomaisista nettikaupoista edullisesti (+toimituskulut). Seuraava alennuskausi on sydänkesä, jolloin "Suomi on kiinni". Televisiotkaan eivät silloin käy kaupaksi ilman suuria alennuksia. Sitten on BF, sitten joulun jälkeiset alet, sitten taas kevään poistoalet... Näin se homma pyörii. Toki yksittäisiä tarjouksia tulee pitkin vuotta.
 
TCL 55C7L pientä tarinaa ja revikka. Saksaksi videot mutta vaihtaa kieleksi enkun, jos ei saksa taitu.
Ensikosketus: mitat, laatu, liitännät, kuvanlaatu yms.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=QQaFrq2Tuw0

Revikka.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=axlJR3NT0KY
 
TCL julkaisee Google TV -päivityksen, jossa on Dolby Vision Filmmaker ja muuta pientä.
Päivitys tulee mm. malleihin X11K, C8K (QM8K), C7K (QM7K), C6K (QM6K), C805, C845 (vain X2-versio), C855, C955 ja X955 (QM851G).
Jos itse haluaa USB-tikulta asennella niin ko. firmware on saatavilla.
 
onko tämä paras 32” 12V telkkari?

12 voltin televisioiden tarjonta on aika pientä, tuntuu jopa että ainoa niitä tekevä valmistaja on Vestel (Thomson, Finlux, Luxor, Procaster ). Epäilen että myös veneilytarvikeliikkeiden LTC-brändi on Vestelin valmistama. Siitäpä vertailemaan mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras.
 
Viimeksi muokattu:
Gigantissa on huima tarjous ison ruudun ystäville.

TCL 85" MQLED85 4K MINI-LED TV (vastannee mallia C8K)​

1.199,00 euroa

Ei vastaa lähellekään C8K. Vastaa ja on sama, kuin TCL C765. Ihan soiva peli tuo on. Joku aika sitten (huhtikuu) putoillut uusinta firmistä V643, joka tuo mukanaan kaikkea pientä parannusta yms.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan olis edullinen ja postit vain 9,99€ kaikkialle eurooppaan. Onko kokemuksia kyseisestä liikkeestä ja mitenkähän takuut pelaa??
Haiskahtaa liian hyvältä ollakseen totta....
 
Viimeksi muokattu:
Gigantissa on huima tarjous ison ruudun ystäville.

TCL 85" MQLED85 4K MINI-LED TV (vastannee mallia C8K)​

1.199,00 euroa

Joo, näinhän se olikin. Onneksi jätin tuon konditionaalin tuohon sulkeisiin etten ihan menettänyt kasvojani. Joka tapauksessa toi on mielestäni tosi halpa. Onhan siellä tarjouksessa myös tästä vielä spessumpi, TCL 98" C855 hintaan 1.899,00 euroa.

PS. Tuo 85" on myyty jo loppuun, ei ihme :hmm:
 
Onko TCL C8K parempi kuin C7K/MQLED85K? Ilmeisesti C7K/MQLED85K on kuitenkin parempi kuin MQLED85(2024)/C765.
 
Uusi töllö hakusessa kivikautisen 49" FullHD ProCasterin tilalle. Sinnittelin tuon kanssa muutaman vuoden omille muuttamisen jälkeen ja opiskelijana ei ole ollut rahaa törsätä uuteen töllöön. Nyt olisi kuitenkin vihdoin aika päivittää ja nykyisessä asunnossakin katseluetäisyys on noin 3 metriä, ehkä karvan verran yli. Tässä tilanteessahan käytännössä mikä vain 65" 4K-töllö olisi valtava päivitys edelliseen, mutta tarkoitus ostaa kerralla kohtuullisen hyvä, ettei tee parin vuoden päästä taas mieli päivittää.

Lueskelin kuitenkin, että tällä etäisyydellä telkkari saisi olla jopa 75-tuumainen, joka kuulostaa kyllä valtavalta. Ihan halvinta en ole hommaamassa, siispä hyvästä alennuksesta OLED tai Mini LED. Lähinnä striimauspalveluita tulee käytettyä ja jonkin verran pelailtua. Päivästä ehkä parin tunnin ajan iltapäivällä olohuone on valoisa, mutta saa kyllä sälekaihtimilla hämäräksi. Hintaluokka varmaan mieluusti alle tonnin, ihan maksimissaan 1500€ jos tälle erityisen hyvät perustelut löytyisi.

Olisiko tähän jotain mielipiteitä tai suosituksia?
 
Uusi töllö hakusessa kivikautisen 49" FullHD ProCasterin tilalle. Sinnittelin tuon kanssa muutaman vuoden omille muuttamisen jälkeen ja opiskelijana ei ole ollut rahaa törsätä uuteen töllöön. Nyt olisi kuitenkin vihdoin aika päivittää ja nykyisessä asunnossakin katseluetäisyys on noin 3 metriä, ehkä karvan verran yli. Tässä tilanteessahan käytännössä mikä vain 65" 4K-töllö olisi valtava päivitys edelliseen, mutta tarkoitus ostaa kerralla kohtuullisen hyvä, ettei tee parin vuoden päästä taas mieli päivittää.

Lueskelin kuitenkin, että tällä etäisyydellä telkkari saisi olla jopa 75-tuumainen, joka kuulostaa kyllä valtavalta. Ihan halvinta en ole hommaamassa, siispä hyvästä alennuksesta OLED tai Mini LED. Lähinnä striimauspalveluita tulee käytettyä ja jonkin verran pelailtua. Päivästä ehkä parin tunnin ajan iltapäivällä olohuone on valoisa, mutta saa kyllä sälekaihtimilla hämäräksi. Hintaluokka varmaan mieluusti alle tonnin, ihan maksimissaan 1500€ jos tälle erityisen hyvät perustelut löytyisi.

Olisiko tähän jotain mielipiteitä tai suosituksia?
Mikäli 65" riittävä sun käyttöön, niin oikeastaan vaihtoehdot on tuossa täyttämään sun kriteerit/toiveet kaikilta osin. Mikä tahansa noista, niin metsään ei valinta mene.



 
Viimeksi muokattu:
Mikäli 65" riittävä sun käyttöön, niin oikeastaan vaihtoehdot on tuossa täyttämään sun kriteerit/toiveet kaikilta osin. Mikä tahansa noista, niin metsään ei valinta mene.



Kiitos, näitä juuri katselinkin. Tuo koko on ainoa joka mietityttää, niin moni väittää että vähintään 75" pitäisi tuolle etäisyydelle olla. Sitä on vaikea itse arvioida, mikä riittää, kun nyt on auttamattoman pieni telkkari käytössä.
 
Kiitos, näitä juuri katselinkin. Tuo koko on ainoa joka mietityttää, niin moni väittää että vähintään 75" pitäisi tuolle etäisyydelle olla. Sitä on vaikea itse arvioida, mikä riittää, kun nyt on auttamattoman pieni telkkari käytössä.
Tuolla etäisyydellä 85" olisi passeli. Jos ei sellaista löydy sopuhintaan niin vähintään 75". Pienellä budjetinnostolla saisit erinomaisen television: TCL 75" C8K – 4K QD Mini-LED Google TV 1 699,00

Ostat 65" tai 75" tai 85" tuntuu se aluksi liian isolta. Viikon päästä tulee fiilis että olisi pitänyt ostaa vielä isompi.
 
Kiitos, näitä juuri katselinkin. Tuo koko on ainoa joka mietityttää, niin moni väittää että vähintään 75" pitäisi tuolle etäisyydelle olla. Sitä on vaikea itse arvioida, mikä riittää, kun nyt on auttamattoman pieni telkkari käytössä.
Tuolla etäisyydellä 85" olisi passeli. Jos ei sellaista löydy sopuhintaan niin vähintään 75". Pienellä budjetinnostolla saisit erinomaisen television: TCL 75" C8K – 4K QD Mini-LED Google TV 1 699,00

Ostat 65" tai 75" tai 85" tuntuu se aluksi liian isolta. Viikon päästä tulee fiilis että olisi pitänyt ostaa vielä isompi.
75" olisi sopiva 🙂

Mulla oli 85" perustelkkari, mutta sitten tuli päivitys Samsungin 65" OLEDiin. Ja siitä sitten LG:n 77" OLEDiin (se maksoi 1600€).

65" -> 75" koko maksaa vain 400€ ja ei tarvitse sitten hetkeen vaihtaa mitään isompaa telkkaria.

Tuo 65" mahtuisi melkein mihin vaan, mutta jo 75" koko on selkeä isonnus kyllä.

Sitten olisi esim 83" OLED, mutta ne on niin kalliita. Tosin tuo mini-led 75" oliso sitten ihan järkevä kyllä hinnankin puolesta. Jopa 85" mutta ei taida nyt löytyä millään budjettiin sopivaa, joka olisi muutenkin hyvä.
 
Optimaalinen katseluetäisyys on asia, johon ei ole yksioikoista vastausta. Laskennallisesti hyvä katseluetäisyys on yksi metri jokaista tv:n kymmentä tuumaa kohti. Näin mitaten 65-tuumaisen sopiva katseluetäisyys olisi 6,5 metriä. Tv-valmistajat ja -myyjät eivät tietenkään ole tällaisesta hyvillään, vaan ottavat lähtökohdaksi vaikkapa katselukulman. Näin saadaan 65-tuumaiselle katseluetäisyydeksi 30 asteen kulmalla 2,7 metriä. Sitten on tahoja, jotka eivät perustele asiaa millään muulla kuin "fiiliksellä". Tällöin sopiva katseluetäisyys yleensä on juuri se mistä omaa televisiotaan katselee.
 
Optimaalinen katseluetäisyys on asia, johon ei ole yksioikoista vastausta.
Kyllä siihen on. Pitää vain ensin valita että mikä metriikka pitää olla optimaalinen. Haluaako esimerkiksi että on optimaalinen Dolbyn määrittelemän speksin suhteen vai haluaako että silmä erottaa mahdollisimman paljon diskreettiä pikseliresoluutiota? Kyllä optimaalisen voi yksioikeisesti laskea ja määrittää.

Se paras "fiilis" on se mihin ei ole yksioikoista vastausta. Toiset tosiaan katsoo 65" televisiota takapihalta olohuoneen ikkunasta koska ei olohuoneessa riitä syvyys tuohon 1m / 10 tuumaa "speksiin". Toiset katsoo 8k 77" telkkaria 20cm päästä koska silloin saa parhaan diskreetin erottelykyvyn.
 
Kyllä siihen on. Pitää vain ensin valita että mikä metriikka pitää olla optimaalinen. Haluaako esimerkiksi että on optimaalinen Dolbyn määrittelemän speksin suhteen vai haluaako että silmä erottaa mahdollisimman paljon diskreettiä pikseliresoluutiota? Kyllä optimaalisen voi yksioikeisesti laskea ja määrittää.

Se paras "fiilis" on se mihin ei ole yksioikoista vastausta. Toiset tosiaan katsoo 65" televisiota takapihalta olohuoneen ikkunasta koska ei olohuoneessa riitä syvyys tuohon 1m / 10 tuumaa "speksiin". Toiset katsoo 8k 77" telkkaria 20cm päästä koska silloin saa parhaan diskreetin erottelykyvyn.
Eli yksioikoista vastausta ei ole. Yksioikoinen vastaus nimittäin tarkoittaa että mitään ei tarvitse valita. Onhan näitä "resoluutiolaskimia" olemassa, jos niiden perusteella haluaa "tieteellisesti" määrittää katseluetäisyyden: Computer Laboratory – Projects: Display resolution calculator
 
Tuolla etäisyydellä 85" olisi passeli. Jos ei sellaista löydy sopuhintaan niin vähintään 75". Pienellä budjetinnostolla saisit erinomaisen television: TCL 75" C8K – 4K QD Mini-LED Google TV 1 699,00

Ostat 65" tai 75" tai 85" tuntuu se aluksi liian isolta. Viikon päästä tulee fiilis että olisi pitänyt ostaa vielä isompi.
75" olisi sopiva 🙂

Mulla oli 85" perustelkkari, mutta sitten tuli päivitys Samsungin 65" OLEDiin. Ja siitä sitten LG:n 77" OLEDiin (se maksoi 1600€).

65" -> 75" koko maksaa vain 400€ ja ei tarvitse sitten hetkeen vaihtaa mitään isompaa telkkaria.

Tuo 65" mahtuisi melkein mihin vaan, mutta jo 75" koko on selkeä isonnus kyllä.

Sitten olisi esim 83" OLED, mutta ne on niin kalliita. Tosin tuo mini-led 75" oliso sitten ihan järkevä kyllä hinnankin puolesta. Jopa 85" mutta ei taida nyt löytyä millään budjettiin sopivaa, joka olisi muutenkin hyvä.
No tuo 85" nyt ei tule itselle kuuloonkaan, ainoa mikä 75" hiertää on hinta ja se, että ei tiedä, millaisessa asunnossa asuu tulevaisuudessa ja sopisiko tuo seuraavaan kämppään. (muutto töiden perässä pk-seudulle tapahtunee parin vuoden kuluttua)

Vähän aloin jo miettimään 75" mini LEDin ja 65" OLEDin välillä, mutta pari kertaa kaverin luona punkattuani totesin että ainakin hänen Samsungin QLED olisi itselle aivan liian kirkas, oikein silmiin sattui pimeässä kämpässä. Liekö sitten asetukset ollut miten sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 070
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom