Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
30
Harmillisesti tuo 65” q70r olikin nyt aamulla pompannut hintaan 1399€. 55” nousi 999€:n. Tuo 65” olisi todennäköisesti lähtenyt tänään illalla kaupasta mukaan muuten, mutta ei noilla hinnoilla.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
257
LG 7600 on VA-paneelilla, vaikka nettikaupat muuta väittävät. Vaikkakin 7660 taas vastaavasti on IPS. Tämä on 110% varmaa tietoa.

7610-mallista ei ole missään mainintaa. Livenä pystyisi toteamaan, mutta oma veikkaus on, että sekin on VA.

LG ei näitä tietoja kerro suoraan sivuillaan, ainoastaan on maininta, että kaikissa malleissa ei ole IPS-paneeli.
Telian sivun ja tän linkin mukaan tuo 7610 on IPS paneelilla.

64.5" LG 65UM7610PLB - Specifications
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Nyt kun vasta hetken oon seuraillut telkkujen hintoja ja tarjouksia, niin huomasin että tuo G-liike näköjään lätkii "kampanjahinta"-logoja ajoittain telkkuihin, vaikkei hintaa muuteta. Logoissa on vielä aikaraja mihin asti "kampanjahinta" on voimassa. Vaikkei hinta muutu.
Eiks toi oo vähän kyseenalaista touhua? Onko muita vastaavia havaintoja, joita varoa tai tiedostaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Nyt kun vasta hetken oon seuraillut telkkujen hintoja ja tarjouksia, niin huomasin että tuo G-liike näköjään lätkii "kampanjahinta"-logoja ajoittain telkkuihin, vaikkei hintaa muuteta. Logoissa on vielä aikaraja mihin asti "kampanjahinta" on voimassa. Vaikkei hinta muutu.
Eiks toi oo vähän kyseenalaista touhua? Onko muita vastaavia havaintoja, joita varoa tai tiedostaa?
Vaikuttaa valitettavasti olevan aika yleinen käytäntö nykyisellään kaikilla kaupan aloilla. Senpä takia kannattaa tarkistaa esim hinta.fi hintaseurannasta tuotteen hintakehitys, niin ei joudu höynäytetyksi.

Esim
1583824057485.png
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 465
On hölmöä jättää kuulokeliitäntä pois, kun sen hinta lienee euron pari ja moni asiakas kokee puuttumisen haittana
Näin varmasti, jos kyse olisi pelkästään kuulokeliitännästä, mutta Samsungeissahan puuttuu kokonaan analogisien a/v-signaalien käsittely. Luulen että piirilevysuunnittelusta ja piirisarjoista lähtien tuolla säästetään ehkä jo vähän isompiakin roposia. Ikävää silti, kun kaipaisin omaani ainakin komponenttisisääntuloa analogisten audiosisääntulojen kanssa. Onneksi kotiteatterivahvistin osaa kuitenkin hanskata A/D-konversion ja ylösskaalauksen. Mutta luulisi, että tuon kuulokeliitännän saisi television omien kaiuttimien vahvistinpiiriin silti ympättyä aika helposti. Liittimen fyysisen sijainnin kannalta se voisi kuitenkin olla vähän ongelmallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Onko tästä mihinkään?
Paino vain reipas sata kiloa ja sähköäkin vie ainoastaan 800W. Saahan tuon palautettua, jos ei pidä. Kokeiluun vaan, kunhan varmistat tilin saldon tai luottokortin väännön ensin. Muuten pyydä mukaan Verkkisen apurahalla.
Tossa on varmasti kirkkauden pumppaamista, kaiken maailman valovuotoja ja DSE:tä, kun lcd-televisio on. Ehkä kuitenkin skippaisin ja laittaisin LG:n 65C9.

Edit: korjattu kirovirheet
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Millaisia kokemuksia Panasoniceista on? Ja tuosta niiden käyttöjärjestelmästä? Powerissa olisi tarjouksessa tämä:

Itselläni on tuo 55-tuumaisena viime syksystä. On toiminut varmasti ja nopeasti, ja kuvanlaatu erinomainen. Appeja on ne mitä olen osannut kaivata, aiemmin hankittu Apple TV 4k on suurelta osin ollut idlenä. Kuvanlaatuerot OLED-merkkien välillä tietty melko hienovaraisia, mutta Panasonic on mielestäni lähimpänä plug and play mallia - ei tarvitse kauheasti säädellä, Professional 1 kirkkaisiin huoneisiin ja Professional 2 hämäriin on erittäin hyvä lähtökohta.

65-tuumaiseksi Panasonic-OLEDiksi hyvä hinta (ja 65-tuumaiseksi OLEDiksi muutenkin varsin hyvä hinta).

P.S. Eri HDR-tilojen adaptiivinen kirkkaudensäätö on itse asiassa osoittautunut pimeäkatsonnassa silmiä helliväksi ominaisuudeksi joka on tehty riittävän hienovaraisesti ettei kuvanlaatu ole mielestäni heikentynyt (paitsi tietty siltä kannalta ettei kuva tietenkään enää sitten seuraa EOTF-kirkkautta referenssin mukaisesti). Mutta minulla nyt onkin hieman valoherkät simmut. Defaulttinahan tämä asetus on siis poissa päältä eli seuraa referenssejä hyvin.
 
Liittynyt
07.12.2017
Viestejä
98
Itse tuli ostettua puolikuukautta sitten Panasonic TX-58GX830E (TM testivoittaja 2020) Voin todeta nyt, että on ollut hyvä ostos ja suosittelen. Aiemmin omistin LG 55" IPS paneelilla olevan, ja kuten aiemmin sanoinkin mustan toisto aivan erimaata tässä. Powerilta ostin, ja nyt odottelen tässä parikuukautta josko tulis johonkin alennuksee vielä, niin saisi hinnan alennusta tuosta 800 eurosta.

Vaihtoehtona minulla oli tuo suosittu Philipsin 58" telkku, mutta tähän päädyin, vaikka oli kalliimpi. En kadu, vaan suosittelen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Paino vain reipas sata kiloa ja sähköäkin vie ainoastaan 800W. Saahan tuon palautettua, jos ei pidä. Kokeiluun vaan, kunhan varmistat tilin saldon tai luottokortin väännön ensin. Muuten pyydä mukaan Verkkisen apurahalla.
Tossa on varmasti kirkkauden pumppaamista, kaiken maailman valovuotoja ja DSE:tä, kun lcd-televisio on. Ehkä kuitenkin skippaisin ja laittaisin LG:n 65C9.

Edit: korjattu kirovirheet
Ai hitto, muistin juuri, ettei mulle edelleenkään mahdu yli 49" ruutu tuohon tasolle. Ei saane vieläkään OLEDia siihen kokoluokkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Noin ylipäätänsä iso tv näyttää typerältä pienellä tasolla.

Rtings on testannut 2020 q60t mallin, pykälän huonompi kuin edeltäjä q60, taas.
Onks tää nyt toinen vaiko kolmas vuos putkeen kun Samppa laskee laatua? Eikä enää parannuksia tule edes 4K mallien huipulle, vaan kehitys jatkunee 8K sarjassa.
Taitaa olla parempi hankkia telkku nyt ja olla seuraavat 5-7v tyytyväinen sen kanssa. Ja jos Sampan haluaa, niin 2v vanha malli on paras valinta. Niitä vaan ei uutena mistään saa.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Noin ylipäätänsä iso tv näyttää typerältä pienellä tasolla.

Rtings on testannut 2020 q60t mallin, pykälän huonompi kuin edeltäjä q60, taas.
Onhan tuossa moni asia paremmin: Samsung Q60/Q60R QLED vs Samsung Q60T QLED Side-by-Side TV Comparison

Suurimpana ongelmana 60 Hz paneeli ja niin hitaat pikselit, ettei sovellu pelaamiseen. Ja pwm flickeriä ei ole VIELÄKÄÄN korjattu, 120 Hz kaikissa paitsi elokuvatilassa ilman liikeprosessointia. VMP, Samsung.
 
Liittynyt
12.03.2020
Viestejä
5
Jollain aiemmalla sivulla annettiin neuvo ostaa Sampan Q70R Sampan Q80R:n sijaan. En selailusta huolimatta enää sitä löydä, ja ennenkaikkea sitä perustelua miksi näin.

Kumpikin short-listaalla vaihtoehtoina, nyt Verkkiksessä hinnat oudosti nurinpäin. 55" koossa kasikymppinen 949e ja seiskakymppinen 999e. Toki seiskakymppistä on näkynyt 799e hintaan, mutta hintakartelli näyttää päättäneen, että nyt se on 999e (Power, Verkkis ja Gigantti).

Mikä siis menee vikaan, jos ottaa tuon kasikymppisen? Käyttö on perus Tv-katselua ja jonkun verran Tuubia.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
101
Itselläni on tuo 55-tuumaisena viime syksystä. On toiminut varmasti ja nopeasti, ja kuvanlaatu erinomainen. Appeja on ne mitä olen osannut kaivata, aiemmin hankittu Apple TV 4k on suurelta osin ollut idlenä. Kuvanlaatuerot OLED-merkkien välillä tietty melko hienovaraisia, mutta Panasonic on mielestäni lähimpänä plug and play mallia - ei tarvitse kauheasti säädellä, Professional 1 kirkkaisiin huoneisiin ja Professional 2 hämäriin on erittäin hyvä lähtökohta.

65-tuumaiseksi Panasonic-OLEDiksi hyvä hinta (ja 65-tuumaiseksi OLEDiksi muutenkin varsin hyvä hinta).

P.S. Eri HDR-tilojen adaptiivinen kirkkaudensäätö on itse asiassa osoittautunut pimeäkatsonnassa silmiä helliväksi ominaisuudeksi joka on tehty riittävän hienovaraisesti ettei kuvanlaatu ole mielestäni heikentynyt (paitsi tietty siltä kannalta ettei kuva tietenkään enää sitten seuraa EOTF-kirkkautta referenssin mukaisesti). Mutta minulla nyt onkin hieman valoherkät simmut. Defaulttinahan tämä asetus on siis poissa päältä eli seuraa referenssejä hyvin.
Saako noihin Panasoniceihin asennettua HBO- tai muita puuttuvia appeja vai pitääkö Chromecastin kautta katsoa?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Jollain aiemmalla sivulla annettiin neuvo ostaa Sampan Q70R Sampan Q80R:n sijaan. En selailusta huolimatta enää sitä löydä, ja ennenkaikkea sitä perustelua miksi näin.

Kumpikin short-listaalla vaihtoehtoina, nyt Verkkiksessä hinnat oudosti nurinpäin. 55" koossa kasikymppinen 949e ja seiskakymppinen 999e. Toki seiskakymppistä on näkynyt 799e hintaan, mutta hintakartelli näyttää päättäneen, että nyt se on 999e (Power, Verkkis ja Gigantti).

Mikä siis menee vikaan, jos ottaa tuon kasikymppisen? Käyttö on perus Tv-katselua ja jonkun verran Tuubia.
Jos nyt muistan oikein mitä näistä oli keskusteltu, niin natiivikontrasti taitaa olla Q80:ssä jonkin verran alempi kuin Q70:ssä. Paikallishimmennys tasoittanee eroa käytännössä. Myöskään tietokonekäytössä Q80 ei ole (kai) yhtä hyvä - tekstin fontit ovat hieman epäselvempiä.

Nämä johtuvat Q80:n katselukulmaa parantavasta pinnoitteesta. Katselukulmat ovatkin huomattavasti paremmat kuin Q70:ssä.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Jos nyt muistan oikein mitä näistä oli keskusteltu, niin natiivikontrasti taitaa olla Q80:ssä jonkin verran alempi kuin Q70:ssä. Paikallishimmennys tasoittanee eroa käytännössä. Myöskään tietokonekäytössä Q80 ei ole (kai) yhtä hyvä - tekstin fontit ovat hieman epäselvempiä.
Vasta Q85:ssä pitäisi olla enemmän zoneja. Q80:n mustat ja paikallishimmennyksen myötä blooming ovat selvästi huonommalla tolalla.
 
Liittynyt
12.03.2020
Viestejä
4
Tuo 2% ikkunakin on aika suuri pinta-ala. En väittänyt etteikö se testikuvalla menisi kirkkaammaksi. Oikealla materiaalilla ei mene tai jos menee on jäätävä blooming seurauksena. Tätä bloomingia Samsung yrittää välttää ja kuva jää paljon oledia himmeämmäksi. Kirkkautta q9fn on aivan mielettömästi, mutta jos sitä käytetään nousee myös ympäröivän mustan taso vaaleanharmaaksi. Sdr kuvalla Samsung on selvästi kirkkaampi. Testisivujen speksejä lukemalla näitä eroja ei löydy. Tämän vuoksi otin q9fn testiin, että voisi itse verrata rinnan erilaisissa olosuhteissa ja materiaalilla. Netflix 4k hdr molemmista taustavalot täysille = synkässä scifisarjassa oled on moninkertaisesti kirkkaampi(tällöin qledissa ei ole bloomingia yhtään ja musta erittäin hyvää mutta kirkkaus jää todella himmeäksi).Oletin ennen testiä qledin olevan paljon kirkkaampi kuin oledin etenkin hdr kuvalla. Tarkoitus ei ollut lietsoa lcd-oled sotaa sen enempää.
No Netflix on aika huono lähde hdr:llä Samsungin televisioita vertailla ylipäätään, koska niissä ei ole Dolby Vision tukea, toisin kuin Lg:n C9 on. Kokeileppa sama testi Amazon Primessa, siellä puolestaan Lg joutuu tyytymään perustason Hdr10 kuvaan, kun taas Samsungista löytyy Hdr10+. Itse olen paljon vertailuja tehnyt noiden kahden palvelun välillä, ja kyllä vaan Amazonissa Hdr materiaali huomattavasti paremmalta Samsungilla näyttää, niinkuin pitääkin.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Itse olen paljon vertailuja tehnyt noiden kahden palvelun välillä, ja kyllä vaan Amazonissa Hdr materiaali huomattavasti paremmalta Samsungilla näyttää, niinkuin pitääkin.
Tästä samaa mieltä. OLED, joka näyttää Amazonin HDR10+ taasen pesee mennen tullen tavallisen Samsung QLED LCD:n.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
418
No Netflix on aika huono lähde hdr:llä Samsungin televisioita vertailla ylipäätään, koska niissä ei ole Dolby Vision tukea, toisin kuin Lg:n C9 on. Kokeileppa sama testi Amazon Primessa, siellä puolestaan Lg joutuu tyytymään perustason Hdr10 kuvaan, kun taas Samsungista löytyy Hdr10+. Itse olen paljon vertailuja tehnyt noiden kahden palvelun välillä, ja kyllä vaan Amazonissa Hdr materiaali huomattavasti paremmalta Samsungilla näyttää, niinkuin pitääkin.
Oletko verrannut samoja nimikkeitä palveluiden välillä? Ihan hyvä kuvanlaatu striimiksi kummassakin palvelussa. Erot hdr10/hdr10+/dolby vision välillä on kyllä pitkälti hienon hienoa hifistelyä. Youtube on väärällään noita videoita missä suurennuslasin kanssa analysoidaan hdr10 vs dolby vision. Metadatallisissa kyllä usein sen rapsun parempaa valon ja varjon rajausta yms. Nuo erot eivät juuri mitenkään vaikuta paneelin itsensä ominaisuuksiin, kuten bloomingiin tai kirkkauksiin yleisesti. Itse katselen Sonysta(xg9005) mieluummin atv:n kautta tavan hdr10, kuin telkun natiivi appsilla purkkaviritys-dolby visionia(Sonyn softavision). Samoin dolby vision vaikkapa Philips 7304 telkussa ei tee siitä millään mittapuulla parempaa kuin hdr10 oledissa.

Ihan mielenkiinnosta, pystytkö kokeilemaan esim ulkoisen laitteen kanssa miltä näyttäisi tavan hdr10 kuva tuolla samsungillasi ja näetkö selvän eron hdr10+ kuvaan sieltä primestä? Telkun oma appsi ei varmasti anna katsoa tavan hdr10 jos laite tukee myös +. Pitää kokeilla jokupäivä tuolla philipsin 804:lla. Hdr10+ saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa primea lukuunottamatta. Yli sadasta 4k blu ray elokuvastani vain yhdessä on hdr10+ ja samalla siinä on myös Vision tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
229
Olisiko jollain pääsyä tekniikan maailman sisältöön, kiinnostaisi millaiset säädöt TM on pistänyt samsungin q90r ruutuun? Poikkeaako ne miten paljon muista mitä netistä löytyy.. Voi laittaa vaikka yv viestinä jos ei tänne viitsi laittaa niitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Olisiko jollain pääsyä tekniikan maailman sisältöön, kiinnostaisi millaiset säädöt TM on pistänyt samsungin q90r ruutuun? Poikkeaako ne miten paljon muista mitä netistä löytyy.. Voi laittaa vaikka yv viestinä jos ei tänne viitsi laittaa niitä.
Artikkelin voi lukea katsomalla mainoksen.
 
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
229
Kiitos kaikille. Minulla on jossain vanha xriten kalibrointilaite ja jos uudet softat sitä tukee niin pitää sen avulla kalibroida kuva.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
Oletko verrannut samoja nimikkeitä palveluiden välillä? Ihan hyvä kuvanlaatu striimiksi kummassakin palvelussa. Erot hdr10/hdr10+/dolby vision välillä on kyllä pitkälti hienon hienoa hifistelyä. Youtube on väärällään noita videoita missä suurennuslasin kanssa analysoidaan hdr10 vs dolby vision. Metadatallisissa kyllä usein sen rapsun parempaa valon ja varjon rajausta yms. Nuo erot eivät juuri mitenkään vaikuta paneelin itsensä ominaisuuksiin, kuten bloomingiin tai kirkkauksiin yleisesti. Itse katselen Sonysta(xg9005) mieluummin atv:n kautta tavan hdr10, kuin telkun natiivi appsilla purkkaviritys-dolby visionia(Sonyn softavision). Samoin dolby vision vaikkapa Philips 7304 telkussa ei tee siitä millään mittapuulla parempaa kuin hdr10 oledissa.

Ihan mielenkiinnosta, pystytkö kokeilemaan esim ulkoisen laitteen kanssa miltä näyttäisi tavan hdr10 kuva tuolla samsungillasi ja näetkö selvän eron hdr10+ kuvaan sieltä primestä? Telkun oma appsi ei varmasti anna katsoa tavan hdr10 jos laite tukee myös +. Pitää kokeilla jokupäivä tuolla philipsin 804:lla. Hdr10+ saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa primea lukuunottamatta. Yli sadasta 4k blu ray elokuvastani vain yhdessä on hdr10+ ja samalla siinä on myös Vision tarjolla.
En ole tosiaan varma mikä on Dolby Visionin osuutta ja mikä vain erilaisten masterointitapojen, mutta Netflixin DV sisältö tapaa järjestään näyttää B8 OLEDilla paremmalta, kuin Amazon Primen HDR10 sisältö. Tuolla Primen puolella pääasiallinen ongelma on turhan pimeä kuva ja/tai liian voimakas kontrasti. En ole löytänyt Amazonista oikeastaan mitään HDR-sisältöä, mitä olisi voinut sanoa erityisen näyttäväksi.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
418
En ole tosiaan varma mikä on Dolby Visionin osuutta ja mikä vain erilaisten masterointitapojen, mutta Netflixin DV sisältö tapaa järjestään näyttää B8 OLEDilla paremmalta, kuin Amazon Primen HDR10 sisältö. Tuolla Primen puolella pääasiallinen ongelma on turhan pimeä kuva ja/tai liian voimakas kontrasti. En ole löytänyt Amazonista oikeastaan mitään HDR-sisältöä, mitä olisi voinut sanoa erityisen näyttäväksi.
Niinpä, palvelua vaihtaessa tulee paljon muuttujia. Pitäisi voida kokeilla samaa palvelua hdr10 vs dolby vision/hdr10+
 
Liittynyt
27.12.2017
Viestejä
230
Kiitos kaikille. Minulla on jossain vanha xriten kalibrointilaite ja jos uudet softat sitä tukee niin pitää sen avulla kalibroida kuva.
Jos omistat i1 Display LT:n, niin sen suodattimet muuttuvat ajan saatossa eli tuskin on useamman vuoden vanhana luotettava. Jos taas i1 Display Pro:n, niin :thumbsup:
 
Liittynyt
12.03.2020
Viestejä
4
Oletko verrannut samoja nimikkeitä palveluiden välillä? Ihan hyvä kuvanlaatu striimiksi kummassakin palvelussa. Erot hdr10/hdr10+/dolby vision välillä on kyllä pitkälti hienon hienoa hifistelyä. Youtube on väärällään noita videoita missä suurennuslasin kanssa analysoidaan hdr10 vs dolby vision. Metadatallisissa kyllä usein sen rapsun parempaa valon ja varjon rajausta yms. Nuo erot eivät juuri mitenkään vaikuta paneelin itsensä ominaisuuksiin, kuten bloomingiin tai kirkkauksiin yleisesti. Itse katselen Sonysta(xg9005) mieluummin atv:n kautta tavan hdr10, kuin telkun natiivi appsilla purkkaviritys-dolby visionia(Sonyn softavision). Samoin dolby vision vaikkapa Philips 7304 telkussa ei tee siitä millään mittapuulla parempaa kuin hdr10 oledissa.

Ihan mielenkiinnosta, pystytkö kokeilemaan esim ulkoisen laitteen kanssa miltä näyttäisi tavan hdr10 kuva tuolla samsungillasi ja näetkö selvän eron hdr10+ kuvaan sieltä primestä? Telkun oma appsi ei varmasti anna katsoa tavan hdr10 jos laite tukee myös +. Pitää kokeilla jokupäivä tuolla philipsin 804:lla. Hdr10+ saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa primea lukuunottamatta. Yli sadasta 4k blu ray elokuvastani vain yhdessä on hdr10+ ja samalla siinä on myös Vision tarjolla.

En ole verrannut samoja nimikkeitä. Toteamus perustuu yleisiin huomioihin kuvasta. Tuosta hifistely asiasta olen kanssasi eri mieltä, kyllä Hdr10+/Dolby Vision ovat aivan eri luokkaa hyvin toteutettuna kuin perustason Hdr10. Ja mielestäni iso ero on nimenomaan kirkkaudessa. Hyvänä esimerkkinä käy Netflixin The Haunting of Hill House, jossa on liian tumma kuva lähes koko ajan Hdr10 katsottuna. Arvaan ettei näin liene olevan Dolby Visionilla katsottaessa. En vain jaksa uskoa, että Netflix toteuttaa tuotantonsa huonommin kuin Amazon. Uskon palveluiden välisten erojen selittyvän juuri tällä, että Primessä on kaikki hdr materiaali Hdr10+.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
418
En ole verrannut samoja nimikkeitä. Toteamus perustuu yleisiin huomioihin kuvasta. Tuosta hifistely asiasta olen kanssasi eri mieltä, kyllä Hdr10+/Dolby Vision ovat aivan eri luokkaa hyvin toteutettuna kuin perustason Hdr10. Ja mielestäni iso ero on nimenomaan kirkkaudessa. Hyvänä esimerkkinä käy Netflixin The Haunting of Hill House, jossa on liian tumma kuva lähes koko ajan Hdr10 katsottuna. Arvaan ettei näin liene olevan Dolby Visionilla katsottaessa. En vain jaksa uskoa, että Netflix toteuttaa tuotantonsa huonommin kuin Amazon. Uskon palveluiden välisten erojen selittyvän juuri tällä, että Primessä on kaikki hdr materiaali Hdr10+.
Onhan näissä formaateissa pieniä eroja ja pienetkin erot tietysti on aina tavoittelemisen arvoisia. Mutta ei mitään järisyttävää eroa, kuten vaikkapa erityyppisillä paneelitekniikoilla keskenään. En ole hirvittävän suurta eroa menneinä vuosina huomannut philipsin hdr10 (+ ilmeisesti tuli päivityksenä 9002/873) oledeilla vs lg dolby vision oledeilla netflixin tai primen kuvanlaadussa. Primea kyllä vähemmän katsellut.



 
Liittynyt
12.03.2020
Viestejä
4
Onhan näissä formaateissa pieniä eroja ja pienetkin erot tietysti on aina tavoittelemisen arvoisia. Mutta ei mitään järisyttävää eroa, kuten vaikkapa erityyppisillä paneelitekniikoilla keskenään. En ole hirvittävän suurta eroa menneinä vuosina huomannut philipsin hdr10 (+ ilmeisesti tuli päivityksenä 9002/873) oledeilla vs lg dolby vision oledeilla netflixin tai primen kuvanlaadussa. Primea kyllä vähemmän katsellut.




Tuntuu siltä, että jotkut, esimerkiksi yllä mainitsemani Netflixin sarjan kohdalla on hdr säädetty jotenkin väärin. Käsitykseni mukaan staattinen metadata säädettäisiin kirkkaimman kohtauksen mukaan, eikä painottamaan tummaa päätä. Tuo on ajoittain lähes katselukelvotonta. En tosiaan tiedä onko suurtakin eroa Dolby Visionilla saman sarjan kanssa. On Netflixissä toki hyvinkin tehtyjä hdr-sarjoja, vaikkapa muutamat luontodokumentit ovat nautittavaa katseltavaa ihan pelkästään Hdr10 katsottuna. Materiaali mitä katsotaan ratkaisee näissäkin asioissa paljon, ei pelkkä tekniikka, vaikka teoriassa toinen voi toista parempi ollakin.
 
Liittynyt
13.11.2019
Viestejä
418
Tuntuu siltä, että jotkut, esimerkiksi yllä mainitsemani Netflixin sarjan kohdalla on hdr säädetty jotenkin väärin. Käsitykseni mukaan staattinen metadata säädettäisiin kirkkaimman kohtauksen mukaan, eikä painottamaan tummaa päätä. Tuo on ajoittain lähes katselukelvotonta. En tosiaan tiedä onko suurtakin eroa Dolby Visionilla saman sarjan kanssa. On Netflixissä toki hyvinkin tehtyjä hdr-sarjoja, vaikkapa muutamat luontodokumentit ovat nautittavaa katseltavaa ihan pelkästään Hdr10 katsottuna. Materiaali mitä katsotaan ratkaisee näissäkin asioissa paljon, ei pelkkä tekniikka, vaikka teoriassa toinen voi toista parempi ollakin.
Juu sillä koitinkin kysyä, että syy on todennäköisimmin lähdemateriaalissa ei siinä hdr tekniikassa. Saman materiaalin sisällä nuo erot jäävät tavallaan pieniksi ja hieno leffa on hieno myös sillä tavan hdr10. Suurimmalla osasta 4k levyjäkin on pelkästään tavallinen hdr10 tarjolla. Huonoa lähdemateriaalia ei se hdr10+/dolby vision pelasta. Omalla kohdalla kyllä hifistelen ja pyrin että kaikissa laiteketjuissa tuo DV olisi optiona, kunhan lähdemateriaali sitä tukee.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 465
Katselukulmat ovat meille näistä kahdesta tärkeämmät. Mustan taso ei nyt ole niin tarkkaa, katsomme enemmän telkkaria päivänvalossa / hämärässä kuin pimeässä.

Mitä eroa on 65" ja 70" mallien merkinnöillä? 70PUS7304 versus 65PUS7354. En osaa sanoa, onko meille merkitystä IPS vaiko VA-paneelilla. Läppärissäni on IPS-paneeli ja olen ollut tyytyväinen (ThinkPad) ;)
Ei hyvä luoja ei. Läppärillä ja televisiolla ei ole juuri mitään tekemistä toisiensa kanssa käyttötarkoituksensa puolesta. Kyllä minäkin olen tähän oman läppärini IPS:ään ihan tyytyväinen normikäytössä, kunnes sen kaksi kertaa vuodessa katsoo jonkun leffan ja tajuaa, että mitähän helvetin kaurapuuroa tässä näytöllä nyt on.

Kaikki jotka sanovat "IPS paneeli jos katsotaan sivusta" ovat idiootteja. Olen pahoillani, mutta tätä ei voi kierrellä. VA-paneelia pitää katsoa jostain 45 asteen kulmasta, ennen kuin mustan ja kontrastin taso huononee sille tasolle mitä perus-IPS on jo suoraan edestä. Eikä kukaan idioottikaan laita televisiota niin, että sitä katsotaan pääosin yli 45 asteen kulmasta. Eli aina VA-paneeli, jos ei OLEDiin ole varaa.

Kyllähän tolla IPS-näytöllä varmaan pornonsa katsoo, mutta näitä oikeita mustaa sisältäviä elokuvia ei.

1584143708661.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
Onhan tuossa moni asia paremmin: Samsung Q60/Q60R QLED vs Samsung Q60T QLED Side-by-Side TV Comparison

Suurimpana ongelmana 60 Hz paneeli ja niin hitaat pikselit, ettei sovellu pelaamiseen. Ja pwm flickeriä ei ole VIELÄKÄÄN korjattu, 120 Hz kaikissa paitsi elokuvatilassa ilman liikeprosessointia. VMP, Samsung.
Siis miten moni asia paremmin? Kyllähän Q60R on parempi televisio, ja Q6F vuodelta 2018 on parempi kuin kumpikaan noista, samoin Samsungin midrange NU8000 vuodelta 2018 näyttää olevan parempi, mitä tämän vuoden QLED entry malli. Toki en ole Q60T vielä itse nähnyt, joten nämä menee nyt ihan muiden testailujen varassa. Se että jätetään yht äkkiä VRR pois ja paneeli on 60hz pistää suorastaan ihmetyttämään. Turhaan odottelin tämän vuoden malleja, olisi voinut ostaa television jo aiemmin, kun ei näissä enää kehitystä tapahdu.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Siis miten moni asia paremmin? Kyllähän Q60R on parempi televisio, ja Q6F vuodelta 2018 on parempi kuin kumpikaan noista, samoin Samsungin midrange NU8000 vuodelta 2018 näyttää olevan parempi, mitä tämän vuoden QLED entry malli. Toki en ole Q60T vielä itse nähnyt, joten nämä menee nyt ihan muiden testailujen varassa. Se että jätetään yht äkkiä VRR pois ja paneeli on 60hz pistää suorastaan ihmetyttämään. Turhaan odottelin tämän vuoden malleja, olisi voinut ostaa television jo aiemmin, kun ei näissä enää kehitystä tapahdu.
60T:n edut:
+Kontrastia 700 enemmän (kämäsen IPS-paneelin verran :D)
+Huomattavasti parempi black uniformity
+Vähemmän DSE:tä (voi mahtua yksilövarianssin piiriin toki)
+Vähäsen parempi heijastuksenesto
+PWM elokuvatilassa ilman liikeprosessointia 600 vs. 240 Hz
+Hieman kirkkaampi
+Vähemmän ABL
+Hieman paremmat katselukulmat
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
Eli periaatteesa, jos ei pelaamista harrasta niin Q60T kannattaa harkita?
Mutta itseasiassa silti kirkkaus HDR:ään on edelleen melko paska, eli käytännössä tuolla ei HDR sisältöä toisteta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Eli periaatteesa, jos ei pelaamista harrasta niin Q60T kannattaa harkita?
Mutta itseasiassa silti kirkkaus HDR:ään on edelleen melko paska, eli käytännössä tuolla ei HDR sisältöä toisteta.
Miksi kukaan katsoisi mitään HDR-sisältöä reunaledillä muutenkaan? Tätä varmaan pitäisi pehmentää jotenkin, ettei kukaan vaan pidä provona.
 
Liittynyt
23.11.2017
Viestejä
1 882
Miksi kukaan katsoisi mitään HDR-sisältöä reunaledillä muutenkaan? Tätä varmaan pitäisi pehmentää jotenkin, ettei kukaan vaan pidä provona.
Mielestäni on vain ja ainoastaan hyvä, ettei näillä uusilla reunaledeillä tavoitella korkeita HDR kirkkauksia. Siitä nimenomaan ne ongelmat syntyvät kun tuota yritetään. Käytännössä johtaa ihan hirveään mustan tason pumppaamiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Miksi kukaan katsoisi mitään HDR-sisältöä reunaledillä muutenkaan? Tätä varmaan pitäisi pehmentää jotenkin, ettei kukaan vaan pidä provona.
Miksi kukaan katsoisi salkkareita alle 77" oledilla?



Mielestäni on vain ja ainoastaan hyvä, ettei näillä uusilla reunaledeillä tavoitella korkeita HDR kirkkauksia. Siitä nimenomaan ne ongelmat syntyvät kun tuota yritetään. Käytännössä johtaa ihan hirveään mustan tason pumppaamiseen.
Pienempi paha tuo kirkkauden vaihtelu on, kuin himmeä kuva.
 
Liittynyt
06.03.2020
Viestejä
139
Tuli tuo oma arpominen viimein lopetettua kun verkkis laittoi qe82q70r:n pariksi päiväksi tarjoukseen. Tarjous kun päättyy jo tänään, niin oli toimittava ennenkuin tavara loppuu uusien mallien alta pois.
Tuohon on nyt tyydyttävä seuraavat 5 vuotta. Toivottavasti kestää siihen asti. Sen jälkeen onkin sitten vaan 8k malleja tarjolla....
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Miksi kukaan katsoisi mitään HDR-sisältöä reunaledillä muutenkaan? Tätä varmaan pitäisi pehmentää jotenkin, ettei kukaan vaan pidä provona.
Paremmat värit ja ylipäätänsä enemmän kuvainformaatiota. Maksimaalinen kirkkaus on vain yksi monista tekijöistä HDR-kokemuksessa.
Eli periaatteesa, jos ei pelaamista harrasta niin Q60T kannattaa harkita?
Ehkä, toisaalta riippuu siitä millainen ongelma käytännössä tuo 24p judderpoiston puuttuminen on. Toisia voi häiritä enemmän, toisia vähemmän. Sama hitaiden pikseleiden kanssa.

Pienempi paha tuo kirkkauden vaihtelu on, kuin himmeä kuva.
Kovaa kirkkautta tavoitellessa siinä saa kylkiäisiksi myös surkean mustan tason, eli ihan hyvä vaan, että ei revitellä niitä maksimaalisia nittejä irti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 436
Viestejä
4 199 346
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom