Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 160
Itse sain viime keskiviikkona 55Q9FN telkkarin ja samanlaista havaitsin Netflixin HDR kuvaa katsottaessa. Ensin minulla oli paikallishimennys arvossa "suuri", mutta vaihdoin sen "vakio" asetukseen niin ei ole niin paha tuo pumppaaminen.
Eikö tuo "vakio" ole se oletus?

Itse tein oman Q9FN:ni kohdalla muuten säätöjen puolesta niin, että vaihdoin vain näyttötilaksi "Elokuvan". Olen tyytyväinen kuvanlaatuun kaikissa tilanteissa. :) Jollain asetuksilla varmaan pääsisi vielä parempaan kuvanlaatuun, mutta turha hinkata, kun varsinaista kalibrointimahdollisuutta ei ole.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
16
Eikö tuo "vakio" ole se oletus?

Itse tein oman Q9FN:ni kohdalla muuten säätöjen puolesta niin, että vaihdoin vain näyttötilaksi "Elokuvan". Olen tyytyväinen kuvanlaatuun kaikissa tilanteissa. :) Jollain asetuksilla varmaan pääsisi vielä parempaan kuvanlaatuun, mutta turha hinkata, kun varsinaista kalibrointimahdollisuutta ei ole.
Joo, on se "vakio" oletus. Itse kokeilin noita RTINGSin säätöjä (noi on 65" kokoiselle, mutta ajattelin että eiköhän ne käy myös 55"...):

TV Settings Samsung Q9FN (Q9F)

EDIT: jätin kyllä pois nuo "White balance" säädöt, koska nehän taitaa olla enemmän paneelikohtaisia eli pitäisi olla kunnon välineet niitä varten.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
63
Aivan, ymmärsin että esim Sonyn töllöissä on ollut tarpeet kalibroida lähinnä gammat / valkotasapainot ja niiden suhteen luulis että aikalailla eroa jos mittaa kirkkaassa huoneessa vs hiilikellari.
Mittarin arvo ei heilahda mihinkään vaikka valoja räpsisi kiinni päälle. Se näyttää vain sen mitä se paneeli puskee pihalle.

Eri valoisuuksiin on vain eri targetit mihin tähätään. Esim pimeään huoneeseen gamma 2.4 ja valoisaan 2.2.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Eikö tuo "vakio" ole se oletus?

Itse tein oman Q9FN:ni kohdalla muuten säätöjen puolesta niin, että vaihdoin vain näyttötilaksi "Elokuvan". Olen tyytyväinen kuvanlaatuun kaikissa tilanteissa. :) Jollain asetuksilla varmaan pääsisi vielä parempaan kuvanlaatuun, mutta turha hinkata, kun varsinaista kalibrointimahdollisuutta ei ole.
Siihen hinkkaamiseen ei 5min kauempaa mene.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
565
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Löytyhä tämä
Philips 55PUS8503 55" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio 899,90 €

Kertokaas mielipiteitä. Tuossa ainaki natiivi
Häpeekö paljonki xf900 tai vastaaville
Jos arvostat kontrastia, niin häpeää.
Jos arvostat katselukulmia ja et välitä harmaasta mustasta, niin IPS-paneeli on hyvä valinta.

Tuolla 100hz paneelilla ei mielestäni ole kovin suurta painoarvoa. Taitaa vaikuttaa vain 60fps materiaalin interpolaatioon. Eri asia jos haluaa 120hz kuvaa tietokoneelta, joka ei onnistu kaikilta malleilta vaikka olisikin natiivi 100/120hz paneeli.
 
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
33
Jos xmortal oikeasti ruuvaa SDR kuvalla Q7FN kirkkauden tappiin, niin sitten on kyllä joko silmissä tai laitteessa jotain vikaa. Vaikka miten tykkäänkin kirkkaasta kuvasta, niin tuo Q7FN antaa tosiaan 800 nittiä koko ruudun kirkkautta täysille säädettynä. Tuollaista hädin tuskin kestää katsella edes päivänvalossa, ja pimeässä tuo nyt on yhtä miellyttävää kuin tuijotella kiikareilla aurinkoa.
No siis mä oon aina tykännyt kirkkaasta. Koskaan en oo kesälläkään arskoja tykännyt käyttää. Lippis riittää. Kyllä mä hitsatessa sentäs maskia käytän. Näkö on aina ollut hyvä, lukuunottamatta paria viimevuotta, kun se on enää normaali. Tuo kuvamode on mulla standardilla. Lieneekö dynaamisella pikkasen kirkkaampi. Mutta backlight on täydet 50. Brightness koskematta 0. Gamma riippuen leffasta ja sarjasta 0-2. Color tone yleensä standard tai joskus warm1. Color space natiivilla. Contrast enhancer off. Täytyy kyllä myöntää että yleensä mulla on joku pieni valo jossain päällä. Pupillit on pikkasen pienemmällä kun säkkipimeässä katsottaessa. Ja jos katson täyspimeässä niin silloin häikii pikkasen kun kuva vaihtuu pimeästä yht äkkiä täyskirkkaalle. Tekstit laitoin valkoiselle läpinäkyvälle, mustilla heittovarjoilla. Mutta kyllä mulla varmaan joku pakkomielle on sekä kirkkaudelle että väreille. Pimeitä leffoja on ärsyttävä katsella ja sama homma joillekin brittiläisille ohjelmille missä kaikki on harmaata. Tai jotkut leffat mitkä on tahalteen tehty mahdollisimman värittömäksi että saadaan lisää ankeuden fiilistä, ei ole mun juttu.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Tuossa ylempää kyselin apua töllöä varten.
Sanokaas vielä tästä Philips 55PUS7503 55" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio 649,90 €

Onko pahaa sanottavaa? Onkohan tuossa natiivi 100hz? Halvalla ainakin pääsisi? Onko tämä vanhempi vai uudempi malli? Kiitos
Itsellä ei pahaa sanottavaa reilun viikon testailun jälkeen. Tai no tuo "soundbar" on mielestäni ihan yhtä tyhjän kanssa, ihan verrattavissa "normaaleihin" telkkarikajareihin eli kun ostaa kylkeen 50€ pc-kajarit, niin äänenlaatu paranee reippaasti. Ja kaukosäädin on vähän kömpelö, mutta sekin on parantunut tottumisen myötä.

Mielestäni jos ei mene "all-in" ja OLEDiin, niin turhaa maksaa 55 tuumaisesta telkkarista tonnia. Sillä poikkeuksella tietenkin, että jos käyttää leffojen/sarjojen lisäksi myös työpöytäkäytössä/paljon staattisia elementtejä sisältävissä peleissä, niin high-end LCD puolustaa paikkaansa OLEDin burn-in riskin takia.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Mittarin arvo ei heilahda mihinkään vaikka valoja räpsisi kiinni päälle. Se näyttää vain sen mitä se paneeli puskee pihalle.

Eri valoisuuksiin on vain eri targetit mihin tähätään. Esim pimeään huoneeseen gamma 2.4 ja valoisaan 2.2.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Aivan, sain hiukan erilaisen käsityksen aiemmin DVD plazan ketjusta. Voi olla että ymmäsin/muistan jotain väärin, pitää kaivaa esille jossain välissä. Oli kyseessä 75XE9405 Sony.
 
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
33
Mutta kyllä Asorb oikeassa oot siinä että mul on sellanen neurologinen homma joka vaikuttaa myös silmiin jollakin tavalla. Vaikka ne kesällä laajennettiin niillä tipoilla, kuvattiin ja tutkittiin sellasella kirkkaalla valolla mitä pysty hädintuskin katsomaan, ja todettiin täysin kaikinpuolin hyviksi.

Mutta kysymys heille ketkä näköasioista jotakin ymmärtää. Voiko näkö heiketä niin että pimeänäkö ja pimeäerottelu heikentyy nimenomaan niin, että se vaikuttaa televisiota katsellessa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Mutta kyllä Asorb oikeassa oot siinä että mul on sellanen neurologinen homma joka vaikuttaa myös silmiin jollakin tavalla. Vaikka ne kesällä laajennettiin niillä tipoilla, kuvattiin ja tutkittiin sellasella kirkkaalla valolla mitä pysty hädintuskin katsomaan, ja todettiin täysin kaikinpuolin hyviksi.

Mutta kysymys heille ketkä näköasioista jotakin ymmärtää. Voiko näkö heiketä niin että pimeänäkö ja pimeäerottelu heikentyy nimenomaan niin, että se vaikuttaa televisiota katsellessa?
Ikä ainakin vaikuttaa hämäränäköön, joten luultavasti.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Mutta kysymys heille ketkä näköasioista jotakin ymmärtää. Voiko näkö heiketä niin että pimeänäkö ja pimeäerottelu heikentyy nimenomaan niin, että se vaikuttaa televisiota katsellessa?
Jos pupilli ei toimi oikein (esimerkiksi aukea/suurene tarpeeksi) niin tämähän vaikuttaa pimeänäköön. Ja kun televisiossa tulee usein eri kirkkauksilla tavaraa niin silloin sillä aukeamis/sulkeutumisnopeudellakin on väliä, jos tämä on hidastunut. Siksi valo telkun takana on hyvä koska rauhoittaa juurikin tätä kirkkauden vaihtelua. Merirosvothan tätä ”silmälapputekniikkaa” hyödynsivät tarujen mukaan.

Toisaalta jos itsensä vain sen takia, että ”tykkää” totuttaa liian kirkkaaseen kuvaan ei ainakaan paranna tuota vaivaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
28
Olikos tossa Q6F joku toiminto, että sai skaalattua kuvaa paremmaksi PS4 käytössä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
28
Semmonen kysymys tuli vielä mieleen, että eikö q6f:ssä pc-käytössä kuvatilaksi saa valita kuin vakion tai dynaamisen vai onko asetukset jotenkin väärin?
 
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
33
...aukeamis/sulkeutumisnopeudellakin on väliä, jos tämä on hidastunut. Siksi valo telkun takana on hyvä koska rauhoittaa juurikin tätä kirkkauden vaihteluaQUOTE]
.
Kylläkyllä. Tosin itsellä ei ole käytössä telkun takana vaan muualta tuleva valaistus, mutta ajaapi saman asian. Mutta tuossa aloin pohtimaan noita kirkkaushommia ja television katseluetäisyys on inansa vajaat 3m, kun taas nokia5 luurin etäisyys on ehkä n.40cm. Täydet kirkkaudet on 600nitsiä jonkun nettisivun mukaan, ja puolessa välin olen tottunut pitämään. Täyspimeässä ehkä viidesosassa. Tosin täytyy myöntää että ihan vielä en parhaita säätöjä ole jaksanut selvittää tuosta Samsungista. Mitä nyt kokeillut, räpeltänyt ja tekstit himmemtänyt. Kaippa sielä joku ecosäätö on vielä mikä leikkaisi kirkkaimman terän pois, kun en haluaisi black crashiä ja muuten oon tykästynyt kirkkaaseen. En vielä edes tiedä voiko yht aikaa säilyttää ja syödä kakun. No tarvii perehtyä sitten paremmin kun hommaa uuden mallin, joka tulee olemaan q6fn,q7fn tai q8dn. Tuosta kuvasta nyt saa suurinpiirtein käsityksen hämäryydestä. En nyt löytänyt iso arvoa.

IMG_20181210_214533.jpg
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
5
Moro. Eli tarkoitus olisi muuttaa ensimmäiseen omaan kämppään ja töllö olisi hankintalistalla. Opiskelijoita kun ollaan, niin n. 800e kuulostaisi hyvältä kipurajalta. Tv:stä katsottaisiin lähinnä Ilveksen laadukkaita otteita jääkiekon puolella ja salattuja elämiä iltaisin.
Luin n. 30 sivua tätä ketjua ja ei kyllä mitään apua ollut :D Tuota Samsungin Q6F (799€) olen nyt miettinyt.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
348
Moro. Eli tarkoitus olisi muuttaa ensimmäiseen omaan kämppään ja töllö olisi hankintalistalla. Opiskelijoita kun ollaan, niin n. 800e kuulostaisi hyvältä kipurajalta. Tv:stä katsottaisiin lähinnä Ilveksen laadukkaita otteita jääkiekon puolella ja salattuja elämiä iltaisin.
Luin n. 30 sivua tätä ketjua ja ei kyllä mitään apua ollut :D Tuota Samsungin Q6F (799€) olen nyt miettinyt.
Ja toinen turvallinen vaihtoehto Samsung 55NU8000, joka ainakin viime kuussa myynnissä 799 eurolla Q6F tavoin.

Myös Philipsin Ambilight-ominaisuus magea, mutta tosiaan IPS-paneelin kohdalla itselläni vielä ainakin hakemista tykkäänkö vai onko harmaa musta kynnyskysymys vaihtaa takaisin VA-paneeliin. Itselläni kokemusta PUS8503-mallista, joka Black Friday-tarjouksessa 650 e. En tiedä onko normihintaisena 650 e 7503 tjsp. huonompi
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Tuo testisi on LG:n televisiosta. Ei ko. Philipsistä. Sama kuin puhuisi kahdesta samankokoisesta autosta, jossa on renkaat samalta merkiltä.
"Jos tuo on sama asia kuin LG:n Nano Cell". Philips ja LG luultavasti käyttää samoja IPS-paneeleja jo pelkän historiansa takia (LG.Philips IPS-tehtaat vai miten lie kuvio menikään) ja saman markkinointiterminologiankin käyttäminen viittaisi tähän, mutta faktaksi en tiedä.

EDIT: ainakin 8303 taitaa olla LG:n Nano Cell: Google Traduction
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Philips ja LG luultavasti käyttää samoja IPS-paneeleja jo pelkän historiansa takia (LG.Philips IPS-tehtaat vai miten lie kuvio menikään) ja saman markkinointiterminologiankin käyttäminen viittaisi tähän, mutta faktaksi en tiedä.
Logiikka hieman lorahtaa väärään suuntaan. Kuitenkin suurin osa Philppasen telkuista on VA-paneelilla ja IPS-paneelitkin RGB-mallisia kun taas LG on käyttänyt paljolti RGBW-mallisia.

Kuvanlaatuun kun vaikuttaa paneelin lisäksi myös taustavaloratkaisut ja prosessointi, joten pelkän samanlaisen markkinointitermin perusteella on johtopäätösten vetäminen kuvanlaadusta tai testien lopputuloksen yhdenvertaistaminen aika turhanpäiväistä.

Tai no, aina voi sanoa petepelurimaisesti kaiken olevan yhdellä lauseella ”paskaa koska IPS”, mutta eipä se kellekään mitään keskusteluun anna :D. Jollekin IPS voi olla ihan kelpo vaihtoehto. Joku haluaa parhaan kontrastin (eikä silloin osta missään nimessä VA-paneelista vaan OLEDin).

Milloin muuten tuollaisia IPS-tehtaita on ollut olemassa?
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Philips 65PUS7803 menee välillä joissain kohtauksissa todella tummaksi, millähän asetuksella tuosta tummuudesta pääsee eroon? Tuo tummuus tulee vaikka kohtaus ei edes olisi mitenkään pimeässä kuvattu vaan vähänkin hämärämpi niin koko kuva menee aivan tummaksi
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Philips 65PUS7803 menee välillä joissain kohtauksissa todella tummaksi, millähän asetuksella tuosta tummuudesta pääsee eroon? Tuo tummuus tulee vaikka kohtaus ei edes olisi mitenkään pimeässä kuvattu vaan vähänkin hämärämpi niin koko kuva menee aivan tummaksi
Vähän epäilen tuon johtuvan ”Kontrastitila”-asetuksesta joka säätää koko television taustavaloa himmeämmälle tarvittaessa. Kannattaa kokeilla ottaa tuo pois päältä tai jos siellä on joku toinen asetus.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Täytyykin koittaa. Esim. sellainen kohtaus jossa on täysin valoisaa mutta mennäänkin vaikka varjoon niin koko ruutu menee todella tummaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Logiikka hieman lorahtaa väärään suuntaan. Kuitenkin suurin osa Philppasen telkuista on VA-paneelilla ja IPS-paneelitkin RGB-mallisia kun taas LG on käyttänyt paljolti RGBW-mallisia.

Kuvanlaatuun kun vaikuttaa paneelin lisäksi myös taustavaloratkaisut ja prosessointi, joten pelkän samanlaisen markkinointitermin perusteella on johtopäätösten vetäminen kuvanlaadusta tai testien lopputuloksen yhdenvertaistaminen aika turhanpäiväistä.

Tai no, aina voi sanoa petepelurimaisesti kaiken olevan yhdellä lauseella ”paskaa koska IPS”, mutta eipä se kellekään mitään keskusteluun anna :D. Jollekin IPS voi olla ihan kelpo vaihtoehto. Joku haluaa parhaan kontrastin (eikä silloin osta missään nimessä VA-paneelista vaan OLEDin).

Milloin muuten tuollaisia IPS-tehtaita on ollut olemassa?
Va paneelin kuvanlaatu on parempi, miksi valita silloin vain kelpo ips? Nuo ovat kuitenkin samassa hintaluokassa, toisin kuin oled.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Va paneelin kuvanlaatu on parempi, miksi valita silloin vain kelpo ips? Nuo ovat kuitenkin samassa hintaluokassa, toisin kuin oled.
Esimerkiksi silloin, jos joudutaan olohuoneessa katsomaan televisiota sivusta ja kaikki eivät voi istua VA-paneelin vaatimassa ”sweetspotissa”. IPS:ssä kun ei kuva haalistu sivusta katsottaessa. Kuten ei myöskään OLEDissa. Käyttötarkoitus ratkaisee, ei se lukeeko spekseissä VA- vai IPS.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
IPSit käy todellakin siihen salkkareiden kattomiseen ihan niinkuin kaikki muutkin alle 100" ruudut. Leffat ja muu vakava katselu sitten sen kokoiselta ruudulta miltä ne on tarkoitettukin katsottavaksi kunnon äänien kera.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
55PUS8303 ollut nyt vajaan kuukauden käytössä olkkarissa. Aiempi töllö oli waanha Panasonicin plasma ja makkarissa lähes yhtä vanha LG:n edge led, malleja en enää muista. Olohuoneessa on käytännössä aina päällä 2xHue lamppua jonkinlaista valoa tuomassa, joten täysin pimeässä katselusta ei kokemuksia eikä tarvettakaan.

Hieman arastelin ostaa kun tätä threadia lukiessa suurin osa pelottelee IPS:n heikosta mustasta ja kaikesta muusta mahdollista. Tarjouksen sattuessa kohdalle uskaltauduin kuitenkin pistää tilauksen vetämään. Ei harmita jälkikäteen yhtään 650€ sijoitus tähän malliin. Androidin toimintaan tottuu nopeasti, musta on mielestäni mustaa ja IPS glowista ei oo tietoakaan. Vertailu toverin Q6FN vaan vahvistaa omaa mielipidettä että ei näissä kahdessa nyt mitään radikaalia eroa ole. Suurin ero Sampan hyväksi on UI:n sulavuus mutta itse annan enemmän painoarvoa Ambilightille.

Suurin miinus tulee tosi heikosta äänentoistosta vanhoihin telkkuihin verrattuna. Se oli tosin tiedossa ja korjaantui ulkoisilla kaiuttimilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
Suhteellisia äänen"laatu" toki, Sonynkin XF9005:n ääntä kovasti haukutaan mutta ei se nyt aiempaa W828:n ääntä huonompi ole. Tosin kun itsellä ison hyllyn syvennyksessä niin joku bassotaajuus kumisee, kokeillut säädellä taajuuskorjaimella mutten ole oikein vielä perillä onko 80, 100 vai 500 kumina(vai mitkä ne on ne säätötaajuudet)

Plus tilasin halvan JBL:n baarin jota hintaluokassaan kehuttu, sen tarkoituksena kun on antaa vain tv:n ääni, kyllä mitä järeisiin Choruksiin saan äänen jos haluan.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 407
Logiikka hieman lorahtaa väärään suuntaan. Kuitenkin suurin osa Philppasen telkuista on VA-paneelilla ja IPS-paneelitkin RGB-mallisia kun taas LG on käyttänyt paljolti RGBW-mallisia.
Voisit unohtaa joskus hetkeksi tuon Philips-pr-miehen tittelisi. En tehnyt mitään väitöksiä yleisesti Philipsin paneeleista, vaan kyseenalaistin juuri värien loistavuutta vain siksi, että käytössä on "nano". Padexilta tulikin jo väriavaruusvertailut.

Milloin muuten tuollaisia IPS-tehtaita on ollut olemassa?
LG ja Philips pyörittivät yhdessä tuota puolta 1999 - 2008. LG Display - Wikipedia

IPS:ssä kun ei kuva haalistu sivusta katsottaessa. Kuten ei myöskään OLEDissa. Käyttötarkoitus ratkaisee, ei se lukeeko spekseissä VA- vai IPS.
Myös IPS:ssä menee kuva pieleen sivusta katsottuna, vaikka vaikutus onkin vähäisempi.
 
  • Tykkää
Reactions: J.P
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 149
Myös IPS:ssä menee kuva pieleen sivusta katsottuna, vaikka vaikutus onkin vähäisempi.
Rtingsin toteamaa:
”Viewing angle refers to the angle at which you can watch the TV without seeing a noticeable drop in picture quality. Some types of LCDs do this better than others.

IPS TVs are a clear winner here. This is one of their advantages over other types of LCD. Most VA TVs will have a sizable degradation in quality by 20° to the side, the way it can be seen is a dramatic loss of saturation. IPS TVs will lose luminosity instead. They generally go until around 36° before losing half their brightness, but we have seen some go over 50°. The narrow viewing angle of VA type TVs is also problematic when the TV is used as a PC monitor from up close since the edges of the display will end up losing picture quality.”
IPS vs VA: Comparing LCD types found in TVs

Kuten sanottu, joillekin voi olla tästä enemmän hyötyä kuin VA:n kontrastista. Riippuu käyttötarpeesta.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Olen koittanut tehdä selkoa siitä, mikä on Sonyn XF90-sarjan tosiasiallinen tuki 1440p @120Hz -kombolle. Tästä löytyy satunnaisia mainintoja foorumeilta (eli että toimii kunhan tekee custom resolutionin), mutta yhtään oikeasti aukottoman oloista todistetta en ole nähnyt. Tietääkö joku lähteen, josta asia kävisi kiistattomasti esiin? Toki jos joku jaksaa testata asian itse, niin se olisi vielä kivempi :)

Jos tuo toimii pätkimättä, ilman erityisiä kuvanlaatuongelmia ja yhtä pienellä input lagilla kuin 1080p @120Hz, niin 55XF9005 olisi aika lähellä tulla valituksi mulle.
 

Dot

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
51
Olen koittanut tehdä selkoa siitä, mikä on Sonyn XF90-sarjan tosiasiallinen tuki 1440p @120Hz -kombolle. Tästä löytyy satunnaisia mainintoja foorumeilta (eli että toimii kunhan tekee custom resolutionin), mutta yhtään oikeasti aukottoman oloista todistetta en ole nähnyt. Tietääkö joku lähteen, josta asia kävisi kiistattomasti esiin? Toki jos joku jaksaa testata asian itse, niin se olisi vielä kivempi :)

Jos tuo toimii pätkimättä, ilman erityisiä kuvanlaatuongelmia ja yhtä pienellä input lagilla kuin 1080p @120Hz, niin 55XF9005 olisi aika lähellä tulla valituksi mulle.
NVidialla CVT reduced blank-ajoituksilla 2560x1440 ja 120Hz onnistui. TV:n oma info-nappi näyttää noita speksejä, sekä testufo.com-testissä se 120fps UFO liikkuu täydellisen sulavasti ja ero 60fps ufoon on todella selkeä. Minusta hiiri tuntui Win10-työpöydällä hyvin reagoivalta Game-modessa. Ihan todella pikaisesti kokeilin Dying Lightia ja en huomannut mitään hälyttävää, mutta tämä on sitten tasan ensimmäinen kokemus yli 60Hz näytöstä/pelaamisestta, joten grain of salt jne. Minä kun en häiriinny edes 60Hz VSync-pelaamisesta. Kuvanlaatu ei tietenkään ole ihan yhtä skarppi kuin natiiviresolla (Windowsin työpöydällä huomaa, mutta ehkä se ei peleissä niin pistä silmään).

PÄIVITYS: kuvanlaatu on heikompi kuin 1080p120Hz-tilassa. Tuskin se ketään yllättää, kun 1080p on paremmin "jaollinen" 4K-natiivireson kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
NVidialla CVT reduced blank-ajoituksilla 2560x1440 ja 120Hz onnistui. TV:n oma info-nappi näyttää noita speksejä, sekä testufo.com-testissä se 120fps UFO liikkuu täydellisen sulavasti ja ero 60fps ufoon on todella selkeä. Minusta hiiri tuntui Win10-työpöydällä hyvin reagoivalta Game-modessa. Ihan todella pikaisesti kokeilin Dying Lightia ja en huomannut mitään hälyttävää, mutta tämä on sitten tasan ensimmäinen kokemus yli 60Hz näytöstä/pelaamisestta, joten grain of salt jne. Minä kun en häiriinny edes 60Hz VSync-pelaamisesta. Kuvanlaatu ei tietenkään ole ihan yhtä skarppi kuin natiiviresolla (Windowsin työpöydällä huomaa, mutta ehkä se ei peleissä niin pistä silmään).

PÄIVITYS: kuvanlaatu on heikompi kuin 1080p120Hz-tilassa. Tuskin se ketään yllättää, kun 1080p on paremmin "jaollinen" 4K-natiivireson kanssa.
Ok, kiitokset! Tarkoittanet 1440p:n heikommalla kuvanlaadulla työpöytää, eli tekstin terävyyttä yms.? Siinä varmasti tilanne noin, peleissä korkeampi reso kai kuitenkin pitäis olla enemmän avuksi kuin mitä 1080p:n parempi skaalautuvuus?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Esimerkiksi silloin, jos joudutaan olohuoneessa katsomaan televisiota sivusta ja kaikki eivät voi istua VA-paneelin vaatimassa ”sweetspotissa”. IPS:ssä kun ei kuva haalistu sivusta katsottaessa. Kuten ei myöskään OLEDissa. Käyttötarkoitus ratkaisee, ei se lukeeko spekseissä VA- vai IPS.
Aika suuressa kulmassa pitää katsoa, että ips edut tulisivat esille.
 

Dot

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
51
Ok, kiitokset! Tarkoittanet 1440p:n heikommalla kuvanlaadulla työpöytää, eli tekstin terävyyttä yms.? Siinä varmasti tilanne noin, peleissä korkeampi reso kai kuitenkin pitäis olla enemmän avuksi kuin mitä 1080p:n parempi skaalautuvuus?
Joo Windowsissa fonttien luettavuutta. Dying Light-testin aikana en kiinnittänyt negatiivisesti huomiota kuvanlaatuun.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 469
Viestejä
4 200 508
Jäsenet
70 911
Uusin jäsen
laskostaja

Hinta.fi

Ylös Bottom