Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

@TheUnpronounceables

Päivitäppä softa niin tuo "raita" korjaantuu ja paljon muutakin, ilmeisesti aika vanha firmware tuossa.

Itse ostin 70PUS9005 marraskuun lopussa ja nyt jo olen asentanut 3 firmware updatea joista ensimmäisessä oli mukana "Solution for inverted top part of the screen " joka korjaa ongelman.
 
Viimeksi muokattu:
@TheUnpronounceables

Päivitäppä softa niin tuo "raita" korjaantuu ja paljon muutakin, ilmeisesti aika vanha firmware tuossa.

Itse ostin 70PUS9005 marraskuun lopussa ja nyt jo olen asentanut 3 firmware updatea joista ensimmäisessä oli mukana "Solution for inverted top part of the screen " joka korjaa ongelman.

Firmis on jo uusin, tai telkkari ei ainakaan löydä enää päivityksiä. Ongelma paheni niin, että videot alkoivat jäämään heti jumiin toiston alettua. Tein televisiolle ns. cold bootin, eli sammutin ja otin töpselin seinästä. Virhe kuvassa hävisi ja videot toistuivat normaalisti, kunnes noin neljän tunnin areenan katsomisen jälkeen vaihdettaessa Amazon Primeen, kaikki yritetyt videot pysähtyivät Primen logoon. Töpselin irtikäyttäminen korjasi taas asian, tosin Primeen piti kirjautua uudelleen ja sen asetukset oli nolautunut.

Oma veikkaukseni on paskan oleva muistipiiri, joka korruptoi dataa, mutta mistä näitä tietää. Katsotaan mitä tuki sanoo, jahka sinne jotenkin yhteyden saa, jos saa.
 
Asiaton käytös - keskustelua toisesta käyttäjästä aiemmista huomautuksista huolimatta
Firmis on jo uusin, tai telkkari ei ainakaan löydä enää päivityksiä. Ongelma paheni niin, että videot alkoivat jäämään heti jumiin toiston alettua. Tein televisiolle ns. cold bootin, eli sammutin ja otin töpselin seinästä. Virhe kuvassa hävisi ja videot toistuivat normaalisti, kunnes noin neljän tunnin areenan katsomisen jälkeen vaihdettaessa Amazon Primeen, kaikki yritetyt videot pysähtyivät Primen logoon. Töpselin irtikäyttäminen korjasi taas asian, tosin Primeen piti kirjautua uudelleen ja sen asetukset oli nolautunut.

Oma veikkaukseni on paskan oleva muistipiiri, joka korruptoi dataa, mutta mistä näitä tietää. Katsotaan mitä tuki sanoo, jahka sinne jotenkin yhteyden saa, jos saa.
Ja tälläistä philpsejä meille tällä pastalla suosittelee selkä vääränä eräs tunnettu PHILIPS Mies" hehee.
 
Firmis on jo uusin, tai telkkari ei ainakaan löydä enää päivityksiä. Ongelma paheni niin, että videot alkoivat jäämään heti jumiin toiston alettua. Tein televisiolle ns. cold bootin, eli sammutin ja otin töpselin seinästä. Virhe kuvassa hävisi ja videot toistuivat normaalisti, kunnes noin neljän tunnin areenan katsomisen jälkeen vaihdettaessa Amazon Primeen, kaikki yritetyt videot pysähtyivät Primen logoon. Töpselin irtikäyttäminen korjasi taas asian, tosin Primeen piti kirjautua uudelleen ja sen asetukset oli nolautunut.

Oma veikkaukseni on paskan oleva muistipiiri, joka korruptoi dataa, mutta mistä näitä tietää. Katsotaan mitä tuki sanoo, jahka sinne jotenkin yhteyden saa, jos saa.

Veikkaan, että sulla on ollut esiasennettu (vanha) versio Primestä mikä on vetänyt telkun jumiin. Uusin päivitys näkyy olevan 26.1.ja se kun on asentunut, olet joutunut laittamaan myös tunnukset jne uusiksi. Kannattaa käydä kurkkaamassa Google Playn ”Omat sovellukset” -valikosta että kaikki päivitykset on asentuneet eikä haittaa ole Philipsin oman Smart TV-kaupan aktivoinnista.
 
No nyt on ollu Philipsin 58PUS9005/12 kaksi päivää käytössä ja lupasin kuvia laittaa teille tänne.

20210130_223752.jpg
Eilen toimi vielä ihan moitteetta, mutta tänään tuli tuollainen 'raita' tuonne yläreunaan. Tai siis näyttää siltä, että tuo ylin 5cm ei ole synkassa muun kuvan kanssa.
Tuota tapahtui ensin Amazon Primen HDR10+ videoissa, mutta nyt samaa esiintyy myös esim. YLE Areenan videoissa, eli paskan möivät. Television omasta virittimestä en tiedä, kun se ei ole ollut käytössä. Mediapalvelimelta tulevassa TV kuvassa ei ole ainakaan toistaiseksi näkynyt tuota virhettä.

Onko kellään tietoa miten tuonne Philipsin tukeen saisi sähköisesti yhteyden? Mielellään laittaisin kuvat tuosta, sen sijaan, että yritän tuota jollekkin puhelimessa selittää. Yritin niiden sivujen kautta, mutta chat ei toimi, vaikka ilmoittaa että agentit ovat paikalla. Käsketään painamaan jotain nappulla, joka ei sivulle lataudu. Selaimina koitettu Firefox, Chrome ja Edge.

Yritin myös lähettää sähköpostia, se taas ohjaa väkisin sivulle jossa pitää rekisteröityä. Tämäkään ei onnistu, koska vahvistussähköpostissa ei ole mitään linkkiä tai URL osoitetta, jolla vahvistaa sähköpostiosoite, vaikka sähköpostin tekstissä niin lukee. Kokeiltu kahteen kertaan, kahdella eri sähköpostilla ja eri selaimilla. Ihan vaan hieman on kusetettu olo.

Tässä nyt sitten vitutuksissa miettii, että palauttaako koko paskan ja ottaa kuljetuskustannukset omaan piikkiin, vai lähteekö noiden leikkiin mukaan ja yrittää saada tuon jotenkin huoltoon tms. Nuo epäonnistuneet yhteydenottoyritykset ei niin sanotusti olleet omiaan luomaan luottoa kyseiseen yritykseen ja niiden asiakastuen toimintaan. Pikemminkin päinvastoin. Tiedä sitten millainen vääntö, itku ja hampaiden kiristys tuosta korjaamisesta tulee.

Tuon vian ilmenemiseen asti olen ollut kyllä todella tyytyväinen tähän telkkariin. Ambilight on juuri niin hieno, kun kuvittelin ja Android käyttis pieksee kyllä tuon Samsungin tizenin mennen tullen, nopeudessa ja ominaisuuksissa ja kuvan laatukin on huimasti parempi kuin vanhassa Thompsonissa. Olisin vaan toivonut että olisi kestänyt vähän pidempään. Vaikka edes sen kaksi vuotta, eikä vaan kaksi päivää.

Kun sinulla tuo jatkoroikka on noin näkösällä tuli mieleen vain sanoa ettethän katkaise tuosta virtoja aina käytön jälkeen, tv kun tekee niitä 4h välein ajettavia puhdistuksia arviolta 5-15 min ajan tv:n sulkemisesta.
Edit: Tämä oli oledille ohjeena joka tämä kyseinen tv ei ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi telkkari etsinnässä ja tällä hetkellä mietin kaksikon Samsung Q90t 75" ja LG CX 77":n välillä. Nyt kun molemmat vehkeet ovat tarjouksessa niin hintaeroa näillä laitteilla noin 1000e (jos huomioidaan tuo älykello mikä tulee Sampan kylkiäisenä). OLED himottaa mutta arveluttaa CX-malleihin liitetty paneeliongelma mikä koskettaa ilmeisesti erityisesti tätä 77" kokoluokkaa ja onhan tonni iso raha keskituloiselle. Toinen mitä mietin on, että en erityisesti nauti pimeässä katselusta vaan tykkään pitää jonkun verran valoa olohuoneessa katselun aikana. Enkä toisaalta niin paljon katsele edes elokuvia mihin käyttöön tuo LG tietysti olisi parempi. Valoisammassa huoneessa OLEDin edut eivät varmaankaan tule niin hyvin esille.

Oma käyttö on aika sekalaista eli TV tulisi moneen tarpeeseen: Netflix (pääasiassa sarjat), pelaaminen, urheilulähetykset jne. Lisäksi TV toimisi ajoittain myös Mac minin näyttönä. Mikään käyttö ei kuitenkaan erityisesti korostu eli tässä haetaan kunnon all-around -suorittajaa.

Rtingsin mukaan Q90 olisi soiva peli mutta jostain syystä suomenkielisiltä foorumeilta (tai ylipäänsä netistä) en löydä tästä mallista juuri keskustelua. Onko joku syy miksi sitä ei esim. tällä palstalla ole suositeltu tai edes juuri keskusteltu?
 
En ole nyt kyllä ihan satavarma tulenko kuitenkaan pitämään tota lg bx 65" töllöä....onneksi on powerista ostettu niin 60 pv. Palautusaikaa. Suurin syy ehkä nyt kumminkin että päiväsaikaan tuntuu kummuskiin olevan vähän liian himmeä ja toi oledin kylmyys kyllä vähän häiritsee myös. Ja samsungeissa olisii kyllä parempi toi pelitila. Pientä taistelua joutuu kyllä nyt käydä.... Mitä samsungin mallia suosittelisitte koossa 65/75 leffa/pelikäyttöön hintaluokassa 1500 euroa? Onko niissä missään kuin 1 kpl hdmi 2.1 ?
 
Ajattelin korvata 2013 ostetun 46” Samsungin (46UE6515) isommalla tv:llä, 70” ehkä paras vaihtoehto. Käyttö pääasiassa tv-ohjelmien (antenni+Elisa viihde boksi), suoratoistopalvelujen katsominen ja Blu-Ray soittimen virkaa tällä hetkellä hoitaa PS3. Puhelinoperaattorien valikoimista pitäisi löytyä, koska 36kk koroton maksuaika ja hinta max. 1000e.

Vaihtoehtoja joita ihmetellyt

Philips:

70PUS8545/12 999e

70PUS7805/12 699e

75PUS7805/12 849e

LG:

70UN71006LA 799e

Samsung:

UE75TU7005KXXC 999e


Itse tipahtanut täysin näistä TV jutuista. Olisko noista tv:istä joku ylitse muiden tai tekeekö tuon hintaluokan tv:llä yhtään mitään?
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että sulla on ollut esiasennettu (vanha) versio Primestä mikä on vetänyt telkun jumiin. Uusin päivitys näkyy olevan 26.1.ja se kun on asentunut, olet joutunut laittamaan myös tunnukset jne uusiksi. Kannattaa käydä kurkkaamassa Google Playn ”Omat sovellukset” -valikosta että kaikki päivitykset on asentuneet eikä haittaa ole Philipsin oman Smart TV-kaupan aktivoinnista.
Veti kaikki suoratoistosovellusten videot jumiin. Kokeiltiin Netflix, HBO, YLE Areena ja Prime. Muilla laitteilla ne toimi moitteetta, samalla nettiyhteydellä. Appsit oli myös päivitetty. Ainoa mikä toimi oli KODI:n kautta Mythtv. Vaikka ns. paappa olenkin, niin tuollaiset perusasiat, kuten softien päivitykset, viimeistään ongelmien ilmetessä, on kyllä ihan itsestään selvä asia.

Sain ystävälliseltä foorumilaiselta sähköpostiosoitteen tuonne Philipsin tukeen ja laittelin sinne viestiä. Odotellaan mitä sieltä vastaavat.
 
Kun sinulla tuo jatkoroikka on noin näkösällä tuli mieleen vain sanoa ettethän katkaise tuosta virtoja aina käytön jälkeen, tv kun tekee niitä 4h välein ajettavia puhdistuksia arviolta 5-15 min ajan tv:n sulkemisesta.
Edit: Tämä oli oledille ohjeena joka tämä kyseinen tv ei ollutkaan.
Juu ei. Virrat katkotaan vain pidempien poissaolojen ajaksi. Tuossa roikassa on kiinni soudbarin subbanen, joka hukkaa linkityksen soundbaariin jos virrat on katki vähänkään pidempään. Kiitos kuitenkin huomiosta. Voi olla hyödyksi jollekkin toiselle.
 
Veti kaikki suoratoistosovellusten videot jumiin. Kokeiltiin Netflix, HBO, YLE Areena ja Prime. Muilla laitteilla toimi moitteetta, samalla nettiyhteydellä. Appsit oli myös päivitetty. Ainoa mikä toimi oli KODI:n kautta Mythtv. Vaikka ns. paappa olenkin, niin tuollaiset perusasiat, kuten softien päivitykset, viimeistään ongelmien ilmetessä, on kyllä ihan itsestään selvä asia.

Sain ystävälliseltä foorumilaiselta sähköpostiosoitteen tuonne Philipsin tukeen ja laittelin sinne viestiä. Odotellaan mitä sieltä vastaavat.
Eikö tuonne tukeen kannata soittaa, philipsin sivuilla nro. Silloin kun ite omistin vielä philipsin reilu pari vuotta sit ja tarvitsin apua, philips pus 8102 kiiltokuvamusta mössö" vikaan niin soittamalla selkis kaikki nopeiten mitä tehään..
 
Eikö tuonne tukeen kannata soittaa, philipsin sivuilla nro. Silloin kun ite omistin vielä philipsin reilu pari vuotta sit ja tarvitsin apua, philips pus 8102 kiiltokuvamusta mössö" vikaan niin soittamalla selkis kaikki nopeiten mitä tehään..
Joskus soittaminen voi olla nopein keino, mutta usein on vaan suoraviivaisinta kuvata ongelma viestitse niin samalla voi laittaa kuvan tms liitteeksi joka helpottaa merkittävästi ongelman sisäistämistä/ymmärtämistä. Viestittely on hyvä keino myös jos ei pysty olemaan puhelimessa johonkin tiettyyn aikaan esim. töiden vuoksi, ja viestiin vastauksesta jää mustaa valkoisella mitä on neuvottu tekemään. Puhumattakaan jos nuo numerot on maksullisia (en tiedä onko). Epäilen että tukeen voisi jättää takaisinsoittopyynnön.
 
Joskus soittaminen voi olla nopein keino, mutta usein on vaan suoraviivaisinta kuvata ongelma viestitse niin samalla voi laittaa kuvan tms liitteeksi joka helpottaa merkittävästi ongelman sisäistämistä/ymmärtämistä. Viestittely on hyvä keino myös jos ei pysty olemaan puhelimessa johonkin tiettyyn aikaan esim. töiden vuoksi, ja viestiin vastauksesta jää mustaa valkoisella mitä on neuvottu tekemään. Puhumattakaan jos nuo numerot on maksullisia (en tiedä onko). Epäilen että tukeen voisi jättää takaisinsoittopyynnön.

Kyllä sinne oi soittopyynnön jättää ku on ensin ite soittanut. Kyllä tais olla vaan paikallispuhelu Maksu et halpaa. Ainakin mulle laittoivat puhelun keskustelun päätteeksi S postiin linkin minne lähettää kuvat tv n näkyvästä viasta. Ja soittivat takaisin kun heidän ammattilainen oli muodostanut mielipiteensä.
 
Kaipaisin vähän tukea päätöksentekoon, kun en ole yhtään seurannut tv-puolta vuosikausiin. Ei näitä isoja laitteita jaksa vuosittain vaihdella.

Eli, aloin säätämään vanhaan telkkariin (2015 Samsung 55" 6-sarjaa) HDR asetuksia viime viikolla ja keksin siinä sitten haluavani uuden telkkarin :facepalm: Mikään hoppu ei ole, enkä olisi edes kaivannut päivitystä ilman tuota HDR:n kanssa säätämistä... Tulin jopa siihen tulokseen että tuo alkeellinen HDR on ihan siedettävä ja myös käytössä hieman miellyttävämpi kuin ilman. Käyttö on 100% PC:n kautta. 50% työpöytäkäyttöä (photoshop jne) ja 50% pelejä ja leffoja. Rehellisesti sanottuna olen ollut tosi tyytyväinen tähän kunnes...

Arvostelujen ja tämän ketjun kahlaamisen jälkeen kävin vähän katselemassa viikonloppuna Samsungin 55" QLED 8-sarjaa ja onhan viidessä vuodessa tapahtunut aika paljon kehitystä . Vähän eri planeetalta nuo nykyajan ruudut "yllättäen" :smile: Jäi kuitenkin mietityttämään kun kaikki blackfridayt ja joulualet kerkesi menemään, että voi olla vähän huono ajankohta hankinnalle. Gigantin spermatukkakin funtsaili ääneen että hinnat tulee kohta ihan kunnolla ales kevään uusien mallien alta. 2021 mallit ja neo QLED tms alkoi myös alustavasti kiinnostamaan (vai onko toi joka vuotista hypetystä jollain uudella termillä ja pikkuparannuksella?).

Mitä mieltä iotechin asiantuntijat on? Jäitä hattuun ja julkaistavia malleja / nykyisten loppualennusta odotelemaan, vai kaupoille nyt? (viime viikon tarjous 8-sarjan QLED 2020-mallista 900€ ei yhtään paha, nykyinen taisi olla 1500€ aikanaan).
 
Viimeksi muokattu:
Keväällä nuo ovat luultavasti halvimmillaan. Uudemman jos haluat niin alkusyksystä tai bf aikaan alkaa olemaan järkihinnoissa.
 
Kumpi parempi diili powerista? Samsung q90t 65" + älykello 1599€ vai samsung q75 75" 1499€ . Onkos tossa halvemmassa local dimmingiä ollenkaan? Ja mites lippulaivamallin local dimming yoimii käytännösdä? Onko vielä pahasti pumppausta kirkkauksissa?

En voi mitään mutta toi mun vanha samsung nu8005 alkan miellyttää silmään patemmalta kuin bx oled...se vaan on liian himmeä valitettavasti...täysin pimeässä oikein soiva peli mutta kirkkaassa aika lattea kuva omaan makuun. Eli vaihtoon kyllä menee.

Edit....gigantissa samsung q82t 65" 1299€.... Tolla q90 kellolla ois kyllä itsellä jopa käyttöä niin noiden hintaero q80 vs q90 kyl ei ole suuri. Noin 100 €
 
Ei ole mitään kokemusta verkkokaupan palautusrumbasta tv:n suhteen, mutta nettisivujen "myyntipuheista" sain ainakin sen käsityksen että 32 päivää voisi ostosta rauhassa kokeilla ja jos toteaa, että ei ole mieleinen, niin voisi palauttaa.
Voisiko joku vahvistaa toimiiko näin, vai joutuuko vääntämään palautuksesta verkkokaupan kanssa ?
 
Ei ole mitään kokemusta verkkokaupan palautusrumbasta tv:n suhteen, mutta nettisivujen "myyntipuheista" sain ainakin sen käsityksen että 32 päivää voisi ostosta rauhassa kokeilla ja jos toteaa, että ei ole mieleinen, niin voisi palauttaa.
Voisiko joku vahvistaa toimiiko näin, vai joutuuko vääntämään palautuksesta verkkokaupan kanssa ?
Ei joudu vääntämään eikä selittelemään mitään. Itse olen muutamia kuulokkeita ja yhden television palauttanut.
 
Onko tälläinen "backlight bleeding" vielä normaaliuden rajoissa? Kameran kautta tilanne tietysti näyttää pahemmalta kuin ihmissilmällä katsoessa sekä televisiossa oli HDR-tila päällä jonka takia kirkkaus oli maksimissa mutta testattuani ei tuo kirkkaudenkaan alassäätäminen paljoa auttanut.

Kyseessä on Samsungin 65" Q70T
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Onko tälläinen "backlight bleeding" vielä normaaliuden rajoissa? Kameran kautta tilanne tietysti näyttää pahemmalta kuin ihmissilmällä katsoessa sekä televisiossa oli HDR-tila päällä jonka takia kirkkaus oli maksimissa mutta testattuani ei tuo kirkkaudenkaan alassäätäminen paljoa auttanut.

Kyseessä on Samsungin 65" Q70T
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Hirveältähän tuo näyttää, mutta ei tuollaista takuuseen saa.
 
Hirveältähän tuo näyttää, mutta ei tuollaista takuuseen saa.
Tietysti tämän voisi vielä palauttaa ja ostaa uuden samanlaisen mutta enpä taida jaksaa alkaa siihen rumbaan ellei tämä sitten ole erityisen huono yksilö tässä mallisarjassa. Pitää nyt vielä katsoa jotain ohjelmaa jossa on paljon pimeitä kohtauksia ja tutkailla paljon tuo häiritsee loppujen lopuksi.
 
Eikö tuonne tukeen kannata soittaa, philipsin sivuilla nro. Silloin kun ite omistin vielä philipsin reilu pari vuotta sit ja tarvitsin apua, philips pus 8102 kiiltokuvamusta mössö" vikaan niin soittamalla selkis kaikki nopeiten mitä tehään..
Omien kokemusteni mukaan tuo soittaminen on parempi jättää viimeiseksi keinoksi, jos vain muuten pystyy sähköisesti asioimaan. Puheluihin vastataan myös vain arkisin 9-18 välillä, joten turha olisi ollut viikonloppuna soitella. Sähköpostin olisi saanut manantai aamuksi valmiiksi jonkun luettavaksi. Sähköpostilla on myös paljon helpompi todistaa jälkikäteen mitä on sovittu. Myös esim. kuvien lähettäminen onnistuu helpommin, kuin puhelimessa puhuttaessa. Puheluista tulee myös aina kuluja, eikä kaikilla ole aikaa jonotella puhelimessa arkipäivisin virka-aikaan.

Nyt jouduin tuonne kuitenkin soittamaan, kun mitkään muut keinot ei toimineet ja ei se nyt mennyt ihan niin kuin strömsöössä.
Asiakaspalvelijalla oli niin huono suomen kielen taito, että koko hommasta ei meinannut tulla mitään. Sähköpostiosoitettakaan hän ei saanut oikein, vaan jouduin soittamaan vielä toistamiseen ja vaihdettiin asiointi kieli englantiin ja sähköpostiosoite helpompaan.

Sähköpostilla tai chatissa olisi noilta ongelmilta vältytty kokonaan. Mielestäni ei muutenkaan kuuluisi olla maksaneen asiakkaan vastuulla maksaa rahaa (puhelukustannukset) ja/tai nähdä suurta vaivaa, jotta takuunalaisen laitteen saa toimimaan. Nykyisin tämä vaan tuppaa olemaan se normi, koska ihmiset jostain syystä hyväksyvät tällaisen kohtelun.

Diagnoosi oli, että ohjelmistopäivitys ei ollut asentunut oikein ja netistä piti ladata joku päivtyspaketin, joka piti laittaa USB tikulle. Sieltä piti asentua vanhempi ohjelmistoversio takaisin, jonka jälkeen piti palauttaa television ohjelmisto tehdasasetuksille (Valikossa nimellä "Asenna TV uudelleen") ja asentaa päivitykset uudelleen. Tämän kaiken tein ohjeiden mukaan, jotka oli myös aika epäselvät ja huonolla suomella. Saamassani sähköpostissa oli myös linkki youtube videoon prosessita, josta sai vähän paremman kuvan siitä mitä piti tehdä, tosin siinäkin tökätään tikku väärään USB paikkaan.

En nyt ihan tarkkaan tiedä mitä tuo päivitys teki, vai tekikö mitään. Television ohjelmistoversio oli päivitysrumban ja palautuksen jälkeen sama, kuin ennen aloitusta ja uusia päivityksiä ei ollut saatavilla. Myöskään päivityshistoriassa ei ole merkintää, että olisi tänään päivitetty. TV:n palautuksen yhteydessä TV haki päivityksiä mielestäni vain sovelluksiin.

Kokonaisuutena ei ihan hirveästi ole vakuuttanut koko prosessi, mutta TV on tämän päivän toiminut moitteetta. Täytyy seurata tilannetta. Sähköpostissa kyllä vihjailtiin, että jos ei tule kuntoon, niin vaihtoon/huoltoon lähtee. Tiedä sitten millainen säätö se on, jos siihen rumbaan joutuu.

Mutta kohta joutuu varmaan perustamaan jo oman ketjun tälle aiheelle, joten jätän raportoinnin toistaiseksi tähän. Jos vika toistuu tai jotain uutta ilmaantuu, niin siinä tapauksessa voin ilmoitella ja kysymyksiin vastailen kyllä, jos sellaisia tulee. Kiitos kaikille avusta ja henkisestä tuesta.
 
Minkälaista kaistaa teillä on nuo 4k/dolby netflix elokuvat/sarjat?
Netflix 4K vienyt meillä sellaisen 9-7Mb. Muista palveluista ei ole tullut katsottua. Karkeasti sanoisin että 10Mb yhteys riittää nipin napin 4K:lle jos ei nettiä käytä samaan aikaan mihinkään muuhun, mutta suosittelisin vähintään 50Mb yhteyttä.
 
Netflix 4K vienyt meillä sellaisen 9-7Mb. Muista palveluista ei ole tullut katsottua. Karkeasti sanoisin että 10Mb yhteys riittää nipin napin 4K:lle jos ei nettiä käytä samaan aikaan mihinkään muuhun, mutta suosittelisin vähintään 50Mb yhteyttä.
Olin tuossa netflixiin yhteydessä ja sanoivat että vähintään 25mbs pitäisi olla 4k kuvaan, itsellä ei ole parhammillaan ollut kuin se max 15mbs. Syyttivät internettiä, joka antoi tasaisesti 49mbs, pitäisi kuulemma vaan olla palvelun tarjoajaan yhteydessä. Ei ole heidän vikansa.
 
4k/vision/atmos-kombolla yleensä 15,25mbps. Joku pätkä oli millä meni joskus yli 16mbps. Eikä pitäis olla netistä kiinni eli veikkaan tuon olevan se maksimi.
 
4k/vision/atmos-kombolla yleensä 15,25mbps. Joku pätkä oli millä meni joskus yli 16mbps. Eikä pitäis olla netistä kiinni eli veikkaan tuon olevan se maksimi.

15,25mbps tainnut olla koronan jälkeen maksimi. Keväällä 7,60mbps ja sitä ennemmin rapsun yli 17mbps. Eli eivät koskaan nostaneet kevään rajoitusten jälkeen takaisin vanhaan normaaliin. Saattoi myös kodekki vaihtua ja väittivät tarjoavan vastaavaa kuvanlaatua.
 
4k/vision/atmos-kombolla yleensä 15,25mbps. Joku pätkä oli millä meni joskus yli 16mbps. Eikä pitäis olla netistä kiinni eli veikkaan tuon olevan se maksimi.
Tätä just kyselin niin kaveri vastas et pitäis tulla se 25mbps, alle tuleva ei ole 4k kuva.
Käski muuttaa asetuksista korkeaksia tuon datansiirroon ja meni vaan huonommaksi
 
Hieman testausta ja kaikki 4k DV pätkät olivat 15,25. Muut 4k olivat noin 11-17mbps. Piirretyissä saattoi jäädä 2mbps vaikkakin resoluutio 4k. Yllätyksen teki Fury 4k jossa 17,02mbps. Näyttää olevan poikkeuksia DV poislukien ja hyvin sarja kohtaisia nuo bitratet. Minkään 4k pätkän ei pitäisi kuitenkaan jäädä sinne alle 10mbps luokkaan.
 
Tuli viimein Sony 75" XH95 taloon, ja odotukset olivat kovat. Petyin kuitenkin pahasti. En käsitä, kuinka tämän mallin heijastuksia vain kehutaan arvosteluissa. Laitan kuvan, josta ei välttämättä saa erityisen hyvin selvää, mutta ongelma on sohvalta tv:tä katsoessa kattoon upotettujen led-lamppujen aiheuttamat koko näytön leveydelle leviävät "valoviivat", vaikka lamput ovat metrien päässä sivulla! Ja viivat ovat pahemmat kuin mitä kuvasta saa selvää. Ne näkyvät myös mainiosti kun tv on päällä.
Vertailun vuoksi minulla oli aikaisemmin testissä Samsungin Q60T, joka on selvästi halvempi malli, mutta siinäkään ei näin pahoja heijastuksia ollut. Sony-expertit; onko tämä ns. normaalia?

Toinen iso ongelma on DTS-äänet. Katsoessa kovalevyltä 4K-elokuvaa, ääni rätisee pahasti vähän väliä. Kaiuttimina on Logitechin 5.1. z906-järjestelmä optisen liitännän kautta. Tämän tv-mallin pitäisi tukea DTS-ääntä tietääkseni, mutta ei ainakaan usbin kautta taida tukea(?) Q60T kanssa äänet toimivat mainiosti samoissa elokuvissa, laatu ei varmaankaan hyvä, mutta riittävä...

Olisiko hyviä vinkkejä äänenlaadun korjaukseen? En halua ostaa enää lisää laitteita, kuten Shieldiä. Mahdollisesti uusi soundbar jos on pakko. Tosin en ole varma, vaihdanko koko tv:n esim. Q80T:hen, sillä hintaansa nähden XH95 oli pettymys.

tv2.jpg
 
Tuli viimein Sony 75" XH95 taloon, ja odotukset olivat kovat. Petyin kuitenkin pahasti. En käsitä, kuinka tämän mallin heijastuksia vain kehutaan arvosteluissa. Laitan kuvan, josta ei välttämättä saa erityisen hyvin selvää, mutta ongelma on sohvalta tv:tä katsoessa kattoon upotettujen led-lamppujen aiheuttamat koko näytön leveydelle leviävät "valoviivat", vaikka lamput ovat metrien päässä sivulla! Ja viivat ovat pahemmat kuin mitä kuvasta saa selvää. Ne näkyvät myös mainiosti kun tv on päällä.
Vertailun vuoksi minulla oli aikaisemmin testissä Samsungin Q60T, joka on selvästi halvempi malli, mutta siinäkään ei näin pahoja heijastuksia ollut. Sony-expertit; onko tämä ns. normaalia?

Toinen iso ongelma on DTS-äänet. Katsoessa kovalevyltä 4K-elokuvaa, ääni rätisee pahasti vähän väliä. Kaiuttimina on Logitechin 5.1. z906-järjestelmä optisen liitännän kautta. Tämän tv-mallin pitäisi tukea DTS-ääntä tietääkseni, mutta ei ainakaan usbin kautta taida tukea(?) Q60T kanssa äänet toimivat mainiosti samoissa elokuvissa, laatu ei varmaankaan hyvä, mutta riittävä...

Olisiko hyviä vinkkejä äänenlaadun korjaukseen? En halua ostaa enää lisää laitteita, kuten Shieldiä. Mahdollisesti uusi soundbar jos on pakko. Tosin en ole varma, vaihdanko koko tv:n esim. Q80T:hen, sillä hintaansa nähden XH95 oli pettymys.

tv2.jpg
Ainakin rtings testin mukaan raitoja tulee.
 
Ainakin rtings testin mukaan raitoja tulee.

"Outstanding reflection handling. Visibility shouldn't be a problem even in very bright rooms with sunlight. However, the TV's 'X-Wide Angle' layer causes a rainbow effect that some may find distracting."

 
Tuli viimein Sony 75" XH95 taloon, ja odotukset olivat kovat. Petyin kuitenkin pahasti. En käsitä, kuinka tämän mallin heijastuksia vain kehutaan arvosteluissa. Laitan kuvan, josta ei välttämättä saa erityisen hyvin selvää, mutta ongelma on sohvalta tv:tä katsoessa kattoon upotettujen led-lamppujen aiheuttamat koko näytön leveydelle leviävät "valoviivat", vaikka lamput ovat metrien päässä sivulla! Ja viivat ovat pahemmat kuin mitä kuvasta saa selvää. Ne näkyvät myös mainiosti kun tv on päällä.
Vertailun vuoksi minulla oli aikaisemmin testissä Samsungin Q60T, joka on selvästi halvempi malli, mutta siinäkään ei näin pahoja heijastuksia ollut. Sony-expertit; onko tämä ns. normaalia?

Ainankin XG9005 Sonyssä aika pahat ja Q95T Sampassa myös selvästi näkyvät. Sampan oikealla puolella oled 804, missä nuo näkyvät peilimäisinä pisteinä ilman hajontaa ja sateenkaarta.
 

Liitteet

  • Sony XG.JPG
    Sony XG.JPG
    1,9 MB · Luettu: 175
  • Samsung q95t.png
    Samsung q95t.png
    1,8 MB · Luettu: 181
  • Sony XG 2.JPG
    Sony XG 2.JPG
    1,9 MB · Luettu: 174
  • Sony XF9005.png
    Sony XF9005.png
    2,9 MB · Luettu: 146
Kiitos vastauksista! Luin tv:tä valitessa paljon rtingsin arvosteluja eri malleista, ja tasapainoilin XH95 ja Q80T välillä, johtuen hyvistä heijastuksenestoista (ikkunat tv:tä vastapäätä) ja yleisestä hinta/laadusta. Tosiaan kuten palsternakka sanoi, pitäisi olla "outstanding reflection handling", jonkinlaisilla sateenkaarilla toki. En vain odottanut aivan tällaisia. Allianzilla taitaa kattovalot olla aika suoraan ruutuja vastapäätä, niin ymmärrän ikävät heijastukset, mutta itselläni tosiaan valot ovat kaukana sivulla, ja raidat näkyvät sohvalle.
 
Sonyjen kuvissa on katon alaslaskussa telkkua kohti ne pahiten viivoja tekevät spotit. Samppa heijastaa noin 8m päästä katossa suoraan alaspäin himmeähkönä olevaa neljää led spottia. Ongelmastahan pääsisi helposti sammuttelemalla ongelmalliset valaisimet telkkua katsellessa.
 
Onko tälläinen "backlight bleeding" vielä normaaliuden rajoissa? Kameran kautta tilanne tietysti näyttää pahemmalta kuin ihmissilmällä katsoessa sekä televisiossa oli HDR-tila päällä jonka takia kirkkaus oli maksimissa mutta testattuani ei tuo kirkkaudenkaan alassäätäminen paljoa auttanut.

Kyseessä on Samsungin 65" Q70T
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Just kattelin että ois verkkokaupassa Q70 alessa. Nyt rupes mietityttään että kannattaakohan ostaa vai oliko tämä vaan joku yksittäis vika :oops:
 
Just kattelin että ois verkkokaupassa Q70 alessa. Nyt rupes mietityttään että kannattaakohan ostaa vai oliko tämä vaan joku yksittäis vika :oops:
Huomasin äsken että takapaneeli liikkuu ja naksuu sitä hiukan painaessa oikealta puolelta eli taitaa vain olla viallinen laite. Takareunasta näkee myös laitteen valon kun katsoo oikeasta kulmasta. Normaalikäytössä tuo ei kuitenkaan paljoa näy, isoin "ongelma" taitaa olla se että elokuvia katsoessa mustat palkit eivät ole tasaisen väriset vaikka ei siinäkään se sävyero mikään hirveän suuri ole.
 
Ajattelin korvata 2013 ostetun 46” Samsungin (46UE6515) isommalla tv:llä, 70” ehkä paras vaihtoehto. Käyttö pääasiassa tv-ohjelmien (antenni+Elisa viihde boksi), suoratoistopalvelujen katsominen ja Blu-Ray soittimen virkaa tällä hetkellä hoitaa PS3. Puhelinoperaattorien valikoimista pitäisi löytyä, koska 36kk koroton maksuaika ja hinta max. 1000e.

Vaihtoehtoja joita ihmetellyt

Philips:

70PUS8545/12 999e

70PUS7805/12 699e

75PUS7805/12 849e

LG:

70UN71006LA 799e

Samsung:

UE75TU7005KXXC 999e


Itse tipahtanut täysin näistä TV jutuista. Olisko noista tv:istä joku ylitse muiden tai tekeekö tuon hintaluokan tv:llä yhtään mitään?
Hieman kallistumassa tuohon Philips 70PUS8545/12 malliin, koska Android. Millainen mahtaa olla tuo kuvanlaatu näissä halvoissa telkkareissa. Onko mahdollisesti LG tai Samsung kuvan laadultaan parempia kuin nuo Philipsit?
 
Hieman kallistumassa tuohon Philips 70PUS8545/12 malliin, koska Android. Millainen mahtaa olla tuo kuvanlaatu näissä halvoissa telkkareissa. Onko mahdollisesti LG tai Samsung kuvan laadultaan parempia kuin nuo Philipsit?
Itsellä sama malli 65-tuumaisena. Ei mitään valittamista. Kuva on hyvä ja softat pelaa kuin junan vessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Met

Statistiikka

Viestiketjuista
295 808
Viestejä
5 052 231
Jäsenet
80 984
Uusin jäsen
gtr_34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom