Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tämä yleinenkin ongelma QLED-televioissa? Näyttää aika häiritsevältä.
Hei! Olen uusi foorumilla ja tarvitsisin tietäjiltä apua !
Töllö tarkotus hankkia ja paljon arvosteluita jne mielipiteitä lukenut.
kipuraja aika lailla 1000e. 55" olisi tarkoitus
ja kiinnostavat mallit sonyn xf900, samsung Q6fn, philips pus(?), LG sk8100 (superuhd)
mikä näistä olisi parhain
Auttakaa, Oledi kelpais mieluiten mutta menee kipurajan yli ;(. Onko tyhmää tähän aikaan vuodesta ostella,
vai tuleekohan heti tammikuussa oleditkin tonniin?
Q6fn olisi jo ostanut (799e) mutta pelottaa paljon tuo dimming. Muutenkin ahdistaa valovuodot ja tuommoiset ghost valot tekstin kaveriksi.
Elikkä käyttötarkoituksena on netflix/elokuvat pääsääntöisesti. Myös ehkä joitain dvd elokuvia xD
ja hyvää mustaa haetaan ja nopea dimming tietty plussaa..
Kiitoksia paljon etukäteen vastauksista!
Hei! Olen uusi foorumilla ja tarvitsisin tietäjiltä apua !
Töllö tarkotus hankkia ja paljon arvosteluita jne mielipiteitä lukenut.
kipuraja aika lailla 1000e. 55" olisi tarkoitus
ja kiinnostavat mallit sonyn xf900, samsung Q6fn, philips pus(?), LG sk8100 (superuhd)
mikä näistä olisi parhain
Auttakaa, Oledi kelpais mieluiten mutta menee kipurajan yli ;(. Onko tyhmää tähän aikaan vuodesta ostella,
vai tuleekohan heti tammikuussa oleditkin tonniin?
Q6fn olisi jo ostanut (799e) mutta pelottaa paljon tuo dimming. Muutenkin ahdistaa valovuodot ja tuommoiset ghost valot tekstin kaveriksi.
Elikkä käyttötarkoituksena on netflix/elokuvat pääsääntöisesti. Myös ehkä joitain dvd elokuvia xD
ja hyvää mustaa haetaan ja nopea dimming tietty plussaa..
Kiitoksia paljon etukäteen vastauksista!
Siis riittääkö jollekkin muka joku 100nitsiä vaikka katsois televisiota kuinka pimeässä. Eihän siitä näe mitään. Ite pidän q7fn taustavalot aina täysillä ja se antaa 800-2200nitsiä. Joudun ton palauttamaan paneelivian takia ja harkitsen q6fn:ää tilalle jos ei samaa tule tarjoukseen. Pelkään vaan ettei sen kirkkaus riitä antamaan mitään vau efektejä.Ei se mittari tiedä missä paneeli sijaitsee.
Tuo Matolaatikon TV on selkeästi juurikin pimeään säädetty kun maksimi valovoimaisuus 100 nittiä ja gamma 2.4 joka pimeään oikein hyvä, 2.2 on kovin pliisu.
Muuten siinä onkin sitten sellaisia käsittämättömyyksiä kuten em, että ei ole homma hallussa ja palvelusta on turha maksaa mitään.
Ei näissä mittauksissa ambient light mittausta käytetä, ehkä monitorin profiloinnissa, mutta ei television kalibroinnissa.Mittari tietää ymmärtääkseni varsin hyvin tuleeko ympärilta valoa paneeliin vai ei. Sen takia näitä on ihan turha loisteputkien alla vertailla esim mustan syvyyden suhteen.
100 lienee SDR:lle jonkinmoinen standardi, elokuvateattereissa toki paljon vähemmän, ehkä 40-50 nitsiä.Siis riittääkö jollekkin muka joku 100nitsiä vaikka katsois televisiota kuinka pimeässä...
Ei näissä mittauksissa ambient light mittausta käytetä, ehkä monitorin profiloinnissa, mutta ei television kalibroinnissa.
Joskus kokeilin onko eroa sillä mittaako mittari kiinni paneelissa vai parin metrin päästä kaikki huoneen valot päällä, eroa ei ollut. Plazalta tuo testi jostain löytyy tulosten kera.
Toki huoneen eri valaistuksiin eri valovoimaisuuden ja gamman säädöt.
100 lienee SDR:lle jonkinmoinen standardi, elokuvateattereissa toki paljon vähemmän, ehkä 40-50 nitsiä.
Silmissä on eroja, 100 on myös mun silmille sopiva pimeässä, muut säädetyt tilat 150 ja 200 ja näistä tulee eniten käytettyä 150 himmeällä taustavalolla.
Tämä yleinenkin ongelma QLED-televioissa? Näyttää aika häiritsevältä.
Netflix HDR + tekstitys.. Tekstitys tulee maksimi kirkkaudella, joka aiheuttaa ongelmaa vähän laitteella kun laitteela, edge ledeillä varmaan vielä pahempi. OLED:issakin piti laittaa tekstitys läpinäkyväksi Netflix asetuksista, kukaan jaksa kattoa TV:n maksimi nitseillä tulevaa tekstitystä.
Myös koko vaikuttanee kokonaisvalomäärään, yksikkö on kandelaa neliömetrillä.Tuo että elokuvateatterissa olisi 40-50 nitsiä ihmetyttää, kun 100 nit asetukset näyttävät omaan silmään pimeässäkin huoneessa himmeämmältä kuin elokuvateatterin kuva...
Myös koko vaikuttanee kokonaisvalomäärään, yksikkö on kandelaa neliömetrillä.
Mut jokainen ruuvaa maksimit sinne mistä tykkää![]()
Ei näissä mittauksissa ambient light mittausta käytetä, ehkä monitorin profiloinnissa, mutta ei television kalibroinnissa.
Joskus kokeilin onko eroa sillä mittaako mittari kiinni paneelissa vai parin metrin päästä kaikki huoneen valot päällä, eroa ei ollut. Plazalta tuo testi jostain löytyy tulosten kera.
Toki huoneen eri valaistuksiin eri valovoimaisuuden ja gamman säädöt.
Eikö tuo "vakio" ole se oletus?Itse sain viime keskiviikkona 55Q9FN telkkarin ja samanlaista havaitsin Netflixin HDR kuvaa katsottaessa. Ensin minulla oli paikallishimennys arvossa "suuri", mutta vaihdoin sen "vakio" asetukseen niin ei ole niin paha tuo pumppaaminen.
Eikö tuo "vakio" ole se oletus?
Itse tein oman Q9FN:ni kohdalla muuten säätöjen puolesta niin, että vaihdoin vain näyttötilaksi "Elokuvan". Olen tyytyväinen kuvanlaatuun kaikissa tilanteissa.Jollain asetuksilla varmaan pääsisi vielä parempaan kuvanlaatuun, mutta turha hinkata, kun varsinaista kalibrointimahdollisuutta ei ole.
Mittarin arvo ei heilahda mihinkään vaikka valoja räpsisi kiinni päälle. Se näyttää vain sen mitä se paneeli puskee pihalle.Aivan, ymmärsin että esim Sonyn töllöissä on ollut tarpeet kalibroida lähinnä gammat / valkotasapainot ja niiden suhteen luulis että aikalailla eroa jos mittaa kirkkaassa huoneessa vs hiilikellari.
Siihen hinkkaamiseen ei 5min kauempaa mene.Eikö tuo "vakio" ole se oletus?
Itse tein oman Q9FN:ni kohdalla muuten säätöjen puolesta niin, että vaihdoin vain näyttötilaksi "Elokuvan". Olen tyytyväinen kuvanlaatuun kaikissa tilanteissa.Jollain asetuksilla varmaan pääsisi vielä parempaan kuvanlaatuun, mutta turha hinkata, kun varsinaista kalibrointimahdollisuutta ei ole.
Sonyssa on paljon parempi kuvanlaatu.Löytyhä tämä
Philips 55PUS8503 55" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio 899,90 €
Kertokaas mielipiteitä. Tuossa ainaki natiivi
Häpeekö paljonki xf900 tai vastaaville
Heitäppä joskus vähän lähdettä/lisätietoa pöytään?Sonyssa on paljon parempi kuvanlaatu.
- Philips IPS-paneeli, paremmat katselukulmatLöytyhä tämä
Edit: Kyseessä olikin XF900 eikä XF9005..![]()
Joo siis Sony piti sanoa, eikä Samsung. Ja on tietääkseni sama malli, X900F jenkkilässä ja XF9005 eurosettiä?...niin siis Sonyn?
Ja eikös xf900 ja xf9005 ole sama?
Mielipidettähän tuossa kysyttiin...Heitäppä joskus vähän lähdettä/lisätietoa pöytään?
Löytyhä tämä
No siis mä oon aina tykännyt kirkkaasta. Koskaan en oo kesälläkään arskoja tykännyt käyttää. Lippis riittää. Kyllä mä hitsatessa sentäs maskia käytän. Näkö on aina ollut hyvä, lukuunottamatta paria viimevuotta, kun se on enää normaali. Tuo kuvamode on mulla standardilla. Lieneekö dynaamisella pikkasen kirkkaampi. Mutta backlight on täydet 50. Brightness koskematta 0. Gamma riippuen leffasta ja sarjasta 0-2. Color tone yleensä standard tai joskus warm1. Color space natiivilla. Contrast enhancer off. Täytyy kyllä myöntää että yleensä mulla on joku pieni valo jossain päällä. Pupillit on pikkasen pienemmällä kun säkkipimeässä katsottaessa. Ja jos katson täyspimeässä niin silloin häikii pikkasen kun kuva vaihtuu pimeästä yht äkkiä täyskirkkaalle. Tekstit laitoin valkoiselle läpinäkyvälle, mustilla heittovarjoilla. Mutta kyllä mulla varmaan joku pakkomielle on sekä kirkkaudelle että väreille. Pimeitä leffoja on ärsyttävä katsella ja sama homma joillekin brittiläisille ohjelmille missä kaikki on harmaata. Tai jotkut leffat mitkä on tahalteen tehty mahdollisimman värittömäksi että saadaan lisää ankeuden fiilistä, ei ole mun juttu.Jos xmortal oikeasti ruuvaa SDR kuvalla Q7FN kirkkauden tappiin, niin sitten on kyllä joko silmissä tai laitteessa jotain vikaa. Vaikka miten tykkäänkin kirkkaasta kuvasta, niin tuo Q7FN antaa tosiaan 800 nittiä koko ruudun kirkkautta täysille säädettynä. Tuollaista hädin tuskin kestää katsella edes päivänvalossa, ja pimeässä tuo nyt on yhtä miellyttävää kuin tuijotella kiikareilla aurinkoa.
Ambilightista on helppo luopua, jos vastineeksi saa paremman kuvanlaadun.+Ambilight, joka siis pakollinen kun sellainen on kerran ollut.
Tuon paneeli on myös Nano IPS, jossa siis laajempi väriavaruus kun perus VAissa.
Tuossa ylempää kyselin apua töllöä varten.
Sanokaas vielä tästä Philips 55PUS7503 55" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio 649,90 €
Onko pahaa sanottavaa? Onkohan tuossa natiivi 100hz? Halvalla ainakin pääsisi? Onko tämä vanhempi vai uudempi malli? Kiitos
Mittarin arvo ei heilahda mihinkään vaikka valoja räpsisi kiinni päälle. Se näyttää vain sen mitä se paneeli puskee pihalle.
Eri valoisuuksiin on vain eri targetit mihin tähätään. Esim pimeään huoneeseen gamma 2.4 ja valoisaan 2.2.
Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
Ikä ainakin vaikuttaa hämäränäköön, joten luultavasti.Mutta kyllä Asorb oikeassa oot siinä että mul on sellanen neurologinen homma joka vaikuttaa myös silmiin jollakin tavalla. Vaikka ne kesällä laajennettiin niillä tipoilla, kuvattiin ja tutkittiin sellasella kirkkaalla valolla mitä pysty hädintuskin katsomaan, ja todettiin täysin kaikinpuolin hyviksi.
Mutta kysymys heille ketkä näköasioista jotakin ymmärtää. Voiko näkö heiketä niin että pimeänäkö ja pimeäerottelu heikentyy nimenomaan niin, että se vaikuttaa televisiota katsellessa?
Mutta kysymys heille ketkä näköasioista jotakin ymmärtää. Voiko näkö heiketä niin että pimeänäkö ja pimeäerottelu heikentyy nimenomaan niin, että se vaikuttaa televisiota katsellessa?
Jos tuo on sama asia kuin LG:n Nano Cell, niin ei: LG SJ8500 Review (55SJ8500, 65SJ8500) - RTINGS.com+Ambilight, joka siis pakollinen kun sellainen on kerran ollut.
Tuon paneeli on myös Nano IPS, jossa siis laajempi väriavaruus kun perus VAissa.
Kylläkyllä. Tosin itsellä ei ole käytössä telkun takana vaan muualta tuleva valaistus, mutta ajaapi saman asian. Mutta tuossa aloin pohtimaan noita kirkkaushommia ja television katseluetäisyys on inansa vajaat 3m, kun taas nokia5 luurin etäisyys on ehkä n.40cm. Täydet kirkkaudet on 600nitsiä jonkun nettisivun mukaan, ja puolessa välin olen tottunut pitämään. Täyspimeässä ehkä viidesosassa. Tosin täytyy myöntää että ihan vielä en parhaita säätöjä ole jaksanut selvittää tuosta Samsungista. Mitä nyt kokeillut, räpeltänyt ja tekstit himmemtänyt. Kaippa sielä joku ecosäätö on vielä mikä leikkaisi kirkkaimman terän pois, kun en haluaisi black crashiä ja muuten oon tykästynyt kirkkaaseen. En vielä edes tiedä voiko yht aikaa säilyttää ja syödä kakun. No tarvii perehtyä sitten paremmin kun hommaa uuden mallin, joka tulee olemaan q6fn,q7fn tai q8dn. Tuosta kuvasta nyt saa suurinpiirtein käsityksen hämäryydestä. En nyt löytänyt iso arvoa....aukeamis/sulkeutumisnopeudellakin on väliä, jos tämä on hidastunut. Siksi valo telkun takana on hyvä koska rauhoittaa juurikin tätä kirkkauden vaihteluaQUOTE]
.

Jos tuo on sama asia kuin LG:n Nano Cell, niin ei: LG SJ8500 Review (55SJ8500, 65SJ8500) - RTINGS.com
Ja toinen turvallinen vaihtoehto Samsung 55NU8000, joka ainakin viime kuussa myynnissä 799 eurolla Q6F tavoin.Moro. Eli tarkoitus olisi muuttaa ensimmäiseen omaan kämppään ja töllö olisi hankintalistalla. Opiskelijoita kun ollaan, niin n. 800e kuulostaisi hyvältä kipurajalta. Tv:stä katsottaisiin lähinnä Ilveksen laadukkaita otteita jääkiekon puolella ja salattuja elämiä iltaisin.
Luin n. 30 sivua tätä ketjua ja ei kyllä mitään apua ollutTuota Samsungin Q6F (799€) olen nyt miettinyt.
"Jos tuo on sama asia kuin LG:n Nano Cell". Philips ja LG luultavasti käyttää samoja IPS-paneeleja jo pelkän historiansa takia (LG.Philips IPS-tehtaat vai miten lie kuvio menikään) ja saman markkinointiterminologiankin käyttäminen viittaisi tähän, mutta faktaksi en tiedä.Tuo testisi on LG:n televisiosta. Ei ko. Philipsistä. Sama kuin puhuisi kahdesta samankokoisesta autosta, jossa on renkaat samalta merkiltä.
Philips ja LG luultavasti käyttää samoja IPS-paneeleja jo pelkän historiansa takia (LG.Philips IPS-tehtaat vai miten lie kuvio menikään) ja saman markkinointiterminologiankin käyttäminen viittaisi tähän, mutta faktaksi en tiedä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.