Kyllä kyllä päästään paperilla" mut käytännössä ero normi valoisuus tilassa ero ole niin tramaattinen niin kuin luvusta vois päätellä..jos ei ihan hämärä valoisuus tila missä katellaan eroa on vaikea nähdä VA -paneeliseen koneseen.sitä vaatoin IPS.n laajempi katselukulma näkyy joka kelillä"
Itse kyllä huomaan liikkeessäkin ihmetellessä ilman suurennuslasilla katsomista, että missä on VA ja missä IPS. VA:n suurempi kontrasti näkyy omaan silmään parempana syvyytenä, kuvan iskevyytenä ja se antaa paljon realistisemman vaikutelman, ja ero vain korostuu, jos pääsee vierekkäin vertaamaan IPS ja VA. Itse en kelpuuta IPS:ää edes kännykkään, amolediin verrattuna aivan kuin niissä olisi joku grey filter käytössä.
Liikkeeissä ihmetellessä VA:n kuva tuntuu pysyvän myös aika hyvänä, vaikka lähietäisyydeltä siirtyisi telkkarin toiseen reunaan, etenkin jos kyseessä on joku realistinen käyttötilanne.
Veikkaan, että mielipide-erot näissä asioissa juontavat jokseenkin juurensa yksilöiden poikkeavista silmistä ja aivojen tavasta prosessoida visuaalista informaatioita. Perstuntumalta voisin arvailla, että hyvän pimeänäöän omaavat ihmiset ovat paljon tarkempia kontrasin kanssa.
Samsung/Sony Miehet" Kaivaa vaikka väkisin ne huonot jutut Philipsistä :=D
Philipsiltäkin löytyy VA-paneeleja, joten tuollainen heitto ei oikein ole perusteltu.
2500? Näistä telkkareista on paljon testejä ja olet varmasti itsekin niitä lukenut, joten miksi ihmeessä tekaiset hatusta tuollaisia lukuja? Valovuotoja ja ylipäätänsä taustan tasaisuutta testataan, eikä nykyiset edge ledit mitään huonoja ole niissä, usein yllättävän hyviä jopa. IPS ei myöskään ole immuuni ongelmille näissä asioissa. Vilkaiseppa black uniformity esim näistä: LG SK8000 Review (49SK8000, 55SK8000, 65SK8000) - RTINGS.comEiköhän tuo Samsung NU-8005 ole kontrastiltaan luokkaa 2500:1 korkeintaan 3000.Niin misten sen 500 Prossaa paremmaksi saat! ja muutenkin tuota kontrastia mun mielestä korostetaan liikaa .Tietysti jos on tottunut katselemaan valovuodosta" kärsiviä EDGE LED Samsungeja niin äkkiä sitä alkaa kaipaamaan kontrastia kun valoa pukkaa jostain nurkasta/nurkista. Hyvä IPS Paneeli jossa ei valovuotoa ole tasainen taustavalo ja tasainen hehku" niin ei tuo kontrasti/heikkous juuri näy käytännössä ; jos ei pimeässä kato!
ja LG SK9000 Review (55SK9000, 65SK9000) - RTINGS.com