Kehtaatko kokemusten jälkeen kirjoitella miten pelittää konsolin kanssa? Kiinnostaisi makkariin joku ambilight viritys, ja Philipsien input latencyistä löytyy lähinnä vain arvauksia netistä. Toki jos jollain on valmiiksi tietoa asiasta niin jakakaa ihmeessä.
Itse en vielä telkkaria ole saanut kun on mennyt aikataulut ristiin kuljetuksen kanssa, mutta tämmöisen arvostelun löysin verkkokauppa.com arvosteluista:
Alehintaan todella hyvä löytö
Ostin 70" mallin alennuksesta 699€. Ks. mallista ei löytynyt tarkempia mittaustuloksia tai arvosteluja netissä, mutta otin riskin ja ajattelin että mittailen suorituskykyä itse, kun niin halvalla suuri telkkari lähti. Olen erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Kun presettinä on "monitor" kytkeytyy televisiosta kaikki turha prosessointi ja kuvanparannustemput pois.
Television asetukset ennen kalibrointia:
Picture style: Monitor
Colour gamut: Wide
Colour temperature: Normal
Whitepoint alignment 2 point: R 95, G 127, B 95
Light sensor: off
Gamma: 0 (varmaan 2.2 tai 2.4?)
Backlight contrast: 50 (selkokielellä asetus koskee taustavalon kirkkautta. Tällä telkkarilla huomasin että mitä kirkkaampi, sitä korkeampi staattinen kontrasti. Asennossa 80 sain staattiseksi kontrastiksi 2400:1, asennossa 50 sain 2000:1)
Kalibroinnin jälkeen tuloksia:
sRGB-peitto 110%
DCI-3P 80%
Staattinen kontrasti: 2000:1
Avg. DeltaE 0.87
Max. DeltaE 2.29
Kuva on selkeä ja värit toistuvat loistavasti, kaikki materiaali näyttää upealta. Tykkään itse pitää Ambilight-ominaisuutta päällä pienimmällä kirkkaudella valkoisella asetuksella, sillä tämä parantaa subjektiivista mustan tasoa ja estää silmää näkemästä sitä aivan pienen pientä taustavalon epätasaisuutta mitä jokaisessa normaalissa LCD-telkkarissa on jonkun verran.
Huonot puolet:
- Taustavalo on strobotettu. Nähdäkseni se väpättää jollain 60:n monikerralla, ehkä 240Hz tai 480Hz? Tämä johtaa joskus hyvin nopeasti liikkuvan materiaalin haamukuviin. Ongelma vaikuttaa lähinnä peleissä ja 2D-grafiikalla jossa on korkea kontrasti, esim. elokuvissa kun on omaa liike-epäterävyyttä en ole havainnut tätä ongelmaksi ollenkaan, ja hyvä niin. UFO ghosting test näyttää ihan siedettävältä mielestäni joten VA-paneeliksi tulos on hyvä.
- Minun täytyi pitkällä ja halvahkolla HDMI-kaapelilla pistää päälle jokin "HDMI Ultra HD: Optimal" tila että sain 60Hz 4K RGB -signaalin näkymään, tilassa Standard sain optioksi PC:llä vain 30Hz. En ole saanut vatuloitua HDMI Ultra HD: Optimal Auto (Game) moodia päälle, jonka pitäisi enabloida VRR/Freesync PC:n tai konsolin kanssa. Voinee johtua pitkästä ja halvasta HDMI-kaapelista, mutta tämmöistä moodien kanssa sähläämistä en muista tehneeni samalla piuhalla ja koneella vanhan LG:n 4K-telkkarin kanssa saadakseni 60Hz RGB-kuvaa. Ei niinkään miinus mutta observaatio.
- Kaikkien kuva-asetusten löytäminen on hivenen ärsyttävää ja asetuksia on ripoteltu useamman ala-alavalikon taakse. Tästä pois yksi tähti käyttömukavuudesta.
Kaikenkaikkiaan tämä on aivan huikea telkkari tuohon 699€ hintaan.