Kävin testaamassa ruutuja paikallisessa gigantissa ja powerissa.
...
Olipa perusteellinen katsaus, kiitos.
Heti perään voin sanoa, että pidän LG:n käyttöliittymää huonona ja samoin kaukosäädintä. Minusta säädin on iso halko ja nappuloita liikaa. Käyttöliittymä ei taas hiirityyppisesti toimi optimaalisesti ja ikonit ovat pieniä sekä logiikka omituinen eli paljon kliksutteluja vaativa. Kuvanlaatu on erittäin hyvä, vaikka pidänkin oledin hehkutusta tällä foorumilla ylitseampuvana. Omistan CX:n (v.2020).
Samsungin oneremote kaukosäädin on kaikessa yksinkertaisuudessaan minusta erinomainen. Ne muutamat napit täyttävät 98% viikottaisesta tarpeesta. Oleellista, että kakea ei tarvitse ikinä vilkaista. TV:n käyttöliittymä on pääosin hyvä, mutta muutaman ikonin/valikon järjestystä haluaisin vaihtaa, jos pystyisin. Lisäksi nauhoituksen laittaminen päälle on typerästi parin painalluksen takana. Ei käytetyt sovellukset voi piilottaa. En tiedä, tuottaako uudet mallit enemmän mainoksia ja pakollisia applikaatioita. Ainakaan tämän 2v vanhan kanssa ei ole noiden osalta ole siis ongelmia. Kuvansäädön muutoksia voi tehdä koko kuvassa. Pika-asetuksiin pääseminen vaatii monta painallusta, kun sitä ei saa heti menun avaamisen yhteyteen. Itse pika-asetusvalikko on todella hyvä ja yhdellä silmäyksellä saa katsottua kaikki keskeiset asetukset. Omistan Q70R:n (v.2019).
Uusia Sonyja olen testaillut kaupoissa. Kaukosäädin on onneton halko kuin suurin osa muistakin. Turhaan nappeja eikä kapula ns. istu käteen. 6v poikani oppi samantien käyttämään Samsungin kaukosäädintä, kun taas LG teettää edelleen hankaluuksia. Käyttöliittymästä ei ole muistikuvaa, mutta Sonyn ratkaisut ovat yleensä loogisia ja toimivia.
Yksi homma näissä kaikissa televisioissa on kohtuu huonosti: heijastuksenesto. Nykyisen valoisan asunnon myötä olen tämän joutunut toteamaan. Tuo Q70R ei ole kauhean huono, mutta ei tosiaan hyväkään. CX ei ole yhtään parempi, vaikka arvosteluissa on kehuttu. Sampan 90-sarja on näissä aika hyvä, kun myymälän loisteputkivalossa näitä vertailin useamman merkin ja mallin kesken. Iso kuvanlaadullinen merkitys.
Ai niin, Samsungin kaukosäätimessä mykistyksen saa painamalla volumekeinukytkintä. Kanavakeinukytkimestä taas saa ohjelmaoppaan. LG:ssä on mutelle oma näppäin.
Kaikki tämä oikeastaan kertoo vain sen, että mm. kaukosäädin ja käyttöliittymän logiikka jakaa ihmisiä.
Itse olen suositellut parempaa televisioita hakeville 75" kokoluokassa Sonyn H9XXX ja Samsungin Q90/95 töllöjä, 65" kokoluokassa mukaan tulee lisäksi LG:n oled ja 55" koossa vain LG oled. Vuoden 2021 mallien osalta en taas osaa sanoa oikein mitään.
Edit: niin ja minulla on metallinen oneremote ilman suoratoistokanavien pikanäppäimiä. Ne kolme pikanäppäintä on ihan hanurista.