Ei minulla ole mitään vastaan isoa ruutua kunhan kuvanlaatu pysyy hyvänä.
Pieni katseluetäisyys + suurin mahdollinen ruutu + pieni budjetti = varoituskellot alkavat kilkattamaan itselläni. EI siitä koskaan hyvää seuraa. Muutaman tälläisen tapauksen nähneenä, en suosittele. Omistajiakin on selväti harmittanut , vaikka eivät ihan suoraan tuota tunnustakkaan, mutta selittelyistä paistaa totuus läpi. Paras selitys on että TV lähtykset on heikkolaatuisia. Yllättikö tämä omistajan ? Iso ruutu + lyhyt katseluetäisyys tarvitsee laadukkaan television , varsinkin kun jos käyttö on sekakäyttöä ( normi TV + striimipalvelut + aidot kuvalähteet).
Katseluetäisyys on varmasti paljolti myös tottumuskysymys. Itse ehkä olen sitä sukupolvea kun 32" CRT telkkaria katsotiin 5 m päästä ja siinä oli immersiota kerrakseen. Tämä selittänee hieman omaa katsomustottumuksiani. Muistan vielä ajan kun LCD telkkarit tulivat, ostin Gigantista
Philips 17 " Flattronic TV:n makuuhuoneeseen . Katseluetäisyys oli about 2 m. Hintaa tuolle apraatila oli sillin karvan yli 1000 EUR. Eli kallis peli oli, mutta sen sai näppärästi seinälle, päinvastoin kuin CRT telkkarin. Immersiota kerrakseen tuossakin. Isommat LCD ruudut olivan sen verran kalliita että ei pelimerkit riittäneet silloin alkuunkaan.
Immersion suhteen olet aivan oikeassa, tätä faktaa ei monesti osata arvostaa ( varsnkaan ne joilla sitä ei ole ), mutta erinlaisilla käyttäjillä immersion painotus vaihtelee kovasti. Jos oikeasti immersiota ei tarvitse kuin 10% katselukerroista, niin silloin luonnollisesti tämän painoarvo on vähäinen. Ja sama päinvastoin.
Pointtini on ehkä se, että päätäpahkaa ei pidä juosta tuumakokojen perässä ettei tule "yllättäviä" yllätyksiä. Järki mukaan ostoksille. Täältä saa valtavan hyviä vinkkejä, mutta mitään yksittäistä suositusta / ohjetta ei kannata suinpäin uskoa. Mieti oma katseluprofiili tarkoin ja tunnista negatiiviset puolet ja päätä sen perusteella.
Olipa lopullinen valinta sitten mikä tahansa, se on kompromissi.