Onhan se jännä katsella netistä arvosteluista noita maksimi nitsejä tai muita suureita ja valita sillä se paras telkkari. Minun Sony 65XH9505 antaa pihalle rthingssin mukaan noin 1000 nitsiä.
Jos tuolla pitää HDR kirkkauden täysillä ja pimeällä taustalla on jokin oikeasti kirkas kohde, eihän sitä pysty kunnolla katsomaan hämärässä tai pimeässä huoneessa.
Saatikka kunnolla havaitsemaan bloomingia ympärillä, kun silmistä valuu vesi. On toki tilanteita missä sen huomaa, sitä en kiellä. Mutta ihmettelen suuresti mihin tuollaista 4000nits maksimia oikein tarvitaan? Sokeuttamiseen?
Mutta vertaus tosielämään. Pyytäkää pimeällä jonkun näyttämään teille taskulampulla silmiin, tai tuijottakaa katuvaloa suoraan. Onko ympärillä täysin mustaa vai loistaako hajavalo? Pystyttekö erottamaan siitä vierestä tummat yksityiskohdat tarkasti kun taskufikkari loimottaa silmiin? Nuo paneeleista otetut valokuvat, niistä saa valotuksella bloomingin näkymään tosi räikesti, mutta sanoisin että niillä ei ole mitään tekemistä tosielämän kanssa. Toki arvostelijan tehtävä on etsiä virheitä viimoiseen asti jotta saadaan telkkareihin eroa. Enemmin oikeassa käytössä mielestäni on haittaa dse:stä, ja siitäkin vain jos sen huomaa ilman testikuvia.
Myönnän että itsekkin seurasin tätä ja paria muuta foorumia noin vuoden ennenkuin tein hankinnan. Mielialat vaihtelivat voitonriemusta epätoivoon, riippuen kenen juttuja lueskeli.
Sitten mietin että mikä on tärkeää ja mitä katson eniten tuosta kuvaradiosta. Sitten marssin paikalliseen Giganttiin ja pyysin myyjää laittamaan televisioista normaalia tv lähetystä äsdeenä ja hoodeenä. Sinänsä jännä että ei onnistunut. Tai eivät halunneet näyttää. Toivotin hyvää loppuelämää. Naapuri Powerissa tuo onnistui mutta ei ollut tuota valituksi tulevaa töllöä. Naapurikaupungin Gigantissa tuo onnistui ja mielestäni Sony toisti parhaiten huonoa lähdemateriaalia. Suomeksi sanottuna tekee paskasta parhaan konvehdin. Sekä se on ihan ok hoodeeärrällä.
Kovasti oli viivalla loppumetreille saakka LGn CX 65. Olihan siinä mahtava hdr kuva, mutta normi tv lähetyksillä (sd ja hd) Sonyssä oli selkeästi parempi kuva. Sekä se oli muutama satasta halvempi. Tietty Sonyn 65 oledi samalla kuvankäsittelyprossulla olis ollu varmasti minulle nappi mutta sen hinta olis karannut ihan taivaisiin budjetista.
Ainankaan vielä ei kaduta.
Niin ja kun en pelaa peeäs vitosella niin en noita hdmi 2.1 hienouksia kaipaa. Ja olen varsin skeptinen muutenkin, jaksaako sen rauta työntää 4K kuvaa 120hz taajuudella. Ja niin että joka kerta on uusi kuva? Jotenkin luulen että aivan turha ominaisuus tällähetkellä. Toki tämä on vain oma mielipide ja perustuu netistä luettuun