Joo eihän sitä varmaan huomaa kun tietyllä materiaalilla. Joillain taisi häiritä juuri jotain urheilun talvilajeja seuratessa ja varmaankin kirkkaus täysillä jos päivävalaistuksessa katsoo. Leffoilla tuo tuskin on ongelma. Sinällään menee juuri päinvastoin faldien kanssa joilla blooming näkyvimmillään tummilla leffoilla pimeässä katsoessa, kun taas niissä tilanteissa ei ole ongelmaa joissa tuon oledin abl:n kuvittelisi astuvan kehiin.
"Olen lukenut joidenkin kokevan ABL häiritseväksi" ja "ABL:n kuvittelisi astuvan kehiin". Tuo ABL on nyt sellainen aika turhaan peloteltu ominaisuus, josta oikeastaan valittavat lähinnä ne, joilla ei ole OLEDeista omakohtaista kokemusta. Se ABL näyttää pahalta paperilla kun katsoo 100% white kirkkauslukuja, mutta todellisuudessa se aniharvoin vaikuttaa yhtään mitään. Tuossa on ollut valmistajakohtaisia eroja, ja esim Philipsin (ainakin vanhemmissa) OLEDeissa yksi moite liittyi SDR-puolen aggressiiviseen ABL:ään. LG:ssä tuo ABL on niin epäherkkä, että käytännössä joko koko ruudun tai lähes koko ruudun täytyy olla 100% kirkkauden valkoista. Tällaista kohtausta ei tule jääkiekossa tai talviurheilussa oikeastaan ikinä.
Vielä vähemmän tuo on ongelma leffoissa tai sarjoissa. Esim joku kokoruudun kirkas animaatio tyyliin Rick & Morty ja telkkarista kirkkaus 100/100 ei riitä triggeröimään ABL:ää. Kirkas ulkoilmakohtaus pelissä, jossa tuijotetaan suoraan tiavaalle tai aurinkoa, ei riitä triggeröimään ABL:ää. Mikään näkemäni kohtaus, jossa on paljon valkoista (lunta tms) ei ole triggeröinyt ABL:ää. Sen sijaan jotkut mainokset, joissa on esim täyskirkkaalla kokoruudun valkoisella taustalla pieni logo keskellä tai vaikkapa googlen webbisivun avaaminen fullscreeniin aiheuttavat hetkeksi tuon kirkkauden notkahduksen, joka lähtee välittömästi pois kun ruudulle tulee jotain muuta. Jos elokuvan tai sarjan kuvasuhde on vähänkään kapeampi kuin 16:9, edes full whiteout scene (esim joku räjähdys jonka seurauksena koko kuva muuttuu vitivalkoiseksi) ei riitä. Aika vaikea nähdä miten tuolla voisi olla mitään olennaista merkitystä siis normikäytössä. Tai miten tuota voisi verrata ongelmana FALDin bloomingiin.
Tuosta omasta harkinnasta/pohdinnasta sen verran että jos 77" oled maksaa nyt 4000€ ja Sonyn lippulaiva 4k fald 85" 3000€ niin saattaisin sanoa että oled on kyllä hieman ylihintainen
Tuossa kokoluokassa OLED on hieman ylihintainen, mutta pudonnut selvästi siitä, kun pari vuotta sitten 77" OLED maksoi 8-10k. Kovaa tulee noissa hinta alas, mutta on ihan totta että jättiruutuja ostaessa hinta/laatusuhde taipuu enemmän LCD telkkarien suuntaan. Enkä millään muotoa pidä XH950:sta huonona TV:nä, ja varmaan jos FALDia olisin ostamassa, se hyvinkin olisi hankintalistan kärjessä.
Silti, kun OLEDin virheettömään kuvaan ja tummien sävyjen toistoon tottuu, on siitä äärimmäisen vaikea palata enää takaisin. Toki riippuu tilasta ja katselutottumuksista, ja valoisassa huoneessa enimmäkseen kirkasta materiaalia katsoessa ero on aika merkityksetön, mutta kun mennään siihen hämärän huoneen HDR sarja/leffatoistoon, niin kyllä se ero vain on selkeä. Nuo Allianzin kuvat varmastikin tahattomasti ylikorostavat tuota eroa, mutta kun on tottunut virheettömään mustaan, tuollainen himmeämpikin reunapalkeissa näkyvä mustan tason eläminen on vain todella häiritsevää ja kiinnittää jatkuvasti huomion. Tai näin siis minulla. Kaikkien silmää tuo ei samalla tavalla häiritse.
Onhan tuo 85" XH950 aika monsteri kuitenkin, ja jos LCD puolen rajoitukset eivät haittaa, niin on siinä kyllä kuvaa koko rahan edestä. Ja säästetty ylimääräinen tonni ei ole pieni raha sekään. Eli jos kuva mielyttää silmää, niin onnea vaan uuteen kotiin, ja jos kuva ei olekaan toiveiden mukainen, niin ainahan voi toki jälkikäteen vaihtaa.