Täällä ei muuten taida olla mitään erityisempää ketjua HDR:lle ja käyttökokemuksille siitä. HDR on tuntunut olevan viime vuosina näin keskustelun tasolla tosi iso juttu, mutta...
Minä en jumaliste saa siitä yhtään mitään irti. Muita vastaavia käyttökokemuksia? Joo, telkkari on vain Sampan NU8000, mutta sen pitäisi silti olla rahvastöllöä (kuten vastaavia RU-malleja) parempi HDR:n toistossa. Ja kyllähän sen huomaa kun oikein katsoo ja tietää mitä katsoa, kuten esimerkiksi Blade Runner 2049:n katuvalotauluja, mutta ihan oikeasti, ei noiden asioiden ymmärtämättä jättäminen jättäisi mitään sellaista fiilistä, että jäisi jostain paitsi. Oikeasti pitää tietää mitä katsoo, että osaa edes ymmärtää, että voisi teoriassa jäädä jostain paitsi. Ja tollanen ei oikeasti mun mielestä ole mitään todellista kehitystä. Uusien asioiden ja tekniikoiden ja efektien pitäisi olla luokkaa "Oh, wow, nyt tajuan, hitto tää on siistiä".
Ja tuon tyylisiä kokemuksia on sattunut useampia näiden kymmenien vuosien varrelle mitä on itse tullut harrastettua kuvaa ja äänentoistoa, mutta jotenkin tää HDR-hässäköinti näillä käytettävissä olevilla vehkeillä tuntuu ihan löysän vehkeen ujuttamiselta sinne, minne sitä ei alunperinkään pyydetty. Ei ole yhdenkään leffan kohdalla tullut sellaista fiilistä, että olisi jäänyt jostain paitsi ilman HDR:ää. Vastaavia tai päinvastaisia mielipiteitä asiasta? Jos jollain on joku ihan ilmiömäinen HDR-setuppi himassa, niin mielelläni tulen häikäistymään asiasta ja tuon vaikka pullon viiniä tullessani, jotta ymmärtäisin mikä tämä wow-efekti on mitä en ole toistaiseksi vielä ymmärtänyt.
Kyllä se valitettava tosiasia on, että Sampalla HDR matskusta pääsee nauttimaan vasta kunnolla Q-sarjalaisissa, ja niissäkin vasta Full Array -paneelien kanssa Local Dimmingillä. Edge Led ei vaan tekniikkana valitettavasti sovellu kunnolla siihen. Ero pelkästään Q60 ja Q70 paneelien välillä on valtava, puhumattakaan vaikka Q90 mallista.