En ole mitään mieltä, paitsi että mulla on sellainen olo, että telkkarin päivittäminen alle 10 vuoden välein tulisi tapahtua vain pakon sanelemana. Saatu hyöty ei vastaa lähellekään kulutettua rahamäärää.
Tämä viesti ei ollut kohdistettu sinulle, vaan yleisenä huomiona.
Perskohtaiset kokemukset: Vanha kakkostelkkari sai aikanaan lähteä, kun siinä ei ollut HD-viritintä, eikä siinä kiinni olleessa digiboksissakaan sen puoleen. Tilalle tuli muuten hinnat alkaen -perusmalli, mutta HD-virittimellä. Kuva parani merkittävästi, koska vanha oli niin huono. Sain nyt tekosyyn vaihtaa sen tuoreeseen älytelkkariin, jossa pääasiallisena lisäarvona toinen HDMI (vanhassakin oli kaksi, mutta seinäkiinnityshärveli blokkasi toisen). Ja tuli siinä Viaplayn appsi, jota ilman tulisin kyllä ihan täysin toimeen ja itse asiassa tulenkin, koska telkkarin appsissa on kökkö kelaus puhelimeen verrattuna. Suoria lähetyksiä tulee katsottua sen kautta joskus, pääasiallisesti kuitenkin huomattavasti enemmän jälkilähetyksiä erätaukoineen. Tuli siinä Areenakin, mutta se pätki koekäytössä niin, ettei sitä voinut katsella, paska appsi. Kuva parani päivityksessä vain aavistuksen. Tuoreen tulokkaan kuvaa voikin verrata olkkarin älyttömään vanhukseen, ilman edgeä kummallekaan. Siis oikeasti, vuosikymmenen alussa hommattu LCD pärjää kuvanlaadussa ihan täysin uudelle LEDille.
OLEDia ei ole eikä tule, koska pienin OLED ei mahdu sille varattuun tilaan. Enkä ole sitäpaitsi erityisen vakuuttunut siitä, että tarvitsen reaalimaailmaa pimeämpää mustaakaan. Reaalimaailmassa on harmaan sävyjä, ei mustaa. Olen myös kuullut, että sivusta katsottuna OLEDin valkoinen voi näyttää keltaiselta (pitääkö tää paikkansa?). Katson niin paljon lätkää telkusta, että ei kiinnosta nähdä keltaista jäätä. Mun olkkarin linnake ei siis ole suoraan telkun edessä, joten katselukulmalla on oikeasti väliä. Tepsin peleissä sitä keltaista jäätä saa nähdä ihan yli omien tarpeiden muutenkin, mutta se ei ole telkkarin vika. Onneksi niitä pelejä tulee katsottua yhden käden sormilla laskettava määrä kaudessa.
Mistäköhän tämäkin avautuminen nyt tuli? Olen kai tulossa vanhaksi. Ennen kaikki uusi oli aina niin paljon vanhaa parempaa, että tekosyitä kaluston päivitykseen ei tarvinnut kauheasti keksiä. Pakko oli vain saada uutta, heti, nyt, maksoi mitä maksoi. Sama homma kameroiden kanssa. Ei vaan silmä kerro, miksi piti taas laittaa pari tonnia uusiin leluihin. Mutta pakko oli vaihtaa.