Olet oikeilla linjoilla, virhevastuulaki suojaa kuluttajaa näissä tapauksissa. Tässä on annettu niin paljon väärää ja harhaanjohtavia tietoa, että pakko avata asiaa.
On yleisesti oletettavaa, että televisio kestää noin 5 vuotta. Koska televisio on melko uusi (2v), niin myyjän pitää tulla vastaan korjauskuluissa tai vaihdossa uuteen vastaavaan. Itse olen ollut tällaisessa tilanteessa useimmin mitä olisin halunnut ja myyjän vastaus on luonnollisesti yleensä kielteinen. Parempihan se on myyjän kannalta, että asiakas maksaa kulut itse. Laki on kuitenkin sinun puolellasi sanoi vastapuoli mitä hyvänsä.
Virhevastuu on sinun ja myyjän välillä, ei maahantuojan. Älä lähde pelaamaan myyjän alustamaa peliä eli älä ala hoitamaan asiaa itse kolmansien osapuolien kautta. Maahantuojalla ei ole asiassa virhevastuuta, koska se ei tuotetta ole sinulle myynyt. Saat mahdollisesti sieltä palvelua, mutta heidän ehdoillaan.
Ole yhteydessä myyjään ja vetoa virhevastuulakiin. Jos se ei auta, soita kuluttaja-asiamiehelle ja selitä asia. Saat sieltä neuvot miten edetä. Itse en suostuisi mihinkään epäsuotuisaan ratkaisuun ennen kuin varmasti tiedän oikeuteni ja saan suositellun ratkaisun puolueettomalta osapuolelta. Olettaisin, että saat reilusti yli puolet ostohinnasta takaisin, jos korjaus ei ole mahdollinen.
Vastaava tapaus löytyy esim. täältä: Kodinkoneiden ja elektroniikan kestoikä
Se olet sinä joka johdat harhaan. Luitko itse linkkaamaasi kuluttajaviraston tekstiä? Siellä nimenomaan vastuutetaan myös maahantuojaa/tukkuria. Sekä myyjä että maahantuoja haluavat säilyttää asiakkaan ja hoitaa reklamaation kunnialla kaikkien osapuolien kannalta. Kelvottomat myyjäliikkeet ja valmistajat sitten erikseen, mutta molempien niiden kohdalla saa myös kuluttaja katsoa peiliin.
Nopein ja paras reitti yli 40” tv ongelmissa on aina soitto valmistajan tukinumeroon. Nyrkkisääntönä suuret telkkarit sekä kodinkoneet hoitaa maahantuoja ja pienet myyjäliike.