Nyt olisi hyvät neuvot arvokkaita, tilanne on siis seuraava:
30.1.2017 Gigantista ostettu Samsungin sen hetkinen lippulaiva-televisio, 65" Samsung mallia UE65KS9005 jolla hintaa 1999€.
Huomasin sitten eilen illalla kun laitoin television päälle (edellisen kerran ollut päällä edeltävänä iltana) että vasemmasta reunasta noin parin sentin päässä vihreä koko ruudun korkuinen vihreä viiva. Fuck. Ja 2v takuu tietenkin sopivasti päättynyt.
Jäi leffan katsominen sitten siihen, viiva näkyy katsoi sitten suoraa televisiota tai HDMI-sisääntulon kautta. Noin 40 minuutin kuluttua viiva sitten lopulta hävisi. Tänään aamulla televisio päälle ja sama viiva samalla paikalla, hävisi kun televisio oli ollut päällä noin yhden tunnin ajan.
Eli kysymys kuuluu kannattaisiko lähteä lähestymään aiheesta Giganttia vai suoraan Samsungia? Oma vahva mutu on että kahden tonnin television tulee kestää kauemmin kuin muutaman kuukauden yli takuuajan.
Tottakai lähdin heti selvittämään mitä Gigantin sivulla lukee ja siellä kyllä nopeasti rohkaistaan unohtamaan virhevastuuseen vetoaminen (joka taas KKV:n ohjeistuksen myötä pitäisi olla voimassa ja yrityksen olla siitä vastuussa vahvasti laitteen elinkaaren alkupuolella etenkin kun takuuaika on juuri päättynyt).
Gigantin sivulta poimittua:
Alkaako virhevastuu takuuajan päätyttyä?
-> Ei. Virhevastuu ja takuuaika alkavat aina tuotteen vastaanottamisesta.
Näkisin että suoraan kuluttajasuoja-asiamiehellä uhkailu ei varmaan tuo haluttua tulosta (varmasti haluavat olla korvaamatta yhtään mitään) eli jotenkin neutraalisti tulee varmaan aloittaa tiedustelu että miten tämän kanssa edetään ja eskaloida sitten tuonne kuluttajasuoja-asiamiehelle jos homma näyttää heikolta?
Ja kuvia tuosta kyseisestä viivasta:
Dropbox - Samsung KS9005 - Simplify your life