Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä yksi itseäni kiinnostava asia on se, että miten vapaasti nuo ehdot loppupelissä ovat omistajan määritettävissä. Missä kohtaa tulee vastaan tilanne, että parkkifirma ei suostu omistajan haluamilla ehdoilla sitä sopparia tekemään. Jonkinlainen kannattavuusarviointi tuossa parkkifirman taholta taatusti tehdään ja halutaan poimia varmaan ensisijaisesti matalalla roikkuvat hedelmt, kun taas omistajaa ei kiinnostane rahallinen puoli, vaan halu on saada pysäköintiongelmat kuriin.
Vähän tulee sellainen olo että tässä joku epäilee oikeasti taustalla olevan salaliitto tai vähintään jotain mustaa magiaa, sieltä saa ihan vapaasti kysellä hinta tms tietoja ja ehtoja jos kiinnostaa/omaa valvottavan paikan. Ei tarvitse mutuilla ja lietsoa täällä hysteriaa.
Parkkifirmat ovat perseestä, mutta koska maailma on täynnä tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä, eikä yksityisalueiden valvonta todellakaan verovarojen käyttöön kuulu niin parkkifirmoille on selvä, meidän itsemme luoma markkinarako.
Tässähän se pointti tulikin.Tässä yhtälössä mättää (ihmisten kusipäisyyden lisäksi) se, että oikea viranomainen ei hoida tehtäväänsä. Typerää, että julkisvaroin tuetun lappuliis..lappuhenkilön ei ole kannattavaa raahautua paikalle sakottamaan väärinpysäköityjä autoja.
Nainen olisi halunnut jopa astella hovioikeuteen kertomaan kantojaan, mutta siihen hän ei saanut lupaa. Niinpä hovissa toimittiin samojen todisteiden pohjalta kuin käräjäoikeudessakin.
Toki tuli kustannukset halvemmaksi, kun ei ollut suullista käsittelyä. Mutta melko kohtuuttomalta kuulostaa silti.Perheenäiti ei hovioikeuden mukaan ollut esittänyt mitään varsinaista todistelua auton pysäköineestä henkilöstä tai olosuhteista muutenkaan.
Hovioikeuden ratkaisussa sanotaan myös, että naisella olisi tosiasiallisesti myös ollut paremmat mahdollisuudet esittää tarkempaa selvitystä tai näyttöä hallitsemansa ajoneuvon käytöstä kuin Parkkipatella.
Asiaa kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus katsoi tulleen näytetyksi, että perheenäiti oli itse pysäköinyt auton ehtojen vastaisesti.
Vähän tulee sellainen olo että tässä joku epäilee oikeasti taustalla olevan salaliitto tai vähintään jotain mustaa magiaa, sieltä saa ihan vapaasti kysellä hinta tms tietoja ja ehtoja jos kiinnostaa/omaa valvottavan paikan. Ei tarvitse mutuilla ja lietsoa täällä hysteriaa.
Parkkifirmat ovat perseestä, mutta koska maailma on täynnä tyhmiä ja itsekkäitä ihmisiä, eikä yksityisalueiden valvonta todellakaan verovarojen käyttöön kuulu niin parkkifirmoille on selvä, meidän itsemme luoma markkinarako.
Vähän huolestuttava ilmiö kyllä. Jo toinen vähän samantyyppinen tapaus uutisissa. Meillä juuei vastaava juttu. Taloudessa kolme autoa ja muutama lappu mulle on tullut. Kertaakaan en ole itse kyllä autoa noissa caseissa ajanut ja siksi ne perinnässä kiistänyt. Jos jotain tulee, niin pitää tarkasti valita sanansa. Kai se on lähinnä, "en ole autoa ajanut".Ei riitä sanat. Varmaan on joo itse voinut pysäköidäki, mutta eihän tuon jutun perusteella ole mitään sellaista näyttöä, jolla oikean pysäköijän voisi edes jollain etäisesti uskottavalla tavalla osoittaa. Mutta virheen toki teki taas siinä, että meni alunperin sanomaan, ettei tiedä. Olisi vain todennut, että itse ei ole pysäköinyt.![]()
Perheenäidin tuomio parkkisakoista meni täysin uusiksi hovioikeudessa
Vielä käräjäoikeudessa nainen oli voittanut yksityisen parkkifirman.www.iltalehti.fi
Vähän huolestuttava ilmiö kyllä. Jo toinen vähän samantyyppinen tapaus uutisissa. Meillä juuei vastaava juttu. Taloudessa kolme autoa ja muutama lappu mulle on tullut. Kertaakaan en ole itse kyllä autoa noissa caseissa ajanut ja siksi ne perinnässä kiistänyt. Jos jotain tulee, niin pitää tarkasti valita sanansa. Kai se on lähinnä, "en ole autoa ajanut".
Edit. Miksiköhän iltalehti käyttää sanaa "parkkisakko" tässä yhteydessä?
Juu tämä on huolestuttava ilmiö kyllä.Vähän huolestuttava ilmiö kyllä. Jo toinen vähän samantyyppinen tapaus uutisissa. Meillä juuei vastaava juttu. Taloudessa kolme autoa ja muutama lappu mulle on tullut. Kertaakaan en ole itse kyllä autoa noissa caseissa ajanut ja siksi ne perinnässä kiistänyt. Jos jotain tulee, niin pitää tarkasti valita sanansa. Kai se on lähinnä, "en ole autoa ajanut".
Edit. Miksiköhän iltalehti käyttää sanaa "parkkisakko" tässä yhteydessä?
tulevat esittämään todistelun, jos oikeuteen asti mennään.
Miksi meillä on pysäköinninvalvonta?
- Pelastustiellä pahimmillaan 13 autoa, ts. aivan täysi.
- Varatut paikat täynnä autoja, joiden omistaja/käyttäjä ei edes asu saatikka vieraile kiinteistössä
- 12 tunnin kiekkopaikkoja käytetty pitkäaikaispysäköintiin täysin ulkopuolisten toimesta
- Asukkaat varaavat 12 tunnin kiekkopaikan, kun eivät halua maksaa 8 euroa/kk tolppapaikasta
Eli yksinkertaisuudessaan ihmisten kusipäisyys ja piittamattomuus säännöistä sekä kaupungin haluttomuus/kyvyttömyys valvoa pihaa johtaa siihen, että käytetään yksityistä pysäköinninvalvontaa. Jos jopa asukkaat perseilevät omalla pihalla, ei oikein ole muuta vaihtoehtoa.
Puomitus ja pihan aitaus ei valitettavasti ole vaihtoehto, koska kyseessä suuri kustannus taloyhtiölle, eivätkä osakkaat ole sitä valmis maksamaan. Ja tämän lisäksi naapuritalon pelastustie kulkee meidän pihan läpi. Vittu mitä paskaa...
Tulkitsen näistä, että on kyseessä vähän isompia kaupunkeja? Mikähän on Suomen pienin kunta, joka tarjoaa kunnallista pysäköintivalvontaa?Tässä yhtälössä mättää (ihmisten kusipäisyyden lisäksi) se, että oikea viranomainen ei hoida tehtäväänsä. Typerää, että julkisvaroin tuetun lappuliis..lappuhenkilön ei ole kannattavaa raahautua paikalle sakottamaan väärinpysäköityjä autoja.
Pate ei voi pelastustiellä laputtaa kun osuus on laissa määritelty viranomaisen vastuulle eli patesta ei ole apuja ko. (pelastustie) tapauksessa.Tulkitsen näistä, että on kyseessä vähän isompia kaupunkeja? Mikähän on Suomen pienin kunta, joka tarjoaa kunnallista pysäköintivalvontaa?
Kun niitä ongelmia on yhtälailla pienemmissä pitäjissä.. Tämmöisessä reilun 10k asukkaan kaupungissa ei ole kunnallista lappuliisaa, mutta ongelmia riittää niin pelastustien kanssa kuin vieraspysäköinnin osalta. Eli perseilijöinä niin yhtiön asukkaat kuin vieraspaikkoja käyttävät naapurissa sijaitsevan kirpparin asiakkaat. Tämmöisessä alle 10 asunnon yhtiössä melko absurdi ajatus joku parkkipaikan puomitus noin kustannusten puolesta.. Vielä ei kyllä olla Patenkaan asiakkaaksi lähdetty, kynnys siihen on melko korkea.
Kyllä vaan. Googlella löytää aika hyvin, kun etsii miten kiistää tämmöinen maksu. Selkeät keissit hoitavat ilmaiseksi, koska saavat korvaukset Patelta voitetusta jutustaEikö näissä parkkikeisseissä ollut joku lakitoimisto joka on aika kovalla prosentilla voittanut noita asiakkaille. Ehkä kannattaa käyttää vaan tuollaista jos kohdalle tulee, eikä valita ensimmäistä tai halvinta mahdollista.
Yksi on esittämäsi, eli monen kiinteistön omistajalla tai isännöitsijällä ei ole kiinnostusta tai aikaa perehtyä ehtoihin, vaan otetaan se helppo paketti, jota joku pate tarjoaa. Isompi ristiriita tulee siitä, että kiinteistön omistaja ei saa hommasta tuloja, eikä rahapuoli tai sopimussakkojen oikeudenmukainen käsittely välttämättä edes kiinnosta. Halutaan vain tehokas tapa suitsia häiritsevää toimintaa alueella. Palvelun tarjoaja taas optimoi rahallista tulostaan ja yrittää luonnollisesti kaikkensa, että saisi antaa mahdollisimman paljon maksulappuja riippumatta siitä, mikä on kiinteistön omistajan todellinen tarve.
Missäs noin on kirjoitettu pelastustiestä? Eikös se ole ihan taloyhtiön omaisuutta, jota koskee laki sen esteettömästä pääsystä pelastuskulkuneuvoille. Kyllä mielestäni voivat laputtaa.Pate ei voi pelastustiellä laputtaa kun osuus on laissa määritelty viranomaisen vastuulle eli patesta ei ole apuja ko. (pelastustie) tapauksessa.
Ja tuskin on patella kannattavaa kierrellä niitä vieraspaikkojakaan kun 50km ajamalla saat ehkä 2 lappua kirjoitettua eli yhtiön pitäisi olettavasti pienillä paikkakunnilla _maksaa palvelusta_ jolloin helpompaa olisi yhtiön itsensä kirjoitella niitä lappuja (naapurin vieraille varmaan iso motivaatio kirjoitellaja vaikea tietää kyttäämättä onko kirpparin asiakas).
Kyllähän niitä sopimussakkoja voivat antaa, ellei ole joku yleinen yhteinen tie useammalle talolle, jota yksi taloyhtiö ei omista.Missäs noin on kirjoitettu pelastustiestä? Eikös se ole ihan taloyhtiön omaisuutta, jota koskee laki sen esteettömästä pääsystä pelastuskulkuneuvoille. Kyllä mielestäni voivat laputtaa.
Se isoin ongelmahan tässä on juurikin se, että se joka nämä ristiriidat kokee/niistä viinkuu on se kolmas osapuoli johon kalikka, eli tässä tapauksessa valvontamaksu napsahtaa. Ei tämä järjestely ole huono ei kiinteistönomistajille eikä parkkifirmalle vaikka rivien välistä yrität niin tuputtaa. Ja hehän tässä ne sopijaosapuolet ovat, miksi heitä kiinnostaisi jos se kolmas osapuoli, jota varten sopimus nimenomaan on tehty ei osaa toimia sääntöjen mukaan?
Ja tämä on ongelma kiinteistön omistajalle koska?Ongelma on siinä, että se aiheuttaa ongelmia myös esimerkiksi talon vuokralaisille. Tyyliin 24/7 kiekkovelvollisuus Patella, aiheuttaa sen, että niille taloyhtiön vieraspaikoille ei voi oikein vieraatkaan kunnolla pysäköidä, kun pitäisi aamulla aikaisin herätä pysäköintikiekkoa kääntelemään. Tai jos on sähköinen automaattikiekko, niin autoa pitäisi liikuttaa että se päivittää uuden ajan. Siinä jos on illalla vaikka isäntäväen kanssa virvokkeita otettu, niin onko sitä silloin vielä edes ajokuntoinen autoa siirtämään parkkiruudussa?
Ja sitten kun yksi taloyhtiö ottaa Paten sopparin 2h vieraspaikoista 24/7 valvonnalla niin viereisten taloyhtiöiden vieraspaikat ovatkin yllättäen sen takia täynnä ja siihenkin taloyhtiöön pitää ottaa Pate laputtamaan jne. Tuollainen tapaus kävi jokunen vuosi sitten kaverin silloisen asuinpaikan ympäristössä. Ja mielestäni 2h on kyllä ehdottomasti liian lyhyt vierasparkin ajaksi, eihän tuossa edes kerkiä kaverin luona käydä saunassa ja puhua hetken paskaa kun on jo lappu ikkunassa.Ja tämä on ongelma kiinteistön omistajalle koska?
Toki jos vuokrasopimuksessa on luvattu että ryyppykavereille on tarjolla pitkäaikaispysäköinti niin ymmärrän, mutta muuten ei muuta kun liikuttamaan sitä autoa/kiekkoa aamusta jos ei kiinnosta pysäköidä vähän kauemmas missä 24h pysäköinti on sallittu. Ryyppykaverille voi yleensä lunastaa myös ihan maksullisen paikan kuten ne asukkaatkin toimii?
JUUURI tällaisia tapauksia varten se kiekkopakko siellä vieraspaikoilla on, ja se pysäköintifirma sitä valvoo.
Ja tämä on ongelma kiinteistön omistajalle koska?
Toki jos vuokrasopimuksessa on luvattu että ryyppykavereille on tarjolla pitkäaikaispysäköinti niin ymmärrän, mutta muuten ei muuta kun liikuttamaan sitä autoa/kiekkoa aamusta jos ei kiinnosta pysäköidä vähän kauemmas missä 24h pysäköinti on sallittu. Ryyppykaverille voi yleensä lunastaa myös ihan maksullisen paikan kuten ne asukkaatkin toimii?
JUUURI tällaisia tapauksia varten se kiekkopakko siellä vieraspaikoilla on, ja se pysäköintifirma sitä valvoo.
Tässä yhtälössä mättää (ihmisten kusipäisyyden lisäksi) se, että oikea viranomainen ei hoida tehtäväänsä. Typerää, että julkisvaroin tuetun lappuliis..lappuhenkilön ei ole kannattavaa raahautua paikalle sakottamaan väärinpysäköityjä autoja.
Helsingissä käyttävät myös autoja. Etkai luule, että kävelevät konttorilta ympäri Helsinkiä? Ajavat punaisella autolla lähistölle ja kävelevät paikat läpi, ja sitten autolla eteenpäin. Ja käsittääkseni tämä on ihan voitollista bisnestä myös kaupungille.
Kts. pelastuslaki 11§ 2. momentti ja laki pysäköinninvalvonnasta 1§ 3. kohdan soveltamisala. Lisäksi laki ajoneuvojen siirtämisestä 5§ 5. momentti.Missäs noin on kirjoitettu pelastustiestä? Eikös se ole ihan taloyhtiön omaisuutta, jota koskee laki sen esteettömästä pääsystä pelastuskulkuneuvoille. Kyllä mielestäni voivat laputtaa.
Luin ja siellä lukee, että pelastustielle pysäköidyille ajoneuvoille voidaan määrätä pysäköintivirhemaksu. Ei lukenut, että yksityinen ei voisi myös laputtaa.Kts. pelastuslaki 11§ 2. momentti ja laki pysäköinninvalvonnasta 1§ 3. kohdan soveltamisala. Lisäksi laki ajoneuvojen siirtämisestä 5§ 5. momentti.
Eli pelastustiellä pysäköinti on lailla määrätty pysäköinninvalvonnan piiriin eikä sopimuksilla sitä voi siirtää viranomaiselta pois, nähdäkseni kyseessä on viranomaisen toimivallan anastus mikäli yksityisen muikkarin yrittää aiheesta kirjoittaa (aiheesta ei liene olevan oikeuskäytäntöä). Lisäksi se auton laputtaminen ei mitenkään poista vaaraa, joten auto pitäisi siirtää pois siitä ja se ei onnistu muuten kuin kunnallisen toimesta.
Samoin yksityisellä sopimuksella ei voi sopia että pelastustielle saisi pysäköidä koska tuo on laissa kielletty.
Jos kiinteistölle jonka piha kuuluu tieliikennelain piiriin (esim kauppa) asetetaan nopeusrajoitus, niin voitko kiinteistön omistajana tehdä yksityisoikeudellisen sopimuksen sen valvomisesta? Eli pate sitten kytiksellä tutkan kanssa ja kirjoittaa lappuja sopimuksen hyväksyneille autoilijoille...Luin ja siellä lukee, että pelastustielle pysäköidyille ajoneuvoille voidaan määrätä pysököintivirhemaksu. En ainakaan noissa lukenut, että yksityinen ei voisi myös laputtaa.
Lisäsin tuohon edelle artikkelin, jossa kerrotaan päinvastaista.Jos kiinteistölle jonka piha kuuluu tieliikennelain piiriin (esim kauppa) asetetaan nopeusrajoitus, niin voitko kiinteistön omistajana tehdä yksityisoikeudellisen sopimuksen sen valvomisesta? Eli pate sitten kytiksellä tutkan kanssa ja kirjoittaa lappuja sopimuksen hyväksyneille autoilijoille...
Sekä pysäköinti pelastustiellä että ylinopeus on ihan sama asia, molemmille löytyy laista kohdat joilla "sakotus"oikeus on määrätty viranomaiselle.
Eivät ole lukeneet pelastuslakia, sen säännöksiä ei ole rajoitettu 'tielle' vaan koskee ihan kaikkia pelastustietä ja lakipysäköinninvalvonnasta kattaa pelastuslain ko. säännöksen.Lisäsin tuohon edelle artikkelin, jossa kerrotaan päinvastaista.
Veikkaan, että kyseiset lakimiehet ovat lukeneet. Sinulta varmaan nyt unohtui, että yksityinen toimija määrää maksun sopimuksen rikkomisesta, eikä se ole laissa määritelty pysäköintivirhemaksu.Eivät ole lukeneet pelastuslakia, sen säännöksiä ei ole rajoitettu 'tielle' vaan koskee ihan kaikkia pelastustietä ja lakipysäköinninvalvonnasta kattaa pelastuslain ko. säännöksen.
Kysyin sinulta hetki sitten että voiko tieliikennelain (vrt pelastuslain) piirissä olevalle yksityiselle alueelle tehdä sopimuksen ylinopeuden (vrt. pelastustien) valvonnasta ja antaa siitä yksityisoikeudellisia sopimusrikkomusmaksuja?Veikkaan, että kyseiset lakimiehet ovat lukeneet. Sinulta varmaan nyt unohtui, että yksityinen toimija määrää maksun sopimuksen rikkomisesta, eikä se ole laissa määritelty pysäköintivirhemaksu.
Menee kyllä vähän omituiseksi jos parkkifirma voi laittaa sakkoja mielin määrin ja on sakotuksen kohteen tehtävä todistaa ettei pysäköinyt. Kaikille vaan sakot postissa, koska harva pystyy aukottomasti todistamaan ettei olisi pysäköinyt joskus jonnekkin.Vähän huolestuttava ilmiö kyllä. Jo toinen vähän samantyyppinen tapaus uutisissa. Meillä juuei vastaava juttu. Taloudessa kolme autoa ja muutama lappu mulle on tullut. Kertaakaan en ole itse kyllä autoa noissa caseissa ajanut ja siksi ne perinnässä kiistänyt. Jos jotain tulee, niin pitää tarkasti valita sanansa. Kai se on lähinnä, "en ole autoa ajanut".
Edit. Miksiköhän iltalehti käyttää sanaa "parkkisakko" tässä yhteydessä?
Täähän on ihan hyvä idea. Joskaan ei uusi, ks. lanka hedman koijandereista.Menee kyllä vähän omituiseksi jos parkkifirma voi laittaa sakkoja mielin määrin ja on sakotuksen kohteen tehtävä todistaa ettei pysäköinyt. Kaikille vaan sakot postissa, koska harva pystyy aukottomasti todistamaan ettei olisi pysäköinyt joskus jonnekkin.
Pääperiaate on ollut että päävelvollisuus eli itse maksu on se tärkein, mutta jos maksun saajalla ei ole mahdollista mitenkään kohdistaa maksua sun autoon (rekkarissa saa olla merkin verran väärin) niin siten tilanne onkin taas vähän fifty/sixty. Kysyikö maksuautomaatti rekkaria, jos kysyi niin mielestäni asia on sitten täysin selkeä eli olet maksanut ja maksu voidaan kohdistaa sun autoon.Kirjoittelen tähä vähän omaa viime viikonlopun keissiä. Kommentoisitteko onko järkeä reklamoida/mitä asioita on hyvä tietää reklamoidessa.
Pysäköin auton viikonloppuna kauppakeskus Ainoan parkkiin (yksityisalue). Pysäköin auton päivällä 15:00 ja kävin automaatilla maksamassa pysäköintiaikaa 2h, päättymään 17:00 (maksettu tililtä ja fyysinen pysäköintilipuke/kuitti löytyy). En laittanut pysäköintilipuketta autoon näkyvälle paikalle. 15:15 sain yksityisoikeudellisen valvontamaksun, syynä "pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen". Valvontamaksun perusteena on ollut tässä, että en ole laittanut lipuketta autoon näkyvälle paikalle.
"Pysäköinnissä noudatettavat ehdot käyvät ilmi alueen opasteista". Missään opasteessa ei lue, että lipuke pitäisi laittaa autoon sisälle näkyvälle paikalle (paitse itse lipukkeen kääntöpuolella). Voidaanko tässä kuitenkin katsoa, että minulla on ollut aikomus maksaa ja olen sen pysäköinnin myös maksanutkin, vaikka itse lipuke unohtui laittaa autoon? Ja tämä peruste olisi hyvä laittaa siihen reklamaatioon? Vai rupeanko satuilemaan, että lipuke oli tippunut penkille tms. Valvoja on ottanut kuvat autosta.
Pääperiaate on ollut että päävelvollisuus eli itse maksu on se tärkein, mutta jos maksun saajalla ei ole mahdollista mitenkään kohdistaa maksua sun autoon (rekkarissa saa olla merkin verran väärin) niin siten tilanne onkin taas vähän fifty/sixty. Kysyikö maksuautomaatti rekkaria, jos kysyi niin mielestäni asia on sitten täysin selkeä eli olet maksanut ja maksu voidaan kohdistaa sun autoon.
Käytännössä alueen ehdot ovat myöskin määrääviä eli jos sisääntulossa ei lue lipukkeen esille laitosta mitään niin senkin pitäisi jo yksinään riittää oikeudessa sun eduksi.
Kuluttaja-lautakuntahan kanssa käsittelee näitä eli sinne vaan jos ei sopua synny, mutta kuten itsekin sanoit niin reklaamaatio pitää tehdä ensin oikein/vedota siinä oikeisiin asioihin, mutta sitä varten tarvitaan ensin kaikki nuo pikku detailit.
No siellä on maksettu pysäköinti tililtä niin tuo kiisto on todella riskaabeli. Pate kun katsoo kuka on ko. päivänä maksanut pysäköintejä niin jäät heti kiinni ja ko. paten selvityksellä olet sitten oikeudessakin hyvin heikoilla kun jotain olet ko. parkkihallissa ko. päivänä maksanut.Kiistää vain olleensa sopimusosapuoli sillä vakio reklamaatiolla. Tosin vaikeuskerrointa aiheuttaa kun täällä menee suunnilleen autonsa rekisteritunnusta myöten kaiken kertomaan.
No siellä on maksettu pysäköinti tililtä niin tuo kiisto on todella riskaabeli. Pate kun katsoo kuka on ko. päivänä maksanut pysäköintejä niin jäät heti kiinni ja ko. paten selvityksellä olet sitten oikeudessakin hyvin heikoilla kun jotain olet ko. parkkihallissa ko. päivänä maksanut.
Kiistää voisi vakio rekkulalla jos ei olisi mitään jälkeä missään, et vissiin lukenut sitä aloituspostausta yksityiskohtia myöden?
Jättää lappu kokonaan huomiotta. Muistutusmaksuihin täysi reagoimattomuus.Just maksoin 60 euron sakon ParkkiPatelle. Oli niin ilmeinen virhe omalta osaltani että en jaksanut lähteä tappelemaan.
Olisiko sitä kuitenkin voinut veivailla ettei olisi joutunut maksamaan?
Taitaisi kannattavuuslaskelmissa homma mennä hyväntekeivåisyyden puolelle ellei taloyhtiöt maksaisi kuukausimaksua tms. Ja miksi maksaisivat, jos parkkipate on ilmainen ja vaivattomampi vaihtoehto.Jos perustaisi Parkki-Pepe firman.
50% sakosta Pepelle
40% sakosta Taloyhtiölle / Kiinteistölle
10% sakosta saa väärin pysäköinyt valita listalta itseään lähinnä olevan hyväntekeväisyyskohteen.
Kun pysäköi riittävän monta kertaa väärin vuoden aikana niin Pepen ja Taloyhtiön osuus laskee ja hyväntekeväisyyteen menee isompi osuus.
Ihan hyvä lähtökohta. Taloyhtiölle kuitenkin vain 30% ja Pepelle 60%. Taloyhtiö myös maksamaan verot tuosta summasta. BONUS: Koska matalapalkka työntekijöitä piiskataan jo muutenkin (eikä niillä ole juurikaan neuvotteluvaraa), niin taloyhtiön paikoilla olevat autot luvataan tarvitessa puhdistaa lumesta vähintään kerran vuorokaudessa (pienellä printillä; sattumanvaraiseen ajankohtaan, koskee vain etelä-suomea tms).Jos perustaisi Parkki-Pepe firman.
50% sakosta Pepelle
40% sakosta Taloyhtiölle / Kiinteistölle
10% sakosta saa väärin pysäköinyt valita listalta itseään lähinnä olevan hyväntekeväisyyskohteen.
Kun pysäköi riittävän monta kertaa väärin vuoden aikana niin Pepen ja Taloyhtiön osuus laskee ja hyväntekeväisyyteen menee isompi osuus.
Mä luulen että se on just näin. Kun on otettu nämä käyttöön niin lukuisista ongelmista ja väärinkäytöksistä yms riippumatta tämä muuttuu/muuttui (?) maan tavaksi ja tällä mennään. Nyt noita firmoja on jo useita ja varmaan tietyt käytännöt on voimissaan niin tällä mennään myös jatkossakin.Itte kannatan näitä yksityisiä valvontafimoja mutta eikö hallitus näihin oikeasti enää paneudu millään tavoin? Eli pikkuhiljaa(ellei jo ole) tämä muutu ns.maan tavaksi?
Sitä on pohdittu, mutta ei ole oikein parempaa keksitty mikä menisi lautakunnista läpi, mukaan lukien perustuslaki, ja että laki toisi jotain hyvää.Mä luulen että se on just näin. Kun on otettu nämä käyttöön niin lukuisista ongelmista ja väärinkäytöksistä yms riippumatta tämä muuttuu/muuttui (?) maan tavaksi ja tällä mennään. Nyt noita firmoja on jo useita ja varmaan tietyt käytännöt on voimissaan niin tällä mennään myös jatkossakin.
Kunnallinne/valtiollinen poistaisi joitain ongelmia, mm perintä tehostuisi. Mutta jos valvontaa varten perustettaisiin kattava organisaatio niin taasen kasvaisi julkisenpuolen rooli, ja sitten se rahoitus, virhemaksut nostaa riittäväksi, julkinen puoli ei välttämättä tehokkaampi, vaikka perintäpuoli saisikin potkua.Itsehän en ole missään vaiheessa tästä pitänyt vaan mielestäni kunnallisen/valtiollisen toimijan kannattaisi hoitaa nämä. Ja tottakai tuossakin on ongelmansa (esim hinta) mutta siltikin pitäisi tuosta ratkaisusta enemmän. Pysäköinninvalvonnan ei mielestäni tarvi tuottaa rahaa (= yksityinen) vaan se pointti on pitää yllä järjestystä. Varmaan tämä on jo moneen kertaan tässäkin ketjussa keskusteltu aiemminkin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.