Noniin, kirjailenpa tämän oman keissin nyt vielä edellisetkin lähtötiedot tiivistäen:
Alueen taloyhtiöt omistavat yhdessä alueella olevan parkkipaikkayhtiön, josta taloyhtiöiden asukkailla on ollut oikeus joko ostaa pysäköintiin oikeuttava osake tai vuokrata oikeus parkkipaikkayhtiöltä/osakkeen omistavilta. Itse omistan osakkeen, josta maksan kuukausittaisen käyttövastikkeen.
Parkkipaikkayhtiö on tehnyt perinteiseen tyyliin sopimuksen Parkkipaten kanssa. Yhtiön puolelta mitätöintejä on ymmärtääkseni turha pyytää - valitettavasti isompien taloyhtiöiden osakkaiden edustajia (firmat) / isännöitsijöitä saati halliyhtiön isännöitsijää ei juuri asia kiinnosta. Meidän pienempi täysin yksityisomisteinen taloyhtiö olisi monesta asiasta eri mieltä, mutta meidän osakemäärällä ei asioissa juuri vaikuteta. Alueella on Parkkipaten perinteiset kyltit + opaste "Pysäköintitunnuksella".
Aiemmin kuvatusti omassa autossani ilmastointi/webasto oli jossain yhteydessä työntänyt n. 10 x 10 cm kokoisen pysäköintiluvan kojelaudan ja lasin väliin. Lupa oli luettavissa suoraan lasin päältä, edestäpäin se jäi lasin alareunan tummennuksen taakse. Kuten Parkkipate hienosti sen kuvillaan osoitti. Lupanumero oli kyllä nähtävissä lapun yläreunasta niin halutessaan. Päätin kokeilla reklamoida asiasta, sillä pysäköintioikeus kuitenkin oli olemassa ja lupakin oli nähtävissä.
Tässä kohtaa on syytä tuoda ilmi muutama Kilpailu- ja Kuluttajaviraston päätös
KKV/319/14.08.01.05/2021 Reklamaatioiden käsittelyssä esiintyneet puutteet:
Ilmoitin Parkkipatelle kuvan kanssa, että minulla tosiasiassa oli pysäköintilupa lasin välissä, ja numerokin oli luettavissa. Sain vähemmän yllättäen vakiovastauksen:
Tavallaan toivoin jonkinlaista asiakaspalveluhenkistä vastausta, jossa reklamaationi olisi huomioitu ja Parkkipate olisi esittänyt ratkaisunsa edes oikein perustellen ja homma olisi ollut ehkä ok. Sen sijaan he viittasivat epäsopivaan Helsingin hovioikeuden ratkaisuun, jossa tosiasiallisesti on ollut kyse tilanteessa, jossa pysäköijä on pysäköinyt Parkkipaten valvomalle alueelle jättäen suorittamatta pysäköintiin oikeuttavan maksuvelvoitteen.
Parkkipaten käyttämän reklamaatiojärjestelmän vastauksen pituus on rajallinen ja siihen voi kirjoittaa vain yhden viestin. Seuraavan viestin voi lähettää vasta, kun Parkkipate on reagoinut edelliseen. Kommunikointi heille on siis (tarkoituksella?) haasteellista.
Tein Helsingin hovioikeudelle asiakirjapyynnön aiemmissa viesteissäni mainitun Iltalehden jutun perusteella, ja sain sieltä ko. päätöksen S 21/1266. APV hävisi kantamansa jutun. Päätöksessä todetaan mm. seuraavaa:
Kohdallani tulee kuitenkin huomioida, että esimerkiksi maanvuokralaki ei koske minua, sillä minulla on ostettu osake. Autopaikan vuokranneelle tässä esittämäni kohdat on sovellettavissa täysin sellaisenaan. Muutoin vuokrasopimuksen ehdot voitaneen rinnastaa osakkaita sitovaan yhtiöjärjestykseen.
Voidaan myös todeta, että Parkkipaten kyltissä viitataan vain alueen yleisiin ehtoihin. Yleiset ehdot ovat käytännössä opaste "Pysäköintitunnuksella". Lisäksi todettakoon, että parkkihalliyhtiön yhtiöjärjestyksessä ei mainita mitään valvonnasta, pysäköintiluvasta tai sen esilläpitämistä, saati sopimuksesta Parkkipaten kanssa.
Pyysin Parkkipatea em. kohdat huomioiden perustelemaan mm.:
Toin lisäksi ilmi, että Parkkipaten vastatessa em. kohtiin perustellusti, olen valmis tilanteesta riippuen hyväksymään asiassa huomautuksen tai jopa maksamaan valvontamaksun/alennetun maksun, jos vastoin edellä esitettyjä kohtia Parkkipate pystyy asian yksiselitteisesti perustelemaan. Tai edes yrittäisi.
Vähemmän yllättäen Parkkipate on vastannut joka kerta vakiovastauksella kutakuinkin näin:
Parkkipate siis tietoisesti kieltäytyy huomioimasta reklamaatiossani esitettyjä ja perusteltuja kohtia. Asia on enemmän periaatteellinen - olenhan myöntänyt, että pysäköintitunnus oli muualla kuin kojelaudalla. Toisaalta, missään ei oikeuskäytäntö huomioidenkaan edellytetä, että tunnusta tulisi pitää kojelaudalla tai edes näkyvissä. Olen ollut viesteissäni asiallinen ja tuonut ilmi perustelut, joihin vastoin KKV:n linjauksia ei viitsitä edes vastata. Asia jätetään auki mentaliteetillä "pelottelu", ja ilmoitetaan vain
"Riitaiset asiat voidaan käsitellä paikkakuntanne käräjäoikeudessa. ParkkiPate Oy käy huolellisesti valvontamaksuasianne läpi ennen mahdollisen haasteen tekoa ja esittää käräjäoikeudessa oman todistusaineistonsa kuten valvontakuvat, aihetodisteet sekä muun todistusaineiston." Parkkipate siis käytännössä suostuu käymään reklamaatiossani esittämäni läpi asiat vasta, kun miettivät kanteen tekemistä. Ei reklamaation aikana.
Teen tästä viranomaisilmoituksen ainakin KKV:lle (sinne muiden joukkoon). Olen myös kertonut harkitsevani rikosilmoitusta joko petoksen yrityksestä tai kiristyksestä. Ko. rikoksiin voi syyllistyä vain luonnollinen henkilö, siis tässä tapauksessa käytännössä minulle vastanneet hannat ja millat, eli menestys on aika ohuilla kantimilla. Tässä on jälleen yksi tapaus, jossa tutkinnanjohtajilla ei ole riittävästi kanttia kokeilla, kantaisiko syyte.
Olisipa eettisesti toimiva asiallinen valvontafirma, myisin ajatuksen heti yhtiökokoukselle. Ennemmin jonkinlainen kk-maksu asiallisesta valvonnasta, kuin näitä painostukseen perustavia kusettajia.
Edit: Korjailtu kirjoitusvirheitä yms. häröjä