Yksityisen pysäköinninvalvonnan älyttömyydet.

Eihän ne niitä maksuja randompyytäjiltä peruuta. Kun palvelun tilaaja soittaa, niin asia on toinen. Aivan kuten tuossa aiemmin kirjoitin: Yksi puhelinsoitto.
Aivan kuten ketjussa aiemmin kirjoitettiin: ei välttämättä auta. Vastaus saattaa olla "no can do, vetäkää käteen mikkihiiret" tai "paljonko maksat". Tämä johtuu siitä ydinongelmasta, että asiakas on vässykkä ja on tehnyt huonon sopimuksen ja/tai ei uskalla sanoa kusipäille, että firma vaihtuu nyt vaikka tulisitte miten paljon vastaan.
 
No jos asiakas (isännöitsijä tms.) ei asiaa hoida muuten kuin varovaisesti asiaa tiedustelemalla, niin tottakai vastauksena on ettei voida mitään

("meillä isännöitsijä epäsuorasti kieltäytyi asiaa hoitamasta ParkkiPaten kanssa. Hän kysyi tilanteen ParkkiPatelta, jonka jälkeen viesti oli käytännössä "kikkeliskokkelis, mitäs teit noin")

Täytyykin kysäistä kaverilta, miten homma hoituu, kun seuraavan kerran ollaan yhteyksissä...
 
Juu, näin käsitin ja kertoo osaltaan siitä millä pieteetillä isännöitsijä on asiaa lähtenyt hoitamaan.

Tyyliin voisi olla yksi motiivi: kukahan mahtaa toimia Paten asiamiehenä parkkiksella? Usein tuo on joku asukas, jolla on aikaa kyttäillä tai sitten joku toinen ahkeraan mestoilla pyörivä..
 
Joskus vitsailtu, että pitäisi laittaa omaan ikkunaan lappu, missä lukee : "Laittamalla ikkunaan lapun tmv. hyväksyt ehdot"

:)
 
Minulla kävi myös näin, ja meillä isännöitsijä epäsuorasti kieltäytyi asiaa hoitamasta ParkkiPaten kanssa. Hän kysyi tilanteen ParkkiPatelta, jonka jälkeen viesti oli käytännössä "kikkeliskokkelis, mitäs teit noin". Enkä ole ainoa tässä taloyhtiössä, jolla samanlaisia kokemuksia. En jaksanut asiaa riitauttaa, mutta katsotaan mitä saadaan tehtyä.

En olisi ikinä uskonut lähteväni puolusteleman yksityisiä parkkipirkkofirmoja, mutta käytännössähän taloyhtiö tekee parkkivalvontafirman kanssa sopimuksen, että pysäköintilupalaputtomat autot saa sen parkkifirman maksulapun tuulilasiin. Parkkifirma kun toimii sen sopimuksen mukaan, niin vähän on epäreilua mennä vaatimaan heitä perumaan annettua maksua kun he ovat taloyhtiön kanssa tehdyn sopimuksen mukaan toimineet. Ja kun taloyhtiössä ollaan, niin jokainen osakas on ollut sitä sopimusta tekemässä (hallituksen ja/tai yhtiökokouksen kautta). Huonoa isännöitsijää on turha syyttää, kun sekin on taloyhtiön osakkaiden yhdessä valitsema (hallituksen kautta). Ja se paska hallituskin on taloyhtiön osakkaiden tahdon mukainen kun osakkaat sen hallituksen yhdessä keskuudestaan valitsee.

Itse tuossa jokunen kuukausi takaperin unohdin duunissa pysäköidessäni laittaa tunnuksen näkyviin ja parkkimaksuhan siitä tuli samantien. Harmitti kovasti mutta ymmärsin kyllä toimineeni yhdessä sovittujen pelisääntöjen vastaisesti, eli ihan oma moka ja maksoin laskun vaikka päähän ottikin. Mutta ymmärrän myös sen, että jos pysäköintiä ei valvottaisi niin parkkipaikalla ei juurikaan vapaita paikkoja olis ja joutuisin usein etsimään maksullista parkkipaikkaa lähiympäristöstä.

Kaiken kaikkiaan parkkipaikkojen saatavuuden takia olen kallistumassa sille kannalle, että yksityinen pysököinninvalvonta on oikeastaan ihan hyvä juttu.
 
Kaiken kaikkiaan parkkipaikkojen saatavuuden takia olen kallistumassa sille kannalle, että yksityinen pysököinninvalvonta on oikeastaan ihan hyvä juttu.

Samansuuntaisia ajatuksia. Mutta noi parkkipatejen sun muiden järjettömyydet pilaa hyvän idean. Ymmärrän, että esim. taloyhtiöiden ja työpaikkojen parkkipaikoilla luvattomasti pysäköijät pitäisi saada kuriin. Mutta ei esim. paikan omistajaa voi rangaista, jos kerran on parkkilupa unohtunut tms. Syvin ongelmahan on tässä toi rahastusmentaliteetti. Parkkifirmat tienaa sitä enemmän, mitä onnistuvat autoja laputtamaan. Siksi juuri tietyillä alueilla noi valvojat kiertää koko ajan, kun maksimoivat tulojaan. Ei jossain rivitaloauleella käy varmasti edes viikottain valvoja, siinä missä moneen kertaan päivässä kiertävät jonkun kauppakeskuksen pihaa..

Ei mulla tähän helppoa ratkaisua ole (lainsäädäntöä tulisi ainakin selventää). Mutta ei nykyjärjestelmä toimi.
 
Kevyttä voimafantasiaa kyllä noissa isännöitsijä, parkkivalvoja, pysäköinnintarjoaja ja hallitus vaihtoon jos en saa 40€ tavallaan omaa mokaa katettua. Kuinka kauan ja monessa asteessa luulette, että joku jaksaa riidellä pikkusumman vuoksi jonkun muun puolesta? Sekin kun vielä huomioidaan, että vaihtoehtoisia palveluntarjoajia on ainakin firmoilla aika vähän jos siitä viereiseltä parkkialueelta vaikka halutaan paikkoja työntekijöille lunastaa.
 
Onhan se edelleen oma virhe, jos lippulapun unohtaa laittaa kun se vaaditaan.
Männä aikoina olen saanut sakon "kortitta ajosta" eli ei ollut ajokorttia mukana kun autoa ajoin.
Tottahan mulla ajokortti oli ja polliisi sen näki kyllä tietojärjestelmästään, mutta silti penaltti tuli.
Aikalailla sama asia.
Tosin nykyään kun parkkeeraus voidaan maksaa luurissa olevalla apilla, johon syötetään rekisterinumero niin voisihan nuo työpaikkojen ja asuinalueitten pysäköinninvalvonnan hoitaa samoin.
Eli rekisterinumeron perusteella. Ei tarvittaisi lippulappuja ikkunoihin ja kilpihän on nopea lukea.
 
Joskus vitsailtu, että pitäisi laittaa omaan ikkunaan lappu, missä lukee : "Laittamalla ikkunaan lapun tmv. hyväksyt ehdot"

:)
"Pysäköimällä hyväksyt ehdot" -kyltin velvoittavuus perustuu oikeusistuinten mukaan siihen, että tieliikennelaki velvoittaa noudattamaan pysäköintiehtoja yksityisalueilla. Tosin tieliikennelain vastaisen pysäköinnin valvonta on pysäköinninvalvonnasta annetun lain mukaan poliisin, tai aluehallintoviraston päätöksellä kunnan homma. Tämä ei tuomareita hetkauttanut, homma vain jätettiin huomiotta. Jos valvonta ei perustuisi tieliikennelakiin, tulisi sopimuksen syntymisestä - sopimuskumppanin lisäksi - olla paljon enemmän näyttöä. Samasta syystä tuulilasiin kiinnitetty lappu on täysin merkityksetön.
 
Onhan se edelleen oma virhe, jos lippulapun unohtaa laittaa kun se vaaditaan.
Männä aikoina olen saanut sakon "kortitta ajosta" eli ei ollut ajokorttia mukana kun autoa ajoin.
Tottahan mulla ajokortti oli ja polliisi sen näki kyllä tietojärjestelmästään, mutta silti penaltti tuli.
Yhdenvertaisuusperiaate taas toimii. Nuorena lähdin baari-illan jälkeen ajamaan kavereita baarista kotiin, ilman korttia katsastamattomalla autolla. Itse toki malttilinjalla juominkien kanssa, mutta tuli kuitenkin puhallettua lähelle rajaa. Ajokortista kerroin että lompakko on hukkunut mutta ajo-oikeus on. Katsastusaika taas oli varattu seuraavalle viikolle, eikä auto ollut minun. Molemmat olivat totta ja jaksoivat yön pimeydessä koneeltakin katsoa. Ei muuta kuin "ajahan varovasti" ja matka jatkui. Arvostin kyllä kovasti, mutta olisin sakonkin hyväksynyt.

Mitenkä se nyt tuon kortin kanssa nykyään on? Täytyy myöntää ettei tule juuri koskaan edes ajateltua missä se kortti on. Lompakossa se mukana kulkee, mutta usein tulee ajettua ilmankin.
 
Onhan se edelleen oma virhe, jos lippulapun unohtaa laittaa kun se vaaditaan.
Männä aikoina olen saanut sakon "kortitta ajosta" eli ei ollut ajokorttia mukana kun autoa ajoin.
Tottahan mulla ajokortti oli ja polliisi sen näki kyllä tietojärjestelmästään, mutta silti penaltti tuli.
Aikalailla sama asia.
Tosin nykyään kun parkkeeraus voidaan maksaa luurissa olevalla apilla, johon syötetään rekisterinumero niin voisihan nuo työpaikkojen ja asuinalueitten pysäköinninvalvonnan hoitaa samoin.
Eli rekisterinumeron perusteella. Ei tarvittaisi lippulappuja ikkunoihin ja kilpihän on nopea lukea.
Asiasta sen verran tiedän, että ajattelin kommentoida. Osilla alueista ainakin Helsingissä on tällainen järjestelmä maksusovelluksessa, joka ilmoittaa luvallisen auton rekkarin kun sitä kirjoittaa.
 
Asiasta sen verran tiedän, että ajattelin kommentoida. Osilla alueista ainakin Helsingissä on tällainen järjestelmä maksusovelluksessa, joka ilmoittaa luvallisen auton rekkarin kun sitä kirjoittaa.

Kapungin pysäköinninvalvonnalla on tiedot ja rekisterikilpien lukijat mutta tuskinpa noilla parkkipateilla.
 
Asiasta sen verran tiedän, että ajattelin kommentoida. Osilla alueista ainakin Helsingissä on tällainen järjestelmä maksusovelluksessa, joka ilmoittaa luvallisen auton rekkarin kun sitä kirjoittaa.

Q-Parkilla ainakin näin. Edellisen työnantajani tarjoamassa Q-Parkin hallinnoimassa pysäköintipaikassa siirryttiin vajaa vuosi sitten siihen, että auton rekisteritunnus syötetään Q-Parkin sovellukseen, minkä jälkeen vanhan kortti-mallisen pysäköintiluvan sai heittää roskiin.

Viitaten ketjussa aikaisemmin olleisiin viesteihin: Usein näissä työpaikkapysäköinti-kuvioissa on se ongelma, että valvontafirma ei ole paikalla suoraan työnantajan toimeksiannosta, vaan työnantaja on tehnyt sopimuksen kiinteistön kanssa, joka on tehnyt sopimuksen huoltofirman kanssa, joka on tehnyt sopimuksen pysäköintifirman kanssa. Tällöin yhteydenotto pysäköintifirmaan kohtuuttomassa tilanteessa on työnantajallekin vaikeaa, koska välissä on niin monta ulkopuolista tahoa, eikä työnantaja voi suoraan uhata valvontafirman vaihtamisella, jos toimintaan ei tule maalaisjärki ja kohtuullisuus mukaan.
 
Kapungin pysäköinninvalvonnalla on tiedot ja rekisterikilpien lukijat mutta tuskinpa noilla parkkipateilla.
Kyllä on. Kännykän kameralla pystyy tunnistamaan rekkarit, jolla maksut kirjoitetaan. Tämä vain siis mikäli näin on sovittu palvelun tilaajan kanssa ja hän on toimittanut rekkarit.
 
Kokemuksesta tiedän, että parkkifirma alkaa mussuttamaan jotain, että yrityksen pitää tietää, kuka autolla on ajanut jne. Mutta ei tartte.
Itseasiassa tarvitsee tietää. Verottaja ei tykkää, jos ei tiedä, koska sittenhän yrityksen autoa saattaisi esim. johto käyttää omiin ajoihinsa ja se ei ole sallittua, ellei kyseessä ole autoetu.

Mutta näitä tietojahan ei tarvitse kellekään random kyselijöille antaa.
 
Itseasiassa tarvitsee tietää. Verottaja ei tykkää, jos ei tiedä, koska sittenhän yrityksen autoa saattaisi esim. johto käyttää omiin ajoihinsa ja se ei ole sallittua, ellei kyseessä ole autoetu.

Mutta näitä tietojahan ei tarvitse kellekään random kyselijöille antaa.

No tässä tarkoitin autoetuautoa. Omassa casessa mun työsuhdeautolla oli saatu parkkifirmalta maksu (en ollut itse autolla ajanut ko. parkkitilanteessa). Kun sitä ei maksettu, parkkifirma lähestyi auton omistajaa, eli työnantajaani. Eipä tässä tapauksessa firmaa voinut vähempää kiinnostaa. Tosin jouduin firman autoetuvastaavalle ensin asian selittämään, kun pelkäsi, että firmalle tulee joku merkintä tms. jos ei maksa.
 
Lakialoite jätetty:

Kansanedustajat pistävät yksityisen pysäköintivalvonnan kuriin: lakialoite keräsi 121 kansanedustajan tuen

"Lakialoitteen pääasiallisena tarkoituksena on muuttaa lakia siten, että yksityisten pysäköinninvalvontayritysten antamat kohtuuttomat pysäköintivirhemaksut ja parkkisakoilla rahastaminen loppuvat"

Hyvä aloite, eikä tullut yhtään liian aikaisin.

Niitä edellytyksiä, joilla sitova sopimus voi syntyä, pitäisi ylipäätään kiristää ja tarkentaa. Esimerkiksi puhelinmyyntihuijaukset ja ilkivaltaisesti tehdyt tilaukset saataisiin kuriin niin.
 
Itse tuossa jokunen kuukausi takaperin unohdin duunissa pysäköidessäni laittaa tunnuksen näkyviin ja parkkimaksuhan siitä tuli samantien. Harmitti kovasti mutta ymmärsin kyllä toimineeni yhdessä sovittujen pelisääntöjen vastaisesti, eli ihan oma moka ja maksoin laskun vaikka päähän ottikin. Mutta ymmärrän myös sen, että jos pysäköintiä ei valvottaisi niin parkkipaikalla ei juurikaan vapaita paikkoja olis ja joutuisin usein etsimään maksullista parkkipaikkaa lähiympäristöstä.

Kaiken kaikkiaan parkkipaikkojen saatavuuden takia olen kallistumassa sille kannalle, että yksityinen pysököinninvalvonta on oikeastaan ihan hyvä juttu.

Periaatteessa noin, käytännössä kuitenkin tässä toivoisi järjenkäyttöä ja ennenkaikkea samoja pelisääntöjä kaikille. Ei voi olla niin, että yksi saa maksunsa anteeksi ja toinen ei, vaikka reklamaation perusteet ovat samat. Kuten tuossa lakialoitteen alustuksessa on tullut jo esille, niin nykytilanteessa on naurettavat määrät tulkinnanvaraisuuksia, joita sitten nämä parkkifirmat yrittävät hyödyntää maksujaan määrätessä.
 
Yksityisalueen omistaja kuka sen parkkifirman sinne pyytää saa itse ne säännöt valita miten missäkin tilanteessa toimitaan ja eipä se ulkopuolisille kuulu.
 
Helpointahan se olisi aina rakentaa sähköpuomi + kulkulätkät, ainakin isommissa taloyhtiössä. Kustannuksia tietysti tulee, mutta estää tehokkaasti ulkopuolisten pysäköinnin. Vieraita varten voisi olla portin ulkopuolella + sisäpuolella n+1 paikkaa.
 
Helpointahan se olisi aina rakentaa sähköpuomi + kulkulätkät, ainakin isommissa taloyhtiössä. Kustannuksia tietysti tulee, mutta estää tehokkaasti ulkopuolisten pysäköinnin. Vieraita varten voisi olla portin ulkopuolella + sisäpuolella n+1 paikkaa.
Puomin kanssakin ongelmaksi tulee nuo portin sisäpuolella olevat (vieras)paikat siinä tapauksessa että pihalla ei riitä paikkoja jokaiselle auton omistavalla osakkaalle. Kun paikattomat huomaavat että tuossahan on hyviä paikkoja kakkosautolle tms, niin on vieraspaikat jatkuvasti miehitetty talon omilla autoilla.

Meillä on taloyhtiössä ongelmana vieraspaikkojen väärinkäyttö ja tuosta on nyt ukaasi annettukin, että jos homma ei vuoden loppuun mennessä siistiydy, antaa taloyhtiö kirjalliset varoitukset paikkoja väärinkäyttäville asukkaille ja/tai hommaa Parkkipaten kiusaamaan autoilijoita.

Yksityiseen pysäköinninvalvontaan pitäisi kyllä saada selkeät pelisäännöt. Nythän homma perustuu siihen, että suurin osa maksaa maksut kun parkkifirma riittävästi uhkailee. Riippumatta siitä, oliko maksu aiheellinen vai aiheeton, kun ei monikaan kuluttaja tunne oikeuksiaan.
 
Hah, Suomen Pysäköintialan Liiton puheenjohtaja Juha Sirelius väittää että " Olemme saaneet positiivista palautetta niin autoilijoilta kuin kiinteistön omistajilta onnistuneesta toiminnastamme. Tästä syystä yksityinen pysäköinninvalvonta on kasvanut kymmenessä vuodessa."
Pariskunta pysäköi auton omalle parkkipaikalleen ja häkeltyi, kun tuulilasissa odotti sakko – poliisi muistuttaa yhdestä oikeudesta, jota suomalaiset jättävät käyttämättä

Sattumalta kyseinen toope on Q-park:in toimitusjohtaja. Nyk "Aimo Park"
Aimo Park Finland Oy / Q-park - Y-tunnus: 2208141-1 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet

Täytyy toivoa että lainmuutos lopettaisi näiden paskafirmojen toiminnan.
 
Viimeksi muokattu:
Hah, Suomen Pysäköintialan Liiton puheenjohtaja Juha Sirelius väittää että " Olemme saaneet positiivista palautetta niin autoilijoilta kuin kiinteistön omistajilta onnistuneesta toiminnastamme. Tästä syystä yksityinen pysäköinninvalvonta on kasvanut kymmenessä vuodessa."
Pariskunta pysäköi auton omalle parkkipaikalleen ja häkeltyi, kun tuulilasissa odotti sakko – poliisi muistuttaa yhdestä oikeudesta, jota suomalaiset jättävät käyttämättä

Sattumalta kyseinen toope on Q-park:in toimitusjohtaja. Nyk "Aimo Park"
Aimo Park Finland Oy / Q-park - Y-tunnus: 2208141-1 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet

Täytyy toivoa että lainmuutos lopettaisi näiden paskafirmojen toiminnan.

Kyllä minä henkilökohtaisesti olen oikein tyytyväinen siihen että saadaan yksityisiltä alueilta tilat niiden käyttöön kenelle ne kuuluvat. Ennen Patea oli työpaikalla vaikea välillä löytää tilaa kun naapuritalojen asukkaat keksi että kaupunki ei sakota meidän pihassa vaikka kiekkopaikkoja ovatkin. Se että joku työkaveri välillä vinkuu kun lupa jäi toiseen autoon on pieni hinta siitä että piha pysyy niiden käytössä kenelle se kuuluu.
 
Kyllä minä henkilökohtaisesti olen oikein tyytyväinen siihen että saadaan yksityisiltä alueilta tilat niiden käyttöön kenelle ne kuuluvat. Ennen Patea oli työpaikalla vaikea välillä löytää tilaa kun naapuritalojen asukkaat keksi että kaupunki ei sakota meidän pihassa vaikka kiekkopaikkoja ovatkin. Se että joku työkaveri välillä vinkuu kun lupa jäi toiseen autoon on pieni hinta siitä että piha pysyy niiden käytössä kenelle se kuuluu.
Eihän se valvonta huono asia ole, vaan toteutus tossa ontuu.
 
Eihän se valvonta huono asia ole, vaan toteutus tossa ontuu.
Juuri näin.

Valvonta on hyvä juttu ja sitähän pitääkin olla. Mielestäni ei kuitenkaan niin että Parkki-Paavot kulkee kyttäämässä jotta vaan saisi joka paikasta kirjoittaa sakot. Pointti - ainakin mun mielestä - on siinä että valvotaan ja puututaan oikeasti epäolennaisiin juttuihin. Suomessa muutenkin monen asian suhteen voitaisiin ottaa himpun rennommin eikä valvoa joka asiaa sentin, minuutin ja 1 km/h tarkkuudella.. Rennompi ote.
 
Mielestäni yksityinen valvonta saa jatkua, mutta se pitäisi reguloida aivan helvetin tiukalle ja väärinkäytöksistä, kiristyksistä yms. paskasta yrityksille aivan helvetilliset sakot. Toistuvista rikkomuksista koko yrityksen liiketoiminnan lopetus ja kaiken omaisuuden sosialisointi valtiolle.

Jos nuo lakkautetaan kokonaan niin se tulee johtamaan siihen että autot kipataan minne sattuu ja julkinen sektori ei pysty vastaavaan tehokkuuteen tai skaalaan valvonnassa.
 
Mielestäni yksityinen valvonta saa jatkua, mutta se pitäisi reguloida aivan helvetin tiukalle ja väärinkäytöksistä, kiristyksistä yms. paskasta yrityksille aivan helvetilliset sakot. Toistuvista rikkomuksista koko yrityksen liiketoiminnan lopetus ja kaiken omaisuuden sosialisointi valtiolle.

Jos nuo lakkautetaan kokonaan niin se tulee johtamaan siihen että autot kipataan minne sattuu ja julkinen sektori ei pysty vastaavaan tehokkuuteen tai skaalaan valvonnassa.
Kaikista vilpeistä pitäisi nimenomaan rangaista tuntuvasti. Turhan tiukka "sakottaminen" on taas vähän kaksi piippuinen juttu, virhe on kuitenkin tapahtunut niin mihin raja pitäisi vetää. Se tuntuu tietenkin itsestä väärältä mikäli saa maksun pienestä virheestä ja viipyi vain hetken, mutta mikäli näitä aletaan sääntelemään liikaa niin silloin liiketoiminta ei enää kannata. Voi tuntua väärältä tienata tällä, mutta toisaalta mikäli näitä firmoja ei olisi niin ei olisi myöskään valvontaa yksityisillä alueilla. Kaupungilla ei ole aikaa valvoa näitä juurikaan. Tällä hetkellä osa ei välitä näistä maksuista, ja vievät varatut paikat. Tämä on kuitenkin pieni osa ihmisistä, mutta mitäköhän siitä tulisi, jos kaikki tiedostaisivat, että valvontaa ei ole.
 
Kaikista vilpeistä pitäisi nimenomaan rangaista tuntuvasti. Turhan tiukka "sakottaminen" on taas vähän kaksi piippuinen juttu, virhe on kuitenkin tapahtunut niin mihin raja pitäisi vetää. Se tuntuu tietenkin itsestä väärältä mikäli saa maksun pienestä virheestä ja viipyi vain hetken, mutta mikäli näitä aletaan sääntelemään liikaa niin silloin liiketoiminta ei enää kannata. Voi tuntua väärältä tienata tällä, mutta toisaalta mikäli näitä firmoja ei olisi niin ei olisi myöskään valvontaa yksityisillä alueilla. Kaupungilla ei ole aikaa valvoa näitä juurikaan. Tällä hetkellä osa ei välitä näistä maksuista, ja vievät varatut paikat. Tämä on kuitenkin pieni osa ihmisistä, mutta mitäköhän siitä tulisi, jos kaikki tiedostaisivat, että valvontaa ei ole.

Työpaikka tosiaan kaupungissa missä valvonta kyllä pelaa kaupungin alueella tehokkaasti mutta heti kun kotikylälle ajelee niin näkee mitä valvonnan puutteesta seuraa. Naapurin Pentti pitää kuorma-autoansa bussipysäkillä. Viereinen katu on pysäköintikieltoa koko matkalta, ei mitään vaikutusta, autoja aina parkissa. Bussiasemalla tunnin kiekkopaikka, ei tule sakkoja vaikka jättäisi auton siihen viikon loman ajaksi. Poliisia moiset ei kiinnosta ja tosiaan mitään pysäköinninvalvontaa ei ole -> jengi pysäköi miten lystää. Tästä seuraa myös se että ei ole niin justiinsa ajaako sitä autoa edes kunnolla ruutuun. Kävelytiellekin voi jättää ihan hyvin.
 
Mielestäni yksityinen valvonta saa jatkua, mutta se pitäisi reguloida aivan helvetin tiukalle ja väärinkäytöksistä, kiristyksistä yms. paskasta yrityksille aivan helvetilliset sakot. Toistuvista rikkomuksista koko yrityksen liiketoiminnan lopetus ja kaiken omaisuuden sosialisointi valtiolle.

Jos nuo lakkautetaan kokonaan niin se tulee johtamaan siihen että autot kipataan minne sattuu ja julkinen sektori ei pysty vastaavaan tehokkuuteen tai skaalaan valvonnassa.
Minusta maanomistajan pitää lähtökohtaisesti saada päättää, että miten siellä yksityisalueella pysäköidään.

Se on loppuviimeksi taloyhtiön idioottimaisuutta jos se menee myymään pysäköinninvalvonnan yksityiselle taholle joka saa provikkaa jokaisesta kirjoitetusta sakosta. Silloin saa todella vittumaisen superkyttäyspalvelun, kun kerran sellaiseen toimintaan kannustetaan.
 
Minusta maanomistajan pitää lähtökohtaisesti saada päättää, että miten siellä yksityisalueella pysäköidään.

Se on loppuviimeksi taloyhtiön idioottimaisuutta jos se menee myymään pysäköinninvalvonnan yksityiselle taholle joka saa provikkaa jokaisesta kirjoitetusta sakosta. Silloin saa todella vittumaisen superkyttäyspalvelun, kun kerran sellaiseen toimintaan kannustetaan.
Taitaa pääsääntöisesti olla niin, että valvontafirma pitää sakkomaksutulot kokonaan itsellään ja vastaavasti valvonta ei maksa tilaajalle mitään. Selittää hyvin sen, miksi maksuja perutaan todella nihkeästi.
 
Taitaa pääsääntöisesti olla niin, että valvontafirma pitää sakkomaksutulot kokonaan itsellään ja vastaavasti valvonta ei maksa tilaajalle mitään. Selittää hyvin sen, miksi maksuja perutaan todella nihkeästi.
No, sietääkin saada isoja sakkoja jos noin idioottimaisella sopimuksella sen pysäköinninvalvonnan "ostaa".
 
Minusta maanomistajan pitää lähtökohtaisesti saada päättää, että miten siellä yksityisalueella pysäköidään.
Maanomistaja voikin päättää, mutta sakotusoikeutta sen ei tule heille tai heidän palkkaamilleen kätyreille antaa.

Ylipäätään sakotus/oikeusjärjestelmä ja tuottava bisnes ovat vaarallinen yhdistelmä, mutta tässä tapauksessa tehtävän vaikeuden takia tiukoilla pelisäännöillä se voisi olla mahdollista.
 
Minusta maanomistajan pitää lähtökohtaisesti saada päättää, että miten siellä yksityisalueella pysäköidään.

Se on loppuviimeksi taloyhtiön idioottimaisuutta jos se menee myymään pysäköinninvalvonnan yksityiselle taholle joka saa provikkaa jokaisesta kirjoitetusta sakosta. Silloin saa todella vittumaisen superkyttäyspalvelun, kun kerran sellaiseen toimintaan kannustetaan.

Valvontayhtiöt taitavat tosiaan ottaa koko maksujen tuoton itselleen ja valvonta ei siten maksa taloyhtiölle mitään.
Toisaalta taloyhtiö voi sopimusosapuolena neuvotella sen valvontayhtiön kanssa miten haluavat että valvontaa toteutetaan... Voidaan sopia että vain pelastusteille pysäköineet laputetaan jne.
 
Maanomistaja voikin päättää, mutta sakotusoikeutta sen ei tule heille tai heidän palkkaamilleen kätyreille antaa.

Ylipäätään sakotus/oikeusjärjestelmä ja tuottava bisnes ovat vaarallinen yhdistelmä, mutta tässä tapauksessa tehtävän vaikeuden takia tiukoilla pelisäännöillä se voisi olla mahdollista.

Onneksi yksityiset valvontayhtiöt ei kirjoita sakkoja. Tämä sopimusrikkomukseen perustuva maksuvaatimus on oikeudessa todettu ihan Suomen lain näkökulmasta toimivaksi.
 
Tuosta 122 kansanedustajan aloitteesta muutama sananen. Säännösehdotuksen muotoilu on kelvoton, sillä eihän yksityistä valvontamaksua veloiteta pysäköinninvalvonnasta annetussa lain 1 §:ssä tarkoitetusta pysäköintivirheestä vaan sopimusrikkomuksesta. Uuden tieliikennelain voimaan tultua luvaton pysäköinti yksityisellä alueella ei useimmissa tapauksissa edes ole laissa tarkoitettu pysäköintivirhe (ks. seuraava kappale).

Tuossa on vielä sellainenkin ongelma, että 1.6.2020 voimaan tulevassa uudessa tieliikennelaissa ei ole luvattoman pysäköinnin yksityiselle alueelle kieltävää säännöstä. Tästä johtuen pysäköintivirhemaksu voidaan uuden lain voimaan tultua määrätä tiealueen ulkopuolella tapahtuneesta pysäköinnistä vain, jos ajoneuvo on pysäköity pelastustielle tai maastoon (ei voi kieltää liikennemerkillä, koska niitä koskevia säännöksiä sovelletaan vain tiellä). Tämä koskee yksityisessä omistuksessa olevien piha-alueiden lisäksi myös kaikkia muita tieliikennelain soveltamisalueen ulkopuolisia alueita eli alueita, joita ei ole tarkoitettu yleiseen liikenteeseen tai käytetä yleisesti liikenteeseen. Jos tuo aloite menee läpi ja kielto katsotaan tehokkaaksi, luvattomaan pysäköintiin ei monilla alueilla enää pystyttäisi puuttumaan tehokkaasti, kun kunnallinen pysäköinninvalvontakaan ei enää suorita niillä valvontaa.

Ps. Tuo luvatonta pysäköintiä yksityiselle alueelle koskevan säännöksen poistuminen merkitsee myös sitä, että luvattomasti sellaiselle alueelle pysäköityä ajoneuvoa ei enää useimmissa tapauksissa (pl. pelastustielle tai maastoon pysäköinti) voi siirtää pysäköinninvalvojan päätöksellä. Yksityiselle alueelle luvattomasti pysäköidyn ajoneuvon siirtämistä koskeva säännös nimittäin kuuluu seuraavasti: "Jos ajoneuvo on pysäköity pysäköimistä koskevan säännöksen vastaisesti yksityiselle alueelle tai maastoon, kunta tai kunnallinen pysäköinninvalvoja suorittaa lähi- tai varastosiirron kahden vuorokauden kuluttua alueen omistajan tai haltijan perustellusta pyynnöstä." Hienoa norminpurkua Berneriltä ja Sipilän hallitukselta!
 
Viimeksi muokattu:
En olisi ikinä uskonut lähteväni puolusteleman yksityisiä parkkipirkkofirmoja, mutta käytännössähän taloyhtiö tekee parkkivalvontafirman kanssa sopimuksen, että pysäköintilupalaputtomat autot saa sen parkkifirman maksulapun tuulilasiin. Parkkifirma kun toimii sen sopimuksen mukaan, niin vähän on epäreilua mennä vaatimaan heitä perumaan annettua maksua kun he ovat taloyhtiön kanssa tehdyn sopimuksen mukaan toimineet.

Miksi tuo olisi ennemmin "pysäköintilupalaputtomat" kuin "pysäköintiluvattomat"? Olet nähnyt sopimustekstit? En tarkoita etteikö mahdotonta olisi, mutta kuulostaa aivan vitun typerältä. Mutta sellaisiahan ihmiset toki ovat...

Itse tuossa jokunen kuukausi takaperin unohdin duunissa pysäköidessäni laittaa tunnuksen näkyviin ja parkkimaksuhan siitä tuli samantien. Harmitti kovasti mutta ymmärsin kyllä toimineeni yhdessä sovittujen pelisääntöjen vastaisesti eli ihan oma moka ja maksoin laskun vaikka päähän ottikin.

Moni saattaa toki pitää olennaisempana sitä lupaa kuin sitä lappua, ja ellei erikseen ole painotettu, että luvalla ei ole väliä vaan lapulla, niin voi helposti olla väärä käsitys myös niistä yhdessä sovituista pelisäännöistä.

Mutta ymmärrän myös sen, että jos pysäköintiä ei valvottaisi niin parkkipaikalla ei juurikaan vapaita paikkoja olis ja joutuisin usein etsimään maksullista parkkipaikkaa lähiympäristöstä.

Et kuitenkaan ymmärrä sitä, että idioottimaisten ääripäiden väliltä voi myös löytyä järkeviä ratkaisuja?
 
Onneksi yksityiset valvontayhtiöt ei kirjoita sakkoja.
Kansanmurhaakin voi kutsua "puhdistukseksi". Semanttinen kikkailu ei ollut pointtina tässä.

Tämä sopimusrikkomukseen perustuva maksuvaatimus on oikeudessa todettu ihan Suomen lain näkökulmasta toimivaksi.
Tämä on yhdentekevää eikä kukaan ole tätä kiistänyt vaan kyse on siitä miten asioiden tulee olla.
 
Kansanmurhaakin voi kutsua "puhdistukseksi". Semanttinen kikkailu ei ollut pointtina tässä.

Tämä on yhdentekevää eikä kukaan ole tätä kiistänyt vaan kyse on siitä miten asioiden tulee olla.

Syystä tai toisesta yksityisten alueiden pysäköinninvalvontaa julkisen puolelta ei ole saatu toimivaksi... Joten tämä on tällä hetkellä se paras malli.
 
Syystä tai toisesta yksityisten alueiden pysäköinninvalvontaa julkisen puolelta ei ole saatu toimivaksi... Joten tämä on tällä hetkellä se paras malli.

Paras ei silti tarkoita hyvää tai toimivaa. Suomessa yksityinen pysäköinninvalvontahan on ihan vitsi tällä hetkellä.
 
Mikä siinä sinusta on se ongelma?
No muutama epäkohta:

-Yksityiset pysäköintifirmat tienaavat laputtamalla autoja --> päivystävät siellä missä helpointa laputtaa, eli ei mitenkään tasapuolisesti. Malli kannustaa myös etsimällä etsimään autoja, joita laputtaa (provikkapalkka). Useita caseja olen todistanut, missä auto on laputettu puolityhjällä kaupan parkkiksella, kun pysäköintikiekko on asetettu väärään aikaan/unohtunut tms. Ei voi olla tarpeen kiertää parkkipaikoilla laputtamassa autoja, jotka ilmiselvästi olleet parkissa luokkaa 5min. Tämä on pelkkää rahastusta.
-Nämä "pysäköintilupa unohtunut-->virhemaksu" -caset. Siis usein hankala saada peruttua maksua, jopa ilmiselvissä tapauksissa.
-Näitä pysäköintivirhemaksuja ei tarvitse maksaa. Kiistää pysäköineensä ja karhuaminen loppuu.
-Pysäköintimaksu muutenkin yksityisissä paikoissa koskee kuskia. Eli, jos olen auton omistaja/haltija ja vaimo pysäköi ja saa virhemaksun, niin karhulasku tulee minulle, kun jättää alkuperäisen maksamatta .Ihan lakia noudattaen en ole tehnyt sopimusta-->mun ei tartte maksaa koko maksua ja lähimmäistä vastaan ei ole mitään todistusvastuuta (itsekriminointisuoja). Eli mun ei tarvtise kertoa, kuka auton pysäköi. Mulla ollut näitä jo useamman kerran. Tosin vaimo ollut yksin autolla liikenteessä ja mun nimellä tullut maksu, kun ei ole maksettu sitä ikkunassa ollutta lappua.

Pysäkköinninvalvontaa tarvitaan, mutta sen tulee olla tasapuolista ja oikeudenmukaista, mitä yksityinen valvonta ei tällä hetkellä ole.
 
No muutama epäkohta:

-Yksityiset pysäköintifirmat tienaavat laputtamalla autoja --> päivystävät siellä missä helpointa laputtaa, eli ei mitenkään tasapuolisesti. Malli kannustaa myös etsimällä etsimään autoja, joita laputtaa (provikkapalkka). Useita caseja olen todistanut, missä auto on laputettu puolityhjällä kaupan parkkiksella, kun pysäköintikiekko on asetettu väärään aikaan/unohtunut tms. Ei voi olla tarpeen kiertää parkkipaikoilla laputtamassa autoja, jotka ilmiselvästi olleet parkissa luokkaa 5min. Tämä on pelkkää rahastusta.
-Nämä "pysäköintilupa unohtunut-->virhemaksu" -caset. Siis usein hankala saada peruttua maksua, jopa ilmiselvissä tapauksissa.

Pysäkköinninvalvontaa tarvitaan, mutta sen tulee olla tasapuolista ja oikeudenmukaista, mitä yksityinen valvonta ei tällä hetkellä ole.

Nuo kohdat... Onko näissä kuitenkin kyse siitä, millaisen palvelun se alueen omistaja on ostanut? Jos kauppa ei halua, että kytätään kiekkoja tyhjällä parkkipaikalla, niin tuo varmasti on sovittavissa? Jos ei ole, niin firma vaihtoon.
Onko siis kyse ennemmin siitä, että ei osteta sellaista palvelua kun haluttaisiin, tai ei osata vaatia?
 
Nuo kohdat... Onko näissä kuitenkin kyse siitä, millaisen palvelun se alueen omistaja on ostanut? Jos kauppa ei halua, että kytätään kiekkoja tyhjällä parkkipaikalla, niin tuo varmasti on sovittavissa? Jos ei ole, niin firma vaihtoon.
Onko siis kyse ennemmin siitä, että ei osteta sellaista palvelua kun haluttaisiin, tai ei osata vaatia?
Ihan sama mistä johtuu, mutta asiakkaana, eli pysäköijänä ei se kiinnosta, vaan se, miten homma toimii.

Varmasti tonkin voisi toteuttaa järkevästi, mutta enpä ole paljoa kehuja yksityisestä pysäköinninvalvonnasta kuullut...
 
Ihan sama mistä johtuu, mutta asiakkaana, eli pysäköijänä ei se kiinnosta, vaan se, miten homma toimii.

Varmasti tonkin voisi toteuttaa järkevästi, mutta enpä ole paljoa kehuja yksityisestä pysäköinninvalvonnasta kuullut...

Kannattaa varmaan antaa palautetta sinne kauppaan tai minkä pihalla nyt pysäköitkään jos heidän palvelunsa ei toimi...

Tokihan tuosta kuuluu kehuja: Kaverin talonyhtiön parkkipaikalta hävisi ne autot, jotka tuota käytti työparkkipaikkanaan luvatta. Pelastusteillä ei seiso autoja kun pitää päästä itse liikkumaan, ero noihin valvomattomiin pihoihin on selvä.
 
Tokihan tuosta kuuluu kehuja: Kaverin talonyhtiön parkkipaikalta hävisi ne autot, jotka tuota käytti työparkkipaikkanaan luvatta. Pelastusteillä ei seiso autoja kun pitää päästä itse liikkumaan, ero noihin valvomattomiin pihoihin on selvä.

Tämähän se päätavoite kuuluisikn olla. Mutta kun toi provikkamalli ajaa laputtamaan minkä kerkeää. ja seillä missä laputettavaa eniten on. Ja silloin niitä lappuja tulee kauppojen yms. parkkipaikoilla hetken piipahtavien autojen tuulilasiin tiuhaan tahtiin, koska tuolla vaihtuvuus on suurta (autoja tulee ja menee koko ajan vrt. joku taloyhtön parkkipaikka).
 
Tämähän se päätavoite kuuluisikn olla. Mutta kun toi provikkamalli ajaa laputtamaan minkä kerkeää. ja seillä missä laputettavaa eniten on. Ja silloin niitä lappuja tulee kauppojen yms. parkkipaikoilla hetken piipahtavien autojen tuulilasiin tiuhaan tahtiin, koska tuolla vaihtuvuus on suurta (autoja tulee ja menee koko ajan vrt. joku taloyhtön parkkipaikka).

Eikö se kiekon huolehtiminen tuulilasiin ole kuitenkin ihan kohtuullinen vaatimus? Tai sitten hommaa sen automaatti kiekon?
 
Eikö se kiekon huolehtiminen tuulilasiin ole kuitenkin ihan kohtuullinen vaatimus? Tai sitten hommaa sen automaatti kiekon?
On varmaan, mutta olen itsekin sen välillä unohtanut, kun esim puhelin soinut just autosta noustessa tms.. Ainakin käyttämissäni kauppojen parkeissa on aina tilaa, koskaan ei ole tarttenut paikkaa etsiä. Vaikea ymmärtää miksi niissä noita kiekon unohtelijoita metsästetään. Aika usein näen jonkun Parkkipaten tms. auton noissa. Itselle tosin ei ole vielä napsahtanut maksua.

Perimmäinen ongelma on se ansaintamalli laputettujen autojen mukaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 788
Viestejä
4 516 821
Jäsenet
74 475
Uusin jäsen
odeTK
Back
Ylös Bottom