• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Yhteiskunnalliset ongelmat Suomessa

Kaikenlainen uskonnollinen opetus pitäisi kieltää. Kun kohteena lapset, niin huostaaoton uhalla.

Kouluissa ainakin pitäisi lopettaa uskonnon opettaminen ja siirtää kaikki elämänkatsomustiedon piiriin ihan riippumatta siitä mihin uskontokuntaan kuuluu. Koulun ei pitäisi olla millään tavalla mukana lasten hengellisessä kasvatuksessa.
 
Taitaa ihan olla ev-lut / normi kristittyjen perseilyä...

Luonnonystävä, matkailualan yrittäjä, entinen kirkkovaltuuston ja -neuvoston jäsen. Päällisin puolin 57-vuotias mies voisi olla mallikansalainen, mutta nyt hän on keskusrikospoliisin (KRP) tutkiman suuren hyväksikäyttövyyhdin pääepäilty.
Luontoa harrastava entinen kirkkovaltuutettu – tällainen on raiskausvyyhdin pääepäilty
Oletko ihan tosissasi, vaikka olen ateisti en menisi sanomaan tuollaisia typeryyksiä. Toki asiantuntijoiden mukaan pedot hakeutuvat tehtäviin joissa ovat tekemisissä lasten kanssa. Mutta kummasti tuota tietynlaiset henkilöt käyttävät keppihevosenaan valkopestäkseen mamujen rikokset.
 
Kouluissa ainakin pitäisi lopettaa uskonnon opettaminen ja siirtää kaikki elämänkatsomustiedon piiriin ihan riippumatta siitä mihin uskontokuntaan kuuluu. Koulun ei pitäisi olla millään tavalla mukana lasten hengellisessä kasvatuksessa.
No tuosta olen kyllä samaa mieltä kanssasi, kouluille ei kuulu uskonnollinen eikä poliittinen aivopesu. Eri uskonnoista, niiden historiasta ja vaikutuksesta yhteiskuntiin voidaan kertoa elämänkatsomustiedon ja/tai historian tunneilla.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa ihan olla ev-lut / normi kristittyjen perseilyä...

Luonnonystävä, matkailualan yrittäjä, entinen kirkkovaltuuston ja -neuvoston jäsen. Päällisin puolin 57-vuotias mies voisi olla mallikansalainen, mutta nyt hän on keskusrikospoliisin (KRP) tutkiman suuren hyväksikäyttövyyhdin pääepäilty.
Luontoa harrastava entinen kirkkovaltuutettu – tällainen on raiskausvyyhdin pääepäilty
No mitä voi alistavalta vihauskonnolta kuvitella
Oletko ihan tosissasi, vaikka olen ateisti en menisi sanomaan tuollaisia typeryyksiä. Toki asiantuntijoiden mukaan pedot hakeutuvat tehtäviin joissa ovat tekemisissä lasten kanssa. Mutta kummasti tuota tietynlaiset henkilöt käyttävät keppihevosenaan valkopestäkseen mamujen rikokset.
Kas mamutkin-kortti
 
Näemmä Halla-ahon tuomioon johtaneiden lauseiden lainaaminen johtaa myös tuomioon:

HS sanoi:
OIKEUDEN mukaan sillä seikalla, oliko teksti Lahtisen itse tuottamaa vai ei, ei ole rikoslain mukaan merkitystä. Merkitystä ei myöskään ole sillä, oliko teksti julkaistu aiemmin jossain muualla.

”Merkityksellistä on yleisön saataville asettaminen, koska tiedon, mielipiteen tai muun viestin esiintuominen avaa julki tullessaan aina uuden yleisön”, oikeus korosti.

Odotan innolla Halla-ahoa lainanneiden lehtien sekä tuomarien tuomitsemista sakkoihin. Harmillisesti menee kyllä hankalaksi tämä elämä, kun tuomiolaitos voi kieltää joidenkin virkkeiden käytön kokonaan.
 
Näemmä Halla-ahon tuomioon johtaneiden lauseiden lainaaminen johtaa myös tuomioon:



Odotan innolla Halla-ahoa lainanneiden lehtien sekä tuomarien tuomitsemista sakkoihin. Harmillisesti menee kyllä hankalaksi tämä elämä, kun tuomiolaitos voi kieltää joidenkin virkkeiden käytön kokonaan.
Sananvapaudesta viis, kyllä virkkeet on kiellettävä :D

Eiköhän hallista ole lainattu rasmuksessakin, ja facebookissa. Joka kerta on uusi yleisö ja tuomio paikka.
 
Oliskohan tuo lasten ja nuorten lihoaminenkin jo yhteiskunnallisen ongelman tasolla? Jatkuvasti saa lukea uutisia siitä, miten ysiluokkalainen liikkuu rasittavaa liikuntaa keskimäärin 8 minuuttia päivässä, jengi ajelee kaikenmaailman helvetin sähkölaudoilla lyhyetkin matkat ja ilmeisesti mikään muu kuin tabletti ei kiinnosta lapsia. Painoindeksi on tietty vähän kyseenalainen mutta kun puhe on pienistä lapsista, ei bodattu vartalo tai voimanosto harrastuksena selitä. Ja miksi tämäkin keskittyy poikiin?

Melkein joka neljäs lapsi ja nuori on ylipainoinen – kuntien välillä on suuria eroja
 
Hyvä teksti tästä todellisuudesta irtaantuneiden suvaitsevaisten ihmiskokeesta jossa leikitään muiden lasten tulevaisuudella. Upeasti pilattu maailman paras järjestelmä. Ja jos joku on varmaa niin se että vastuussa olevia ei tulla mediassa lynkkaamaan ja pääsevät maan tapaan kuin koira veräjästä.

Kiroilua, päälle huutamista ja pelleilyä: Opettajat kertovat, miten ”inkluusio” tuhoaa suomalaislasten oppimistuloksia - suurimmat puolueet lupaavat muutosta
Ei voi, kun toivoa, että mahdollisimman suuri osa opettajista pystyy vaihtamaan alaa ja mahdollisimman moni alalle suuntautuva miettii vielä kerran ja vaihtaa alaa, ennen valmistumistaan. Ei tuo muuten korjaudu, vaan opettajat jätetään yhä pahempaan välikäteen.
 
Halla-aho totesi jossain vaaliväittelyssä, että ideologisten kokeilujen seurauksena Suomen kouluista valmistuu nyt käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia oppilaita. Mielestäni ihan hyvin sanottu.

Itse näen koulun alamäen osasyynä vähän saman ongelman, joka näkyy muuallakin. Suomessa on pakkomielle muutokseen, eikä pysyvyyttä arvosteta.
 
Halla-aho totesi jossain vaaliväittelyssä, että ideologisten kokeilujen seurauksena Suomen kouluista valmistuu nyt käytännössä luku- ja kirjoitustaidottomia oppilaita. Mielestäni ihan hyvin sanottu.

Itse näen koulun alamäen osasyynä vähän saman ongelman, joka näkyy muuallakin. Suomessa on pakkomielle muutokseen, eikä pysyvyyttä arvosteta.

Eiköhän se raha kuitenkin ole tämänkin takana. Mikäs siinä tarjota opettajille hyvää liksaa ja vaikeille lapsille yksilöllistä opetusta mutta kuka haluaa maksaa?
 
Eiköhän se raha kuitenkin ole tämänkin takana. Mikäs siinä tarjota opettajille hyvää liksaa ja vaikeille lapsille yksilöllistä opetusta mutta kuka haluaa maksaa?

Kaikkihan sen joutuvat maksamaan. Nämä ovat osa niitä piilokuluja, jota viimeaikainen politiikka on poikinut pilvinpimein.
Eikä siinä mikään liksa auta, jos työnteko tehdään käytännössä mahdottomaksi.

Se nyt vain on ikävä fakta, että luokka, jossa ryhmäkoko on suuri ja oppilaat eri tasoisia, useammalla tavalla ei kertakaikkisesti toimi ja kukaan ei lopulta hyödy opetuksesta mitään (Sikäli, kun opettajalla on edes mitään mahdollisuuksia opettaa..). Tuohon nyt ei ole mitään muuta korjausta olemassa, kuin ensisijaisesti häiriköt on saatava luokasta pois ja ryhmäkokoja pienennettävä.
 
Kaikkihan sen joutuvat maksamaan. Nämä ovat osa niitä piilokuluja, jota viimeaikainen politiikka on poikinut pilvinpimein.
Eikä siinä mikään liksa auta, jos työnteko tehdään käytännössä mahdottomaksi.

Se nyt vain on ikävä fakta, että luokka, jossa ryhmäkoko on suuri ja oppilaat eri tasoisia, useammalla tavalla ei kertakaikkisesti toimi ja kukaan ei lopulta hyödy opetuksesta mitään (Sikäli, kun opettajalla on edes mitään mahdollisuuksia opettaa..). Tuohon nyt ei ole mitään muuta korjausta olemassa, kuin ensisijaisesti häiriköt on saatava luokasta pois ja ryhmäkokoja pienennettävä.

Se on helpompi kasata ongelmia tulevaisuuteen kuin sanoa, että teiltä otetaan nyt rahaa kaikilta tähän, ettei homma kuse. Koulutus, ilmasto, maahanmuutto, energiatalous, ihan mikä vaan aiheena.
 
Se on helpompi kasata ongelmia tulevaisuuteen kuin sanoa, että teiltä otetaan nyt rahaa kaikilta tähän, ettei homma kuse. Koulutus, ilmasto, maahanmuutto, energiatalous, ihan mikä vaan aiheena.
Ongelmia käy syntymään, kun noudatetaan tunneperäistä poliittista agendaa, jonka toimittomuus on kaikille selvää..
 
Ongelmia käy syntymään, kun noudatetaan tunneperäistä poliittista agendaa, jonka toimittomuus on kaikille selvää..

No en nyt näe miten se tuohon koulujen resurssipulaan liittyy. Onhan se tietty ylevä ajatus, että ketään ei eristetä tai räikesti erotella vaikkapa oppimisvaikeuksien takia mutta se, ettei sitten saada sitä "kaikki samassa luokassa" käytännön vaatimaa lisäresurssia onkin rahasta kiinni oleva ongelma.

Tuskin tuo ongelma olisi edes kovin paha jos ei olisi sitä myöten leikattu kun on laskettu, ettei erityisluokkia ja pienryhmiä tai henkilökohtaista opetusta tarvita.
 
No en nyt näe miten se tuohon koulujen resurssipulaan liittyy. Onhan se tietty ylevä ajatus, että ketään ei eristetä tai räikesti erotella vaikkapa oppimisvaikeuksien takia mutta se, ettei sitten saada sitä "kaikki samassa luokassa" käytännön vaatimaa lisäresurssia onkin rahasta kiinni oleva ongelma.

Tuskin tuo ongelma olisi edes kovin paha jos ei olisi sitä myöten leikattu kun on laskettu, ettei erityisluokkia ja pienryhmiä tai henkilökohtaista opetusta tarvita.
Kun luokkaan tulee oppilaita, jotka eivät osaa kieltä -> vaaditaan lisäresursseja.
Kun luokkaan tulee oppilaita, jotka ovat kasvaneet täysin erilaisessa kulttuurissa ja käytös vaatii puuttumista -> niin tarvitaan resursseja
Kun päätetään, että erityisopetusta tarvitsevia siirretään muiden sekaan, niin se ei poista millään tavalla ko henkilöiden erityisopetuksen tarvetta vaan häiriöiden takia lähinnä lisää sitä.
 
Ah, tää oli kulttuurinrikastumiskysymys. Ne oli tuossa linkatussa uutisessa lähinnä sivumainintana joten kuvittelin hetken, että tässä ketjussa ei taas siihen mentäisi :shy:
 
Kyllä ei ole kenenkään etu, että tarkkikset poistui. Tällä menetelmällä saadaan kaikki oppimaan ja voimaan huonosti. Erityislapsi oppii paremmin ohjatusti. Ja normaalit lapset oppii paremmin ilman erityislasten vaatimaa huomiota ja häiriön aiheuttamista. Vitun yksinkertaisia hommia jotka on hajotettu suomessa. 90-luvulla alkoi kunnat säästämään sulkemalla pieniä kyläkouluja. Ja siitä eteenpäim kyyti on ollut kylmää. Motivoitunut ja osaava opettaja ei enää kestä tuolla koulussa montaa vuotta ilman burnouttia. Siihen vielä tämä järjetön tasa-arvo päälle niin hyvä tulee.
 
Ah, tää oli kulttuurinrikastumiskysymys. Ne oli tuossa linkatussa uutisessa lähinnä sivumainintana joten kuvittelin hetken, että tässä ketjussa ei taas siihen mentäisi :shy:

En nyt onnistu näkemään sitä mitenkään vähempimerkityksellisenä asiana, koska siitä johtuvista systä jotkut vanhemmat ovat jopa muuttaneet, jotta ovat saaneet lapset kouluun, jossa ei ole siinämäärin ko asiasta johtuvia ongelmia.
 
Virkamiehet luovat ongelmia täysin naurettavasta asiasta. Miten helvetissä toi talo voi häiritä yhtään ketään. Toivottavasti toi nainen ei peräänny ja pitää päänsä tämän keissin suhteen.

Päätös: vaaleanpunaisesta talosta 5 000 euron uhkasakko – nyt puhuu omistaja: ”Kukaan ei ole tullut valittamaan”

"Runsaan 4000 asukkaan Vesilahden kunnassa Pirkanmaalla on menossa hyvin erikoinen kiista, jonka vastapuolina ovat yksityinen kiinteistönomistaja ja kunnan virkamiehet. Jälkimmäiset ovat voitolla, kiitos Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksen."
 
Virkamiehet luovat ongelmia täysin naurettavasta asiasta. Miten helvetissä toi talo voi häiritä yhtään ketään. Toivottavasti toi nainen ei peräänny ja pitää päänsä tämän keissin suhteen.

Päätös: vaaleanpunaisesta talosta 5 000 euron uhkasakko – nyt puhuu omistaja: ”Kukaan ei ole tullut valittamaan”

"Runsaan 4000 asukkaan Vesilahden kunnassa Pirkanmaalla on menossa hyvin erikoinen kiista, jonka vastapuolina ovat yksityinen kiinteistönomistaja ja kunnan virkamiehet. Jälkimmäiset ovat voitolla, kiitos Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöksen."

Joo tämä on yksi vittumaisimpia asioita Suomessa. Menee varmaan turhan byrokratian ja holhouksen alle jota olisi varaa reippaasti löysätä lähes kaikessa. Koko kaavoitusjärjestelmän voisi uudistaa reippaasti liberaalimpaan suuntaan juuri siten ettei ketään uhattaisi jollain sakolla väärän värisen talon vuoksi. Tästä on vaikka miten paljon pähkähulluja tarinoita kuinka tavallisia ihmisiä poljetaan ja kuinka pitää ryömiä viranomaisten jaloissa ja maksaa turhista kaavamuutoksista jos haluaa vähän jotain rakentaa jossain aivan korvessa. Lisäksi tämä on helvetin korruptioaltis kuvio.
 
Oisko tämä : laskuta 40€ + alv, käteen 20€.
Kun et perustele miksi korkea verotus on ongelma, niin sitä se toki on kapeasta oikeistolaisesta näkökulmasta. Kun katsotaan koko kansaa, niin noin 80 prosenttia ilmoittaa maksavansa veroja mielellään (verohallinnon asennetutkimus).

Mielestäni tällaisten kevyen sarjan omien poliittisten toiveiden sijaan tämän ketjun voisi pyhittää sellaisille suuremman kokoluokan yhteiskunnallisille ongelmille jotka suurempi osuus väestöstä voi allekirjoittaa. Ketjuja arkipäiväiseen poliittiseen vänkäykseen kun on jo ihan riittävästi.

Minua on häirinnyt talouspolitiikan myötäsyklisyys. Oikeiston ja vasemmiston vuorottelu vallassa on johtanut tosi hyvään yhteiskuntaan, mutta edellisen ja tulevan hallituksen aikana nämä vuorot ovat osuneet mahdollisimman huonoon aikaan. Oikeistohallitus leikkasi kun olisi pitänyt elvyttää taloutta isoilla rakenneuudistuksilla halvalla velkarahalla, ja nyt on tulossa tuhlaileva vasemmistohallitus, kun pitäisi jättää pelivaraa tulevaa laskusuhdannetta varten.

Tälläinen perseily lisää kerrointa kaikkiin muihin yhteiskunnallisiin ongelmiin. Rahaa jää vähemmän käyttöön maahanmuuton kustannuksiin tai ilmastonmuutoksen torjuntaan vaadittaviin investointeihin. Tai puutteellisen väestönkasvun aiheuttama uhka taloudelle on painavampi jos talous on lähtökohtaisesti huonommalla tolalla.

Jos noilta oikeistolta ja vasemmistolta kysyttäisiin, niin tuskin niistä kumpikaan pitäisi tätä hyvänä juttuna. Pitäisikin pohtia miten poliittista järjestelmää kyetään uudistamaan niin, että talouspolitiikkaa pystyttäisiin tekemään ulkopolitiikan tapaan pitkäjänteisemmin ja toimintaympäristö paremmin huomioiden.
 
Kun et perustele miksi korkea verotus on ongelma, niin sitä se toki on kapeasta oikeistolaisesta näkökulmasta. Kun katsotaan koko kansaa, niin noin 80 prosenttia ilmoittaa maksavansa veroja mielellään (verohallinnon asennetutkimus).
Tää on kyllä jännä kun sitten taas 39% suuttuu maksamiensa verojen määrästä. Mihinkähän on verohallinnon muiden 100%:a vastaava luku?

Tutkimus: 39 % suomalaisista suuttuu verojen määrästä – 79 % maksaa mielellään
 
Hyvä teksti tästä todellisuudesta irtaantuneiden suvaitsevaisten ihmiskokeesta jossa leikitään muiden lasten tulevaisuudella. Upeasti pilattu maailman paras järjestelmä. Ja jos joku on varmaa niin se että vastuussa olevia ei tulla mediassa lynkkaamaan ja pääsevät maan tapaan kuin koira veräjästä.

Kiroilua, päälle huutamista ja pelleilyä: Opettajat kertovat, miten ”inkluusio” tuhoaa suomalaislasten oppimistuloksia - suurimmat puolueet lupaavat muutosta

Mulla on käytännön kokemusta tästä. Poika aloittaa 3-luokan syksyllä ja heidän luokkaan ollaan kokeilemassa tätä "inkluusiota" yhdistämällä normaaliluokkaan erityisluokka. Asiasta ei kerrottu vanhemmille mitään siinä vaiheessa, kun koulua pystyi hakemaan, vaan tieto tuli viimeviikolla ja koulu loppuu pian. Eilen oli vanhempainilta, johon oli varattu tunti aikaa ja aluksi puhuttiin vaan jotain yleistä eskareista ja miten tämä aloitetaan jo sieltä. Itse asiaan päästiin noin puolivälissä ja mitään järkeviä vastauksia ei saatu. Asiasta oli laitettu rehtorille useita viestejä jo päiviä ennen vanhempainiltaa, mutta niihin ei vastattu, kuten ei myöskään puheluihin. Rehtorille tästä tuntuu olevan ihan turha valittaa, hän on asian päättänyt ja sillä selvä. Myöskään kukaan vakituinen opettaja ei lähtenyt luokkaa opettamaan, vaan määräaikaista opettajaa rekrytoidaan parhaillaan. Määräaikaiselle opettajalle ei edes vaadita mitään kelpoisuutta.

Pakko yrittää viedä asia jonnekkin korkeammalle taholle, mutta alkaa aika tässä loppumaan kesken.

Tämä siis Helsingissä ja koskee kannelmäen koulua.
 
Viimeksi muokattu:
Väestödemografialtaan Suomeakin ikääntyneemmän Japanin tilanne 3,4 miljoonalla hikikomorillaan, täkäläisittäin peräkämmarin pojallaan, antaa osviittaa yhteiskunnan toiminnoista syrjäytymisen jälkipyykistä lähitulevaisuuden Suomessa:

 
Mulla on käytännön kokemusta tästä. Poika aloittaa 3-luokan syksyllä ja heidän luokkaan ollaan kokeilemassa tätä "inkluusiota" yhdistämällä normaaliluokkaan erityisluokka.

...
Tästä olis kiva kuulla nyt miten hommat lopulta meni/menee?
 
Tästä olis kiva kuulla nyt miten hommat lopulta meni/menee?
Kun muutenkin ylisuurta ryhmäkokoa kasvatetaan muutamalla lisää, jotka aiheuttavat häiriöitä, niin ei ole tarpeen lotota, että tietää homman menevän entistä enemmän pieleen..
Mielenkiintoista olisi vain olla kärpäsenä katossa kuuntelemassa tuonkin hölmöilyn meriselitykset, jos joku joskus kysyisi, miksi moiseen hölmöilyyn ryhdyttiin..
Todennäköisesti tuonkin ajajilla ei ole mitään käsitystä reaalimaailman tilanteesta.

 
Viimeksi muokattu:
Maahanmuuttajat on se isoin ongelma, koska sieltä tulee lähinnä miehiä ja ne elelee sitten veronmaksajien rahoilla. Tätä ei vaan voi ääneen sanoa, koska muuten olet perussuomalainen ja rasisti.
 
Maahanmuuttajat on se isoin ongelma, koska sieltä tulee lähinnä miehiä ja ne elelee sitten veronmaksajien rahoilla. Tätä ei vaan voi ääneen sanoa, koska muuten olet perussuomalainen ja rasisti.
Tuntuuko sitten pahalta jos joku sanoo sua perussuomalaiseksi kuullessaan näkemyksesi maahanmuutto-ongelman suuruusluokasta?
 
Tälllä hetkellä ongelmana on, että jos ja kun tuntee ongelmaksi Suomen maahanmuuttopolitiikan, niin muille paitsi perussuomalaisille annettu ääni menee mitä suurimmalla todennäköisyydellä hukkaan.
Se kun ei oikein auta, vaikka jossain muussa puolueessa olisikin joku yksittäinen järjissään oleva henkilö, niin puoluekuri pistää ko henkilön ruotuun ja mitään ei tapahdu. Koko puolueen pitää ottaa askel ja käydä tekemään sitä, mitä varten ne on eduskuntaaan äänestetty: Ajamaan SUOMALAISTEN etua.

On suorastaan yhteiskunnallinen ongelma, kun poliitikot haluavat jostain syystä nuoleskella EU:ta, eivätkä toimi Suomen hyväksi vaan suorastaan luovat katastrofia tai useampaa suomalaisten kustannuksella.
 
Tästä olis kiva kuulla nyt miten hommat lopulta meni/menee?
Ei tule menemään hyvin, yksi tyttäreni ja muutama muu kiltti tyttö laitettiin peruskoulun ala-asteella jossakin vaiheessa erityisoppilaiden ryhmään ala-asteella, jotta he vaikuttaisivat positiivisesti noihin. Suurempi syy taisi olla se, että opettajat olivat vaikeuksisaa erityisoppilaiden kanssa ja eivät halunneet niitä liikaa samaan ryhmään. Opettajien aika meni noiden erityisryhmäläisten kanssa kurin pidossa ja opetuksessa ja kilttien opiskelu oli lähinnä itseopiskelua. Opettajilla ei riittänyt heille aikaa ja olivat ihan eri tasolla, kuin nämä erityisoppilaat.

Onneksi yläasteella pääsi taas kokonaan tavallisten ryhmään.
 
Tuntuuko sitten pahalta jos joku sanoo sua perussuomalaiseksi kuullessaan näkemyksesi maahanmuutto-ongelman suuruusluokasta?
Onko täällä tarkoitus keskustella ketjun aiheesta vai toisista keskustelijoista? No jos saa ohittaa aiheen, niin saattaa joitakin ei perussuomalaisia, kun väitetään tuollaista, sen sijaan, että keskusteltaisiin itse asiasta, mutta lähinnä se on väittäjän typeryyden osoitus. Perussuomalaisia se ei harmita, kun ovat paljon vihervassareita fiksumpia.

Tuntuisiko sinusta pahalta, jos joku sanoisi sinua näkemyksesi perustella kommunistiksi tai vihervassariksi, tai että mielipiteesi kuullostavat fasistisilta?
 
Tässä hyvä video etenkin peruskouluun liittyen.
Todella huolestuttava suunta kyllä jo pitemmän aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
21 minuuttia pitkä video, mikä se huolestuttava suunta nyt oli?
Peruskoulun kehitystä on ohjattu useiden toimimattomien ideologioiden pohjalta ja keskustelua ongelmista on yritetty vaientaa..
Jos kouluasia kiinnostaa millään tavalla, niin kannattaa varata se 21 minuuttia ja katsoa tuo video!
 
Peruskoulun kehitystä on ohjattu useiden toimimattomien ideologioiden pohjalta ja keskustelua ongelmista on yritetty vaientaa..
Jos kouluasia kiinnostaa millään tavalla, niin kannattaa varata se 21 minuuttia ja katsoa tuo video!
Olet ilmeisesti videon katsonut niin varmaan pystyt sitä avaamaan tuota paremmin?
 
Olet ilmeisesti videon katsonut niin varmaan pystyt sitä avaamaan tuota paremmin?
Video käsittelee koulun ongelmia, joiden takia opetustulokset kärsivät. Jos ongelmat Suomen (perus) koulussa kiinnostavat, niin tuo 21 minuuttia sen katsomiseen on hyvin käytettyä aikaa. Jos ei kiinnosta koko asia, niin ei kannata katsoa.
Suurin ongelma on, että oppilaiden väliset erot yritetään häivyttää, käytännössä tämä ei toimi, koska ihmiset nyt vain ovat erilaisia, vaikka kuinka yritettäisiin ideologian vuoksi ko faktaa kieltää.

Poliittisia ideologioita on myöskin ujutettu mm opetussuunnitelmiin ja kyseisistä asioista puhuminen on hankalaa, koska ei ideologian mukaiset äänet halutaan vaientaa, eli on jämähhdetty toimimattomiin ideologioihin esim kasvatustieteissä.
Esim HKI:n yliopistossa opettajilla on pakollinen "etnomatematiikka" tenttikirja. (Eli "rasismi" on pakotettu sinne). Käytännössä matematiikka kun ei ota kantaa, kuin matematiikkaan, ja jos joku ei osaa tai opi, niin se nyt ei ole matematiikan vika. Asioita siis vääristellään ihan yliopistotasolla todella naurettavissa määrin.

Tuossa videossa myös todettiin sama, jonka olen todennut jo vuosia sitten: Kasvatustieteissä tutkimusta ohjataan tutkimusrahoituksen ja jopa painostuksen avulla s.e. ongelmat yritetään lakaista matonalle ja ummistetaan muodikkaan ideologian ongelmilta silmät ym.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin kiinnostaisi tiivistelmä tai parit ranskalaiset viivat ongelmista koska aihe koskettaa. Video ei nopealla skippailulla ja pikakelauksella antanut oikein mitään.

edit: Olin ymmärtänyt, että tuo koskee lähinnä alakoulua mutta ilmeisesti yläastetta myös? Käsittääkseni hyvien lukioiden paikoista kuitenkin tapellaan edelleen tiukasti ihan arvosanoilla eli luulis että 7-9 luokilla aletaan jo järjestämään ainesta paremmuuden mukaan. Se on tietty perinne melkein Suomen koulujärjestelmässä, että kaikki menee samaa tahtia ja toivottavasti jälkeen jäävät saa tukiopetusta. Omasta kouluajastani muistan, että esimerkiksi matematiikassa muita edellä opiskelu vaati neuvotteluita opettajan ja vanhempien kanssa.

Esim HKI:n yliopistossa opettajilla on pakollinen "etnomatematiikka" tenttikirja. (Eli "rasismi" on pakotettu sinne). Käytännössä matematiikka kun ei ota kantaa, kuin matematiikkaan, ja jos joku ei osaa tai opi, niin se nyt ei ole matematiikan vika. Asioita siis vääristellään ihan yliopistotasolla todella naurettavissa määrin.

Tahdon uskoa, että "etnomatematiikka" on opettajille suunnattu pedagogisen alan opas, jossa keskitytään "erilaisen" aineksen opettamisen haasteisiin eikä mikään "yksi, kaksi, monta - matematiikka voi olla erilaista, ei voi sanoa että toinen vastaus on paremi kuin toinen"-parodia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä wikipedia-artikkeli selventänee, että kyseessä on enemmänkin matematiikan historiaa ja lukujärjestelmien syntyä käsittelevä alue: Ethnomathematics - Wikipedia

Toki tätäkin voidaan soveltaa varsin kyseenalaisesti. Mitä tulee nykyopetuksen tasapäistämiseen, niin ongelmahan se tosissaan on jo pitkään ollut luokkakokoja suurennettaessa, etenkin kun opettajilta on viety käytännön keinot häiriötekijöiden karsimiseen kouluarjessa.
 
Mitä tulee nykyopetuksen tasapäistämiseen, niin ongelmahan se tosissaan on jo pitkään ollut luokkakokoja suurennettaessa, etenkin kun opettajilta on viety käytännön keinot häiriötekijöiden karsimiseen kouluarjessa.

Oliko jossain vaiheessa Suomessa havaittavissa jotain eritasoisten oppilaiden erottelua omiin tasoryhmiin tms? Tasapäistäminen oli ihan vakio 80-luvulla jo ja ymmärtääkseni se on ollut Suomen koululaitoksen yksi kulmakiviä.
 
Ainakin tarkkailuluokat eli ns. tarkkikset poistettiin järjestelmästä joskus 2000-luvun alkuvuosikymmenellä ja siitä lähtien eri kaupunkien toisistaan poikkeavista käytännöistä johtuen nämä heikko-osaisemmat mentaalitapaukset ovat saattaneet kylvää kauhua ihan normiluokkienkin keskuudessa, heikentäen kaikkien läsnäolevien oppimistuloksia.

Ala-asteella tasoryhmiä ei niinkään ollut, mutta yläasteelle siirryttäessä alkoi olla kun sai valita osan opetuksen painotuksesta. Ilmeisesti 1970-luvulla olisi opetuksen lähtökohtana käytetty vaativampaa joukko-oppia lukujen ja yhteenlaskun sijaan, mikä kaiketi taas vaatii opettajilta ja oppilailta enemmän perehtymistä.

Tuossa onkin näköjään juttua 1970-luvun "uudesta matematiikasta": Uusi matematiikka – Wikipedia
 
Oliko jossain vaiheessa Suomessa havaittavissa jotain eritasoisten oppilaiden erottelua omiin tasoryhmiin tms? Tasapäistäminen oli ihan vakio 80-luvulla jo ja ymmärtääkseni se on ollut Suomen koululaitoksen yksi kulmakiviä.

Ainakin itse muistan yläasteelta, että seiska luokan jälkeen eroteltiin matematiikan opiskelu ''nopeisiin'' ja ''hitaisiin'' ryhmiin. Tämä siis vuosina 2009-2012.

Ainakin tarkkailuluokat eli ns. tarkkikset poistettiin järjestelmästä joskus 2000-luvun alkuvuosikymmenellä ja siitä lähtien eri kaupunkien toisistaan poikkeavista käytännöistä johtuen nämä heikko-osaisemmat mentaalitapaukset ovat saattaneet kylvää kauhua ihan normiluokkienkin keskuudessa, heikentäen kaikkien läsnäolevien oppimistuloksia.

Omassa koulussa oli tosiaan tarkkisluokat vielä käytössä yllämainittuina vuosina. En tiedä miten homma sitten kehittyi oman yläasteen loppumisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko jossain vaiheessa Suomessa havaittavissa jotain eritasoisten oppilaiden erottelua omiin tasoryhmiin tms? Tasapäistäminen oli ihan vakio 80-luvulla jo ja ymmärtääkseni se on ollut Suomen koululaitoksen yksi kulmakiviä.
Kyllä omaan yläasteaikaan (80-luvun alku) oli tasot vieraissa kielissä ja matematiikassa. Tasoja oli kielissä laaja-suppea ja matikassa laaja-keski-suppea. Tasot määritteli 6-luokan opettaja kevätkaudella (suositus).
 
Joo nyt kun mainitsette niin 80-luvulta muistan "hitaan englannin" ryhmän. Ryhmä oli siis sama mutta heillä oli mahdollisuus saada englanti läpi kun muut tavoittelivat numeroa. Ja siis yläaste kyseessä.
 
Onhan tämä ihan pelleilyksi mennyt. Eräässäkin tavallisessa koulussa yläasteella muutama oppilas kiukuttelee kuin 7-vuotiaat, jotka eivät vielä ole oppineet istumaan paikallaan. Kesken kokeen revitään paperit, mennään maahan makaamaan ja itketään, kun koe on liian vaikea. Riehutaan tunnilla ja kun opettajalta menee hermot ja käskee poistumaan, niin taas maahan makaamaan itkuraivareissa. Miten siellä voi muutkaan mitään oppia?

Toivoisin että ne, jotka keksivät tämän kauniilta kuullostavan idealogisen opetusuudistukeen, saisivat töissä viereensä tyypin, joka häiritsisi työntekoa jatkuvasti, ei noudattaisi mitään sääntöjä, kiusaisi henkisesti ja fyysisesti muita ja jos esimies yrittäisi puuttua tähän, niin tyyppi kävisi selälleen makaamaan itkuraivareissa ja huutaisi, kun hänellä on niin vaikeaa. Sen jälkeen ylempi johtaja tulisi puhuttelemaan muita ja sanoisi että yrittäkää vaan ymmärtää sitä tyyppiä, koska sillä on niin vaikeaa.
 
Onhan tämä ihan pelleilyksi mennyt. Eräässäkin tavallisessa koulussa yläasteella muutama oppilas kiukuttelee kuin 7-vuotiaat, jotka eivät vielä ole oppineet istumaan paikallaan. Kesken kokeen revitään paperit, mennään maahan makaamaan ja itketään, kun koe on liian vaikea. Riehutaan tunnilla ja kun opettajalta menee hermot ja käskee poistumaan, niin taas maahan makaamaan itkuraivareissa. Miten siellä voi muutkaan mitään oppia?

Toivoisin että ne, jotka keksivät tämän kauniilta kuullostavan idealogisen opetusuudistukeen, saisivat töissä viereensä tyypin, joka häiritsisi työntekoa jatkuvasti, ei noudattaisi mitään sääntöjä, kiusaisi henkisesti ja fyysisesti muita ja jos esimies yrittäisi puuttua tähän, niin tyyppi kävisi selälleen makaamaan itkuraivareissa ja huutaisi, kun hänellä on niin vaikeaa. Sen jälkeen ylempi johtaja tulisi puhuttelemaan muita ja sanoisi että yrittäkää vaan ymmärtää sitä tyyppiä, koska sillä on niin vaikeaa.
Se on surullista, jos opettaja antaa vielä periksi tuollaiselle kiukuttelijalle.
Kyllä koulussa on syytä oppia sekin, että aina ei mene oman mielen mukaan ja kiukuttelu on turhaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 548 799
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom