Trump ei ole tainnut koskaan haukkua Putinia. Päinvastoin liponut ahteria minkä on ehtinyt. Zelensky on ollut myös ihan oikeassa itse asiassa ettei putleriin kannata luottaa enempää kuin muihinkaan tunnettuihin varkaisiin ja murhamiehiin, mutta diplomatian kannalta se oli onnetonta ja Ukrainan tavoitteiden kannalta vahingollista. Trumpilla on oma visionsa "diilistä" ja hän luottaa siihen kuin pukki sarviinsa vaikka kaikki todennäköisyydet osoittavat ettei sillä ole minkäänlaisia onnistumisen mahdollisuuksia ainakaan silloin, jos tavoitteena on joku muu kuin Ukrainan alistaminen ryssän vasalliksi.Trump sanoi kyllä, ettei hän voi juosta ympäri maailmassa haukkumassa Putinia. Olen päätynyt siihen johtopäätökseen että se väite on totta. Zelenskyn "käytös" Putinia kohtaan ei ole tavallaan valtion ylimmän johtajan tasolla. Se on ikäänkuin pitkittynyttä pöyristymistä. Tietenkin aiheellista jos asetut ihmisen tasolle, mutta sodan ylimpänä johtajana on muitakin tasoja.
Venäjä synnytti sen repeämän ihan itse. Henk.koht en toivo esim. Suomen osalta mitään kovin syvällisiä yhteyksiä syntyvän Venäjään enää koskaan, enkä halua että yksikään johtajamme sitoo meitä minkään tasoiseen strategiseen riippuvuussuhteeseen ko maan kanssa. Minun puolestani se raja saa pysyä kiinni vaikka tuomiopäivään. Parempi kun pysyvät omalla puolellaan kun ei kerran sovi elää ihmisten tavalla...Sodan alkuvaiheissa jonkin verran varoiteltiin siitä, että tässä synnytetään peruuttamattomia kansallisia repeämiä. Narratiivit voivat jäädä pitkiksi ajoiksi Palestiina vs Israel tyylisiksi ja se voisi näyttää jotakuinkin tälläiseltä pysyvältä keskusteluyhteyden esteeltä.