Saahan sitä eppäillä ihan mitä haluaa, mutta tuolla nyt ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Amerikkalaisista yli 90 prosentilla on terveysvakuutus jotain kautta, ja toki se myös tarkoittaa, että vajaalla 10 prosentilla ei ole, ja se on iso määrä ihmisiä. Mutta demokratiassa tuollaisen 10 prosentin mielipide ei paljon paina, etenkin jos niistä osa saattaa olla tilanteeseensa ihan "tyytyväisiä" eivätkä mitään ilmaista hoivaa edes kaipaakaan tai älyä kaivata..
Health insurance coverage in the United States - Wikipedia
Pointti siis oli, että Amerikassa on tällainen terveydenhuoltosysteemi, koska amerikkalaiset eivät halua muutosta tarpeeksi kovaa. Jos ne haluaisi muutosta tarpeeksi kovaa, niin sitten muutos tulisi.
Kyllä mua vituttaa joka kerta kun käyn Suomessa apteekissa ostamassa oikeastaan yhtään mitään. Joku täysin triviaali hemmetin pikku voideputkilo on aina sen kymmenisen euroa tai enemmän. Vituttaa maksaa noita summia koska tiedän, että melkein kaikissa EU-maissa tai hemmetti MAAILMAN MAISSA hinnat on alhaisemmat.
Toki jos tarvitsee jotain kalliimpaa hoitoa, fine, pitäisi kai olla tyytyväinen että sitä on mahdollisuus saada toisin kuin jollain köyhimmillä kehitysmaalaisilla tai vakuuttamattomilla, varattomilla amerikkalaisilla. Hip hei.
Toisaalta mulla on henk. koht. kokemusta siitäkin, että olen saanut maksaa sen "kalliimman hoidon" täysin omasta pussistani, eikä KELA ole tullut vastaan mitenkään, ja kaiken lisäksi hinta on ollut huomattavasti kovempi kuin vaikkapa Keski-Euroopassa. Itse asiassa MINÄ olen saanut maksaa "Kelalle", koska kyseinen lääke tarvitsi erityislupahakemuksen, joka maksaa kymmeniä euroja vuodessa... (* Ei varsinaisesti Kela mutta valtion byrokratialaitos Fimea kuitenkin.)
Mulla ei tosiaankaan ole hyvät fiilikset Suomen apteekkisysteemistä, vaan tämä on AIVAN PERSEESTÄ. Muuten Suomen terveydenhuoltosysteemi toimii kohtalaisen hyvin, ei siinä mitään, mutta lääkejakelu on ihan ANUKSESTA (verrattuna melkein mihin vaan sivistysmaahan). En keksi, että missä sivistysmaassa olisi paskempi lääke- ja apteekkisysteemi. En usko, että sellaisia on, paitsi siis USA pelaa omaa sarjaansa eri säännöillä kuin me, ja se on sitten vähän apples and oranges.